Start gain - hvor meget kan man gaine?


The Tiger
 Share

Recommended Posts

Nå. Sandheden er, at de fleste med gennemsnitlig genetik kan forøge deres samlede muskelmasse med et sted mellem 10 og 20 kg. Og langt, langt den største del heraf kan blive aktualiseret i løbet af 2 år, hvis man træner klogt. Selvfølgelig er der modifikationer heraf, fx. hvis man begynder at træne i en ung alder. Og så er der personer med usædvanligt gode genetiske anlæg for muskelvækst. Fakta er, at en virkeligt muskuløs person enten har gode gener eller er drugged, og for det meste begge dele. De personer, man ser i et motionscenter, er ikke et repræsentativt udsnit af befolkningen. Det er en basal psykologisk mekanisme, at man søger at dyrke de ting, man har talent for, og glemme de områder, hvor det halter. Det er svært at skrive dette uden at være en lyseslukker. Men på den anden side er det også ufedt at gå og tro, at miraklerne hænger på træerne - når de ikke gør det. Som det fremgår, så er de gode nyheder, at hvis man træner klogt, så går det faktisk pænt stærkt, hvilket også er blevet rapporteret her på debatten ved adskillige lejligheder.

Hej.. Ja, så sidder jeg igen her en fredag aften og læser i MOL´s gode gammel indlæg.(Uhah, der er meget godt!). Faldt lige over dette her, som er skrevet af Lars Nielsen.

Synes det er noget folk tit snakker om i centret. Har været meget rundt i de forskellige fora. Jeg ved der er meget mere herinde om dette emne, men kan pt. ikke huske hvor det er, og kan ikke finde det...

Men til dem der er nye herinde, tænkte jeg, at dette ville ganske interessant lige at få læst.. Der er måske andre meninger om dette, men jeg synes nu, at det Lars Nielsen skriver er godt..

:bblush:

God weekend til alle... :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stærkt uenig med Lars i en ting. Der er INGEN som kan nå sit genetiske max på kun 2 år. Det er en gang sludder. Selv med den mest optimale træning, vil det tage over 10 år at udfylde sit genetiske potentiale totalt. Det er noget sludder sladder han har fra Mike Mentzer. Hvis nogen HIT udøvere når et plateau efter 2 år, så er det selvfølgelig fordi HIT træning langt fra er optimalt ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er stærkt uenig med Lars i en ting. Der er INGEN som kan nå sit genetiske max på kun 2 år. Det er en gang sludder. Selv med den mest optimale træning, vil det tage over 10 år at udfylde sit genetiske potentiale totalt. Det er noget sludder sladder han har fra Mike Mentzer. Hvis nogen HIT udøvere når et plateau efter 2 år, så er det selvfølgelig fordi HIT træning langt fra er optimalt ;)

Thomas

TJ > F.eks en person som Mass har da opnået ca 12 kg muskler på ca. 1 år.

så han må have meget i posen endnu, hvis ovennævnte ikke holder....

Link to comment
Share on other sites

Det sjove er at Mike mentzer da vidst også havde trænet mange år da han var størst. Så hans egen teori holder ikke stik på ham selv. Han ville nok ha sagt at det var fordi at han ikke havde trænet HIT fra starten, men alt peger jo som TJ siger i en anden retning.

ICE EYE- Når du nu hører et tal som feks 12kg. Så skal du ikke regne med at det er 12kg masse. Et gæt vil var 8kg masse, måske kun 6kg masse.

Og jeg ved heller ikke om de 20kg holder stik. Ærlig talt mener jeg også at det er noget pladde. jeg vil mene at man kan få en slat mere end det. Hvis man ser på nogle af de BB`ere der er som ikke har rørt as så er der store krabater i mellem.

Og igen 20kg Fedt fri muskel masse er VIRKELIG meget. Men med den masse hører der en god pose fedt med. Hav det i tanke.

