Cykling


nannas
 Share

Recommended Posts

2 timer spinning - den ene med Cat-woman :bigsmile: jeg var stadig træt.. men fik kørt, især den sidste time gik ret ok. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg bare skal skrue lidt op for træningen eller om jeg skal slappe lidt af, men jeg hælde rnok til at trætheden skal trænes væk.

Men imorgen skal jeg ikke træne.

Link to comment
Share on other sites

Så fik Frk. S to nye flotte dæk- continental GP 4000 S... wauv de nærmeste funkler- og den meget cykelkyndige Hr. H var dækmontør. Jeg rensede kransen, så nu er vi godt kørende uden skidt og med solidt nyt gummi.

Og straks får jeg lyst til at køre mig en tur...

Link to comment
Share on other sites

Så fik Frk. S to nye flotte dæk- continental GP 4000 S... wauv de nærmeste funkler- og den meget cykelkyndige Hr. H var dækmontør. Jeg rensede kransen, så nu er vi godt kørende uden skidt og med solidt nyt gummi.

Og straks får jeg lyst til at køre mig en tur...

Nu er det ganske vist lidt sent, men ofte kan det betale sig at købe cykeldele i enten england eller tyskland hvis man har mod på den slags.

Continental GP4000 koster jo normalt 300kr i dk, men fra fx bike-discount.de kan man få dem til 210kr stykket og fragtprisen er på omkring 45-50kr... Sådan vil det også typisk være når du skal udskifte kæde og 105 kassette. Så hvis du køber en masse smådele kan du hurtigt spare en del.

I øvrigt et glimrende dækvalg :smile:

Så vidt jeg ved er det de bedste dæk på markedet!

p.s. god log!

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Lige et indlæg fra endnu en skabslæser, der troligt følger med i din log :wink:

Jeg er helt enig i dine betragtninger vedr. alder/form og træning og kan da kun ryste på hovedet over den slags bemærkninger, du blev udsat for. Jeg har generelt meget svært ved at forstå folk, der åbenbart mener man skal være ultrafit for at træne eller ser ned på andres træning - hvilket man desværre også ser her på MOL. Jeg husker også tydeligt en tråd på feltet.dk, hvor folk diskuterede hvilke cyklister man hilste på ude på landevejen og hvilke man ikke gjorde. Der blev ligefrem opstillet en liste over hvad der gjorde at man var "rigtig" rytter og gud forbyde, at man skulle komme til at hilse på folk, der ikke kørte med klikpedaler.

Jeg har også en meget overvægtig veninde, der aldrig ville drømme om at sætte sine ben i et motionscenter af frygt for at blive set ned på af alle de veltrænede mennesker, der kommer der. Jeg har prøvet at forklare, at der også er ganske alm. folk i centrene. Frygten er der dog stadig og en del af den er desværre nok velbegrundet.

Personligt træner jeg for at træne - det er et mål i sig selv. Det giver mig velvære i hverdagen, mentalt overskud, socialt samvær med venner, gode oplevelser i naturen og meget andet. Så er jeg mindre optaget af, hvad andre synes om min træning og om den nu også er 100% optimal.

Hmm - og nu har jeg pludselig en ustyrlig lyst til blåbærmuffins :laugh:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Det er lidt sjovt at folk diskutere hvem de hilser på, men også patetisk. En af de gode ting ved at cykle er jo netop at det er sådan en broget flok der suser afsted derude.

Forleden da jeg kom ræsnede afsted ned af Borups alle lå der pludselig en på hjul, lidt sjovt sådan at lægge sig på hjul lige ind igennem byen, men da jeg holdt for rødt var det en sød lidt ældre mand som kørte på sin citybike, men som med stor interesse spurgte til hvor min tur gik hen og hvor tit jeg kørte. og sådan er det jo i 99% af tilfældene; folk der kan lide at cykle deler det gode fællesskab der i at nyde farten og følelsen og så overlader de den mere arrogante stil til de sidste 1 %.

Når man som mig har rigtig mange ture alene så møder man masser af søde folk, som man følges med og hvor man så skiftes til at trække lidt og hvor man så hilsner venligt og siger tak for turen, når vejen skiller en igen.

Nu er jeg jo ret ny udi at cykle og jeg har lige skulle vænne mig til at man er så fælles med nogen man slet ikke kender, men egentlig er det rigtig fint. Det der med at hilse er jeg nok ikke den bedste til, for jeg er så optaget af at cykle, at jeg ikke sådan får kigget mig så meget omkring.

