Jan. D's taberlog


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Andre initiativer til at gøre det lettere:

Ud over nye cykelsko og nye dæk har jeg følgende initiativer i tankerne:

- højere dæktryk (p.t. omkring 7½ bar) fx. forhøjet til 8+ bar.

- At jeg opgraderer arbejdet til en ordentlig fodpunpe, så eftermiddagsture er på fuld dæktryk

- Overflødig dødvægt undlades. fx. medbringes altid min bæltetaske p.t. omkring 3/4 kg med nøgler, penge, kort, værktøj m.v. (noget af dette kan udelades, men indebærer en risiko for at nøgler etc. glemmes). En hurtig vejning viser at der hurtig kan spares 400 g og måske mere ved købe af mindre taske eller alene ved brug af lommerne.

- Cyklen rengøres oftere, så unødig friktion ikke kræver hårdere tråd (har absolut ikke været på omgangshøjde denne sæsonstart)

- Tøj transporteres i højere grad til/fra arbejdet på andre dage end træningsdage.

Må se af få gennemført ændringerne i løbet af næste uge og håber det kan mærkes bare en lille smule engang imellem.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Søndag 4/5-08:

Vægt: 107½ kg (dvs. ½ kg under startniveau)

Begynder at få lidt mere styr på indtaget. Håber det også holder efter miniferien.

Skader: Går af h..... til. Knæstrækkerne bøvler fortsat. Har også på de sidste ture flere gange fået en slags kampe eller låsning ved venstrehoftesene efter længere tids cykling. Endelig er achillesenerne ikke helt tip-top. Må derfor nok på kort sigt drosle ned på tempoet og holde distancen på 2 timer+. :unhappy::crazy: Det kan selvfølgelig helt an om problemerne varer ved.

Optimering cykel:

Efter min kones fødselsdagsbrunch søndag formiddag brugte jeg 4 lange timer på cyklen. De nye dæk er sat på og cyklen næsten helt renset. Nåede derimod ikke at skifte bremser og sætte klamper på de nye sko. Kroppen var ½ kg lettere end sidste træning, desuden var værktøjskassen reduceret og de vejret gjorde det muligt at tage det korte dress på. All-in-all måske 1½ kg mindre dødvægt.

Racer (alene): 51,02 km ä 29,90 km/t + 8,5 km

Rute: Standardturen til Farum og videre via Allerød, Kollerød til Nr. Herlev - retur samme vej.

Terræn: En smule over middel (svarende til fredagsturen)

Vejr: 3-4 m/s Nord skiftende, 17-15 grader, tørt og mest sol.

Jeg turde ikke træde ret hårdt holdt kun en let pedalbelastning især i starten. Selv om tempoet næsten var det samme som fredagsturen var det slet ikke samme oplevelse. Cyklen spandt meget lettere og kun på sidste del af turen i medvinden øgede jeg intensiteten lidt uden at træde meget hårdt i pedalerne. :bigsmile: Intensiteten generelt under normal steadytur. Om det var rensningen, de nye dæk, dæktrykket, det korte dress, det klare vejr med lavere luftfugtighed ved jeg ikke helt, men jeg har fået noget af den forbedring jeg sigtede mod. Lårene virkede endda lidt heavy i starten, så helt friske var de ikke, men føles ikke være efter turen. :smile: En god tur gør dog ingen sommer - så de næste tur vil vise om det reelt er så stor en forbedring.

Fik slappet af i knæene og kun brug dem forholdsvis let og efter lidt opvarmning mærkede jeg ikke bøvl fra dem. Anderledes gik det med hoftesenen selv om det måske kun var 7-8 gange den virkede øm i kort tid, sam lidt efterfølgende. Tiden vil vise om jeg har trænet let nok.

Har stadig de nye sko til gode af forbedringer eller er de øvrige initiativer gennemført eller startet med at ændre. Overvejer lige om der er flere ting jeg kan gøre udover at finpudse cyklen.

Tirsdag formiddag 6/5:

Vægten viste desværre igen 108,0 kg. :nonono: Problemet med hoften er stort set det samme, mens knæene har det meget bedre.

Cross-cykel: 3,25 km..... :4crutches: og let rul 7-8 km

Ville tage et let tempo på omvejen til arbejdet, men kom desværre ikke så langt før en bil ved frakørslen fra ring 4 kørte lige ud i siden af mig på slotsherredsvej. Min fart opad bakke og hans fart var behersket, men alligevel så han mig ikke trods gode oversigtsforhold (han må have beskæftiget sig med noget helt andet end af følge færdslen). Ak ja, så var den træning overstået. Heldigvis lykkedes det mig at falde fremad over køleren og over kanten på den anden side af bilen, så landingen blev i 2. runder og knap så hårdt og uden hovedet i asfalten. Regner med jeg slap med højt et lille stød og afskrabning på knæet, samt en smule med en finger. Cyklen klarede ikke turen helt uden skrammer og minimum forhjulet skal vist rettes op (er i yvivl om baghjulet). Det lykkedes mig at rulle til Heino, som nu gennemgår cyklen, så må jeg se hvordan den sag forløber.

Træningen er dermed slut for idag, så må jeg se om der skal en lille tur på onsdagsprogrammet.

Igår mandags på vej hejm fra arbejde fik en kvinde epilepsianfald 2 meter fra mig, så pas på det er farligt at komme i nærheden af mig, måske endda farligt at læse denne log. Havde jeg så bare vundet i lotteriet som Hurley i lost kunne jeg forstå det.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Surt ... men heldigt det ikke gik værre!!

jeg vover lige pelsen og kommer med et indspark til din træning selvom jeg ved du normalt er meget analytisk i din tilgang til cykel træningen.

Jeg syntes du hænger lidt fast i dine skader Jan. Jeg ved det er svært men hvis de fortsætter, har du så overvejet simpelthen at tage en måneds tid helt uden træning og så i den periode satse udelukkende på nedbringe vægten via kost? Normalt ville der jo ikke være noget i vejen med skånetræning som du forsøger, men de skavanker har godt nok varet længe nu .... De skulle jo nødigt gå hen og blive kroniske. Gjorde selv den fejl forrige år som instruktør i spring gymnastik at gøre sæsonen færdig med et børnehold ( dvs en del skævt løfte gribe arbejde ) trods en skadet skulder og det tog mig efterfølgende 1 år før skulderen igen var smertefri.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 7/5:

Må hellere lige sige at jeg først efter dagens træning har læst jeres indlæg, så dagens træning var ikke et forsøg på at være Rasmus modsat. :tongue:

Skader/restitution:

Den manglende træning tirsdag (og måske den ikke alt for hårde tur søndag) betød, at lårbasserne var klart mere friske og der kun var mindre problemer med hoften. Tror sådan set også knæet ift. overbelastningen havde det bedre, men det var lidt svært at skelne ift. det stød ulykken gav. En smule ømhed i skulder og ryg efter faldet (som ikke kunne mærkes igår).

