At spise 7 gange om dagen


CuriousDan
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Hvis nogen af jer så sidste afsnit af Bubberserien på TV2 så var der et sted hvor Kristina Dybdahl fortalte om sine kost: 7 måltider om dagen. RESPEKT. :blink:

Jeg ville bare gerne vide om der er mange herinde der kører det på den måde (og altså ikke stiller op til konkurrence). Kræver det ikke vildt megen planlægning? Bliver man ikke overvældet af sult de første dage? Jeg ved det....blodsukkeret er stabilt, men hvad med mæthedsfornemmelsen?

Jeg skriver herinde og ikke i KOST-forummet fordi jeg er nysgerrig om denne sikkert fantastiske vane kan læres eller om man bare skal have en vilje af stål.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan i alverden kommer du frem til at man er mere sulten hvis man spiser oftere? :blink:

Jeg skal uden at have set programmet sige at jeg kunne forestille mig det drejer sig om meget små måltider, specielt hvis det da er i cut perioden..

Men ellers 7 måltider om dagen det er meget sejt.

Jeg kæmper mig selv gennem 6 lige pt. i en "cut" fase, dvs. jeg sku gerne lige ned omkring den rette fedtpct (har dog kun spejl som primært målestok) samt en vægt der oss gerne lige ska 6-7kg ned..

Mine måltider er følgende:

kl. 6. protshake (incl. oil of life eller udo's) + havregryn eller smoothie med quark+prot+frugt+mandler+nødder

kl. 9. protshake + kreatin (bruger pt. et format der inkluderer carbs+vitaminer+insuligen)(bare for at prøve noget nyt) + frugt

kl. 12. grov rugbrød med kylling, fisk, ost og lign + div grøntsager

kl. 15 protshake + kreatin + frugt

kl. 18 (dette måltid kan eventuelt byttes med det kl 21 alt efter træning og arbejde) en eller anden form for kød (gerne kylling eller fisk) + masser af grøntsager + kartofler, ris eller pasta

kl. 21 protshake eller smoothie m. protein

Alt i alt giver det mig samlet en energifordeling der ca er som flg:

kulhydrat: ca. 40%

protein: ca. 40 %

fedt: ca. 20%

ligger med dage der er som flg:

Mandag ca. 2500 kcal

tirsdag ca. 2500 kcal

onsdag ca. 3000 kcal

torsdag ca. 2500 kcal

fredag ca. 2500 kcal

lørdag ca. 3000 kcal

søndag ca. 2500 kcal

Nu der helt sikkert nogle der vil kommentere dette, og det ska man være meget velkommen til (kost er ikke personligt min bedste side) men lige pt. føler jeg det går udemærket, har energi til træning (og masser af den) + jeg er helt sikker på det nok ska gøre jeg kommer ned på det rigtige mål..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal uden at have set programmet sige at jeg kunne forestille mig det drejer sig om meget små måltider, specielt hvis det da er i cut perioden..

Men ellers 7 måltider om dagen det er meget sejt.

Jeg kæmper mig selv gennem 6 lige pt. i en "cut" fase, dvs. jeg sku gerne lige ned omkring den rette fedtpct (har dog kun spejl som primært målestok) samt en vægt der oss gerne lige ska 6-7kg ned..

Mine måltider er følgende:

kl. 6. protshake (incl. oil of life eller udo's) + havregryn eller smoothie med quark+prot+frugt+mandler+nødder

kl. 9. protshake + kreatin (bruger pt. et format der inkluderer carbs+vitaminer+insuligen)(bare for at prøve noget nyt) + frugt

kl. 12. grov rugbrød med kylling, fisk, ost og lign + div grøntsager

kl. 15 protshake + kreatin + frugt

kl. 18 (dette måltid kan eventuelt byttes med det kl 21 alt efter træning og arbejde) en eller anden form for kød (gerne kylling eller fisk) + masser af grøntsager + kartofler, ris eller pasta

kl. 21 protshake eller smoothie m. protein

Alt i alt giver det mig samlet en energifordeling der ca er som flg:

kulhydrat: ca. 40%

protein: ca. 40 %

fedt: ca. 20%

ligger med dage der er som flg:

Mandag ca. 2500 kcal

tirsdag ca. 2500 kcal

onsdag ca. 3000 kcal

torsdag ca. 2500 kcal

fredag ca. 2500 kcal

lørdag ca. 3000 kcal

søndag ca. 2500 kcal

Nu der helt sikkert nogle der vil kommentere dette, og det ska man være meget velkommen til (kost er ikke personligt min bedste side) men lige pt. føler jeg det går udemærket, har energi til træning (og masser af den) + jeg er helt sikker på det nok ska gøre jeg kommer ned på det rigtige mål..

Jeg ville personligt spise noget mere "rigtigt" mad istedet for alle de shakes du kører ned. Ved ikke om det er for nemhedens skyld du gør det, men foretrækker da selv en god gang havregryn, el. kylling med salat og lignende.

Edited by Kafir
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville personligt spise noget mere "rigtigt" mad istedet for alle de shakes du kører ned. Ved ikke om det er for nemhedens skyld du gør det, men foretrækker da selv en god gang havregryn, el. kylling med salat og lignende.

Det er helt klart for nemhedens skyld, også har jeg svært ved at spise så meget kød ( + det rent økonomiske, skal siges jeg har en meget fordelagtig pris på et ganske godt proteinprodukt). Men tit er jeg ikke hjemme mere eller mindre fra morgen til aften da jeg gerne bruger en stor del af dagen på træning også arbejder jeg for det meste om eftermiddagen/aftenen..

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Hvis nogen af jer så sidste afsnit af Bubberserien på TV2 så var der et sted hvor Kristina Dybdahl fortalte om sine kost: 7 måltider om dagen. RESPEKT. :blink:

Jeg ville bare gerne vide om der er mange herinde der kører det på den måde (og altså ikke stiller op til konkurrence). Kræver det ikke vildt megen planlægning? Bliver man ikke overvældet af sult de første dage? Jeg ved det....blodsukkeret er stabilt, men hvad med mæthedsfornemmelsen?

Jeg skriver herinde og ikke i KOST-forummet fordi jeg er nysgerrig om denne sikkert fantastiske vane kan læres eller om man bare skal have en vilje af stål.

Det er da overhovedet ikke svært? :blink: De fleste semi-seriøse motionsfolk spiser da minimum 6 gange om dagen - nogen helt op til 8-10 gange om dagen?

Mæthedsfornemmelsen er jo et produkt af det du indtager? Så indtager du fødevarer der mætter meget ifht. kalorieindholdet (broccoli eksempelvis), så holder du dig naturligvis mæt i længere tid.

Jeg forstår heller ikke hvorfor det skulle have hverken noget med konkurrence-forberedelse eller cut at gøre? Under bulk er det da også mest fordelagtigt at spise ofte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes heller ikke det er svært - tværtimod! De flester er jo ikke store måltider der kræver tilberedning, men kan være et stykke frugt, et knækbrød med ost osv. De små måltider skal selvfølgelig være sunde og ikke rundstykket med smør, kage eller chokolade, som mange måske tyr til. Mange har måske også svært ved at slippe gammel fejlagtig lærdom, om at man ikke må spise mellem måltider. Når man spiser flere mellemmåltide, skal hovedmåltiderne, selvfølgelig heller ikke være så store - måske undtagen morgenmåltidet.

Fordelen ved at spise så tit, er netop at man undgår sult, og dermed heller ikke overspiser. Man har det ikke godt når man er sulten, men man har det heller ikke godt når man er alt for mæt. Der hvor man har det bedst er midt imellem - altså når man hverken er sulten eller mæt. Og det er måske hele hemmeligheden, at man skal lære at lytte til kroppen, og mærke hvor tit og hvor meget/lidt man egentlig har brug for, for at have det godt, og så spise det der er sundt.