Imorgen skal jeg prøve at løbe efter at jeg har cyklet, det bliver interessant. Ikke mindst med de nye dæk :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt sjovt at folk diskutere hvem de hilser på, men også patetisk. En af de gode ting ved at cykle er jo netop at det er sådan en broget flok der suser afsted derude.

Lige præcis. Det er heldigvis også min erfaring at langt de fleste er venlige og imødekommende. Jeg er for nyligt begyndt at køre mountainbike og der er folk også meget hjælpsomme og snakkesaglige, når man mødes i skoven.

Synes da også det vigtigste er, at man trods alt allesammen er ude for at dyrke en fælles interesse.. uanset om man så er supermotionist på en carbon-racer eller lige er begyndt og måske ikke i den bedste form.

Link to comment
Share on other sites

I juli måned tilmeldte jeg mig denne her mini-mikro trialton ting og i dag var det så dagen, hvor jeg skulle prøve hvordan det er at svømme/cykle/løbe. Jeg har været ret meget i tvivl om jeg ville kunne gør det ordenligt. Fx er jeg ikke verdens bedste svømmer så selv en lille svømmedistance har været ret skæmmende. Jeg ved jeg kan svømme 3 gange så langt men alligevel har jeg været sikker på at jeg på en eller anden måde ville komme til at køre noget forkert. Så meget for selvtillid når det gælder svømning. Cykling har jeg følt mig sikker på og løb, der ved jeg at jeg ikke løber så hurtigt, men at jeg nemt ville kunne klare den korte distance.

Så med cyklen pudset, nye dæk og en anelse sommerfugle i maven stod jeg op i regnvejr og besluttede at der hverken var regn eller blæst som skulle afholde mig fra at prøve.

Svømningen gik ok. Jeg havde besluttede at tage det roligt og forsøge at nyde det og det lykkedes mig.

Jeg sluttede ikke sidst i mit hold og jeg var super hurtig til at skifte så allerde der kom jeg hurtigere afsted end et par af dem som havde været hurtigere i vandet. Afsted på Frk S og ruten var rigtig god; bakker, vind og lidt regn lige den slags jeg har vænnet mig til gennem sommerens cykelture. De første par km lå min puls tårnhøjt og jeg have svært ved at slappe af og bare koncenterer mig om at køre, men efter at have overhalet et par stykker fik jeg ro på mig selv og begydnte at tænke; Det er jo det her som du er god til.....og så susede Frk S og jeg afsted i rigtig god stil.

Jeg kørte gennem en rundkørsel i god fart og baghjulet skred ligeom lidt ud- og jo 300 meter efter var det ganske vist, min cykel var punkteret. Og jeg havde ladet sadeltasken blive i bilen for jeg synes Frk S ser flottere ud uden. Så meget for forfængelighed.

Så tog jeg cykelskoene af og traskede afsted, imens dem jeg havde overhalet kom drønende forbi. Der var heldigvis kun 1 km til målområdet.

Og ja selvom der var en frisk slange i tasken i bilen, så var jeg altså iskold og ret våd på det tidspunkt, så jeg besluttede mig for ikke at gennemføre.

Så nu ved jeg at det er sjovt at køre på cykel efter at jeg har svømmet og at jeg nok bør træne lidt mere svømning til næste gang. Hvordan det er at løbe har jeg så tilgode

Jeg har lovet min søn at vi gør det sammen til næste år og så tror jeg at vi tager cykelslangerne med på turen :bigsmile:

Imorgen står den på spinning

Link to comment
Share on other sites

Uge 36 har været god træningsmæssigt, mandag fik jeg ikke cyklet, men ellers har jeg gennemført min plan og jeg sluttede ugen i dag med to rigtig gode spinningstimer.

Uge 37 er planlagt og ser sådan her ud:

Mandag løb

Tirsdag cykling

Onsdag cykling

torsdag fri

Fredag løb/vægte

Lørdag spin eller svømning

Søndag spin

Jeg har sat lidt mere ind jeg jeg tror jeg når, mest for at presse mig selv de dage hvor det er svært at nå. Så ved jeg at jeg aflyser noget, hvor jeg ikke når det.

Og igen så afhænger det jo i høj grad af vejret og der bliver cykling, men lige nu ser det ud til at der kommer lidt sommer i løbet af ugen.

Min kostomlægning siden juli er virkelig slået igennem- jeg føler meget sjældent sult og skal tit huske mig selv på at spise. Trangen til sukker er meget afdæmpet og kan klares med et glas sodavand light.

