Øvelsesanbefalinger til nybegyndere


Athlete X
 Share

Recommended Posts

Fra tråden: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=51401

Pas på du ikke spiser for lidt. Så ryger der for meget muskelmasse. Jeg ved ikke, hvor høj du er, og hvad du vejer, men man anbefaler et kalorieunderskud på helst ikke mere end 500 kcl om dagen. Der findes en udregner her på siden, hvor du kan regne ud, hvor mange kcl din krop forbruger. Hvis du er i kalorieunderskud hele tiden, vil du ikke kunne få større musker. Ved at dyrke styrketræning, kan du begrænse tabet af muskler, mens du taber fedt. Det vil så visuelt kunne få dig til at se mere markeret ud.

Dit træningsprogram er sådan set fornuftigt nok. Men du bør bruge frie vægte istedet for maskiner. Det giver en sundere og mere effektiv træning.

Ben: Benpres er nok den bedste maskineøvelse, men start på squat.

Ryg: Kom igang med dødløft og Bent over Rows. Du kan fortsætte med træk til bryst, men når du kan tage mere vægt, så begynd på chin-ups/pull ups.

Bryst: Her er bænkpres alt nok.

På dette link kan du findes øvelserne. Dødløft og squat bør du få kompetent instruktion til, inden du går igang.

http://www.exrx.net/Exercise.html

Prøv nu lige at koncentrerer dig.

Det er det rene idioti at sætte pigen i gang med squat, dødløft, bænkpres og bent over rows.. Unødvendigt og direkte idiotisk. Hun ville få langt mere ud af et øvelsesvalg ala det jeg kom med.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Prøv nu lige at koncentrerer dig.

Det er det rene idioti at sætte pigen i gang med squat, dødløft, bænkpres og bent over rows.. Unødvendigt og direkte idiotisk. Hun ville få langt mere ud af et øvelsesvalg ala det jeg kom med.

Unødvendigt måske, men hvorfor idiotisk? Der er flere veje til Rom. Og med den rette instruktion vil de nævnte øvelser med overvejende sandsynlighed bringe hende til målet hurtigere end meget andet.

Der skal naturligvis mere til end det, men jeg kan ikke se det nødvendigvis er idiotisk.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Unødvendigt måske, men hvorfor idiotisk? Der er flere veje til Rom. Og med den rette instruktion vil de nævnte øvelser med overvejende sandsynlighed bringe hende til målet hurtigere end meget andet.

Der skal naturligvis mere til end det, men jeg kan ikke se det nødvendigvis er idiotisk.

Tror du selv hun har adgang til rette instruktion? Hvor mange her i landet kan overhoveder instruere andre i at dødløfte forsvarligt?

Kan du Blackice? Så vidt jeg har læst mig frem til kranløfter du selv. Hvad med styrkeløft-klubberne? Well, jeg har næste kun observeret ringe dødløft teknik i disse.

Hvorfor vil det også bringe hende hurtigere til målet?

Hvorfor vil du gerne have hende til at dødløfte og lave bent over rows? Hvorfor? Hvorfor skal hun dødløfte? Hun konkurrerer ikke i dødløft, så hvorfor? Hvorfor, Blackice?

Indlæringskurven er stor ved de nævnte øvelser. Det er den ikke med de øvelser jeg har nedskrevet. De er ej heller nær så ensidige og kedelige at udføre for menigmand. Der er mange fordele ved de ben øvelser jeg er kommet med. Nybegynderen får trænet sin mobilitet og fleksibilitet omkring hofteleddet, sin balance, opbygget en god grundstyrke og muskulatur, en god relativ styrke osv osv osv osv..

hvorfor overhovedet loade en vægtstang når trådstarteren sandsynligvis ikke engang kan løfte stangen????

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Tror du selv hun har adgang til rette instruktion? Hvor mange her i landet kan overhoveder instruere andre i at dødløfte forsvarligt?

