Meget vægt, få gange eller lidt vægt, mange gange?


Dami
 Share

Recommended Posts

Hejsa MOL.

Jeg har tænkt over noget, og jeg har trænet i en uge nu. Lang tid faktisk :b

Men jeg har spekuleret over noget? Når man træner med vægte eller på en maskine, hvad skal man så gøre? Skal vægten være meget høj og så lave øvelsen få gange, eller have lidt vægt på og så lave den utrolig mange gange?

Det skal lige siges at jeg er 15 år og vejer 50 kg, det er derfor jeg er begyndt at vægt træne. Og selvfølgelig er jeg også begyndt at spise mere :)

Tak på forhånd.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hejsa MOL.

Jeg har tænkt over noget, og jeg har trænet i en uge nu. Lang tid faktisk :b

Men jeg har spekuleret over noget? Når man træner med vægte eller på en maskine, hvad skal man så gøre? Skal vægten være meget høj og så lave øvelsen få gange, eller have lidt vægt på og så lave den utrolig mange gange?

Det skal lige siges at jeg er 15 år og vejer 50 kg, det er derfor jeg er begyndt at vægt træne. Og selvfølgelig er jeg også begyndt at spise mere :)

Tak på forhånd.. :)

Som begynder vil jeg mene at omkring 10 gentagelser er passende, så meget vægt på at det vil være rigtig hårdt at skulle tage en 11. gentagelse.

Find et program for en nybegynder som stemmer overens med dine mål :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nogle der har et link til et sted hvor man kan finde sådan et program ? :) - eller kan man ik' bare selv finde på et program som er godt og hårdt? :)

hvis jeg nu gerne vil træne bryst, så siger jeg fx. bænkpress 10 kg + stang :P , 10x3. og så noget andet ? og så tilbage igen til bryst?

Link to comment
Share on other sites

Nogle der har et link til et sted hvor man kan finde sådan et program ? :) - eller kan man ik' bare selv finde på et program som er godt og hårdt? :)

hvis jeg nu gerne vil træne bryst, så siger jeg fx. bænkpress 10 kg + stang :P , 10x3. og så noget andet ? og så tilbage igen til bryst?

Søg på begynder program :smile:

Når du har fundet et spørger du bare løs igen!

Link to comment
Share on other sites

fandt dette på nettet :)

Har et spørgsmål, når der står Back Squat 5 sæt x 5 rep, skal jeg så tage de 5 sæt på en gang ?

1. Træningsdag i ugen:

Back Squat 5 sæt x 5 rep

Bænkpres 5 sæt x 5 rep

Skulderpres Stående med stang 5 sæt x 5 rep

Mave m. Belastning 3 sæt x 10 rep

2. Træningsdag i ugen:

Dødsløft 5 sæt x 5 rep

Bent over Barbell Rows (m. revers grip) 5 sæt x 5 rep

Reverse Grip Chin Ups 5 sæt x 5 rep

Mave m. Belastning 3 sæt x 10 rep

3. Træningsdag i ugen:

Front Squat 5 sæt x 5 rep

Incline bænkpres 5 sæt x 5 rep

Dips 5 sæt x 5 reps

Mave m. Belastning 3 sæt x 10 rep

der er mange jeg ik' forstår hvad betyder, så der er nok et kæmpe problem :) men det er sikkert allround det der ik' ? :) altså, fullbody program? ville gerne fokusere på mine arme, og bryst gerne, så ville det være en god ide egentlig kun at træne armene og bryst? altså, triceps også.

men har et problem når jeg træner triceps. Min albue siger knæk når jeg træner, altså på en maskine hvor man sådan går om bag nakken og så trækker man den op. Der siger den knæk, når jeg trækker den op, og det gør hammer meget ondt.. andre forslag til at træne tricepsen ? :)

Link to comment
Share on other sites

programmet du har fundet der, er nok ikke det du skal starte med...

Vil anbefale noget i stil med dette:

Squat (ben)

Dødløft (ryg)

Bænkpress (bryst)

Military Press eller Shoulder Press (skulder)

Curls (biceps)

Push-down (triceps)

Lav de første to måneder hvor du kører efter 10*3 eller 10*4, alt efter hvad du kan overkomme.

Derefter kan du prøve at lede efter nogle andre programmer, eller spørge dig frem her på forum.

Sørg for at glo en masse videoer på YouTube med teknik til Dødløft og Squat, så du får styr på dette, eller, i bedste fald, så tag fat i en træner i dit center, og hør om han/hun vil hjælpe dig.

De øvelser du ikke ved hvad er, kan du søge efter på google. Så kommer der beskrivelser frem af dem.

Link to comment
Share on other sites

JO, de fleste steder skal du betale for en instruktør. Du kan evt. også spørge om der er en venlig sjæl nede i centret der vil bruge 5 minutter på at hjælpe dig igang med øvelserne og se din teknik efter.

