Jan. D's taberlog


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Onsdag morgen 99½ kg. Det går hurtigere end kolorieberegningen umiddelbart skulle tyde på, idet vægten nu er faldet med godt 3 kg på 16 dage. Kunne tyde på der er noget galt i kalkulationen af min samlede forbrænding, men jeg vil gerne have data for en længere periode ingen jeg helt kan konkludere det.

Det går jo forrygende hurtigt. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mudder i den positive udvikling. Efter nogenlunde kaloriebalance i weekenden har jeg ligget syg mandag+tirsdag og har fodret mig selv lige for meget samtidig med at forbrændingen har været minimal. Har desværre ikke i nu 4 dage orket at opdatere min kalorieberegning.

Vægten onsdag morgen var dog kun sneget sig op på 100 kg, så forhåbentlig er det ikke den helt store katastrofe, men det kan jeg bedre vudere efter endnu en måling torsdag morgen.

Har genoptaget let træningen her onsdag med løb og lidt transportcykling. Dagens nedtur er at jeg vist desværre har tabt mine dyre cykelbriller, som jeg har svært ved at undvære.

Bortset fra dette har træningen fungeret nogenlunde til og med søndag. Havde min første spinningPULStime i SATS fredag (der var ikke andre hold at vælge imellem). Synes ikke rigtigt jeg kunne presse pulsen tilstrækkeligt højt nok op ift. instruktørens angivelser (ville ellers normalt forvente jeg kan ligge en smule højere, så det irriterede mig en dels - selv om målet p.t. ikke er intensiv træning) og følte mig lidt utilpas. Søndag på min lange træningstur udendørs pressede jeg mig derfor i irritationer mere end ellers med en nogenlunde højt tempo, hvorefter forkølelsen slog igennem. Det mest sansynlige er da også at jeg kan spare mig mine bekymringer, da mit lavere præstationsniveau sikkert skyldes begyndende sygdomssymptomer og måske delvist at det var afslutningen af 3. træningsugen (dvs. inden den planlagte restitutionsuge).

Må heller passe lidt bedre på helbredet, da jeg også for forkølet primo september og derfor forhåbentligt har opbrugt min kvote for i år.

Link to comment
Share on other sites

Kostprojektet har desværre været sat på stand by i nu 1½ uge under mit skrantende helbred, som stadig er lidt mærket af eftervirkninger af forkølelsen. Samtidig har træningen i sidste uge været på et minimum med kun 4 cykeltimer, knap ½ times løb og kun ganske lidt styrketræning.

Prøver nu at stramme op på begge dele, men er samtidig havnet i en af de groteske arbejdssituationer (som jeg også var i sidste år) der er voldsom stressende og truer med at ødelægge både mit mentale overskud og som delvist ødelagde mit liv sidste gang. Dette ellers efter en travl, men stressmæssig rolig periode i år.

Dette aktualiserer, at jeg bliver nødt til at gøre noget mere aktivt for at undgå at gå ned med stresssymdrom eller lignende. Må erkende at jeg ikke i længden kan holde til så groteske og absurde arbejdsforhold.

Link to comment
Share on other sites

SatsCyklingPuls-konceptet droppet:

Da regnen silede ned tirsdag og helbredet er halvvej i bund tude jeg ikke træne udendørs tirsdag. Derfor blev det til 3 timers indendørs på spinningcykel, heraf 2 timer på spinninghold og en lettere egen time.

Da det var første dobbelttime i denne vintersæson og jeg også har haft ledproblemer skulle jeg passe lidt på med at køre for hårdt. I det hele taget er det det mest out-off-season-tidspunkt på sæsonen og alt peger på at træningen ikke skal være for hård. Parkens program bestod af et PULS-hold og et almindelig hold. Jeg havde derfor mulighed for revanche ift. min første puls-time, hvor den forestående sygdom ødelagde oplevelsen.

Høj musik og engelsk med accent gjorde det næsten umuligt at forstå hvad instruktøren ville, men man kan jo altid følge med i det der bliver cyklet. Kroppen virkede mere parat denne gang, men jeg fulgt bevidst kun nogenlunde anvisningerne for pulsniveau (eller de anvisninger jeg kunne høre/forstå). Efter lidt problemer med at træde igennem siddende pga. hoften gik det da også ok indtil vi nåede intervaller i den røde zone. Det var komplet umuligt at presse højere op end max. 168 på pulstavlen i salen selv om jeg gav den fuld gas. Tog derfor 4 manuelle pulsmålinger (let når pulsen er i højeste gear) ved at stoppe cyklingen efter max. belastning. Denne viste i alle tilfælde en puls, der var 5-10 pulsslag højere end tavlen viste. De maksimale 95 pct. var dermed reelt ca. 98-99 pct.