Morgen transport racer: 8,1 km

Eftermiddag:

Racer: 37,03 km ä 32,16 km/t + 8,2 km let kørsel

- heraf 14 km par/gruppe ä 2-4 ryttere (10 km på hjul/føring 4 km), tempo ca. 32 km/t i modvind.

Rute: som sædvanlig til Farum dog start fra mosen + 1 runde ved bregnerød og retur mosen

Terræn: lige over middel

Vejr: 3-4 m/s VNV (modvind ud/medvind hjemad), 18 grader og kort dess, solrigt og tørt.

Det lyder jo meget godt. De 10 km på hjul var en god hjælp med modvind udad og har måske sparet mig for tid svarende til måske 3/4 km/t samlet set. Tempoet var dog også højt, da der blev holdt ca. 32 i modvind, så føringerne var også krævende.

Synes virkelig jeg kan mærke at cyklen virker lettere at træde. Der er dog en vis risko for at overdrive i en gruppe, hvis der skal lukkes huller. Jeg synes ikke umiddelbart at der var nogle hofteproblemer, hvorimod knæene først kan bedømmes senere. Absolut nok et dristig valg at køre en hurtig tur. Tilbagevejen var derimod i noget mere kontrolleret tempo i medvinden, idet tempoet her kun var en anelse højere end udvejens og jeg kunne bedre nedregulere gearvalget for at undgå overbelastning.

Må lige se hvordan efterreaktionerne bliver inden jeg overvejer niveau for næste træningstur på cyklen.

Løb: 2,95 km ca. tempo 5,5-5,6 min./km med 5 pauser undervejs.

De første godt 700m i ryg på de andre fra holdet i tempo 4:45-4:50, men det er p.t. alt for hurtigt for mig. Meget dristig med så lang en løbetur (sæsonrekord). Tror det er varmen der gør mig overstadig.

Link to comment
Share on other sites

Det kan de nu nok godt.

Men du er da godt nok uheldig. Og så alligevel er du sluppet nådigere fra mødet end så mange andre, så lidt heldig er du jo alligevel.

God bedring med skrammer og så krydser vi fingrer for lågen.

Jeg faktisk utrolig heldig når det kun var et par meget overfladiske skrammer. Det er nok mere cykler jeg er uheldig med. Har efterfølgende overvejet om jeg skal gå over til alene at køre ture ud af portalruten langs motorvejen til Farum. Det bliver dog nok for kedeligt i længden at kværne de samme start-/og slut-km dag ud og dag ind. Morgenturene på tværs kører jeg endda i forvejen nærmest efter myldretid.

M.h.t. lågen har jeg fået den bedrøvelige besked at det måske løber op i 2300 kr. afhængig af om forhjulet kan rettes. Bliver nok et chok for bilisten, der måske tror at udgifterne kun er trecifret og en cykel da ikke kan koste så meget. Det er da også ca. 30 pct. af nyprisen (rettet eller skiftet forhjul, saddel revet og skiftes, baggear mv. skiftes, pedaler skiftes, da de har slået sig + arbejdsløn).

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Surt ... men heldigt det ikke gik værre!!

jeg vover lige pelsen og kommer med et indspark til din træning selvom jeg ved du normalt er meget analytisk i din tilgang til cykel træningen.

Jeg syntes du hænger lidt fast i dine skader Jan. Jeg ved det er svært men hvis de fortsætter, har du så overvejet simpelthen at tage en måneds tid helt uden træning og så i den periode satse udelukkende på nedbringe vægten via kost? Normalt ville der jo ikke være noget i vejen med skånetræning som du forsøger, men de skavanker har godt nok varet længe nu .... De skulle jo nødigt gå hen og blive kroniske. Gjorde selv den fejl forrige år som instruktør i spring gymnastik at gøre sæsonen færdig med et børnehold ( dvs en del skævt løfte gribe arbejde ) trods en skadet skulder og det tog mig efterfølgende 1 år før skulderen igen var smertefri.

Du får muligvis ret, men foreløbig vil jeg lige have afprøvet dels effekten af mine ændringer af racercyklen og dermed effekten af den mindre hårde pedalbelastning, samt mere begrænset træning. Noget tyder på jeg i en periode har måttet presse mig selv for meget i kamp for for at holde samme tempo som tidligere - en ulige kamp når udstyret ikke har været i orden.

Helt at holde pause bliver det nok aldrig til, men om nødvendigt endnu lettere træning.

Vægten er efterhånden et kapitel for sig. Er ret sikker på at det ikke bliver bedre uden træning. Problemet er nok i bund og grund primært de store arbejdsproblemer, hvor jeg skal omstille mig til ikke at bære problemerne med mig hjem. Ikke nemt med et arbejde med mange potentielle konflikter.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Torsdag 8/5-08:

Morgen:

Racertransport: 8,1 km

Eftermiddag/aften:

Racertræning: 51,73 km ä 30,02 km/t + 9,77 km opvarmning/nedvarmning

- heraf godt 3,25 km par med "havfrue" (ca. 1,25 km på hjul)

Rute: Grønnemose alle-Gyngemosen-langs motorvejen-kollekollevej-skovlinien-Fiskebækvej-Værløse-Ballerup byvej-vestbuen-ågerupvej-Ledøje-Nybølle-hove-Østrup-retur Hove-Nybølle-Ledøje-Risby-Fabriksparken.

Terræn: ca: 1,3 pct.

Vejr: 2-3 m/s nordlig skiftende, 21->19 grader, solrigt og tørt.

Det giver sig selv at benene hurtigt blev lidt trætte og der ikke var helt så meget power kun 1 døgn efter sidste træning. Defor var ambitionen med turen kun en begrænset og ikke alt for hårdt tempo. Det betød i starten et forsigtigt udlæg. Med lidt modvind og 3 bakker i starten var udlægget ikke særlig hurtig (var hurtigt 1-1½ min. efter 30 i snit). Først da jeg kortvarig fik følgeskab steg tempoet en smule og blev herefter holdt tæt på de 30 i snitfart næsten hele turen. Terræn var sidenhen nogenlunde på det jævn med kun et begrænset antal bakker, men dem der var føltes tunge at køre op ad.

