Cykling


nannas
 Share

Recommended Posts

Stakkels din krop. Har du altid haft det sådan med den?

Ja - og er da ikke så slemt.. stille og roligt

Og tak for det gode vinter-opmuntringsråd som straks hjælper lidt på det hele...

Var så lidt - vinteren er en super tid!!!

Glemte en ting:

- gulvvarme på badeværelset en iskold vintermorgen.. DET rox!

Link to comment
Share on other sites

Dejlig weekend og i dag kom jeg ud med Frk S, med mit nye udstyr er det ingen sag at holde varmen min handsker er næsten for varme og fødderne kan også holdes varme.

Lørdag blev det ikke til træning men istedet til masser af hyggelige aktiviteter og en del alkohol, som jeg så kunne forbrænde på turen i dag. I ugen der kommer har jeg ikke helt overblik over hvor meget tid jeg får til træning, men vejret ser ud til at holde, så et par løbeture er på programmet.

En ca plan for ugen:

Mandag løb

Tirsdag fri

Onsdag spinning

Torsdag løb

Fredag spinning

lørdag løb

Søndag 3 timers spinning event

Link to comment
Share on other sites

En uge med knap så meget tid til træning som jeg troede og derfor blev noget byttet om og andet måtte jeg aflyse. Jeg har også haft en uge, hvor jeg har haft svært ved at sove og tilstanden af konstant træthed er jeg rigtig dårlig til at håndtere, jeg prøver forskelligt for at få søvn, men det er som om min krop modarbejder mig, hvis jeg fx gå tidligt i seng, så vågner jeg alt alt for tidligt. Og nogle aftner er jeg træt, men kan ikke sove... Temmelig frusterende, men det gode ved det er at jeg har håndteret det godt og været god mod mig selv, ikke nogen ondskabsfulde "så kan du lære det Nanna" tendenser.

I dag har jeg kørt en tre timers spinning event i sats og der fik de små ben lov at bestille noget :bigsmile: Godt for dem og godt for mig.

Det var lavet sådan at vi først kørte med en instruktør i 1 1/2 time og så skiftede de og den andne instruktør kørte så de sidste 1 1/2 time.

En rigtig god ide, for det er svært at komme helt derud hvor alt energi er brugt op på en almindelig dobbelt time og det er svært at nå ud med cyklen.

I dag lykkedes det mig at opleve at jeg mistede min krop og kun mærkede træthed og ikke så meget som en lille dråbe energi kunne jeg finde inden i mig selv, heldigvis var det kun 20 minutter tilbage af timen da tilstanden indtrådte, så selvom jeg følte mig helt død, så kørte jeg med de sidste 20 minutter og det var godt at mærke den viljestyrke.

Også intressant at opleve to så forskellige instruktører give deres bud på hvordan man skal gribe sådan en event an. Jeg kan godt lide at blive presset, hvis det sker på en positiv måde og i den sidste del af eventen, hvor jeg var mest presset fik instruktøren mig virkelig til at yde en indsats, som jeg var rigtig tilfreds med. Godt at opleve at jeg reagere så meget på at få instruktion af en træner hvor jeg føler stor tryghed og hvor jeg derfor tør lidt mere end jeg egentlig tror jeg kan.

Den positive oplevelse af at blive presset er så meget værd fordi den giver mig lyst til mere og mere.

Jeg er lidt usikker på hvor travlt jeg får i næste uge, så jeg venter lige lidt med at lave en træningsplan.

Edited by nannas
Link to comment
Share on other sites

Træningsplan:

Mandag fri

Tirsdag spinning

Onsdag lille løbetur

Torsdag fri

Fredag løb

Lørdag fri

Søndag spinning

Tirsdags spinning blev til 2 timer og 45 minutter og det er måske meget godt at tage lange spinnings omgange når jeg ikke kan nå det så mange gange om ugen. Det var temmeligt hårdt især de sidste 20 minutter, hvor jeg nærmest følte at jeg var ved at dø, heldigvis lever jeg fint op igen når jeg står under bruseren og på cykelturen hjem føler jeg mig sprællevende :bigsmile: Jeg er så fornøjet over at min krop altid vender så hurtigt tilbage og jeg kan mærke at kræfterne vender tilbage. Jeg tror det er godt for mig at træne længe fordi det giver den der følelse af at være brugt helt op, men samtidig kommer kræfterne ligesom strømmende tilbage igen bagefter, men jeg var træt bagefter da jeg mødte min sofa.

