800m løb = extrem høj puls


Kondi Kedde
 Share

Recommended Posts

Jeg beklager at der nu kommer endnu et indlæg vedr. puls, men jeg har observeret en mystisk adfærd, som jeg ikke har kunne finde svar på i de tidligere indlæg. Jeg løber typisk 5 kilometer 2~3 gange ugentlig om morgenen og nu har jeg oplevet 3 gange at min puls accelerer helt vildt efter 800 meter stille løb. Jeg har vedhæftet et billede af det fra min garmin 305.

Bortset fra en alarm i uret opdager jeg ikke den høje puls, men idag var pulsen oppe på 230bpm, og det forskrækkede mig :blink: Inden jeg løber afsted drikker jeg et par glas vand og spiser en håndfuld rosiner så der er lidt brændstof i tanken. Opvarming har jeg ikke rigtig noget af da jeg syntes mit løbetempo i forvejen er ret lavt.

Jeg har løbet i 4 måneder nu og er 28 år :smile:

Har i andre oplevet noget tilsvarende ? :smile:

post-28680-031908800 1276958865_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Det lyder usandsynligt - hvis du mærker efter hjerte/puls ved hals, får du så samme høje frekvens ?

Har du prøvet at gå i starten og se hvad der sker. Det er ikke atypisk at pulsen ligger sig lidt højt i starten, indtil kroppens kredsløb kan imødekomme det iltkrav det udsættes for. Men +200 ved let løb lyder lidt vildt.

Link to comment
Share on other sites

Først gang troede jeg bare at det var pulsbæltet som ikke sad rigtigt, men da det så skete anden gang omtrent samme sted på ruten tænkte jeg det måtte være fordi jeg havde trænet for hårdt så skruede lidt ned for intervallet.

I dag løb jeg en helt anden rute og det er 4 dage siden jeg sidst havde været ude og løbe. Men pudsigt nok tiltede pulsen igen ved 800 meter, jeg har ikke prøvet og måle pulsen manuelt, men det vil jeg da gøre hvis det skulle opstå igen. Da jeg kiggede på uret og så den skrev 230 idag, gik jeg lige et kort stykke og løb så igen hvor efter pulsen lå rimelig stabil igen.

Jeg har monteret pulsbæltet som anvist og har også fugtet det de to steder som står nævnt, så det er næppe puls-bæltet som driver gæk med mig :smile:

Min teori var lidt at jeg løber for kort tid efter jeg er stået op / har spist og drukket for når jeg løber om aftenen så er der ikke noget. Men jeg er på ingen måder ekspert, så det kan godt være at det er noget sludder :nonono:

Det passer omtrent med at det opstår på det tidspunkt hvor vejrtrækningen skal op i tempo for kunne levere varen. Jeg kiggede lige alle mine andre løb igennem og der er ikke nogen spikes senere på ruterne. Jeg har først brugt Garmin de sidste 4 uger, så om fænemænet altid har været der kan jeg desværre ikke svare på.

Edited by Kondi Kedde
Link to comment
Share on other sites

Det skulle da være mærkeligt om du ligger inde med en fysik, der uden at du lægger mærke til det accellerer din puls op i så høje luftlag. Jeg har aldrig hørt om at nogen har registreret en puls på 230 og slet ikke uden at de kunne mærke det.

Hvis det sker på det samme sted på den samme løbetur, er der en chance for at du løber forbi et sted med en eller anden form for elektromagnetisk stråling, eller noget andet der påvirker dit pulsur!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun tilslutte mig din mistro, men da jeg normalt løber på en skovsti og ikke har mobiltelefonen med, samt jeg idag løb en helt anden rute, så syntes jeg også at det kan udelukkes.

På det tidspunkt hvor det sker der syntes jeg da at vejrtrækningen stiger for at kunne følge med, men det er vel meget normalt at det hele lige skal op i tempo ?

Næste gang jeg løber tror jeg at jeg kobler et ekstra puls ur på den anden arm og ekstra pulsbælte, så må vi se om det er min Garmin eller vitterligt pulsen der accelerer helt åndsvagt. Jeg blev dog noget bekymret over at den viste 230bpm og ville lige drøfte det med de erfarene :smile:

Set i bakspejlet kunne jeg have fortsat i samme tempo og set om den blev deroppe i længere, men da jeg er bange for konsekvenserne så sænkede jeg farten istedet :unhappy:

De gange det er sket er jeg hoppet ud af sengen og 15~20 minutter senere er jeg undervejs på min rute, men det er vel ingen undskyldning for at pulsen opfører sig på den måde.

