Jan. D's taberlog


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Forkvad

Efter en måneds overvejelser har jeg fundet ud af, at jeg nok ikke helt kan undvære en støttepædagog og opretter derfor en log. Om det bliver en kortvarig fornøjelse eller et længere ægteskab ved jeg slet ikke, så forvent ikke for meget. Det skal være lysten til at skrive, der styrer og ikke lidelsen ved at læse/skrive om min elendighed (tror jeg nok)!

Fokus:

Som titlen siger er det en taberlog - enten i form af et vellykket vægttab som det primære eller hvad alle mine hiditidige erfaringer ang. forsøg på vægttab tyder på slet og ret min vej til at blive en taber. Kan dog ikke undgås at træningselementer også bliver inddraget i loggen selv om træningen er ved at ændre sit fokus fra det resultatorienterede til det oplevelsesorienterede og et middel til vægttab.

Om taberen:

Køn: Mand (ja stort M)

Alder: 50 (rundt som min krop)

Krop:

Højde: 189 cm

Vægt (primo marts): 108 kg

BMI: 30,2 dvs. i fedtmekategorien

Kropsbygning: Forholdsvis spinkel knoglebygning som udgangspunkt med lange ben og arme, smalle underben og håndled.

Muskelmasse nu: Overarm 37 cm i omkreds (+2½ cm), underarm 30,5 cm (+½ cm), skulder 120 cm (+5 cm), bryst 132 cm (+6), lår 65,5 cm (uændret), læg 40 cm (uændret) sammenlignet med april 2007.

Oprindelig voksenvægt: 77-78 kg i midtfirserne (men da også afpillet muskelmæssigt)

Fedt: Alt sidder foran på maven (dvs. den farlige slags). Jeg har ingen præcis fedtmåling.

Dellemål: talje/mave 112 cm, hofte 108 cm. WHO's sundhedgrænse for taljemål er 94 cm for mænd.

Vurdering: BMI-beregningen straffer høje mennesker, da vægten kun divideres med højden i 2. potens mens kroppen er tredimontionel. Kropsbygningen burde trække op i fedt, ikke prangende muskelmasse men anyway klart overgennemsnitligt ift. DK-person (peger modsat), stor træningsmængde ligeså (blod etc.). Tarmorganet formentlig overudviklet.

Træningsbaggrund:

Antal år: 24-25 år i rap og spredt fægtning forinden dette

Træningsmængde tidligere: Mellem 6-13 timer pr. uge i hele denne periode

Løb: subelite midtfirser (op til standard 130-140 km pr. uge) efterfulgt af langvarig skader og periodevis lettere revivel på motionsniveau.

Landevejstræning (racer): 6½ år i cykelklub (2001-2008) primært som B&U-træner

Motionscykling: Kortere fetich i 90'erne med få ugentlige træningsture over lange distancer (vel normalt op omkring 150 km/uge) og deltagelse i nogle motionsløb (på daværende tidspunkt alm. motionsniveau).

Spinning: Flere år i 90'erne og 00'erne op til 4-6 timer pr. uge i perioder. I 00'erne næsten kun i vinterhalvåret (øvet-højt niveau)

Aerobic: I en kortere årrække i ikke-seriepræget form (ret højt impactniveau) op til 5-6 timer pr. uge cirkus

Styrketræning: Kortere perioder, samt lettere vintertræning de fleste år

Badminton: Motionshold i 80'erne og ellers kun familiespil (øvet motionsniveau)

Vollyball: Motionshold (lidt øvet)

Svømning: Junk til perfekt teknik. Egen træning i skadesperioder. Max. 3,5 km. eller ikkenoget jeg normalt dyrker.

Fodbold: Firmafodbold i kortere perioder i 70'erne og start80'erne, noget skole- og fritidsfodbold. God i forsvar. mindre god i angreb.

Bordtennis: mest hyggespil, men alligevel ok niveau.

Atletik: My early days. Primært egen træning højdespring, længde- og trespring (niveau hæderligt, men ikke noget at skrive om). Elendig til kast.

Gymnastik: En smule på motionshold, en hel del egne træninger gennem tiden og gymnastik med cykelklubben om vinteren.

Bred erfaring fra mange cardiosportsgrene med mange træningstimer bag mig. Ingen elitesport, men generelt heller ikke hyggeniveau.

Nuværende træning:

Fokus: Er flyttet over på cykling som den primært træningsform

Mængde: Cykling typisk 7-11 timer pr. uge, løb meget lidt og vinterstyrketræning (fullbody).

Niveau: Cykling på supermotionistniveau inden jeg nu neddrosler ambitionerne. Løb er hyggeniveau og præget af den høje vægt (flere skadesproblemer).

Skader:

Venstre knæ: Opstod primært som bruskskade på knæskaden i 80'erne og har siden med mellemrum givet problemer i perioder, men mindre ved cykling. Kan ikke ligge på knæ etc.

Venstre hofte: Overbelastninger og slid på venstre hofte relateret til hårde tråd ved cykling.

Achillesene: Mere sjældent problem som skyldes den høje vægt og store belastninger

Svangsenen/hælpude: 2007-skade via overbelastning ved løb

Vriste: Overbelastninger mere sjældent, men altså p.t. problem.

Desuden selvfølgelig en del ikke tilbagevendende skader. De tilbagevendende skader er årsagen til min neddrosling nu.

Er vist skrivemør i denne omgang, men der kommer måske mere på.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

HEEEYY!!! det er vores go´e gamle comrad Jan der er tilbage :4band:

Hvis du tidligere har listet op hvor bredt du har været omkring sportsmæssigt, så havde jeg glemt det. Det ser ret imponerende ud.

Men held og lykke med vægttabet - vi skulle jo gerne have at det bliver en taberlog på den vinderagtige måde.

Går i øvrigt selv på forårsaffedning fra i morgen.

Link to comment
Share on other sites

HEEEYY!!! det er vores go´e gamle comrad Jan der er tilbage :4band:

Hvis du tidligere har listet op hvor bredt du har været omkring sportsmæssigt, så havde jeg glemt det. Det ser ret imponerende ud.

Men held og lykke med vægttabet - vi skulle jo gerne have at det bliver en taberlog på den vinderagtige måde.

Går i øvrigt selv på forårsaffedning fra i morgen.

Ha, ha Ja det forekommer også umiddelbart sjovere at skrive om fortiden end om nutiden!!! :bigsmile: Det kommer jo også let til at se ud af meget når det er opsummering af mere end 25 år som tonser. Krydser fingre for at du får fedtet til at smelte af dig. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lige for at komme igang lidt opdatering for starten af denne uge:

Tirsdag 4/3:

Vægt: 108 kg - det er denne morgen starten er gået til 1017 forsøg på vægttab.

