styrketræning for børn


mona
 Share

Recommended Posts

mdk> problemet i at diskuttere alskens mærkelige lommefilosofiske ting omkring diverse emner, er at man ikke kan forholde sig til faktuelle ting. Ved ikke at forholde sig til de faktuelle ting omkring et emne, så kommer hele diskussionen til at køre på holdninger og meninger. Og vi ved godt hvad der sker med den slags tråde. De ender med at være 10-15 sider lange (ligesom MS tråden), og alle de evt. guldkorn der er kommet frem omkring træning, ender med at drukne i omgang ugebladssladder.

Det som jeg i sin tid fandt interessant ved MOL, var det højvidenskabelige niveau som diskussionerne befandt sig på. Hvis MOL skal gå i den retning du nævner, så er jeg ikke sikker på at jeg gider tilbringe så meget tid her mere. Og jeg tror faktisk det gør sig gældende for mange af de gamle medlemmer. Klart, der skal være plads til alle, ligefra begyndere til mere avancerede. Men jeg synes vi bør efterstræbe at holde niveauet så højt som muligt. Hvis alle dem som interesserer sig for at diskuttere faktuelle ting omkring træning forsvinder, så ender MOL op som en kaffestue. Det er vel ikke meningen ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Talk about at afspore en debat ...

Nå, men så vil jeg da skære ind til benet og sige, at jeg finder det belastende, når folk føler sig som de udvalgte, der skal bedømme, hvad der er relevant og diskutere, og hvad der er irrelevant. Typisk er det jo bare fordi man kun vil have, at ens egne ideer skal diskuteres. Lad dog folk selv om, hvilke ekskurser, de vil indføre. Når Morten Z's grænse er nået, så skrider han vel ind.

Tommelfingerreglen må være, at man svarer på det, man finder relevant og overser det, man finder irrelevant. En tråd er ikke fortløbende, den indeholder en masse forsk. elementer - i bedste fald. Hvis TJ sad ved roret, så ku man frygte at det blev æggehovedernes vagtparade (sorry, fordi jeg genbruger det udtryk, æggehoved, du anvendte om mig, JS - men nu går du jo så meget ind for genbrug (af dine egne få tanker og ord), så det går nok ;) ).

Jeg er sikker på MIT niveau ikke altid er lige højt. Jeg respekterer din viden, TJ, og hvis du ikke har lyst til at være på MOL mere, så er det din beslutning. Det ville være en skam. Bedre ville det være, hvis du ku overse det, du ikke gider ha med at gøre.

vh. den adjektivglade

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Typisk er det jo bare fordi man kun vil have, at ens egne ideer skal diskuteres.
Det er så noget sludder. Man får jo intet ud af kun at diskuttere sin egne ideer. Hvis det stod til mig, så skulle man aldrig diskuttere noget så fjollet som HIT træning. Men det var alligevel en stor glæde for mig at diskuttere HIT træning med Lars Nielsen i sin tid. Det gav udspring for nogen gevaldigt gode tråde, hvor man kunne høste masser af gode guldkorn omkring træning. Pointen er jo ikke at man kun skal diskuttere nogen ting. Pointen er at man kun skal diskuttere de ting som er RELEVANTE for et givent emne. Og hvad der er relevant, bør tage udgangspunkt i det der bliver spurgt om. Læs lige en gang til hvad mona spørger om....
hvilke fysiologiske ting der sker når de træner, hvor lang tid der går før der sker noget udvirkling med dem osv....

Hun spørger om de fysiologiske relevante ting ved styrketræning af børn. Hvis du ønsker at udvide diskussionen med ugebladssladder om hvorvidt børn bør træne med vægte eller om børn bør lege istedet, så vil jeg mene at det var nærliggende at oprette et emne omkring dette i et velegnet forum, evt. generelt. Uanset hvordan du vender og drejer det, så drukner de gode ting altså i meningsudvekslinger, hvis man konstant skal dreje træningsdiskussionerne over på alskens lommefilosofiske diskussioner om dette og hint.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

mdk:

Det ville være forfriskende, hvis du dog bare for en gangs skyld kunne blive enig med dig selv!

Udover at dine småkommentarer og løse strøtanker som sædvanligt er det rene vrøvl, så er det du tigger TJ om at få lov til, - selvfølgelig præcist det, du så flittigt kritiserer mig for at gøre!

Måske er du simpelthen blot en mavesur, selvhøjtidelig gammel stodder, der er lidt ekstra mavesur her til morgen? :devil:

"Lad dog folk selv om, hvilke ekskurser, de vil indføre" (Indføring er godt!)

"Tommelfingerreglen må være, at man svarer på det, man finder relevant og overser det, man finder irrelevant."

Edited by JØRGEN STORM
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil altså give TJ ret i denne meget afsporede debat!

Dette er styrketræningsforummet og det er en tråd der hedder styrketræning for børn. Mona spørger om de fysiske skavanker der kunne være blandt risici ved vægttræning før børn. Ikke en eller ræverød opdragelses "vi-skal-alle-lege-sammen-og-være-ekstra-sociale" debat!

