Nået grænsen i benpress. Hvad nu?


Jalle2
 Share

Recommended Posts

Hej MOL.

Idag øgede jeg vægten fra 160 kg til 200 kg i benpress (maskine).

Det gik virkelig skidt. Ku knapt nok presse 3 gentagelser, men fik så hjælp af en flink gut til at køre mine 3 x 5 men dog ikke med benene helt ned til brystet.

Mit spørgsmål er så: Hvad nu? Nu har jeg fundet ud af hvad forhindring jeg står over for og som skal overkommes og hvordan gøres dette så?

Ved at tage 10 kg af så jeg køre med 180? Så jeg går stille og roligt frem med vægt øgning 5-10 kg pr øgning?

Har jo indtil nu kørt med 20 kg øgning hver gang, og det er blevet for meget nu.

Hvordan ville i gribe det an? :crazy:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du plejer at køre med 20 kg øgning. Hvorfor bliver du så ikke bare ved med det i stedet for at øge med 40 og undre dig over at det går i fisk :blink: 200-160 er da 40 med min hovedregning.

Ej mere seriøst, lad springet være mindre i stedet for at køre forced med mindre ROM i hvert fald.

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL.

Idag øgede jeg vægten fra 160 kg til 200 kg i benpress (maskine).

Det gik virkelig skidt. Ku knapt nok presse 3 gentagelser, men fik så hjælp af en flink gut til at køre mine 3 x 5 men dog ikke med benene helt ned til brystet.

Mit spørgsmål er så: Hvad nu? Nu har jeg fundet ud af hvad forhindring jeg står over for og som skal overkommes og hvordan gøres dette så?

Ved at tage 10 kg af så jeg køre med 180? Så jeg går stille og roligt frem med vægt øgning 5-10 kg pr øgning?

Har jo indtil nu kørt med 20 kg øgning hver gang, og det er blevet for meget nu.

Hvordan ville i gribe det an? :crazy:

Jeg ser slet ikke problemet :blink:

Hvis du ikke kan løfte det, så er der for meget på og så må du indrette efter det.

Det giver ingen mening at du "plejer at øge med 20 kg.". På et tidspunkt vil du nå dit max. og så er det da soleklart at du ikke bare kan baske 20 kg. oven i stakken og tro at du kan køre derudad, som du plejer.

Det kan være at du kun skal øge med 5 kg. eller 2,5. Hvilket program kører du efter og hvad mener du med at du "øger med 20 kg. hver gang"? Er det hver gang du træner, eller er det i hvert sæt?

Jeg forstår virkelig ikke problematikken????

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL.

Idag øgede jeg vægten fra 160 kg til 200 kg i benpress (maskine).

Det gik virkelig skidt. Ku knapt nok presse 3 gentagelser, men fik så hjælp af en flink gut til at køre mine 3 x 5 men dog ikke med benene helt ned til brystet.

Mit spørgsmål er så: Hvad nu? Nu har jeg fundet ud af hvad forhindring jeg står over for og som skal overkommes og hvordan gøres dette så?

Ved at tage 10 kg af så jeg køre med 180? Så jeg går stille og roligt frem med vægt øgning 5-10 kg pr øgning?

Har jo indtil nu kørt med 20 kg øgning hver gang, og det er blevet for meget nu.

Hvordan ville i gribe det an? :crazy:

Squat?

Link to comment
Share on other sites

Hmm lad mig forklare:

Jeg har skrevet forkert. jeg har øget med 40 kg hver gang.

Første gang jeg tog benpress var der 80 kg på. det var ligeså hårdt næsten som det her (Grundet første gang).

Næste gang smed jeg 40 kg mere på (20 kg på hver side [1 blå skive]) så jeg var oppe på 3 skiver på hver, altså 120 kg.

Efter det tog jeg så og øgede med 40 kg igen, (1 skive mere på - så ialt var der 4 skiver på hver), altså 160 kg.

Og nu prøvede jeg idag, at øge med endnu 40 kg som jeg har gjort de tidligere gange så der kom 5 skiver på hver, altså 200 kg.

Problematikken er at jeg tror jeg har nået mit maks. altså hvad jeg kan presse 1 gang (1 rm)

De andre gange har jeg ikke haft så svært ved at presse de ekstra kilo. det har været hårdere, ja, men de har kørt rimelig stabilt.

Jeg har maks kørt 2 "træningsgange "med hver vægt før jeg har forøget. (Gået for stærkt?)

Så jeg var bare i den forstand at jeg regnede med at benene tilpassede sig nu hvor vægtene føltes "lette" samt kørte stabilt og der dermed kunne øges det samme og så føles samme hårdhed.

