mystisk puls


xjyden
 Share

Recommended Posts

Hehe. TJ hidser sig helt op når han skriver/svarer på indlæg, hans puls stiger 10 slag.

Nu stiger ens puls jo allerede i det øjeblik man stiger ud af sengen. Ens hvilepuls er jo netop den puls man har ved zero aktivitet. Hvis du havde en elektronisk måler på, så ville du registrere at din puls ville stige ved den mindste aktivitet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker har jeg engang hørt en røverhistorie om at hvis man træner meget og har en høj puls kan det være tegn på overtræning.
Ikke en røverhistorie - stigende hvilepuls kan være et tehn på overtræning - for folk der træner konditionsidræt - jeg ved ikke om det er gældende for "jer andre" :D

60 er en helt almindelig gennemsnitslig hvilepuls. Min egen har flyttet sig fra 100 til 50 i den tid jeg har trænet...

Link to comment
Share on other sites

ifølge denne tråd ser det da ud til at 60 er en ganske god "sidde ved computeren" puls (ikke at forveksle med hvilepuls) jeg tror altså ikke at det er nogen gennemsnitspuls for utrænede personer. Når mit kondital ligger i den høje ende, skulle det da være mærkeligt om min puls lå dårligere end gennemsnittet af utrænede personer eller hur?

Link to comment
Share on other sites

kondital er da vist ikke så præcise, med mindre der findes flere slags altså...

Jeg fik mit målt til 55 eller noget i den stil i 1.g, og det er vist rimeligt godt så vidt jeg husker, og det er selvom jeg havde en hvilepuls på 80, og ikke kunne løbe 300m uden at være halvvejs død :)

- Rod

Link to comment
Share on other sites

watts>> okay den fes slet ikke ind hos mig :unsure: :lol: men still jeg køber den ikke. Jeg sammenlignede min puls med mine 4 veninders en dag. Jeg lå lavest og de andre spredte sig fra 70-84. Mine andre veninder er i middel form ville jeg sige. I hvert fald ikke så dårlig form som det skulle være hvis 60 var gennesnittet for utrænede personer.

Rod>> der findes flere tests og ja de er alle upræcise. Den test jeg har lavet er coopertesten hvor man løber så langt man kan i 12 min. og den sammenligning jeg har lavet er ud fra det skema over den danske (eller var det nordiske ? ) befolknings kondital....

Men bortset fra det: TJ's var jo 65... ?? jeg skulle da mene at han også er i god form eller hvad? han var ikke just en person jeg ville skyde til at trække den dårlige vej i gennemsnittet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener nu at ens hvilepuls er en særdeles dårlig indikator for om man er i god Aerob form eller ej! Det er selvfølgelig rigtig at med aerob træning vil din hvile puls falde i løbet af noget tid, men ens hvilepuls er også meget bestemt af genetikken!

Derudover er der også stor forskel på målemetoder! Eksempelvis vil tests hvor man skal bære sin egen kropsvægte betyde at personer med en høj kropsvægt vil være meget dårligt stillet! Her er Tj eksempel ikke særlig godt stillet uanset om han generelle aerobe kapacitet er rimelig god!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg målt min hvilepuls. Den var 56 i morges, hvilket vel passer meget godt. Men jeg gad godt se en statistik over hvordan befolkningen fordeler sig ift. puls. Det er jo det rene gætværk vi kommer med her. Jeg synes det lyder usandsynligt at min puls kun skulle være gennemsnitligt god når jeg sammenligner med min omgangskreds.

jeg køber den med genetikken... det må da helt klart have en betydning, men selvf. har det også en betydning hvilken form man er i....

Jeg mener nu at ens hvilepuls er en særdeles dårlig indikator for om man er i god Aerob form eller ej! Det er selvfølgelig rigtig at med aerob træning vil din hvile puls falde i løbet af noget tid, men ens hvilepuls er også meget bestemt af genetikken!

Derudover er der også stor forskel på målemetoder! Eksempelvis vil tests hvor man skal bære sin egen kropsvægte betyde at personer med en høj kropsvægt vil være meget dårligt stillet! Her er Tj eksempel ikke særlig godt stillet uanset om han generelle aerobe kapacitet er rimelig god!

jeg kan ikke helt finde ud af hvornår du taler om puls og hvornår du taler om kondital. Mit eksempel med TJ var puls (efter hans eget udsagn længere oppe i tråden).

Mener i øvrigt at kunne huske at det ikke kun er aerob træning der forbedrer ens puls...

Link to comment
Share on other sites

Hvilepuls er både afhængig af genetik, af form og af alder.

Normalområdet er temmligt stort, sådan ca. fra 50 til 70 for normale yngre mennesker som ”os”. Bedre kondition vil føre til lavere hvilepuls. Hjertet pumper mere effektivt og hele systemet fungere mere effektivt.

Ekstreme atleter fra f. eks langrendssporten kan komme helt ned under 40 i hvilepuls. En anden ting der sker med øget form er at pulsen langt hurtigere falder til hvilepuls efter indsats. Jeg kan huske at jeg på TV for mange år siden, så en test af John Walker, som var verdens bedste på 1500 m på det tidspunkt. Hans hvilepuls var ca 40. På et løbebånd øgede han til 170 - få minutter efter - jeg husker det som 3 min, var pulsen atter omkring 40.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share