Lortesquat


Guest Voravong
 Share

Recommended Posts

Et trick jeg brugte forleden...:

Tag en håndvægt eller noget andet på en 10-15-20kg og hold det foran dig. Prøv så at squatte ned, og se om det gør nogen forskel med tendensen til at falde bagover.

Kan du kommer fint ned, så er det ikke fleksibilitet, der er dit problem, men nærmere balance og teknik.

Prøv også at variere din stand fra HELT og så langsomt udaf. Se hvad der sker løbende og skriv om det. Måske kan vi så komme det lidt nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Et trick jeg brugte forleden...:

Tag en håndvægt eller noget andet på en 10-15-20kg og hold det foran dig. Prøv så at squatte ned, og se om det gør nogen forskel med tendensen til at falde bagover.

Kan du kommer fint ned, så er det ikke fleksibilitet, der er dit problem, men nærmere balance og teknik.

Prøv også at variere din stand fra HELT og så langsomt udaf. Se hvad der sker løbende og skriv om det. Måske kan vi så komme det lidt nærmere.

Klaus - det lugter jo langt væk af en god plan. Dét vil jeg gøre i dag - og så ellers bruge boxsquat.

Efter endt træning vil jeg vende frygteligt tilbage.

Edited by Voravong
Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt artiklen, som jeg omtalte tidligere...: "Squatting from Head to Toe - Introducing the Box Squat" af Dave Tate (Link).

Her lister Dave nogle fordele ved Boxsquat, herunder...:

The last reason to box squat is to reinforce good squat technique. Many times for the intermediate or beginning squatter, the hamstrings aren't yet developed and "sitting back" into a squat is impossible without falling over backward. To teach these athletes how to free squat properly would take months. The squat wouldn't look right until the hamstrings and glute strength increases. Why wait two or three months? Put them on the box and you'll have them squatting properly within five minutes. Within one month the hamstrings will begin to kick in because of the added stress of sitting back on the box.
Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
og noter dig hvor meget du bøjer. Tjek det så igen under squat.

Hvor meget jeg bøjer - hvorhenne i hvad????

I anklen, you nutter :lol: :lol: :D

AAAAhhhhhh - :rolleyes::tongue:

Glemte selvfølgelig at gøre det i dag da jeg trænede. Glemte også at følge Klaus Jensen's gode råd. ØV :huh:

Link to comment
Share on other sites

Hvis problemet i squat ikke umiddelbart bliver mindre, vil jeg anbefale, at du i en måned eller to squatter to gange om ugen med MEGET lette vægte.

Du skal ikke squatte for at træne benene, men for at lære at squatte. Det vil helt sikkert kunne betale sig på sigt, for når man først har lært den rette teknik i squatten kommer der hurtigt nogle skiver på stangen. :)

Box squatten kan være en stor hjælp, når man indøver løfteteknik. Jeg har selv brugt den fornylig, da jeg ændrede stil fra olympisk squat med relativ smal fodstand, tilen mere SL-betonet stil med noget bredere fodstand. Uden boxen tror jeg aldrig, at jeg havde lært at squatte "tilbage" istedet for "ned".

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

jeg er stadig lidt usikker på det med at squatte "tilbage" i stedet for frem. Derfor har jeg siddet og pløjet videoerne igennem fra MOL-træf. Men de er alle filmet forfra.

Er der ikke én der sidder inde med et link til en video af squat fra siden???

Link to comment
Share on other sites

Hey Vora,

Prøv at chekke de her videoer....

http://www.joeskopec.com/joeskopecsquatform.mpg

Og på nedenstående adresse er der en række gode realplayer videoer af Jason "deepsquatter" Burnell. Dog filmet fra en skrå sidevinkel. Men man kan godt se hvad det går ud på.

Check f.eks den der hedder 445X8 NO BELT!.....

http://www.bootydown.com/freaks/deepsquatt...ogress_page.htm

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

:w00t::w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

SÅ LYKKEDES DET.

Har øvet mig hele ugen, analyseret videoer af squat-teknik og sidst men absolut ikke mindst; lyttet til alle de råd I har givet mig her i tråden.

I dag da jeg skulle køre 3. dag af WSB-hybriden var det DE-dag med power-squat og dødløft. Efter endt opvarming røg stangen på skuldrene. OG VUPTI - jeg squattede så min røv næsten rørte ved gulvet, og hælene blev i gulvet HELE vejen. Og lige pludselig havde jeg meget svært ved at forstå mine tidligere problemer med at holde hælene i gulvet. For det var jo faktisk egentlig ikke så svært.

Tusind tak for jeres hjælp, uden den havde jeg sikkert squattet ad H. til meget, meget længe endnu. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillader mig lige at smide et spørgsmål ind i denne ellers informations-givtige tråd... hvis man har lignende problemer som Vora og ikke er helt klar over hvad der skal rettes på eller hvordan... kan i så anbefale nogle styrke-klubber i Kbh hvor man kan kontakte folk med stor viden og erfaring indenfor styrkeløft der kan hjælpe med at forbedre ens teknik ;) Jeg kunne godt tænke mig at starte i en klub hvor der var trænere der fulgte ens tekniske udvikling over et længere stykke tid... men hvilken klub skal man vælge?? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share