Stor fremfor Makeret?


Idrizi
 Share

Recommended Posts

Det afgørende når hypotrofi ønskes er træningsmængden - altså antal løftede kg. overordnet set er konsensus: 1-5 reps = styrke. 6-12 = hypotrofi. Derover er det primært udholdenhed.

Det kan selvfølgelig ikke adskilles så skarpt, forskellige mennesker reagerer forskelligt på samme træning.

Når du skriver "stor fremfor markeret" lyder det endvidere som om du har misforstået noget - om du er markeret afhænger primært af din fedtprocent. Jeg hører ofte folk (specielt unge fyre) snakke om den problemstilling du her fremsætter, og i 95% af tilfældene træner de sådan set rigtig nok, bortset fra: 1)deres intensitet er ikke høj nok, 2)derfor bliver deres træningspas præget af ineffektivitet og dermed alt for lange og vigtigst: 3)de spiser SLET ikke nok/rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Tja..

Helt overordnet - færre reps flere kg..

Tror du mener lige omvendt. Som Qubet også er inde på. Ligger man på 1-6 reps er ens træning primært styrke baseret. ca. 8 er meget en mellem ting IMO og 10-12 reps er ideelt for hypotrofisk træning. Men derudover så brug beregneren her på siden til at finde dit energiforbrug og fyld dernæst bare i dig. Så du ligger ca. 500-700kcal over hvad din krop reelt har brug for. Så skal du squ nok få bygget noget størrelse på.

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Lol, sikke noget vrøvl.

Gør som Fredrik siger og spis noget mere.

Hehe - vrøvl og vrøvl.. Der er nok lidt religion indblandet. Jeg synes sjældent man møder nogle, der siger det samme.

Jeg er nu temmelig sikker på at 6-8 reps med max kg. ville virker meget bedre for mig end 10-15 reps med for lav vægt.

Det går ret hurtigt fremad for mig selv på den måde i hvert fald. Det er vel det bedste bevis man kan have for at det virker. ;-)

Men klart ja - han skal helt sikkert også spise lidt mere mad. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hehe - vrøvl og vrøvl.. Der er nok lidt religion indblandet. Jeg synes sjældent man møder nogle, der siger det samme.

Jeg er nu temmelig sikker på at 6-8 reps med max kg. ville virker meget bedre for mig end 10-15 reps med for lav vægt.

Det går ret hurtigt fremad for mig selv på den måde i hvert fald. Det er vel det bedste bevis man kan have for at det virker. ;-)

Men klart ja - han skal helt sikkert også spise lidt mere mad. :bigsmile:

Og hvad får dig til at tro at han i dag træner med 10-15 reps og lav vægt?

Link to comment
Share on other sites

Hvor kom de 15 reps fra? Videnskabeligt er der konsensus om at det er mængden og intensiteten der afgør om man hypotroferer. Langt de fleste vil kunne opnå større mængde ved at køre i den høje ende af rep ranget 6/8-12, end ved at køre f.eks 6, uden at det går synderligt meget ud over intensiteten.

Til gengæld bør man også køre med lave rep ranges ind i mellem, da de har en større effekt på det neuromuskulære aspekt (+det er lidt sjovere :blush: )

Link to comment
Share on other sites

Han fortæller intet om hvordan han træner pt. så derfor er hele denne snak jo lidt åndsvag.

Jeg baserer det blot på hvad jeg umiddelbart - derfor skrev overordnet - kunne forestille mig var galt.

Jeg har gennem tiderne ofte set eksempler på unge drenge, der tror det er skide godt at tage 100 reps med håndvægte med utrolig lille vægt, hvis de skal vokse. Men eftersom vi overhovedet ikke har hørt hvordan han gør pt. er det jo umuligt at svare fornuftigt. Det var bare en umiddelbar løsning, som jeg skrev.

Jeg synes det er lidt utroligt så meget skepsis og hånelige kommentarer, der kommer her bare fordi man kommer med et umiddelbart forslag, til hvordan han måske kan opnå en større og mindre senet krop.

Men det har da alligevel åbnet for en sjov debat, men jeg synes det er lidt latterligt at begynde at snakke om vrøvl osv. Det virker i det hele taget ret fjensk. Jeg taler udfra hvad der er min egen erfaring, og ikke hvad jeg har hørt og læst om skulle være det korrekte.