Kan du Blackice? Så vidt jeg har læst mig frem til kranløfter du selv. Hvad med styrkeløft-klubberne? Well, jeg har næste kun observeret ringe dødløft teknik i disse.

Hvorfor vil det også bringe hende hurtigere til målet?

Hvorfor vil du gerne have hende til at dødløfte og lave bent over rows? Hvorfor? Hvorfor skal hun dødløfte? Hun konkurrerer ikke i dødløft, så hvorfor? Hvorfor, Blackice?

Indlæringskurven er stor ved de nævnte øvelser. Det er den ikke med de øvelser jeg har nedskrevet. De er ej heller nær så ensidige og kedelige at udføre for menigmand. Der er mange fordele ved de ben øvelser jeg er kommet med. Nybegynderen får trænet sin mobilitet og fleksibilitet omkring hofteleddet, sin balance, opbygget en god grundstyrke og muskulatur, en god relativ styrke osv osv osv osv..

hvorfor overhovedet loade en vægtstang når trådstarteren sandsynligvis ikke engang kan løfte stangen????

Ja det kan jeg godt. Det er jo mit eget ansvar hvordan jeg vælger at løfte. Det er jo ikke det samme som at jeg ikke ved, eller kan løfte korrekt. Men det kan jo feks være at jeg vælger at gå på kompromis med stilen, for at fokusere på andre ting. Det må vel være min egen hovedpine.

Der er givet vis ikke MANGE der kan, men jeg mener nu der er en DEL, der kan give fornuftig instruktion på området.

Det vil bringe hende til målet hurtigere, (end det hun selv forslår) da det er brilliante flerleds øvelser, der aktiverer fler muskel grupper i fornuftig grad, i modsætning til en håndfuld isolations øvelser, med en sandsynligvis alt for lav volume.

Dine øvelser er smadder gode bud. Men nu spurgte jeg jo også til hvorfor det var idiotisk, og stillede egentlig ikke spørgsmålstegn ved om din løsning var bedre jævnfør trådstarterens preferencer.

Men din øvrige argumentation er god, og jeg mener at budskabet mht at det skal være "sjovt" eller så sjovt som muligt, er vigtigt. Der er ikke nogen grund til at starte hidsigere op end nødvendigt, for så er chancen for at man falder fra, relativt stor.

Jeg synes dog ikke det andet er idiotisk. Men det er heller ikke ideelt

Link to comment
Share on other sites

Vi burde som side bevæge os væk fra anbefaler begynder dødløft, squat og bendover row, fordi alt for mange laver dem forkert...

Jeg ser hele tiden folk der prøvere øvelserne med katastrofisk teknik.

Øvelserne er gode under supervision af de rette folk. Der er både teknisk/motorisk begræsninger, mobilitet/stabilitets begræsning og begræsning i forhold til motivation og det rette sindleje. Udover det skal man vide en del om hensigtsmæssig progression i øvelserne for at få noget ud af dem. Som sagt virker dødløft bedst ved omkring 5 reps, hvilket man ikke bare kan sætte folk igang med.

Hvad der lige motivere folk er jo vidt forskelligt, det kan i jo blive ved at gisne omkring. Min erfaring er at det som regelt er en god ide at ændre små ting, men vigtige ting i folks program. Og spørge lidt ind til folk inden man bare poster en færdig løsning. På den måde har man taget udgangspunkt i hvor de står. I en tidligere begynder tråde blev jeg kritiseret for mit øvelses forslag. Jeg tog dog udgangspunkt i drengens nærmeste udviklingstrin, ikke det perfekte program. Hvorefter jeg blev svinet til af alle de såkaldt "træningseksperter..." her på siden.