Ved ikke hvordan det hænger sammen. Godt nok er pulstavlen i forvejen en evighed om at reagere på pulsændringer, men viser åbenbart også forkert. Lidt nedtur og gør konceptet helt ubrugeligt for mig. Må formode der er noget galt med systemet eller pulstransmissionen etc., hvis jeg da ikke har et dysfunktionelt hjerte. Skal jeg køre den slags timer fremover bliver det enten uden pulsmåler eller med egen pulsmåler.

Forstår nu bedre den første puls-time var en fiasko.

Link to comment
Share on other sites

Status kost, vægt og træning.

Det kniber gevaldigt med at komme igang igen med min løbende kostregistrering efter sygdommen og under den nuværende kaotiske og uafklarede arbejdssituation. Risikoen er derfor, at kostsammensætningen bliver forkert og indtaget for højt.

I morgen skal der dog være et første samarbejdsmøde og meget afhænger af om begynder en positiv udvikling eller det hele eskalerer.

Det positive er dog, at jeg nu er oppe i normal træningsmænde efter sidste uges nedtrapning. Især tirsdag-torsdag har været meget omfattende med ca. 5½ times cykeltræning og ½ times løb. Morgenvægten torsdag var da også helt nede på 98½ kg og udviser hermed en faldende tendens. Utilpasheden og virkningerne af forkølelsen virker nu til at være kraftig på retur, så også på det punkt går det fremad.

Løb, vægt og løbesko:

Det kniber fortsat med at hele at kunne følge med hovedgruppen på løbeholdet. Mangler måske lige omkring 5-7 sek. pr. km til normal træning. Håber, at den planlagte vægt til nytår på 97 kg kan udligne forskellen.

Mine 2 par nye løbesko er nu efterhånden "gået til" og skal til at have deres ilddåb som løbesko. Bliver i starten kun korte ture på ca. 2km. Er meget spændt på at se effekten. De er begge sæt betydeligt lettere end de nuværende (henholdsvis 95g og 150g pr. sko). De gamle er også et par store pladder, men analysen viste at min pronation er aftaget (nok bl.a. med vægten). 100-150g er jo ikke umiddelbart meget, men når det er yderst på vægtstangen (benene) og disse skal svinges frem over 120 gange pr. min. kan det måske kunne betyde en forbedring på flere procent. De gamle er desuden også så nedslidte, at de i højere grad giver efter ved nedslaget og måske derfor taber en del returenergi. Spørgsmålet er dog osgå om de nye vil vise sig at være tilstrækkeligt affjedrende. Bliver interessant efter en indkøring at se den reelle effekt.

Link to comment
Share on other sites

Vægt:

Det kniber med at få vægten nedad. Efter 4 målinger på 99 kg el. højere nu først igen en morgenvægt under de 99 kg.

Træningsproblemer:

Har i sidste uge fået opbygget problemer med venstre fod (vrist og achillesene). Bliver nødt til at skåne fodledddet i denne uge. Er også ramt, at det regnfulde og lovet kolde vejr, så det er lidt af en balancegang at holde træningsmængden oppe.

Arbejde:

Heldigvis virker en opblødning undervejs og jeg kan håbe stressniveauet igen er for nedadgående.

Link to comment
Share on other sites

Noget siden sidste opdatering, men dybest set er der intet sket.

Vægten står limet fast til 99 kg hver eneste morgen. Man kan selvfølgelig sige at det er positivt at min krop nu har stabiliseret sig på min normale sommervægt de sidste mange år og jeg ikke som andre år har taget på i forvinteren. Målet var dog under 97 kg inden nytår for endelig at tage fat på et egentlig vægttab.

Arbejdsmæssigt er situationen også uafklaret og alt andet står også nærmest stille. Træningen kører med de sædvanlige problemer, da nu også tæller glatte veje og et ugeprogram, der er helt afhængig af vejrets luner.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Svagt håb.

Endnu en enkelt vejning under de 99 kg nemlig 98½ kg tirsdag morgen. Tør næsten ikke håbe for meget, da det de andre gange hurtigt er røget op på 99 kg.

Arbejde.

Der er vist endelig faldet mere ro på. Nu er der kun tale om meget stort opgavepres indtil i hvert fald ultimo januar. Ærgeligt at det altid skal være sådan op mod jul.

Træning

Med kulde i weekenden blev søndagscyklingen indendørs (ca. 3 timer) efter følgende fordeling:

1. spinninghold Hvidovre ca. 55 min.

2 egen spinning ca. 1 t. 20 min.

