Hvordan træner jeg uden at vokse mig kæmpe?


Soeren
 Share

Recommended Posts

Hey folkens.

Jeg er 24 år pg har trænet vægte de sidste 4.

Nu er jeg ved at få en størrelse som jeg er ret godt tilfreds med, ja faktisk vil jeg helst ikke vokse meget mere.

Jeg er altså ikke interesseret i at få mig en bodybuilderkrop, men mere en atletisk og markeret krop.

Indtil nu har jeg trænet spiltprogram med basisøvelser (bænk, squat osv) med 4 rep med voksende vægt.

Det har været meget effektivt.

Men nu vil jeg høre om i har gode bud på hvordan jeg fortsat kan træne så mine muskler bliver markerede uden at min krop bliver for stor.

Evt bud på et godt splitprogram eller gode øvelser ville være fremragende, men mest af alt råd mhst vægt, gentagelser, isolation/flermuskelsøvelser osv.

MVH

Soeren

Link to comment
Share on other sites

LOL :laugh:

1. Lad være med at spis så meget.

2. Lad være med at vægttræne.

Det må godt nok være et privillegie at vokse så let at at det bliver et problem :bigsmile:

Lad mit citere SørenW:"At blive bange for at blive for stor af træning svarer til at være bange for at tjene for mange penge ved at arbejde"

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene løsningen er at tage 5-8kg på og SÅ smide 10-20kg gennem den patenterde HavreValleDiæt™

Der er ingen tvivl, om at HaveValleDiæt™ giver gode resultater. Den er dog blevet kritiseret på det seneste. Se her og her for relevante artikler.

Link to comment
Share on other sites

Det er Arnolds Double SPlit program du søger:

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0KF..._98488428/pg_5/

Inden du spørger vil jeg komme dig i forkøbet:

Ja der kunne godt være lidt flere øvelser, specielt for armene. En løsning er at lægge arm dag ind på hviledagen (dag nummer 7) hvor du kører en 10-12 øvelser med 5 sæt i hver for biceps (triceps er det ligegyldigt at træne, man har aldrig mødt en der bad en om at flexe triceps).

Link to comment
Share on other sites

Hvordan en atletisk krop ser ud er subjektivt... men gør det at du:

1. Tager et billed af dig selv, så vi kan se hvordan du ser ud (forfra, bagfra, fra siden, ben og overkrop)

2. Finde et billed af hvordan du gerne vil se ud, og præciser hvad du særligt godt kan lide ved billedet.

derfra kan vi hjælpe dig bedst muligt.

fra artiklen: http://www.t-nation.com/free_online_articl...ss_professional

How much of this business is about being a "people person" and speaking the right language?

AC: It's irrelevant how much physiology you know if you don't have your psychology down.

A few years ago, an employee had a female client who told him she didn't want to get "too big." He told her, "You don't need to worry about that because of Testosterone, IGF-1, growth hormone, blah blah blah."

What that female client heard him say was, "Fuck your idea." She had a genuine concern. She didn't know about hormones. He was belittling her concern. It's actually insulting to someone.

So what I usually say in those situations is, "I understand. 'Too big' is a relative term. What I think is too big and what you think is too big could be different. So I'd like you to bring in a picture of what you want to look like and a picture of someone who's a little too big. And I will guarantee that my results are exactly what you're looking for."

Now, I'm not lying to this client. I'm just building a relationship. I'm speaking her language and I'm starting to get her to buy in that I'm her coach and I'm there to help her.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Godt spørgsmål du her stiller!

Jeg ønsker det samme som dig. At være flot velproportioneret uden at der "står bodybuiler og kamphund ejer" i nakken af mig.

Jeg synes det fedeste er at man både kan være flot elegant veltrænet men stadig se fornuftig ud med skjorte på f.eks :bigsmile:

Jeg synes nemlig også at man kan komme til at se for "proletar" agtig ud med for meget styrketræning. :bigsmile:

Men hvordan hulen holder man sig på det "pæne" plan uden at blive i dårligere form?

Måske med mere løbetræning og cardio generelt?

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker det samme som dig. At være flot velproportioneret uden at der "står bodybuiler og kamphund ejer" i nakken af mig.

Jeg synes det fedeste er at man både kan være flot elegant veltrænet men stadig se fornuftig ud med skjorte på f.eks :bigsmile:

Konklusionen er nok nærmere den, at det er jeres propertions sans der er problemet. Hvor mange clean atleter kender du, der er blevet for store i forhold til hvad du vil kalde velproportioneret?

Hvis man holder en fornuftig fedtprocent, og træner clean, har jeg til dato aldrig oplevet at nogen har haft en størrelse der var et problem. Når man så samtidig ved hvor meget arbejde der skal til at opnå en respektabel masse, så lyder det ærlig talt som om der er propertionerne der er noget galt med.

