Meget vægt, få gange eller lidt vægt, mange gange?


Dami
 Share

Recommended Posts

Altså, det jeg ærlig talt bare vil, det er self at blive større. Få en større muskelmasse, så jeg ikke ser ligeså splejset som jeg er nu. Det er alt for tynd, kun skind og ben, og jeg vil gerne, når jeg træner, kunne fokusere på én ting, fx hvis jeg gerne vil træne min biceps, hårdt men hvor jeg ik' kan få nogle skader, hvordan skal jeg så gøre det?

Det samme med bryst. De ting jeg gerne vil træne:

bryst, triceps og biceps i første omgang. Når dette er blevet lidt bedre så vil jeg gerne gå over til mine ben, mave og ryg. Vil gerne starte på overkroppen, undtagen maven og ryggen. Og så vil jeg starte på mine ben, hvor maven og ryggen indegår.

Hvis I kan nævne nogle ting hvor jeg kan træne disse ting, altså hvor jeg koncentrerer mig kun om brystet, triceps og biceps ville det være rart. :) Self i hver sin egen metode. og det samme med maven, ryggen og benene.

Tusind tak.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ja, ja. Søren. hvis du insistere

men

- man vil vokse mest af maskiner til at starte med.

- Det er nemt at gå til.

- man kan med garanti lave over 3 reps i pull ups, hvis man laver maskine variationen...3-4 reps er standard for hans alder... det ved jeg per erfaring

- man kan lave en naturlig progression til de frivægte...der giver en mulighed for lidt variation.

for det andet er det kunne bænkpress og seatet row der virkelig relevant i dette sammenhænge... hvis du er en flink gut kunne du jo finde et godt link med en tydelig forklaring af korrekt bænkpress teknik til knægten og spar ham for chancen for at få enskulderskade.

TIl DAMI

du kan også startede med:

Jeg er godt klar over at du kun vil fokusere på nogen bestemt steder. Programmet er mit bud på hvordan du vokser mest på de steder! For at vokse mest er det bedst du inkludere alle øvelserne.

bænkpress http://www.exrx.net/WeightExercises/Pector...sPowerLift.html

chin ups http://www.exrx.net/WeightExercises/Latiss...handChinup.html

benpress

leg lifts

hyper extensions http://www.exrx.net/WeightExercises/Erecto...rextension.html

suplere efter den først måned:

dips http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/ASTriDip.html

curls http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/BBCurl.html

seatet row http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGe...BSeatedRow.html

Hvis man kunne gå til BB vil det jo være fint. Eller gå til "ordentligt" vægttræning...hvis der en det kan hjælp knægten er det jo super, så han kommer godt fra start. Men i hvilket sammenhæng har man ellers en fornuftig chance for at blive guidet nogenlunde fornuftigt...hvor kan man lærer at squat eller dødløft nogenlunde fornuftigt ellers udover vl/sl klubberne, hvis han er heldig findes der måske en venlig sjæle i nogen af de mindre centre?

Hjælper du knægten ved at komme med din kommentar... eller forvirre du bare?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

ja, ja. Søren. hvis du insistere

men

- man vil vokse mest af maskiner til at starte med.

- Det er nemt at gå til.

- man kan med garanti lave over 3 reps i pull ups, hvis man laver maskine variationen...3-4 reps er standard for hans alder... det ved jeg per erfaring

- man kan lave en naturlig progression til de frivægte...der giver en mulighed for lidt variation.

for det andet er det kunne bænkpress og seatet row der virkelig relevant i dette sammenhænge... hvis du er en flink gut kunne du jo finde et godt link med en tydelig forklaring af korrekt bænkpress teknik til knægten og spar ham for chancen for at få enskulderskade.

