Stines motionslog


Stinelykke
 Share

Recommended Posts

Styrketræning @ DGI Huset

Er kommet i tanke om at jeg har et gammelt klippekort liggende fra DGI, så hvad var mere oplagt end at bruge lidt af min skema-fri dag på at få styrketrænet?

Jeg var inde i Huset kl. 10 og det var egentlig ret fedt at være tilbage i et fitnesscenter (selv om DGI godt nok har været lidt fedtede, da de indrettede sig. Der er ikke kræset meget om kunderne). Men jeg fik da fyret et lille pas for hele kroppen af:

Opvarmning 15 min på crosstrainer

Leg press

Seated row

Leg extensions

Back extensions

Lat pull

Core på bold

Kan ikke huske vægtene... men tog kun sæt á 12 reps, da jeg ikke har været afsted i lang tid, og stadig er plaget lidt af træthed (skal have tjekket blodprocenten i morgen hos lægen)

Men dejligt at få gang i musklerne igen. Nu skal jeg ud med hunni og prøve min nye Northface vinterjakke som jeg lige har købt på tilbud :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning i DGI-Huset

Opvarmning 15 min på crosstrainer

Lille hyggeligt program:

Leg press

Seated row

Leg extensions

Back extensions

Lat pull

Core på bold + andre coreøvelser på gulvet

15 min på kondicykel med en puls omkring 130

Kan ikke huske vægtene, men jeg lavede 3 sæt á 10-12 reps.

Dejligt, og ikke så hårdt. Har ellers døjet meget med træthed og tilsyrede muskler de sidste uger. Har fundet ud af, at min blodprocent er ret lav, så lige nu er jeg på en diæt bestående af jerntabletter :crazy:

Men fedt fedt fedt at få brugt kroppen lidt igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ikke opdateret loggen på det sidste, da der ikke har været meget at berette. Har haft en periode hvor min blodprocent var for lav med det resultat, at jeg har været monster-træt :unhappy:

Har derfor fokuseret på at få godt med motion, men ikke træning. Dvs, jeg har gået lange ture, cyklet lidt og trænet en smule styrke. Alt sammen har været inden for belastningen 'moderat', som også anbefales til gravide, og jeg synes egentlig det har været ganske hyggeligt på den måde.

Nu er blodprocenten heldigvis på vej op, og jeg er begyndt at tænke på den 'lille' opgave, der ligger foran mig til april. :crazy: Så jeg har efterhånden fået lyst til at blive lidt mere struktureret omkring min motion, så jeg kan være i rimelig form til at komme igennem fødslen i rimelig god stil :smile:.

Så efter at have siddet på min flade foran playstationen og spille på min julegave (Dead Island) tog jeg mig sammen og kørte ind til DGI-huset for at få styrketrænet lidt.

Det blev til en times helkrops-program, der så sådan ud:

Opvarmning 15 min på crosstrainer

Leg press

Seated row

Leg extensions

Back extensions

Lat pull

Coreøvelser

15 min på kondicykel med en puls omkring 130

Vægten var rimelig lav i alle øvelser, så jeg prøvede at kompensere lidt ved at lave 15 reps

Dejligt at komme afsted og få forbrændt lidt julesul. Og godt for samvittigheden over for baby at jeg har fået hevet lidt ilt rundt i systemet :innocent:

Link to comment
Share on other sites

28. december

Dagens motion: 1 time, 20 min gåtur ved Brabrandsøen med hunni. Masser af frisk luft og gode rådyrspor at snuse efter til hunni :4thumbup:

I aften står den på biograf og i morgen den sidste familie-julefrokost i år. Heldigvis er der nogle ret fantastiske, bakkede gå-ruter i Jelling, hvor frokosten bliver holdt, så vi der skal nok blive mulighed for at røre sig lidt.

Link to comment
Share on other sites

Så er et nyt år begyndt, og selv om der ikke er de store planer på trænings-/stævnefronten, har jeg også brugt årsskiftet som anledning til at fundere lidt over min træning.