Dette efter en hård opstart med madreduktion, ingen slik, kager, sodavand. Ind imellem sultfornemmelser i maven. Puha bliver hårdt at fortsætte, men jeg er nød til at se et vist mindre vægttab meget hurtigt så jeg psykisk kan holde dampen oppe.

Racertræning: 40 km (morgen)

Rute: Tur/retur Bregnerød + 1 runde her. Terræn: alm. med Nørreskoven som eneste store bakke. Vejr: -1-2 grader. Vind 1-2 m/s VNV. Våde og lidt fedtede veje, men ikke rigtigt glat.

Tempodel: 6,00 km ä 32,70 km/t, men med let medvind og samlet terrænfald på 30 meter (rent snyd).

Ellers bevidst meget rulletempo, så netto var turen i ca. 27 km/t. Status er at jeg er i en restitutionsuge (3+1 uge-princippet) og desuden igen døjer meget med to skader (knæ og hofte). Må tage denne uge med let træning og væsentligt nedsat mængde og se om status er en smule bedre efter dette. I det hele taget skal jeg have neddroslet tempoet, mens jeg gerne vil beholde mængden (kalorieforbrændingen får jeg brug for).

Onsdag 5/3:

Vægt: 107½ kg (-0,5 kg) En lille reduktion trods at tarmindholdet burde være reduceret. Det blev endnu en hård kurdag efter samme recept.

Styrketræning:

Ændret ret afgørende. Den stigende muskelmasse belaster benene ved træningen mere, så der er ingen grund til at fortsætte den forholdsvis intensive overkroptræning fra vinteren. Princippet hedder nu kun en smule vedligeholdelsestræning for overkroppen dvs. 2 sæt ryg+bryst+mave, 1 sæt lænd, biceps, triceps, skuldre. 2 sæt håndled. Desuden er belasten sat en smule ned i nogle øvelser. Ret stor reduktion ift. tidligere.

For benene stort set det samme som hidtil, men mange øvelser nu på skånekost pga. skaderne. Benpres, leg extention, leg curl, leg raises, hip extention mv. Er startet lidt med specialøvelser for skaderne også. Dvs. også nogle statiske spændinger.

Opprioritering af opvarmningen med 10 min. cykling, 2 min. armcrawl og 3 min. stående opvarmningsøvelser. Gemte efterstræk :unhappy:

Løb: 1.540m med mit løbehold fordelt mellem gåpauser. Tempo meget let 6½-7 min. Gik godt trods skaderne.

Torsdag morgen:

Vægt: 107 kg (håbet lever endnu, men hvor længe).

Racertræning: 25,76 km ä 29,01 km/t + 0,35 km

Rute: Husum-Ballerup-Lyngby-Ryparken st.

Terræn: Alm. lidt over 1 pct. med halvstore bakker på sidste halvdel

Vejr: 6-7 grader, vådt med lidt regn, vind 7-10 m/s VSV.

8½ km i stiv modvind & resten stort set i medvind eller sidevind. Snittet derfor holdt kunstigt oppe (svarer måske til gevinst på 1 km/t). Vandt desuden ½ min. på 0,75 km derny (efter knallert i modvinden eller 0,25 km/t). Man kan dog sige at modvinden i starten var ret hård, hvor tempoet kun lå på 24 km/t (måske ½ km/t i modsat effekt pga. hastighedsforskellen med/mod). Altså omkring 28-28½ korrigeret. Terrænet neutralt, mens temperaturen og de våde veje påvirker tempoet nedad. Desuden på dagen uhyggeligt mange røde lyskryds (som påvirker selv om snittet er målt på effektiv kørsel). Distancen dog kun over 1 time. Totalt vurderet svarer den målte hastighed derfor nok nogenlunde til neutrale forhold om sommeren.

Intensiteten blev med vilje holdt i et lettere stabilt tempo uden samme pres som de normale træninger med tempokørsel, så jeg kan vel ikke være utilfreds med tempoet.

Knæet gik ok. Hoften kun lidt bøvl mest pga. de mange starter fra lyskryds. Til gengæld problemer med vristene (især højre). Et problem der opstod i sidste uge, men jeg håbede var passë. Skyldes formentlig primært kulde (fordi jeg i en periode kun kørte med 2 sokker som beskyttelse) og ellers kan skyldes hård spinning og næsten kun klikpedalkørsel. Håber jeg alligevel kan klemme 1 times kørsel af i eftermiddag hjemad (uha, uha modvind).

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Torsdag eftermiddag 6/3:

Mad: Holder ved endnu, men dog et lille kagestykke pga. kort tamtam på arbejdet.

Racer (alene): 25,52 km ä 27,04 km/t + 0,75 km let før-/efterrul

Rute: omvendt af formiddagen dvs. Ydre Østerbro-Lyngby-Ballerup-Husum

Terræn: neutral, men denne gange de fleste bakker på første del.

Vejr: 6-7 grader, denne gang tørt og tørre veje, vind: 6-7 m/s vest dvs. lidt mindre vind end i morges.

Ventede så længe som muligt for at vinden som lovet af DMI skulle falde lidt i styrke, men skulle også hjemad inden mørket. :sneaky2: Det viste sig da også at være den rigtige timing selv om det var næsten mørkt hjemme. Alligevel over middelvind inde i over land og der skulle forceres godt 17½ km i modvinden og kun med knap 8 km i medvind. :crazy: Der var derfor ingen tvivl om at tempoet ville bliver lavere end imorges. Desuden var bakkerne denne gang på modvindsdelen hvor det samtidig steg samlet i terræn med ca. 20 meter. :devil:

På ringvejen ved Skovbrygnet st. (på vej mod Ballerup) var snittet da også nede på godt 24,65 km/t. En smule faldere og terrænnuetral vej til Ballerup med tempo knap 27 gav et samlet snit her på sølle 25½ km/t efter de 17½ km i modvind. Ligesom i morges var tempoet i medvinden ca. 32 i snit. :4whistling: Tempoet i morges og nu var sådan set nogenlunde det samme i henholdsvis med- og modvind, så forskellen mellem 29 og 27 km/t i snit er altså hovedsageligt vindretningen. En smule hurtigere eftermiddagens mindre hårde modvind. Ellers lidt færre, men stadig mange røde lys.

Vinden taget i betragtning var dagens ture vel lidt hurtigere end jeg havde forventet og altså hurtigere end tirsdagsturen. :smile: Er vel også et symptom på at de tunge ben fra de hårde uger er ved at komme sig lidt. Måske kan det også medvirke i retning af mindre skadesbøvl. Uændret vedr. hoften set ift. imorges. En smule med knæet som måske enten skyldes længere modvindstykke med bakker eller bare at det er 2. tur samme dag. Vristene vist nok overraskende lidt bedre.