Link to comment
Share on other sites

For mig var det et spørgsmål om tilvænning. I militæret var jeg endda oppe at få omkring 10 "måltider" om dagen. Nu kan slet ikke forestille mig at gå mere end 2-3 timer uden at få noget i hovedet. Det er ikke de store kulinariske oplevelser, mellemmåltiderne består ofte af proteinpulver med frugt/nødder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg vil da heller ikke mene det er noget problem. Nærmere en vanesag.

Jeg spiser selv gerne 7-8 måltider om dagen, hvoraf 2-3-4 af dem består af proteinpulver med frugt eller grønt (pga. ren dovenskab). Det er jo bare et spørgsmål om at finde en passende størrelse på de måltider man spiser, så bliver man aldrig mere end lækkersulten.

Edited by Grundt
Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver herinde og ikke i KOST-forummet fordi jeg er nysgerrig om denne sikkert fantastiske vane kan læres eller om man bare skal have en vilje af stål.

På mine high-carb dage spiser jeg også 7 måltider.

Jeg har en meget lille appetit men dette kan man arbejde uden om ved at vælge korrekte fødevarer.

Havregryn og proteinpulver blendet i vand og kyllingefilet med parboiled ris er hvad jeg skifter i mellem. Det måltid jeg blender fylder ikke det store i maven da det indtages flydende. Dette fungerer fint. Ris er gode da, der er forholdsvis meget energi i. Skal jeg have samme energi fra fx kartofler skal jeg spise mellem 500-550 gram hvilket mætter betydeligt mere end den mængde ris jeg skal indtage.

Alt dette kræver selvfølgelig også vilje for med 7 måltider om dagen er man ikke sulten på et eneste tidspunkt.

Stå også op i god tid. Står man op kl 12 er det sværre at nå at få alle måltider indenbords. Står man op ved en 7-8 tiden har man derimod god tid til at få måltiderne ned på.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Alt dette kræver selvfølgelig også vilje for med 7 måltider om dagen er man ikke sulten på et eneste tidspunkt.

Stå også op i god tid. Står man op kl 12 er det sværre at nå at få alle måltider indenbords. Står man op ved en 7-8 tiden har man derimod god tid til at få måltiderne ned på.

Hvis man er i en hverdagssituation, vil man højest sandsynligt være vågen omkring 16 timer i døgnet :wink:

Hvis man gør det til en vane, er det jo ikke så slemt. Jeg går som regel og bliver lækkersulten, hvis jeg ikke har spist noget i halvanden til to timer. Desværre kan man næsten sige nogle gange.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor spiser I så mange måltider pr. dag?

Det er studier der viser at måltidsfrekvens ikke spiller ind på forbrændingen, men det er det totale kaloriindtaget som betyder noget. Rent praktisk betyder det at det er lige meget om man spiser 1 eller 7-8 måltid om dagen. Blodsukkeret har en fantastisk evne til at justere sig selv, så sult er ikke et problem selv om man kun spiser 1 måltid om dagen. Det er flere eksempler på Pro-bodybuilders med ekstrem lav fedtprosent, der kun spiser 1 måltid om dagen. Det er bare en myte at man skal spise mange måltider for at forbrænde hele tiden. Men hvis I synes det er praktisk at spise 7-8 måltider om dagen, er det ingenting i vejen for det. I min hverdag, passer det fint med 3 store måltider, da jeg godt kan lide at spise meget af gangen:) Jeg har også prøvet at spise 8 gange om dagen, men jeg synes det var meget træls da man blev nødt til at planlægge sin dag ud fra måltiderne, også synes jeg det var træls at måltiderne blev så lille.

Konklusionen er at I kan have den måltidsfrekvensen der passer bedst for Jer. Der findes ingen magisk måltidsfrekvens, der haver bedre effekt på forbrændingen.

Her er studier som bekræfter det jeg siger:

Treningsforum.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil da heller ikke mene det er noget problem. Nærmere en vanesag.