Her kan i se lidt flere detaljer : http://connect.garmin.com/page/activity/activity.faces;jsessionid=27BCC25EF083A84ECB9463888D4C6629?activityId=37392482&actionMethod=page%2Factivity%2Factivity.xhtml%3AuserSwitcher.switchSystem&cid=123965

og forrige gang det skete på en anden rute

http://connect.garmin.com/page/activity/activity.faces;jsessionid=384C67C27C8F5823DA426F6489F1ABAF?activityId=35036691&actionMethod=page%2Factivity%2Factivity.xhtml%3AuserSwitcher.switchSystem&cid=120997

Pulsen ligger over 190 bpm i 40 sekunder / distance på 100 meter så det er mere end en enkelt "log" der er registreret. Mønsteret er det samme på de 2 tidligere, der var pulsen dog ikke helt så høj.

Jeg kan også løbe med "normal puls" her var jeg dog også meget obs på pulsen det første stykke tid, og jeg havde også været af sengen i en times tid inden jeg hoppede i skoene http://connect.garmin.com/page/activity/activity.faces?activityId=36338642&actionMethod=page%2Factivity%2Factivity.xhtml%3AuserSwitcher.switchSystem&cid=125747 her var jeg også seriøst smadret bagefter, men det er vel bare fordi formen ikke er i top endnu :crazy:

Men ja, det virker meget sært og nu da det er sket 3 gange på forskellige ruter, så ville jeg lige tjekke om andre havde lignende oplevelser :smile:

Edited by Kondi Kedde
Link to comment
Share on other sites

Hvis det sker samme steder på ruterne, vil jeg alligevel gætte på at det er trådløse netværk eller lignende der går ind og generer dit pulsur.

I mit eget nabolag, har jeg to steder hvor både puls, hastighed og kadance (cykeldata) flipper helt ud. Polars software udjævner ikke kurverne så fint som Garmins, men umiddelbart ligner det.

Næste gang du oplever pulsstigningen, kan du ikke vende om og se om du kan gentage den? Hvis du får den 3 gange (frem, tilbage og frem), så er problemet lokaliseret. Og ellers, må vi tage tænkehatten på.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg må prøve og se om jeg kan fremprovokere det igen på min næste tur. De 2 første gange skete det så på en sti uden der var huse/højspændingsledninger i nærheden og jeg løber nøjagtig samme vej tilbage igen 15 minutter senere uden der kom dette udslag..

post-28680-060949500 1277008423_thumb.jp

Edited by Kondi Kedde
Link to comment
Share on other sites

Det kan også være fordi du løber forbi EL-master. Jeg løber nogengange i et naturskøntområde, hvor der dog er el-master fordi der ligger et kraftværk. Når jeg løber forbi disse eksploderer pulsen opad, og når langt over de 200. Her kommer fornuften ind i billedet. Ingen kan løbe med en puls på 200 uden at vide det:) Hvis ens puls er deroppe skal man sgu nok være klar over det, og så går der ikke så længe før man er tvunget til at få den lidt ned. Så hvis din måler viser 230, kan du være 99,99% sikker på at det er en teknisk fejl.

Link to comment
Share on other sites

Det kan også være fordi du løber forbi EL-master. Jeg løber nogengange i et naturskøntområde, hvor der dog er el-master fordi der ligger et kraftværk. Når jeg løber forbi disse eksploderer pulsen opad, og når langt over de 200. Her kommer fornuften ind i billedet. Ingen kan løbe med en puls på 200 uden at vide det:) Hvis ens puls er deroppe skal man sgu nok være klar over det, og så går der ikke så længe før man er tvunget til at få den lidt ned. Så hvis din måler viser 230, kan du være 99,99% sikker på at det er en teknisk fejl.

Link to comment
Share on other sites

jamen jeg er helt enig, det sjove er bare at det sker på samme tidspunkt (ca. 800 meter efter start) på forskellige ruter og når jeg løber forbi samme sted på vej tilbage igen kommer der ingen reaktion.

