Burde MOL\


Hessel
 Share

  

86 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Voldsom drejning! Går du direkte ind for doping nu???

Jep TJ, atomnissen og Morten Z har endelig fået mig overbevist. Hvis det ikke er skadeligt at tage i moderate mængder kan jeg slet ikke se noget problem i at man tager det, vejleder eller bliver vejledt i brugen af doping. Jeg er næsten 100 procent for, blot ikke i konkurrence øjemed.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig ->

Det kommer jo også helt an på, hvad man mener med farligt!  

Er det:

- død

- ødelagte kropsfunktioner

- kroniske følgevirkninger

- en bækket arm

- ondt i hovedet

(eksemplerne er ikke ment på doping)

Det er ihvertfald ikke farligt når Morten Z siger at:
at jeg ret overbevisende kan føre videnskabelig dokumentation for at moderat indtagelse af AS ikke er skadeligt.

Når noget IKKE er "skadeligt" kan det ihverfald ikke være farligt. Det siger sig selv!

Link to comment
Share on other sites

Thomas J << Jeg tror ikke, det skader en eller anden ung fyr eller pige at indtage en smule heroin en gang i mellem. Sjovt nok finder jeg det forkasteligt at gøre det alligevel. Årsag: Glidebaneeffekten.

Man kan have sine private meninger om AS og andre skadelige substanser. Men jeg mener helt principielt, at en doping-debat intet har at skaffe på et seriøst site som MO. Årsag: Grænserne bliver flydende og der begynder at poppe mere eller mindre klart formulerede råd og vejledninger op om, hvordan "man skal gøre" eller hvor man kan få mere at vide om brugen.

Hvis en eller anden bliver sat i gang med brugen af AS, vil han eller hun i sin videre løbebane som idrætsudøver sagtens kunne komme ud for enten være henvist til at stå alene med sit misbrug og de problemer, de kan medføre, ELLER grave sig dybere og dybere ned i subkulturer, hvor AS indadtil er helt acceptabelt, for at få flere erfaringer og styre misbrugen.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke, det skader en eller anden ung fyr eller pige at indtage en smule heroin en gang i mellem. Sjovt nok finder jeg det forkasteligt at gøre det alligevel. Årsag: Glidebaneeffekten.

Ved ikke hvorfor du henvender dette til mig ?? Til trods for at jeg ikke mener at doping behøver at være så farligt som mange gør det til, så er jeg i bund og grund skarp modstander af doping. Sålænge der er en potential fare ved at indtage den slags medikamenter, så synes jeg ikke at det er værd at lege med den slags. Og snakker vi om konkurrenceidræt, så er det det mest usle man kan foretage sig. Man snyder ikke kun sine konkurrenter, man snyder også sig selv.

Hvad angår dopingforummet, så er jeg egentlig ligeglad om det er her eller ej. Jeg synes bare det er at lukke øjnene for problemet, hvis dopingproblematikken altid skal gemmes væk, og udråbes som værende tabu. Jeg kan overhovedet ikke se at det skulle give flere dopingmisbrugere fordi man diskuttere problematikken. Tværtimod. Jeg er overbevist om at mange starter pga. manglende resultater. Hvis man kan overbevise dem om at korrekt træning ændre hele billedet, så er det det hele værd.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hessel> nu har Morten Z sagt at han videnskabeligt kan påvise at anabolske steroider i moderate doser IKKE er farligt. Holder du stadigvæk på at det ALTID er farligt at tage doping, og at ALLE vil få alvorlige bivirkninger på et eller andet tidspunkt ??

Thomas

That's why. Så det som at du tilsluttede dig den videnskabeligt underbyggede, positive holdning til AS.

Men dit nye indlæg er klar snak imod doping, så opfat mit indlæg som en generel kommentar om AS-debat, AS-forum osv.

Dog tror jeg ikke det holder, at doping forumet kan overbevise potentielle AS-misbrugere om noget som helst. Højst anvise retningslinjer for brug eller for, hvor retningslinjer kan findes.

At undvære et doping forum er et klart signal: På et seriøst site om træning har den slags ingen plads. Vil man endelig sørge for, at folk holder sig fra AS, så ville en videnskabeligt velfunderet men ikke nørd-agtigt formuleret artikel på forsiden måske have større gennemslagskraft.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

MDK ->

At undvære et doping forum er et klart signal: På et seriøst site om træning har den slags ingen plads. Vil man endelig sørge for, at folk holder sig fra AS, så ville en videnskabeligt velfunderet men ikke nørd-agtigt formuleret artikel på forsiden måske have større gennemslagskraft.

Tænker du på den artikel Morten Z har skrevet hvor han på videnskabeligvis skriver at ass brug i moderate mængder ikke er skadeligt?

