Over træning.


Mads Bach
 Share

Recommended Posts

Du har sandsynligvis bare forstrukket en muskel i nakken. Havde det været slemmere, havde du sandsynligvis også haft flere smerter.

Som enhver læge vil side, så prøv at tage (hvor slemt det end lyder) en uges pause. Jeg tror såmænd også din træning vil gavne af det, hvis du træner så ofte. =)

-- Hvis du absolut vil træne videre, så prøv at undgå diverse øvelser hvor du spænder i nakken. Det gælder nok de fleste, men så hop hen på en maskine, ihvertfald for en uges tid, indtil det har foretaget sig.

Edited by friik
Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hørt om nogen der har overtrænet ved at træne 3-4 gange om ugen... :blush:

..hihi.. :smile: ..ville også mene der skulle mere til!! ..Men det kan selvfølgelig afhænge af flere ting.. Har du fx. styr på kosten i det daglige og husker post-indtaget?? Umiddlbart kan det virke som om der er tale kcal underskud..

Et rigtig godt middel mod stærk ømhed i musklerne er, at tage en længere periode med en god gang udstrækning - hvor kedeligt det end er..

:smile:

Edited by No Enigma
Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hørt om nogen der har overtrænet ved at træne 3-4 gange om ugen... :blush:

Næh, folk kaster om sig med begrebet overtræning uden at vide hvor meget det faktisk dækker. Hvis du lever af af mad fra Mac'en og den lokale pizzamand samt ingen søvn får, du har en travl hverdag og du er ude hele weekenden og spille smart kan det hele selvfølgelig akkumulere sig.

Link to comment
Share on other sites

Næh, folk kaster om sig med begrebet overtræning uden at vide hvor meget det faktisk dækker. Hvis du lever af af mad fra Mac'en og den lokale pizzamand samt ingen søvn får, du har en travl hverdag og du er ude hele weekenden og spille smart kan det hele selvfølgelig akkumulere sig.

omend jeg er helt enig med dig i at pizza og mc donalds er noget nært det værste mad så har jeg svært ved at se relationen til overtræning må jeg indrømme, kan sagtens følge dig med hvad du siger om søvn og stress

Link to comment
Share on other sites

Egentlig overtræning er en, for en sportsudøver, ret alvorlig tilstand. Den gode nyhed er at ingen i en tråd har været udsat for det. Overtræning kan opstå når et athlet gennem lang tid, har haft for mange perioder med overreaching - uden nødvendig tid til hvile og superkompensation. Der opstår bl.a homonale problemer og kroppen miste en hver evne til at få gavn af træning, men også til at superkompensere og restituere. Det kan tage måneder, edndog år at komme sig - og en del kommer aldrig rigtigt tilbage i kampen.

At man i en periode har træne lidt for meget -og defor for brug for 1-2 ugers pause/let træning er noget andet -noget helt andet.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig overtræning er en, for en sportsudøver, ret alvorlig tilstand. Den gode nyhed er at ingen i en tråd har været udsat for det. Overtræning kan opstå når et athlet gennem lang tid, har haft for mange perioder med overreaching - uden nødvendig tid til hvile og superkompensation. Der opstår bl.a homonale problemer og kroppen miste en hver evne til at få gavn af træning, men også til at superkompensere og restituere. Det kan tage måneder, edndog år at komme sig - og en del kommer aldrig rigtigt tilbage i kampen.

At man i en periode har træne lidt for meget -og defor for brug for 1-2 ugers pause/let træning er noget andet -noget helt andet.

Det er jeg ikke enig med dig i, men det er et definitionsspørgsmål.

Overtræning kan (også) defineres som en tilstand hvor balancen mellem træning og restitution er forskudt så meget til træningssiden at det overstiger kapaciteten for rekonvalescens. Det kan ske på relativt kort tid, og her tage kort tid at komme over, men kan selvfølgelig også ske i et scenarie som du opstiller hvor det kan tage uger/måneder at komme over.

Grunden til din definition er uheldig er at man på relativ kort tid kan komme i en situation hvor man, fordi man træner for meget, kan ødelægge sin egen fremgang, og endda gå ned i styrke - hvilket jeg kunne forestille mig der var mange ambitiøse nybegyndere indenfor styrketræning der kunne finde på, og hos et sådan individ vil det være uheldigt at begrænse begrebet til professionelle atleter hvor en recovery vil tage måneder

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Overreaching: Det Sortiarius beskriver.

Overtræning: Det Arne beskriver.

Ja det er jo så jeres opfattelser, men forklar mig lige hvordan jeres definition er mere legitim end den jeg beskriver, mig bekendt er grænsen flydende mellem de to. Det kommer selvfølgelig også an på hvordan man definerer "kortere periode" men synes arnes opstililng er meget ekstrem. Ved et par ugers træning uden sufficient kompensation kan man også se markante ændringer i hormonspejlene og opleve symptomerne på overtræning.

