Hjælp til at bruge mit sabbatår


Dysp
 Share

Recommended Posts

Det er vel et debat-fora hvorfor alle har ret til at udtrykke deres meninger.

Du kunne jo gøre præcist det samme.

Det er jo ikke det problemet sværmer om men, at dysp gang på gang overtræder de almene regler for kommunikation - hvor man forventer at få noget igen!

Det er set før, at der kommer begyndere, mht. træning, og mener at de er Big Shots. (dysp og jalle2, remember?)

Dysp, din tråd har fået nok svar, se det i øjnene at du ikke har kroppen eller teknikken til, at kunne dedikere et helt år UDELUKKENDE på BB eller teoretisk forståelse. Lån en bog og få teoretisk forståelse og læs den mens du arbejder på en tank. Dine gener er ikke lavet til træning - jf. dit 1½ semiseriøs træning og så de stats du har... oh my god..

post-14727-1212755264_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Denne tråd er inficeret med jantelov!

At forme sin krop og at vide hvordan man har gjort det til perfektion; det er mit mål.

Dysp, jeg synes, det er et flot mål, du har sat dig. Jeg er sikker på, at du nok skal realisere det, og jeg glæder mig til at følge med i din log.

God vind :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hør, smukke. Nu skal du have styr på de termer du bruger. Proteinsyntese er ikke den proces som løber fra start til slut efter træning. Proteinsyntese er, som navnet antyder, proteinsammensætning. Syntese betyder 'sammensætning'.

Proteiner er meget, meget, meget små og der skal millioner af proteiner til efter endt træning, netop fordi de forhenværende proteiner er ødelagte(som følge af træning).

Kroppen reparerer de ødelagte og laver bagefter superkompensation, hvilket betyder at kroppen prøver at forbygge og lette samme belastning i fremtiden for musklen. Dette er årsagen til at musklen bliver større. Dette ved du sikkert godt, men nu skriver jeg det hele ned, så du ikke KAN misforstå begreberne.

Lidt dybere: I restitutionsperioden efter træning er nogle proteiner blevet ødelagte(degradation). Herfor er der en proteinnedbrydning i musklen. Der er ligeså behov for at nye proteiner bliver lavet, herfor er der proteinsyntese i musklen. Balancen mellem disse 2 begreber kaldes proteinbalancen(sjovt nok).

Proteinbalance = proteinsyntese - proteinnedbrydning.

Er proteinbalancen negativ, så bliver musklen mindre. Er proteinbalancen positiv, så bliver musklen større.

Der er forøget metabolisme i musklen op til 48 timer efter, MEN, dette betyder ikke, at musklen ikke kan restitueres hurtigere. En restitution er når musklen er repareret + superkompensation(vi undlader lige at snakke om nervesystemet, nu kun musklen).

Alt dette ved du godt og du undrer dig sikkert over, hvorfor du så tager fejl, når det var det her du mente. Proteinsyntesen, som er transkription, translation + flere processer, er IKKE en langsom proces. Den er LYNHURTIG. Jeg ved ikke hvor hurtig, men jeg vil skyde på at den kan lave mere end 100.000 proteiner i minuttet(jeg er helt blank).

Det er herfor MEGET forkert at sige at proteinsyntesen er en langsom proces, for det er den overhovedet ikke. Tværtimod, som jeg har brugt lang tid på at forklare, KAN restitutionsperioden være en langsom proces og taler man NORMALT, så er det op til 48 timer, ja.

Kan du se hvorfor det er hamrende forkert at sige at proteinsyntesen er en langsom proces?

Hvorfor insulin er vigtigt i denne sammenhæng?

Jo, fordi proteinsyntesen jo netop er lynhurtig, så er det ikke hastigheden på denne, som er den hæmmende faktor når vi snakker en optimering af RESTITUTIONSPERIODEN. Det er heller ikke antalet af enzymatiske faktorer som er den hæmmende faktor.

Det er mangel på substrat som er den hæmmende faktor i dette tilfælde. Det er mangel på aminosyrer og ATP(energi) til proteinsyntesen.

Hvorfor er insulin så vigtigt? Insulin er da hverken aminosyrer(jo det er det så, fordi det er peptidhormon, men det bruges ikke i den sammenhæng :p) eller kulhydrat(primær energi)?

Insulin er det hormon, som fortæller cellen, at den skal optage næringsstoffer fra blodet(eller øge denne optagelse), for det gør den ikke automatisk, selvom den har brug for det. Det ville jo være dumt, hvis der var mangel på energi og hjernen var ved at gå til og muskelcellen bare holdte fest på bekostningen af hjerneaktiviteten og hermed ville organismen dø.

Vi kan derfor have nok så mange aminosyrer i blodet... Vi kan spise nok så meget protein og der vil ikke ske en skid, før insulin er til stede og kan fortælle muskelcellen, at den sagtens kan give den gas med at optage.

Jeg håber du fandt ud af forskellen på at sige at proteinsyntesen er langsom og at restitutionsperioden er langsom. Det link jeg gav dig tidligere omhandler netop insulins vigtighed i denne periode.

Og nu kan du så sidde dig ned foran en bog, således du kan få ordentligt styr på tingene, før du belærer andre med dit store intellekt.... :blush:

Link to comment
Share on other sites

Du skrev at mængden af tilgængeligt substrat var den begrænsende faktor, gå selv tilbage og kig.

Det ville jo være interressant hvis alle sportsfolk vidste det, da man så bare kan spise mere og restituere hurtigere.