Jeg arbejder fortiden som træningsvejleder. For det mest sætter jeg folk igang med lette tilgængelig øvelser jeg har en fornemmelse af at folk for lavet. Hvergang jeg bliver for nørdet for folk enten ikke lavet øvelsen ellers lykkes det ikke for folk. Når man vejleder skal man forstille sig det værst tilgængelig, man har trods alt lidt ansvar for hvad man sætter folk igang med. Nogen gang render jeg ind i en fornuftig pige eller knægt med god mobilitet, og så for de lov til at squatte eller hvad jeg nu ellers synes der virker hensigtsmæssigt efter jeg har set deres teknik ved nogen tunge løft.

Fidussen må være at sætte folk igang med noget:

1. Hvor øvelsen er i nærheden af deres nærmeste udviklingstrin og derved kan udførere korrekt teknik

3. At der en eller anden grad af skadesforebyggende effekt ved øvelsen og at de modsat ikke øger chancen for skader f.eks. ved at skabe forskellig dysfunktioner såsom en uhensigtsmæssig H/Q ratio

4. At den aktiv har mulighed for en eller anden grad af progressiv overload

Ser man på bendover rows i forhold til en der i forvejen træner seatet row, så er det jo ret ligegyldigt at introducere bendoverrows. Begge øvelser har mulighed for progressiv overload. Den eneste betynde faktor er den tekniske forskel.

5 * 5 i Bendover row eller 3 * 8-12 reps i seatet row. Jeg ved godt hvad jeg vælger med folk

Udfra det alt det ovenstående synes jeg mol klassikeren, 5*5 i følgende øvelser chins, bendoverrows, squat, dødløft, militarie press, bench press er en joke. Den er alt for fag nørdet!

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Vi burde som side bevæge os væk fra anbefaler begynder dødløft, squat og bendover row, fordi alt for mange laver dem forkert...

Helt ærligt. Er det ikke et rigtig skidt grundlag for at ændre sin vejledning. Det svarer lidt til det velkendte kniv forbud. Lad os forbyde alle knive, uanset om det er en hobby kniv, leather man, eller en 32cm jagt kniv, fordi alt for mange bruger dem forkert.

De nævnte øvelser er brilliante øvelser, og jeg ser intet galt i at anbefale andre dem. MEN, når man råder til den slags, bør man også råde til at opsøge vejledning. Det er ikke noget man bare gør. Men jeg kan ikke sætte mig ind i tanken om at man ikke kan anbefale en begynder squat. Naturligvis kan man det. Bliver man en bedre squatter af at have kørt benpres i 6 måneder først? Tjarhh sandsynligvis ikke.

Fidussen må være at sætte folk igang med noget:

1. Hvor øvelsen er i nærheden af deres nærmeste udviklingstrin og derved kan udførere korrekt teknik

3. At der en eller anden grad af skadesforebyggende effekt ved øvelsen og at de modsat ikke øger chancen for skader f.eks. ved at skabe forskellig dysfunktioner såsom en uhensigtsmæssig H/Q ratio

4. At den aktiv har mulighed for en eller anden grad af progressiv overload

Mht nummer 1, så synes jeg det er eleastik i meter mål. Hvordan bliver du bedre klædt på til squat, uden at lave squat? Det samme gælder dødløft. Jeg mener faktisk det mentale udviklings trin er det væsentlige. For nogle er det at skulle lære et squat, en komplet uoverskuelig og dødsyg opgave, og det gør at de aldrig kommer igen. For andre vil en benpres maskine være dødens pølse, og dybt umotiverende.

Jeg har selv flere gange valgt nogle relativt simple programmer til nye, netop for at give dem lidt blod på tanden. Hvor jeg med andre, har sat dem i gang med squat og dødløft fra day 1. Netop fordi at det var det motivationen var til.

Udfra det alt det ovenstående synes jeg mol klassikeren, 5*5 i følgende øvelser chins, bendoverrows, squat, dødløft, militarie press, bench press er en joke. Den er alt for fag nørdet!