Dødløft og squat er to øvelser som man ikke bare lige kaster sig over :) - jeg startede op for et par måneder siden med begge - min eneste baggrund var at have læst en masse her på MOL og set _rigtigt mange_ youtube videoer! Derefter har jeg fået set min teknik efter (dog ikke af en super "proff")

En god start er dog altid at træne med en ven - hvis i begge ser en masse videoer, kan i måske være heldige og hjælpe hinanden, hvis den ene løfter skævt/forkert.

Worst case ødelægger du ryg og knæ, hvis du laver de store øvelser forkert..

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan man få en instruktør til at hjælpe en ? Skal man ik' betale dem før de gider at hjælpe en ? :o

Spørg i dit center om man skal betale for instruktør time. I Equinox og fitness.dk er det en del af "abonnementet", så hvis du er medlem skal du ikke betale, men blot booke tider, når det passer dig. Som ikke medlem mener jeg faktisk, man kan få en instruktørtid til kr. 99,- det er jo til at overkommer.

Mht. program er det vigtigt at få opbygget en god basis. Ryg, mave, ben (lår/læg), arme (bi og triceps), samt skuldre.

Hellere simple øvelser i starten, indtil du har opbygget styrke til at udføre de lidt sværer øvelser (som fx. squat) korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede i et lille bitte center, hvor de kun havde maskiner, derefter kom jeg til et almindelig center ala fitness.dk og derefter til en styrkeløfter klub. Styrkeløfter klubben var absolut det fedeste sted at træne, der er folk der virkelig har styr på teknikken og som lever og ånder for deres sport. Desuden er der en hyggeligere stemning, folk snakker faktisk sammen... :smile: De fleste af dem vil hellere end gerne hjælpe med teknik.

Hvis du har lyst til at springe ud i det så brug centerguiden til at finde en styrkeløfter klub eller vægtløfter klub og spørg om du må kigge ned hos dem. Det kan klart anbefales! (og som side gevinst til den super træning så er den type klubber ofte billigere end fitness centre)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv tidligere ikke været bleg for at kaste begynderprogrammer efter folk og sige de bare skal gå i gang, men med den "teknik" jeg har set, der kommer ud af dette er jeg gået over til at anbefale man starter ud med instruktion. Hvis du boede i Odense ville jeg gladeligt påtage mig opgaven, og selvom jeg ingen uddannelse har er jeg bedre end den ph.d. OB har rendende :)

Link to comment
Share on other sites

Du syntes ikke et program der hovedsageligt bygger på 5x5 rep ranges er lidt voldsomt til en der kun har trænet i en uge?

næ absolut ikke.

Bliver brugt bla af forfatterne bag bogen starting strengt med stor success.

Hvordan nybegyndere skal træne har med meget andet end en bestemt rep range at gøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser flere og flere rundt omkring i centrene lave ting som dødløft og squat. Min eneste tanke er NO NO NO.

Det ligner LORT.

Det er komplet uansvarligt at anbefale sådan træning uden kyndig vejledning.

Ja, flere af dem jeg har set lave kran spasser løft og lorte squats læste ivrigt på MOL.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser flere og flere rundt omkring i centrene lave ting som dødløft og squat. Min eneste tanke er NO NO NO.

Det ligner LORT.

Det er komplet uansvarligt at anbefale sådan træning uden kyndig vejledning.

Ja, flere af dem jeg har set lave kran spasser løft og lorte squats læste ivrigt på MOL.

Absolut enig. god teknik læres ikke igennem MOL, youtube eller en bog...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikkert en af dem der træner ad helvedes til i Jeres øjne :)

Jeg squatter og dødløfter, og har kun trænet i et par måneder samlet, så det er stadigvæk nyt for mig.

Jeg træner i fitnessworld brønshøj - dvs. at jeg stort set er den eneste i hele centret der dyrker squat og dødløft. Instruktørerne ved ingenting - hvad bør jeg så gøre for at få set min teknik efter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede i et lille bitte center, hvor de kun havde maskiner, derefter kom jeg til et almindelig center ala fitness.dk og derefter til en styrkeløfter klub. Styrkeløfter klubben var absolut det fedeste sted at træne, der er folk der virkelig har styr på teknikken og som lever og ånder for deres sport. Desuden er der en hyggeligere stemning, folk snakker faktisk sammen... :smile: De fleste af dem vil hellere end gerne hjælpe med teknik.

Hvis du har lyst til at springe ud i det så brug centerguiden til at finde en styrkeløfter klub eller vægtløfter klub og spørg om du må kigge ned hos dem. Det kan klart anbefales! (og som side gevinst til den super træning så er den type klubber ofte billigere end fitness centre)

Hvor træner du? og hvad er betingelserne for sådan et medlemsskab?

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner også i fitness world her i Hillerød, og der er ik' særlig mange der laver squat, og ingen der laver dødsløft. De fleste laver maskiner, eller bænkpres osv. Det er så også det jeg havde planer om, tror ik' jeg har lyst til at lave squat og dødløft da jeg kun er 15 år, og jeg kan måske få en skade da ingen ærlig talt laver andet end de ting.