Iøvrigt jeg er stadig ikke overbevist før jeg ser nogle videnskabelig artikler på bordet. Artiklen på T-nation har jo ingen kilder, eller det vil sige jeg kunne ihvertfal ikke finde dem. Måske du kunne linke direkte til dem, hvis de da findes. At forfatteren er biokemiker er ingen garanti for at du har ret i din tidligere påstand om mængden af næringsstoffers indflydelse på restitutionsperioden (jeg er godt klar over at jo mere substrat jo hurtige vil processen gå, men at det ligefrem er den begrænsende faktor for mennesker der spiser sund og godt, den tvivler jeg på)

Ja, jeg mener stadigvæk at substrat er den begrænsende faktor - I MUSKELCELLEN, ikke i blodet.

Anden del af artiklen er her, siden du ikke selv kan finde den.

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=body_142post

Der er der kilder på. Han har ovenikøbet lavet fodnoter indimellem - hvad troede du tallene var til? :s

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Dyps: Jeg kom med et reelt forslag til et træningsprogram. Har du læst det eller spilder du vores tid?

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Har såmænd lukket af for at høre på jeres lort. Jeg har kigget på dine træningsprogrammer, men jeg fixer noget selv. Spild af tid at spørge herinde, da jeg alligevel ikke får svar på de ting jeg spørger om. Jeg får svar på hvorfor månen ser ud som den gør, når jeg spørger om hvad vand består af.

Blev kun ved med at poste, fordi jeg fandt diskussionen om restitutionsperioden interessant, selvom jeg må indse at ingen herinde fattede hvad jeg snakkede om og ingen har belæg for deres påstande om "du har ingen teoretisk viden", når jeg endnu ikke er blevet modargumenteret.

Det er nemt at skrive: "Du har ikke ret!", det er dog lidt sværere at vise jeg ikke har ret, åbenbart.

- Men, tak for de programmer, dog. Jeg vil helt sikkert kigge på dem! Det var ikke et postulat henvendt til dig, vil jeg lige pointere.

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Har såmænd lukket af for at høre på jeres lort. Jeg har kigget på dine træningsprogrammer, men jeg fixer noget selv. Spild af tid at spørge herinde, da jeg alligevel ikke får svar på de ting jeg spørger om. Jeg får svar på hvorfor månen ser ud som den gør, når jeg spørger om hvad vand består af.

Blev kun ved med at poste, fordi jeg fandt diskussionen om restitutionsperioden interessant, selvom jeg må indse at ingen herinde fattede hvad jeg snakkede om og ingen har belæg for deres påstande om "du har ingen teoretisk viden", når jeg endnu ikke er blevet modargumenteret.

Det er nemt at skrive: "Du har ikke ret!", det er dog lidt sværere at vise jeg ikke har ret, åbenbart.

- Men, tak for de programmer, dog. Jeg vil helt sikkert kigge på dem! Det var ikke et postulat henvendt til dig, vil jeg lige pointere.

Og så er tråden færdig...

Hav et godt sabbatår.

Link to comment
Share on other sites

Wow.. Dysp

Overvej lige den tid, du sætter af til at kaste med mudder herinde MIDT i eksamenslæsningen? ... :D

Du burde hellere sidde med næsen i bøgerne lige nu, tjene nogle penge i dit sabbatår og finde et ordentligt studie - og hermed fik jeg lige sagt alt det, du IKKE ville høre :)

Just a thought ....

Link to comment
Share on other sites

Wow.. Dysp

Overvej lige den tid, du sætter af til at kaste med mudder herinde MIDT i eksamenslæsningen? ... :D

Du burde hellere sidde med næsen i bøgerne lige nu, tjene nogle penge i dit sabbatår og finde et ordentligt studie - og hermed fik jeg lige sagt alt det, du IKKE ville høre :)

Just a thought ....

Gymnasiet og især reformen er til grin :p Jeg har haft 1½ måned til 3 mundtlige eksaminer. Jeg har én først om 2 uger :p

Jeg skal skam også have et job og mit studie skal jeg nok få fat på :) Jeg ville dedikere mit sabbatår til bodybuilding, men derfor skal jeg stadigvæk kunne leve. Jeg skal jo ikke tjene penge på bodybuilding.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig vil noget med et års arbejde med fysisk træning så:

1) Meld dig ind i en styrkeløfter eller vægtløfterklub.. Teknik..teknik.. og mere teknik

2) Læs "Supertraining".. og læs den så igen

3) Hvis det er den teoretiske tilgang der tiltaler dig, så hvad med at læse idræt?

4) Hvis du bare gerne vil arbejde en hel masse, så tag dig dog et hårdt fysisk arbejde

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Right.

Har fulgt inaktivt med i tråden her. Har egentlig ikke noget til emnet har bare en ros jeg gerne vil give :D.'

Tak for dine biologiske forklaringer på alt Dysp. Skal op til biologieksamen meget snart og det har sku været til megen hjælp. :)

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Right.

Har fulgt inaktivt med i tråden her. Har egentlig ikke noget til emnet har bare en ros jeg gerne vil give :D.'

Tak for dine biologiske forklaringer på alt Dysp. Skal op til biologieksamen meget snart og det har sku været til megen hjælp. :)

Held og lykke

Dobbeltprofil? :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Kan lure at der imellem alt støj i den her tråd har været lidt diskussion omkring proteinsyntese regulering.

Vil i den sammenhæng anbefale at læse nogle publikationer af Blake B Rasmussen. Var til foredrag med selvsamme sidste uge, hvor han præsenterede noget af deres data omhandlende reguleringen af proteinsyntesen ved forskellige trænings og næringsindtag interventioner -ganske spændende. (søg evt på "Rasmussen BB" på pubmed).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share