Det er mest i sociale sammenhæng at det kan være vanskeligt især det med jeg jeg nærmest ikke drikker alkohol, det virker mystisk på andre. egentlig underligt så meget social kontrol der er i det at spise, noget der er meget godt at tænke over når man selv har børn. De elsker altså ikke en mere fordi de elsker ens mad ....

Mad skal jo stadig være dejligt og velsmagende- en vigtig balance at øve sig i.

Link to comment
Share on other sites

Sådan en eftermiddag hvor Frk S og jeg bare må ud. Selvom planen stod på løb, så blev den plan hurtigt ændret og afsted til mosehuset, hvor jeg skulle mødes med Hr. H.

Så gik det derud af med masser af overskud. Mine nye dæk føles rigtig gode og jeg synes det var en af de cykelture hvor det hele falder i hak, cykeln, pulsen, vinden og farten.

Jeg var i så godt humør at jeg glemte at tage tid på min runde på tyren, men egentlig er det jo også ligemeget. Mine ben var fulde af kræfter og min puls ville pludselig også gerne arbejde lidt i den røde zone uden at jeg følte det som en nær-død oplevelse.

Heldigvis ser det ud som om der kommer flere af den slags dage hvor jeg kan nå ud en tur inden det bliver mørkt :bigsmile:

Imorgen skal jeg løbe

Link to comment
Share on other sites

Jeg er først for nyligt begyndt, at planlægge (og overholde) min motion forud. Personligt forsøger jeg at skifte dagligt mellem løb og cykling, såfremt der ikke er et løb jeg vil deltage i. Jeg er dog fortsat i tvivl om, hvorvidt det er godt eller ej. Der skal være plads til spontanitet. Til sagen...

Hvor langt cykler/løber du om dagen nu? Og hvor meget tøj har du på når du cykler? Overveer at tage jakke på til dagens cykling, det er ellers måneder siden sidst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg cykler mellem 60-70 km så kan jeg nå hjem inden det bliver mørkt. Indimellem har jeg ture på flere km men pga min ryg så holder jeg det på et minimum. Løb ved ikke i Km men jeg løber omkring 30-35 minutter incl opvarmning og igen så efter hvor meget tid jeg har. Mine prblmer med løb er af muskelmæssig karakter, mine ben er ikke så løbeagtige endnu, konditionsmæssigt kan jeg godt løbe længere.

En klog kvinde har lært mig at man godt kan få udbytte af små ture, på både cykel og løb, for man kan lægge flere hårde intervaller ind- tak Signe.

Jeg har netop fået mig en langærmet trøje til cykling og jeg brugte den forleden, på ud vejen var det ret varmt, men på hjem vejen hvor solen var på vej ned var det rigtig dejligt ikke at komme småfrysende hjem. Især den sidste del af turen ind gennem byen, hvor jeg ikke kan køre så stærkt og hvor jeg skal holde for rødt lys kan afkølningen godt passe til lange ærmer.

Jeg prøver at nå træning 6 dage om ugen og lægger også en del spinning ind- helst to timer af gangen.

Link to comment
Share on other sites

60 - 70 km. er langt. Flot.

Jeg kører kun 35 - 50 km. det tager en time til halvanden på cyklen; men med tøjskift og afsvedning inden jeg kan gå i bad, tager også tid.

Det blev til tur med korte ærmer igen i dag, solen skinnede så dejligt, da jeg kørte af sted.

Link to comment
Share on other sites

60 - 70 km. er langt. Flot.

Jeg kører kun 35 - 50 km. det tager en time til halvanden på cyklen; men med tøjskift og afsvedning inden jeg kan gå i bad, tager også tid.

Det blev til tur med korte ærmer igen i dag, solen skinnede så dejligt, da jeg kørte af sted.

Ja jeg kørte også med korte ærmer i dag, men på tilbagevejen var det nu lidt koldt.

Har du kørt længe på cykel?

Link to comment
Share on other sites

Løbedag og det gik rigtig godt. Jeg begynder lige så stille at nyde at løbe og jeg har ikke ondt i mine skinneben, så min meget rolige træning har haft god effekt.

Jeg har læst at løbetræning skal være rigtig godt for knogler pga stødene som man får når man løber. En god kollega som løber meget og langt og som har gjort det længe, fortalte mig at det også er derfor at det tager lang tid at træne sig op til at løbe langt, kroppen skal vænne sige til den form for belastning. Jeg er lidt optaget af det med knoglerne for jeg er rigtig glad for mit skelet og vil gerne passe godt på det. Jeg tror at man lever lykkeligst med et godt og helt skelet.

