Hjælp til at bruge mit sabbatår


Dysp
 Share

Recommended Posts

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dysp: tag lige og klap hesten engang, for din egen skyld... Tonen i dine indlæg kan virke meget irretabel/defensiv når man tænker på at folk jo bare svarer på den tråd du har opretter.

Må jeg af ren nysgerrighed spørge hvad din motivation for at fordybe dig i bodybuilding, både teoretisk og praktisk, er? Hvis det er som en fremtidig levevej (ikke at stå og flexe på podiet, men at studere), tror jeg du bliver voldsomt skuffet hvis du tror at den teoretiske viden du ved selvstudie kan opbygge på et år samtidig med at du ikke har nogen forhåndskendskab til området (og det har man altså ikke på gymnasie niveau, sorry), kan måle sig med den viden du vil opbygge gennem 5 år på uni.

Det er nok også derfor at folk siger til dig at det er en rimelig radikal ide at få at bruge sit sabbatår på det. Når folk siger at du istedet bør bruge tiden på noget andet og at det er en dårlig ide du har fået ind i hovedet, er det derfor også velment.

Lykke til!

Min motivation er interesse. Thats it.

Jeg har ikke tænkt mig at bruge et år på selvstudie og så regne med, at jeg bliver forsker eller kan undervise folk. Jeg bruger et år på selvstudie fordi det interesserer mig og når året er omme, så begynder jeg på et rigtigt studie.

Link to comment
Share on other sites

Du fornærmer mig, rookie. Var det det som jeg bad om? Nej, vel? Godt nok.

Hvorfor? dine stats fortæller jo at det er her du skal starte din praktiske tilgang. Det kan jo dårlig passe at du har trænet så lang tid med så relativ beskedne løft. De programmer der er postet ville da være et bedre sted at starte. Du har næsten ingen praktisk erfaring og så vil du hoppe direkte til 14 pas om ugen.

I øvrigt var min opfordring til at poste i før/efter tråden reel. Det er da spændene hvor stor fremgang du kan få på et år!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor? dine stats fortæller jo at det er her du skal starte din praktiske tilgang. Det kan jo dårlig passe at du har trænet så lang tid med så relativ beskedne løft. De programmer der er postet ville da være et bedre sted at starte. Du har næsten ingen praktisk erfaring og så vil du hoppe direkte til 14 pas om ugen.

I øvrigt var min opfordring til at poste i før/efter tråden reel. Det er da spændene hvor stor fremgang du kan få på et år!

Du er sød. Jeg har masser af praktisk erfaring. Jeg har ikke ret meget erfaring med progression.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved også godt selv hvad jeg snakker om. Det eneste jeg spurgte til var høj frekvens træning. Jeg introducerede blot min situation først. Men det bør man vel ikke. Så er der så meget at kritisere på.

Hvis du selv ved hvad du snakker om hvad ønsker du så vores hjælp til?

Din tone er så voldsomt arrogant at jeg må anfægte dine mildest talt middelmådige resultater taget i betragtning at du mener at du ved hvad du snakker om. Folk prøver pænt at forklare dig at din indgangsvinkel til tingene nok er skudt over målet. Flere daglige trænings pas 6-7 dage om ugen som mål i et år, med et udgangspunkt som højest kan kaldes rookie er skudt langt over målet.

Du er nød til at få din basis styrke på plads, få et godt fundament at arbejde videre på, og lære øvelserne at kende. Du bliver ikke 50% stærkere eller størrere fordi du træner 50% mere.

Folk har spurgt dig pænt hvad det er du forventer at opnå. Du bliver sur, og går til angreb i stedet.

Det du kan opnå med flere daglige trænings pas, flere gange om ugen, er hvis du er heldig, det samme som du feks kan med et almindeligt to split ved siden af et job, eller et studie eller noget andet. Måske risikerer du at det går den anden vej, at du reder dig en masse skader, og kører din krop ned pga manglende workload/workcapacity så du ender med at være dårligere stillet end da du startede.

