Muskler


elsebeth.m
 Share

Recommended Posts

Jeg har ingen referencer og taler kun ud fra hvad jeg har hørt rundt omkring, hvis det er optimal træning og optimal kost så vil et bud være at personen kan tage 500g ren muskelmasse på om månneden, dvs. 9kg muskelmasse på 1,5 år. Men nogen kan tage væsentlig mere på pr. mdr og andre væsentlig mindre, så det pænt er umuligt at sige noget og være sikker på det er rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

ThomasNA: Som jeg forstår det, så gælder spørgsmålet, hvor meget muskelmasse, man kan opbygge på halvandet år, hvis man træner hårdt 2-3 gange om ugen, og hvis man er kvinde. Andre begrænsninger kan jeg ikke se i formuleringen.

Ramius: Der er da folk herinde, som har hævdet, at de var clean, og som øgede noget mere end 6 kg muskelmasse på et år.

Link to comment
Share on other sites

Kongsfelt: Nu fylder jeg godt nok op med mere uvidenskabeligt:

han er gået fra 94kg tarvelig sofa kartoffel til 106,5kg ondskab på under ½ års seriøs træning

Det er et udsnit fra en log, som de, der udtaler sig om mulig muskelvækst, bør læse (IMHO).

Igen, så opfatter jeg spørgsmålet som "Hvad er muligt?" ikke som "Hvad gør folk?"

Link to comment
Share on other sites

Kongsfelt: Nu fylder jeg godt nok op med mere uvidenskabeligt:

Det er et udsnit fra en log, som de, der udtaler sig om mulig muskelvækst, bør læse (IMHO).

Igen, så opfatter jeg spørgsmålet som "Hvad er muligt?" ikke som "Hvad gør folk?"

Link Tak

Link to comment
Share on other sites

500 gram er nok max for hvad der kan gaines pr. måned, dette gælder også for mænd! come on, nu må i sgu lige? Ramius? 1-2 kilo om måneden? Fandme nej!

derudover bliver i nødt til at regne med, under optimale forhold vil man også ligge i et højt kalorieoverskud, så det med at gå fra kartoffel til markeret bøf på ingen tid`? not gonna happen..

Link to comment
Share on other sites

500 gram er nok max for hvad der kan gaines pr. måned, dette gælder også for mænd! come on, nu må i sgu lige? Ramius? 1-2 kilo om måneden? Fandme nej!

Uden steroider giver jeg dig ret at 500g et godt bud på et max (uden videnskabelige referencer), men med steroider har jeg hørt de vildeste rygter, så der vil jeg godt tro på 1-2kilo pr. mdr.

Billeder af det påståede gain, rul ned ca. på midten af siden

Jeg ved godt det kun er rygter..., men eftersom denne tråd er pænt uvidenskabelig gør det vel hverken fra eller til.

Link to comment
Share on other sites

I kontrollerede studier drejer det sig om ca 2-3 kg(ca 10% af ens totale skeletmuskulatur) inden for det første halve år og derefter ikke det helt store! Personligt tror jeg de fleste kvinder kan øge deres muskulatur med noget mere end det (8kg er meget men formodentlig muligt hvis man har gode forudsætninger). Det største del af ens muskelvækst vil komme inden for de første år såfremt man træner hårdt og seriøst nok!

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der ved hvor meget muskelmassen (i kilo) kan øges hos en kvinde, der har dyrket hård styrketræning 2-3 gange om ugen regelmæssigt i 1½ år?? Findes der nogle relevante undersøgelser?

Hilsen Elsebeth

"(...) ..i løbet af et års tid eller to ved flittig styrketræning (kan du) få opbygget tre til fem kilo ekstra muskler..(...)"

Citat fra Politikkens bog om Kost & sundhed (af Martin Kreutzer:ernærings- og husholdningsøkonom, som arbejder med vejledning af overvægtige på Institut for Human Ernæring under Landbohøjskolen og er fast skribent på magasinet "I Form". Hvilken imperi der i øvrigt ligger til grund, må ligge hen i det uvisse)

Men bemærk, at der her er tale om en gennemmsnitsperson, som kostmæssigt lever "almindeligt men sundt" og ikke er dedikerede "fitness kings/queens" :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en værre gang pop.

Der var et praksis program, hvor værtinden (angiveligt) tabte 2,4 kg muskelmasse på 2 uger.

Lægen, som fulgte forløbet blev spurgt, om det kunne lade sig gøre at genetablere muskelmassen på 14 dage.

Svaret var noget i retningen af, at det ikke var sandsynligt.

Hvis det var umuligt, ville hun nok have sagt, at det var umuligt.

Kroppen er en selvregulerende mekanisme, og den må nødvendigvis være nogenlunde lige så hurtig til at opbygge som til at nedbryde muskelmasse, ellers ville vi svinde ind til meget lidt.

Når værtinden kunne tabe 2,4 kg muskelmasse på 14 dage, så betyder det jo omvendt, at hendes aktiviteter normalt resulterer i, at der i løbet af 14 dage bliver opbygget de 2,4 kg muskelmasse (ikke som tilvækst, men som vedligehold). Hvis hun stopper sine aktiviteter, så stoppes muskelmasse vedligeholdet, og det er det, som gør, at hun mister muskelmasse. Der er ikke tale om ekstraordinær nedbrydning, der er bare tale om den normale omsætning i kroppen.

Jeg tror ikke, at det er praktisk muligt at lave undersøgelser, som entydigt kan fastlægge, hvad der er muligt at opnå indenfor halvandet år, og manglende seriøse svar her i tråden (mine egne inklusive) tyder jo også i den retning.

Link to comment
Share on other sites

Søren W: Jeg ved ikke, hvad han var, men jeg ved, at han åd hele tiden og trænede hårdt, og han fik vilde resultater. Forøvrigt har spørgeren jo ikke udelukket anvendelsen af krudt i sit spørgsmål.

Bare at lave sammenligningen mellem dyb dedikeret MANDELIG bodybuilder, hvor træning, kost, søvn, kosttilskud + diverse :wink: er i top, med en alm. styrke trænende KVINDE er da helt hen i vejret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share