Det kan jeg ikke se. Jeg kan ikke se at det er mere "nørdet" end at sætte hr og fru Danmark til at lave 3 x 12 i techno gym ben pres maskinen. Det ene giver helt klart bedre udbytte end det andet (med rette instruktion) , men er det ikke mest af alt , et spørgsmål om hvem modtageren er, end noget som helst andet.

Og i det lys, giver Davids råd til trådstarteren rigtig god mening. Det er nok lang nemmere at sluge. Men der fra og så til at sige at det andet er idiotisk, der synes jeg der er meget langt.

Link to comment
Share on other sites

Se, det er her at din ignorance tager over, BLACKICE.

Dødløft er en brillant øvelse hvis man.. ja... konkurrerer i dødløft.

Hvorfor skulle dødløft have en større indlæringskurve end squat og diverse andre frivægtsøvelser?

Det er min erfaring at nye har mindst lige så nemt ved at lære dødløft som squat - målt efter hvornår mit falkeøje synes det ser pænt ud. :smile:

Kom med argumenter, David, når du fyrer den slags af, ellers kommer det til at fremstå som dine egene ubegrundede holdninger.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle dødløft have en større indlæringskurve end squat og diverse andre frivægtsøvelser?

Det er min erfaring at nye har mindst lige så nemt ved at lære dødløft som squat - målt efter hvornår mit falkeøje synes det ser pænt ud. :smile:

Kom med argumenter, David, når du fyrer den slags af, ellers kommer det til at fremstå som dine egene ubegrundede holdninger.

Mine anbefalinger på øvelser er på kropsvægtøvelser, evt med ekstra modstand (vægtvest, sansæk dumbells ect) og altså ikke på øvelser, som involverer en vægtstang.

Så din sammenligning med andre frivægtsøvelser er ikke relevant i forhold til det jeg har skrevet.

Hvad med at I begynder at begrunde jeres anbefalinger for jeg har allerede begrundet mine. Hvorfor skal hun dødløfte. Hvorfor, MaxPower? Hvad er nødvendigheden i denne øvelse? Kan du svare mig på dette?

Hvorfor i det hele taget have nogen til at bænkpresse når ikke engang de kan tage én enkelt armbøjning med pæn teknik? Det er jo den omvendte verden i har gang i.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at I begynder at begrunde jeres anbefalinger for jeg har allerede begrundet mine. Hvorfor skal hun dødløfte. Hvorfor, MaxPower? Hvad er nødvendigheden i denne øvelse? Kan du svare mig på dette?

Hvorfor i det hele taget have nogen til at bænkpresse når ikke engang de kan tage én enkelt armbøjning med pæn teknik? Det er jo den omvendte verden i har gang i.

Rolig nu. Vi debaterer stille og roligt. Jeg synes dit råd er fint. Men hvorfor den aggresive tone?

Hvorfor er det at du mener dødløft er "idiotisk" som du tidligere kaldte det? Der er ikke nogen der siger at hun SKAL dødløfte. Men det er IMO er bedre alternativ end rigtig meget andet. Det er ikke det eneste svar, men hvis alternative er nogle IMO dumme techno gym maskiner, så vil jeg til hver en tid anbefale dødløft. Jeg synes det var et friskt pust at du kom med nogle alternative øvelser til hvad vi er vandt til at se. Det jeg opponerede imod var at du kaldte det "idiotisk"

Bænkpres, og enarms armbøjninger har så vidt jeg ved ikke det store med hinanden at gøre. Jeg kan bænke mere end de fleste her inde, men jeg tror ikke jeg kan udføre en korrekt armbøjninger på en arm. Hvad er teknisk sværrest, armbøjninger på en arm, eller bænkpres?

Nu er der så ikke nogen der har talt om bænkpres før nu, og det er IMO en meget lidt anvendelig øvelser, hvilket jeg tror der er bred enighed om. Så hvilken relevans har det?

Jeg kan heller ikke lave squat stående på en swiss ball, bør jeg så heller ikke lave squat med vægt på?

