20 rep squats er for masochister


Columbo
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne ikke nære mig. Det skulle jo prøves - 20 rep breating squats.

100kg tænkte jeg ville være et godt sted at starte. Et dejligt rundt tal ikke? :bigsmile:

De første 10 reps gik nemt. Jeg tænkte "nå, jeg må ha valgt en for nem en vægt". 3 reps senere begyndte jeg så at tvivle på, om min første antagelse var korrekt. ved rep 15-16 måtte jeg hive 2-3 slurke luft ind før næste rep og de sidste 3 reps troede jeg, at jeg fik brug for en hjerteambulance. racket så utroligt smukt og dejligt ud. Jeg måtte næsten lægge stangen tilbage, men jeg holdte ud og fik stangen vaklet tilbage i racket med lidt besvær, førend jeg måtte ned og ligge et par minutter.

I love it :a-okhand:

Mit højre knæ som jeg har døjet med det sidste stykke tid (ondt lige under knæet), synes ikke at have så meget imod denne form for afstraffelse, så jeg må hellere fortsætte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ellers ikke særligt begejstret for squats, men jeg må indrømme, at der er et eller andet særligt over 20 reps breathing squats. Jeg har selv kørt dem i to måneder, og det er en ret specielt oplevelse at have så let ved de første 10 - 15 stykker at man tror der er noget galt. Og så blive ramt af hammeren ved rep nr. 17, hvor det pludselig føles som om ens lunger er holdt op med at virke. Man gisper efter vejret, men der er bare ikke plads til alt det luft man har brug for. Og mens man står der og kæmper for at få vejret, er det pludselig tid til næste rep. Som bare gør det hele endnu værre. Det er en vild øvelse!

Den er dog ret hård ved specielt skulder og håndled, fordi den varer så længe med konstant spænding i squatløftets akavede stilling. Derfor holder jeg lige en pause fra den i øjeblikket, men det skal helt klart prøves igen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt nogle noter i en gammel træningsdagbog fra jeg kørte 20-rep squat. De er tilbage fra 95.

Uge 1. 18 reps med 100kg

Uge 2. 22 reps med 100kg

Uge 3. 16 reps med 110kg

Uge 4. 28 reps med 100kg

Uge 5. 22 reps med 110kg

Uge 6. 26 reps med 110kg

Uge 7. 19 reps med 120kg

Uge 8. 25 reps med 120kg

Grunden til at jeg begyndte på programet var at jeg dengang trænede BB, og på daværende tidspunkt var min overkrop langt bagefter mine lår, hvad angik både styrke og muskelmasse. Derfor begyndte jeg at træne 1 set high-rep squat og 2-3 set leg curl en gang om ugen. Dette var blot ment til at holde massen på benene ved lige, imens jeg prioriterede overkroppen.

Ud fra mit mål var resultatet en katastrofe. På de 8 uger voksede mine lår 3,5 cm! Men det ene set squat blev også kørt som om det var mit liv som stod på spil. I uge 5 besvimede jeg umiddelbart efter at jeg havde racket stangen, og jeg brækkede mig bagefter i 5 af de 8 uger.

Jeg skal hilse og sige at de ikke ligefrem bliver begejstrede i OBBC, når man ikke kan nå ud på toiletet inden man skal brække sig. :D

Link to comment
Share on other sites

I uge 5 besvimede jeg umiddelbart efter at jeg havde racket stangen, og jeg brækkede mig bagefter i 5 af de 8 uger.

Se DET er sådan et RIGTIGT sæt 20 rep breathing squats skal køres. Hvis man kan køre 15 reps inden det bliver hårdt, så er vægten for let. Meningen er jo at man allerede skal begynde at lide omkring de 10 reps :devil:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

kan man bare nøjes med at køre dette ene sæt 20 rep squat?

JA - det er umuligt at køre flere sæt af noget som helst der kræver ben, det er lige før det er tortur.

Min første træning med 20 rep, nåede jeg slet ikke igennem

mit program( 6 øvelser ud over squat )Jeg var bare helt færdig, havde kvalme

under resten træningen og sprængte blodkar i mine øjne.

Det sparker numse :devil:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Kan man ikke lave 20 rep breathing squat som skulderpress eller bænkpres??? Kan ikke få tanken ud af hovedet når det gælder en så go øvelse som military press :devil::devil: 20 rep mums!

Link to comment
Share on other sites

Hvad så hvis man nedsatte rep rangen til 15 eller 10 reps?

Ja, og ??? Så har du et sæt bænkpres eller military press af 10-15 reps. Det som gør 20 rep breathing squats (eller dødløft for den sags skyld) effektivt er at man aktiverer store dele af kroppens muskulatur, og tvinger dem til at lave et voldsomt stort stykke anaerob arbejde. Dette kan ikke reproduceres med andre øvelser.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

ved rep 15-16 måtte jeg hive 2-3 slurke luft ind før næste rep

Strossen skriver i "Super Squats": "...three lunge-busting breaths is the minimum between each rep, and once you get above the tenth rep you might be taking half a dozen or more breaths."

Da jeg i sin tid kørte 20 reps, tog jeg også mindst 3 dybe vejrtrækninger imellem gentagelserne, da vægten begyndte at blive rigtig tung trak sættet godt ud, husker det som det tog over 5 minutter - hvor jeg lød som et damplokomotiv. Trænede dengang i F&F i parken - sindsyg folk gloede!! Jeg var os altid "syg" efter træning, ku aldrig få min post-træning protein ned... ellers go'e resultater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share