Mollerup mod Challenge Aarhus


Mollerup
 Share

Recommended Posts

Mandag 17-05-2010.

Nu har jeg været på Astma medicin siden onsdag, jeg kan se på flowpeak at den hjælper, men jeg syntes ikke det hjælper så megetunhappy.gif

Jeg kan stadig ikke træne på samme niveau som for 2 månder siden.

Da jeg var ude og løbe i lørdags blev jeg forpustet med en puls på 110.

Jeg er meldt til Råbjerg Mile halv Maraton og det er mit første løb med Århus 1900 enten bliver jeg nød til at aflyse det ellers kommer jeg til at gå et langt stykke af vejen, ret træls.

Når man søger på årsagen til Astma som voksen, får man at vide der ikke er nogle kendte årsagerunhappy.gif

Link to comment
Share on other sites

Du må nok væbne dig med lidt tålmodighed smile.gif

Hvis i har fat i det rigtige medicin, så er min erfaring, at der går op til 2 uger, før det virkelig får effekt.

Ja det er nok lidt et problem når man træner så meget som jeg plejerlaugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 26-05-2010.

Jeg var til Topas Stafet i går, 5*5 km løb, jeg løb dem på 27 minutter og 20 sekunder Jeg tog astma spray 1½ time før løbet startet, men det hjalp ikke, jeg hade vejrtrækning problemer efter få minutter og det varet det meste af løbetunhappy.gif

Jeg har fundet ud hvorfor jeg får vabler af mine løbesko, ved siden af hælen af højere sko er der en lille knop på ca. 2 mm og det gør jeg får en fin blodfyldt vabel på siden af hælen.

På venster sko er der en syning det gør jeg får en 2-3 cm stor blodfyldt vabel, nu vil jeg tage op og se om jeg kan få byttet skoende.

Hvor vil jeg gerne træne på fuld styrke igenunhappy.gif

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 01-06-2010.

Jeg har trænet spinning 2 timer fredag, 3½ time lørdag og 2 timer søndag, jeg hade problemer med vejrtrækningen alle timer.

Jeg ligger på et pulssnit på 70-75 %.

Søndag kl 17.30 var jeg ude og løbe med Helle som jeg startet med at løbe med i efteråret sidste år, hvor vi løb samme tempo op til 11.3 km/t, nu er hun blevet en del bedre og jeg er blevet meget, meget dårliger, hun var til sit første ½ maraton i Odder for en måned siden og hade ingen mål, hun gennemførte på 1.47, det er sku flotsmile.gif

Jeg kunne kun løbe 500 meter før jeg måtte ned og gå et par minutter, fuck hvor er det frustrende at ikke kunne klarer det som jeg plejerunhappy.gif også regnet det heldt vildt.

Jeg syntes ikke at astma medicinen virker, hver gang jeg skal yde meget får jeg vejetræknings problemer og begynder og hoste.

Min hals er også ru/tør ligesom jeg er ved at blive forkølet og sådan har det været i over en måned, nu skal jeg til læge på onsdag, så håber jeg han har en ide.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mandag 14-06-2010.

Jeg har hostet meget den sidste uge og hostet en masse gult/grønt slim opunhappy.gif

For første gang i over 2 måneder kørte jeg 4 timers spinningsmile.gif

1 time snit puls 161.

2 time snit puls 151.

3 time snit puls 142.

4 time snit puls 136.

Det var fedt at køre 4 timer igen, lidt træls.

Jeg blev skældt ud af en pige som er sidste års medicin studerne fordi jeg vil løbe Berlin Maraton med astma, hun sagde at det kunne man dø af, men det er nok fordi hun har hørt på mig hoste en del i første spinning timelaugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Hvis man kaster sig ud i 4 timers spinning i træk, er det vist nærmest en naturlov, at gennemsnitspulsen falder ned gennem gulvet til sidst. Man kan ikke holde pulsen – eller presse den op – i den ene intense time efter den anden. De sidste to timer er næppe særlig effektiv træning (efter min mening).

Link to comment
Share on other sites

Ok, det vidste jeg ikke. Nu kan jeg kun sammenligne med mit eget løb, hvor pulsen stiger over lange løb - også op til 4 timer...

Ja det er pga. at du løber med samme tempo hele tiden, jeg må nok erkende at jeg laver lidt mindre som timerne går.Der er også 10 minutters pause mellem timerne og når pulsen har været ned er den svær at få op igen.Men, det er det samme som med mig når jeg løber så stiger min puls lidt hele tiden.