Og hvorfor f***** skulle alm. sport være åååh så meget bedre end vægttræning? Tennis, badminton, bowling, skak etc... De må da så også være mindst lige så asociale!

Nu må vi bare krydse fingrene for at Mona ikke har pakket sammen og er smuttet igen...

P.S.

Skulle ønske jeg havde startet med at træne da jeg var meget mindre - så kunne det være jeg havde rendt rundt med en respektabel fysik nu...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sikker på MIT niveau ikke altid er lige højt
Det drejer sig som sådan ikke om hvilket niveau folk bevæger sig på. Alle har ret til at bidrage. Det drejer sig om at holde sig til emnet, så vi kan presse citronen (læs:emnet), for så meget saft som muligt. Ligeså snart vi ryger over i de lommefilosofiske diskussioner om alle mulige afskygninger af emnet, så er tråden tabt på gulvet.
Jeg respekterer din viden, TJ, og hvis du ikke har lyst til at være på MOL mere, så er det din beslutning

Jeg vil meget gerne være på MOL. Men jeg ser også gerne at MOL ikke udvikler sig i en uheldig retning. Hvis dette er tilfældet, og der ikke er noget at gøre ved det, så tror jeg ikke jeg er den eneste som overvejer at finde andre græsgange.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Mr. Snatch:

Du har selvfølgelig 100% ret, - mdk fik simpelthen rodet sig ud i en vrøvle-debat, som han efterfølgende blot IKKE var snedig nok til at forlade i tide!

Bortset fra det, så er vægttræning i centret sgu da noget af det mest sociale, man kan foretage sig!

I pauserne mellem de tunge sæt får jeg da hygget mig ganske alvorligt meget med lidt pølsesnak om løst og fast med makkeren og de øvrige vaneforbrydere, der dukker op på samme tid som undertegnede.

Denne form for social omgang er jo umulig, hvis vi taler fodbold ellerl lignende, så hvad egentligt mdk´s problem er/var kan man kun gætte på!

(Og det har jeg da også gjort flere gange!)

Efterfølgende bliver det endda også i reglen til lidt opera i badet samt en kop kaffe og lidt hyggesnak, så alt i alt finder jeg, at min vægttræning og de tilhørende aktiviteter, er noget af det mest sociale, man kan forestille sig! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

mdk:

"sorry, fordi jeg genbruger det udtryk, æggehoved, du anvendte om mig, JS"

Nu passer det jo IKKE nødvendigvis ligeså godt på andre, men ellers er du utroligt velkommen til at supplere dit sparsomme ordforråd med "låneord" fra mit overskudslager!

Som det sociale og venlige væsen jeg også er, finder jeg det af altafgørende vigtighed, at de der har for meget hjælper dem, der tydeligvis har alt, alt for lidt! :D

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor f***** skulle alm. sport være åååh så meget bedre end vægttræning? Tennis, badminton, bowling, skak etc... De må da så også være mindst lige så asociale!...

Hvorfor?

Ingen har talt for en ræverød vi-skal-alle-lissom-være-venner-indgang til sport. Det er en karikatur, du og TJ og JS har kogt sammen selv. Det er selvfølgelig altid nemmere at kritisere en karikatur. ;)

Jeg har talt for, at det at børn leger sammen, altså er sammen om en bold el. lign, kunne være socialt udviklende. Jeg ser det helt konkret som en nærkamp med andre mennesker, dvs. børn. I vægttræning er du ganske rigtig sammen med andre mennesker i et lokale, du snakker med dem, får råd, vejledning, snakker, hygger, Jovist! Men du interagerer ikke med dem fysisk.

Ingen betvivler vel, at man kan lære en masse om sin krop, når man vægttræner. Men hvis ens sport foregår på en måde, hvor du er i direkte clinch med andre, så har du i tilgift en masse erfaringer om andre.

Jeg brugte ikke ordet "social" i den almindelige danske betydning, der nogenlunde er social=hyggelig. Hvis der ikke er en eller anden form for kamp i sporten, så er den nok kun en hyggelig leg (og al ære og respekt for leg).

Nu er team building jo et hyppigt anvendt ord i management-sproget nu om stunder. Team building er, at man "ryster folk sammen", lærer dem noget om at omgås hinanden i en gruppe, nå mål sammen. Det har ikke så meget med hyggenygge at gøre. Jeg vil vove det ene øje og sige, vægttræning ikke lærer en nær så meget om de sager, som holdsport. Vægttræning omtales med rette som en individualist-sport. Det er også fint nok. Men med armen vredet om på ryggen vil jeg spagfærdigt sige, at jeg tror, børn har bedre af at blive rørt i al almindelighed OG lære nogle sociale interaktioner.

Jeg håber heller ikke, Mona tager anstød af dette. Det har nok ikke så meget med hendes ærinde at gøre. Jeg ville bare kaste et perspektiv i spil for dem, der synes, det aspekt ku være interessant. Måske sku der har været en anden tråd om det, det er slet ikke umuligt. :)

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

mdk> overvej lige de her par aspekter.....