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Mine anbefalinger på øvelser er på kropsvægtøvelser, evt med ekstra modstand (vægtvest, sansæk dumbells ect) og altså ikke på øvelser, som involverer en vægtstang.

Så din sammenligning med andre frivægtsøvelser er ikke relevant i forhold til det jeg har skrevet.

Hvad med at I begynder at begrunde jeres anbefalinger for jeg har allerede begrundet mine. Hvorfor skal hun dødløfte. Hvorfor, MaxPower? Hvad er nødvendigheden i denne øvelse? Kan du svare mig på dette?

Hvorfor i det hele taget have nogen til at bænkpresse når ikke engang de kan tage én enkelt armbøjning med pæn teknik? Det er jo den omvendte verden i har gang i.

Du skrev bl.a. "bulgarian split squat" og "squat". Jeg antog disse involverede vægtstang, men der tog jeg tydeligvis fejl.

Nu er tråden også splittet op, så det var mit håb at dette kunne blive en mere overordnet diskussion og ikke direkte ift den oprindelige spørger.

Og tal dog ordentligt, David. :mad: Hvad er det konstruktive lige i den stil du ligger for dagen?

De nævnte øvelser (udført i typiske BB-repranges) vil være en fin start for mange hvis de ikke har den store motorik. Med mindre man er "all in" på kropsvægtøvelser og har i sinde at lære de mere avancerede af disse, så vil ekstern vægt hurtigt blive relevant for tilstrækkelig belastning, og her kan dødløft, squat osv så komme ind i billedet.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke nogen der siger at hun SKAL dødløfte. Men det er IMO er bedre alternativ end rigtig meget andet.

Og hvad så?

Bænkpres, og enarms armbøjninger har så vidt jeg ved ikke det store med hinanden at gøre. Jeg kan bænke mere end de fleste her inde, men jeg tror ikke jeg kan udføre en korrekt armbøjninger på en arm. Hvad er teknisk sværrest, armbøjninger på en arm, eller bænkpres?

Du har misforstået, for jeg taler om "én enkelt armbøjning", som i "armbøjning x 1 rep".. ikke, som i et arms armbøjninger

Nu er der så ikke nogen der har talt om bænkpres før nu, og det er IMO en meget lidt anvendelig øvelser, hvilket jeg tror der er bred enighed om. Så hvilken relevans har det?

Mugge bragte bænkpres på banen, så jo. Bænkpres kan være fint anvendeligt. Hele essensen er...

TID OG STED!

Jeg kan heller ikke lave squat stående på en swiss ball, bør jeg så heller ikke lave squat med vægt på?

Hvad snakker du om?

Du skrev bl.a. "bulgarian split squat" og "squat". Jeg antog disse involverede vægtstang, men der tog jeg tydeligvis fejl.

Hvor stærk tror du at trådstarter er? I sær taget i betragtning af trådstarters køn. Mit bud er at hun næppe kan lavere mere end MAX 10 bulgarian split squats på hvert ben.. så hvor kommer behovet for en vægtstang? det handler om at gøre brug af det simpleste betydninger.

Og tal dog ordentligt, David. :mad: Hvad er det konstruktive lige i den stil du ligger for dagen?

Luk dog røven.

Link to comment
Share on other sites

Og hvad så?

Det er da en ganske reel pointe. Med mindre du vil påstå at du sidder inde med formlen på det absolut bedste trænings program til trådstarten. I så fald er jeg imponeret.

Du har misforstået, for jeg taler om "én enkelt armbøjning", som i "armbøjning x 1 rep".. ikke, som i et arms armbøjninger

Ok. Min fejl. Hvis det er tilfældet at trådstarter er i en tilstand hvor 1 armbøjning ikke er muligt, eller squat med stangen, så er der naturligvis andre steder at starte. Men det tillader jeg mig så at tvivle på, er normen.