Kan ikke lade vlrre at brokke mig over at der på turen måske var 5-7 gange jeg måtte ud på vejen pga. parkede biler på cykelstien. :nonono: Der bliver ikke vist meget hensyn til cyklister. En kvindelig bilist drejede desuden skjulte bag parkerede biler direkte højre ind over cykelstien ude at se sig for. Nåede at bremse ned, men havde jeg været bare 5-10 meter længere fremme havde jeg været chanceløs og håbe hospitalerne ville kunne lappe mig sammen efter en flyvetur. :4crutches: Bremserne er da også efter dagens ture helt nedslidte og må skiftes hurtigst muligt.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring siger følgende: Kun bilister, der selv lejlighedsvist kører mere end 20 km/t på cykel, tager hensyn til os med mere end 3 gear! Bedre at tage det i betragtning og leve videre end at tro, at verden er ideel og bilisterne ligeså.

Helt enig. Det er også den filosofi jeg er gået helt over til. Derfor når fx. en bil der giver tegn at skulle dreje til højre ved en vej stopper jeg ofte pedaleringen og er klar med bremsen (evt. sagner farten lidt) indtil jeg er helt sikker på jeg er set og bilen ikke drejer ind i mig. I den konkrete situation var bilen dog gemt bag parkerede biler, så den sædvanlige idiotsikring havde ikke hjulpet.

Link to comment
Share on other sites

YES!!

Godt at se dig tilbage Jan.

Held og lykke med de nye mål som jo nok ikke så meget er nye som mere en begrænsning af de tidligere mål.

Forhåbentlig er der overskud i din daglig dag til nu at kunne overskue dem.

Ja, begrænsning også af kropsmål over maven :laugh: Som det er nu er dette kropsmål svært at overskue :dry:

Det med overskuddet har det nu lidt sværere, da mit arbejde er som at være en manio-depressiv patient. Den ene dag kører det bare og man bliver rost næsten til skyerne og andre dage overraskes man af chockbølger i form af negative beslutninger og fnidder.

Link to comment
Share on other sites

Fredag 7/3:

Vægt: 106,0 kg

Et hop nedad, så det er nok ikke et helt rigtigt billede. Så hurtigt går og bør det selvfølgelig ikke gå, men de kommende dage vil vise om jeg reelt har fået den kick-start jeg ønskede. På det psykologiske plan er det ret afgørende jeg fra start slår et hul.

Cross-cykel: 7,9 km hjemtransport fra Heino-brøndby

Løb (opsamling fra ugen): ca. 300m

Tilføjer lige en opsamling på korte løb i forbindelse med transport i denne uge (indtil videre)

Ny cykel:

Efter først runde vristproblemer i sidst uge fik jeg endelig (efter lang tids laden slå til) taget mig sammen i mandags til at anskaffe et alternativ til racercyklen. MTB har været fuldstændig lagt på is det meste af vinteren pga. alle de problemer jeg havde med den.

Fredag blev cyklen så hentet i Heino. Det er en cross-racer (Fokus black falls 08) med bredere dæk end raceren, så den kan bruges til både hverdagscykling og som reserve for raceren på landevejen, samt som turcykel og evt. kørsel på hovedstier i skovene. Denne er monteret med almindelige pedaler, hvor fordelen for mig så skulle være både at jeg ved transport både kan køre i almindelige sko og den kan anvendes i tilfælde af achillesene-, svang- og vristproblemer. Dette ved at foden kan placeres fleksibelt og især i en position længere bagud på foden, så der ikke flekses samme belastning i fodleddet. Desuden så monteret med skærme. Der er anvendt hydraviske bremseklodser, som er let justerbare, let at udskifte og skulle være langtidsholdbare. Dem der kender min tidligere log ved hvilke stort problemer jeg har haft med mtb's hydraviske skivebremser.

Jeg lige vænne mig til cykler, som jeg håber jeg bliver glad for. Desværre var den ikke helt pumpet til hjemvejen, så det var lidt svært at vurdere den rigtige feeling på cyklen, når denne var lige tungere af køre. Gearsystemet er jo helt anderledes end raceren (selv om jeg godt kender det), så det tager nok nogle ture inden reflekserne er på plads. Skal lige have kigget på den og vurderet om den direkte kan anvendes til træning i weekenden og om dette er mit træningsvalg.

Skader:

Værste ser det lige nu ud med vristen (denne gang den venstre) som fredag aften giv i selvsving med kramper (i hele fodleddet) og er nu øm formentlig i ledbåndene. Kan slet ikke blive klog på det her og om det er overbelastning eller andre faktorer, der er afgørende. Svært at pege for egentlig overbelastningssituationer. Må lige aflaste og for gennemgået det grundigt inden jeg fastlægger hvad jeg skal gøre.

Lørdag (morgen):

Vægt: 106,5 kg Mere passende vægt og kan denne bare holdes ugen ud og i starten af næste uge er det en tilfredsstillende start med et fald på 1½ kg eller 1,4 pct. i kropsvægt. SVarer til en lettelse i belastningen ved løb på svarende til ca. 5½ sek. pr. km (ift. nuværende tempo)

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 8/3:

Så fik jeg foretaget en fedtprocentmåling i fittnesscentret på en elektronsik vægt. Den viste:

Vægt: 106,2 kg

BMI: 29,7

Hvilestofskifte: 2.139 kcal

Fedtprocent: 30,3 pct.

Fedtmasse: 32,2 kg

Fedtfrimasse: 74 kg

Vandmasse: 54,2 kg

Resultat: fedtprocent i kategorien forhøjet (29-38 pct. over 50 år).

Kan det nu passe:

Synes fedtprocenten virker lidt højere end jeg havde forventet. Det skyldes at jeg i 1986 på toppen af min løberkarriere vejede 77-78 kg. På dette aldersniveau skulle den idelle fedtprocent være 6-11 pct. Da jeg var ret slank på daværende tidspunkt tror jeg ikke umiddelbat min fedtprocent dengang kan have været over 10 pct. Altså burde den fedtfrimasse mindst have været 70 kg eller måske endda 72 kg, hvilket skulle betyde at den fedtfrimasse nu kun er 2-4 kg højere. På daværende tidspunkt dyrkede jeg ingen form for overkroptræning, der er værd at nævne. Øget lårmasse på lårene pga. cyklingen og muskeltilvækst på overkroppen burde således kun udgøre 2-4 kg. Forholder mig noget skeptisk til dette, jf. at jeg aldrig tilnærmelsesvist har været så stærk i overkroppen samlet set. Mine cm-opmålinger ovenfor tyder også på en vis muskelvækst. Jeg ville derfor nok have forventet nogle færre kg fedtmasse.