TIl DAMI

du kan også startede med:

Jeg er godt klar over at du kun vil fokusere på nogen bestemt steder. Programmet er mit bud på hvordan du vokser mest på de steder! For at vokse mest er det bedst du inkludere alle øvelserne.

bænkpress http://www.exrx.net/WeightExercises/Pector...sPowerLift.html

chin ups http://www.exrx.net/WeightExercises/Latiss...handChinup.html

benpress

leg lifts

hyper extensions http://www.exrx.net/WeightExercises/Erecto...rextension.html

suplere efter den først måned:

dips http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/ASTriDip.html

curls http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/BBCurl.html

seatet row http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGe...BSeatedRow.html

Hvis man kunne gå til BB vil det jo være fint. Eller gå til "ordentligt" vægttræning...hvis der en det kan hjælp knægten er det jo super, så han kommer godt fra start. Men i hvilket sammenhæng har man ellers en fornuftig chance for at blive guidet nogenlunde fornuftigt...hvor kan man lærer at squat eller dødløft nogenlunde fornuftigt ellers udover vl/sl klubberne, hvis han er heldig findes der måske en venlig sjæle i nogen af de mindre centre?

Hjælpe du knægten ved at komme med din kommentar... eller forvirre du bare?

Jamen tusind tak RuneB.

Min ven og jeg vi kan hjælpe hinanden, bortset fra idag var jeg ved at få stangen over mig fordi jeg ik' kunne nå at sige hjælp til ham, men heldigvis greb han hurtigt efter den da han så mit ansigtsudtryk:)

Men altså, jeg vil prøve på det du har fortalt, det virker ikke så svært, men hårdt. Min ven kommer måske hjem til mig imorgen aften, så kan vi lige diskutere det, og så tager vi til træning om søndagen sammen. Så det ska nok blive en god oplevelse, :)

Men han er ik' den eneste jeg træner med, der er også en anden en der kan tage en dumbell i hver hånd der vejer 32 kg og tage den op og ned, ved ik' hva det hedder :p han er også rimelig god til at hjælpe, men han går nok lidt frem og tilbage og tænker selv.

Skal man have støtte på knæene når man laver chin ups ? Vejer ca 50 kg, hvor meget støtte skal der så være på? :)

Link to comment
Share on other sites

så meget at du kan tag 10-12 gentagelser.

nå ja. husk at oprette en log herinde på siden.

så kan vi følge med i din træning og du kan holde bedre styrer på hvor meget vægt du skal have på øvelserne.

det er vigtigt at du ikke springer rundt i den vægt du har på. Sørger for at vægten øges jævnligt...

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

ja, ja. Søren. hvis du insistere

men

- man vil vokse mest af maskiner til at starte med.

- Det er nemt at gå til.

- man kan med garanti lave over 3 reps i pull ups, hvis man laver maskine variationen...3-4 reps er standard for hans alder... det ved jeg per erfaring

- man kan lave en naturlig progression til de frivægte...der giver en mulighed for lidt variation.

sikke en omgang vrøvl..

hvorfor skulle man vokse mere af maskiner til at starte med??

Selv hvis man gjorde er det da langt fra at foretrække, vil være meget mere svært og IMO med større risiko for skader at skifte til frie vægte efter du er blevet stærk igennem maskinerne.

At der er noget der er standard for en bestemt alder, ved du simpelthen af erfaring, BULL....

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor? fordi det gør man (ser man bort fra squat vs benpress)

hvorfor er det nu bullshit hvis jeg har lagt programmer til en masse 15 årige og jeg som udgangspunkt har testede dem i pullups og min erfaring er at de kan lave et par stykker. Det er sørgeligt men sandt.

du har selvfølgelig en pointe...i forhold til skader... når du nu er så optaget af om knægten bliver skadet.. hvilket er meget sødt... kan du så ikke beskrive helt konkret hvor du ser det stor problem i det skema jeg har lagt op er rent skadesmæssigt...altså hvor der kan komme problemer når kan skifter fra maskine til frivægt. Hvilket led, hvilken skade...eller er det bare et generelt råd du engang har hørt.

og nu hvor du er igang kan du så ikke evt. ligge et arsanal af prehab øvelser ud til knægten.. med en test protokol for at identificer problem områder og evt. en specifik prehab plan for knægten. Bare for at vise din store ansvarlighed overfor knægten.

helt ærligt så synes jeg du flueknepper i forhold til, at det i perioder har været okay på MOL at anbefale dødløft til komplet noobs!

Jeg synes det størst problem ligger i forhold til Bænkpress teknik, men det regner jeg med at Søren kommer med en anbefaling og evt. suplere med lidt ekstra gejl omkring AT testning.

:wub: pure love herfra

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

næ absolut ikke.

