motionscentret som kirke?


Michael Soerensen
 Share

Recommended Posts

Så et program på DR hvor de koblede fitness sammen med religion. En spinningtime blev sammenlignet med en gudstjeneste hvor man søger indad mod sig selv i stedet for udad mod en gud som i en normal kirke. Den smarte instruktør de interwievede var helt med på denne idè (blev i øvrigt præsenteret som instruktør/filosof) og mente godt man kunne sige han var en slags præst. Indimellem blev der så klippet til en svensk psykolog i en Arne Jacobsen stol der i bedste dansklærerstil fortolkede og fortolkede og så paralleller alle vegne.

Jeg har altid ment nogen af programmerne på DR er lige lovligt langhårede, men den her stikker alt. Folk går da ikke til spinning fordi de synes selve spinningtimen er speciel eller "åndelig"? De går da til spinning fordi de vil have styr på fedtet og have en god kondi?!

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Hedder "Troens ansigter" og blev sendt 23/11 13:30.

Præsentationen af programmet:

Har det moderne menneske mistet troen på Gud og overgivet sig til troen på sig selv? Er dyrkelsen af sjælen og det åndelige erstattet af dyrkelsen af kroppen og egoet? Eller har vi blot fundet nye måder at søge "det religiøse øjeblik" af nærvær, inderlighed og trance?
Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Hvem husker ikke også klassikere som "Halmhuset", "På sporet af slægten" eller 2108 timers dækning på hver eneste licensfiniansierede kanal - af en tilfældig families bryllup med skarpe analyser af kjoler og gakkede gangarter.

Ak ja... Licens... You gotta love it.

Eller da de ryddede programfladen tre dage i træk fordi samme tilfældige families ældste medlem var gået bort af alderdom. Bare vent til ham playboyen beslutter sig for at gifte sig, så skal der nok gå Dollars/Glamour i det.

Kan det kaldes religion, når individet dyrker sig selv, uden en gud?

Der er jo ingen, der kalder det religion når folk masturberer....

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Pseudointellektuelt bavl....typisk DR og deres lortesendeflade rettet mod de 40-100 årige  

Sådan er der så meget - jeg har en nyhed til dig Craw - du bliver 40 en dag. :bigsmile:

Pseudointellektuelt? Tja måske - jeg har ikke hørt det konkrete program - men jeg tror bare du mener intellektuelt bavl - gør du ikke?

Vi er nogen der er glade for det når R en gang imellem hæver sig op over underrholdningen og lader nogle folk få plads som har noget at siuge de ikke har fundet på over frokosten eller lst i BT.

Personligt mener jeg at DR har udviklet sig til en lalleglad popsmart pleeaser af den laveste fællesnævner - men sådan kan vi se forskelligt på det.

Der er intet galt i undrholdning eller ungdomsprogrammer - jeg ser ikke meget af det - men det får mig ikke til at kræve mine licenspenge tilbage, at en stor del af fladen ikke lige er rettet til mig - jeg synes også du skulle stike fingeren i jorden, så vil du konsqtatere at der er en del der er glade for det intelektuelle bavl - og er det ikke ok?

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke siges bedre.... og det betaler nogle licens for  .... der findes faktisk en forening IMOD licencen... kan desværre ikke huske deres internet-adresse
Den får ikke mig som medlem - i den sidste ende er DR, især med DR 2, den sidste danske kanal der ind imellem hæver niveauet lidt - så vi er ikke enige her ICE. Jeg vil blot gerne stoppe forfladigelsen.. jeg er nemligt en uforbederlig småellitær intellektuel smagsdommer - og det er jeg stolt af B)
Link to comment
Share on other sites

Den får ikke mig som medlem - i den sidste ende er DR, især med DR 2, den sidste danske kanal der ind imellem hæver niveauet lidt - så vi er ikke enige her ICE. Jeg vil blot gerne stoppe forfladigelsen.. jeg er nemligt en uforbederlig småellitær intellektuel smagsdommer - og det er jeg stolt af B)

Arne > Det eneste gode ved DR og DR2 er, at der ikke er reklamer, men det betales der også i dyre domme for.

Link to comment
Share on other sites

[Vi er nogen der er glade for det når DR en gang imellem hæver sig op over underrholdningen og lader nogle folk få plads som har noget at siuge de ikke har fundet på over frokosten eller læst i BT.

Personligt mener jeg at DR har udviklet sig til en lalleglad popsmart pleeaser af den laveste fællesnævner - men sådan kan vi se forskelligt på det.