BMI:

Tallene viser også min antagelse om at BMI placerer mig lidt for højt, idet de 74 kg fedtfri masse giver en BMI på 20,7, mens grænsen til overvægt svarer til en fedtprocent på 16,8 pct. (hvilket med min alder er indenfor kategorien normal fedtprocent.

Kan jeg nå normalområdet:

Skulle i følge tabellen svare til højst 19 pct. over 50 år eller et vægttab til 91,5 kg. Det er for så vidt kun ca. 7 kg mindre end min sommervægt i 2007. Så det skulle altså ikke være totalt umuligt. 14 pct. ville give 86 kg, som vel en omkring det bundniveau man kunne drømme om.

Træning:

Opvarmning:

8 min. let cykling kondicykel

2 min. armcrawl

3 min. opvarmningsøvelser

Styrketræning:

Bænkpres: 1sæt 6 rep. 71 kg

Pec deck: 1 sæt 6 rep. 65 kg

Pull straight back: 1 sæt 6 rep. 65 kg

Sid. Pull down: 1 sæt 6 rep. 65 kg

Maskin Biceps: 1 sæt 6 rep. 35 kg

Pull down triceps: 1 sæt 6 rep. 32½ kg

Lateral stå. sidevers: 1 sæt 6 rep. 14 kg

Lænd skråbænk: 2 sæt 8 rep. + 5kg

Mave lig. underkropløft: 2 sæt 8 rep.

Håndled: 2 sæt 8 rep. 10-10 kg pr. hånd

Broøvelse: 2 sæt 8 rep.

Benpres højre: 3 sæt 8 rep. ä 80 kg

Benpres venstre: 2 sæt 6 rep. 20 kg

Hip extension højre: 2 sæt 8 rep. 110 kg.

Hip extension venstre: 2 sæt 6 rep. 85 kg

Leg extension højre: 2 sæt 6 rep. 35 kg

Leg extension højre: 2 sæt 6 rep. 5 kg

Leg curl sid. samlet: 2 sæt 6 rep. 40 kg

Leg raises højre: 2 sæt 20 rep. etbens uden vægt

Inderlår: 2 sæt 8 rep. 53½ kg

Yderlår: 2 sæt 8 rep. 53½ kg

Hofteløft højre: 2 sæt 8 rep. 20 kg

Hofteløft venstre: 2 sæt 8 rep. 10 kg

Statisk pres høfteløft: 2x8 sek. pr. ben

Statisk pres knæbøj: 2x8 sek. pr. ben

Løb

200m løb undendørs

950m løbebånd ä 9 km/t (500m+450m) Puls 62-63 pct.

Vristskaden:

Det gav især ømhed at løbe. Sætter spørgsmålstegn ved mit løb og at jeg riskerer at måtte stoppe i en periode.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 9/3:

Vægt: 106,0 kg

Racer: 47,1 km ä 30,15 km/t + 8 km opvarmning/rul

Rute: Søndre ringvej og køgevejen retur

Terræn: 0,7 pct. Dvs. rimeligt fladt.

Vejr: 5-7 m/s SSV, 6-7 grader, mest tørre veje. Overskyet.

Skuffende tid, da jeg denne gang sled fra første km til sidste og denne gang ikke sparede mig. Først på de sidste 1½ km i medvind nåede jeg op over den magiske 30-grænse. Havde ellers fordel af det forholdsvis flade terræn. Vinden var dog igen over middel, da ruten lå tæt på kysten hvorfra vinden kom fra. Det var stort set modvind ud og medvind hjem. Ud med knap 28 i snit og hjemad med knap 33 i snit.

Havde valgt denne sydrute forbi der var lovet mere tørt sydpå. Kan se at vinden var meget mildere i det vante terræn omkring Farum og vist nok ikke nedbør, men sådan er livet - man kan ikke træffe de rigtige valg hver gang. Til gengæld slap benene da for bakkerne.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Mandag 10/3

Vægt: 105,5 kg :4thumbup:

2½ kg på 6 dage er meget højt, men noget dog sikkert ikke fedt og overkropmuskler alt sammen. Selv om det er farlig har jeg opjusteret indtaget noget her mandag for at udjævnet tenden. Kostsammensætningsmæssigt er det ikke videre smart eller avanceret det jeg gør, da jeg ikke orker fast kostprogrammer og kcal-opmålinger. I bund og grund slærer jeg blot på den søde tand og undgår alt for mange fede og kalorietunge spiser. Halter lidt med at komme tilstrækkeligt højt op med grønsager.

Transport cross-cykel: 13,6 km

Holdt mig til moderat transport, hvor formålet var en gradvis tilvænning til den nye cykel. Det kniber også tit at nå tilstrækkelig længe på træningen tirsdag morgen (så godt at være lidt foran).

Skadesrapport:

Ligeså overraskende som det opstod lige så pludselig er vristen igen ok (siden søndag i hvert fald - 7-9-13). Knæene også bedre, men hoften har reageret noget på søndagsturen (hårdt meget konstanttempo i siddende stilling). Bliver spændende at se om vægttabet på sigt kan hjælpe på dette, da jeg nu presser lår mod den tykke maven, så dette kan være en delforklaring.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 11/3

Vægt: 106,0 kg (forventet lille stigning på træningsfridag og lidt ekstra mad), så nu skal der strammes lidt igen. Foreløbig status 2 kg på 1 uge, hvilket er meget tilfredsstillende indtil videre.

Racertræning: 29,5 km

Rute: til kollekolle + 1 runde ved Skovlinien

Terræn: lidt over middel

Vejr: 5-6 m/s SØ, 7-8 grader, tørt men en smule våde veje nogle steder.

Interval Skovlinien: 6,4 km ä 32,71 km/t (terræn også her lidt over middel).

Yderst sjældent lidt østlig retning på vinden og medvind udad. rolig tempo indtil intervallet. Vinden en smule over middel indlands og med medvind på første halvdel af intervallet gik det forholdsvis stærkt med lige over 35 i snit over 3,7 km. Så kom modvinden og den ½ bakke i Nørreskoven (ca. 3-3½ pct. over 500m). Om sommeren giver skoven læ, men ikke helt så meget vinterdage. Selv om tempoet fra toppen af bakken var over 30½ km/t kostede bakken en hel del tid så snittet blev reduceret meget (kalkuleret ca. 17-17½ km/t opad bakken), hvilket udstiller min store svaghed p.t. Kunne måske tjenes 15 sek. eller 3/4 km/t, hvis vægten bare var som sidste sommer (98-99 kg) alene på bakken.