Bliver brugt bla af forfatterne bag bogen starting strengt med stor success.

Hvordan nybegyndere skal træne har med meget andet end en bestemt rep range at gøre.

ikke korrekt. Programmet ser helt anderledes ud.

Programmet bygger på en grunding indførsel i hver øvelse. ca.30 sider om hver øvelse.

Jeg har ikke programmet liggende fra starting strength (har lånt bogen ud), kun praktikal programming hvilket er næsten identisk og fra samme forfatter:

squat

bench/press

chín ups

squat

press/benchpres

deadlift

squat

bench/press

pull ups

3 * 5 ved alle undtagen

pull ups og chins 2 * max reps

1 * 5 ved deadlift

3 opvarmningsæt...i alle øvelser undtagen pull ups og chins ups..

programmet starter ikke ved en 5 RM. men et stykke fra, vægten øges hvergang.

programmet har altså ikke 5 * 5 sæt men 3 * 5 sæt. Jeg skal ikke gøre mig klog på om noobs kan træne 5 * 5 sæt.. umiddelbart ja.. men er det nødvendigt?

Programmet har virkede sindsygt godt på de folk jeg har startede på det, men det har kravet virkelig meget coaching for at sikre at teknik er i orden.

fraende:

- for noobs er dødløft ved over 5 reps per sæt, umiddelbart hazardet fordi det kræver virkelig meget at holde opspændet ved så mange reps.

- det er normal læredom på de fleste træner kurser at man skal start folk ved omkring 12 RM... hvilket overhovedet ikke holder, der bør i langt højere grad skelnes imellem forskellige øvelser.

- hvoraf jeg oplever dødløft som en relativ sikker øvelse udført med korrekt teknik ved lave reps. Flyes mener jeg tilgengæld er en høj risiko øvelse og kan derfor ikke trænes ved lav reps.

According to Christian Thibaudeau (one of the coaches who’s had much influence on my philosophy), this repetition continuum changes as the athlete advances. Here is the modified table from The Black Book of Training Secrets—Enhanced Edition.

Beginner

Intermediate

Advanced

Strength (ME)

5–9 reps/set

3–7 reps/set

1–5 reps/set

Functional hypertrophy (SE)

10–12 reps/set

8–10 reps/set

6–8 reps/set

Total hypertrophy (RE)

13–16 reps/set

11–14 reps/set

9–12 reps/set

Strength endurance (RE)

17–24 + reps/set

15–22 + reps/set

13–20 + reps/set

kilde: http://www.elitefts.com/documents/strategi...th_training.htm

- Dødløft fungere bedst i ME zonen (dog ikke meget over 6 reps)

- Flyes og maskine øvelser fungere bedst i SE + RE zonerne

- men grænserne er flydene og bør altid defineres ud fra øvelsen

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Rune

5x5 vs Starting Strength - Hvor er det du ser at man i 5x5 ikek starter et stykke fra sin 5rep max og bygger op, præcis som i starting strength??

Min kommentar mht starting strength var også primært på øveæserne, som jo er de åh så farlige basis øvelser med frivægte til netop nybegyndere.

Men fortsæt du bare med dit maskinprogram til 13 årige.

Link to comment
Share on other sites

sikke en omgang vrøvl..

hvorfor skulle man vokse mere af maskiner til at starte med??

Selv hvis man gjorde er det da langt fra at foretrække, vil være meget mere svært og IMO med større risiko for skader at skifte til frie vægte efter du er blevet stærk igennem maskinerne.

At der er noget der er standard for en bestemt alder, ved du simpelthen af erfaring, BULL....

Det er faktisk korrekt at visse forsøg viser hurtigere muskeltilvækst ved at starte noobs i maskiner. Det betyder ikke at det er hensigtsmæssigt at gøre dette, hvis man tænker langsigtet.

Maskiner forbereder på ingen måde til frivægtstræning.

Hvis man har god coaching ville jeg aldrig starte med ting som squat død og bænk, men forøvelser til disse. Fokus på flexibilitet, core, mobilitet. Unilateralt arbejde for at træne stabilisatorer og undgå side til side forskel i styrke og funktion.

Circuit træning eller noget andet metabolsk krævende arbejde ville også være fornuftigt så snart en base var lagt for at fremme anaerob kapacitet hos en nybegynder.