Selvfølgelig bliver det hårdere og hårdere, men bliver benene ikke stærkere og stærkere!? :blink:

Og nu sidder jeg så og ikke kan presse 200 i mine 5 reps. Som jeg VIL!

Så jeg spørger: Skal jeg gå et hak ned i vægt så jeg langtsomt (5-10 kg øgning) går frem derfra indtil jeg kan presse 200 kg eller hvordan? aqltså at jeg tilpasser mig nu hvor jeg har fundet maks.

Og Hippo:

Det er ikke squat, men benpress som er en maskine med vægte på siden.

Edited by Jalle2
Link to comment
Share on other sites

Hmm lad mig forklare:

Jeg har skrevet forkert. jeg har øget med 40 kg hver gang.

Første gang jeg tog benpress var der 80 kg på. det var ligeså hårdt næsten som det her (Grundet første gang).

Næste gang smed jeg 40 kg mere på (20 kg på hver side [1 blå skive]) så jeg var oppe på 3 skiver på hver, altså 120 kg.

Efter det tog jeg så og øgede med 40 kg igen, (1 skive mere på - så ialt var der 4 skiver på hver), altså 160 kg.

Og nu prøvede jeg idag, at øge med endnu 40 kg som jeg har gjort de tidligere gange så der kom 5 skiver på hver, altså 200 kg.

Problematikken er at jeg tror jeg har nået mit maks. altså hvad jeg kan presse 1 gang (1 rm)

De andre gange har jeg ikke haft så svært ved at presse de ekstra kilo. det har været hårdere, ja, men de har kørt rimelig stabilt.

Jeg har maks kørt 2 "træningsgange "med hver vægt før jeg har forøget. (Gået for stærkt?)

Så jeg var bare i den forstand at jeg regnede med at benene tilpassede sig nu hvor vægtene føltes "lette" samt kørte stabilt og der dermed kunne øges det samme og så føles samme hårdhed.

Selvfølgelig bliver det hårdere og hårdere, men bliver benene ikke stærkere og stærkere!? :blink:

Og nu sidder jeg så og ikke kan presse 200 i mine 5 reps. Som jeg VIL!

Så jeg spørger: Skal jeg gå et hak ned i vægt så jeg langtsomt (5-10 kg øgning) går frem derfra indtil jeg kan presse 200 kg eller hvordan? aqltså at jeg tilpasser mig nu hvor jeg har fundet maks.

Og Hippo:

Det er ikke squat, men benpress som er en maskine med vægte på siden.

Tror bare han nævner squat, fordi den sparker røven væk under benpres til hver en tid, hvis man da har teknikken på plads (: ?

Link to comment
Share on other sites

Hvad havde du regnet med? At du bare kunne blive ved og ved og ved med at øge?

Desuden kan du slet ikke regne med at opnå så hurtig fremgang. Vær glad, hvis du kan øge med i alt 5 kg per træning.

Tag f. eks:

Dag 1: 5*5 á 160 kg

Dag 2: 5*6 á 160 kg

Dag 3: 5*5 á 165 kg

Dag 4: 5*6 á 165 kg

Det er ligemeget, hvordan du gør det, bare sørg for at få noget progression ind i træningen, og øg så vidt muligt enten antallet af gentagelser eller antal kg ved hver træning. Det er i praksis ikke muligt at gøre hver gang, fordi man ikke altid er på toppen - men så vidt som muligt.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig bliver det hårdere og hårdere, men bliver benene ikke stærkere og stærkere!? blink.gif

Og nu sidder jeg så og ikke kan presse 200 i mine 5 reps. Som jeg VIL!

undskyld men.... :laugh: :laugh:

du laver grin med os ikke ? :laugh:

har du så prøvet det samme i alle de andre øvelser ?

startet med 60 kg i bænk, og nu kan du ikke lure hvorfor du ikke kan reppe med 180 i bænk efter en måned ? :laugh: :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det er det eneste rigtige hvis du vil have benmuskler som i benpress maskinen..

Forstår ikke sætningen.

Men squat skal der til - det betyder dog ikke at benpres skal droppes. En kombi med hovedvægt på squatvarianter vil være fint.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Wopper: Okay vil jeg prøve :-)

Hippo: Nej det er kun den her jeg har mærket massiv fremgang. I Bænk kører jeg stadig 40 kg, og hvis jeg øger til 50 kg er den nærmest umulig at få op, da jeg skal køre eksplosivt. Men nu er benmusklerne jo også langt større og stærkere end bryst (Som jeg aldrig har trænet, før her på det sidste [2-3 gange med 30 k]) og arme. Så derfor så stor fremgang.