Har du kørt Sheiko? Har du kørt Smolov? Har du kørt en WSB hybrid af en art? Hvis ikke er der massere steder at starte før end du går i krig med at forsøge at opfinde den dybe tallerken igen. Og du vil får rigeligt med kam til dit hår på dit nuværende stade.

Hav en fortsat god dag.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Et rigtigt fint lille program med indlagt progression (som du jo efterspørger): http://www.cancer.dk/fysisk+aktivitet/test...g+begyndere.htm

Så er det heller ikke sjovere.

Mere relevant ville et link til HST, Smolov Jr, Sheiko , WSB eller andet. Så kan tråd starten jo gå i gang med at læse. Han har sandsynligvis ikke kørt dem før, og han vil have nogle af de bedste programmer at arbejde med.

Link to comment
Share on other sites

Seriøst. Jeg er virkelig... "Whatever".

Det er utroligt, at hver gang jeg stiller et spørgsmål, så får jeg newbiesvar i hovedet. Jeg vil ikke fortælles, at jeg skal ud at rejse i mit sabbatår. Jeg vil ikke fortælles, at jeg skal lære at køre basisøvelser. Jeg vil ikke fortælles, at det er det dummeste nogen nogensinde har hørt, når jeg siger, at jeg gerne vil dedikere mit år til bodybuilding. Jeg vil ikke fortælles, at jeg aldrig bliver pro-bodybuilder(hvilket jeg da på ingen måde nogensinde har givet udtryk for). Jeg vil ikke fortælles, at jeg ikke skal regne med at kunne leve af ét års selvstudie og få vigtige jobs(hvilket jeg da på ingen måder heller har givet udtryk for).

Jeg ville have svar på det simple spørgsmål jeg stillede, lad mit citere:

"Jeg vil derfor gerne have noget hjælp til at lave det bedste program overhovedet muligt. Det kunne også bare være links til andre, men jeg foretrækker ét som henvender sig til mine behov."

Hvad var mine behov og ønsker?

Det skal være sådan, at jeg helst skal kunne træne flere gange om dagen. Er der nogle der har erfaringer med dette? Jeg tænker 8-10splitsprogrammer, hvor man træner morgen og aften og har verdens mest strukturerede kost :p

Der er én der har svaret på det som tråden gik ud på. Én og det var Yetti. Og jeg læste artiklen og jeg svarede ham. Han forklarede mig og gav mig tildels ret i, at den ikke var videnskabeligt begrundet, kun baseret på erfaring(omend god erfaring af en respekteret herre). Cool. Jeg må lede videre.

Hvor arrogant er det ikke, at se udover de åbenlyse spørgsmål jeg stiller og erklære, at jeg absolut ingen viden har på området og hermed hurtigt som muligt henvende mig til "introduktion til fundamenttræning"?

Det er mig der er arrogant. Det kan jeg godt se. Jeg er arrogant, fordi jeg ikke gider se på svar, som intet har med topic at gøre. Det kan jeg godt se. Men, I vil sgu aldrig give mig ret alligevel, det er jo vant til. Jeg er i øvrigt ligeglad med jeres lille forum-party, hvor I fornøjer jer over folk som I ingen kendskab har til.

Men enjoy life, altså. Jeg skal nok selv finde mine artikler. Jeg troede bare I havde nogle spændende links. De havde I ikke; undtagen Yetti.

Link to comment
Share on other sites

"Jeg vil derfor gerne have noget hjælp til at lave det bedste program overhovedet muligt. Det kunne også bare være links til andre, men jeg foretrækker ét som henvender sig til mine behov."

Og folk har nu fortalt dig 22 gange at det bedste program næppe er et skræddersyet program med 2 dagelige trænings pas 7 dage om ugen, da du slet ikke har noget fundament for et program af den karakter.

Læs overskriften på din tråd, og forstå folks svar. Læs mit svar, og læs om Sheiko, WSB, Hatfield, Smolov osv.