Så løsningen er nok nærmere at fokusere på at holde en fedt procent på eller under 10. Så vil der for langt de fleste være noget at arbejde med

Link to comment
Share on other sites

F.eks sådan som du ser ud på profilbilledet, Blacky, sådan er f.eks perfekt syne jeg. Ikke for meget og ikke for lidt.

Men hvordan holder du det på det plan uden at blive voldsommere, og stadig holde den gode form?

Eller Anders L - holda da kæft hvor er det godt gået i øvrigt! Så lige før efter billedet. Kæft et godt stykke arbejde!

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Blackice: Enig

Ok! men så er det ret simpelt CFK1. Hold din fedt % under 10 og træne tungt 3 gange om ugen:

Profil: Blackice

Dødløft : 237,5kg

Squat : 170kg

Bænkpres : 160kg

Raw resultater med 3 ugentlige trænings pas.

og droppe dit nuværende program. Prøve istedet at læse starting strength, og gå efter noget tid over til 5 * 5 istedet for 3 * 5.

læs også begynder tråden her på sitet.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

F.eks sådan som du ser ud på profilbilledet, Blacky, sådan er f.eks perfekt syne jeg. Ikke for meget og ikke for lidt.

Men hvordan holder du det på det plan uden at blive voldsommere, og stadig holde den gode form?

Eller Anders L - holda da kæft hvor er det godt gået i øvrigt! Så lige før efter billedet. Kæft et godt stykke arbejde!

Så skulle du se det billede, han for nyligt postede i "billeder af dagsformen"-tråden - ren overpumpet proletar siger jeg dig. Der står godt nok ikke "bodybuilder og kamphundejer" i nakken på ham, men det er det, der skal stå på skulderen/armen, når hans tatovering engang bliver færdig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så skulle du se det billede, han for nyligt postede i "billeder af dagsformen"-tråden - ren overpumpet proletar siger jeg dig. Der står godt nok ikke "bodybuilder og kamphundejer" i nakken på ham, men det er det, der skal stå på skulderen/armen, når hans tatovering engang bliver færdig :smile:

Hahaha - okay..

Ja det står jeg af.. Men hver sin smag. Men ja - store tatoveringer, kamphund og alt for store muskler går ret meget hånd i hånd, sjovt nok. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

hvad med at du styrede din fordomme en anelse.

Ro på. Vi taler om hvordan man gerne vil se ud og hvad man gerne vil udstråle. Hvis man ikke ønsker at være kæmpe stor, så tror jeg måske det er fordi man ikke vil udstråle de ting jeg nævnte her f.eks. Selvfølgelig lidt groft skitseret, men overdrivelse fremmer forståelsen. Ingen grund til at være truffet. Hvad man gerne vil udstråle er jo individuelt og frit. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev ikke truffet for jeg er på ingen måde stor og Anders L udstråler på ingen måde de ting du refere til.

læse starting strength af Mark Riptoe og fat at medmindre du krudter dig så skal der sindsygt meget arbejde og fornuft bagved de resultater blackice og anders l står for.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er der meget arbejde bag, jeg har selv trænet i virkelig mange år og ved præcis hvor meget der skal til. Men når man skal til jobsamtale eller går ned af gaden f.eks, så er det ret svært at vurdere om man har krudtet sig eller virkelig har arbejdet ekstremt igennem - altså hvis man er meeget stor og trænet. Så derfor kan man hurtigt få de associationer, som jeg nævner. Og dem vil jeg personligt gerne undgå.

Det svarer vel lidt til det tøj man tager på. Altså hvordan man ser sig selv og hvordan man ønsker folk skal se én. Tja også bil f.eks. Alt er jo sikkert en form for iscenesættelse.

Hvis man godt kan lide Bullroth / Karl Kani og stribede addidas bukser ignalerer man én ting. Hvis man godt kan lide en nystrøget skjorte og en Boss sweater etc. signalerer man noget andet. Eller Audi kontra en Sort Camaro på gule plader. Det er Selviscenesættelse, det er alt næsten.

Det er vel det hele snakken handler om.

Jeg tror da det er fordi trådstarteren ønsker at signelere noget andet en typisk bodybuilder, han spørger. Det er i hvertfald derfor jeg ønsker at forblive en, i mine øjne, "pæn" størrelse, som passer ind i det billede jeg har af mig selv, og jeg ønsker at signalere.

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gider personligt ikke at begrænse min træning og resultaterne deraf, fordi befolkningen opsætter stereotyper ud fra hvad en flok mennesker fortager sig, hvad end det så er.