Det kræver igen en fornuftig coach, men ville lægge det ultimative fundament.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikkert en af dem der træner ad helvedes til i Jeres øjne :)

Jeg squatter og dødløfter, og har kun trænet i et par måneder samlet, så det er stadigvæk nyt for mig.

Jeg træner i fitnessworld brønshøj - dvs. at jeg stort set er den eneste i hele centret der dyrker squat og dødløft. Instruktørerne ved ingenting - hvad bør jeg så gøre for at få set min teknik efter?

Træn i en styrke-/vægtløfterklub en gang om ugen. Du burde kunne finde én i Københavnsområdet indenfor en begrænset radius.

ikke korrekt. Programmet ser helt anderledes ud.

Programmet bygger på en grunding indførsel i hver øvelse. ca.30 sider om hver øvelse.

Jeg har ikke programmet liggende fra starting strength (har lånt bogen ud), kun praktikal programming hvilket er næsten identisk og fra samme forfatter:

SS er

1/ Sq - BP - DL

2/ Sq - P - PC

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter, og alle andre for den sags skyld: RuneB aner ikke hvad han snakker om, jeg vil på det kraftigste fraråde jer at tage imod hans råd.

Det er ærlig talt dig jeg ikke gider at høre efter, da jeg syntes at RuneB lyder som en fornuftig en, og som har forstand på hvad man laver.! Sådan noget syntes jeg ik' man skal sige Søren W.

Jeg tager nok maskiner for det meste, engang imellem dumbell press, hvilket jeg kan tage 12 kg i hver hånd.. Det er vel ok? :)

Tager så også bænkpress, med hjælp fra min ven af, og der sætter vi 5 kilo på hver side. Det er 10 i alt + stangen, og ærlig talt ik', så syntes vi begge det er enormt hårdt. Men jo hårdere det er, jo større bliver ens muskelmasse, ik'? ;)

RuneB, tak for den plan der, den virker rimelig fornuftig. :) Tror jeg snakker med vennen om den plan.

men min ven og jeg var enige igår om vi ikke ville lave squat, da den hjælper kun på benene, ik'?

Link to comment
Share on other sites

Det er ærlig talt dig jeg ikke gider at høre efter, da jeg syntes at RuneB lyder som en fornuftig en, og som har forstand på hvad man laver.! Sådan noget syntes jeg ik' man skal sige Søren W.

Jeg tager nok maskiner for det meste, engang imellem dumbell press, hvilket jeg kan tage 12 kg i hver hånd.. Det er vel ok? :)

Tager så også bænkpress, med hjælp fra min ven af, og der sætter vi 5 kilo på hver side. Det er 10 i alt + stangen, og ærlig talt ik', så syntes vi begge det er enormt hårdt. Men jo hårdere det er, jo større bliver ens muskelmasse, ik'? ;)

RuneB, tak for den plan der, den virker rimelig fornuftig. :) Tror jeg snakker med vennen om den plan.

men min ven og jeg var enige igår om vi ikke ville lave squat, da den hjælper kun på benene, ik'?

Nu har du jo også rigtig stor erfaring at bygge det på, at det er Rune der har styr på det.

Havde du læst lidt rundt herinde og havde lidt mere erfaring ville du hurtigt finde ud af at søren har ret et langt stykke hen af vejen..

Men giv den bare gas med Rune's maskin program :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk korrekt at visse forsøg viser hurtigere muskeltilvækst ved at starte noobs i maskiner. TAK!

Hvis man har god coaching ville jeg aldrig starte med ting som squat død og bænk, men forøvelser til disse. Fokus på flexibilitet, core, mobilitet. Unilateralt arbejde for at træne stabilisatorer og undgå side til side forskel i styrke og funktion.

Circuit træning eller noget andet metabolsk krævende arbejde ville også være fornuftigt så snart en base var lagt for at fremme anaerob kapacitet hos en nybegynder.

Det kræver igen en fornuftig coach, men ville lægge det ultimative fundament.

Helt enig. Jeg ville aldrig starte nogen jeg var coach for IRL i maskiner.