Jeg er i det hele taget enig i hvad qubet siger. Det er jo sikkert ret individuelt hvad, der virker for én. Jeg tror faktisk heller ikke det har det store at sige om man kører 6 eller 10 reps - bare man kører til udmattelse, og ikke springer hver anden træning over osv. Jeg tror faktisk det dér har mest at sige er ens motivation, så man ikke "snyder" med sin træning og liiige dropper sidste løft fordi man ikke gider rigtigt.

Jeg tror faktisk bare vores trådstarter skal spise rigtigt og nok og virkelig træne igennem til udmattelse hver gang. Så er det i mine øjne mindre afgørende om han tager 6 eller 10 reps.

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er i det hele taget enig i hvad qubet siger. Det er jo sikkert ret individuelt hvad, der virker for én. Jeg tror faktisk heller ikke det har det store at sige om man kører 6 eller 10 reps - bare man kører til udmattelse, og ikke springer hver anden træning over osv. Jeg tror faktisk det dér har mest at sige er ens motivation, så man ikke "snyder" med sin træning og liiige dropper sidste løft fordi man ikke gider rigtigt.

Hmm.. det skal man selvfølgelig... men derfor giver 6-10 reps altså stadig mere masse end fx 2-4 reps!... med variation selvføgelig, men når vi snakker diskussion på dette plan, må dét nok være svaret..

Og spis mere ja ! :).. er du cut, har du lav fedtprocent. for at opbygge mest mulig masse, skal du helst have et moderat overskud af energi hver dag.

Link to comment
Share on other sites

1-6rep = store bøffelagtige muskler

12-20rep = Slanke fitnessagtige funktionelle muskler

Løsningen er at kører imellem 6-12reps så bliver man nemlig både stor, bøffelagtig på den flotte funktionelle måde, der også kan bruge til noget lidt ligesom håndværker muskler som er nogle af de bedste slags muskler man kan få :smile:

Ps. Ja, jeg har fået weekendens første glas rødvin :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ked af hvis nogen af mine indlæg har virket fjendske, det har absolut ikke været meningen :unhappy:

Jeg savner bare lidt at folk har noget evidens for hvad de siger, i stedet for blot at hænge fast i gamle bodybuilder myter. Selvfølgelig vil forskellige folk reagere forskelligt på samme stimuli, men når der nu eksistere decideret forskning på området kan man ligeså godt tage de resultater den er kommet med seriøst..

Håber folk får en god fredag aften, nu vil jeg drikke noget øl :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Jeg synes overhovedet ikke dit indlæg er fjendsk, Qubet. ;-)

Jeg synes flere af de andre indlæg bærer præg af at der går lidt vel rigeligt "kloge-åge" konkurrence i den her på siden. Det er vel ikke meningen.

Jeg tror da helt sikkert godt på at forskningen kan have bevist en hel masse ting - og tilbagevist dem igen. Men når alt kommer til alt tror jeg faktisk at disse små forskelle som f.eks 6 reps contra 10 reps kørt til udmattelse, har en ret lille betydning sammenlignet med alle de andre mere betydelige ting, som motivation osv.

Jeg tror de fleste har mere ud af at træne seriøst, på den måde de synes er bedst i stedet for at drikke bajer hele weekenden osv. ;-)

Jeg håber i forstår mig ret og ikke med vilje misforstår mit budskab.. :tongue:

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Jeg synes overhovedet ikke dit indlæg er fjendsk, Qubet. ;-)

Jeg synes flere af de andre indlæg bærer præg af at der går lidt vel rigeligt "kloge-åge" konkurrence i den her på siden. Det er vel ikke meningen.

Jeg tror da helt sikkert godt på at forskningen kan have bevist en hel masse ting - og tilbagevist dem igen. Men når alt kommer til alt tror jeg faktisk at disse små forskelle som f.eks 6 reps contra 10 reps kørt til udmattelse, har en ret lille betydning sammenlignet med alle de andre mere betydelige ting, som motivation osv.

Jeg tror de fleste har mere ud af at træne seriøst, på den måde de synes er bedst i stedet for at drikke bajer hele weekenden osv. ;-)

Jeg håber i forstår mig ret og ikke med vilje misforstår mit budskab.. :tongue:

Jeg tror også mange ting betyder mindre i det store regnskab mht at vokse sig større, det der betyder mest er at spise mere end trådstarter gør i øjeblikket, gør han det vil han vokse. Om han så kører 7, 13 eller hvor mange rep han kører ændrer ikk det store hvis der ikk bliver kørt noget mad i hovedet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share