Fordi overreaching måske er et mere specifikt begreb for folk der er kommet til at træne for mange gange i et par uger, ændrer det jo heller ikke ved at det er en form for overtræning.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarende, med hensyn til kost, synes jeg selv at jeg spiser stort set hele tiden:) jeg spiser ikke ret meget slik eller fast food. Jeg tager protein pulver efter træning, men ellers får jeg især spist nogle bananer,tun,rugbrød, og sådan.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo så jeres opfattelser, men forklar mig lige hvordan jeres definition er mere legitim end den jeg beskriver, mig bekendt er grænsen flydende mellem de to. Det kommer selvfølgelig også an på hvordan man definerer "kortere periode" men synes arnes opstililng er meget ekstrem. Ved et par ugers træning uden sufficient kompensation kan man også se markante ændringer i hormonspejlene og opleve symptomerne på overtræning.

Fordi overreaching måske er et mere specifikt begreb for folk der er kommet til at træne for mange gange i et par uger, ændrer det jo heller ikke ved at det er en form for overtræning.

Der kommer ikke noget godt ud af flueknepperiet, så jeg gider ikke ud af den tangent. Forskellen er at overreaching "opnås" og afvikles igen over relativt kort tid, for decideret overtræning er tidshorisonten længere, effekterne af overtræning af overtræning er også værre end dem fra overreaching. Den største forskel, rent træningsmæssigt, er at planlagt overreaching sagtens kan være en fin ting at have med i sin træning, hvor overtræning aldrig er godt. Det er således af overreaching man superkompenserer hvor imod man efter overtræning nok vil være slappere end før. Jeg er ikke læge eller lignende, jeg kender intet til hormonelle balancer osv., men nu er overreaching og -træning vel heller ikke medicinske termer, så jeg kan ikke se pointen med at komme med clear cut definitioner, det siger sig selv der er et grænseland mellem de to tilstande.

Link to comment
Share on other sites

Der kommer ikke noget godt ud af flueknepperiet, så jeg gider ikke ud af den tangent. Forskellen er at overreaching "opnås" og afvikles igen over relativt kort tid, for decideret overtræning er tidshorisonten længere, effekterne af overtræning af overtræning er også værre end dem fra overreaching. Den største forskel, rent træningsmæssigt, er at planlagt overreaching sagtens kan være en fin ting at have med i sin træning, hvor overtræning aldrig er godt. Det er således af overreaching man superkompenserer hvor imod man efter overtræning nok vil være slappere end før. Jeg er ikke læge eller lignende, jeg kender intet til hormonelle balancer osv., men nu er overreaching og -træning vel heller ikke medicinske termer, så jeg kan ikke se pointen med at komme med clear cut definitioner, det siger sig selv der er et grænseland mellem de to tilstande.

Hvis du ikke vil fluekneppe så lad dog være med at poste. Det her bliver nødvendigvis flueknepperi. Jeg er af den opfattelse at overtræning også inkluderer overreaching, men ikke vice versa, og det kan jeg da finde et par kilder på. Overreaching er vel næppe godt hvis det består i et træningsprogram med for hyppig træning pr. uge - dvs. så kan man køre med "positiv overreaching" i et par måneder, og så pludselig, når man er helt fucked, så er man nået til overtræning. Er helt med på det ikke er den form for overreaching du mener, men hvis man definerer overtræning som kun når det er gået rigtig fucked og ikke i de tidligere stadier så kan man hurtigt blive misforstået af ambitiøse nybegyndere.

Derfor vil jeg mene at det at grundlægge et program hvor man træner for ofte i forhold til sin restitutionsevne, allerede efter kortere tid kan være overtræning.Det er en mere hensigtmæssig definition i den her debat.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vil fluekneppe så lad dog være med at poste. Det her bliver nødvendigvis flueknepperi. Jeg er af den opfattelse at overtræning også inkluderer overreaching, men ikke vice versa, og det kan jeg da finde et par kilder på. Overreaching er vel næppe godt hvis det består i et træningsprogram med for hyppig træning pr. uge - dvs. så kan man køre med "positiv overreaching" i et par måneder, og så pludselig, når man er helt fucked, så er man nået til overtræning. Er helt med på det ikke er den form for overreaching du mener, men hvis man definerer overtræning som kun når det er gået rigtig fucked og ikke i de tidligere stadier så kan man hurtigt blive misforstået af ambitiøse nybegyndere.

Derfor vil jeg mene at det at grundlægge et program hvor man træner for ofte i forhold til sin restitutionsevne, allerede efter kortere tid kan være overtræning.Det er en mere hensigtmæssig definition i den her debat.

Så posting = flueknepperi? Det blir' uden mig.

Du synes måske den definition er bedst, jeg synes den anden er bedre.

