Det bedste danske fodboldlandshold gennem tiderne.


KKGaucho
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt over et dansk drømmehold og er kommet frem til følgende hold i 4-4-2 formation med diamant på midten:

----------Elkjær--------Sand-----------

--------------M. Laudrup----------------

--Simonsen---------------B. Laudrup--

----------------Arnesen-----------------

-Heinze---Agger--M. Olsen---Helveg-

---------------Schmeichel--------------

På bænken:

Lars Høgh

Lars Olsen

Kim Vilfort

Jon Dahl

Bejlere:

Ole Qvist

Jes Høgh

Martin Jørgensen

Sophus Krølben

Nogen kommentarer og/eller kritik?

Edited by KKGaucho
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tænkt over et dansk drømmehold og er kommet frem til følgende hold i 4-4-2 formation med diamant på midten:

----------Elkjær--------Sand-----------

--------------M. Laudrup----------------

--Simonsen---------------B. Laudrup--

----------------Arnesen-----------------

-Heinze---Agger--M. Olsen---Helveg-

---------------Schmeichel--------------

På bænken:

Lars Høgh

Lars Olsen

Kim Vilfort

Jon Dahl

Bejlere:

Ole Qvist

Jes Høgh

Martin Jørgensen

Sophus Krøldben

Nogen kommentarer og/eller kritik?

Jeg ville tage Flemming Poulsen (fra han tyske tid) med på bænken. Måske skulle han afløse Sand i start-11'eren.

Og så ville jeg bytte Heinze ud med Kim Christofte.

ps det er med stolthed, jeg konstaterer, at vi har en OB'er på dette hold :wub:... og så mindes jeg alle de store spillere med en slet skjult længsel; vi får aldrig spillere i den kaliber igen.

Link to comment
Share on other sites

Flemming Poulsen var en klasse angriber, men det eneste han rigtigt kan prale af er vel EM pokalen og hans uforglemmelige saksespark for Dortmund. Ebbe Sand var stamspiller flere år på et tysk tophold i en tid med højrere niveau og standarder og er en legende den dag i dag. Endvidere var han svær at erstatte på landsholdet når han var skadet - det var lidt lettere med Flemming Poulsen. Men jo, han skal da i betragtning - han er sgu sej.

Thomas Helveg har været en solid spiller i mange år på alle niveauer. Han kan alle spillets facetter og har vist sig at være på et lidt højere niveau end de nærmeste spillere til højre backen - f. eks. Sivebæk. Den kan i mine øjne slet ikke diskuteres. Lige som Michael Laudrup. Og du har ret i at Danmark ikke kommer til at se en Michael Laudrup eller Schmeichel igen, men det gør hele verden jo ikke. Jeg mener dog at der stadig er kæmpe talenter i DK - deres sønner f. eks. Anderledes typer, men stadig med verdensklassepotentiale. - For ikke at snakke om Bendtner og Agger. De har jo på nuværende tidspunkt allerede opnået mere end veteranerne havde i den alder.

Edited by KKGaucho
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes helt sikkert Povlsen mindst bør have en plads på bænken. Han var virkelig god i Dortmundt, og havde sikkert også gjort det bedre i PSV, hvis udlændingekvoten ikke havde eksisteret. Desuden tror jeg også han ville passe godt sammen med en type som Elkjær.

Det giver IMO ikke så meget mening at sammenligne de ældre spillere med Bendtner og Agger. Fodbolden er en anden i dag, og det er jo ikke længere noget særsyn med virkelig store spillere på 18-20 år.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt klart vanskeligst at finde et par backs af topklasse. De foreslåede er da ok, men ikke helt overbevisende. Jeg har bare ikke bedre forslag - og så alligevel: Søren Lerby og Johnny Hansen - gamle Bayern München-folk.

Til gengæld er jeg helt sikker på, at vi skal have Sand skiftet ud med Henning Jensen, Simonsens gamle angrebsmakker - og i forsvaret må Agger vente, til han over en årrække har demonstreret klassen. I mellemtiden skal Henning Munk Jensen ind i det centrale forsvar. Desværre huskes han ofte for, at han stoppede på landsholdet et år for sent og dermed sluttede med nogle svage kampe - men i hans bedste år var han i særklasse den bedste, som Danmark har haft i det centrale forsvar i den tid, som jeg har fulgt fodbold.