Det skal være sådan, at jeg helst skal kunne træne flere gange om dagen. Er der nogle der har erfaringer med dette? Jeg tænker 8-10splitsprogrammer, hvor man træner morgen og aften og har verdens mest strukturerede kost :p

Og det har du nu 22 gange fået at vide at du slet ikke har fundament eller work capacity til. Du kører dig selv i sænk på en måned.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Og folk har nu fortalt dig 22 gange at det bedste program næppe er et skræddersyet program med 2 dagelige trænings pas 7 dage om ugen, da du slet ikke har noget fundament for et program af den karakter.

Læs overskriften på din tråd, og forstå folks svar. Læs mit svar, og læs om Sheiko, WSB, Hatfield, Smolov osv.

Jeg skrev indlægget før du svarede omkring netop de programmer. Jeg har skam tænkt mig at slå dem alle op :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor arrogant er det ikke, at se udover de åbenlyse spørgsmål jeg stiller og erklære, at jeg absolut ingen viden har på området og hermed hurtigt som muligt henvende mig til "introduktion til fundamenttræning"?

Det er mig der er arrogant. Det kan jeg godt se. Jeg er arrogant, fordi jeg ikke gider se på svar, som intet har med topic at gøre. Det kan jeg godt se. Men, I vil sgu aldrig give mig ret alligevel, det er jo vant til. Jeg er i øvrigt ligeglad med jeres lille forum-party, hvor I fornøjer jer over folk som I ingen kendskab har til.

Dine nuværende resultater taget i betragtning, sammenholdt med det faktum at du ikke rigtig gider træne, ikke rigtig gider squatte, kan kun indikere at din viden om fundament styrke, og træning er ret mangel fuld. Derfor er det ganske naturligt at folk mener det er fuldstændig ude af propertioner at du begynder at tale om 8-10 split når du ikke engang har et helt basalt styrkefundament, og work capacity opbygget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev indlægget før du svarede omkring netop de programmer. Jeg har skam tænkt mig at slå dem alle op :)

Bare sæt i værk. Det vil give dig rigeligt med udfordring. Sheiko plejer at kunne tage pusten fra de fleste. Også selv om det kun er 4 ugentlige pas

Link to comment
Share on other sites

Dine nuværende resultater taget i betragtning, sammenholdt med det faktum at du ikke rigtig gider træne, ikke rigtig gider squatte, kan kun indikere at din viden om fundament styrke, og træning er ret mangel fuld. Derfor er det ganske naturligt at folk mener det er fuldstændig ude af propertioner at du begynder at tale om 8-10 split når du ikke engang har et helt basalt styrkefundament, og work capacity opbygget.

Om jeg har work capacity og basalt styrkefundament, det ved jeg ikke. Det har jeg jo nok ikke. Jeg mener dog bare godt, at man kan godt træne hårde programmer, selvom det er med lav belastning? Altså, da jeg startede med styrketræning var jeg nede omkring... 30 kg e.lign i bænkpres. Det er alligevel en udvikling på næsten 200 %. Jeg ved sgu godt det ikke er imponerende overhovedet, men jeg vil da mene, at min krop er vant til at løfte belastninger der er tunge 'for min krop'. Jeg kan ikke se hvorfor dit sæt á, lad os sige, 5 reps med 130kg skal have en anderledes hypertrofirespons end mine 80kg á 5 reps? Din vægt er tung, men din muskel er også større. Vores vækst, med den rette kost etc, bør vil i nogen grad være relativt lige stor? Det var mere min tanke.

Hvad der kunne være hårdt for netop min krop, tænkte jeg måtte nervesystem/whatever tilvænning til øvelser samt teknik. Efter 1½ år vil jeg mene, at jeg har ok teknik indenfor langt de fleste basisøvelser(undtagen squat, men det har jeg skrevet, at der skal gøres noget ved) til at starte på et mere krævende program.