Og så er jeg ret fornøjet for jeg er blevet inviteret 3 dage til Barcelona og rejser på mandag :bigsmile: jeg tror at solskin, lidt lunere vejr og lidt middelhav vil gøre mig virkelig godt, for ikke at nævne tapas....

Link to comment
Share on other sites

Og så er jeg ret fornøjet for jeg er blevet inviteret 3 dage til Barcelona og rejser på mandag :bigsmile: jeg tror at solskin, lidt lunere vejr og lidt middelhav vil gøre mig virkelig godt, for ikke at nævne tapas....

Rigtig god tur! Det er en fantastisk by med lækker mad overalt :sun::bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest OnTheRun
Og så er jeg ret fornøjet for jeg er blevet inviteret 3 dage til Barcelona og rejser på mandag :bigsmile: jeg tror at solskin, lidt lunere vejr og lidt middelhav vil gøre mig virkelig godt, for ikke at nævne tapas....

Ja, JEG er i hvert fald ikke misundelig. Møgby. For meget sol og varme året rundt. For lange dage her om vinteren. For meget god mad. GODT det ikke er mig :devil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvad sker der med MOL? jeg holder en lille pause og vupti så er sitet helt foranderet og fyldt med mystiske kommentarer og hvad ved jeg. Når men jeg øver mig i at over se det små ubetydelige ting i livet og forandring af MOL er jo nok i den kategori.

Men jeg har været doven, ganske enkelt.

Barcelona fik mig ned med nakken, for al den dejlige sol, mad og byliv det fik ganske enkelt min energi til at fordufte, heldigvis først da jeg kom hjem.

Måske er det også det faktum at jeg er blevet et år ældre som har gjort mig doven? Nej nok ikke, det er altid interessant at blive ældre, jeg forsøger at bevare den samme optimisme mht til alder, som min søn der snart fylder tolv, han glæder sig voldsomt til at blive så gammel....

Men jeg havde det dejligt i Barcelona og jeg fik badet i middelhavet :bigsmile: jeg går altid lidt i panik når badesæsonen er slut, for jeg synes aldrig jeg får badet nok, den danske sommer har ligesom sine begrænsninger når det kommer til temperaturen på havvandet, så var det godt lige at gense og genmærke havet.

Men nu er jeg på vej op i gear igen og MOL er jo faktisk et sted hvor man skriver om sin træning.... so here we go:

Søndag fik jeg kørt 2 virkelig gode timers spinning og så i går tirsdag fik jeg kørt 2 1/2, imorgen står den på 1 time og jeg håber at jeg når en time fredag og så 2 igen på søndag,

så må de små benmuskler været på toppen igen. Jeg forsøger at overhøre at de piver lidt, faktisk rystede de i den sidste time tirsdag, da vi kørte en væmmelig kombination af meget tungt og så fuld skrue av av av og uha.

Jeg plejer ikke at være så plaget af smeter i mine benmuskler hverken under træning eller efter, måske fordi jeg ikke træner hårdt nok? men så fik jeg ramt guld i går for der sved det virkelig.

Men Frk S står bare og ser helt støvet ud, for magen til anti-cykel vejr skal man jo lede længe efter, mon ikke snart det får regnet af?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Dette er virkelig en fin log, har læst den fra ende til anden som den eneste herinde, din begejstring for træning smitter virkelig :bigsmile:

Kan godt forstå din bekymring om vintervejret, så er det godt at der er noget, der hedder spinning. Mht. de alt for lave badetemperaturer her i landet er løsningen måske en våddragt? Så kan du i hvert fald få en dukkert, men der er selvfølgelig ikke så meget badestrand over det...

Elsker selv at svømme i havet og har en våddragt, den holder dig også oppe så du kan svømme i længere tid :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hej Stinelykke

Tak fordi du skrev :-)

En våddragt er en rigtig god ide og det ville være ret sejt at svømme i vandet udenfor sæsonen. Jeg en dragt ude på CCP og der røg jeg i vandet så mange gange at jeg fint kunne mærke at den bære en oppe.

Allerhelst vil jeg svømme nøgen og det kan man jo ude på helgoland og søbadet også om vinteren, men jeg tror ikke jeg har modet til at hoppe i den iskolde vand.

Køre du på cykel?

Link to comment
Share on other sites

Spinning i dag var kun en time, men hvilken time :bigsmile:

Jeg har nemmer ved at give den fuld skrue når det kun er en time, for så ved jeg at jeg ikke "dør", så den fik alt hvad de små ben kunne trække og hvad lunger og hjerte kunne transportere af ilt til blodet og det var ikke så lidt.