Link to comment
Share on other sites

Inter og Milan. Således svarede Helveg, da han blev spurgt om manglende klasse. Helveg er, set over hele hans karriere, klart den bedste back, vi har haft på landsholdet. Det er i hvert fald min klare mening :xmas:.

Nemlig.. Helveg har haft mere end 10 års fremragende stabilitet på landsholdet - han tog måske også bare 1 år for meget. Man må heller ikke glemme at han blev nr. 3 et år med Udinese i Serie A - en af verdens bedste ligaer.

Link to comment
Share on other sites

...og i forsvaret må Agger vente, til han over en årrække har demonstreret klassen. I mellemtiden skal Henning Munk Jensen ind i det centrale forsvar. Desværre huskes han ofte for, at han stoppede på landsholdet et år for sent og dermed sluttede med nogle svage kampe - men i hans bedste år var han i særklasse den bedste, som Danmark har haft i det centrale forsvar i den tid, som jeg har fulgt fodbold.

Ha ha... 76 kampe for PSV - det er flot, men ikke noget man bliver en af DK's bedste forsvarsspiller gennem tiderne på. Ærligt talt. Og da især ikke når man er kendt som en forsvarsklippe og ikke er videre dygtig med bolden. Agger har opnået mere (bl.a. en CL finale) i en yngre alder i en tid hvor niveauet er højere.

Men jeg bøjer mig for Henning Jensen - han skal have Ebbe's plads. Ingen tvivl om det. Han var en bedre spiller, og havde en flottere karriere. Faktisk vel egentlig længere og mere imponerende end Elkjær's.

Edited by KKGaucho
Link to comment
Share on other sites

Mener også helt sikkert Henning Jensen bør have en plads - han var ganske enkelt fantastisk!

Hvis vi skal snakke "realisme" var Arnesen jo alligevel skadet 80% af tiden så ved ikke om der er plads til ham på all-time holdet.. :4winkkiss:

Når det så er sagt, er det godtnok et vanvittigt offensivt hold der stilles med. Hverken Simonsen eller d'Herrer Laudrup kunne yde noget som helst forsvarsmæssigt.. det samme gjaldt i mindre grad Arnesen og Sand (Sand kæmpede altid forbilledligt, men hvis han er spydspids er det småt med forsvar han kan lave)..

Det minder i mistænkelig grad om Real Madrid for 1-2 år siden: lutter offensive spillere og ikke ret meget forsvar.... recipe for diaster :)

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Alternativt kunne man også lave de 11 værste, der nogensinde har spillet for Danmark!

Troels Rasmussen

Søren Colding

Jacob Friis Hansen

Brian Jensen

Brian Steen Nielsen

Claus Nielsen

Erik Bo Andersen

Mikkel Bech

Mangler tre. Lidt hjælp??

Var Brian Steen så slem? Husker da et godt frisparksmål mod Isreal i Play Off. Jeg har det stadig dårligt på Søren Coldings vegne - Henrys totale udstilling af ham in mente...

Link to comment
Share on other sites

Alternativt kunne man også lave de 11 værste, der nogensinde har spillet for Danmark!

Troels Rasmussen

Søren Colding

Jacob Friis Hansen

Brian Jensen

Brian Steen Nielsen

Claus Nielsen

Erik Bo Andersen

Mikkel Bech

Mangler tre. Lidt hjælp??

Mogens Krogh - Katastrofe da Danmark taber 1-2 til wales i parken!

Marc Nygaard - Hvor dælen fandt du ham henne, Olsen?

Claus Thompsen - Har han nogensinde spillet ordentlig bold?

Link to comment
Share on other sites

Jens Risager skal dælme også på katastrofe holdet så.

Kan huske at jeg så et klip hvor han jonglerede lidt med en bold, hvilke jeg mildeste talt blev overrasket over at han kunne tager +10 på fødderne, da han på en fodboldbane lignede en der aldrig havde spillet fodbold :devil:

Tilgengæld synes jeg altså at Brian Steen var en fin spiller. Han skulle lidt op i årene før han blev virkeligt god. Han spillede rigtigt godt på landsholdet i slutningen af hans tid der :cool: Lidt en blanding af en faxe og en Christian Poulsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Risager var sgu en god solid spiller - men ja, måske ikke lige på landsholdsniveau. I BIF gjorde han det godt (ligesom Colding).