Hvis man ser på PROF BB`ere som altid er dopede, så er de ALTID oppe alderen. Du ser ingen 22 årige prof BB`ere. De tider er forbi. Se på MR O. Det er gutter helt oppe på 40år der er med. Ronnie er vidst sidst i 30`erne så vidt jeg husker og han vandt.

hvis den teori med at man kunne opnå sit max på cirka 2 år hvorfor pokker er de så for det meste 8-12 år om at blive så store.

Link to comment
Share on other sites

TJ: Det er skægt som Lars kan "pisse dig af" selv lang tid efter han har valgt at trække sig fra debatten, jeg mindes at en af jeres "stridigheder" var at Lars beskyldte dig for at "læse" ting ind i hans indlæg :angry: jeg må faktisk give ham ret, jeg kan overhovedet ikke se hvorhenne i Tigers "quote" at HIT eller lignende er nævnt :blink: Lars skriver KLOG træning intet om HIT i denne quote, Lars siger 2 år du siger 10 år Æv bæv der sq ikke meget argumentation i dette :huh:

Blackice: Mentzers træning/resultater i hans konkurrencedage var sikkert ligeså propfyldt med "kemikalier" som alle andre mr. O deltagere så det kan vi alm. dødelige nok ikke bruge til ret meget.

Link to comment
Share on other sites

Det er skægt som Lars kan "pisse dig af" selv lang tid efter han har valgt at trække sig fra debatten,
Han pisser mig da bestemt ikke af ?? Hvem læser ting ind i indlæggende nu :retard: Jeg ytrede bare min uenighed.
var at Lars beskyldte dig for at "læse" ting ind i hans indlæg

Tror nu Lars havde en ligeså god evne til dette.

jeg må faktisk give ham ret, jeg kan overhovedet ikke se hvorhenne i Tigers "quote" at HIT eller lignende er nævnt  Lars skriver KLOG træning intet om HIT i denne quote,
Nej, men vi ved vist begge 2 godt hvad Lars mener klog træning er. Det er vist ikke nogen hemmelighed for nogen at Lars var fanatisk HIT tilhænger.
Lars siger 2 år du siger 10 år Æv bæv der sq ikke meget argumentation i dette

Min argumentation ligger i at INGEN indenfor jernsporten, har nået et højt niveau på så kort tid som 2 år. At Mike Mentzer så i en af hans amfetamin tåger har fået den idé at man med korrekt træning (læs: heavy duty), kan udfylde sit genetiske potentiale på 2 år, er noget nær det dummeste jeg har hørt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Jeg må give Thomas J ret. Man kan IKKE opfylde sit genetiske maks på blot 2 år. Og hvorfra kommer der et så præcist tal som maks 20 kg muskelmasse.

Har selv trænet i 4 år - og jeg er ikke i nærheden af at nå mit gentiske maks. Og det er sq ikke fordi jeg har trænet uklogt.

Jeg synes Lars Nielsen laver nogel useriøse, ubegrundede, grove generaliseringer. Ikke engang i Mr. O tidlige dage med Arnold var der nogen der kunne vinde efter blot 2 års træning.

Og hvad er det for noget pjat at generalisere alle med et kort til et motionscenter som værende med et bedre genetisk udgangspunkt, ALENE på den betragtning at man søger det man er bedste til. Det er korrekt at man selvfølgelig søger det man er bedst til. Det er derfor at der er nogle fyre der har tendenser til store biceps - KUN træner biceps så de kommer fuldstændig ud af proprotioner.

Det værste er at han ikke fremlægger sit synspunkt som sin mening - men som værende endegyldigt fakta, han lige vil dele med os andre fordi han er så flink.

Link to comment
Share on other sites

Øhhh.... hvem er det LIGE Mike Mentzer er?

Hvorfor trak Lars sig? Blev han stemt ud af MOL råd oder was?

I øvrigt enig i at man IKKE kan nå sit genetiske maks på kun 2 år! Latterlig påstand :retard:

I min kære Bænk-smith maskine i mit elskede F&F center er jeg ikke engang på 100kg endnu efter 1,5 år :angry: (trænede den helelr ikke fra start, og var seriøst UNDER trænet da jeg begyndte)

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Andet spørgsmål: Var Mr. Terminator på steroider i sin tid?