Men jeg har da ihvertfald fået bekræftet at der ikke er tale om en normal adfærd :smile:

Så gælder det bare om at finde ud af om det er min GPS eller pumpen der ikke rigtig har styr på omdrejningerne.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så var jeg afsted hertil morgen igen og sjovt nok med samme resultat. 223 bpm efter 800 meter... :superman:

http://connect.garmin.com/page/activity/activity.faces;jsessionid=3E43850093B939539E036EEDD232404F?activityId=37751434&actionMethod=page%2Factivity%2Factivity.xhtml%3AuserSwitcher.switchSystem&cid=21066

Jeg løb en helt ny rute og løb forbi stedet flere gange, samt jeg også løb forbi de steder hvor der tidligere havde været udslag ved 800 meter. Der kom ingen udslag undervejs.

Desværre viste det sig at mit gamle pulsur/bælte ikke fungere optimalt sammen med min Garmin. Når jeg tændte for Garmin så viste det gamle pulsur helt forkert. Næste gang jeg vil teste det må jeg stoppe op og måle pulsen manuelt, men det er lidt svært at måle pulsen når det hele pumper. Jeg gav den fuld gas de sidste 100 meter på ruten og prøve at måle pulsen manulet, men det gik stærkere end jeg kunne nå at tælle.. :unhappy:

post-28680-086341900 1277185035_thumb.jp

Edited by Kondi Kedde
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Hmm, du kan vel ikke undgå at mærke, hvis pulsen hamrer afsted med 230 slag/minut, som de øvrige er inde på. Jeg har lidt af den samme udfordring, dog ikke i samme luftlag. Når jeg begynder træningen (cykel), så går kroppen ind i et eller andet "alarmberedskab" og skyder pulsen i vejret i nogle minutter, før den finder et steady-state til opvarmningen.

Det er dog ikke nær så højt som dit. Men måske kan det være en kombination af det samme fænomen, som jeg oplever, og så en ydre påvirkning. Da jeg før i tiden brugte en Garmin 705 til cykeltræning og kørte ad en bestemt rute til klubbens fællestræning, skød jeg også en fart på over 200 km/t, og nok gik det pænt hurtigt, meeen trods alt ikke så hurtigt :cool:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Hovsa: UPDATE

I dag har jeg faktisk været ude for præcis det samme med min Garmin Edge 500 cykelcomputer. Den fløj op på 230 slag/minut umiddelbart efter træningsturens stat. Og nej, min maxpuls er ikke 230, men nede omkring 170 slag/minut. Og jeg havde det helt normalt på pågældende tidspunkt uden "dobbeltslag" og lignende. Det kunne være en konstruktions-/softwarefejl ..? resten af turen er registreret helt fint med to store blokke (som dog synes lidt uanselige sammenlignet med den store spids i starten).

post-25601-093045600 1277637373_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ret overbevist om at problemet er af teknisk karakter.

Hvis du skriver at pulsen viste 230, og du "da lige kunne prøve at løbe et længere stykke for at følge pulsen", ja ... .så er der noget galt :laugh:

230 er sindssyg høj maxpuls som stort set intet menneske på jorden har (medmindre der er tale om syge personer).

Jeg lægger mine penge på et teknisk problem - men må erkende at det lyder meget mystisk, da du jo har forsøgt forskellige ruter m.v.... spændende

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej alle!

Synes faktisk det er en afsindig interessant debat der er gang i mht. de høje pulstal og ret morsomt jeg falder over den netop idag hvor jeg har sendt en mail til en lektor på Institut for idræt, da netop en af mine løbere har oplevet "abnorme pulstal".

Nedenfor kan I se hvad jeg har skrevet til ham, og jeg vedhæfter en fil med det aktuelle pas.

Når, og hvis, jeg får svar skal jeg nok indlægget det i dette forum :-)

Min mail:

Hej xxxxxxx!

Har søgt lidt på nettet, for at finde ud af hvem man evt. kunne kontakte i forhold til nogle - for mig at se - lidt abnorme pulsmålinger, og fandt så frem til dig.