En anden spiller, man nemt kunne putte på katastrofeholdet: Dennis Rommedahl, mine damer og herrer! Hvad med Lars Jacobsen og Jesper Christiansen? De to var omtrent alene om at sørge for, at EM 2008 bliver uden dansk deltagelse (ved godt mange andre faktorer spiller ind).

Link to comment
Share on other sites

--Simonsen----Elkjær----B. Laudrup-

------------------------------------------

--------Arnesen-------M. Laudrup-----

------------------Lerby------------------

-Heinze---Agger--M. Olsen---Helveg-

---------------Schmeichel--------------

Sådan.. Nu er der lukket af på det offensive hold. Undskyld, Lerby - du skal selvfølgelig på holdet som styrmand. Og det der med at Laudrup brødrene ikke kan noget defensivt - det kan til dels passe om Brian, men sgu ikke om Michael. Han kan det hele, men det er naturligvis det offensive, der er mest iøjenfaldende. En måde at forsvare sig på, er jo at holde på bolden, hvilket de begge mestrer i særklasse. I øvrigt spillede Brian flere kampe som højre wing back under Ricardo.

Edited by KKGaucho
Link to comment
Share on other sites

--Simonsen----Elkjær----B. Laudrup-

------------------------------------------

--------Arnesen-------M. Laudrup-----

------------------Lerby------------------

-Heinze---Agger--M. Olsen---Helveg-

---------------Schmeichel--------------

Sådan.. Nu er der lukket af på det offensive hold. Undskyld, Lerby - du skal selvfølgelig på holdet som styrmand. Og det der med at Laudrup brødrene ikke kan noget defensivt - det kan til dels passe om Brian, men sgu ikke om Michael. Han kan det hele, men det er naturligvis det offensive, der er mest iøjenfaldende. En måde at forsvare sig på, er jo at holde på bolden, hvilket de begge mestrer i særklasse. I øvrigt spillede Brian flere kampe som højre wing back under Ricardo.

Det hold kan jeg godt stå inden for. Super hold :devil:

Ps. Risager VAR dårlig. Ihvertfald i landshold sammenhæng. Om han var en god forsvarsspiller i superligaen gav ham altså ikke landsholdsklasse. En af de dårligste teknikere vi var haft på landsholdet IMHO :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
--Simonsen----Elkjær----B. Laudrup-

------------------------------------------

--------Arnesen-------M. Laudrup-----

------------------Lerby------------------

-Heinze---Agger--M. Olsen---Helveg-

---------------Schmeichel--------------

Sådan.. Nu er der lukket af på det offensive hold. Undskyld, Lerby - du skal selvfølgelig på holdet som styrmand. Og det der med at Laudrup brødrene ikke kan noget defensivt - det kan til dels passe om Brian, men sgu ikke om Michael. Han kan det hele, men det er naturligvis det offensive, der er mest iøjenfaldende. En måde at forsvare sig på, er jo at holde på bolden, hvilket de begge mestrer i særklasse. I øvrigt spillede Brian flere kampe som højre wing back under Ricardo.

Henning Jensen SKAL være på det hold. Tysk, spansk og hollandsk mester (Borussia Mönchengladbach, Real Madrid og AFC Ajax,)

Så må der rykkes lidt rundt og så ud med Lerby eller Arnesen (eller så har vi måske for mange offensive spillere som ikke vil forsvare).

Henning Jensen

Jeg husker endvidere Ivan Nielsen som en rigtig god forsvarsspiller - var Jan Heinze bedre?

Ivan Nielsen

Vi havde også et rigtig godt hold en gang i fordums tid (1948 og 1960).

Ingen af de ældre spillere matcher formentlig de nuværende, men alligevel bør de overvejes hvis man taler ALL TIME. Akkurat lige som mange mener Pelé har været den bedste EVER. Han kan formentlig ikke matche de bedste angribere i dag. Andre danske spillere som bør overvejes:

*Sophus "Krølben" Nielsen

*Harald Nielsen

"...Efter at have scoret 81 mål i 157 kampe, være blevet ligatopscorer to gange og vundet ét italiensk mesterskab, forlod Guld-Harald efter seks sæsoner Bologna for at skifte til storklubben Inter for det på dét tidspunkt største transferbeløb nogensinde..." Det er der da ingen andre danskere der matcher. Harald Nielsen

*Paul "Tist" Nielsen

Og formentlig en række andre som jeg ikke er bekendt med.