Imorgen håber jeg både at nå spinning og svømning. Svømning er med junior og en kammerat så det skal nok blive hyggeligt :bigsmile:

Søndag spinning eller cykling alt efter tiden.

Næste uge bliver der ikke meget tid til træning med to rejse dage og fuldt program de andre dage, bliver det på et minimum. Men måske er det fint for søndag er der CSC og jeg har besluttet at køre med, selvom jeg tvivler på at ryggen vil finde sig i 128 km, men så må jeg jo øve mig i at stå af og strække og så bare køre for at nyde det, uden at have pisket et stemning op omkring en tid.

Link to comment
Share on other sites

En times spinning- det er altså lang tid siden at jeg har kørt "kun" en time og det er tankevækkende for sidste vinter syntes jeg at det var hårdt at køre to timer, mega hårdt. Og så nu efter et 1/2 års træning på racercykel så synes jeg at en time er lidt...

Svømning var mest leg men også lidt baner.

Link to comment
Share on other sites

Næste uge bliver ikke særlig træningstung for jeg skal rejse og søndag er der CSC motionsløb.

Mandag Cykling

Tirsdag enten cykling eller spinning

onsdag fri

torsdag fri

fredag fri

lørdag fri

Søndag CSC

Onsdag og torsdag er fridage fordi jeg er bortrejst og jeg vil ikke få mulighed for at løbe eller noget. Jeg satser dog på at jeg får mulighed for at gå et par ture.

Så det bliver lidt interessant se se hvordan min krop reagere på al den træningsfrihed, mentalt bliver det slemt for jeg bliver så rastløs når jeg ikke bevæger mig. Fredag og lørdag vil det være dumt at tage cyklen ud, for jeg vil være frisk til søndag...

Efter CSC tænker jeg at rutinerne skal til at ændres, det bliver svært at komme ud at cykle på hverdagene og spinning kan ikke helt erstatte cykling, mest pga det mentale.

De sidste par timers spinning jeg har kørt har været fine nok i forhold til instruktører og den slags, men jeg har lidt svært ved at forlig mig med den store mentale forskel det er på cykling og spinning for mig.

Spinning handler så meget om at få så meget træning ud af tiden som muligt, intervaller og rød pulszone. Hvorimod cykling handler om udholdenhed, styrke og om at bruge sin kræfter rigtigt.

Forskellen er selvfølgelig farten, som jo ikke er et parameter når jeg spinner. Det gør det altså en anelse kedeligt, men jeg vil forsøge at få en mere positiv vinkel på det...

Måske er det bare fordi jeg virkelig er så glad for min cykel, at det føles lidt som fangeskab at køre spinning.

Udover at ændre attitude i forhold til spinning så skal jeg begynde at løbe mere kontinuerligt, altså sådan 3 gange om ugen. Og mit mål er at kunne løbe en lidt længere distance (10 km) inden jul og at kunne have den samme indstilling til løb som til cykling, at nyde min egen styrke og min evne til at bruge mine kræfter fornuftigt.

Det skal nok blive interessant.

Deruover så er styrketræning på programmet for nu er der jo ikke nogen "mine arme skal kunne holde til en lang cykeltur så derfor må de ikke være ømme" undskyldning.

Og det gode ved at starte op på styrketræning igen er at jeg ved at det går rigtig hurtigt i starten, med at får skuldre, arme og brystmuskler til at bestille noget. Så der er masser af muskelømhed og følsen af at blive stærkere og stærkere at hente, - ikke så dårligt.

Link to comment
Share on other sites

I dag prøvede jeg at køre med en rigtig stor gruppe af kvinder, vi var en 15 stk i alt.

Så mange har jeg ikke prøvet at følges med før.

Jeg punkterede et stykke ude på ruten, men fik sat ny slange i og så gik det videre, vi skulle ud til Avedøre og køre noget "cup". Nå men når man har sagt A må man også sige B og selvom jeg ikke ved ret meget om hvad en Cup er så fulgte jeg pænt med. Vi skulle køre 5 omgange på en lille rute derude, og så gik det afsted over stok og sten, efter en halv omgang havde jeg tabt feltet, for jeg er altså ikke særlig god til at ræse igennem sving. Og så er felter heller ikke lige mig, så jeg måtte slide alene et stykke bag den store gruppe. Et par andre af rytteren faldt også tilbage, så jeg sluttede ikke allersidst. Men den sidste omgang fik jeg en god fornemmelse af hvordan det er at køre mere aggresivt og det var faktiske rigtig sjovt. Jeg tror jeg køre med en anden mandag- så får jeg også lært det der med at ligge i et felt.