The-Pimp: Mht squat tager det kolossalt langt tid (i mine øjne) at bare få den rigtige teknik. Har slet ikke erfaring i udførelsen af den og har ej hellere aldrig udført den (Ej hellere den store interresse i at få gjort d).

Ved godt at det er en af de bedste ben øvelser overhovdet, men også en af de sværeste tekniske, og det tar mange mange år at mestre den til fulde, og så meget går jeg trods alt hellere ikke op i det. bare kald mig en vat pik, men for nogle er styrke en passion, for andre bare en supplering til ens sport. Sådan er vi forskellige på hvor meget vi går op i det.

Og hvis vi sætter squat frit mod benpress, så er det da squat der er langt det bedste både teknisk/balance mæssigt, men tror at jeg vil få hurtigere styrke ved brug af benpress, da det ikke kræver en skid teknik/balance end ved squat da det tager måske, det ved jeg ikke, 3-6 måneder bare at få den rigtige teknik samt at få lidt kilo på? Hvor jeg ved 3-6 måneder i benpress kan køre tungt som nu, uden at skulle tænke på teknik/balance, men hvor jeg bare misser en hel del teknik og balance fordel som jeg ville have fået ved squat.

Eller ser jeg forkert på det? Er squat nem at lære eller hvordan?

Edited by Jalle2
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan heller ikke øge hver gang jeg træner, det er frustrerende, hvis bare jeg kunne øge 5kg om ugen ville jeg på et år stige ca. 250kg, hvorfor kan jeg ikke dette, skal jeg begynde at tage kreatin?

Jeg skal ikke blande mig i din træning, jeg siger bare at JEG synes det virker svagt at du ikke engang kan holde en stigning på 250kg om året i en øvelse!!!

Så mit råd er kreatin, og eventuelt en tur på svagbarns-koloni.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at jeg vil øge min squat med 40 kg. i eftermiddag - tjek min log for video!

Det er ellers et meget fedt træningsprogram og en fed progressiv øgning. Jeg tyvstjæler det og øger min squat med 40 kg. pr. gang på min 3x/uge træningsplan.

Jeg vil næste år på denne dato stolt kunne fremvise et squat max på 6160 kg. (Det er selvf. inkl. 14 dages restitutionsdruk i Lloret del Mar).

.................................

Hvis du har nogen, der kan lære dig squat, så se at komme igang. Det andet er en forbandet kortsigtet løsning.

I forhold til din sport vil Squat til enhver tid også give dig bedre resultater end benpres. Ja, det tager lidt tid at lære, men den der har bildt dig ind at det tager mange år har enten tygget for meget khat eller også aner de ikke hvad de taler om.. kombination af begge kan forekomme.

Du kan sagtens lære teknikken til squat og køre dine benpres i samme træningssæt, på den måde lærer du god teknik til en bedre øvelse og får stadig leeee' benpressss muscleessss :cool:

Link to comment
Share on other sites

men for nogle er styrke en passion, for andre bare en supplering til ens sport.

Hvad dyrker du af sport?

for squat vil til en hver tid give dig bedre resultater hvis du skal intet hoppe eller løbe i den :)

Jeg er 16 år har trænet i snart 1 år, og jeg siger ikke at jeg mestre squat - for gør jeg ikke - men hvis du virkelig sætter dig ind i øvelsen og øver dig koncentreret i en uge eller ligende så er den altså heller ikke sværere end at du nu kan sætte vægt på stangen :)

jeg er selv gået fra 40 kilo til 100 kilo på det seneste år.. ( meget skyldes teknik) Men dette har også gjort at jeg kan tage max på bennpress hvis det skulle være...

Kom igang med squat!

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvad din sport er, så supplere du den ikke ved at bruge benpress maskinen, maskiner er underlegne fordi de netop udelukker de funktionelle elementer som balance.

For at supplere din sport skal øvelserne være sport specifikke og uanset hvad så bliver benpress aldrig sport specifik.

Det du skal have gang i er de øvelser der mest minder om de bevægelser din sport kræver ! og igen... her hører benpress ikke til nogen steder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg øver sprint i mit fritidsløb. Så der gælder det om at have kraft/styrke og acceleration. Og det er styrken (Eksplosivt CNS) jeg primært er ude efter her. :smile:

Men sig mig: Hvor meget mere vil squat træningen gøre som er bedre til mit sprint end benpress, som udelukkende er styrkerelateret og ikke balance/teknisk?