Mugge bragte bænkpres på banen, så jo. Bænkpres kan være fint anvendeligt. Hele essensen er...

TID OG STED!

Det var godt du fik skrevet det med stort. Ellers havde jeg ikke set det.

Hvad snakker du om?

Det var afledt af at jeg troede du skrev 1 arms armbøjninger.

Hvor stærk tror du at trådstarter er? I sær taget i betragtning af trådstarters køn. Mit bud er at hun næppe kan lavere mere end MAX 10 bulgarian split squats på hvert ben.. så hvor kommer behovet for en vægtstang? det handler om at gøre brug af det simpleste betydninger.

Jammen det erindrer jeg ikke at jeg på noget tidspunkt har udtrykt uenighed i. Jeg mener sådan set at mit primære spørgsmål gik på hvor i det idiotiske bestod. Det ser jeg stadig ikke. Jeg ser at der er andre fornuftige, og måske også fornuftigere bud på et program, men jeg ser ikke noget idiotisk som du postulerede at det var.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor diskuterer vi øvelsesvalg når det er tydeligt at pigen ikke ønsker muskelvækst? Hun vil have det her "tonede" look (ikke store muskler) og spiser 1500kcal om dagen...

Jeg har endnu ikke mødt en pige som har viljen til at gøre noget ved et styrkeprogram - det er desværre kulturelt bestemt at kvinder skal have så lille en røv som muligt.

Og selvfølgelig skal hun lave de klassiske løft med vægtstænger. Det er ikke helt let, men stærk og let hænger bare ikke altid sammen. Jeg tror først man har forstået hvad styrketræning handler om når man er i hullet i en squat og kæmper for at komme op igen.

Med vægtstangen har man altid overblik over progressionen. I dag kan man løfte 47,5kg og næste gang prøver man med 48,5kg, og næste gang 50kg. Det er da noget af det simpleste.

Og forresten Athlete X. Man skal dødløfte fordi det er ret væsentlig at kunne løfte noget op fra gulvet. Om man skal sigte efter en 400kg dødløft er en helt anden sag, men en eller anden form for løft fra gulvet kommer man ikke uden om. Kun squatten er mere vigtig.

Link to comment
Share on other sites

Blackice... jeg synes jeg bliver misforståret i det jeg prøver at sige. Så vidt muligt lærer jeg folk de mest hensigtsmæssig øvelser, hvilket for mange kunne være en full squat. Men jeg tager højde for mobilitet, motivation, motoriske færdigheder. Jeg vil i denne forbindelse altid tjekke deres squat ved en tung vægt. Det kan jeg ikke over nettet, og jeg har ingen garanti for at den instruksion de for hos andre er ok i forhold til mine standarder (straight back!!!).

Derfor har jeg det bedst med at give nogen øvelser jeg ved folk ikke kommer til skade af.

Blackice, du for det til at lyde som om squat er den eneste vej man kan gå. Når jeg snakker nærmest udviklingstrin er det ment både mere overordnet og ikke med henblik på at jeg regner med at forsætte med at hører fra folk.

Et eksempel. Den unge piger laver skulderpress men chest press maskine. Det burde være relativ nemt for hende at lære DB incline press. Ny øvelse, flere muskler involveret, drop skulder press og chest press. Hun laver ikke nogen ryg øvelser for erector, men hyper extension med rette ryg kan man køre progressiv overload på og det relativt nemt at gøre opmærksom på at hun ikke skal svaje ryggen i den. Suplere med nogen leg curls i maskine og så skulle H/Q ratione ikke være noget problem. Evt. kan man rette benpress til så den er full range istedet for partielle. Alt sammen noget man kan forklarer over nettet. Det er vigtigere at programmet er sikkert end at det er effektivt.