Kørte et tilsvarende interval samme steds for 3 uger siden, som var ca. 0,3 km/t langsommere og med væsentlig mindre vind (selv om vinden denne gang kom fra den rigtige retning) og med samme temperatur. Må vælge at se det som en lille forbedring selv om der stadig er langt op til de gode tider.

Hjemvejen med rul og en smule steady state-tempo.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag eftermiddag:

SpinningSATS-interval 55: 1 t. 01 min.

- 9½ min. stående mellemtakt i "opvarmningsdelen" mv.

- 10x10sek. sid. tunge accelerationer med max. (pause 10x50 sek.)

- 2 x (4 min. intensitetsøgning + 1 el. 2 min. sid. max. + 1min. stående hurtig 1-takt + 2 min. sid. max.)

Kondicykel rul: 23 min. (før/efter spinning)

Planen var at supplere morgentræningen med en spinningtime. Der var overbooket i det hjemlige center, så derfor var det nærliggende at tage Parken tæt på arbejdet. Første hold var lidt for tidligt, så naturligvis vælger med det hold der passer tidsmæssigt. :shades: Eller gør man...... :raisebrow:

Det bookede jeg, men det var spinningdonningen Annette Berg meget hårde intervalspinning, jeg var lidt i tvivl om det var for overmodig ift. mine skader og der var i forvejen kørt interval til morgen :crazy: . Sidste gang jeg tog dette hold klarede både muskler og kondition det ok, men det var med 15-16 min. stå. mellemtakt, som for en supersværvægter er hårdt på knæledddet og senerne. Sket var sket, så der var ingen vej udenom.... :4whip:

Det gik da også ok selv om det selvfølgelig var hårdt. En del mindre stående mellemtakt, mens det gav lidt ømhed i hoften man de mange siddende max. accelerationer.

Efter tirsdagstræningen må det være ok at tage det lidt lettere til den kommende torsdagstræning. :chicken:

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Infektion

Var meget smadret tirsdag aften og i første runde regnede jeg kun med det skyldtes den dobbelt intensive træning tirsdag. Det var dog lidt misvisende at jeg tildelte mig selv en :chicken:. Mit sår på venstre albue var onsdag rød, øm og hævet en del kraftig. Det var dog først torsdag eftermiddag jeg fik snølet mig sammen til at besøgen lægen og startede først på pencilin sidst på eftermiddagen. Baksilerne havde således et forspring på næsten 2 døgn og jeg var da også sidst på hverdagsugen lidt halvsløj og med begrænset fysisk overskud.

Onsdag 12/3

Styrketræning: lidt mere end sidst

Kondicykel: 15 min.

Armcawl: 2 min.

Løb: 1700m + 200m

Albuen synes ikke om de tunge vægte.

Torsdag 13/3

Cross-cykel: 25,75 km ä 25 km/t + 0,5 km (kraftig vind)

Cross-cykel transport: 20,1 km

Løb: 400m

Morgenturen var i lettere tempo og med en hård modvind i starten og på cross-cykel blev det let tempo. Aftentræningen blev aflyst pga. min sygdom. I stedet valgt jeg at tage hensyn til infektionen og også stå over fredag.

Vægt:

Det blev fredag-lørdag nogle meget deprimerende ture på vægten, som her steg til 107 kg og 108 kg. Synes ikke jeg har spist ret meget mere end de tidligere dage. Selvfølgelig træninget en del mindre torsdag, men alligevel dybt skuffende at vægten røg helt tilbage til startvægten. Jeg vil da håbe det er pga. pencilinen at vægten stiger, det er i hvert noget jeg har set før. Der er ikke andet for at slå stærkt igen når infektionen er overstået.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 15/3

Racertræning (alene): 96,7 km ä 29,54 km/t + 4 km rul

Rute: Husum-ringvejen-fabriksparken-snubbekorsvej-Tåstrup/roskildevej-Hedehusene-Roskilde-ringvejen-Mod Ringsted til Ortved-retur samme vej dog fra Tåstrup videre ind af Roskildevej til damhussøen.

Terræn: 1,2 pct.

Vejr: 4-6 grader, tørt, 4-7 m/s vest.

Mente jeg var frisk nok til en lang lørdagstur, som jeg restitutionsmæssig havde sparet op til. Benene virkede da også klar og trods modvind indtil vendepunktet ved 50½ km var tempoet næsten 26½ km/t. På hjemvejen i medvind selv efter to timer gik det stadig godt med 35 i snit til Roskilde.

Herefter et par km med mindre hårde dæk og to punkteringer, masser af røde lys, trafikidioter, usandsynlig dårlige cykelstier (til højt tempo), sukkerdepoterne var ved at slippe op og fedtforbrændingen er meget dyrere, lidt astmasymptomer. :crazy: Der var derfor en periode indtil Tåstrup ikke meget over de 31 i tempo. Det var specielt hårdt at komme igang igen efter punkteringerne når kroppen er træt i forvejen. Cykelstierne fra Tåstrup og indad var derimod meget bedre, men stadig med mange røde lys. Var nødt til at køre ind af Roskildevej, da jeg kørte på sidste slange og ville blive tæt på S-togslinien.

Trods disse slutproblemer et ret højt snit over en så lang distance. Ganske vist var vinden en smule stærkere i medvind end modvinden, men det må betegnes som årets mest lovende tid. :bigsmile: Skal dog indrømme jeg også er smadret her bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Går mindre godt med infektionen, da hævelsen af albuen ikke er blevet mindre vel snarere en smule større. Den almindelige pencilin virker tilsyneladende ikke og ikke tilstrækkeligt.

Vægten er indtil videre stabiliseret sig på 107 kg. Må jeg om jeg igen kan få den nedad her i påskeferien.

Søndag 16/3

Da der er byttet om på dagene i weekenden var det styrketræning og lidt løb denne dag. Desværre giver det stræke smerter bare af forsøge at bøje albuen bare lidt, så jeg må køre styrketræningen helt uden om venstre albue og en del øvelser måtte laves om for at få trænet bryst, ryg og højre arm.

Styrketræning

Løb: 850 m løbebånd + 250m udendørs

Er nu nået op på en mængde løbetræning, hvor det begynder at give problemer med den høje vægt. Det er især hoften der brokkede sig.

Mandag er træningsfri.

Link to comment
Share on other sites

Infektionen tager alt fokus lige nu - fejlbehandling???

Det ser desværre ikke videre godt ud med min infektion. Efter en generel forbedring af almentilstanden de første 2 døgn virker alt ngenlunde uændret. Hævelsen og rødmen på albuen er reduceret en smule, mens hævelsen har bredt sig nedad i armen og nu er nået til og med knoerne. Dette område er dog ikke meget rødt, men dog en anelse mere rødpigmenteret end den anden arm. Desuden har der lokalt været nogle led og muskelsmerter.