Dejligt at mærke alle de mentale faser jeg må igennem når jeg virkelig giver træningen en skalle. Først opvarmning; hvor jeg begynder at lukke op, så den første del; hvor jeg er super frisk og hvor smerten er ren nydelse og den er ikke særlig voldsom.

Så den sidste del; hvor jeg bliver vred og indædt fordi det gør ondt som ind i helvede( idag føltes det som om jeg fik sprøjtet syre dirkete ind i mine ben) og så den aller sidste del; hvor jeg pludselig får ekstra kræfter og hvor jeg føler det som om jeg er en powerwoman og syren fra før er væk og benene ligesom får deres egent liv....det er bare så godt :bigsmile:

Og bagefter når jeg har vasket sveden af, så er jeg bare glad og lykkelig også selvom København er helt nattesort og klokken kun er 19:15 og cykelturen hjem føles som om jeg flyver...

Jeg tænker lidt på at der var flere der skulle have lov til at få sådan en dejlig oplevelse af det at bruge sin krop og mærke al den gode energi det giver.

Nu lyder jeg vist nærmest religiøs

Link to comment
Share on other sites

ja og man får jo næsten helt lyst til spinning - hvis ellers "mit" center havde en ordentlig politik før hvordan der skulle instrueres. Som de kører nu er det ikke sjovt.

hej Gregers

kom og vær med en torsdag fra 18-19 :) det er lige ved nørreport og du kan jo bare få en prøvetime. Jeg lover dig at instruktøren er i verdensklasse og hun giver så meget energi og god træning.

kh

nanna

Link to comment
Share on other sites

Spinning i dag var kun en time, men hvilken time :bigsmile:

Jeg har nemmer ved at give den fuld skrue når det kun er en time, for så ved jeg at jeg ikke "dør", så den fik alt hvad de små ben kunne trække og hvad lunger og hjerte kunne transportere af ilt til blodet og det var ikke så lidt.

Dejligt at mærke alle de mentale faser jeg må igennem når jeg virkelig giver træningen en skalle. Først opvarmning; hvor jeg begynder at lukke op, så den første del; hvor jeg er super frisk og hvor smerten er ren nydelse og den er ikke særlig voldsom.

Så den sidste del; hvor jeg bliver vred og indædt fordi det gør ondt som ind i helvede( idag føltes det som om jeg fik sprøjtet syre dirkete ind i mine ben) og så den aller sidste del; hvor jeg pludselig får ekstra kræfter og hvor jeg føler det som om jeg er en powerwoman og syren fra før er væk og benene ligesom får deres egent liv....det er bare så godt :bigsmile:

Og bagefter når jeg har vasket sveden af, så er jeg bare glad og lykkelig også selvom København er helt nattesort og klokken kun er 19:15 og cykelturen hjem føles som om jeg flyver...

Jeg tænker lidt på at der var flere der skulle have lov til at få sådan en dejlig oplevelse af det at bruge sin krop og mærke al den gode energi det giver.

Nu lyder jeg vist nærmest religiøs

Pragtfuld beskrivelse - det er jo lige sådan det er når det er bedst!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej Stinelykke

Tak fordi du skrev :-)

En våddragt er en rigtig god ide og det ville være ret sejt at svømme i vandet udenfor sæsonen. Jeg en dragt ude på CCP og der røg jeg i vandet så mange gange at jeg fint kunne mærke at den bære en oppe.

Allerhelst vil jeg svømme nøgen og det kan man jo ude på helgoland og søbadet også om vinteren, men jeg tror ikke jeg har modet til at hoppe i den iskolde vand.

Køre du på cykel?

Jeg dyrker triatlon, så jeg cykler lidt indimellem. Har en Cube-tri cykel, som er vældig fin og som jeg er rigtig glad for. Tør næsten ikke indrømme det, men det er min mindst-favorit-disciplin... (Jeg æææælsker at svømme og er ret glad for at løbe). Tror det er fordi jeg ikke bryder mig så meget om at køre på de små veje fordi jeg ikke stoler på bilister (og fordi jeg cykler mega-langsomt :blush: )

Men det kan være det ændrer sig når udendørssæsonen går i gang igen til foråret. Jeg er begyndt at gå til spinning med tri-klubben og vi har en kanontræner, som kan få adrenalinen op i mig :devil: Kan mærke at jeg er blevet stærkere og mere udholdende. Så jeg håber meget på at blive mere vild med at cykle... Det er trods alt på cyklen at man tager den længste distance i tri :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg dyrker triatlon, så jeg cykler lidt indimellem. Har en Cube-tri cykel, som er vældig fin og som jeg er rigtig glad for. Tør næsten ikke indrømme det, men det er min mindst-favorit-disciplin... (Jeg æææælsker at svømme og er ret glad for at løbe). Tror det er fordi jeg ikke bryder mig så meget om at køre på de små veje fordi jeg ikke stoler på bilister (og fordi jeg cykler mega-langsomt :blush: )