Jeg bruger dødløft i forbindelse med næsten alle mine personlig træningskunder (ikke træningsvejledninger) . At dødløft er uhensigtsmæssigt til andet en styrkeløfter er en floskel du har samlet op i forbindelse med sportstræning, DAVID. Det er ikke ukorrekte at dødløft er en uhensigtsmæssig øvelse i forbindelse med træning til sports folk pågrund af dens meget stores påvirkning på CNS i forhold til den overfører bare styrke man for ud af øvelsen. Sandhed er at den fungere genialt til kvinder der gerne vil tabe sig fordi:

1. Forberede skulderstabilitet ved at forbedre ens modstand mod traktations kraft. Man træner at pakke skulderen, dvs. spænde lats og grebet op, samt en masse andet gejl.

2. Den lærer min kunder at kontroller deres bækken/lænd og er derfor forebyggende i forhold til ryg skader, både fleksion og extensions præget rygskader.

3. Den aktivere en meget stor andel muskler af muskler der klæder de fleste piger.

4. Den fungere som en knæstabilisatorer øvelser for f.eks. løber. jeg har har f.eks. lært en pige at lunge uden smerter via dødløft. Den fungere som knæstabilisatorer ved at som en øvelse der styrkere udadrotation af hoften samt integrere balle funktion some knæstræker i closed-kinetic chain movements, f.eks. løb.

5. Man kan med garanti forsætte en linæer progression af øvelsen ved en 3 * 5 (5-8RM) i meget langtid. Det kan trænes relativt tungt og sikkert tidligt i folks trænings karriere

6. Man kan med garanti pågrund af ovenstående øge BMR og vedligeholde LBM. Det er hellere ikke sjældent af fedt massen også falder.

7. Det giver en base af styrke og stabilitet, til f.eks. at lave ro intervaler der er ret effektive i forhold til at vægttab.

Det er ikke altid jeg bruger samme variant af dødløft. Hvilken afhænger af hvilken fokus jeg har for den enkle kunde.

Det er nørdet fordi det ligger meget langt fra hendes verdens billed selvom det måske er mere effektivt. Det er næsten det samme som når computer nørder forsøger at lokke folk til at bruge linux... ja ja de har sikkert ret. Men hvem er det mest vigtigt for dem eller hende. Som mennesker er vi meget optaget at proppe folk ind i vores verdens billed, men i forbindelse med vejledning af folk er altid smarter at sætte sig ind i deres verdens billed først og så rykke dem derfra når de er klar.

Man kan have nok så mange forstillinger af hvordan man burde træne, men huske der er ikke noget facit, så spørgsmålet er om det ikke er vigtigere at imødekomme folk.

Jeg synes man f.eks. skal imødekomme folk udefra de informationer de allerede har fået af de andre på forummet. Istedet for at skrive noget helt nyt og anderledes kan man f.eks. spørge indtil hvad personen kan bruge af øvelserne, suplere med mangelfuld information. I Athlete x forslag kunne det være videor af øvelserne, forslag til at køre øvelserne i forbindelse med reps og sæt. Fremstår vi som et bord der bare er totalt uenig er det ærgeligt. Jeg er selv skyldig i dette, det er godt med debat, det hjælper bare ikke rigtig folk. Mere for at være konstruktiv i forhold til fremtidig vejledninger (god ide med at smidene tråden et andet sted hen MaxPower).

Det athlete X komme med var jo endeligt fint. Hvad skulle den anden smøre til for? Hvem gavnede det endeligt?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Blackice... jeg synes jeg bliver misforståret i det jeg prøver at sige. Så vidt muligt lærer jeg folk de mest hensigtsmæssig øvelser, hvilket for mange kunne være en full squat. Men jeg tager højde for mobilitet, motivation, motoriske færdigheder. Jeg vil i denne forbindelse altid tjekke deres squat ved en tung vægt. Det kan jeg ikke over nettet, og jeg har ingen garanti for at den instruksion de for hos andre er ok i forhold til mine standarder (straight back!!!).

Derfor har jeg det bedst med at give nogen øvelser jeg ved folk ikke kommer til skade af.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share