har ens alder meget eller lidt at sige?


tb79
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg er gut på 30 år der gerne vil gaine muskel masse, men stort set alle råd jeg finder er til 16-17 årige knægte. Er det for sent for mig at starte for at få en "lækker" krop?

Jeg har alle dage været en spinkel fyr og ikke rigtigt gjort så meget i sport de sidste 10 år. Jeg er typen der kan æde alt uden det sætter sig. Har røget i 17 år men har nu droppet smøgerne 100%.

stats:

30 år.

178 cm

68 kg

13 % fedt.

BMI 22.

Gode råd modtages med åbne arme.

Link to comment
Share on other sites

Du har den ulempe, at de unge drenge/mænd har mere testosteron i kroppen end dig, men ellers er det ikke for sent. Og hvad du halter efter rent biologisk, kan du gøre op for i viden ved at sætte dig godt ind i tingene! Og så kan du sgu nok overholde de fleste 16-17 årige du ser træne! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes stadigvæk, jeg kan gaine lidt muskelmasse, om end jeg ikke rigtig kan blive stærkere. Og jeg fylder 50 om et halvt år. Som 30 åring er det ikke noget, du behøver bekymre dig om, med medmindre du planlægger at stille om i BB/Mr. fitnesskonkurencer, og selv da kan det nok lade sig gøre, med den rette indsats, dedikation og kost. En tidligere deltager på dette forum Jørgen Storm havde en suveræn fysik som 50 årig.

Link to comment
Share on other sites

Når ellers min træning kører regelmæssigt så gainer jeg også - er 42 år

Min erfaring er tilgængæld at det bliver vigtigere og vigtigere at virkelig lytte til kroppen da skader for mit vedkommende tilsyneladende kommer nemmere end da jeg var ung. Restitution er også vigtig.

Og sørg for at lade være med at sammenlign dig med andre men vær tilfreds med dine egne resultater.

For at gaine skal du ikke blot træne men også se din kost efter, en af faldgruberne er vist typisk at slanke mennesker sjældent spiser nok til at blive større.

Det er de hjerneprutter jeg umiddelbart ville sige desangående :laugh:

Held og lykke med og overvej at lave en logbog her på sitet

Mvh

AxBard

Link to comment
Share on other sites

Lige for at låne tråden til et nok i denne sammenhæng også relevant spørgsmål. Hvornår peaker mænd/kvinders krop egentligt? I hvilken alder? Ved godt at træning kan influere resultatet men i hvilken alder har man de bedst forudsætninger for at nå sit absolute peak?

Edited by rhodos
Link to comment
Share on other sites

Lige for at låne tråden til et nok i denne sammenhæng også relevant spørgsmål. Hvornår peaker mænd/kvinders krop egentligt? I hvilken alder? Ved godt at træning kan influere resultatet men i hvilken alder har man de bedst forudsætninger for at nå sit absolute peak?

Kommer an på din sport.

Link to comment
Share on other sites

Lige for at låne tråden til et nok i denne sammenhæng også relevant spørgsmål. Hvornår peaker mænd/kvinders krop egentligt? I hvilken alder? Ved godt at træning kan influere resultatet men i hvilken alder har man de bedst forudsætninger for at nå sit absolute peak?

det afhænger af hvad peak vi snakker om. f.eks. idrætsgren

Link to comment
Share on other sites

Hej mambo - Vil du uddybe det? Altså hvad sporten har med ens krops max potientale at gøre?

Og for at svare dig samtidig i håb på du så kan svare mig igen :P

Lad os sige sporten er Taekwondo. Det kræver kondi, smidighed og styrke.

Det ville være gætterier fra min side, men du kan vel finde ud af alderen på medaljevinderne i x-sportsgren de sidste 1 milliard år og se om der er en sammenhæng :smile:

Jeg har ikke på fornemmelsen at man peaker specielt tidligt i fuld kontakt kampsport, det kan dog være anderledes i en sport som taekwondo, hvor reflekser har mere at sige.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

det afhænger af hvad peak vi snakker om. f.eks. idrætsgren

Helt enig. Da jeg var 23 år (15 år siden)var jeg på toppen rent konditionsmæssigt, men jeg har aldrig været stærkere end jeg er nu.

Iøvrigt godt at se en del af jer har lidt livserfaring - man er ikke helt alene med den alder så :-)

Link to comment
Share on other sites

Lige for at låne tråden til et nok i denne sammenhæng også relevant spørgsmål. Hvornår peaker mænd/kvinders krop egentligt? I hvilken alder? Ved godt at træning kan influere resultatet men i hvilken alder har man de bedst forudsætninger for at nå sit absolute peak?

Ud fra det her studie - link - vil jeg sige at mænds krop - biologisk - peaker inden de når trediverne (under den antagelse, at det er produktionen af testosteron der afgør peaket).

Og til trådstarteren: studiet siger at mængden af fri testosteron falder med ca 1% pr. år efter de 30, hvilket er ret lidt. Det er først efter de 50 år, at der sker en drastisk reduktion, og man kan opleve andropause - den mandlige udgave af menopause/overgangsalderen

Edited by CNE
Link to comment
Share on other sites

Her er en artikel om peak`s

http://www.the-spearhead.com/2009/11/16/the-sexual-peak-myth/

af en lidt anden art.

Er menneskers mentale peak så 50èrne ? det er den alder de fleste når toppen i politik og forretningsliv.........

Det er vel sådan set ikke så meget "mentalt" peak, men mere karriemæssigt peak. At man er på toppen af sin karrievej betyder jo ikke nødvendigvis at man er skarpest; blot at man har oparbejdet nok erfaring til at få posten :)

Tværtimod vil jeg mene at det mentale peak ligger betragteligt tidligere. Her tænker jeg på indlæringsevne. Mange mennesker som kommer tilbage på skolebænken i en høj alder (+40 år) har generelt svæerere ved at følge med - på trods af at deres pli, generelle viden og dedikation sandsynligvis er større end da de var 18-25 år.

Edited by Kongsfelt
Link to comment
Share on other sites

Mange mennesker som kommer tilbage på skolebænken i en høj alder (+40 år) har generelt svæerere ved at følge med - på trods af at deres pli, generelle viden og dedikation sandsynligvis er større end da de var 18-25 år.

Hey Kongsfelt

Jeg kunne godt tænke mig at se en videnskabelig undersøgelse, der understøtter den påstand! :smile:

Jeg tror sgu at der er lige så stor forskel på +40-årige og deres indlæringsevner som der er på 20-årige eller 30-årige.

Hvis nogle +40-årige har sværere ved at følge med kan det til gengæld have noget at gøre med den tidsmæssige afstand til deres sidste afsluttede studium - altså at de er kommet lidt ud af træning, sådan i akademisk henseende :smile:

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share