Det er nu ikke så entydigt at maskiner ikke kan forberede en til frivægte... det kan det i nogen tilfælde. Man vil i nogen grad kunne overfører at man har øvet sig i at hold scapula på plads i bryst press bænkpress. Men det vil selvfølgelig være mere optimalt at start med en coach der kan lære en korrekt teknik.

Jeg har på ingen måde lavet et maskine program. Jeg har forslået en overgang fra maskiner til frivægte på baggrund af en vejledning over nettet. Nu himler i op om skader i forhold til overgangen, hvilket selvfølgelig er en fin overvejelse. Måske lidt flueknepperi, men anyway det er sku også okay... Men give please et konkrete eksempel ellers har i ikke noget argument.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Rune

5x5 vs Starting Strength - Hvor er det du ser at man i 5x5 ikek starter et stykke fra sin 5rep max og bygger op, præcis som i starting strength??

Min kommentar mht starting strength var også primært på øveæserne, som jo er de åh så farlige basis øvelser med frivægte til netop nybegyndere.

Men fortsæt du bare med dit maskinprogram til 13 årige.

i starting strength bygger man ikke op.. man har 3 opv sæt og 3 worksæt. I et 5 * 5 program har man 5 sæt abroad ellers skal andet tydeligt fremgå

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Det er ærlig talt dig jeg ikke gider at høre efter, da jeg syntes at RuneB lyder som en fornuftig en, og som har forstand på hvad man laver.! Sådan noget syntes jeg ik' man skal sige Søren W.

Jeg tager nok maskiner for det meste, engang imellem dumbell press, hvilket jeg kan tage 12 kg i hver hånd.. Det er vel ok? :)

Tager så også bænkpress, med hjælp fra min ven af, og der sætter vi 5 kilo på hver side. Det er 10 i alt + stangen, og ærlig talt ik', så syntes vi begge det er enormt hårdt. Men jo hårdere det er, jo større bliver ens muskelmasse, ik'? ;)

RuneB, tak for den plan der, den virker rimelig fornuftig. :) Tror jeg snakker med vennen om den plan.

men min ven og jeg var enige igår om vi ikke ville lave squat, da den hjælper kun på benene, ik'?

du kan fint suplere programmet med dumbell press og bænkpress. Så skal du bare droppe bryst pressen. De andre har ret i bænkpress er en bedre øvelse end brystpress. DB bænkpress vil også være en fin øvelse. Man skal så vidt muligt undgå maskiner... men det er okay til at starte op på hvis man ikke lige kan finde ud af frivægts versionerne.

husk at oprette en log hvor du skriver ind hvad du træner. så kan vi kommenter om det gør tingende rigtigt.

Squat vil altid være bedre end benpress. Også for hele kroppen. Men har man ikke nogen til at hjælpe en med teknik så er skades risikoen stor.

Et rigtigt godt program til begynder er et program lavet af en gut der hedder Mark Riptoe.. han har skrevet bogen

starting strenght hvilket er en af de bedst styrketrænings bøger nogensinde skrevet. Man træner med, 3 * 5 reps kun frivægts øvelser. Når man ikke har nogen til at hjælpe en fra starten er skades riskioen stor ved dette program. Fordi man f.eks. ikke kan lave en squat med ret ryg og hælene i jorden. Når de andre ikke er enig med det program jeg giver er det fordi de ved at tung vægttræning og frívægts træning er bedst, f.eks. et program som Mark Riptoes. For det andet kan det program jeg er kommet med give nogen problemer i forhold til forskelle i musklerne indbyrdes styrke. Benpress træner meget forlårene hvilket betyder at man mangler at træne bagsiden af kroppen også. Det er derfor vigtigt at du på dine hyperextensions træner med vægt på og ret ryg.

Styrketræning i maskiner er okay hvis man skal nemt igang med styrketræning, men der er en masse problemer forbundet med styrketræning i maskiner:

- man bliver mindre koordineret

- de mindre muskler i kroppen skal ikke arbejde så meget fordi maskinen hjælper med at stabilisere

- de fleste maskiner er dårligt konstrueret eller fastholder kroppen i uhensigtsmæssig bevægelses mønstre. Et godt eksempel er squat i et smith stativ. Her for man en meget unaturlig bevægelse der øget belastning på knæene enormt meget.

- man kan løfte mere vægt hurtigere fordi man ikke skal stabilisere. det sætter en øget belastning på ledene.