Link to comment
Share on other sites

Dog tror jeg ikke det holder, at doping forumet kan overbevise potentielle AS-misbrugere om noget som helst.

Tro mig....der findes mange små ignorante teenager, som på grund af manglende fremgang, bliver gjort opmærksom på AS. Det sørgelige er at deres manglende fremgang ikke skyldes at deres ambitioner er specielt høje. Den skyldes simpelt hen et totalt latterligt og maskinfikseret program, som umuligt kan stimulere nogen form for muskelvækst, der kan tilfredsstille ret mange. I deres søgen efter svar på deres doping spørgsmål, kunne det jo tænkes at de kom forbi MOL´s doping forum. Og er det tilfældet, så skal jeg være den første til at gøre dem opmærksom på HVOR langt man faktisk kan nå uden AS, hvis bare træningen bliver optimeret.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hessel << Jeg tænker på eksistensen af et doping-forum på et seriøst trænings-site.

Jeg er spændt på det med Mortens videnskabelige forsvar for moderat AS-brug.

Nu nævner Thomas teenagere, som vil ha enorm fremgang uden at have passende træningsindsigt. Man finder hurtigt ud af, hvem der har stor viden på træningsområdet her på MO. Der er en Thomas J, der er en klausjensen osv. Disses ord har nok megen vægt, de har det i hvert fald hos mig. Hvis Morten virkelig vil advokere for AS (og det ved vi jo endnu ikke, om han vil!), så tror jeg, det er sådan noget, der vil have stor effekt på potentielle AS-misbrugere. Altså effekt i retning af, at "jeg kan jo lige prøve og se, om det virker".

Link to comment
Share on other sites

MDK ->

Hvis Morten virkelig vil advokere for AS (og det ved vi jo endnu ikke, om han vil!), så tror jeg, det er sådan noget, der vil have stor effekt på potentielle AS-misbrugere. Altså effekt i retning af, at "jeg kan jo lige prøve og se, om det virker".

Jo, men er det ikke lige meget hvis AS brug ikke er skadeligt i moderate mængder? Jeg kan ikke se problemet sålænge det ikke er i konkurrenceøjemed.

Link to comment
Share on other sites

Man kan finde videnskabeligt belæg for så meget. Vi ved jo fra ernæringsdebatten i Danmark og Vesten, at opfattelserne af, hvilke fedtformer, der er farlige og af hvilke årsager, skifter jævnligt. Med videnskabeligt belæg. Det samme gælder på alkoholområdet. Og narkotika-området. Der er videnskabeligt belæg for, at moderat hash-forbrug ikke skader. Der er videnskabeligt belæg for det modsatte.

Som det er nu er samfundet imod doping og AS. Man mener åbenbart på højere medicinsk sted, at AS er skadeligt. Min tilføjelse er: Det er også noget snyd. Det er for folk, som er så usikre på sig selv og har så lidt rygrad, at de vil gøre det for let for sig selv - og samtidigt signalere over for de andre i træningslokalerne: Jeg har virkelig kæmpet for mine muskler. AS er for tøsedrenge med lavt selvværd.

Et "videnskabeligt belæg" for den positive værdi af moderat AS-brug vil af de rygradsløs blive opfattet som en blåstempling, og så har vi glidebanen.

Link to comment
Share on other sites

Hej (nu har jeg endelig fået tygget tråden her igennem :) )

Har stemt ja til at dopingforumet skal bevares, særligt for at kunne rådgive in-spe dopingbrugere om korrekt træning og kost ved at henvise til resten af MOL, og de resultater, som mange har opnået krudtfrit bla. ved hjælp af MOL.

Morten Z's undersøgelsesresultat overrasker mig overhovedet ikke - jeg har hele tiden set en moderat anvendelse af AAS som værende ligeså farligt som at spise p-piller.

Men problemet for AAS-brugeren er at AAS er

1) Ulovligt.

Man financierer kriminelle ved at købe det. Man stifter bekendskab med nogle mindre heldige eksemplarer af befolkningen. Man stigmatiseres socialt, hvis ens misbrug kommer frem.

2) Viriliserende (dog kun for kvinder).

Selv i fysiologiske doser ændres de sekundære kønskarakterer over mod det maskuline (graden afhængig af det specifikke stof).

3) Unødvendigt - se indledningen :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis Morten virkelig vil advokere for AS (og det ved vi jo endnu ikke, om han vil!), så tror jeg, det er sådan noget, der vil have stor effekt på potentielle AS-misbrugere. Altså effekt i retning af, at "jeg kan jo lige prøve og se, om det virker". (udrag fra Mdk tidligere)

Det var vel en af grundene til at han ikke ville offentliggøre artiklen (eller referancerne), at han netop ikke ville advokere for brug af AS..

