Nået grænsen i benpress. Hvad nu?


Jalle2
 Share

Recommended Posts

Det er ikke kun hasemuskulaturen og gluteus der er ansvarlig for hofteekstension.

igen så på udspring og hæfte, så burde adductor magnus' funktion under sprint være let at fange.

Det er ikke et udtryk der er officielt :D

Det giver bare mening at se på en muskels struktur. Den er altid tilpasset efter funktionen.

Ja, jeg har overset (glemt) at nogle af de bageste fibre hæfter på bagsiden af lårbenet, og ikke indersiden.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, jeg har overset (glemt) at nogle af de bageste fibre hæfter på bagsiden af lårbenet, og ikke indersiden.

Det er ikke det mest væsentlige

The Adductor magnus (Fig. 433) is a large triangular muscle, situated on the medial side of the thigh. It arises from a small part of the inferior ramus of the pubis, from the inferior ramus of the ischium, and from the outer margin of the inferior part of the tuberosity of the ischium. Those fibers which arise from the ramus of the pubis are short, horizontal in direction, and are inserted into the rough line leading from the greater trochanter to the linea aspera, medial to the Glutæus maximus; those from the ramus of the ischium are directed downward and lateralward with different degrees of obliquity, to be inserted, by means of a broad aponeurosis, into the linea aspera and the upper part of its medial prolongation below. The medial portion of the muscle, composed principally of the fibers arising from the tuberosity of the ischium, forms a thick fleshy mass consisting of coarse bundles which descend almost vertically, and end about the lower third of the thigh in a rounded tendon which is inserted into the adductor tubercle on the medial condyle of the femur, and is connected by a fibrous expansion to the line leading upward from the tubercle to the linea aspera. At the insertion of the muscle, there is a series of osseoaponeurotic openings, formed by tendinous arches attached to the bone. The upper four openings are small, and give passage to the perforating branches of the profunda femoris artery. The lowest is of large size, and transmits the femoral vessels to the popliteal fossa.

image433.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har også hørt historier om at OB-spillerne bliver sat til at køre leg-extensions i maskinen. Jeg tror der er stor forskel på om der er tradition for at køre ordentlig vægttræning inden for de forskellige boldsportsgrene osv. Mit indtryk er at der er mere tradition i fx håndbold for at tage vægttræningen seriøst, end der er i fx fodbold. Ved ikke om det er generelt.

Nu kender jeg ikke meget til Thue's træning af OB'erne, men jeg ved, at det kan være temmelig svært at overbevise både hoved træneren (i mangel af bedre udtryk) samt nogle spillere om, at de skal træne på den måde, man har fundet mest anvendelige for dem.

Link to comment
Share on other sites

...og frivend :smile:

Der træner mange håndboldspillere i OBBC, jeg har endnu ikke set en eneste af dem lave frivend.

Nu kender jeg ikke meget til Thue's træning af OB'erne, men jeg ved, at det kan være temmelig svært at overbevise både hoved træneren (i mangel af bedre udtryk) samt nogle spillere om, at de skal træne på den måde, man har fundet mest anvendelige for dem.

Han træner selv stort set udelukkende i maskiner.

Link to comment
Share on other sites

Der træner mange håndboldspillere i OBBC, jeg har endnu ikke set en eneste af dem lave frivend.

Det kommer vel an på klubben, i min gamle klub begyndte de at indlære frivend teknik til spillere helt ned i 14-15 års alderen.

Men det er virkelig en genial øvelse (:

Link to comment
Share on other sites

Nu kender jeg ikke meget til Thue's træning af OB'erne, men jeg ved, at det kan være temmelig svært at overbevise både hoved træneren (i mangel af bedre udtryk) samt nogle spillere om, at de skal træne på den måde, man har fundet mest anvendelige for dem.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvorvidt de følger hans program eller ej :smile:

Men det program vi så, og det vi har set dem lave i OBBC var da rent klovneri og gøgl.

Anygay, synes det er en mere interessant diskussion hvor meget han egentlig følger op

på deres træning, eller hvordan folk med hans job (det hele behøver jo ikke gå ud over Tue..)

der laver programmer af den art, egentlig forvalter deres ansvar, og her tænker jeg mest på teknik.

Jeg arbejder med en håndboldspiller pt, som netop har lavet meget squat, frivend og bænk,

efter anvisning fra Tue, og hendes teknik halter altså en anelse...for nu at sige det som det er.