Kort fortalt drejer det sig om en ung kvinde på 23 år, der løbetræner. Har for år tilbage sprintet, men igennem de seneste par år løbet langdistance. Tanken er dog, at hun fremover skal forsøge sig på 400/800 m., alt efter hvad der ser fornuftigst ud rent tidsmæssigt.

xxxx fik i februar/marts en fiberskade i baglår/balle hvorfor hun har genoptrænet med rolige ture frem til nu. I forrige uge lavede hun en serie Tabata intervaller (6 x 20 sek. arbejde/10 sek. pause mellem hver) med høje knæløft (45 grader), som en test. Hun tog den lidt med ro på de første to, for at skåne baglår/balle men ku intet mærke efterflg.

I går skulle hun så gentage passet, som laves efter grundig opvarmning (10 min. løb/stræk/flex/koor./stign). Denne gang havde vi aftalt at der skulle gas på fra start, hvilket resulterede i de pulsmålinger du kan se i vedhæftede dokument. Skal lige siges, at knæløftene laves fremadrettet og ikke på stedet. Men da der er mest fokus på frekvensen når man jo ik så langt ;-).

Som du kan se så er max pulsen efter de første 20 sek. 232 og stiger yderligere 2 slag til 234 i de 10 sek. pause, for så at toppe med 245 i anden gentagelse. Herefter falder pulsen igen da xxxx trætter ud og "syrer" til.

xxxx har målt sin hvilepuls til 47 tidligere, men det kan ganske givet komme noget længere ned - hun har bare ikke målt den på længe.

Jeg har en række spørgsmål vedr. xxxx´s pulstal:

* er en pulsreserve på 198 ikke meget?

* hvad kan hendes høje max puls skyldes?

* hvordan kan man udnytte hendes kapacitet (pulsreserve) på den mest hensigtsmæssige måde?

* er der nogen risiko forbundet med så høj en max puls?

Til orientering har xxxx flere gange tidligere haft pulsmålinger på samme niveau - både i forbindelse med tabata intervaller, men også under traditionel (aerob effekt) intervaltræning har den været tilsvarende høj (altså set i forhold til interval typen).

Du skal naturligvis ikke føle dig forpligtet til at svare, men tænkte det måske også kunne være interessant for dig at studere tallene.

Med venlig hilsen

xxxxx

træner for xxxx

tabata 07072010.docx

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har også et 305 og har oplevet noget af det samme og har fundet ud af at det stammer fra mangel på sved der hvor pulsmåleren sidder. Dage som i dag er det ikke noget problem da man næsten er svedig inden man starter, men specielt når det ikke er så varmt i vejret kan fænomenet opstå.

Super! :4thumbup:

Så er det ikke mig, den er i vejen med. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nu er det nogen tid siden jeg sidst har været herinde, men der er da rart at høre man ikke er den eneste med det sjove fænomen. Om det er Garmin relateret eller at det er fordi det er det mest populære ur ved jeg så ikke.

Det med mangel på sved/fugt tvivler jeg på i mit tilfælde da jeg altid gør kontaktfladerne godt våde inden bæltet bliver spændt om tønden :tongue:

Og pulsen ligger nogenlunde stabilt både før og efter, men lige omkring de 800 meter sker der noget uforklarligt.

Jeg har forsat min trænning som hidtil og var også afsted her til morgen med normalt pulsforløb

http://connect.garmin.com/page/activity/activity.faces;jsessionid=C96B33C161081EAD84605E724A5B103F?activityId=40680873&actionMethod=page%2Factivity%2Factivity.xhtml%3AuserSwitcher.switchSystem&cid=638055

Hvor meget væske drikker i normalt ved en 10km tur ? er nok klar over det er temperatur afhængig, men jeg drak en liter inden jeg løb og 0,6L undervejs. Alligevel gjorde mine nyrer seriøst nas de sidste 2~3km.. :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej alle!

Synes faktisk det er en afsindig interessant debat der er gang i mht. de høje pulstal og ret morsomt jeg falder over den netop idag hvor jeg har sendt en mail til en lektor på Institut for idræt, da netop en af mine løbere har oplevet "abnorme pulstal".

Nedenfor kan I se hvad jeg har skrevet til ham, og jeg vedhæfter en fil med det aktuelle pas.

Når, og hvis, jeg får svar skal jeg nok indlægget det i dette forum :-)

Min mail:

Hej xxxxxxx!