Mit træningsmål er pt. at opretholde en nogenlunde kondition og styrke og et mentalt overskud, primært ved at svømme og træne vægttræning. Jeg har dog sat intensiteten meget ned, da min krop efterhånden sætter en naturlig begrænsning for, hvor meget jeg kan gå til den. Samtidig sker der så meget for mig på både jobfronten og i det private, at jeg ikke gider presse mig selv for meget ved at følge et slavisk program. Målet er derfor bare at få mindst en times motion om dagen, og om det foregår på en cykel, i vandet eller som en rask gåtur, er sekundært.

Godt nytår kære MOL'ere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dagens motion d. 3. januar

Havde en (efter min nuværende standard) en aktiv dag i går. Har fået mere overskud på det sidste og har virkelig fået lysten til at røre mig tilbage. :4thumbup:

I går startede jeg med en ”frisk” gang transportcykling i stormen og regnen i det bakkede landskab omkring Brabrandsøen, og selv om jeg ikke kørte mere end 4-5 km i alt, fik det pulsen godt op og gav glød i kinderne.

Om eftermiddagen gik turen til Svømmestadion, der som altid havde omlagt til kortbane om tirsdagen. Det var utroligt dejligt at svømme igen, og blev ikke dårligere af, at både luften og vandet føltes dejligt lunt og lækkert at hoppe i. Noget helt andet end min sidste svømmetur, hvor jeg bare frøs og frøs.

Svømmede i alt 30 min. Stille og roligt, men jeg havde i forvejen bestemt mig for at tage den med ro, fordi jeg ikke ville presse citronen, nu hvor jeg har været lidt svømme-sky på det sidste. Talte ikke baner, men fokuserede på at få følingen med vandet igen, dvs., at holde et godt tempo, have en ren teknik og ligge strømlinet i vandet. Vekslede mellem rygcrawl, crawl og bryst, plus baner med ben/pull-buoy.

Har en god følelse af at være kommet godt i gang igen (selv om det nok er lidt tidligt at sige noget om). så det vil være fedt, hvis jeg kan komme ind i en rytme med styrketræning og svømning et par gange om ugen, kombineret med gåture og yoga. Har en aftale med Spinderella og at svømme fast hver torsdag, så på den måde forpligter det til at komme af sted (Og så er der også mulighed for at få trænet kæbemusklerne ved at knævre i omklædningsrummet).

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Dagens motion

Lagde ud med at tage med min kære mand til Danisco-Cup, hvor han skulle løbe og jeg skulle være med på 5 km walk. Jeg havde glædet mig til at snuse til den festlige stemning, der altid er til den slags arrangementer, og få lidt frisk luft i skoven.

Desværre havde jeg ikke fattet, at "walk'erne" skulle starte sammen med løberne og at løbsledelsen havde valgt IKKE at kalde os ud særskilt, så jeg glippede starten og kom aldrig afsted :4slap:

Derfor trængte jeg til at røre mig da jeg kom hjem, så jeg tog hunden med på en dejlig tur i vintersolen. Vi gik en times tid og kiggede på rådyr, fugle og Brabrandsøen. Hjemme igen kørte jeg en god gang styrke med elastikker og BW for at få lidt gang i kroppen igen. Så jeg fik lavet

Armbøjninger (på knæ, da jeg er blevet ufatteligt slap i armene :blush: og ikke kan holde min mave oppe længere..) 3x10

Træk til bryst m/ elastik 3x15

Standing rows m/ elastik 3x15

Diverse core-øvelser

Dejligt at få rørt det fede kadaver lidt. Om lidt står den på yoga, afspænding og bækkenbundstræning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så er der liv i loggen igen :bigsmile:

Har de sidste uger været lidt nede til tælling pga. en alt for lav blodprocent og meget arbejde, men for et par uger siden gav min søde læge mig det gode råd at lade mig sygemelde for at få hvilet og samlet kræfter til fødslen om nogle måneder. Det råd har jeg valgt at følge, så jeg gik på barsel for en uge siden :smile:

Efter en uges tid, hvor jeg mest har brugt tid på at sove, lave sund mad, gå ture og læse, har jeg fået meget mere overskud, og blodprocenten stiger stille og roligt :superman: Det har såmænd sat mig i stand til at få dyrket lidt motion igen, så i denne uge har jeg indtil videre fået følgende sat ind på motions-kontoen:

Tirsdag:

Styrketræning

Skuldre

Nakke

Bugpresse

Ryg/lænd/mave

Bækkenbund

Alt sammen i stille og roligt tempo og uden alt for meget pres.