Det er da fint nok at Tue tænker håndbold, "så skal de lave de og de øvelser, vupti, her er jeres program",

men når min kollega så efterfølgende ødelægger sin skulder helt og aldeles under tung bænkpres,

hvor er Tue så henne ?

Hvis man kan arbejde som rådgiver/træner på det niveau og hæve en fed løncheck,

så burde man sgu os lære dem man træner en okay teknik....(kører lige lidt ud af et meget idealistisk spor lige nu... :bigsmile: )

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel an på klubben, i min gamle klub begyndte de at indlære frivend teknik til spillere helt ned i 14-15 års alderen.

Men det er virkelig en genial øvelse (:

Det passer egentlig heller ikke, jeg har set et par stykker, dog ingen af dem Tue træner. Dog var det ikke frivend, men speed dødløft til reverse grip cheat curl.

Link to comment
Share on other sites

Hej Zetter. Jeg håber du er lidt mere med på pointen nu. Kan du ikke lige skrive at du er enig i Jalle skal lave full squats da han er begynder og ikke har brug for den specifik træning som Thomas træner... Jeg går ud fra du har Mads som underviser også...Vi er tidligere trænings kammerater igennem 10 år... hils:D

Jeg mente at det du skrev mest bestod i en masse fin udtryk uden egentligt at vejlede manden på en fornuftig måde. Når man vejleder synes jeg man har et ansvar for at folk ikke komme til skade...

Jalle fortæl noget mere om dig selv? hvad dit fritidsløb består af, hvor meget du vejer, hvordan du ellers træner sprint, hvor du bor osv. så kan vi evt. vejlede dig lidt bedre nu hvor vi blevet enig om tilgangen...(er vi?)

og så for at forvirre billedet lidt... (ingen anbefaling til dig Jalle)

Jeg kunne forstille mig at man kunne træne en eller anden form for partielle benbøjnings øvelser der stresser patella senen som adaptitions fase til den plyometrisk træning. Meget af den plyometrisk sprint træning foregår partielt og belaster patella senen meget mere ind en meget tung full squat gør. Noget af den ny forskning tyder på at langsom tung styrketræning skulle være optimalt til styrke senerne, men jeg er ikke ind i litteraturen... hvad siger i? Man kunne evt. lave det som et 1 bensquat, så man belaster ryggen lidt mindre.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror hellere ikke billedet er så firkantet som så... partielle øvelser har helt sikkert deres beretigelse... ellers bliver det vel svært at forsvar power cleans i forhold til normal cleans (hvor man griber den i bunden og starter i bunden...) Og Zetter du er har selvfølgelig ret i at RFD træning der har den størst betydning og ikke den absolute styrke...Jeg er helt sikker på de hurtige løft og den plyometrisk træningen er der hvor der størst overføre barehed. Jeg er personligt langt mere i tvivl ind sikker om hvad den "optimale tilgang" er ... men for Jalle mener jeg helt sikkert at Mark Rippotoes bud er guld være. Det er sikkert, progressivt, og meget god grundtræning...

Zetter hvis du ikke selv har læst den vil jeg også anbefale dig den. Den og hans efterfølger practical programming

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne forstille mig at man kunne træne en eller anden form for partielle benbøjnings øvelser der stresser patella senen som adaptitions fase til den plyometrisk træning. Meget af den plyometrisk sprint træning foregår partielt og belaster patella senen meget mere ind en meget tung full squat gør. Noget af den ny forskning tyder på at langsom tung styrketræning skulle være optimalt til styrke senerne, men jeg er ikke ind i litteraturen... hvad siger i? Man kunne evt. lave det som et 1 bensquat, så man belaster ryggen lidt mindre.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=A...ce3f21ca7b1437d

Link to comment
Share on other sites

TAk!

Artiklen omhandler desværre patienter med Patella tendinopathi...

http://blog.fysio.dk/fagblog/?p=12 står der også en masse. Både unilateralt, benpress, 4RM træning osv. Men stadig på folk med tendiopathi. Og helt sikkert ikke ved en vægt der er nok til at stimulere hypotrofi/stærkere senerne hos skades fri top atleter...tror jeg.. er der nogen som har litteratur på hypotrofi i sener

tanken går selvfølgelig ikke i tråd med the saying "dont fix whats not broken" men måske det kunne virke for top atleter der har svært ved at øge deres spring/plyometrisk træning uden at blive skadet...og som vidst at de vil kunne få en forbedring ved øget trænings volume/intensitet af den plyometriske træning.