3. kondicykel ca. 40 min.

Min første træning i dette center med god plads og begrænset antal mennesker. Instruktøren på holdtimen var vist vikar. Alt for meget råberi efter min smag. Voksne mennesker må selv kunne finde ud af hvor hårdt de vil træne. Der behøves ikke sidde en instruktør, da hele tiden skal presse en. Hmmm. og så alt det øvl om at spænde ind i maven, så er helt hen i vejret. Skal man undgå forkert belastninger i ryg og hofte etc. handler det om korrekt kørestilling, ikke for meget huggeri og ikke en skid om mavemusklerne, hvor opspænding i stedet forhindrer fri vejrtrækning. Nå men nok gylle om det. Har siden glemt hvilke intervaller der blev kørt.

Min egen spinning var ud over lang opvarmning for dagen mest af alt fokuseret på 5x3 min. stående enkelttakt og vist nok 2½ gang siddende hurtig mellemtakt ä 5 min. Resten lidt lettere træning.

Kondicyklen har jeg altid svært ved at få pulsen op på mest fordi den ikke passer mig, så det var primært 30 min. ä 720 kcal/t målte maskinen (den gamle type af SATS-cykler, der måler lavere watt/kcal end den nye type, som jeg mere tror på). Alligevel ikke voldsom højt selv om det var efter spinningen og det måske reelt var omkring de 800 kcal/t. Bliver hurtigt træt i benene over tid når jeg sidde i den fastslåste stilling. Er næsten umuligt at stå op mere end 15 sek. ad gangen (hvis man vel at mærke hænger hen over displayet). Måske skulle jeg blev iværksætter og udvikle nogle mere ergonomiske kondicykler. Må da være andre end mig, der synes det er skod.

Efter en kort styrketræning (begrænset for læg/fodled) var det tirsdag igen cykeldag. Trods kulde var vejret klar og uden nedbør/sne de sidste døgn i københavn. Jeg valgte derfor en lang morgentur udendørs.

1. Husum-Farum-Allerød-Blovsterød-kongevejen til Ryparken st.: 44,1 km ä 26,3 km/t + 4,6 km rul

(temp. 1-2 grader, vind 1-4 m/s NV (dvs. neutral vindretning for rute), terræn 1,5 pct. op/ned eller ca. 330 højdemeter opad (pænt over middel) inkl. Gells og et par lidt mindre sataner, hybridcykel som altid.). Ok tempo da min omregning får det til 30,3 km/t korrigeret på racer og alm. rute, vejr mv.

2. Spinninghold i Parken: 1 t. 4 min. + 15 min. opvarmning på kondicykel inden.

English-fransk-dansk igen. Følger nu bare det der køres og prøver ikke at forstå. Har stadig ikke taget mig sammen til at købe et pulsur (bliver det nogensinde til noget?). I intensive dele var vist noget ala 7-8 x 2 min. siddende hurtig m. tung belastning + lidt enkelttakt (stående/siddende og ca. 6 min. igen siddende hurtig øhh nok omkring 6x40 sek. stående afveksling). Altså temmelig meget siddende med en del belastning. Måske godt for læggen/fodleddet. Hoften, der ellers opfører sig pænt synes til sidst at det var lidt for meget (klarende ellers dagen ok). 4 manuelle pulsmålinger ä 10 sek. efter intervaller er eneste indikator på pulsniveau. De var på 26, 27, 29 og 29. Hvilket svarer til ca. 81%, 86%, 95% og 95%. De to første var i starten af timen og er nok dermed ikke helt repræsentative for timen. Man kan så gætte på hvor meget pulsen faldt inden målingerne contra at pulsen har været lavere i starten af disse intervaller. Vælger at tro de 7-8x2 min. var mellem 85-95 pct., mens de sidste 6 min. på intervallerne var ca. 95 pct. Tog enkelttakten lidt lettere og her ingen pulsmåling. Ganske fint trods alt når det nu var dagens 3. træningstime.

3. Udendørs tansport: 6,6 km

Hermed nåede dagen op over 3½ times cykling eller ½ time mere end planlagt.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Achilesenen.

Nedtur efter onsdagens løbetræning på godt 5 km. Efter det ellers gik lidt bedre med achillesenen blev den overbelastet på dagens tur. Dvs. som det er typisk primært noget jeg mærker efterfølgende. Havde ellers håbet vægtprojektet havde lettet problemet og noget af det skyldes forsøg med introduktion af nye løbesko, men nej.

Tror at det er blevet værre den sidste måned også på grund af mørket, idet nedslagene på bulet terræn bliver større når nedslaget ikke kan times lige så godt som ved dagslys. Desuden var ca. 40 pct. af onsdagsturen på halvmudret underlag, hvor jeg synker mere ned og løbet bliver tungere, især i de nedslidte sko.