Men altså, jeg træner med en ven, vi har været dernede lige lang tid. Han tager ca. det samme som midt, nogle gange lidt mere, men så hjælper han mig også hvis jeg er ved at køre død ved fx bænkpres.

Jeg har lige været nede for at træne med min ven, og det virker som om der var en god træning idag, da vi kun lavede siddende bænkpres, og så liggende bænkpress. Så lavede vi engang imellem triceps og sådan noget.

Jeg kender en, min fætters far, han træner også dernede, han kan hjælpe mig hvis jeg bliver forvirret omkring en maskine eller noget, så ham snakkede jeg med idag, og den træning han gav os.... jeg kan allerede mærke jeg er blevet større ! :D ej , men det var hårdt og godt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor træner du? og hvad er betingelserne for sådan et medlemsskab?

Lige nu træner jeg i et almindeligt center, hovedårsagen er fordi jeg lokker min kæreste med derned...

Hvis jeg ikke trænede sammen med hende ville jeg kigge på VK Ares i Rødovre! Men brug center guiden og indtast postnummer eller by i nærheden af hvor du på:

Centerguide

De fleste klubber lader motionister træne med, andre forventer at du stiller op til stævner, det skal du spørge den enkelte klub om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner også i fitness world her i Hillerød, og der er ik' særlig mange der laver squat, og ingen der laver dødsløft. De fleste laver maskiner, eller bænkpres osv. Det er så også det jeg havde planer om, tror ik' jeg har lyst til at lave squat og dødløft da jeg kun er 15 år, og jeg kan måske få en skade da ingen ærlig talt laver andet end de ting.

Men altså, jeg træner med en ven, vi har været dernede lige lang tid. Han tager ca. det samme som midt, nogle gange lidt mere, men så hjælper han mig også hvis jeg er ved at køre død ved fx bænkpres.

Jeg har lige været nede for at træne med min ven, og det virker som om der var en god træning idag, da vi kun lavede siddende bænkpres, og så liggende bænkpress. Så lavede vi engang imellem triceps og sådan noget.

Jeg kender en, min fætters far, han træner også dernede, han kan hjælpe mig hvis jeg bliver forvirret omkring en maskine eller noget, så ham snakkede jeg med idag, og den træning han gav os.... jeg kan allerede mærke jeg er blevet større ! :D ej , men det var hårdt og godt.

Jeg er ikke langt fra Hillerød og ved der er andre herinde fra der heller ikke er, så vil du igang med nogle gode basisøvelser og mangler instruktion, er der masser af muligheder.

Link to comment
Share on other sites

fraende jeg synes det er ret lige for, man skal ramme målgruppen:

Til DAmI

Danni den nemmeste løsning til dig er at tag de øvelser som der står i det her link

http://www.motion-online.dk/styrketraening...ser_-_maskiner/

Træn hver øvelse med:

3 * 10-12. dvs. Put så meget vægt på at du kan tag alle 3 sæt 10-12 gentagelser. Forsøg såvidt muligt at øge vægten så du ikke tøser den for meget. Det må gerne være hårdt. F.eks. skal man helst øge på benpress maskinen minimum engang om ugen når man lige er startede.

en træning i træk ned kunne se sådan ud:

30 kg i træk ned maskinen, 12 gentagelser

30 kg i træk ned maskinen, 12 gentagelser

30 kg i træk ned maskinen, 10 gentagelser

Hold en dags pause imellem hver træning.

Prøve følgende progression:

marts 3 *12-10

april 3 * 12-10

suplere med:

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGe...VSeatedRow.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/WtBenchDip.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/DBCurl.html

Maj juni 3 * 10-8

Når du er kommet rigtigt godt igang så prøve at skifte din øvelser ud med nogen af de her øvelser:

http://www.motion-online.dk/styrketraening..._-_frie_vaegte/

prøve f.eks. armhævninger, bænkpress, og nogen maveøvelser det kunne f.eks. være:

Hvis du vil træne rigtigt hård styrketræning og blive rigtigt stærk og muskuløs er det bedst, at du melder dig ind i en vægtløfter eller styrkeløfter klub. Prøv og se om der er nogen i dit område. Det er bedst at træne med fri vægt og meget tung træning med få gentagelser (f.eks. 5 * 5). Man bliver dog nemt skadet hvis man gør det uden en træner.

Ham her træner i en vægtløfter klub og træner meget tungt. Han er meget stærk for hans alder.

så hvis du vil være lige så stærk som ham så er det med at blive medlem af en vægtløfter klub eller en styrkeløfter klub.

Det er rigtigt usmart at kører 2 omgang bænkpress. f.eks. siddende + liggende bænkpres. Det er også rigtigt usmart kunne at træne enkelte dele af kroppen. f.eks. kun triceps og bryst. Man vokser mest af at træne hele kroppen. Så følge det program jeg har skrevet op eller få hjælp fra en træner.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share