Men det kan være det ændrer sig når udendørssæsonen går i gang igen til foråret. Jeg er begyndt at gå til spinning med tri-klubben og vi har en kanontræner, som kan få adrenalinen op i mig :devil: Kan mærke at jeg er blevet stærkere og mere udholdende. Så jeg håber meget på at blive mere vild med at cykle... Det er trods alt på cyklen at man tager den længste distance i tri :smile:

Hvor sejt med triatlon.

Jeg prøvede det ganske lidt, faktisk alt for lidt, men vender tilbage i 2010.

Svømning er dejligt, men jeg har en elendig teknik så jeg bruger mængder af kræfter og er helt udmattet efter en svømmetur, det er teknik og træning jeg mangler. Mange triatleter kommer fra svømmning har jeg på fornemmelsen?

Jeg kan godt forstå det med de små veje, bilsterne er skræmmende, men det er nu mange ganske gode ruter, hvor man kan køre og hvor det ikke er så slemt med bilerne. Dejligt du kan mærke at spinning giver der kræfter, selv er jeg overrasket over hvor stærk og udholdene jeg bliver af at cykle.

Link to comment
Share on other sites

Hvor sejt med triatlon.

Jeg prøvede det ganske lidt, faktisk alt for lidt, men vender tilbage i 2010.

Svømning er dejligt, men jeg har en elendig teknik så jeg bruger mængder af kræfter og er helt udmattet efter en svømmetur, det er teknik og træning jeg mangler. Mange triatleter kommer fra svømmning har jeg på fornemmelsen?

Jeg kan godt forstå det med de små veje, bilsterne er skræmmende, men det er nu mange ganske gode ruter, hvor man kan køre og hvor det ikke er så slemt med bilerne. Dejligt du kan mærke at spinning giver der kræfter, selv er jeg overrasket over hvor stærk og udholdene jeg bliver af at cykle.

Ja, jeg tror rigtig mange triatleter er eks-svømmere. Det er lidt snyd for os andre 'amatører', der enten er løbere/cyklister eller som mig, uden en solid baggrund i nogen af de tre sportsgrene. Jeg har svømmet og løbet on-off siden jeg var 14 men har aldrig dyrket det på 'højt' plan.

Men jeg er overrasket over hvor hurtigt jeg har forbedret min teknik efter 10 måneders instruktion, så hvis du har lyst til tri, skal du ikke lade dig afskrække af svømningen. Ellers er der jo også duatlon (løb-svøm-løb).

Hvilke muskler synes du især bliver stærke af at cykle? Kan mærke det i benene men synes jeg kan huske at have læst, at det styrker lænden? Har tendens til at få hold i lænden og vil gerne have trænet den op!

Link to comment
Share on other sites

hej Gregers

kom og vær med en torsdag fra 18-19 :) det er lige ved nørreport og du kan jo bare få en prøvetime. Jeg lover dig at instruktøren er i verdensklasse og hun giver så meget energi og god træning.

kh

nanna

Er det SATS Købmagergade?

Så er det jo Cathine M - hende har jeg hørt om. Så er der sikkert booket lang tid i forvejen kunne jeg forestille mig. Men hvis det er det center, så prøver jeg at se hvornår der er ledigt og det passer ind i kalenderen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tror rigtig mange triatleter er eks-svømmere. Det er lidt snyd for os andre 'amatører', der enten er løbere/cyklister eller som mig, uden en solid baggrund i nogen af de tre sportsgrene. Jeg har svømmet og løbet on-off siden jeg var 14 men har aldrig dyrket det på 'højt' plan.

Men jeg er overrasket over hvor hurtigt jeg har forbedret min teknik efter 10 måneders instruktion, så hvis du har lyst til tri, skal du ikke lade dig afskrække af svømningen. Ellers er der jo også duatlon (løb-svøm-løb).

Hvilke muskler synes du især bliver stærke af at cykle? Kan mærke det i benene men synes jeg kan huske at have læst, at det styrker lænden? Har tendens til at få hold i lænden og vil gerne have trænet den op!