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Onsdag 23-06-2010

Jeg var ude med Århus 1900 for første gang siden 25-05-2010, vi hade fartleg, det gik ret godt, jeg hostet ikke ret meget og min puls var oppe på 177.

Jeg var ved lægen i dag, han sagde at det var godt at jeg hoster slim op, det er alt det jeg har haft i lungerne og jeg nok ville være tilbage på normalt niveau om ca. 1 måned.

Jeg går i gang med mere løbe træning fra nu af, mindst 3 gange om ugen.

Jeg fik lige denne mail fra Nordicbetting.

Bank Dato Kampe Resultater Væddemål Odds Status

23.06.2010 20:30 Australien - Serbien (1X2) 2 - 1 2 1.80 Vundet

23.06.2010 20:30 Ghana - Tyskland (1X2) 2 1.47 Vundet

23.06.2010 16:00 Slovenien - England (1X2) 0 - 1 2 1.42 Vundet

23.06.2010 16:00 USA - Algeriet (1X2) 1 - 0 1 1.85 Vundet

________________________________________

Væddemål

System-spil Samlet odds Antal væddemål DKK

Dit spil DKK

Samlet indsats DKK

Samlet gevinst

Accumulator 6.95 1 x 100.0 = 100,00 695,10

________________________________________

Alt i alt 1 100,00 695,10

Er der nogle der kan se en fejl der?

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Angående det astma der....

Kan se at du skriver at du ikke rigtig synes medicinen virker, og studser samtidigt over at du tager den relativt lang tid før du motionerer. Er det din læge, der har sagt du skal det?

Hvis jeg tager anfaldsmedicin inden træning (det er ikke altid nødvendigt), tager jeg den altid umiddelbart inden; dvs. i omklædningsrummet inden en spinningtime, eller som det sidste jeg gør inden jeg kommer ud af døren til en løbetur.

Link to comment
Share on other sites

Angående det astma der....

Kan se at du skriver at du ikke rigtig synes medicinen virker, og studser samtidigt over at du tager den relativt lang tid før du motionerer. Er det din læge, der har sagt du skal det?

Hvis jeg tager anfaldsmedicin inden træning (det er ikke altid nødvendigt), tager jeg den altid umiddelbart inden; dvs. i omklædningsrummet inden en spinningtime, eller som det sidste jeg gør inden jeg kommer ud af døren til en løbetur.

I de sidste 2 til 3 uger har jeg hostet rigtig meget slim op(lidt ulækkeret at skrive om):laugh: så det er nok derfor jeg ikke har syntes at det hjalp, men nu er jeg nok oppe på ca 90% af hvad jeg kunne før, så det har hjulpet.

Jeg fik at vide af læge jeg skulle tage 2 sug morgen og aften plus ved behov, jeg har taget det nogle gange før træning men ikke så ofte.

Jeg har aldrig før taget medicin ikke ndgang hovedpine piller, så jeg vil helst tage så lidt så muligt, det har nok været en fejl.

Hvor har jeg ømme ben nu, 2 gang løb på 2 dage efter 1 måneds pause er måske ikke nogle god ide:laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det er i hvert fald en klassiker inden for astma, at man ikke tager sin medicin.

Når det går godt, føler man sig rask og er man rask er der ingen grund til at tege den. Og jeg har da også selv lige været igennem en fase, hvor jeg egentlig havde lyst til at droppe den.

Men nixen! Så vender problemerne bare tilbage.

Hvis det er anfaldsmedicin, så skal du da tage den inden du motionerer :poking:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

I de sidste 2 til 3 uger har jeg hostet rigtig meget slim op(lidt ulækkeret at skrive om):laugh: så det er nok derfor jeg ikke har syntes at det hjalp, men nu er jeg nok oppe på ca 90% af hvad jeg kunne før, så det har hjulpet.

Jeg fik at vide af læge jeg skulle tage 2 sug morgen og aften plus ved behov, jeg har taget det nogle gange før træning men ikke så ofte.

Jeg har aldrig før taget medicin ikke ndgang hovedpine piller, så jeg vil helst tage så lidt så muligt, det har nok været en fejl.