Som forventet var cykelstierne i Ballerup håbløse (nogle af de penge, der er brugt på cykelbanen er åbenbart sparet på cykelstierne) og her en serie af lyskryds, der kostede lidt snittid. Derefter dog nogenlunde asfalt på landevejene. På den sidste del skulle det bare overstås og turen blev kortet lidt af. Klarede dog at køre et lille minut ind på de sidste 5 km fra Risby-ringvejen, hvor det mere jævne terræn muliggjorde tempokørsel. Derfor samlet lige over 30-grænsen.

Terræn- og vindneutral rute. Ikke uventet har achillesenen virket megatrætte i dagens løb efter den hårde løbetur igår.

Efteranalyser:

Achillesene: Lidt kritisk men til at styre.

Jeg havde svær ømhed i achillesenen efter løbetræningen og lidt under torsdagscyklingen. Cyklingen indvirkede imidlertid positivt på senen og den har det meget bedre idag fredag. Selv om jeg p.t. kun kan køre med klik kan steady state cykling uden for meget stående arbejde og for høj intensitet altså indvirke positivt på problemet. Derimod er konklusionen omvendt at især intensivt løb er forbudt og 3 km er alt for lang en distance. Løbetræningen bør derfor p.t. ligge på 1,5-2 km.

Hæl/svangen: Position udvikling.

Midt i alle problemerne går det rigtigt godt med overbelastningen af svangen. Den hårde løbetræning onsdag gav kun lidt ømhed, men ikke smerter. Problemet er aftagende. Muligheden for i eftersommeren at løbe 5 km til stafetten er indenfor rækkevidde forudsat tempoet ikke overdrives.

Knæstrækkerne: Problemet er kritisk.

Har været et problem siden sidste spinning, som var meget hård for knæene. Virkningen af slaget fra uheldet er på retur og det er nogenlunde muligt at skelne symptomerne ad. Det viser sig at onsdag-torsdagskombinationen var for hård. Der vil dog normalt være en fridag imellem, så problemet er måske mindre slemt en efter normal træning. Alligevel bliver jeg nok nu nødt til at lægge planer for en mere intensiv træningsuge (samt stadig forsøge at optimere min cykel).

Hoften:Positiv udvikling.

Problemet er klart aftagende efter ændringerne og opstår primært ved tung siddende kørsel. Der er brug for en periode med lavt gearvalg og så lidt højere kadance. Bliver det muligt med knæene også gerne mere stående træning (men det ligger ikke lige for nu).

Cyklen mv.:

Det er ikke godt nok med morgenpumpning til eftermiddagstur. Til eftermiddagstræningen torsdag var dæktrykket faldet fra over 8 bar til måske 6-7 bar. For en tung rytter som mig er det bare ikke godt nok og kan være medvirkende til at cyklen føltes tungere (skyldes også træthed). Jeg skal have en ny fodpumpe til arbejdet. Må også tage mig sammen til at bruge de nye cykelsko.

Cykelruter:

Alternativt skal jeg også have vurderet mine rute valg. I en situation med problemer må træningen fokuseres mod lange flade strækninger. Kbh. er ikke just kendt for meget store bakker. Omvendt er det faktisk heller ikke nemt at finde meget flade og lange ruter at træne på. DEt fremgår vist også af min log, at er som regel køres ruter lidt over dk-landevejssnit.

Ruteforløb er også tit en parameter. Alt for mange steder er belægningen på cykelstier og veje mindelst talt elendig for en racercykel. Der er inden tvivl om at dårlig underlag både reducerer tempoet og også koster mere power. Måske ikke så slemt som i Paris-Roubaix, men alligevel. En anden parameter er lyskryds. Selv om computeren kun registrerer køretid koster det en del med nedbremsninge rog accelerationer.

Endelig har jeg igennem lang tid bemærket at småbakkede ruter koster mere end flade ruter kombineret med jævne større bakker selv om der er tale om samme antal højdemeter. Sådan er det i hvert for mig. Tror det skyldes at rytmen hele tiden ændres, men de mere "jævne" rute muliggør tid til at finde det optimale gear- og kadancevalg. Et eksempel er mine nivåtur, hvor turen midtlands er småbakket og tit køres med lavere hastighed end fx strandvejen, der er fladere, men med lidt større bakker. Ganske vist koster bakkerne meget tid, men omvendt kan jeg på de flade stykker sætte et højt tempo og selv i modvind. Er nok også mest det man kan kalde en temporytter.

Konklusionen er derfor indtil videre i problemperioden at vælge mere falde ruter med godt underlag og uden for meget trafik. Jagten gåt derfor nu ind på at opstille en liste over alternativer til den sædvanlige portalrute mod Farum, som ganske vist er næsten perfekt med underlag og adkilt trafik, men også kuperet (dog mere lange bakker), samt forgreninger fra portalruten der overholder disse kriterier.

Indtil videre er de bakkede ruter ved Farum-GAnløse-Søsum ikke brugbare.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Søndag 11/5:

Efter 2½ døgn hvile var det igen tid til træning søndag formiddag, hvor forventningen var friske ben.

Racer (alene): 70,34 km ä 31,00 km/t

Rute: Trekantsrute. ring 3-fabriksparken-stubbekorsvej-Hveens Boulevard-Roskildevej-Østre vindingevej-vindingevej-Roskilde-køgevej-Asvej-Gl. køge landevej-ring 3.

Terræn: ca. 0,95 pct. dvs. tæt på normal dk-landevej og endda primært lette bakker.

Vejr: 1-3 m/s NV-NNV, 21-23 grader, skyfri himmel.

Ift. de tidligere lange ture havde jeg 2-3 fordele. Benene var friske, vejret kanon og med begrænset terræn. Jeg tillod mig derfor at forsøge at satse på omkring de 30 og så se undervejs om dette skulle reguleres. Starten var mest mod vest og dermed i svag modvind og lidt terrænstigning og lå mellem 29-29½ og virkede lidt tung, men uden pres.

Vejene var fine indtil Roskildevej som p.t. på stykket efter hedehusende og mod Roskilde er deres svar på Paris-Roubaix. Man kan forstå at stier med mange vejreperationer efter hånden bliver ujævnet med klatasfaltering. Her er der imidlertid tale om en samlet asfaltering efter opgravning, der er meget bulet. Virker fundstændig uforståelse og er enten uprofessionelt udført eller også må asfaltarbejderne have været fulde, da raparationen blev lavet.