Vil nu gå ned til 3 km i meget lettere tempo 1 gang pr. uge og så håbe dette også giver plads til en styrkeoptræning af senen.

Vægttab?

Nu oppe på hele 3 døgn under 99 kg, hvilket må være årsrekord, så der er håb om at der endelig sker noget. En prognose med et vægttab på ½ kg pr. mdr. (som jeg nu har brugt) er dog ikke lovende, så bevægelsen skal helst varsle en ændret udvikling.

Arbejdsmæssig:

Det ser helt håbløst ud med at nå alle opgaver inden årets regnskabsafslutning og alt for mange uløste problemer jeg bliver inddraget som egentlig ikke var mine opgaver. Bliver ikke meget tid til at jule i.

Torsdag d. 27/11 formiddag

Rute: Husum-Ballerup-Bagsværd-Lyngby-Ryparken.

25,75 km ä 28,75 km/t hybridcykel + 0,35 km

(5-7 m/s SV, 9-10 grader, tørt, terræn lidt over middel, mange røde lys, fordel vindretning)

Kan godt cykle trods achillesceneproblemer. Tempo pænt højt med omregning til 31,0 km/t.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag eftermiddag 27/11:

Rute: Ryparken-Kongevejen til Blovsterød-Allerød-Farum-Husum (efterhånden lang standardrute fra arbejdet)

43,48 km ä 25,77 km/t + 4,5 km

(5-6 m/s SV, 8 grader, fugtige veje, kort periode regn, hybridcykel terrænpct. 1,63 %, 354 højdemeter opad, igen mange røde lys, mørke).

En del lavere tempo, men også meget mere kuperet og lidt ulempe med vindretningen fra SV. Kan derfor alligevel snige sig op på ca. 30 km/t i omregning.

De lange cykelture med flad fod på pedalerne og næsten ingen stående arbejde virker som god terapi for achillescenen.

Vægt fredag morgen:

Tendensen fortsætter - nu 98 kg til morgen. Har dog nu brændt det meste af krudet af for denne uge og skal bortset fra lidt styrketræning kun have 1 lang cykeldag i weekenden. Bagefter kommer så min restitutionsuge. Kan altså ikke helt regne med samme hjælp fra forbrænding fra træning.

Link to comment
Share on other sites

Vægt:

Rutsjebane op og ned med 99 kg og igen 98 kg. Det er dog altid noget 99 kg nu er undtagelsen (håber jeg :hands:).

Kan se tilbage på den logs start at vægten for 9 måneder siden var ca. 10 kg højere, så lidt er der da sket. :smile:

Træning:

Kun styrketræning lørdag og så idag søndag en lang cykeltur.

Rute: Nivåturen

57,4 km ä 28,97 km/t (draft ca. 13 km efter større gruppe) + ca. 16 km

(Nærmest vindstille dog 2-3 m/s modvind det sidste stykke af strandvejen ind til Charlottenlund.

2-5 grader, terræn 1,2-1,3 pct., tørt, hybridcykel)

En sidste relativ lang og hård tur inden restitutionsugen. Var heldig at starte ca. 100 m før Amagerfeltet og kunne køre med i behagelig gruppetempo på ca. 32½ i snit til Farum. Dog var der en indsnævring ved kollekolle, som gjorde jeg måtte kæmpe mig op ca. 75 m på kollebakken og hang lidt det sidste stykke mod skoven. Blev rullet lidt langsommere gennem Farum inden jeg måtte klare mig selv stort set resten af vejen, som blev kørt med et snit på 28,1 km/t. Kan som sædvanlig se hvor meget jeg taber på bakkerne eksemplificeret på strandvejen. Kørte fra nogle gutter ved Rundsted kyst og fik ca. 300m, som herefter vekslende ned/op på hver af de tre bakker. Fik dog vist om igen øget lidt det sidste stykke efter bakkerne. 28,1 km/t er omregnet til 30,35 km/t sommer normal, da vinden denne gang var nærmest helt fraværende.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Går fortsat og og ned med vægten mellem 98 og 99 kg. Dagene i denne uge har været præget af arbejde og altid topper december til medio januar. Har haft problemer med knæene i starten af ugen, men det ser lidt bedre ud nu efter lettere og kortere træning i restitutionsugen. Regner med først rigtig at kunne sætte vægten under pres i næste uge, hvor arbejdsstresset forventes at toppe (og det forhåbentligt går mod bedre tider), samt når træningen igen er tilbage i fuld mængde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share