Derfor har jeg igen henvendt mig til min læge, men han mener ikke denne hævelse skyldes infektionen, men skyldes at jeg ikke bruger armen så meget (hvilket han dog heller ikke mener jeg skal gøre). Han mener jeg blot skal holde armen højt for at reducere denne hævelse. Jeg har sagt lige ud til han at det tror jeg ikke på, da jeg jo ikke er en normal inaktiv 50 årig og i øvrigt har haft gang i kredsløbet flere gange siden starten + holdt armen nogenlunde højt. Han tog desuden en blodtest med strimler, der efter hans vurdering viste at der ikke fra fingeren kunne ses bakterier i prøven. Derfor mente han primcillinen vitrkede og at jeg blot skulle vente på at infektionen forsvandt helt.

Jeg er meget utilfreds med denne vurdering. Jeg kan ikke vurdere som lægmand, at det er selve infektionen, der forudsager hævelsen, men i hvert fald er forklaringen efter min overbevisning helt hen i vejret og behandlingen næppe tilstrækkelig. For at modbevist hans teori har jeg nu siden dvs. nu i 15 timer i træk haft denne arm konstant i hjerte eller skulderhøjde (dette skrives fx. med en arm) og dette har intet ændret. Mener snarere at hævelsen er udvidet en anelse ned over knoerne og i hvert fald ikke reduceret på underarmen.

Det er ganske frustrerende at man kan føle sig 100 pct. prisgivet ens egen læges vurderinger og at ens liv og helbred måske skal sættes på spil for noget der evt. senere viser sig at være fejlvurderinger. Man kunne måske forestille sig andre sygdomme som forklaringsfaktorer for hævelser, men hvor lige nu samtidig med en infektion og hvorfor kun lige netop i samme arm med udspring samme steds. Kan godt være jeg er typen, der kun meget meget sjældent får feber, men min erfaring siger mig at min krop kun tyr til den slags metoder når den er alvorligt presset. Der er da da heller ikke noget der tyder på min krop generelt skulle være i farezonen, men omvendt hvem ved hvis hævelserne spreder sig.

Vægt:

Jeg kan slet ikke p.t. fokusere mentalt på vægttabet og vægten ligger de sidste dage på 107-107½ kg.

Tirsdagstræning:

Har mere eller mindre besluttet mig for at droppe stort set al træning nogle dage for at se om motionen evt. kan har påvirket hævelsen, da jeg ikke lige frem har holdt selve kroppen i ro. Jeg må så vurdere situationen igen efter 2-4 døgn, hvor konditionstabet typisk vil sætte ind.

Inden dette og lægebesøget gennemførte jeg dog en fuld tirsdagstræning, som dog var reduceret en del m.h.t. intensiteten også pga. mine hofteproblemer.

Egen spinning: 3 timer

1. Del 56 min.

Opvarmn.: 20min.

Serie 1: 3x5 min. Stå enkelttakt (lettere stigning). Pause: 1 min. Puls 80-85 pct.

Serie 2: 12x½ min. Sid. spurter. Mellem belastning. Kadance over 150. Pause: ½ min. Puls: 90-95 pct.

2. Del: 52 min.

Indl.: 10 min. Sid. Mellemtakt. Puls: 60+ pct.

Serie 3: 2x(1-2-3 min.) Stå. Mellemtakt: Kadance: 80-85. Pause: 1 min. Puls: 90-95 pct.

Serie 4: 3x5 min. Sid. Mellemtakt. Pause: 1 min. Puls: 75 pct.

3. Del: 37 min.

Indl.: 10 min. Sid. Mellemtakt. Puls: 60+ pct.

Serie 5: 5x1½ min. Stå. Tung ½-takt. Kadance: 45. Pause: 1½ min. Puls: 80-85 pct.

rul: 12 min-

4 Del: 35 min.

afslut. 35 min. Lettere træning/rul

Altså generelt ikke særlig højt pulsniveau, da hoften gav lidt problemer specielt at køre med belastning siddende. Meget af de siddende afsnit blev derfor også med fuld oprejst kropsholdning for at begrænse hoftepresset.

Vurderet ud fra ovenstående:

90-95 pct.: ca. 20 min.

80-85 pct.: ca. 30 min.

70-80 pct.: ca. 25 min.

60-70 pct.: ca. 45-60 min.

resten under 60 pct./rul

Kalkuleret kalorieforbrænding: 2400-2500 kcal. eller i snit omkring 800 kcal pr. time.

Pulsberegning og tv-program om motionsformer:

Så udsendelsen Ha det godt tirsdag om sammenligning af 3 træningsformer. Her anvendtes pulsprocenter direkte af max.-pulsen, hvilket giver en sløring af niveauet for den reelle arbejdsindsats når man starter med at tælle fra hvile og allerede har 25-33 i pulsprocent når man sætter sig på cyklen. Man når herved 60 pct. i puls allerede ved ca. 40-48 pct. beregnet ud fra den rigtige metode max.puls - hvilepuls. Ved spinningen i programmet blev så vidt jeg kunne aflæse typisk anvendt 85 pct. (puls spinning vist nok nogenlunde konstant pulsbelastning), hvilket reelt svarer til en arbejdsbelastning på 77-80 pct. Det giver da en temmelig stor forskel om man fx. reelt ligger i to forskellige pulszoner.

Min 60 pct.+ eller 60-62½ pct. for de lette "intervaller" ville så for mig konkret svare til ca. 72½-74 pct. omregnet. (129-132 i puls/178) og fx. mine pulsprocentangivelser fra tirsdagstræningen skulle så korrigeres radikalt, selv den stadig ville ligge i den lette ende (for mig).

Noget andet er at en pulsprocent på 85 pct. ved denne form for spinning umiddelbart kan virke høj eller ok i virkeligheden ikke er særlig høj når intensiteten ligger under 80 pct. Det er da også lettere at forstå at tv-værten kunne tale rimeligt ubesværet under dette intensitetsniveau. Også lettere at forstå at kalorieresultatet blev forholdsvis lavt for en hel time (lige under 460 kcal.). Mener heller ikke det blev en fair sammenkligning med løb, hvor du hele vejen blev presset langt mere af sin medløber.

Noget var da udmærket med programmet, men efter min mening andet noget kvab. Hvordan kan nogen fx. overholdet finde på at ville vurdere styrkeøvelserne i en forbrændingssammenligning. Det er jo selvindlysende at resultatet vil blive lavere, da formålet er noget helt andet. Programmet får derfor middelkarakter i mine øjne.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Må lige korrigere mig selv. Efter at have set programmet anden gang har jeg bidt mærke i det oplyses at spinningen var intervalopbygget og ikke med konstant puls. Dette forklarer også en stor del af forskellen i kalorieforbrænding ift. løbet.