Hvor har jeg ømme ben nu, 2 gang løb på 2 dage efter 1 måneds pause er måske ikke nogle god ide:laugh:

Uh, har også haft perioder, hvor jeg har hostet rigtig meget slim op - og yep, det er rigtig nasty! :crazy: Jeg har i de perioder suppleret med slimløsende brusetabletter (mucomyst eller lign.), hvilket har hjulpet for mig - men i følge min læge er der mange der ikke rigtig synes de gør nogen forskel, så det er nok lidt trial and error.

Jeg synes det lyder underligt at du skal bruge samme medicin morgen og aften som efter behov, men det er måske bare mens du har så meget slim? Jeg har faktisk en forebyggende medicin til morgen og aften (synes ikke jeg behøver den morgen, så tager den kun en gang i døgnet :innocent:), og en anden som er anfaldsmedicin. Og med sidstnævnte har Gregers helt ret i, at det skal tages umiddelbart inden motion. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Uh, har også haft perioder, hvor jeg har hostet rigtig meget slim op - og yep, det er rigtig nasty! :crazy: Jeg har i de perioder suppleret med slimløsende brusetabletter (mucomyst eller lign.), hvilket har hjulpet for mig - men i følge min læge er der mange der ikke rigtig synes de gør nogen forskel, så det er nok lidt trial and error.

Jeg synes det lyder underligt at du skal bruge samme medicin morgen og aften som efter behov, men det er måske bare mens du har så meget slim? Jeg har faktisk en forebyggende medicin til morgen og aften (synes ikke jeg behøver den morgen, så tager den kun en gang i døgnet :innocent:), og en anden som er anfaldsmedicin. Og med sidstnævnte har Gregers helt ret i, at det skal tages umiddelbart inden motion. :smile:

Jeg har også brugt slimløsende brusetabletter jeg tror de hjalp.

Jeg startet med Bricanyl Turbohaler(blå) for luftvejsbesvær og da astma blev konstateret fik jeg Symbicort Turbohaler(rød).

Jeg var hos lægen for ca 7 uger siden og der fik jeg Symbicort og den sagde han jeg skulle forsætte med, men kun et sug morgen og aften plus ved behov fra mandag.

Han har også sagt hvis jeg hade problemer så kunne jeg tage det får træning det kunne være jeg skulle prøve det.

Jeg spurgte også om jeg ikke bare skulle bruge Brikanyl til træning, men han sagde det var bedst at bruge Symbicort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også brugt slimløsende brusetabletter jeg tror de hjalp.

Jeg startet med Bricanyl Turbohaler(blå) for luftvejsbesvær og da astma blev konstateret fik jeg Symbicort Turbohaler(rød).

Jeg var hos lægen for ca 7 uger siden og der fik jeg Symbicort og den sagde han jeg skulle forsætte med, men kun et sug morgen og aften plus ved behov fra mandag.

Han har også sagt hvis jeg hade problemer så kunne jeg tage det får træning det kunne være jeg skulle prøve det.

Jeg spurgte også om jeg ikke bare skulle bruge Brikanyl til træning, men han sagde det var bedst at bruge Symbicort.

Det er lige præcis symbicort jeg har som forebyggende. Det undrer mig virkelig meget, at han synes du også skal bruge den som anfaldsmedicin! Det er i øvrigt ventoline jeg har som anfaldsmedicin.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal det selvfølgelig ikke blive til en konsultationstråd, vi må stole på lægerne, men det lyder rigtigt det du skriver.

Jeg tager

Forebyggende: Spirocort (den brune) morgen og aften

Ved anfald: Bricanyl (den blå)

Min kammerat tager

Forebyggende: Symbicort (den orange/røde) morgen og aften

Ved anfald: også Symbicort (den orange/røde) morgen og aften

Jeg ved ikke hvornår, de anbefaler det ene og det andet, men han er i hvert fald ikke den eneste som anbefaler Symbicort som både forebyggende og anfaldsmedicin.

Jeg ved med min egen astma, at det er død og pine vigtigt, at jeg tager det forebyggende medicin. Det giver mig langt færre anfald. Hvis jeg ved at jeg skal ud og præstere noget fysisk, eksempelvis en hurtig 5 km løbetur med intervaller, så tager mit anfaldsmedicin INDEN jeg løber afsted. Skal jeg derimod løbe 10 km roligt, tager jeg ikke medicinen inden. Det er slet ikke sikkert at jeg får brug for medicinen på den hurtige 5'er, men det er stadig bedre at have tage medicinen inden anfaldet. Jeg prøver mig lidt frem, for at finde ud af hvor hård træningen skal være, før det bliver nødvendigt at forebygge med anfaldsmedicin.