Men, det kan jo være jeg tager grueligt fejl.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har work capacity og basalt styrkefundament, det ved jeg ikke. Det har jeg jo nok ikke. Jeg mener dog bare godt, at man kan godt træne hårde programmer, selvom det er med lav belastning? Altså, da jeg startede med styrketræning var jeg nede omkring... 30 kg e.lign i bænkpres. Det er alligevel en udvikling på næsten 200 %. Jeg ved sgu godt det ikke er imponerende overhovedet, men jeg vil da mene, at min krop er vant til at løfte belastninger der er tunge 'for min krop'. Jeg kan ikke se hvorfor dit sæt á, lad os sige, 5 reps med 130kg skal have en anderledes hypertrofirespons end mine 80kg á 5 reps? Din vægt er tung, men din muskel er også større. Vores vækst, med den rette kost etc, bør vil i nogen grad være relativt lige stor? Det var mere min tanke.

Din restitutions evne vokser jo ikke fordi du får den rette kost. Dine 80kg er som sådan udemærket. Men til sammenligning har vi en 15årig vægtløfter med 1års trænings erfaring på 65kg der kan cirka det samme. Nu er vi ikke ens, og har ikke samme genetik, men det er for at sætte tingene lidt i perspektiv. Du kan ikke pludselig tæske dine muskler igennem 14 gange om ugen, og forvente kroppen kan restituere.

Mængden er kilo på stangen skal i sagens natur sættes i forhold til personens styrke. Naturligvis kan du ikke bare knalde 130kg på. Essensen er en helt anden. Netop at det er for fejlet at tro at du kan skifte fra den ene dag til den anden fra 3-4 ugentlige pas til 14 pas. Selv de bedste styrkeløftere og bodybuildere her inde har ikke en workload der bare er i nærheden af det der.

Hvad der kunne være hårdt for netop min krop, tænkte jeg måtte nervesystem/whatever tilvænning til øvelser samt teknik. Efter 1½ år vil jeg mene, at jeg har ok teknik indenfor langt de fleste basisøvelser(undtagen squat, men det har jeg skrevet, at der skal gøres noget ved) til at starte på et mere krævende program.

Der er mange ting der spiller ind. Den procent vise belastning i forhold til din egentlige styrke. Workloaden i hvert pas (se feks sheiko hvor feks 14 sæt squat ikke er unormalt i et pas) , m.m

Naturligvis kan du øge din workcapacity, men det er noget der sker over tid. Det antal trænings pas du taler om ligger så langt fra dit stade, og hvad der giver mening som noget kan. Det er nok derfor folk reagerer som de gør. Det du taler om er noget der så vidt jeg ved, kun finder sted hos feks elite styrkeløftere som med stor sandsynlighed er doped ind i det uendelige

Link to comment
Share on other sites

Her en ide hvis du vil kaste dig ud i noget galskab:

Du bygger din workcapasity op med dette fundamentprogram de første 5 måneder (2 måneder del 1 3 måneder del 2):

http://getbig.dk/vis_artikel.php?id=31&amp...g_for_begyndere

Herefter deloader/dekonditionerer inden du går i gang med næste program der indeholder træning 6 gange om ugen (dog ikke flere gange dagligt).

http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybu...hy_training.php

Sørg for at holde et solidt kcal overskud. Vægtøgelsen bør være mellem ½-1kg om måneden.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Din restitutions evne vokser jo ikke fordi du får den rette kost. Dine 80kg er som sådan udemærket. Men til sammenligning har vi en 15årig vægtløfter med 1års trænings erfaring på 65kg der kan cirka det samme. Nu er vi ikke ens, og har ikke samme genetik, men det er for at sætte tingene lidt i perspektiv. Du kan ikke pludselig tæske dine muskler igennem 14 gange om ugen, og forvente kroppen kan restituere.