Link to comment
Share on other sites

TEAM DANMARKEliteviden, almen træning30. oktober 20061Overtræning og underrestitution - et review

Et uddrag:

Overreaching er en engelsk term, der bruges om et træningspas, hvor udøveren

presses med henblik på siden at superkompensere – i princippet det samme som vi

ville kalde formforbedrende træning. Det er vigtig at forstå, at overreaching ikke er et

forstadie til overtræning, men tværtimod blot første del af en cyklus af en formforbedrende

træning, hvor anden del er:

Restitution defineres her som tiden mellem to træningspas, hvor atleterne bl.a. skal

genopfylde depoter (mad og væske) og hvile. Der findes dog mere fyldestgørende

definitioner, fx Kellmann og Kallus (2001): ”Restitution er en inter-individuel og intraindividuel

multifaktoriel (fx psykologisk, fysiologisk og social) proces over tid for at

retablere præstationsevnen. Restitution inkluderer en handlingsorienteret del, og

disse selvinitierede aktiviteter (proaktiv restitution) kan systematisk bruges til at

optimere situationelle betingelser og til opbygning af personlige ressourcer og

buffere”.

Overtræning er tidligere af Kuipers og Keizer (1988) blevet defineret som:

”Ubalance mellem træning og restitution”. En mere moderne definition er Lehmann et

als (1999): ”Ubalance mellem stress og restitution”. Begge definitioner synes at være

meget sammenlignelige, men Lehmann og hans kolleger lægger vægt på at stress

inkluderer træning, konkurrence samt ikke træningsrelaterede stressfaktorer.

Det er vigtigt at vide og forholde sig til at manglende restitution ikke nødvendigvis

fører til overtræning, men det vil føre til progressiv træthed og nedsat præstationsevne.

Hvis atleter fortsætter træningen meget udover dette punkt øges risikoen for at

komme i en tilstand af overtræning, hvor det kan tage måneder, endog år før en atlet

kommer sig helt.

Det skal bemærkes at denne form for træning, hvor man over nogle uger langsom

nedbryder kroppen ved i princippet med vilje at komme tæt på overtræning, er en helt

normal del af træningen for at få så meget effekt som mulig, kunsten er ikke at drive

det for langt. Har man nemlig først fået ”diagnosen” overtræning, betyder det bl.a., at

det ikke længere er muligt at superkompensere, og videre træning vil blot gøre ondt

være. Man har altså trænet for hårdt så længe, at det ikke længere er muligt at

komme sig. Når man er i denne tilstand vil man opleve:

Nedsat præstationsevne (eller på engelsk underperform(ance)) som altså udtrykker

at en given, ellers rask, udøver trods god træningsindsats ikke kan præstere det som

udøveren plejer.

Link to comment
Share on other sites

Hurtige links:

Overtraining Definition

Overtraining, also described as chronic fatigue, burnout and staleness has been defined as an imbalance between training/competition, versus recovery. Alternatively stated, it is too much training or competition combined with tool little time for regeneration.

Budgett (1998) defines the overtraining syndrome as a condition of fatigue and underperformance, often associated with frequent infections and depression that occurs following hard training and competition. The symptoms do not resolve despite two weeks of adequate rest, and there is no other identifiable medical cause.

Classification

Over-reaching

Overtraining is a syndrome that occurs on a fatigue continuum, with over-reaching at the lower end, and overtraining syndrome at the more severe end of the fatigue scale.

Short-term overtraining is called over-reaching, and can be seen as a normal part of athletic training or peaking for performance, and must be distinguished from long-term overtraining.

http://physiotherapy.curtin.edu.au/resources/educational-resources/exphys/00/overtraining.cfm

What Is Overtraining?

In medical literature, the word "overtraining" has had many meanings. It has been used to mean overload training, overreaching, and overtraining syndrome. Overload training, a few days of hard training followed by short-term fatigue, is an essential part of all athletes' training. The physiologic homeostasis of the body needs to be displaced by intensive training stimuli so that performance capacity can be improved, a process called reaching or supercompensation (2). Several days of intentionally heavy training are followed by some days of less intense training and rest to achieve supercompensation and peak performance.

Overtraining - Making a Difficult Diagnosis and Implementing Targeted Treatment; Arja L.T. Uusitalo, MD, PhD; THE PHYSICIAN AND SPORTSMEDICINE - VOL 29

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jeg har den seneste 10 dages tid døjet en del med at have ondt i nakken, både når jeg træner og ikke træner, og er også meget træt hele tiden.

Tror i jeg har over trænet? Jeg træner 3-4 gange om ugen, har trænet næsten et år.

Mvh Mads Bach.

Kronisk træthed og nakke smerter kan også skyldes andre faktorer: stress, psykisk belastning, dårlig kropsholdning/arbejdsstilling mm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share