- Der kan komme ubalance imellem de forskellige muskler styrke.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

i starting strength bygger man ikke op.. man har 3 opv sæt og 3 worksæt. I et 5 * 5 program har man 5 sæt abroad ellers skal andet tydeligt fremgå

ja men derfor vil du sgu da stadig starte feks med en vægt du kan løfte 10 gange og lave 5x5 eller lign.

Om du er ny eller ej starter du da ikke op med det du max kan løfte i 5x5 eller 3x10 eller hvad rep range du vælger..

Det jeg mener med skader fra maskiner til frivægte, kunne feks være hvis du har kørt bænk i maskine, er blevet en del stærkere og nu skal du igang med nogle tunge frivægte, problemet er så bare at de små muskler der stabiliserer når du skal køre i fri ikke er klar til den belastning og derfor er der større risiko for skader.

BTW er 5x5 ikke automatisk 5 sæt med samme vægt, det kan være 2 opvarmnings, 3 tunge, stigende vægt i alle 5 eller noget helt 3. Ved ikke hvor du har det andet fra, siden du mener du kan sætte det så firkantet op.

Edited by teddy
Link to comment
Share on other sites

Træn i en styrke-/vægtløfterklub en gang om ugen. Du burde kunne finde én i Københavnsområdet indenfor en begrænset radius.

SS er

1/ Sq - BP - DL

2/ Sq - P - PC

Fuldstændig enig

hans råd er 10 gange bedre end mit program. Få god hjælpe fra starten, du kan spare vildt meget tid, skader og frustrationer ved at få hjælp i sådan en klub

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg har også hørt at vægte giver pænere muskler, er det pga at når man træner med frivægte så er det ik' kun én ting du bruger, men fx hele armen, hvor i stedet på den biceps maskine, så træner du kun biceps, men når du fx. laver curl så træner du lidt mere, måske også bagarmen og triceps ?

Link to comment
Share on other sites

ja men derfor vil du sgu da stadig starte feks med en vægt du kan løfte 10 gange og lave 5x5 eller lign.

Om du er ny eller ej starter du da ikke op med det du max kan løfte i 5x5 eller 3x10 eller hvad rep range du vælger..

Det jeg mener med skader fra maskiner til frivægte, kunne feks være hvis du har kørt bænk i maskine, er blevet en del stærkere og nu skal du igang med nogle tunge frivægte, problemet er så bare at de små muskler der stabiliserer når du skal køre i fri ikke er klar til den belastning og derfor er der større risiko for skader.

BTW er 5x5 ikke automatisk 5 sæt med samme vægt, det kan være 2 opvarmnings, 3 tunge, stigende vægt i alle 5 eller noget helt 3. Ved ikke hvor du har det andet fra, siden du mener du kan sætte det så firkantet op.

1. i ss starter man med en der vægt sænker hastigheden på ens løft. Derfra øges vægten hvergang, men teknik er stadig den bestemmende faktor.

2. Ja det er fint du mener det. Men det er noget du tror...et MOL dogme....ikke noget du har nogen rimelig argumenter på... Du har selvfølgelig ret på et generelt plan. Hvergang man så nævner noget der ikke er i tråd med mol dogmerne så kommer råb koret (MOL chearleaders og der kan nævnes et par stykker). Jeg kan godt se problemt... men ikke i det konkrete program jeg opstiller.

1. Overgangen bygger stadig på high rep range

2. Den eneste øvelser der kan være et problem er bænkpress... problemet er tilknyttede rotatorcuffen spørgsmålet er her om teknikken ikke er langt vigtigere. En øvelse som DB press vil overgangen fra maskine til frivægt være et stort problem, fordi rotatorcuffen og de muskler der skal pladser scapula korrekt skal arbejde utrolig meget. Rotatorcuffen arbejder under Press i maskine et langt mindre.

i flueknepper alt for meget.. små detaljer hos en begynder...