Der er intet galt i undrholdning eller ungdomsprogrammer - jeg ser ikke meget af det - men det får mig ikke til at kræve mine licenspenge tilbage, at en stor del af fladen ikke lige er rettet til mig - jeg synes også du skulle stike fingeren i jorden, så vil du konsqtatere at der er en del der er glade for det intelektuelle bavl - og er det ikke ok?

Right on!! Jeg hører også til typen som kan finde på at bruge en sødag eftermiddag på at se discovery :bblush: Iøvrigt mener jeg at DR2 laver en masse interessant.. Måske ikke lige for de 18-25 årige, men så er der jo Tvdanmark :lol: Og nu generaliserer jeg, jeg ved det, men jeg har endda været derude hvor jeg engang optog en temalørdag fra DR2, det handlede om malaria, og var ret spændende.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er modstander af licensen, fordi jeg i bund og grund mener, den er overflødig. Men det er der mange der ikke er. Og fair nok, det må jeg så acceptere.

Argumentet fra tilhængerne er som regel noget med, at der er ting der ikke kan klare sig på kommercielle vilkår - smalle programmer f.eks.

Men kunne man så ikke nøjes med at DR licensen skulle gå til ting, som ikke kan bære sig selv på kommercielle kanaler? Jeg må tage mig til hovedet, når f.eks. populære sportsarrangemente sendes på DR (eller TV2 i det omfang de også en ca. 17% finansierede via licens). Den slags skal nok blive vist, og kan sagtens vises på kommercielle vilkår på en reklamefinansieret kanal - eller en betalingskanal.

Eller hvorfor skal DR1 vise mainstream-film, quiz-shows, udenlandske serier og store sportsbegivenheder for licensmidler? Den slags klarer kommercielle kanaler jo fnt?

Hvis jeg havde et valg, ville jeg stadig gerne betale for DR1's nyheds- og aktualitetsdel, DR2 af samme årsager plus den er på mange måder nyskabende - og der er også et par gode serier. TV2 & Zulu pga. et mindre rødt nyheds- og aktualitetsbillede og deres mange gode serier - og pga. prisen, som er meget lille mod at jeg udsættes for reklamer. Det skal man jo huske, også er en måde at betale på.

Link to comment
Share on other sites

Ellers er det jo også fedt at betale for Zulu og DR2, når man ikke har mulighed for at se dem :retard:

Iøvrigt mener jeg at DR2 laver en masse interessant.. Måske ikke lige for de 18-25 årige, men så er der jo Tvdanmark

Ja enten DR's s/h danske film, inspector Morse osv. eller TvDanmark og storpattede dit og dat osv....så hellere slukke helt :lol:

Ikke fordi DR ikke nogle gange kan sende interessante programmer, men samlet set synes jeg deres sendeflade er alt for tam og henvender sig til et aldrende publikum.

Link to comment
Share on other sites

Andre "sjove" ting ved DR - idet DR som bred medieformidler burde vise lidt større interesse for indholdet og ikke formen.

1: Hvorfor varer "vejret" i TV-avisen længere tid end de fleste nyhedsindlæg i resten af programmet???? Synes faktisk at en analyse af situation i f.eks. Israel-Palæstina er noget mere krævende/tidskrævende end om det bliver regnvejr i morgen.

2: Hvor varer de fleste nyhedsindslag i TV-avisen ca. lige lang tid??? Sammen argumenter som før. Vigtigere/mere tidskrævende at forklare en svær indenrigspolitisk problemstilling end at fortælle om årets første tomathøst eller ligende.

3: Hvorfor er der en masse ligegyldig underholdningsprogramme på DR????? Det har vi da de andre kommicielle kanaler til.

4: Hvor er de lange folkeoplysende programmer henne???? Hvem husker f.eks. ikke Erik Kjersgaards fantastiske "Danmarkshistorie" (var det ikke engang i 70'erne de blev produceret?). Sådan noget er bare ikke blevet produceret i 30 år!!! Suspekt :angry:

5: Hvorfor må politiker ikke snakke om tal, når der er politiske debatprogramme. Altid hører man interveiw'en sige "Så, lad os nu ikke bevæge os ud i uendelige taldiskussioner" Hvorfor???? :blink: Ofte er tal de mest præcise angivelser for en tings tilstand.