Jeg undgik Roskilde by ved at køre sydvest over Vindige. Troede jeg. Desværre havde politiet spærret hele den videre landevej pga. trafikuheld ved overkørslen af Vindigevej. Dette til trods for at uheldsstedet ikke ville have spærret for en cykel. :unhappy:

Jeg blev således nødt til at finde rundt udenom for igen at ramme den planlagte rute, så jeg måtte alligevel køre ind til Roskilde.

Problemet var bare, at køgevej på den første del ikke var for cyklister. Da jeg frygtede det nu ville blive for uoverskueligt bed jeg tænderne sammen og valgte at køre i rillen på 10-15 cm indenfor de stiblede riller hele vejen. Heldigvis var vejen dog her ekstra bred. 2 singelidioter af bilister skulle selvfølgelig bedrive den farlige sport med vilje at køre helt op af stregen på trods at de havde to frie vejbaner at boltre sig på. Sat også ekstra speed på her for at få dette stykke overstået. Nå det gik da heldigvis fint og snart efter kom der cykelsti på.

Turen fra Roskilde til Solrød blev med meget høj speed, da der var stigende medvind her og terrænet skråner en smule mod havet.

Omvejen betød dog at jeg uden cykelcomputer og kun et stopur og ruteopmåling ikke anede hvor hurtigt mit snittempo var. Det gik dog strygende ud til gl. køge landevej (ellers hvad den nu hedder på de forskellige lokale kanter). Og stopuret lå på højde med den planlagte tid her (trods omvejen).

Troede nu at mine værste trængsler var overstået, men vinden var tiltaget lidt mere, så det blev normalt modvind hele vejen hjem. Fandt dog en rytme, men pludselig dukkede der en cykel op ud fra en sidevej, der drejede i høj fart direkte i modgående retning på cykelstien. :4slap: Katastrofen var tæt på, da vi begge regulerede lidt udad indtil vedkommende mistede kontrollen og havnede i buskene (der står lange vejen). Det gik ret stærkt og jeg må indrømme at jeg lige efter var fuldstændig chokkeret over episoden, så jeg ikke tænkte på at stoppe før efter ca. 1 km. Overvejede efter en pause at køre tilbage til personen, men byområdet havde været fuld af mennesker på det tidspunkt, så jeg ville næppe have kunne gøre fra eller til. Jeg burde jo have stoppet med det samme, men hjernen fungerer åbenbart ikke normalt ved den slags chokreaktioner. Mht. skyldsspørgsmålet er der vel nææpe nogen, der ved deres fulde fem ville kunne påstå, jeg havde nogen skyld i ulykken. Hvordan i helvede kan man være så dum at komme på cykeli fuld fart og dreje venstre fra sidevej med 0 pct. udsyn (plankeværk) og ind på en modsatrettet cykelsti. Jeg fatter simpelt ikke hvad der foregår oven i hovedet på folk. Skal man absolut cykle modsat må det mindste man kan forlange være en forsigtigt adfærd og cykling. :gal:

Jeg må indrømme at den seneste tids oplevelse har rystet mig lidt med dagens begivenhed. Spørgsmålet er om jeg overhovedet tør køre træningsture på ruter gennem byområder efter dette. Der er simpelhen for mange "landsbytosser" løs. Målet skulle være at slippe for hårdere terræn, men måske ender dette med at jeg fast vælger portalvejen ud langs motorvejen. En ny landsbytossesport her er desværre blevet hundeejere med løse hunde endda i træningsmyldretiden, som er grotisk farlig, nå felter med 10-20 ryttere passerer med op til 35-40 i fart. Vanvid.

Jeg kan p.t. ikke vurdere knæene og om tempoet var lige i overkanten. Det må tiden vise. En lille bagdel med den tiltagende vind på hjemtursdelen.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 13/5

Erkendelsens time:

Mens der ingen symptomer var med knæene under selve træningen søndag var der igen svære problemer efterfølgende med imflammation. Selv om søndagsturen ikke ligefrem blev så let som ventet og jeg kørte for stærkt er der ingen vej uden om den meget kraftige reduktion af træningsintensitet og mængde.

Jeg er derfor nødt til at gå ned på meget lavt niveau for at få en positiv udvikling for knæene og muliggør en gradvis styrkegenoptræning.

En af de psykologiske grunde til at jeg har udsat dette alt for længe er, at jeg frygter, at jeg aldrig nogensinde kommer tilbage til samme niveau. At det er helt slut med intensiv træning. Om dette bliver fakta ved jeg ikke, men jeg har været nødt til at love mig at jeg vil gøre alt for om minimum 1½ år at være tilbage på samme niveau som nu. Hele 2008 bør bruges til geoptræning af senerne, som jo kun styrkes med et interval på 9-12 måneder.

Aktiv restitution/"træning":

Racer (alene): knap 11 km ä 24 km/t + 15 km transport

Passivitet er ikke løsningen på skadesproblemer, så jeg starter ud med meget lavt niveau. Håber det ikke er for meget for knæene og tværtimod bedrer tilstanden. Det gælder så om at finde et tilstrækkeligt lavt niveau, køre det i en periode og kun gradvis øget det. Udlægget er som test sat til max. 24 km/t (sommerracerniveau) eller 20 pct. mindre i te mpo end min p.t. normale steady state. max. 18-20 km/t i bruttotid ved bytransport.

Dagens tur med dette føltes dog umådelig let, som kun let rul. En anelse medvindsfordel, men alligevel. Tog 2 pulsmålinger ved 24 km/t, der viste ca. 95 i puls eller 30-35 pct. i pulsintensitet. :blink: (ganske vist nok lidt højere på bakker). Er ikke noget man tilnærmelsesvist kan kalde træning. Psykisk er det også hård kost at jeg nu må vænne mig til at køre i almindelig cyklisttempo når jeg har masser af overskud i alt undtagen knæene. Forhåbentlig noget jeg vænner mig til.

Knæene er ekstremt følsomme så bare berørringen fra de lange cykelbukser over længere tid gav en smule irritation. Beklageligvis er det blevet koldere og det føltes ekstremt kold uden kroppens varmeproduktion. Bliver nødt til at tage disse ture med meget mere tøj på. Den eneste "trøst" er vel at konditionen over tid nok skal falde meget, så pulsprocenten også stiger.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Hej Jan

Uagtet at det er en sur beslutning du har taget er jeg ikke et splitsekund i tvivl om at det er den helt rigtige. Led og sener er noget værre øvle-bøvle når det først begynder at drille og hvis de ikke får ro bliver det aldrig bedre.