eller hvis man kunne sætte styrke standard(udfra krops vægt) til bestemte plyometriske øvelser... er der nogen som har nogen referencer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror hellere ikke billedet er så firkantet som så... partielle øvelser har helt sikkert deres beretigelse... ellers bliver det vel svært at forsvar power cleans i forhold til normal cleans (hvor man griber den i bunden og starter i bunden...) Og Zetter du er har selvfølgelig ret i at RFD træning der har den størst betydning og ikke den absolute styrke...Jeg er helt sikker på de hurtige løft og den plyometrisk træningen er der hvor der størst overføre barehed. Jeg er personligt langt mere i tvivl ind sikker om hvad den "optimale tilgang" er ... men for Jalle mener jeg helt sikkert at Mark Rippotoes bud er guld være. Det er sikkert, progressivt, og meget god grundtræning...

Zetter hvis du ikke selv har læst den vil jeg også anbefale dig den. Den og hans efterfølger practical programming

Rune B jeg er enig i det du skriver. Jeg har bare ikke nogen erfaring om partielle øvelsers skadespotentiale, og derfor har jeg ikke set noget problem i at anbefale dem. Det er da beklageligt. Nok fordi jeg har set så mange der aldrig har kørt dybere end 90 grader i squat og (mærkelig nok?) ikke blevet skadet.

Nu hvor jeg tænker over det kan jeg godt se at fx partielle squats måske er mest effektive/disciplinspecifikke til folk der dyrker en disciplin/sportsgren hvor de springer, og ikke sprinter. For bevægelsen i partielle squats minder jo meget om et spring, dog uden forspænding.

Link to comment
Share on other sites

Rune B jeg er enig i det du skriver. Jeg har bare ikke nogen erfaring om partielle øvelsers skadespotentiale, og derfor har jeg ikke set noget problem i at anbefale dem. Det er da beklageligt. Nok fordi jeg har set så mange der aldrig har kørt dybere end 90 grader i squat og (mærkelig nok?) ikke blevet skadet.

Nu hvor jeg tænker over det kan jeg godt se at fx partielle squats måske er mest effektive/disciplinspecifikke til folk der dyrker en disciplin/sportsgren hvor de springer, og ikke sprinter. For bevægelsen i partielle squats minder jo meget om et spring, dog uden forspænding.

Jeg har aldrig set nogen blive skadet af at gå dybere end 90°.

Mht. at træne øvelser der "ligner" bevægelsen/sportsgrenen, er det så hensigtsmæssigt, hvad er begrundelsen? Er det ikke bedre at holde skæg og snot for sig, og så bruge vægttræningen til at træne de muskler man skal bruge, og så klare resten ved disciplinspecifik tekniktræning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig set nogen blive skadet af at gå dybere end 90°.

Mht. at træne øvelser der "ligner" bevægelsen/sportsgrenen, er det så hensigtsmæssigt, hvad er begrundelsen? Er det ikke bedre at holde skæg og snot for sig, og så bruge vægttræningen til at træne de muskler man skal bruge, og så klare resten ved disciplinspecifik tekniktræning?

Jeg har heller aldrig set nogen blive skadet ved at gå dybere end 90.

Håber ikke jeg har misforstået dit indlæg, men er det ikke klart at det er smart at træne og blive stærkere i den ROM man skal være stærk i, i sin sportsgren? Når jeg bruger termen "disciplinspecifik" mener jeg også at man træner ved en hastighed der ligner det man skal bruge i bevægelsen (fx så høj power som muligt). Fx er det bedre at køre almindelig tung (og langsom) squat og jump-squat, for en der vil forbedre sin springstyrke, end kun at køre squat. (mener jeg har læst i Fleck og Kramer, og også andre steder)

Edited by zetter
Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller aldrig set nogen blive skadet ved at gå dybere end 90.

Håber ikke jeg har misforstået dit indlæg, men er det ikke klart at det er smart at træne og blive stærkere i den ROM man skal være stærk i, i sin sportsgren? Når jeg bruger termen "disciplinspecifik" mener jeg også at man træner ved en hastighed der ligner det man skal bruge i bevægelsen (fx så høj power som muligt). Fx er det bedre at køre almindelig tung (og langsom) squat og jump-squat, for en der vil forbedre sin springstyrke, end kun at køre squat. (mener jeg har læst i Fleck og Kramer, og også andre steder)

Jeg er til dels enig, men jeg kan ikke se argumentet for at efterligne diverse ROM'er under styrketræningen. Kræver udførelsen stærke baglår så træn baglår, med fuld ROM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er til dels enig, men jeg kan ikke se argumentet for at efterligne diverse ROM'er under styrketræningen. Kræver udførelsen stærke baglår så træn baglår, med fuld ROM.

