Vejen mod stort vægttab og bedre form


skuffen
 Share

Recommended Posts

Jeg er en ung mand på 19, som desværre var endt på uheldige 148,5 - hvilket medførte forskellige kedelige sager. Lige efter nytår besluttede jeg, at nu var det på tide at komme igang og få ændret min livsstil. Derfor fik jeg en af de sidste pladser på Ubberups vinterhold og checkede ind d. 6/1.

Før dette læste jeg fysik på KU, hvilket jeg dermed tager en pause fra, imens jeg er hjemme i det vestsjællandske hvor jeg stammer fra.

Denne log skal mest bruges til at holde en smule styr på mit vægttab, min træning og selvfølgelig hvis jeg har nogle spørgsmål til alle jer kloge hoveder! :laugh:

Jeg blev vejet ind på 148,5 kg d. 6/1 og jeg er 1,80 høj.

Jeg har før styrketrænet rimeligt seriøst i en del år, men har ikke rigtigt fået holdt det ved lige. Dog ved jeg, at der stadig gemmer sig en del 'under overfladen', som jeg godt kunne tænke mig at se igen.

D. 16/1

Blev jeg igen vejet, og hold da op hvor var jeg glad. 143,4 kg! -5,1 de første 10 dage.

D. 23/1

Håbede lidt på at komme under de 140, men resultatet blev 140,9 kg, hvilket også er helt fint.2,5 på en uge - -7,6 i det hele

Jeg er desværre gået hen og har fået det, der populært kaldes skinnebensbetændelse. Hvilket selvfølgelig ikke har noget med bakterier at gøre, men derimod er irritation af musklernes hæftning på knoglen i skinnebensområdet, da den simpelthen ikke er stærk nok til den forøgede belastning - og hold da kæ.. hvor kan det gøre nas! Derfor tager jeg det nogenlunde stille og roligt mht. løb og hoppen omkring. Nogen der har nogle gode råd omkring dette?

Edited by skuffen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Helt og lykke med projektet, flot resultat indtil videre - og velkommen til. :smile:

Generelt er det en god ide at lave former for motion, hvor du ikke bærer hele din vægt. Det kan være på cykel (MTB, motionscykel, spinning etc) eller f.eks. svømning.

At drøne lige ud i at gå og løbe meget fra inaktivitet med så høj en kropsvægt er den sikre vej til at smadre bentøjet.

Link to comment
Share on other sites

Idag tirsdag har vi den ugentlige kreative dag, hvor jeg normalt har maleri. Idag har jeg dog valgt at ligge mig syg med en god gang kvalme.. Heldigvis på en dag uden noget obligatorisk motion.

Igår havde jeg 1 times vandpolo i Kalundborg svømmehal, og det er som altid mega sjovt. Desværre har de ingen svømmefødder der passer min brede str. 47, så jeg kæmper uden. Normalt vil jeg sige at jeg er en ret god svømmer, men når de andre har svømmefødder på og jeg ikke har er det pludseligt noget af en udfordring at følge med.

Vi havde planlagt at skulle spille badminton nogle stykker fra kl 17-18, men det endte med at jeg spillede i 3 timer kun afbrudt af 25 minuters aftensmad, imod en masse mennesker.. Sågar 2 mod mig - hvor jeg godt nok fik lov at løbe - men jeg vandt. Pulsuret sagde 150 i gns, så det er fint nok. Var også godt smadret resten af aftenen. Benene gjorde lidt vrøvl, men gjorde ikke sindssygt ondt som de kan. Måske det er i bedring. Har næsten heller ingen ømhed idag, dagen efter.

Imorgen skal jeg vejes og jeg glæder mig lidt.. Håber der er røget en del, synes jeg har været ret aktiv den sidste uge.

Link to comment
Share on other sites

Helt og lykke med projektet, flot resultat indtil videre - og velkommen til. :smile:

Generelt er det en god ide at lave former for motion, hvor du ikke bærer hele din vægt. Det kan være på cykel (MTB, motionscykel, spinning etc) eller f.eks. svømning.