Hm. Restitutionsevnen er vel i bund og grund hvor hurtigt musklen 'reparerer' de myofilamenter, som har lidt under degradation ved belastningen, samt den efterfølgende superkompensationsperiode og 'genopfyldningen' af energidepoter; glycogen, ATP, CP.

Jeg vil påstå, at tid ikke er den nødvendige faktor for netop disse processer. Det er vel bare i princippet proteindegradation kontra proteinsyntese. Er syntesen højere, vokser musklen, er syntesen lavere, bliver musklen mindre(fx hvis man overtræner).

Når proteinsyntesen overstiger proteindegradationen, så må vi altså befinde os i superkompensationsperioden og efter denne, så kan vi altså begynde at belaste musklen igen.

Hvorfor i alverden skulle tid være netop den begrænsende faktor i disse processer? Jeg tror det er mangel på næringsstoffer. Aminosyrer og monosaccharid til depotenergi. Hvordan næringsstoffer kommer ind omhandler jo insulinfølsomheden, da dette jo er hormonet der tillader næringsstoffer adgang til muskelcellen. Så insulinfølsomhed sammen med mængden af insulin og næringsstoffer i blodet bør herfor have en stor indvirken på netop restitutionsperioden. Kan man optimere disse forhold og processer, så bør man i princippet kunne restituere så hurtigt, som man kan levere næringsstoffer til muskelcellerne.

Tager jeg meget fejl? :)

Link to comment
Share on other sites

Hm. Restitutionsevnen er vel i bund og grund hvor hurtigt musklen 'reparerer' de myofilamenter, som har lidt under degradation ved belastningen, samt den efterfølgende superkompensationsperiode og 'genopfyldningen' af energidepoter; glycogen, ATP, CP.

Jeg vil påstå, at tid ikke er den nødvendige faktor for netop disse processer. Det er vel bare i princippet proteindegradation kontra proteinsyntese. Er syntesen højere, vokser musklen, er syntesen lavere, bliver musklen mindre(fx hvis man overtræner).

Når proteinsyntesen overstiger proteindegradationen, så må vi altså befinde os i superkompensationsperioden og efter denne, så kan vi altså begynde at belaste musklen igen.

Hvorfor i alverden skulle tid være netop den begrænsende faktor i disse processer? Jeg tror det er mangel på næringsstoffer. Aminosyrer og monosaccharid til depotenergi. Hvordan næringsstoffer kommer ind omhandler jo insulinfølsomheden, da dette jo er hormonet der tillader næringsstoffer adgang til muskelcellen. Så insulinfølsomhed sammen med mængden af insulin og næringsstoffer i blodet bør herfor have en stor indvirken på netop restitutionsperioden. Kan man optimere disse forhold og processer, så bør man i princippet kunne restituere så hurtigt, som man kan levere næringsstoffer til muskelcellerne.

Tager jeg meget fejl? :)

Nej du har i bund og grund ret. Du glemmer dog 2 små ting som jeg lige kan komme på:

  • Musklen skal ikke nødvendigvis være helt udhvilet (se evt. mit andet link i overstående post).
  • Nervesystemet (det er ikke kun kroppen der bliver brændt av´)

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Nej du har i bund og grund ret. Du glemmer dog 2 små ting som jeg lige kan komme på:

  • Musklen skal ikke nødvendigvis være helt udhvilet (se evt. mit andet link i overstående post).
  • Nervesystemet (det er ikke kun kroppen der bliver brændt av´)

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Ja, det står mig selvfølgelig klart, at nervesystemet også behøver at restituere. Dette havde jeg, hvis jeg ville skabe et program med 2xpas om dagen, tage hensyn til ved at tage en dag eller 2 fri efter endt træningsperiode. Men så langt nåede jeg aldrig. Jeg svarede dog også kun til muskelrestutition, men ingen tvivl om at det er en vigtig pointe i det store hele.

Det med at musklen ikke nødvendigvis skal være helt udhvilket forstår jeg ikke. Jeg forstår simpelthen ikke hvad du prøver at skrive :p

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share