Grunden til jeg ikke rigtig har taget squat til mig som skulle være en af de absolut bedste øvelser til sprintere overhovdet, er at jeg nok er blevet skræmt væk over at det kræver så meget teknik og at det er en af de sværeste øvelser at mestre!

Så jeg ville finde en benøvelse som bare havde styrke som hoved formål, hvor der kun skulle tænkes styrke og ikke så meget andet, da der ville gå lang tid med squat, før jeg fik mærkbare resultater (grundet indøvelse af teknik osv) som jeg har fåët med benpress.

Men jeg går ud fra jeg skal gå hurtigst muligt over til squat, da det vil være bedre for mig? :smile:

Edited by Jalle2
Link to comment
Share on other sites

Altså, så er det vist heller ikke sværere :bigsmile:

Det er klart at hvis du skal bruge squat på konkurrence niveau i styrkeløft,

så kan du blive ved med at fluekneppe øvelsen de næste mange år

for hele tiden at blive bedre.

Men der må være en klub i nærheden hvor du kan få vist øvelsen,

og så er den altså til at lære til husbehov, og så kan man tage den derfra.

Hvor bor du ?

Link to comment
Share on other sites

Når du sprinter eller løber for den sags skyld, bruger du hele den posteriske kæde som én enhed, altså arbejder musklerne sammen i synergi.

Når du laver squat arbejder du før det første med hele den posteriske kæde, netop i synergi. Du bruger alle de muskler du også bruger når du sprinter og det gør øvelsen meget sport specifik mht løb og sprint. Dertil arbejder du også i flere dimensioner end i en maskine.

I benpress arbejder du for det første kun i 2 dimensioner og balance momentet er dermed ikke til sted og den posteriske kæde bliver ikke aktiveret.

Ja det vil være en god ide at lave squat !

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Jeg øver sprint i mit fritidsløb. Så der gælder det om at have kraft/styrke og acceleration. Og det er styrken (Eksplosivt CNS) jeg primært er ude efter her. :smile:

Men sig mig: Hvor meget mere vil squat træningen gøre som er bedre til mit sprint end benpress, som udelukkende er styrkerelateret og ikke balance/teknisk?

Grunden til jeg ikke rigtig har taget squat til mig som skulle være en af de absolut bedste øvelser til sprintere overhovdet, er at jeg nok er blevet skræmt væk over at det kræver så meget teknik og at det er en af de sværeste øvelser at mestre!

Så jeg ville finde en benøvelse som bare havde styrke som hoved formål, hvor der kun skulle tænkes styrke og ikke så meget andet, da der ville gå lang tid med squat, før jeg fik mærkbare resultater (grundet indøvelse af teknik osv) som jeg har fåët med benpress.

Men jeg går ud fra jeg skal gå hurtigst muligt over til squat, da det vil være bedre for mig? :smile:

Lad dig ikke skræmme så meget. Der er mange der kan lære squat hurtigt, så de kan udføre øvelsen fornuftigt uden at få skader. Jeg tror ikke der vil gå så lang tid igen inden du vil kunne opnå mærkbare resultater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg øver sprint i mit fritidsløb. Så der gælder det om at have kraft/styrke og acceleration. Og det er styrken (Eksplosivt CNS) jeg primært er ude efter her. :smile:

Men sig mig: Hvor meget mere vil squat træningen gøre som er bedre til mit sprint end benpress, som udelukkende er styrkerelateret og ikke balance/teknisk?

Grunden til jeg ikke rigtig har taget squat til mig som skulle være en af de absolut bedste øvelser til sprintere overhovdet, er at jeg nok er blevet skræmt væk over at det kræver så meget teknik og at det er en af de sværeste øvelser at mestre!

hvis du mener at du ikker bruger din mave, læn og resten af overkroppen, når du skal sprinte(specielt i starten) så er der da helt klart noget du har misforstået!

når du løber er det jo ikke blot dine ben der bevæger sig! Men hele kroppen skal arbejde sammen for at gøre det optimalt - se blot de der ol sprintere, synes du det ser ud til at de blot træner en masse ben og ser en stor overkrop som dødvægt???? niks nej

Men store ben og store arme(skuldre, bryst mv) giver et dårligt resultat hvis ikke "linket" (mave, læn, hofte og hele mellemgulvet) er stærkt nok til at få det hele til at balancere og kunne realisere overkroppens kræfter ned til føderne.

squat er sku ikke så svært! Tag en stang på nakken og sæt dig ned på hug med en pæn ret ryg. ikke så meget pis !

prøv at strække dine arme frem, og så sæt dig ned på hug- op rejs dig så op igen... Sådan udføres squat...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share