Danmarks Fodboldslandshold

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Det kommer helt an på opstillingen.

I en moderne opstilling er vi nok ude i en 4-4-2, mens i en typisk 80'er opstilling vil vælge en 3-5-2

3-5-2

Elkjær - B.Laudrup

Arnesen - Berggren - M.Laudrup - Lerby -Simonsen

Agger - M.Olsen - I.Nielsen

Schmeichel

Beggren og Lerby er sliderne på midtbanen. Agger er et af de største danske talenter ever. Morten Olsen var måske ikke verdens stærkest mand-mod-mand, men han styrede forsvaret eminet, var forudseende i sit spil så han fik bolden fra modstanderen og så var han ægte libero der tit kunne holde på bolden inden han spillede den konstruktivt videre. Ivan Nielsen er bare den bedste stopper vi har haft.......på nær at han kun var medium hurtig, så var han eminent i al anden forsvarsspil, i hovedspillet, i tacklinger, altid meget koncentreret, lod sig ikke overspille. Resten giver sig selv.

4-4-2

Elkjær - B.Laudrup

Arnesen - M.Laudrup - Lerby - Simonensen

Heinze - Agger - I.Nielsen - H.Andersen

Schmeichel

Forskellen er, at nu spiller vi med offensive backs, som skal piske op og ned af sidelinien. H.Andersen var bare så stærk, da han var på toppen, virkelig stærk fremad og meget stærk i det defensive. Heinze vores bedste bud på den anden side. På midtbanen er Berggren glidet ud, da forsvaret nu er "fyldig nok" til at tage sig af det meste i defensiven. Resten giver sig selv.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jarvig, du plejer også at benytte de helt gamle spillere. Dem har du helt fraskrevet dig her, hvorfor?

Det er bygget op om 80'er holdet (som var glimrende og spillede seværdig fodbold og de var næsten alle profiler - den gang var der noget ved at se fodbold).

Jeg mener en spiller skal sammenlignes med sin samtid. Harald Nielsen og Henning Jensen m.fl., har de overhovedet været til overvejelse?

Personligt kender jeg dem ikke, men man kan jo læse om dem som så mange andre. Da vi havde vores VM-tråd der kendte man jo heller ikke spillerne, men alligevel bestod vores alle tiders hold af spillere fra fordums tid.

Nedenstående er fra denne tråd: Beckhams Verdenshold

Her er dit all time hold:

Målmand:

1. Lev Yashin

Forsvar (jeg spiller uden backs så de tre centrale forsvarsspillere får en del arbejde med at bevæge sig rundt, LOL)

2. Alessandro Nesta

3. Paolo Malidini

4. Franz Beckenbaur

Deffensiv midtbane (kun én spiller, LOL, men mit hold er så meget i angreb, at Lothar kan klare det)

5. Lothar Matheus

Offensiv midtbane (Uha, den er vild, den gør livet til et helvede for et forsvar....afsindigt gennembrudsstærkt solo, kan dible, kan skyde, lægge dynamit til vores tre angribere)

6. Johan Cruyff

7. Freerenc Puskas

8. Diego Maradona

Angreb (Jeg har ingen bomber på holdet, den ægte forward....mit angreb er et "delikat" angreb der ikke bare behøver at stå det rigtige sted altid, men selv ud af ingenting kan skabe chancen til sig selv eller afdrible hele forsvaret og derefter lægge den blanks foran mål til en medspiller)

9. George Best

10. Pele

11. Garrincha

Her er mit

Jeg ville nok lave et par ændringer hvis jeg skulle sætte et nyt. Puskas burde der i hvert fald være plads til og så ville jeg nok skifte Gerd Müller ud selv om han ville være en fantastisk angrebsspiller at have - en rigtig bomber - Platini ryger så op for at spille angriber med Pelé. Endvidere taler meget for at Giacinto Facchetti burde være på. Så må Baresi nok ud. Dino Zoff må jo nok også ryge til fordel for Lev Yashin.

Dino Zoff

Franco Baresi

Paolo Maldini

Franz Beckenbauer

Johan Cruyf

Zinedine Zidane

Lothar Matthaus

Michel Platini

Diego Maradona

Gerd Müller

Pelé

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Antaeus ->

Det er korrekt, at jeg ikke er bange for at udtage gamle spillere. Der er imidlertid to detaljer, som jeg finder vigtige.