Desuden er det jo dybt ubegavet at tro at folk der har fået resultater af deres træning, per definition går med kalle kanin, har kroppen fyldt med tusser og kører mercedes.

Fordi man er kronraget er man jo heller ikke automatisk nynazist, eller rocker fordi man har købt sig en Harley.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gider personligt ikke at begrænse min træning og resultaterne deraf, fordi befolkningen opsætter stereotyper ud fra hvad en flok mennesker fortager sig, hvad end det så er.

Desuden er det jo dybt ubegavet at tro at folk der har fået resultater af deres træning, per definition går med kalle kanin, har kroppen fyldt med tusser og kører mercedes.

Fordi man er kronraget er man jo heller ikke automatisk nynazist, eller rocker fordi man har købt sig en Harley.

Jeg er 100% enig. Men det handler vel mest om ens eget syn på sig selv - hvordan man har det bedst med at se ud - og hvad man signalerer.

Helt ubevidst "brand'er" man vel sig selv på en måde. Både med tøj, stil, bil, job og også ens fysik?

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

F.eks sådan som du ser ud på profilbilledet, Blacky, sådan er f.eks perfekt syne jeg. Ikke for meget og ikke for lidt.

Men hvordan holder du det på det plan uden at blive voldsommere, og stadig holde den gode form?

Eller Anders L - holda da kæft hvor er det godt gået i øvrigt! Så lige før efter billedet. Kæft et godt stykke arbejde!

Tja, nu er jeg ingenlunde den der har lagt størst indsats for dagen, ej heller har jeg de bedste gener. Men jeg har godt nok trænet en del år efterhånden. På billedet vejer jeg cirka 80kg, og i dag vejer jeg cirka 90kg. Tilgengæld har jeg trænet i 7år, uden ophør. Plus nogle år inden, med kropsvægt m.m

Derfor mener jeg denne forskrækkelse for at blive stor, er helt forfejlet. Jeg træner alt det jeg har tid til, og giver den fornuftigt gas. Endnu er jeg langt fra at have nået en størrelse hvor jeg er tilfreds, eller på nogen måde føler mig specielt stor.

Nu er jeg selv med til at ansætte folk ind i mellem, og har personale ansvar på projekt plan (Virksomhed med 4000 ansatte), og en af mine nærmeste kollager er deltager i DM i bodybuilding. Med andre ord, jeg tror ganske enkelt ikke på, at du kan træne dig så stor, clean, at det nogensinde bliver et problem i forhold til job.

Hvis du vælger at tatovere dig i panden, ankomme i en BMW 320 fra 1995, og parkere din amstaf ved indgangen, så sender du naturligvis et signal. Men du bestemmer selv hvilke signaler du sender. Din præsentation af dig selv, og din måde at bære din størrelse på, betyder alt.

Så skulle du se det billede, han for nyligt postede i "billeder af dagsformen"-tråden - ren overpumpet proletar siger jeg dig. Der står godt nok ikke "bodybuilder og kamphundejer" i nakken på ham, men det er det, der skal stå på skulderen/armen, når hans tatovering engang bliver færdig :smile:

:laugh:

Hahaha - okay..

Ja det står jeg af.. Men hver sin smag. Men ja - store tatoveringer, kamphund og alt for store muskler går ret meget hånd i hånd, sjovt nok. :bigsmile:

Til din information, så Joker Blanco. Jeg er stadig et lille nips på 90kg, uden tusser, hunde eller andet. Men ja, jeg kører BMW.

Jeg tror da det er fordi trådstarteren ønsker at signelere noget andet en typisk bodybuilder, han spørger. Det er i hvertfald derfor jeg ønsker at forblive en, i mine øjne, "pæn" størrelse, som passer ind i det billede jeg har af mig selv, og jeg ønsker at signalere.

Så burde tråd starten også vide, at hans størrelse ikke er, og aldrig bliver problemet. Hans valg af påklædning, og stil generelt betyder en del ja. Men om han vejer 70, 90, eller 100kg, har absolut ingen betydning.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Blackice,

Ja, det har meget at sige hvordan man "bærer sine musker". Du har ret i at man ved god og pæn opførsel, sagtens kan bære en meget stor og veltrænet krop.

Jeg synes faktisk det har været en interessant debat, som faktisk også har ændret lidt på min opfattelse af det. Måske det er ubegrundet at frygte at blive for stor, ved clean træning.

Det er nok mere de andre ting så som påklædning, kamphund og tusser f.eks, der kan ændre opfattelsen af ens person. Og igen - hvis man ønsker folk ser på én som en badass motherfucker, så er det jo helt fint! Kroppen alene kan man sikkert sagtens bære på respektabel vis i alle situationer, uden at blive sat i bås.

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share