Rigtig god træning på de 5 omgange- jeg fik rigtig god puls :bigsmile:

Åh hvor jeg glæder mig til CSC motionsløbet

Link to comment
Share on other sites

Forberedelse til CSC motionløb:

Hvile:

5 dage uden fysisk anstrengelse, kun arbejde og rejsetid.( jeg er ved at blive skør af ikke at få banket min krop lidt igennem)

Kost:

høj indtag af kulhydrater, især i dag lørdag bla. ristet brød med smør og gulerodskage med den der lækre iceing :tongue:

Æblejuice i den ene drikkeflaske - Vildt

Udstyr:

Frk S er poleret og pudset

Jeg har lånt et par "lange ærmer" til den kølige morgenluft

Mentalt:

Fuck hvor jeg glæder mig og det er der jo ret meget energi i

Link to comment
Share on other sites

Solskin, nærmest vindstille, søde mennesker og søndagmorgen i København, Frk Specialized hvad mere kan man ønske sig?

De første 50 km gik forrygende vi strøg afsted op af stranvejen, tempoet lå rigtig godt sådan omkring de 35 indimellem kom vi lige op på de 40, og løbet var super veltilrettelagt, med masse af politi og folk ved alle stoplys.

Jeg følte mig så stærk og tænkte at jeg nok kunne køre mit hidtil bedste race.

Men, men træerne vokser ikke ind i himlen, efter de 50 km så begyndte ryggen at være besværlig. Jeg ville ikke af, for det føles jo som at give op i forhold smerterne og jeg har det altså meget svært med at føle at jeg giver op. Også selvom et stræk bare tager 5 minutter.

Men da vi drejede fra ved Humlebæk var det ved at være slemt og jeg mistede kontakt med de to fra vores gruppe. Hr H blev ved mig og forsøgte at overtale mig til en lille pause, heldigvis kom vi til depotet og jeg kom af og fik strukket og vi fandt de to andre så vi kunne fortsætte samlet. Men nu var jeg nået til det punkt hvor et hvert forsøg på at træde igennem bliver straffet med smerte som ikke kun er i ryggen, men også i ben. Og jeg kan stadig huske hvor længe min ryg var smadret efter at jeg var alt for stædig og kørte i 4 timer med ondt i ryggen. Man skal ikke tror at man kan cykle den slags væk !

Så jeg måtte opgive at køre i det tempo som de andre lå i og faldt tilbage og når man har sluppet et felt, så er det altså farvel.

Hr H blev og fulgtes med mig og så længe jeg ikke pressede mig selv, så gik det fantastisk, jeg holdt et par små strækpauser undervejs.

Solen bagte og sesommeren viste sig fra sin bedste side og jeg nød det og slappede af og fik mig selv overbevist om at det er jo det, som det hele handler om; at have det sjovt og at nyde det når jeg cykler...

Den ene af de to andre rytter fra vores lille hold, havde besluutet for også at være hjælperytter for mig, så hende fandt vi sammen med igen. Så resten af turen fik jeg nærmest ikke lov til at ligge i front og vi kørte i okay tempo bare os tre sammen.

Og kom i mål sammen - tak til de to fordi de gad at køre løbet på den måde :bigsmile:

Jeg er super glad for at jeg valgte at køre selvom jeg godt vidste at min ryg ville være besværlig, for det altså bedre at gøre det end ikke at gøre det.

Jeg øver mig hele tiden i at nyde det, som jeg gør, også når jeg ikke klare mig super, i dag nød jeg det selvom jeg ikke kunne hænge på. Mine ben var så stærke så den lange pause var også et fornuftigt valg, men nu skal jeg altså have den ryg iorden.

Link to comment
Share on other sites

Så gik der næsten en hel uge, hvor der gik så meget arbejde i den at jeg ikke nåede træning. Det er tankevækkende hvor svært det begynder at være at holde fast i de gode vaner, når jeg kommer under pres af arbejde. Det kræver en uhyggelig grad af planlægning, eller måske handler det om prioritering?

Men heldigvis var jeg inviteret med på en cykeltur i dag, lige efter Kvindernes VM, så inspirationen var helt i top :bigsmile: Vi var en gruppe på 6 og kørte over farum, høvelte og til strandvejen, 65 gode km i fantastisk selskab og med god vind og pludselig så forsvinder alle min bekymringer og ærgelser og jeg ved at det her er vigtigt for mig: at mærke mit hjerte, min krop, min puls, ilten der strømmer ud i mit blod... Det var en tur hvor vi kørte stærkt og jeg kom helt derud hvor alting giver mening :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share