Jeg spiser selv gerne 7-8 måltider om dagen, hvoraf 2-3-4 af dem består af proteinpulver med frugt eller grønt (pga. ren dovenskab). Det er jo bare et spørgsmål om at finde en passende størrelse på de måltider man spiser, så bliver man aldrig mere end lækkersulten.

Hmmm - indtil for nylig hvor jeg typisk spiste 6-10 gange dagligt, gik jeg rundt og var sulten stort set i alle de vågne timer, ja faktisk også i søvne for har flere gange været i køleskabet om natten og så vågnet næste morgen med noget halvspist et-eller-andet i sengen eller på gulvet.

Efter jeg har skåret ned til 3-4 måltider går det noget bedre med at holde sulten fra døren. Nattespiseriet har jeg desværre ikke fået helt bugt med men nu rumler maven kun et par timer i døgnet.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jeg føler mig egentligt aldrig rigtigt specielt sulten og synes det er rart ikke at være overmæt 3 gange om dagen. Jeg får lige tilpas hver 2. time og så kan jeg mærke sulten ligeså stille efter 2 timer igen. Det virker også på vægten for mig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor spiser I så mange måltider pr. dag?

Det er studier der viser at måltidsfrekvens ikke spiller ind på forbrændingen, men det er det totale kaloriindtaget som betyder noget. Rent praktisk betyder det at det er lige meget om man spiser 1 eller 7-8 måltid om dagen. Blodsukkeret har en fantastisk evne til at justere sig selv, så sult er ikke et problem selv om man kun spiser 1 måltid om dagen. Det er flere eksempler på Pro-bodybuilders med ekstrem lav fedtprosent, der kun spiser 1 måltid om dagen. Det er bare en myte at man skal spise mange måltider for at forbrænde hele tiden. Men hvis I synes det er praktisk at spise 7-8 måltider om dagen, er det ingenting i vejen for det. I min hverdag, passer det fint med 3 store måltider, da jeg godt kan lide at spise meget af gangen:) Jeg har også prøvet at spise 8 gange om dagen, men jeg synes det var meget træls da man blev nødt til at planlægge sin dag ud fra måltiderne, også synes jeg det var træls at måltiderne blev så lille.

Konklusionen er at I kan have den måltidsfrekvensen der passer bedst for Jer. Der findes ingen magisk måltidsfrekvens, der haver bedre effekt på forbrændingen.

Her er studier som bekræfter det jeg siger:

Treningsforum.no

Jeg magter ikke norsk, så hvis nogen gider opsummere artiklen for mig vil jeg blive glad.

Jeg kan dog ikke tro, at det er sundt at spise et måltid om dagen, det går jo imod samtlige andre kostråd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg magter ikke norsk, så hvis nogen gider opsummere artiklen for mig vil jeg blive glad.

Jeg kan dog ikke tro, at det er sundt at spise et måltid om dagen, det går jo imod samtlige andre kostråd.

Jeg tror heller ikke det er sundt at kun spise èn gang pr. dag, men har set flere tilfælde hvor det har fungeret fint. De som lever efter dette princip, argumenterer med at det var dette vi er skabt til jf. stenalderkostholdet. Dette er ikke bekræftet i studier jeg har set.

Det jeg linket til, kan kort opsummeres ved at antal måltider ikke påvirker forbrændingen som mange påstår. Det er studier som bekræfter dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg tror heller ikke det er sundt at kun spise èn gang pr. dag, men har set flere tilfælde hvor det har fungeret fint. De som lever efter dette princip, argumenterer med at det var dette vi er skabt til jf. stenalderkostholdet. Dette er ikke bekræftet i studier jeg har set.

Det jeg linket til, kan kort opsummeres ved at antal måltider ikke påvirker forbrændingen som mange påstår. Det er studier som bekræfter dette.

Hvis det er tilfældet, hvad er så fordelen ved flere måltider i løbet af en dag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser hver ca. hver anden time, ofte mindre måltider som rugbrød med fedtfattigt pålægt + grønt, så ligger mellem 7-10 måltider om dagen.

Laver det meste mad dagen før, eller laver mad til to dage. så ingen stress over det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share