Jeg har tidligere gjort som dig Mollerup, altså troet at det var bedst at undgå medicinen, men har lært at forstå at den forebyggende medicin er vigtig, både den morgen og aften, og den anfaldsmedicin jeg tager inden et hårdt træningspas. Det vigtigste er at undgå anfald, de slider på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Der står også lidt her:

Symbicort

"Astma:

Voksne og børn over 12 år. Begyndelsesdosis. Sædvanligvis 1-2 sug 2 gange i døgnet eller 1 sug (forte) 2 gange i døgnet. Kan for voksne herudover anvendes ved behov (ej forte), dog højst 6 sug på en gang. Børn 6-12 år. 2 sug (mite) 2 gange i døgnet.

Når sygdommen er under kontrol, kan man forsøge at nedsætte dosis til 1-2 sug (mite) 1 gang i døgnet."

Link to comment
Share on other sites

Det er lige præcis symbicort jeg har som forebyggende. Det undrer mig virkelig meget, at han synes du også skal bruge den som anfaldsmedicin! Det er i øvrigt ventoline jeg har som anfaldsmedicin.

Symbicort er jo både anfalds og forebyggende.

Jeg tror at binyrebarkhormon som er den forbyggende den og Bricanyl som er anfalds medicin.

Link to comment
Share on other sites

Symbicort er jo både anfalds og forebyggende.

Jeg tror at binyrebarkhormon som er den forbyggende den og Bricanyl som er anfalds medicin.

Det var jeg ikke klar over - undrede mig på baggrund af hvad jeg selv er blevet anbefalet. Det var godt Iballan lige var hurtig på pletten, så du ikke nåede evt. at blive usikker over mit vrøvl. :blush:

Tak for info Iballan.

Hvordan er jeres anfald?

Lige nu er det bare hoste for mig, men før har det været hvor jeg ikke syntes jeg kunne få nok luft, så det føltes som jeg på 90% puls når jeg lå på 70%.

For mig er det meget lignende - følelsen af ikke at kunne få nok luft (måske nærmere, faktisk, en følelse af ikke at kunne tømme lungerne ordentligt, så der kan blive plads til ny luft), at blive forpustet selv ved lave anstrengelsesgrader. Hosten oplever jeg sjældent mens jeg motionerer (med mindre jeg er meget forkølet), men hosteanfald efter et træningspas tænker jeg egentlig mere som en indikator på at jeg ikke har brugt nok medicin, end jeg tænker det som et astma anfald.

Edit: For mit vedkommende kan jeg klart konstatere, at jo bedre min form, des mindre astmaplaget er jeg.

Edited by Spinderella
Link to comment
Share on other sites

Det var jeg ikke klar over - undrede mig på baggrund af hvad jeg selv er blevet anbefalet. Det var godt Iballan lige var hurtig på pletten, så du ikke nåede evt. at blive usikker over mit vrøvl. :blush:

For mig er det meget lignende - følelsen af ikke at kunne få nok luft (måske nærmere, faktisk, en følelse af ikke at kunne tømme lungerne ordentligt, så der kan blive plads til ny luft), at blive forpustet selv ved lave anstrengelsesgrader. Hosten oplever jeg sjældent mens jeg motionerer (med mindre jeg er meget forkølet), men hosteanfald efter et træningspas tænker jeg egentlig mere som en indikator på at jeg ikke har brugt nok medicin, end jeg tænker det som et astma anfald.

Edit: For mit vedkommende kan jeg klart konstatere, at jo bedre min form, des mindre astmaplaget er jeg.

Helt ok jo mere viden jo bedre :smile:

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup:Tirsdag 29-06-2010.

Jeg var ude med Århus 1900 i går bakke løb, det blev til at 11.84 km, hvor var det hårdt, der var mange pauser, men mange mange bakker min puls lå mellem 109 og 178 snit 158.

Jeg var så træt jeg misset de 2 mål i Brasilien kampen og jeg jeg fik ikke noget at spise før i halvlegen.

Hvor er det fedt at blive banket så meget igennem.

Så er jeg startet med at cykle på arbejde 23 km på 46 minutter, jeg er godt nok vågen når jeg møder på arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share