3. Selvfølgelig er 5 * 5 automatisk med samme vægt. Ellers skal det fremgå tydeligt.

Jeg synes det er langt mere problematisk at mange af dem har udtalt sig på dette emne er ukonstruktive, upragmatisk og generelt set ikke evner at forhold sig til målgruppen.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg har også hørt at vægte giver pænere muskler, er det pga at når man træner med frivægte så er det ik' kun én ting du bruger, men fx hele armen, hvor i stedet på den biceps maskine, så træner du kun biceps, men når du fx. laver curl så træner du lidt mere, måske også bagarmen og triceps ?

nej det kan man ikke helt sig. Bagarmen = triceps, vil hjælpe til i meget lille grad, den skal helst bare slappe af. Pæne muskler er noget man har vidt forskelligt syn på, ligesom pæn sko. De fleste vil mene at pæne muskler er nogen hvor man tydeligt kan se en markering af musklen. Man bliver markeret ved at have en lav fedt %. Sørger for at spise sundt: masser af kød, fisk, grøntsager, protein efter træning og rugbrød så skal det nok komme. Du kan læse en masse om kost her på siden.

Om du træner med frivægte eller maskiner ændre ikke på udseendet af dine muskler. Men kort fortalt er frivægte sundest i længden fordi man for trænet flere af de små muskler også. Når teddy og søren skriver at der dumt jeg giver dig et maskine program er det fordi man mener det er sundest og mest effektivt med frivægt i længden... hvis de så virkelig ment noget med det de skrev så burde de forklarer dig eller giv dig et link hvor de forklarede hvordan man bænkpresser rigtigt.

Mine kære cheerleaders hvornår kommer jeres konstruktiv indlæg om bænkpress.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk korrekt at visse forsøg viser hurtigere muskeltilvækst ved at starte noobs i maskiner. Det betyder ikke at det er hensigtsmæssigt at gøre dette, hvis man tænker langsigtet.

Maskiner forbereder på ingen måde til frivægtstræning.

Hvis man har god coaching ville jeg aldrig starte med ting som squat død og bænk, men forøvelser til disse. Fokus på flexibilitet, core, mobilitet. Unilateralt arbejde for at træne stabilisatorer og undgå side til side forskel i styrke og funktion.

Circuit træning eller noget andet metabolsk krævende arbejde ville også være fornuftigt så snart en base var lagt for at fremme anaerob kapacitet hos en nybegynder.

Det kræver igen en fornuftig coach, men ville lægge det ultimative fundament.

Det kunne være fedt at diskutter hvordan man optimalt set med coach skulle starte en BB begynder op...

Det mest af det du skriver er fornuftigt. Jeg har også erkendt at man bliver nødtil at få styrer på fundamentet først. Du mangler dog en eller anden grad af testning for at vide hvad man skal arbejde med...mobilitet hvor.. men det ved du jo godt.. og så burde det ikke hedde core, mobilitet, flexibilitet.... men mobilitet og stabilitet.. stabiliteten i core er vigtigt men den er sku også vigtigt i andre led.

Anaerobe kapacitet kommer hurtigt og forsvinder hurtigt... vil du så vedligeholde den anaerobe kapacitet eller brug den som et springbræt i næste blok...

Jeg tænker mere noget lignende:

1. Test hos osteopat/fys eller ligende specialistet indenfor testning af led

2. Test af funktionalitet (stabilitet + mobilitet under aktivtet ) + generel fitness + læge tjek

3. Korregering af dysfunktioner + test og regulering af kost

4. Forbedring af generel fitness + intro basis øvelser

5. Linear progression meget lig SS (BOR istedet for pc)

6. Løbende testning og profylaktiske tiltag

7. Overgang til et mere voluminøst program (intermediæte niveau)

her forudsætter vi et meget langvarigt meget seriøst forløb.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Om du træner med frivægte eller maskiner ændre ikke på udseendet af dine muskler. Men kort fortalt er frivægte sundest i længden fordi man for trænet flere af de små muskler også. Når teddy og søren skriver at der dumt jeg giver dig et maskine program er det fordi man mener det er sundest og mest effektivt med frivægt i længden... hvis de så virkelig ment noget med det de skrev så burde de forklarer dig eller giv dig et link hvor de forklarede hvordan man bænkpresser rigtigt.

Så du siger at jeg burde træne med vægte, såsom dumbellpress, curl, bænkpress osv ? :) eller skal jeg bare lave maskinerne ?

- ps. er ik' så god til det med navnene på de forskellige måder at træne på :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share