Link to comment
Share on other sites

Albue:

Valgte at udnytte påsken til at trække på vagtlægen for en anden vurdering og har her fået en kombineret pencillinbehandling med både bred- og smalspektret. Nu må jeg se om der ændrer på noget. Han mente godt jeg måtte dyrke sport.

Torsdagstræning 20/3:

Torsdagen startede med meget øm svang som på en eller anden måde må være eskaleret onsdag, hvor jeg havde løbeskoene på i mange timer, hvilket tidligere har givet presproblemer på svangen. Kan der ud over hænge sammen med træning fx. ved at at jeg kompenserer for meget for den venstre hofte, næsten kun træner med klikpedal etc. Desuden frygtede jeg stadig at hoften skulle forhindre mig i at gennemføre træningen. Udgangspunktet var altså ret elendigt.

Løb: 1800 m med en del gåpauser indlagt.

Løb enten fladt eller en smule nedad for at undgå hoftebelastningen. Kun meget kort skridtlængde og meget let tempo.

Cykling i fitnesscentret: i alt 3 timer.

Program:

Egen spinningopvarmning: 10 min.

Spinning 45: 45 min.

Blok 1: 12 min.

6 min. Puls 60-65

6 min. Puls 65-70

Blok 2: 12 min.

6 min. Puls 70-75

6 min. Puls 80-over 95

Egen spinning mellem hold: 11 min.

Egen interval

5 min. Puls 80-100

Stående: 3 min. Mellemtakt + 2 min. Enkelttakt

Spinning 55: 58 min.

Blok 1: 13 min.

Puls: 80-95

Blok2: 24 min.

Puls: 75-100

Inkl. 4x30 sek. stå mellem max.

Blok 3: 5 min.

Puls: 80-100

inkl. 3x30sek stå. Mellem max.

Kondicykel: 56 min.

varieret mellemlet belastning: 21 min.

Rul og nedvarmning: 35 min.

Startede ret forsigtigt med spinningen og lå indtil slutningen af den første spinningtime ret lavt i intensitet. Herefter blev der derimod skruet voldsomt op for intensiteten med mange gange max.puls eller lige under. Hoften klarede det helt ok, men højre svang har derimod fået et tilbagefald ift. problemerne fra sidste efterår.

Opsummerende var der 53 min. med blokke med en en puls mellem 75-100 pct., mens det fortaber sig mere i det uvisse hvardan resten var fordelt. Mon ikke det helt lette rul summer op til lidt under 1 time, mens den 3. time så har ligget et sted mellem 55-75 i puls. Hermed ligner det meget fordelingen for tirsdagstræningen, men dagens træning var dog med flere hårdere anaerobe topbelastninger og spurter op til max.pulsen.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Pencillinkuren har nu efterhånden virket, så alle hævelser nu er væk, men dog trods alt fortsat rødt på selve albuen. Den dobbelte pencillinkur har dog betydet at almentilstanden har været dårlig og jeg ikke orker ret meget. DEsværre sørgeligt at man skal bruge sin ferien på noget sådant. Konsekvensen har samtidig været at jeg har droppet ret meget af træningen og nu kun satser på 3x2 timer let cykling pr. uge.

Samtidig er der fortsat store problemer med svangen og den ene hofte, så der ikke kan trænes hårdt. Måske fremmer pencillinkuren heller ikke restitutionen, hvem ved. Må køre kuren til ende og så opstille en plan for den videre træning.

Vægten svinger fortsat men er fladet ud, så måske kan jeg komme ud af kuren på samme vægt jeg startede den på med et minus på 2 kg. Der mangler dog endnu halvdelen af kuren.

Lørdag 22/3:

Kondicykel i fittness: 2 timer

Utrolig kedelig træning, men vejret var ikke lovet særlig godt og svangen kunne nok ikke klare spinning. Det blev kun til mest moderat træning med puls imellem 60-70 pct. i ca. 1 time + rul ½ time og ½ times test.

Træningen blev inkl. ½ time delvis watt max.-test på den bedste slags af kondicyklerne.

Se denne test: http://www.motion-online.dk/konditionstrae.../watt-max_test/.

Desværre kan jeg ikke køre optimalt på den slags skodcykler og det virker derfor mere tungt for benene end for iltoptagelsen. Med de brede sadler er jeg nødt til at sidde langt fremme på sadlen for at kunne træde frit uden modstand fra denne og med mine lange stænger kommer benene dermed for langt frem ift. pedalernes placering. endelig turde jeg ikke overdrive ledbelastningen ved at fortsætte et trin længere opad til 450 watt (hvor jeg nok ville få problemer). Jeg sluttede derfor efter 415 watt i 2 minutter, men kun med puls på 88 pct!!!!!

Testresultatet giver 5,02 l/min. og et kondital på 46,9 ml/kg/min., hvilket var rimeligt forventet, men ikke at jeg stadig havde 12 pct. op til max.puls. Der er en vis sandsynlighed for at jeg kunne have klaret 2 min. yderligere på 450 watt (men nok ikke museklmæssigt), hvilket ville svare til over 5,4 l/min. Kunne måske tyde på cyklens angivelser ligger lidt for højt. Desværre bliver der næppe til yderligere test, da cyklerne er for hårdt for kroppen at køre høj puls med.

Da jeg tilsyneladende slet ikke kan træne så hårdt længere kommer det formentligt til at gå nedad fra nu af med formen. Næste træning først tirsdag formiddag.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 26/3:

Formiddag:

Cross-cykel: 25,75 km ä 27,54 km/t + 0,35 km

Rute: Ryparken st.-Lyngby-Ballerup-Husum

Terræn: 1,2-1,3 pct. i terrænhældning

Vejr: 1-2 m/s sydvest,1-2 grader, tørt og stort set tørre stier.

Aften:

Cross-cykel: 25,80 km ä 25,14 km/t + 3,5 km (revi. hjemturen er 50 m længere).

Rute: samme rute retur

Vejr: 1-2 m/s syd,1-0 grader, tørt.

En hel del langsommere end morgenturen. Vinden var ganske vist i syd, men trods alt ret svag, så det kan ikke forklare det hele.

Generelt kørte jeg i steady-tempo med lidt reduceret gearvalg, så jeg undrer mig over hvor langsomt det gik. Tempoet var sådan set ok ift. planen, men det skulle have føltes lettere som skånetræning.