1. Den simple: Så godt kender jeg ikke de gamle danske spillere. Af årsagen der kommer nedenfor, så synes jeg generelt, at det er svært at vurdere, hvor gode de egentlig var. Sure, vi har haft gode spillere som spillede for europæiske storklubber med succes......men alligevel synes jeg gamle danske spillere er sværere at vurdere end internationale spillere.

2. Den mere kringlede: Er man en stjerne på Brasiliens landshold som vandt VM 1958, så ved man, at man har en all time stjernespiller. Men hvad med en dansk "storspiller" som var god på et dansk landshold, der aldrig var god nok til at være med til EM og VM. Hvor god var han egentlig? Ville han kunne havde været stamspiller på f.eks. det tyske landshold? Måske var han kun rigtig god fordi han bliver vurderet efte danske standarder!

Så når jeg tager 1980 og frem, så er det fordi vi i denne periode rykkede op i bunden af den internationale 1. division (flotte resultater til store turninger). Så når f.eks. Elkjæ i VM i 1986 var en af slutrundens farligste angribere, så ved man at man har en spiller som selv i den skarpeste konkurrence var genial.

Kombiner dette med, at jeg ved langt mere om danske spillere efter 1980 end før, og så har du årsagen til valget af hold.

Link to comment
Share on other sites

Antaeus ->

Det er korrekt, at jeg ikke er bange for at udtage gamle spillere. Der er imidlertid to detaljer, som jeg finder vigtige.

1. Den simple: Så godt kender jeg ikke de gamle danske spillere. Af årsagen der kommer nedenfor, så synes jeg generelt, at det er svært at vurdere, hvor gode de egentlig var. Sure, vi har haft gode spillere som spillede for europæiske storklubber med succes......men alligevel synes jeg gamle danske spillere er sværere at vurdere end internationale spillere.

2. Den mere kringlede: Er man en stjerne på Brasiliens landshold som vandt VM 1958, så ved man, at man har en all time stjernespiller. Men hvad med en dansk "storspiller" som var god på et dansk landshold, der aldrig var god nok til at være med til EM og VM. Hvor god var han egentlig? Ville han kunne havde været stamspiller på f.eks. det tyske landshold? Måske var han kun rigtig god fordi han bliver vurderet efte danske standarder!

Så når jeg tager 1980 og frem, så er det fordi vi i denne periode rykkede op i bunden af den internationale 1. division (flotte resultater til store turninger). Så når f.eks. Elkjæ i VM i 1986 var en af slutrundens farligste angribere, så ved man at man har en spiller som selv i den skarpeste konkurrence var genial.

Kombiner dette med, at jeg ved langt mere om danske spillere efter 1980 end før, og så har du årsagen til valget af hold.

Med ovenstående begrundelse så forstår jeg slet ikke hvorfor Harald Nielsen og Henning Jensen er forbigået. Det hænger ikke sammen. De havde jo netop international standard som ikke ses lige af de fleste af dem du har valgt. Her behøver du ikke se på vores landshold, men hvad de udrettede for deres klubhold.

Harald Nielsen har opnået at blive solgt for verdens største transfersum og blevet topscorer to gange i den italienske liga - alle andre danske spillere er milevidt fra dette.

Henning Jensen er blevet tysk, spansk og hollandsk mester. I gode ligaer og han spillede for kanon-hold på det tidspunkt (Borussia Mönchengladbach, Real Madrid og AFC Ajax) - se mit indlæg for et par gange siden.

Link to comment
Share on other sites

Med ovenstående begrundelse så forstår jeg slet ikke hvorfor Harald Nielsen og Henning Jensen er forbigået. Det hænger ikke sammen. De havde jo netop international standard som ikke ses lige af de fleste af dem du har valgt. Her behøver du ikke se på vores landshold, men hvad de udrettede for deres klubhold.

Harald Nielsen har opnået at blive solgt for verdens største transfersum og blevet topscorer to gange i den italienske liga - alle andre danske spillere er milevidt fra dette.

Henning Jensen er blevet tysk, spansk og hollandsk mester. I gode ligaer og han spillede for kanon-hold på det tidspunkt (Borussia Mönchengladbach, Real Madrid og AFC Ajax) - se mit indlæg for et par gange siden.

Du glemmer, at så meget ved jeg ikke om disse spillere udover at de spillede for store udenlandske klubber med succes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share