Onsdag:

Graviditetsyoga

Første time på holdet. Det var skønt at få rørt nogle af de muskler, der ellers ikke bliver trænet så meget, og så på en dejlig rolig måde. Vågnede torsdag morgen med en krop, der føltes helt let og smidig på en ny måde, så alt i alt en dejlig træning.

Torsdag:

Svømning på Svømmestadion, langbane, med Spinderella

Stille og roligt svømmepas i moderat tempo. Fokus på teknik og flow.

Talte ikke baner, men lagde vægt på at skifte mellem crawl, bryst, ryg og ben, for at skåne min nakke, der har knaget lidt den sidste måned.

Svømmede i alt 1 t 20 min (tror jeg?) og nåede vist op omkring 1000 m. Skal have mange pauser, både fordi kroppen hurtigere bliver træt og fordi mit bækken også driller lidt af og til. Men alt i alt et fedt pas, hvor jeg da fik pulsen lidt op :smile:

Har været flink til at holde min aftale med mig selv om at få motion hver dag - det har mest været mest i form af gåture på 1-1,5 time. Desværre er mit bækken begyndt at blive lidt smadret af og til, så min fys har frarådet mig at gå alt for lange ture :dry: Vil derfor begynde at gå 30 min ad gangen og så lidt flere gange om dagen. Og så jeg vil til at have mere gang i svømningen igen.

Desuden træner jeg ret trofast min bækkenbund hver 2. dag, og træner fødselsforberedelse (vejrtræknings- og presseteknik + afspænding) hver dag. Så selv om jeg har skullet vænne mig til at sætte tempoet ned, er det rart at have en fast rutine og bruge kroppen lidt hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke så langsom, som du tror - vi var i vandet under en time. :smile:

.... og godt at høre at det går fremad med energien. Håber vi kommer af sted sammen igen snart. :bigsmile:

Hæ hæ, godt at høre :smile:

Selv om jeg stadig skal have mange pauser. Men når ens lunger bliver presset op i halsen af ens vom, er der jo heller ikke så megen plads til at trække vejret igennem :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det er godt at høre at du forsat holder dig i gang, selvom du har lidt udfordringer at tumle med.

Jeg døjede selv med for lav blodprocent for et par år siden. Jeg havde gået og været konstant træt og mat over en længere periode, og kunne slet ikke tage gassen når jeg trænede. Efter en tapning i blodbanken (ikke smart når man mangler blod) gik jeg helt kold, og anede ganske enkelt ikke hvad der skete. Jeg fik bestilt tid hos lægen for at få et tjek, men de søde damer fra blodbanken kom mig i forkøbet. De ringede nemlig for at fortælle mig, at de havde målt en alt for lav blodprocent og at jeg nu var i karantæne og skulle opsøge min læge.

Derfra gik det heldigvis stærkt i den rigtige retning, så jeg krydser fingrer for at du kommer til at opleve det samme :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er godt at høre at du forsat holder dig i gang, selvom du har lidt udfordringer at tumle med.

Jeg døjede selv med for lav blodprocent for et par år siden. Jeg havde gået og været konstant træt og mat over en længere periode, og kunne slet ikke tage gassen når jeg trænede. Efter en tapning i blodbanken (ikke smart når man mangler blod) gik jeg helt kold, og anede ganske enkelt ikke hvad der skete. Jeg fik bestilt tid hos lægen for at få et tjek, men de søde damer fra blodbanken kom mig i forkøbet. De ringede nemlig for at fortælle mig, at de havde målt en alt for lav blodprocent og at jeg nu var i karantæne og skulle opsøge min læge.