Din bekymring om ikke at komme tilbage til samme niveau deler jeg til gengæld ikke. Du har alt for meget kærlighed og afhængighed til det at være fysisk aktiv, så det kan jeg slet ikke forestille mig kan blive et problem. Du skal bare huske til den tid at starte roligt op men det ved du jo godt.

Du ønskes både alt mulig held og lykke med helbreddet men også at du ikke får det for svært ved "blot" at være en almindelig cyklist men det skal du nok få lært.

Og ellers holder vi øje - på den gode måde altså. Håber da at du stadig vil dele med os hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 14/5

Knæene:

Knæstrækkerne giver igen lidt imflammation trods det lette tirsdagsrul, da væsentligt mindre end i søndags. Tror nu mest der er imflammationens selvsving og ikke på at turen i sig selv var for hård. Nuvel jeg regulerer alligevel distancen lidt ned torsdag. Tempoet kan vist ikke blive lavere.

Kosten:

Det bliver umådelig svært at tabe sig med lavere træningsmængde og samlet forbrænding. Det er lige før at er en succes blot at holde vægten. De fleste dage lykkedes det at holde mig fra slik (bortset fra pastiller), hvilket stadig er en meget svær ændring. Efter at den varme mad på arbejdet er blevet dårligere og dårligere og mere og mere usundt har jeg nu valgt at skifte til et par håndmader og salat. Det betyder også at det har været lettere at nå op på de 6 om dagen.

Vægten har fået en meget svag tendens til at falde og dagens måling endda på 106,5 kg.

Træning:

Løb: ca. 2 km ä ca. 5½ min.

Påvirker tilsyneladende ikke knæstrækkerne helt så meget og meget lidt ømhed efter. Derimod lidt hofteproblemer ved dagens løb. Vil dog indtil videre forsøge at holde 2 km 1 gang pr. uge for at holde kontakten til løbeholdet og sørge for en vis vedligeholdelse af belastningen ved løb.

Styrketræning: ca. 20 sæt

Pga. af løb ikke så meget hofte, læg og kun lidt knæ. Tanken er at den primære del af styrkeøvelserne skal foregå mandage og fredage, mens onsdag kun er lettere styrkeøvelser og mindre fokus på løbemusklerne.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag 15/5:

Arbejdet er ved at blive en tragedie. Endnu en ansat holder op og det er meget svært at få nye. Måske skulle man alligevel større en gammel Glistrup-ide om at erstatte offentlig kontorer med en telefonsvarer.

Torsdagsrul (racer): ca. 20 km (8 formiddag og 12 eftermiddag).

Nu skulle bunden gerne været nået. 1/4 distance af normalen, kun ca. 70 % af max. tempo og langt under halv pulsintensitet. Dagens pulsmåling efter flad stigning var 105 eller ca. 40 i pulsprocent. Fuld superkompensation skulle være nået ift. søndagsturen. selvsvingseffekten ved imflammationen skulle gerne være på vej væk. Helt symptomfri rul. Afventer nu efterreaktionen efter rul, men ikke noget at bemærke efter løbet på knæene.

Det skulle forhåbentlig være muligt at opregulere noget når imflammationen er helt væk. Jeg regner med minimum at kunne gå op til tirsdagens distance i weekenden og fortsat få en positiv udvikling. Prioriteringen bliver mere distancen med samme tempo som nu. Når niveauet er reguleret er planen en ugentlig evalueringen inden evt. progression. Styrkeøvelserne skal dog prioriteres højere, så det er en balancegang.

Samtidig går konditionen nu ud i frit fald og jeg må forvente både fysiske og psykiske reaktioner på noget der relativt set næsten er hel træningspause.

Link to comment
Share on other sites

Fredag:

Fri fredag, men ingen træning. Hele dagen gik med oprydning, købe havemøbler etc. Desværre er efterslæbet også her enormt stort. Desværre lykkedes det mig at støde knæet to gange og rive såret fra uheldet af. DEsuden har ventre knæstrækker det ikke så godt. Overvejer nu også om ugefordelingen af træningen skal se anderledes ud.

106,5 og nu 106,0 kg er jo ganske udmærket. Føler dig jeg nærmest er på halv sultekur og det er set før at de første par uger går strygende med vægttab for derefter.....

Sønnen træner derimod stadigt omend lidt for usystematisk og nu går det stærkt. Han kørte 3-5 km intervallet som kort enkeltstart på henholdsvis 36 km/t (inkl stor bakke/kuperet) og 39 km/t mellemkuperet. Et niveau jeg aldring har været oppe på. Jeg synes sådan set det er imponerende godt, men det er stadig langt fra nok til at begå sig rigtigt i juniorklassen. Cykelunionen har offentliggjort en ny analyse af frafaldet fra junior til ny senior (17-22/23 år), men viser et stort frafald, hvor langt hovedparten at de ryttere, der ikke er i den bedste halvdel stopper efter få år (og ikke gider køre i de sekundære voksenklasser). I fodbold har man mulighed for at spille på 2. holdet, men her bliver du bare sat af de andre. Håber de ikke bare resignerer, men gør noget ved problemet (i junior er der kun 1 klasse). Tror der er mange som min egen søn, men ikke rigtigt p.t. orker at træne lige så meget som de bedste. Desværre er niveau nu så højt at du vel skal træne 15-20 timer ugentligt for at kunne være med. Lidt synd og spild af talent, hvis de senere skulle få lyst til at træne mere.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Motivationen til at skrive i loggen har været fraværende. Skyldes måske også at jeg generelt har været lidt i motivationskrise fra weekenden.

Vægt:

Lørdag og søndag spiste jeg henholdsvis ude og var til familiefødselsdag og al omtanke i.f.t. vægten gik mere eller mindre fløjten. Vægten svinger nu igen lidt opad og jeg har ikke i starten af denne uge været motiveret til at holde kuren.

Træning:

Lørdag:

Styrketræning med ret mange forskellige øvelser for skadesområderne. Ganske givet også lidt for meget for knæene.

Det blev til følgende sætfordeling:

Knæ: 8 sæt

Hofterelateret: 10 sæt

Achillesene/læg: 8 sæt

inder-/yderlår: 4 sæt

Overkrop: 10 sæt

Søndag:

Racerrul (alene): 30,5 km ä ca. 24 km/t

En del vind, så ikke helt optimalt træningsvejr og ret koldt tidligt på formiddagen. Som planlagten lidt længere distance end tidligere på ugen og med vejret en smule mere power, men ikke meget. 1 pulsmåling ä 40-45 pct.