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Francis < Advokere er skam et dansk ord :)

Jamen, det er da bare fint, hvis han af den årsag holder det tilbage. For os, som ikke er i farezonen med hensyn til AS, ville det på den anden side være fedt at ha klar besked: Hvem er for, hvem er imod AS i det hele taget?

Ja, det lyder hovskisnovski at sige, man ikke er i farezonen, men det er 9-10 år siden, jeg blev tilbud AS af en muskelmakker, som i øvrigt var enormt aggressiv og ikke kunne kontrollere sine følelser. Jeg sagde nej dengang og foragter det stadig. (Pudser glorien med selvtilfreds mine :) )

Arm Fem <<< Med al respekt: Jeg finder det sigende, at du omtaler brug af AS som misbrug ;)

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Jeg er skam også imod AS.. Synes bare det nogle gange er lidt for meget den der for/imod debat der kører hele tiden!

Og synes næsten det tangerer barnligt den måde hessel render rundt og kommenterer samtlige emner i dopingforummet med "det jo ikke er skadeligt.. osv osv"

Link to comment
Share on other sites

Fransis:

Og synes næsten det tangerer barnligt den måde hessel render rundt og kommenterer samtlige emner i dopingforummet med "det jo ikke er skadeligt.. osv osv"

Ok, jeg skal nok stoppe! Men det er vel i grunden fordi jeg er stadig er lidt skræmt over at det ikke er så skadeligt! :bblush:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er alt ikke læge ordineret medicinindtag et misbrug! Og når raske mennesker benytter sig af AS er det selvfølgelig også misbrug. For ordet "misbrug" siger jo bare at man ikke bruger et produkt efter hensigten.......

Men der er jo mange ting som er misbrug! og ordet misbrug er ikke nødvendigvis negativt laddet i sigselv! Det opfattes bare ofte sådan, pga alt snakkem om alkohol/stof misbrug.........

Men lad os tage et eksempel, som de færeste nok ser som kritisk!

jeg tager ofte en treo hvis jeg føler mig meget træt, pga dets kodein indhold. Dette gør jeg, på trods af at jeg ikke nødvendigvis har hovedpine, ergo bruges det ikke som der står i vejledningen, og ergo er det et "misbrug".

Ordet misbrug betyder altså, "bruge et stof/genstand eller andet, på en anden måde end først tiltænkt".........

OG ja, gu er det da forkert at bruge ting på andre måder end tiltænkt. Men nu er biler i DK, jo hellerik tiltænkt at skulle kunde køre mere end tilladt, ergo er det et "misbrug" af bilen/vejen at køre hurtigere end tilladt.

Så selvom jeg ikke er direkte imod doping, vil jeg da stadig kalde et as forbrug, for et misbrug! Der er jo ingen grund til at spille hellig.......

Link to comment
Share on other sites

Hassel> nu skal du jo også passe på med at sige at AS ikke er farligt!!

Vi har kommet frem til, at visse former for as, i begrændsede mængder ikke er ret skadeligt (hvis overhovedt). Men der er stadig MANGE typer af doping, som er skadeligt selv i små mængder........(bla oxyèr)

Link to comment
Share on other sites

Det var vel en af grundene til at han ikke ville offentliggøre artiklen (eller referancerne), at han netop ikke ville advokere for brug af AS..

Præcist Francis!

De studier jeg kan referere til viser samstemmende at almindelige farmakologiske doser, selv over længere perioder, kun giver mindre reversible bivirkninger.

En potentiel (utålmodig) dopingmisbruger kan imidlertid ikke håndtere en nuanceret akademisk sandhed. (og jeg tvivler efterhånden også på om Hessel kan!). Mange vil blot læse artiklen som: "okay, det er altså ikke farligt" - og det skal naturligvis ikke blive konklusionen. En typisk misbruger kan ikke holde sig til disse begrænsede doser og enkeltstående kure. De havner med stor sandsynlighed på glidebanen. AS har mange sørgelige livsskæbner på samvittigheden og jeg betragter især de psyko-sociale bivirkninger som katastrofale. Ikke bare for personen selv, men også for hans omgivelser.

Jeg fraråder enhver anvendelse af AS, men man kommer ingen vegne ved at være utroværdig eller hellig.

Link to comment
Share on other sites

MortenZ> Skal vi tolke dette som, at du ikke vil poste artiklen??

Deter jo egntelig også en lidt uhyggelig tanke, at der censureres i sandheden, og det kun er den som har "almindelig accept" som bliver oplyst.........

Jeg mener at vi trods alt er så seriøse herinde, at vi godt kan håndtere den artikel. Og i vores søgen efter mest mulig informationer, vil netop den artikel jo være vigtig! Den går jo imod hvad mange længe har ment!!

Den er vigtig, og hvis du ikke poster den, bliver jeg skuffet over den måde sandheden censureres til at passe et imige...... :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share