At drøne lige ud i at gå og løbe meget fra inaktivitet med så høj en kropsvægt er den sikre vej til at smadre bentøjet.

Mange tak..

Hehe, ja det ville være smartest. Desværre har jeg kun valgt 1 times spinning om ugen + det jeg laver om morgenen og 1 times vandpolo om ugen. Alt anden træning er mest på benene, såsom cirkeltræning, skumtennis, kickboxing og thai-bo..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er desværre gået hen og har fået det, der populært kaldes skinnebensbetændelse. Hvilket selvfølgelig ikke har noget med bakterier at gøre, men derimod er irritation af musklernes hæftning på knoglen i skinnebensområdet, da den simpelthen ikke er stærk nok til den forøgede belastning - og hold da kæ.. hvor kan det gøre nas! Derfor tager jeg det nogenlunde stille og roligt mht. løb og hoppen omkring. Nogen der har nogle gode råd omkring dette?

Først og fremmest velkommen til - og tillykke med at du er kommet i gang med vægttabet.

Mht skinnebensbetændelse er det bedst råd vist ro, men har også læst at is kunne hjælpe på det. Eller prøv at bruge søgefunktionen.

Ro behøves dog ikke være helt ro, men du kunne også bare aflaste det og f.eks. cykle eller svømme i stedet for at løbe. Det er langt mere skånsomt og burde kunne lade sig gøre, på trods af skinnebensbetændelse.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest velkommen til - og tillykke med at du er kommet i gang med vægttabet.

Mht skinnebensbetændelse er det bedst råd vist ro, men har også læst at is kunne hjælpe på det. Eller prøv at bruge søgefunktionen.

Ro behøves dog ikke være helt ro, men du kunne også bare aflaste det og f.eks. cykle eller svømme i stedet for at løbe. Det er langt mere skånsomt og burde kunne lade sig gøre, på trods af skinnebensbetændelse.

Mange tak.

Jeg holder det så meget i ro som jeg kan - is er desværre prøvet uden held..

Link to comment
Share on other sites

Glemte helt at opdatere loggen..

Onsdag gik jeg 9 km på 1 time 37 min, hvilket er en anelse langsomt af hensyn til benene.

Om eftermiddagen spillede vi 1 times skumtennis, som bare e helt vildt sjovt. Desværre glemte jeg at tænde pulsuret..

Idag, torsdag har aktiviteten stået på 1 times cirkeltræning, hvor jeg også tager den med ro i nogle af øvelserne. Pulsuret siger 948 kcal, max puls: 184 gennemsnit: 149

Jeg er netop vendt tilbage fra kickboxing, som jo altid er hårdt. 1743 kcal, max puls: 189 gennemsnit: 160. 1 time 15 min

Hvor meget kan man stole på det energiforbrug som uret siger? Jeg synes de virker ret så høje.

Jeg er desuden gået intensivt igang med massering og påsmøring af tiger balsam på mine lægge. De virker til at være i bedring. Det højre mærker jeg ikke så meget og det venstre kun ved hurtigt løb og hurtige start/stop bevægelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv opæevet gode resultater med varme/kulde behandling på skinnebenet, da jeg havde skinnebensbetændelse.

Det er ikke ligefrem sjovt, men det hjalp mig - er måske et forsøg værd!

Du må meget gerne uddybe, selvom jeg vist er ved at være af med det.

Havde af en eller anden grund, som jeg ikke selv har fundet endnu, taget 300g på?!

Dagens motion: 8km gåtur, tempo 6,2 km/t. 1,5 t badminton medium tempo. 100 baner i svømmehallen (2,5km) på 1t 40 min.

Link to comment
Share on other sites

13/2: Vejning: 135,3 kg Tabt: 2,7 kg.

Er ok tilfreds.. 2 uger mere så er jeg under de 130 - skal vi vædde? :tongue:

har tabt 13,2 nu, så et stykke er jeg da kommet.. Har desuden købt nye jeans i en Mr. for første gang i en del år, og mangler snart igen flere huller i livremmen.

Benene irriterer stadigvæk. Fik ½ times massage mod det i mandags, og har bestilt ny tid om 14 dage, så håber vi det giver lidt..