Knæstrækkerne var søndag en smule trætte, men ikke med smerter. Konklusionen er nok at jeg er startet med alt for mange styrkeøvelser og enkelte knæøvelser en smule over niveau selv om øvelserne virkede ok under udførelse.

Mandag:

Styrketræning: Kun få knæøvelser med meget lettere belastning hjemme. Desuden lidt for hoften.

Tirsdag 20/5:

Knæene virker meget mere ok og ingen problemer i det daglige.

Morgentransport racer: 6,6 km medvind, men det gik legende let med lyskryds og indikerede stort overskud og højere tempo end ellers.

Eftermiddagstur: 45 km

- 28,99 km ä 28,30 km/t normal terræn, men lidt mere modvind end medvind, samt terrænstigning.

- 8,16 km efter stor gruppe ä 35,31 km/t

- knap 8 km let rulletransport

Fra starten af selve træningsdelen føltes det let og farten blev automatisk klart højere end de tidligere ture. Da det gik kanongodt lod jeg benene bestemme hvad de syntes at kunne tåle og valgte hver gang på bakkerne et klart reduceret tempo. Alligevel trods lidt modvind og samlet terrænstigning var snittet i og efter Farum over 28 i snit, som jeg beholdt på tilbagevejen i mest med medvind trods en langsom opstigning af bakken i Nørreskoven. Kun 1 pulsmåling på denne del, der tydede på en pulsprocent mellem 60-70 pct. Momentvis lidt højere og andre gange lavere.

Efter at have trådt af i naturen og på cyklen igen kom abc-træningsfeltet op på hjemturen som en større gruppe på godt 15 ryttere. Tempoet var som sædvane ikke voldsomt og føltes næsten lettere at holde end at køre selv i mit eget tempo. Medvind og lidt terrænfald betød dog at farten på de 8 km var ind til mosen var over 35 i snit. Kun da vi blev delt ved passagen af Klausdalsbrovej måtte jeg sætte intensiteten meget op for at følge slutgruppen frem til hovedgruppen.

Efter turen kan jeg godt se det har været for vovet at øget igen så kraftigt med distance og tempo. Jeg har dog endnu ikke nogen ide om hvordan turen vil påvirke knæstrækkerne. Måske kan det først vurderes i løbet af onsdagen. Jeg er dog ret sikker på at det var ok at øge og niveaukorrigere tilbage fra den første totalt lette rulletræning. Spørgsmålet er bare hvilket niveau jeg skal lægge mig ind på. Havde måske forestillet mig at køre 1½ time med 27 i snit, men benene ville gerne have det anderledes på turen.

Psykologisk under en motivationskrise er det derimod et boost igen at køre blandt motionsryttere og endda føle overskud. Så endda sidde med i gruppen af hardcore cykelryttere selv om det for dem kun var hjemtursrul. Kan da håbe det igen giver motivation til vægtprojektet.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag morgen:

Det er gået som forventet med moderat irriterede knæstrækkere, så gårsdagens analyse holder vist nok. Den foreløåbige konklusion er altså at finde et niveau mellem 24-28½ km/t og mellem 1-2 timer pr. træningsdag.

Er de sidste dage også startet på en strækkampagne, da en delforklaring kan være for spændte knæstrækkere. På den korte bane kan dette måske øge irritationen, men forhåbentligt bedre det på den lange bane.

Dagens idræt er reduceret til løbetræning ä ca. 2 km og ugeprogrammet bliver nu ændret til:

mandag: styrkeøvelser

tirsdag: cykling

onsdag: løb

torsdag: styrkeøvelser

fredag morgen: cykling

lørdag: styrkeøvelser

søndag: cykling

Hermed undgår jeg løb og styrkeøvelser samme dag.

Vægten er desværre nu til morgen oppe på 107,5 kg.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 21/5:

Løb: ca. 2,2 km ä 5:30-5:40 (+ 200-300 m i løbet af dagen).

Føltes denne gang hårdere og var efter lidt bange for at det alligevel påvirkede knæene, men det virker nu ikke så slemt. Derimod blev jeg denne gang mere øm i achillesenerne. Har nu opstillet mig det delmål at jeg næste onsdag skal veje 1 kg mindre eller 106½ kg i morgen vægt.

Torsdag morgen stadig 107½kg :unhappy:

PS. Ud fra vejrtrækningen at dømme var pulsen under løbet formentlig over 80 pct. Højere end forventet, men spisning 1 time før er ikke optimalt.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

P.t. gider jeg ikke træningsopdateringer hver dag, da det ikke ligefrem er sindoprivende spændende hele tiden at rapportere om skadesproblemer. Bliver kun til lidt nyt når der er nyt.

Træningsmæssigt går det generelt bedre med knæstrækkerne og de sidste uger har budt på de planlagte 3x2 timer cykling i et tempo mellem 28-30 km/t (ekskl. opvarmning/nedvarmning). Der er stadig ømhed og lidt irritation et stykke tid efter hver cykeltræning, men generelt med pil i retning af bedring. Desuden bliver det til 2 km løb hver onsdag + lettere styrketræning med vægt på skadessteder 2-3 gange pr. uge.

Desværre har jeg det stadig med tendens til ikke at kunne holde mig i skindet og på nogle træningsture tager fanden ved mig og jeg presser mig selv for meget. Slutningen af sidste uge var værst med 5 km duo med mtb-rytter i jævn modvind ä 33½-34 km/t fredag og søndag med 22 km ä ca. 32 km/t alene (almindelig terræn begge dele). Hvor dum kan man være??? Derfor er knæstrækkerne logisk nok trætte her mandag. Det virker dog p.t. ikke som om det sætter skaden helt så meget tilbage. Tager det nu roligt især tirsdag, men nok også fredag og ser hvad status så er.

Det nye er dog at jeg nu har holdt gang i en skrap vægttabskur i nu 2 uger, hvor vægten er gået fra ca. 107 kg til 106 kg i hele slutningen af sidste uge og idag endda 105,0 kg (som vist er årets laveste vægt, som dog nok også delvist er et dagsudsving). Spørgsmålet er så om jeg kan holde ved og ikke falder fra efter 2-3 uger som jeg plejer. Motivationen og målsætningen er at nå ned på 100 kg eller lige under til stafetten primo september, hvilket kræver et vægttab på ca. ½ kg pr. uge med 13 uger igen. Det skulle gerne gøre en meget stor forskel på løbet og jeg håber derfor det bliver muligt at løbe 2x5 km stafet på en uge.