Har opstillet følgende kalkulationer for dagens rute:

Normalt niveau steady state-ture racer: 31,0 km/t

Temperatur (ca. 0 grader): -1,5 km/t (-0,5 pr. 5 grader under 15 grader)

Vind (1-2 m/s eller stille vejr): +1,0 km/t (normal 4-5 m/s)

Distance (1 time): + 1,0 km/t (0,5 pr. ½ time i afvigelse fra 2 timer)

Terræn (lidt mere kuperet - ingen meget store bakker): -0,5 km/t

Korrigeret temponiveau racer: 31,0 km/t

Crosscykel: -2,0 km/t (skøn p.t. 6-7 pct i reduktion - er stadig ret usikkert)

Slutvinterform for årstiden: -1,0 km/t

Vægt (+6-7 kg): -0,5 km/t (temporeduktion med 1/3 for varieret rute dvs. 2 pct.)

Nedsat skåneintensitet (6-7 pct.): -1,5 km/t (ved genoptræning)

Forventet rutetempo: 26,0 km/t

Samlet set blev tempoet for dagen ret tæt på dette dog med hurtigere morgentur og langsommere aftentur. Problemet er bare at jeg skulle kunne føle en lettelse pga. skånefradraget. Hvad jeg ikke gjorde.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Normalt niveau steady state-ture racer: 31,0 km/t

Temperatur (ca. 0 grader): -1,5 km/t (-0,5 pr. 5 grader under 15 grader)

Vind (1-2 m/s eller stille vejr): +1,0 km/t (normal 4-5 m/s)

Distance (1 time): + 1,0 km/t (0,5 pr. ½ time i afvigelse fra 2 timer)

Terræn (lidt mere kuperet - ingen meget store bakker): -0,5 km/t

Korrigeret temponiveau racer: 31,0 km/t

Crosscykel: -2,0 km/t (skøn p.t. 6-7 pct i reduktion - er stadig ret usikkert)

Slutvinterform for årstiden: -1,0 km/t

Vægt (+6-7 kg): -0,5 km/t (temporeduktion med 1/3 for varieret rute dvs. 2 pct.)

Nedsat skåneintensitet (6-7 pct.): -1,5 km/t (ved genoptræning)

Forventet rutetempo: 26,0 km/t

Samlet set blev tempoet for dagen ret tæt på dette dog med hurtigere morgentur og langsommere aftentur. Problemet er bare at jeg skulle kunne føle en lettelse pga. skånefradraget. Hvad jeg ikke gjorde.

Sjov opstilling diu har lavet her Jan. Det er helt sikkert at det bare går langsommere om vinteren men jeg har ikke set det så systematisk sat op som det du har forsøgt her.

Kan så hjælpe dig lidt. Vinterens lange bukser og trøje/jakke må ind i kalkulationen for jeg oplever ihvertfald en kraftig reduktion af at få dem på ifht korte bukser og trøje. Hvor meget du vil vægte det er så helt op til dig selv men det burde da være nok til at få regnestykket til at gå op.

Må i øvrigt flovt konstatere at du på skåne træning stadig træner langt mere end hvad jeg får nosset mig sammen til.

God vind

/4ever

Link to comment
Share on other sites

Sjov opstilling diu har lavet her Jan. Det er helt sikkert at det bare går langsommere om vinteren men jeg har ikke set det så systematisk sat op som det du har forsøgt her.

Kan så hjælpe dig lidt. Vinterens lange bukser og trøje/jakke må ind i kalkulationen for jeg oplever ihvertfald en kraftig reduktion af at få dem på ifht korte bukser og trøje. Hvor meget du vil vægte det er så helt op til dig selv men det burde da være nok til at få regnestykket til at gå op.

Må i øvrigt flovt konstatere at du på skåne træning stadig træner langt mere end hvad jeg får nosset mig sammen til.

God vind

/4ever

Formålet med opstilling skulle være at både at sikre et sammenligningsgrundlag og holde belastningen lidt nede, så jeg kan komme mig over mine skader.

Du har ret i at tøjet kan reducere hastigheden. Vægten af tøjet er måske af mindre betydning selv om vi måske taler om flere kg. Derimod giver tøjet en friktion på både ankel-, knæ- og hofteled som kan have større betydning. Jeg har ganske vist reguleret for temperaturen, men der er selvfølgelig forskel på om det er kold luft eller friktion vi taler om. Min erfaring fra vinterturene på raceren har været et snit omkring 29+ km/t på lange ture ganske vist i en smule varmere vejr (typisk 5 grader), men med klart mere vind. Det kan dog godt være jeg har haft noget højere puls på disse ture (også 2 lag ekstra). Disse ture tydede på en forskel på ca. 2 km/t ift. almindelig sommerniveau. Noget af dette kan dog skyldes en dårligere form på denne årstid, så det taler for at kulde kun betyder mindre end dette. Jeg er indtil videre end med at justere den samlede kuldeeffekt til -2,0 km/t (0 grader istedet for 5 grader).

Tirsdagsturen var med 26+ i snit, så der er altså 3 km/t i forskel. Virker af meget, hvis crosscykel koster 10 pct. mere end raceren, hvilket ville rangere den på linie med mtb'en. Alle ture tyder dog på at crosscyklen er væsentligt tungere at køre på end raceren. Synes stadig 10 pct. lyder af for meget, så effekten er indtil videre opjusteret til 8 pct. eller 2,5 km/t for en rute lige over middel i terræn. Det er klart at terrænet bør spille ind på denne faktor.

Normalt niveau steady state-ture racer: 31,0 km/t

Tøjfriktion (2 lag ekstra): -1,0 km/t (0,5 km/t pr. lag)

Temperatur (ca. 0 grader): -1,0 km/t (-0,5 pr. fra 15 til 5 grader og -0,5 fra 5 til 0 grader)

Vind (1-2 m/s eller stille vejr): +1,0 km/t (normal 4-5 m/s)

Distance (1 time): + 1,0 km/t (0,5 pr. ½ time i afvigelse fra 2 timer)

Terræn (lidt mere kuperet - ingen meget store bakker): -0,5 km/t

Korrigeret temponiveau racer: 30,5 km/t

Crosscykel: -2,5 km/t (skøn p.t. 8 pct i reduktion - er stadig ret usikkert)

Slutvinterform for årstiden: -1,0 km/t

Vægt (+6-7 kg): -0,5 km/t (temporeduktion med 1/3 for varieret rute dvs. 2 pct.)

Forventet rutetempo ved normal intensitet: 26,5 km/t

Nedsat skåneintensitet (6-7 pct.): -1,5 km/t (ved genoptræning)

Forventet rutetempo med skån: 25,0 km/t

Da jeg har tænkt mig at bruge ovenstående omregning meget systematisk vil jeg følge træningstiderne den kommende tid for at se om der er behov for yderligere korrektioner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share