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg vil bare sige tillykke med vægttabet, jeg er også i gang, var på 126,5 kg den 20-12-2007 er på 109,6 kg, har været oppe på 164,8 kg for 7-8 år siden.

Jeg tabte også ca. 2,5 kg om ugen i starten, er nede på 0,5 kg om ugen nu, de første kg er de letteste derefter går det lidt langsommer.

Det er fedt når tøjet bliver for stort.

Link to comment
Share on other sites

Mollerup-->

Ja, ens BMR falder jo i takt med at man taber sig, så det er jo helt klart at det går hurtigere her i starten.. Mit mål er sådan set også bare at tabe så meget jeg kan her på Ubberup, hvor motion og kost er hele ens hverdag - hvilket den jo ikke kan være på samme måde når man kommer hjem.

Men fedt at høre at du er kommet ned i vægt - det er godt at høre, at det kan lade sig gøre. Super indsats, du..

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Mollerup-->

Ja, ens BMR falder jo i takt med at man taber sig, så det er jo helt klart at det går hurtigere her i starten.. Mit mål er sådan set også bare at tabe så meget jeg kan her på Ubberup, hvor motion og kost er hele ens hverdag - hvilket den jo ikke kan være på samme måde når man kommer hjem.

Men fedt at høre at du er kommet ned i vægt - det er godt at høre, at det kan lade sig gøre. Super indsats, du..

Mvh

Jeg kan anbefale cross trainer når du kommer hjem, den er ikke så hård ved ben og knæ, men man får bændt en masse kalc. af, super resultat du har opnået indtil nu :4thumbup: kæmp videre.

Hvis du vil have det, kan jeg lige smidt min mad og trænings plan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale cross trainer når du kommer hjem, den er ikke så hård ved ben og knæ, men man får bændt en masse kalc. af, super resultat du har opnået indtil nu :4thumbup: kæmp videre.

Hvis du vil have det, kan jeg lige smidt min mad og trænings plan.

Jeg er selv helt vild med cross trainer - desværre har de ikke en på skolen. Jeg presser mine ben lidt hele tiden, for ellers bliver de sener og hæftninger sgu aldrig stærkere.. Presser selvfølgelig ikke så meget at jeg ender op med noget kronisk..

Du smider bare løs. Alle råd/fifs/mv. er velkomne..

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hej, jeg vil bare sige tillykke med vægttabet, jeg er også i gang, var på 126,5 kg den 20-12-2007 er på 109,6 kg, har været oppe på 164,8 kg for 7-8 år siden.

Jeg tabte også ca. 2,5 kg om ugen i starten, er nede på 0,5 kg om ugen nu, de første kg er de letteste derefter går det lidt langsommer.

Det er fedt når tøjet bliver for stort.

Men det er nu også dyrt at skulle skifte det hele ud :tongue: Taler af erfaring :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Men det er nu også dyrt at skulle skifte det hele ud :tongue: Taler af erfaring :laugh:

Jeg skal også snart til at købe noget nyt tøj, men det bliver ikke meget, der mangler lige 20 kg, så skal helt skabet skiftes :smile:

Dine før efter billeder er sku for seje, super godt gået.

skuffen prøv at se her.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...t&p=1161083

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Her er min træningsprogram.

½ time Crosstrainer.

Underkrop, program A den ene dag, program B den anden.

½ time Crosstrainer.

Overkrop, program A den ene dag, program B den anden dag.

Derefter slutter jeg af med ½ time eller en time cykel, evt. ½ time cykel og ½ time crosstrainer.

post-10700-1203016219_thumb.jpg

post-10700-1203016229_thumb.jpg

Madplan.

Morgenmad.

2 stykker knækbrød med mager ost eller Finax BranMusli med minimælk.

Kl 9.30 en rugbrød uden pålæg.

Middag.

2 rugbrød med makral, tun eller mager pålæg.

Kl 14 et stykke frugt.

Aftensmad.

Noget sundt, men ikke for store potioner.

Rugbrødet er uden sukker og med meget lidt fedt, samt uden smørelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share