Da træningsmængden er meget mindre end normalt er det en meget hård kur med måske 600-700 kcal mindre forbrænding pr. dag end normalt + over 500 kcal mindre for at tabe mig. Desuden kan jeg mærke kroppen forsøger at nedsætte stofskiftet for at holde på reserverne, så reelt skal jeg indtage måske 1.500 kcal mindre pr. dag. Føles som en umulig sultekur, men indtil videre holder den.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøg at tilføje en kommentar til den nye artikel på forsiden ang. kadencevalg, men indtil uden held. Indtil videre bliver den derfor også gengivet her. Der er da også andre alternativer, hvis det ikke lykkes???

http://www.motion-online.dk/konditionstrae...alg_af_kadence/

>Det er da glædeligt, at forskningen går videre end de hidtidige standpunkter og inddrager nye aspekter ang. kadencevalget. Samtidig indikerer dette og andre studier dog også at der er lang vej igen til en forståelse af det selvvalgte kadencevalg.

Artiklens konklusion ender dog igen ved de gamle standpunkter om at cykelryttere vælger en forkert kadence og ikke kører energieffekt. Da dog som noget nyt forklaret ud fra en individuel indre neurofysiologisk rytme.

"Så hvorfor minimerer mennesket energiforbruget under gang og løb, men ikke under cykling? Vi kan ikke vide det med sikkerhed, men et rimeligt bud på en forklaring er at mennesket i et evolutionsperspektiv kun lige er begyndt at cykle til sammenligning med det at gå og løbe."

Spørgsmålet er dog om det er videnskaben eller cykeleliten, der har et problem. Hvis det sidste havde været tilfældet og der som nævnt er store forskelle i selvvalgt kadence fra individ til individ ville dette have resulteret i at eliteryttere med lavere kadence havde et fortrin og fik bedre resultater (alt andet lige). Det har som sagt ikke været tilfældet, tværtimod ligger kadencevælget for topryttere jo om nævnte højere end det målte energimæssigt.

Nu har vi i varierende udgaver vores tvivl om Armstrongs præstationer var "rene", men at inddrage Riis i denne argumentation er vel ikke sagligt begrundet (da han har erkendt at have brugt præstationsfremmende midler). Derfor vil "det videnskabeligt uforklarlige fænomen" set fra en cykelnørd igen falde tilbage på forskernes foreløbigt begrænsede evne til at forstå empirien. I den sammenhæng virker evolutionsargumentet nærmest latterlig (og primitivt). "De cykelryttere har bare ikke forstået at køre som vi anviser og hvornår mon de lærer det" etc.

Meget tyder derfor på at der er "lang vej hjem" for forskningen før man helt forstår grundprincipperne for det mest effektive kadancevalg. Måske et højere kadancevalg ville hjælpe lidt på vej - underforstået mere forskning. Måske også forskning, der ikke kun ser på isolerede årsag effektreaktioner, men inddrager den bredere viden om idrætsfysiologien.

Et generelt problem for mange af undersøgelserne der fokuserer på kadencevalget er måske også at man sætter lighedstegn mellem energieffektivitet, præstation og optimal kadencevalg.

Her tror jeg bl.a. ikke helt man har forstået (eller forholder sig til) i sammenligningen med løb og skridtfrekvens, at cykling ikke er en konstant udholdenhedsbelastning, men i høj grad omfatter stor intensitetsvariationer og forskelle i muskelbelastning. Her er det jo fx kendt at der ved enkeltstarter anvendes en lavere selvvalgt kadence versus højere pedalbelastning end ved samlet start.

I den sammenhæng synes jeg artiklen går meget let hen over sammenhængen til RM-begrebet i styrketræning og cykelrytternes hovedargumentation om muskeludtrætning ved højere pedalbelastning. Måske ikke afgørende i lav-intensitetsfaser af cyklingen, men derimod afgørende ved gentagne mere intensive faser af cyklingen.

Måske har man heller ikke helt forstået at energiforbrug pr. tidsenhed i lav-intensitetsfaser af cyklingen er helt ligegyldigt og uden betydning, da dette ligger under AT-grænsen, ligger under energiindtaget og ikke tærer på glycongendepoterne. Måske skulle man også begynde at dreje forskningen over i en forståelse af forskellige konkurrencesituationer og hvilke krav dette stiller til cykelrytteren, da et optimalt cykelløb ved samlet start/linieløb afhænger af at være med og ikke om man kører mest energieffektivt.

Jeg er godt klar over at kompleksiteten er stor ift. videnskabelig bevisførelse, så mine synspunkter skal ikke specielt ses som anker over denne artikel, men måske blot en konstatering af at der stadig mangler mere forskning i forståelse af empirien til at kunne konkludere noget videnskabeligt ang. optimal kadencevalg i et cykelløb.<

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Denne uge 5 x 105,0 kg og et enkelt udsving til 105,5 kg. Det er hårdt men kører en smule bedre end planlagt med vægttabet.

Tirsdag føltes træningen hård med 28 km/t for knæene med mest blæsende modvind og meget terræn. Fredag lidt bedre med 30 km/t og alm. terræn og vind. Cykellængden pr. tur nu lidt over 2 timer. Løb onsdag denne gang lettere for vejrtrækningen, men ikke benene.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Begrænset vind søndag (1-3 m/s), men det lykkedes mig at køre i modvind næsten hele vejen rundt pga. de skiftende vindforhold og en søbrise på strandvejen. Kørte Nivåturen, så det var lidt længere end normalt. Fik dog god hjælp, da jeg var heldig at ramle ind i 3 forskellige grupper på vejen og kunne således ligge på hjul i ca. 34 km af de 56 km på tempodelen (+16½ km rul & opvarmning) med 31,00 km/t i snit. Ikke særlig imponerende, da jeg andre år ville kunne køre dette alene. Giver både fordele, men også flere accelerationer at køre med, så jeg må passe på ift. overbelastninger.

Mandagens vægt blev på fantastiske 103,0 kg. Et spring på 2 kg, som dog ikke er realistisk at holde lige nu, men indikerer at vægten er klar til endnu et jump nedad bare i mere moderat omfang.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag igen 103,0 kg fantom selv om jeg ikke pressede vægttabet mandag og kun lidt styrketræning, men 2 kg burde ikke kunne forsvinde på få dage så.....