6: Hvorfor må eksperters (i f.eks. igen TV-avisen) udsagn oftest kunne være 2-3 sætninger. Så bliver de klippet. Det er altså klamt. Jeg tror da ikke jeg er den eneste, der har det på følgende måde. Ofte tænker jeg "hva' fan.. i hel..., hvis jeg var blevet spurgt om de samme ting, som samtlige "eksperter" i de sidste 4 ugers TV-avis var blevet spurgt om, så kunne jeg havde svaret præcist det samme". Selvom jeg regner mig selv som ret vidende, så er det beskæmmende, at 4 ugers TV-avis fortæller NUL, jeg ikke vidste i forvejen. Og dette blot fordi, de personer som rent faktisk kunne have noget interessant at sige, bliver "kogt ned til banale udtalelser på to-tre sætninger, som enhver idiot kunne tænke sig frem til".

Det er simpelthen bare for dårligt af DR :devil::devil::devil:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Jarvig13 jeg er helt enig - ok DR2 producere faktisk en del af det du efterlyser - men det er så også blevet gemt her. Deadline er et fremragende nyhedsprogram - især med Connie Hedegaard der er Danmarks dygtigste på det område, temalørdag er ofte fremragende, "Viden om" har efterhånden en god standard osv.

Men Tv-avisen har ladet sig trække ned på et niveau lavere end jeg nogensinde havde frygtet: Fyld med såkaldte Vox Pops - hvor "almindelige mennesker" får en mikrofon stukket i næsen på Strøget og siger deres mening, på et ofte håbløst formuleret spørgsmål - hvorefter studieværten konkludere på folkestemningen, og spørger en politikker "hvorfor gør du ikke som vi lige har hørt befolkningen mener". Håbløst!

Historier bliver valgt ud fra hvad der er billeder i - ikke ud fra hvad der vigtigt osv. osv. at Tv-avisen stadig er bedre og mere lødig end resten, siger en hel del om.... resten.

Jeg går ind for en licensbetalt eller direkte skattebetalt kanal eller 2 - jeg tror ikke vi hvade fået danske programmer som Matador, Rejseholdet, Taxa og anden god drama uden. DR er de eneste der stadig laver programmer som jeg ville lade mine mindre børn – hvis jeg havde nogen, se meget af, tilsvarende på en række andre områder - men det er meningsløst, som Klaus skriver, at de i dag selv opfatter sig som en kanal i direkte konkurrence med TV3 og TV-Danmark - DR1 og DR2 skal ikke være "popkanaler" - lige som P3 er blevet Danmarks største lokalradio..... (jeg elsker der i mod P1 - selv om jeg godt ved, at det for en masse af jer til at tage jer til hovedet - jeg kan få timer til at gå med at høre fremragende udsendelser på den kanal)

Link to comment
Share on other sites

Bah!

DR skal lave det som folk gerne vil se, ikke det som nogle få gerne vil have at alle andre skal se. Grunden til at de har lavet Tvavisen om er jo at den ellers ikke ville konkurrere med Nyhederne. DR skal ikke opdrage folk og fortælle dem hvad de i virkeligheden bør se. Javel det kan de jo prøve på, men seerne behøver ikke at makke ret.

DR er på mange måder en gammelmandskanal, der er ude af trit med nutiden. Det gælder både form og indhold. Men hvad kan man forvente, når mange af journalisterne, ansvarshavende og deres seere er 40+. At de åbenbart satser på den målgruppe hører ingen steder hjemme. Public service bør være for alle, men det er ikke tilfældet for DR.

Link to comment
Share on other sites

>Arne, jeg kan så fortælle at man ikke behøves være over 40 for at høre P1. De laver tit nogle rigtig gode seriøse programmer, selvom nogle falder igennem og er for langhårede, røde eller alt for selvsmagende. Jeg mener også P3 er en fornærmelse af mit intellekt (og det er ellers ret gennemsnitligt) og mage til ensformige, trivielle og hjernedøde radioværter findes ikke. Mine tæer har stadig ikke rettet sig ud efter et interview i Kronsj af fysikprofessoren Holger.

Desuden har du ret i at DR2 også laver nogle super programmer og jeg er ligesom dig vild med Connie hedegård, og hun er en af de ganske få som ligefrem reflekterer over hvad folk siger i et interview og er i stand til at reagere på svarene og forme sine spørgsmål efter dem. Det er bare ærgeligt og uacceptabelt at der er så få af de begavede ting på hele DR-fladen. Du nævner som et godt eksempel TV-avisen der er sunket til et pinligt niveau og det er faktisk rart at vi er flere der hader det du kalder vox pops: nogle gange må man bare tage sig til hovedet og håbe på de stopper med at ryge så meget tjald på den nyhedsredaktion.

PS Er der nogen der ved hvorfor der bliver sendt så meget trav på DR2?!! De må jo være splittergale. Hvem fanden ser TRAV i dette land?

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share