Iiiiiih nej da. Og hvis du nogensinde påstår det bliver du højst sandsynligt sagsøgt af ham. Han kan ikke tale deres sprog men noget HAR han da lært.

I firserne da det kom frem at BB'erne inklusiv ham selv havde brugt AS, SOLGTE han faktisk en folder om sit forbrug. Der påstod han bare at det kun var for at bevare muskelmassen under pre-contest træning.

MEEEEEEEN - hvis Arnold ikke har pumpet sig til øjenæblerne var ved at falde ud, så kan han også tale perfekt Oxford-engelsk og er et skuespillertalent uden lige.

Det skal lige siges at indtil 1984 var det faktisk lovligt at bruge AS, så længe man holdte sig under nogle fastsatte grænseværdier.

Link to comment
Share on other sites

I stedet for at rakke ned kunne man jo lægge sin egen diller på huggeblokken og give et bedre bud:

"På baggrund af dit og dat mener jeg, at en hankønsdansker med nøjagtigt gennemsnitlig vægt og kropskomposition, som påbegynder vægttræning i fuldt udvokset alder og som ikke anvender doping, vil kunne forøge sin muskelmasse med mellem cirka 53½ og 1298 kilo. Under teoretisk optimal træning vil det foregå med cirka et kilo om året."

Det, jeg efterlyser, er selvfølgelig oprigtige, kvalificerede udsagn, som kan give mikroskopiske fingerpeg vdr. det store, tænderskærende spørgsmål: "Hvad kan jeg forvente?" En bænkebider kan indse, at man er på papirtynd is, når man giver bud på spørgsmål som dette. Men det ved læseren så også godt, så hvorfor ikke give sit bud?

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars :)

Jeg tror ikke man kan give kvalificerede bud på den slags. Nu ved jeg godt at du vil have budet udfra en gennemsnitsperson, men en sådan person er langt fra repræsentativ. Der er så mange faktorer involveret, at det praktisk talt er umuligt at udtale sig om. Der er forskelle i muskelfibertype, forskelle i BMR, forskelle i antallet af muskelfibre i en given muskel osv. osv. Derudover foregår muskelopbygning jo ikke i en jævn hastighed. Det går hurtigst de første par år, hvorefter fremgangen langsomt er nedadgående. Og hvornår kan man sige at et maksimum er nået ?? Er det stadigvæk fremgang at gaine 200 gram ny muskelmasse i året ?? For jeg tror faktisk at selv efter 8 års OPTIMAL træning, vil en naturlig bodybuilder kunne gaine bitte-små mængder muskelmasse hvert år. Jeg tror reelt ikke at det er muligt for nogen at nå sit genetiske potentiale, da der altid vil være ting i vores hverdag, som forhindre os i at nå 100 %.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette er et utroligt interessant spørgsmål - så jeg håber ikke jeg slår det ihjel ved at blande mig. Jeg ved udemærket godt at jeg ikke ved så meget om dette her.

Jeg mener dog sagtens at jeres teorier kan være i stue sammen.

Så vidt jeg kan se siger Lars noget i stil med at man højest kan gaine omkr. 20 kg. (Forskelligt fra person til person). Langt det meste i løbet af de 2 første år. Thomas siger noget i stil med at man selv efter mange år stadig kan gaine.

Et lignende eksempel (omend meget anderledes) kan ses for hyperblen (y=1/x) - den er nedadtil begrænset af 0 (for x>0). Efter kort tid når den ned i nærheden af nul - og bevæger sig ikke synderligt siden, - men den går aldrig i stå. Den vil blive ved med at "stræbe" efter sin asymptotiske værdi.

Jeg ved ikke om det kan bruges til noget - jeg hørte til MOL træf nogen sige at man i løbet af første år kunne gaine så meget som 7-10 kg. Men at dette naturligvis kun var første år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share