I weekenden venter "desværre" en fødselsdag med risiko for overædning.

tirsdagstræning:

Morgentræningen var en tur/retur fra mosen til efter Farum på 32 km præcist + 8,1 km rul. Vejret er ændret med 5-7 m/s som er over normal indlands. På udturen virkede lårene mærkede af mandagens styrketræning (kun 12 timer forinden), så tempoet var moderat og primært modvind. Det kunne derfor ikke lade sig gøre at køre hele tabet ind på returen og jeg endt omkring 29,7 km/t i snit. Med ca. 215 højdemeter er det da også terræn noget over middel.

Har lidt bøvl med venstre hase, som også var der søndag.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag:

Efter lidt yderligere cykeltransport tirsdag og onsdag var det igen løbedag onsdag.

Fik løbet nogenlunde samme distance som sidste onsdag nemlig 2,6 km, men dennegang i et mere jævnt tempo omkring 5½ min./km. Gik da også lidt bedre med mere begrænset ømhed undervejs og bagefter.

Torsdag 12/6:

Weekenden er plastret til med aktiviteter hele tiden, så målet var en mellemlang træningstur torsdag eftermiddag. Jeg savner lidt følgeskab på træningerne, samt ikke altid at skulle klare vinden hele vejen. Tog den fejlbeslutning at køre med klubben på udvejen.

Racer (klub+alene): 64,6 km + 6,6 km morgen

Morgenen var startet med kraftig medvind og højt tempo til arbejdet, men også masser af røde lys. På eftermiddagsturen var det rul indtil mosen og derefter på hjul af en cyklist omkring de 30 km/t. Udturen fra mørkhøjvej til kollekolle med klubben gik i let tempo også omkring de 30 i tempo. Herefter opdeling forud for interval. Valgte selvfølgelig den allerletteste med tøserne (6 personers gruppe). Indtil udkanten af kirke værløse var det kun lettere forceret tempo, men derefter blev der kørt til, hvilket var lige fra start en 15 meters bakke. Lidt fanget med starten og hård forcering betød desværre at jeg allerede var sat her ca. 75-100m blev samlet op og det lykkedes mig derefter at holde stand resten af intervallet trods endnu en 15m-bakke (også kun på et hængende hår). Nåede også kun 3 korte føringer resten at jeg var det om at hænge på.

Intervaldata:

Kr. værløse til Søsum 7,05 km ä ca. 37½ km/t, terræn ca. 1½ pct., 15m i niveaustigning og 2 bakker ä 15 højdemeter, 1-2 m/s medvind.

Sygt når det heller ikke var let terræn. Resultat var da også at min tidligere ømhed i venstre hase igen gjorde ondt. Konklusionen er desværre at jeg endnu ikke er parat til klubtræningen. Tør slet ikke tænke på i hvilket tempo de hurtigere grupper kørte med, men sådan er lodet nu engang i en eliteklub. Fik da konstateret at selv Dame B p.t. er over mit niveau.

Herefter rullede jeg alene til Ganløse og tog et lettere "interval" ind til Farum, men jeg måtte holde belastningen under smertegrænsen i hasen.

Intervaldata:

Ganløse-Farum, 5,33 km ä 30,90 km, terræn ca. 2 pct., let modvind

Endelig var jeg en tur på ruten ved Bregnerød og kørte hjemad langs motorvejen med 30 i snit.

Bliver fremover nødt til primært at satse på at køre med tilfældige grupper og evt. MOL og ikke hårde intervaller.

Og så til en mere positiv vinkel. Vægten denne uge 103,0-103,0-103,0-104,0-103,5. Da snittet i sidste uge var lige over 105 kg er det en ret stor forbedring.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Lørdag & søndag 14-15/6:

Fredag gik det galt med maven efter jeg ikke fik spist 12 timer i træk. Forsøgte at kompensere om aftenen, hvilket dog blot resulterede i at alt for meget mavesyre og jeg kunne slet ikke sove.

Lørdag skulle jeg stå post ved klubbens cykelløb med 6 timer stående, hvilket normalt er meget hårdt for benene. Samtidig bød fredag-lørdag på yderligere 30+40 min. stillestående i kø for at komme ind og se min datters afgangsprøve fra sin danseuddannelse. Desuden yderligere et par timer stående før/efter forestillingerne.

Da søndag oprindelig var reserveret til fødselsdag blev træningen skubbet frem til lørdagen efter at have stået post. Derfor var forventningen til tempoet også reduceret kraftigt. Det blev da også kun til 31,20 km/t for 2 runder ved skovlinien (12,8 km), så en masse rul.

Desværre gik maven endnu mere amok om aftenen, så kun meget lidt søvn og søndagen var forvandlet til en zomi-dag. DA min mor desværre er blevet syg var fødselsdagen istedet blevet til hospitalsbesøg. Jeg orkede ikke bagefter at styrketræne.

Mandag 16/6:

Lidt mere normal søvn og jeg orkede en udvidet styrketræning.

Tirsdag 17/6:

Kroppen er nogenlunde stabiliseret, så jeg tog fuld af forventning med på MOL-træningsturen sammen med 9 andre deltagere. Hyggeligt at se jer andre og få nogle at træne med. Håber på der bliver mange flere gentagelser. Enkeltstartsintervaller var dog lige langt nok efter min smag og med min skadede hase. Fik bank af næsten alle, men egentligt var intervallet set med egne briller lidt positivt.

25,6 km ä 32,00 km/t (ja jeg ramte præcis 48 min. for de 4 omgange) + 22 km ud/hjem + til/fra mosen og arbejdstransport på 16½ km.

Udlægget var 11:41 (knap 33 km/t) med iltbalance og puls skønnet under 90 (ikke alt for hurtig vejrtrækning), men efter knap 1½ omgang kom der gradvist ømhed ved hasen og tempoet på anden runde blev reguleret lidt ned til 12:00, men de sidste 2 runder gik på ca. 12:10 (ca. 31½ km/t). Forsøge at give den lidt gas de sidste km. Vil skyde på pulsniveauet til omkring 85 % (næppe højere). Kun på bakken røg pulsen forventet op i det mørkerøde felt. Dette kan tyde på konditionen ikke er helt håbløs, men at jeg desværre ikke kan tillade mig at presse mig alt for meget.

Håber ikke tempoet på den lange distance var alt for hårdt for hasen, men vi får se. Skal nok tage nogle lettere ture den kommende tid. Skal nok helst ikke køre langsommere på næste MOL-tur for at det ikke skal være alt for langsomt i.f.t. jer andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share