Når man snakker "funktionel" træning skal man nok nærmere kigge på bevægelser frem for muskler. Men selvfølgelig skal der være et stærk fundament, enig. Det er også mere en øvelse som fx jump-squat jeg tænker på - der vil man jo selvfølgelig aldrig gå længere ned i knæ end i et normalt spring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig set nogen blive skadet af at gå dybere end 90°.

Mht. at træne øvelser der "ligner" bevægelsen/sportsgrenen, er det så hensigtsmæssigt, hvad er begrundelsen? Er det ikke bedre at holde skæg og snot for sig, og så bruge vægttræningen til at træne de muskler man skal bruge, og så klare resten ved disciplinspecifik tekniktræning?

Søren, det handler om dynamisk korrespondance. En hel del kriterier skal opfyldes for en positiv overførsel til sportsdiciplinen - specielt for den avancerede udøver. Jo mere avanceret en atlet er desto mere SPP og omvendt vil træningen af en novice bestå af en større mængde GPP. For meget generel styrke vil skabe en nedgang i sportspræstation.

Link to comment
Share on other sites

RunenB:

Altså: Jeg starter mit løb med stille og roligt opvarmning cirka 2-3 km så min krop er gennemvarm og "toptunet" til at kunne yde maksimalt.

Så finder jeg ellers en lige strækning og får lidt hurtig musik på, og så afsætter jeg 2 gange (Altså ingen start som i 100 meter OL) inden breaket i musikken kommer, og så det ellers afsted! og sådan gør jeg så efterfølgende 3-4 gange, og så slutter træningen. Så min træning går faktisk først rigtig igang efter jeg har luntet 2-3 km for at gennemvarme kroppen. :smile:

Øver mig ikke i at starte som en 100 meter i den "bøjede" stilling, men teknikken er der sket fremskridt på. Først løb jeg på hele foden - nu løber jeg på fodballerne. Før spændte jeg meget i armene. Nu er det helt afslappet ved maskimal hastighed. Alt sammen noget der har vist sig at have betydelig effekt på fremdriften.

Så inden jeg eksplodere efter afsættet er jeg helt oprejst, og skal ikke gå fra en sammenbøjede "trekants stilling" til strakt kropsstilling.

Har det nogle betydning for hvordan squat skal køres?

Har lige et spørgsmål generelt: Vil det hjælpe yderligere, hvis jeg tog dødløft med ind i programmet? Rammer squat - dødløft og bænkpres ikke meget bredt på kroppen, og hvad behøver man af ekstra øvelser til at få dækket de små specifikke muskelgrupper som biceps - mave osv.?

Link to comment
Share on other sites

"Så inden jeg eksplodere efter afsættet er jeg helt oprejst, og skal ikke gå fra en sammenbøjede "trekants stilling" til strakt kropsstilling.

Har det nogle betydning for hvordan squat skal køres?"

JA, men ikke af betydning for dig... Så kører bare squat dybt.

Dødløft vil være super + chin ups + de benløft du blev forslået tidligere...

Jeg prøver en af dagene at opsummer Mark Rippetoes en af dagen + noget ekstra træning du kan gå igang med...

hvor meget vejer du? har du nogen trapper du kan træne på? hvor bor du? måske kunne de være smart at kige forbi en atletik klub...det vil du helt sikkert ikke fortryde

Link to comment
Share on other sites

"Så inden jeg eksplodere efter afsættet er jeg helt oprejst, og skal ikke gå fra en sammenbøjede "trekants stilling" til strakt kropsstilling.

Har det nogle betydning for hvordan squat skal køres?"

JA, men ikke af betydning for dig... Så kører bare squat dybt.

Dødløft vil være super + chin ups + de benløft du blev forslået tidligere...

Jeg prøver en af dagene at opsummer Mark Rippetoes en af dagen + noget ekstra træning du kan gå igang med...

hvor meget vejer du? har du nogen trapper du kan træne på? hvor bor du? måske kunne de være smart at kige forbi en atletik klub...det vil du helt sikkert ikke fortryde

ingen grund til at opsummere, er så fint gjort her:

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=998224

og her et PDF dokument http://www.startingstrength.net/files/Rippetoe_FAQ.pdf

Edited by teddy
Link to comment
Share on other sites

Søren, det handler om dynamisk korrespondance. En hel del kriterier skal opfyldes for en positiv overførsel til sportsdiciplinen - specielt for den avancerede udøver. Jo mere avanceret en atlet er desto mere SPP og omvendt vil træningen af en novice bestå af en større mængde GPP. For meget generel styrke vil skabe en nedgang i sportspræstation.