Ben( man får altså rigtige gode lårmuskler), balder og arme, synes jeg. Min lænd har jeg haft problemer med og det hjælper cykling ikke på,faktisk gør det smerterne meget værre så her må man lave kedelige styrkeøvelser.

Jeg har tænkt over det med duatlon, men synes på den måde det er lidt snyd så jeg ser svømningen som en udfordring :-)

Link to comment
Share on other sites

Er det SATS Købmagergade?

Så er det jo Cathine M - hende har jeg hørt om. Så er der sikkert booket lang tid i forvejen kunne jeg forestille mig. Men hvis det er det center, så prøver jeg at se hvornår der er ledigt og det passer ind i kalenderen.

Jeps det er hende og det center og der er plads på holdet, bare ring til centeret og spørg om du må få en prøvetime. Hun er benhård og meget kvalificeret :bigsmile: men hun har jo også haft en karriere indenfor cykelsport, som vist ikke finder sin lige hos en spinningsinstruktør og det jo i sig selv inspirerende.

Hyggeligt hvis du får tid til at komme forbi :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Fik kørt en time igen fredag og i dag var jeg så på cykelmesse og så på herlige ting :bigsmile: Frk S ønsker sig en ny saddel, men jeg fandt igen som jeg rigtig synes passede til hende.

Men jeg købte en cykelhjelm til brug for almindelig cykling. Jeg har været lidt ambivalent mht at køre med cykelhjelm når jeg bare cykler på arbejde, men nu har jeg besluttet at jeg holder for meget af min hjerne til ikke at passe godt på den.

Imorgen står den på 2 gange spinning, så jeg er ganske tilfreds med denne uge.

Link to comment
Share on other sites

Jeps det er hende og det center og der er plads på holdet, bare ring til centeret og spørg om du må få en prøvetime. Hun er benhård og meget kvalificeret :bigsmile: men hun har jo også haft en karriere indenfor cykelsport, som vist ikke finder sin lige hos en spinningsinstruktør og det jo i sig selv inspirerende.

Hyggeligt hvis du får tid til at komme forbi :bigsmile:

Hep,

Så har jeg reserveret spinningtid torsdag klokken 18. Jeg tager min CC Hillerød-trøje på, så kan du jo komme hen og sige hej hvis du lyster.

Link to comment
Share on other sites

Hep,

Så har jeg reserveret spinningtid torsdag klokken 18. Jeg tager min CC Hillerød-trøje på, så kan du jo komme hen og sige hej hvis du lyster.

Torsdag er der vist vikar på, men jeg undersøger det lige :bigsmile: og jeg vil rigtig gerne hilse på dig.

Edited by nannas
Link to comment
Share on other sites

Ugen er sluttet på et okay niveau, 7 timers spinning er det blevet til og det selvom det også har været en travl arbejdsuge, så det kan godt lade sig gøre at nå begge dele.

To timer i dag, hvor jeg var fyldt med energi og fik kørt igennem i begge timer, især den sidste time, hvor der var meget "klatring" var lige hvad jeg trængte til, masser af tung enkeltakt og så dirkete over i noget spurt, så kan man altså mærke at man har en krop.

Men jeg mangler noget løbetræning og noget styrketræning, men løb i buller-mørke er altså ikke det sjoveste.

Men alt i alt er jeg tilfreds med min indsats og det er jo en god måde at slutte ugen på :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

I dag ingen træning :-) men til gengæld et meget spændene og inspirerende foredrag om styrketræning og cykling, og jeg fandt ud af masser af ting som jeg ikke vidste. Bla alt det om restitution, som jeg ofte har lidt svært ved at affinde mig med, men det er anderledes at tænke rom når jeg har fået puttet noget mere teori på.

Og så noget virkelig interessant omkring hvordan man kan træne sine muskler ved at lave nogle springagtige øvelser, hvor musklerne henholdsvis får en belastning gennem vægt og et hop og så bliver strukket ud igen: så man hopper med lidt vægt på skuldrene. Meget interessant, selvom jeg nok lige synes det er lidt grænseoverskridende at hoppe rundt på gader og stræder.

Men jeg fik set en masse øvelser og et par af dem ville jeg nok turde binde an med.

Der var også en masse gode ting om hvordan man laver en plan for sin træning, så man kan bygge formen op på den rigtige måde. Jeg elsker at træne efter et mål og nu kan målet være at starte formkurven lige efter jul og så er målet lige nu at holde en passende form, inden jeg starter på at træne formen, heldigvis giver det god mening for mig selv :bigsmile:

Der var også lidt om glykogen og hvordan man sikre at bevare energien under træning.

Jeg føler mig meget klogere nu :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share