Har søgt lidt på nettet, for at finde ud af hvem man evt. kunne kontakte i forhold til nogle - for mig at se - lidt abnorme pulsmålinger, og fandt så frem til dig.

Kort fortalt drejer det sig om en ung kvinde på 23 år, der løbetræner. Har for år tilbage sprintet, men igennem de seneste par år løbet langdistance. Tanken er dog, at hun fremover skal forsøge sig på 400/800 m., alt efter hvad der ser fornuftigst ud rent tidsmæssigt.

xxxx fik i februar/marts en fiberskade i baglår/balle hvorfor hun har genoptrænet med rolige ture frem til nu. I forrige uge lavede hun en serie Tabata intervaller (6 x 20 sek. arbejde/10 sek. pause mellem hver) med høje knæløft (45 grader), som en test. Hun tog den lidt med ro på de første to, for at skåne baglår/balle men ku intet mærke efterflg.

I går skulle hun så gentage passet, som laves efter grundig opvarmning (10 min. løb/stræk/flex/koor./stign). Denne gang havde vi aftalt at der skulle gas på fra start, hvilket resulterede i de pulsmålinger du kan se i vedhæftede dokument. Skal lige siges, at knæløftene laves fremadrettet og ikke på stedet. Men da der er mest fokus på frekvensen når man jo ik så langt ;-).

Som du kan se så er max pulsen efter de første 20 sek. 232 og stiger yderligere 2 slag til 234 i de 10 sek. pause, for så at toppe med 245 i anden gentagelse. Herefter falder pulsen igen da xxxx trætter ud og "syrer" til.

xxxx har målt sin hvilepuls til 47 tidligere, men det kan ganske givet komme noget længere ned - hun har bare ikke målt den på længe.

Jeg har en række spørgsmål vedr. xxxx´s pulstal:

* er en pulsreserve på 198 ikke meget?

* hvad kan hendes høje max puls skyldes?

* hvordan kan man udnytte hendes kapacitet (pulsreserve) på den mest hensigtsmæssige måde?

* er der nogen risiko forbundet med så høj en max puls?

Til orientering har xxxx flere gange tidligere haft pulsmålinger på samme niveau - både i forbindelse med tabata intervaller, men også under traditionel (aerob effekt) intervaltræning har den været tilsvarende høj (altså set i forhold til interval typen).

Du skal naturligvis ikke føle dig forpligtet til at svare, men tænkte det måske også kunne være interessant for dig at studere tallene.

Med venlig hilsen

xxxxx

træner for xxxx

Hej igen!

Så kom svaret..... Ikke prangende, men nok til at konstatere at en så høj puls som ovenstående er mulig:

"Jo, det er højere værdier end vi normalt ser. Det burde ikke betyde noget hvis xxxxx ellers føler sig sund og rask. Hvorfor det er sådan og om det kan udnyttes kan jeg ikke svare på. Hvis I er utrygge ved det, så kontakt egen læge".

Vi vil nu se om vi ad anden vej kan blive klogere på mulighederne med så stor en "pulsreserve", så jeg vender nok tilbage.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Hvor meget væske drikker i normalt ved en 10km tur ? er nok klar over det er temperatur afhængig, men jeg drak en liter inden jeg løb og 0,6L undervejs. Alligevel gjorde mine nyrer seriøst nas de sidste 2~3km..

Min mave ville også protestere, hvis jeg drak så meget før og under en 10 km løbetur. Når det ikke er længere, synes jeg det virker modproduktivt at drikke meget. Sådan har min krop det i hvert fald. Det er godt at drikke i løbet af dagen, men umiddelbart op til og under en relativt kort tur, drikker jeg ikke noget.

Link to comment
Share on other sites

Min mave ville også protestere, hvis jeg drak så meget før og under en 10 km løbetur. Når det ikke er længere, synes jeg det virker modproduktivt at drikke meget. Sådan har min krop det i hvert fald. Det er godt at drikke i løbet af dagen, men umiddelbart op til og under en relativt kort tur, drikker jeg ikke noget.

Jeg drikker heller ikke noget på korte turere.

På 20 km drikker jeg 1-2 L, det kommmer an på hvor varmt det er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share