Kan ikke blive mere enig!

"Nu hvor jeg tænker over det kan jeg godt se at fx partielle squats måske er mest effektive/disciplinspecifikke til folk der dyrker en disciplin/sportsgren hvor de springer, og ikke sprinter. For bevægelsen i partielle squats minder jo meget om et spring, dog uden forspænding".

Jeg mener ikke at have skrevet at det var mere disciplin specifikt at træne partielle squat for springer. Jeg skrev noget i forhold til skades forebyggelse og spríng træning til sprinter og springer... Men det er selvfølgelig klart at springer vil have størst gavne af stærke sener.

Tak Teddy!

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke blive mere enig!

"Nu hvor jeg tænker over det kan jeg godt se at fx partielle squats måske er mest effektive/disciplinspecifikke til folk der dyrker en disciplin/sportsgren hvor de springer, og ikke sprinter. For bevægelsen i partielle squats minder jo meget om et spring, dog uden forspænding".

Jeg mener ikke at have skrevet at det var mere disciplin specifikt at træne partielle squat for springer. Jeg skrev noget i forhold til skades forebyggelse og spríng træning til sprinter og springer... Men det er selvfølgelig klart at springer vil have størst gavne af stærke sener.

Tak Teddy!

Ja, og det er vel også klart at en springer vil have stor gavn af at træne de muskler han bruger når han springer, og så endda i en bevægelse der minder meget om et spring.

Link to comment
Share on other sites

Søren, det handler om dynamisk korrespondance. En hel del kriterier skal opfyldes for en positiv overførsel til sportsdiciplinen - specielt for den avancerede udøver. Jo mere avanceret en atlet er desto mere SPP og omvendt vil træningen af en novice bestå af en større mængde GPP. For meget generel styrke vil skabe en nedgang i sportspræstation.

Man kan være for meget af mange ting, men man kan altså ikke være for stærk. Jeg tror godt jeg ved hvad du mener, problemet er næppe stor styrke, men manglen på andre egenskaber.

Mht. SPP skrev /Niels det engang skidegodt i en tråd, der var blevet drejet ind på samme spor. Jeg citerer frit:"Den manglende disciplinspecifikke styrke/hurtighed/smidighed/o.a. kan der kompenseres for ved supplering med bevægelsesspecifikke øvelser, hvorimod der ikke kan findes bevægelsesspecifikke øvelser som kan kompensere for den manglende absolut styrke." Jeg deler denne holdning.

Link to comment
Share on other sites

Man kan være for meget af mange ting, men man kan altså ikke være for stærk. Jeg tror godt jeg ved hvad du mener, problemet er næppe stor styrke, men manglen på andre egenskaber.

Mht. SPP skrev /Niels det engang skidegodt i en tråd, der var blevet drejet ind på samme spor. Jeg citerer frit:"Den manglende disciplinspecifikke styrke/hurtighed/smidighed/o.a. kan der kompenseres for ved supplering med bevægelsesspecifikke øvelser, hvorimod der ikke kan findes bevægelsesspecifikke øvelser som kan kompensere for den manglende absolut styrke." Jeg deler denne holdning.

Der vil komme en tid hvor en øgning i maximal styrke ikke længere vil have nogen overførsel til sporten.

Det vil her blive unødvendigt at spilde tid og energi på at øge denne færdighed.

Det er ydermere vitalt at øgningen af maximal styrke følges ad med andre vigtige motorfærdigheder, som du også selv er inde på.

Den eneste grund til at så mange coaches har success med bigger stronger faster konceptet og "strength and conditioning" er at de fleste vestlige teamsports udøvere er så lavt fysisk forberedte.

Link to comment
Share on other sites

Der vil komme en tid hvor en øgning i maximal styrke ikke længere vil have nogen overførsel til sporten.

Det vil her blive unødvendigt at spilde tid og energi på at øge denne færdighed.

Det er ydermere vitalt at øgningen af maximal styrke følges ad med andre vigtige motorfærdigheder, som du også selv er inde på.

Den eneste grund til at så mange coaches har success med bigger stronger faster konceptet og "strength and conditioning" er at de fleste vestlige teamsports udøvere er så lavt fysisk forberedte.

Helt enig, det vil altid handle om, hvor man får mest forbedring for indsatsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share