Derfra gik det heldigvis stærkt i den rigtige retning, så jeg krydser fingrer for at du kommer til at opleve det samme :smile:

Tak søde :smile:

Har det allerede meget bedre, og har meget mere overskud. Det underlige er, at jeg absolut ingen jernmangel har :blink: Men, kan mærke, at det virker med al den hvile og søvn, som jeg får bon'et ind på kontoen. Måske jeg skulle begynde at logge den? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 6. februar

Havde taget lidt rigeligt fat i weekenden med redebyggeriet i lejligheden, så de mange løft og ture op og ned ad trapperne kunne mærkes lidt i de nedre regioner (hvor en 1200 gram lille pige selvfølgelig også lægger lidt pres :wub: ). Derfor valgte jeg en rolig gang træning for overkroppen for ikke at lægge mere pres på bækken og livmoder. Det blev til en omgang af mit gode gamle genoptræningsprogram fra fyssen:

Diverse skulderøvelser m og u elastik

Coretræning

Træning af bugpressen

Bækkenbund

Nakke

Derefter var det tid til lidt afspænding og vejrtrækningsøvelser, som jeg supplerede med at træne mere vejrtrækning og presseteknik om aftenen.

I dag skal jeg til fys for at få nogle nye øvelser. Mine mavemuskler er begyndt at lave den berygtede "spids" når jeg bukker sammen i dem, hvilket betyder at man ikke må lave almindelige crunches. Derfor skal jeg have nogle nye øvelser til mavsen, og så lige have gennemgået mit genoptræningsprogram for evt. uvaner.

Ellers er planen at komme et smut på svømmestadion - dette afhænger dog af en fragtmand, som skal komme med en vaskemaskine og tørretumbler til os :4thumbup: Og det er åbenbart umuligt at forudsige for vedkommende, om han kommer morgen, middag eller aften, så jeg er stavnsbundet til hjemmet indtil han har været her :dry: Men hey, det betyder at vi for fremtiden slipper for at skulle bestille vasketid i kælderen, så hvad??

Link to comment
Share on other sites

Dagens motion d. 8 februar

Efter et godt besøg hos fyssen har jeg nu fået sammensat et lille hyggeligt styrkeprogram for hele kroppen. Programmet er baseret på brug af elastikker, den store bold og kropsvægt og det er meningen, at jeg skal træne det hver dag, men så kun med et enkelt sæt af hver øvelse. Dejligt skånsomt og overkommeligt, og tror det er nemmere for mig at tage mig sammen til at få det lavet, når det kun tager max 30 min. :4thumbup:

Lagde ud med at køre programmet i formiddags, inden jeg skulle til yoga. I al sin enkelthed ser det sådan ud:

Opvarmning og lette stræk 10 min

Bækken og ben:

1. Squat

2. Bækkenløft på bold med knibeøvelser

3. Benløft til siden / glid på stor bold

Mave/ryg:

1. Bugpresse

2. Benløft med godt spænd i maven

3. Diagonalløft

Nakke/skuldre:

1. Træk til bryst m/ elastik

2. Roning m/ elastik

3. Armstrækkere

4. Stabiliserende nakke/skulderøvelse v/ væg

5. Nakkestyrke m/ lille bold

6. Napoleons sværd/rotator cuff

Derefter stod den på 1,5 times yoga, hvor der både var dynamiske øvelser, masser af stræk og åndedrætsøvelser på programmet. Både under styrketræningen og yogaen var der fuld gang i baby i maven, så hun har enten været vældig glad for al den ilt, jeg har indåndet, eller vældig irriteret over at jeg har moslet sådan rundt :wub:

Det gav en masse energi at få kroppen rørt, både under styrketræningen og til yoga. Her til aften har jeg gået en tur i måneskinnet med hunni og fået en masse frisk luft. Så jeg føler mig ganske sund nu, og alle spændinger i kroppen er nærmest smeltet væk. Fantastisk.

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Formiddagsyoga/styrke

Nappede en omgang solhilsner som opvarmning til mit lille styrkeprogram her til formiddag, og hold op, hvor føles det rart i kroppen nu bagefter. Ren afslapning og en krop, som er dejligt fri for spændinger. :wub:

Igen kørte jeg hele kroppen igennem efter fyssens anvisninger, og efter en god gang risengrød føler jeg mig frisk og klar til en svømmetur senere i dag :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share