1. Det må være børnenes ønsker som primært skal tilgodeses. Det er vel ikke ønskeligt at man tvinger sit barn til at spille fodbold, eller lege rundebold med pigerne, fordi man selv synes det er bedst for barnets sociale færdigheder og udvikling. Hvad hvis den 13 årige knægt SELV ønsker at stifte bekendtskab med vægttræning/styrketræning i en eller anden form ??

2. Hvem siger at det udelukker at spille lidt bold med vennerne ?? Eller udelukker andre af de aktiviteter som du nævner, bare fordi en 12-13 årig knægt ønsker at dyrke lidt styrketræning 2-3 gange i ugen. Det virker som om du mener det ene udelukker det andet ??

Iøvrigt er styrketræning en inkorporeret del i mange idrætsaktiviteter. Går man til svømning, så er styrketræning ofte en del af det. Går man til roning, så er styrketræning ofte en del af det.

Og lad os så komme videre med de styrketræningsrelevante diskussioner, og overlade ugebladssladderen til off-topic forummet :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning og børn (fra ”idrættens træningslære)

”… hos børn udgør muskelmassen en mindre del af totalvægten end hos voksne. (ca. 20% hos børn, og ca. 40% hos voksne)…”

”Væksten i muskelmassen starter 2-3 år tidligere hos pigerne end hos drengene. Denne forskel er vigtig at huske på i træningsøjemed. (!)”

”Undersøgelser af Dickmann og Letzelter tyder på at styrketræning har en god effekt allerede før puberteten. Det vil derfor være hensigtsmæssigt at træne styrketræning på dette udviklingstrin…. Enkle øvelser hvor kropsvægten udgør belastningen kan sagtens være styrketræning, eller med medicinbold eller sandsæk..”

”som en vigtig forberedelse skal man indarbejde løfte teknik og gode arbejdsstillinger..”

”Styrketræning med maksimal ydre modstand bør ikke påbegyndes før 16 års alderen..”

Da børns udvikling sker i forskellig takt, er det altså vigtigt at tilpasse træningen til den enkelte.

”En afstemt og balanceret styrketræning og bevægelsestræning er vigtig i denne periode, for at undgå skader på hvirvellegemer og disci.”

Et eksempel til børn kunne være:

Belastning: 50-80% af 1RM

Bevægelsestempo: så hurtigt som muligt

Rep: 5-10

Serier: 3-5

Pauser: 2-3 min.

Antal øvelser: 5-6

Link to comment
Share on other sites

Og lad os så komme videre med de styrketræningsrelevante diskussioner, og overlade ugebladssladderen til off-topic forummet :)

Thomas

Hørt!

Jeg er fuldstændig enig i, at lommefilosofiske debatter om ingenting skal holdes væk fra de temafora, der er defineret. (Derfor bevæger jeg mig også sjældent væk fra off-topic, for at poste). Ligeledes bør overskriften på tråden respekteres, spørgeren vil tænke "hvilken flok idioter", hvis vi ikke læser og svarer på det, der bliver spurgt om, og derefter måske forsvinde fra MOL. Det sidste kan ikke være målet for nogen herinde.

MDK, prøv at respektere overskrifter, forainddeling og de lærde. Hold dig venligst fra at svare på spørgsmål, du ikke kan svare på (læs: start ikke en irrelevant diskussion blot for at starte én). ;)

Prøv at stille dig selv dette spørgsmål, inden du poster "Ville jeg kunne bruge dette svar, hvis jeg havde stillet spørgsmålet?". Det kan være svært at modstå fristelsen, men prøv, tak! ;)

Jeg kommer her personligt for at lære fra dem med mere erfaring og viden, og lave lidt sjov og ballade i off-topic og Onkel Jørgens tråd. Når jeg læser overskriften på denne tråd, forventer jeg svar som Thomas J og Jøgge aka Jørgen L kommer med, sådan bør det være, lad det venligst være sådan i fremtiden, tak.

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Hejsa alle sammen :D

1000- tak for alle forslagene!!!

Det jeg er igang m lige i øjeblikket er at research ang. med børne træning da min eksamens opgave skal handle om styrketræning for børn og unge ml. 12-14år (inden de kommer i puberteten) og 14-17år (når de er i puberteten)!!!

Mona :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at komme i uføre (og på afveje i forhold til tråden...) så undrer det mig at det altid er fodbold der hives frem af skabet når det her emne bringes på banen.

Hvis man gerne vil have at de små poder skal dyrke noget sport hvor der osse er lidt styrketræning involveret så meld dem dog ind i den nærmeste judo-klub.

For mig at se er der flere fordele ved denne sport,

- man får udviklet og trænet både motorik og balance da begge sider af kroppen bliver aktiveret

- den indeholder både kondition og styrketræning

- og da denne styrketræning primært er baseret på øvelser lavet med egen kropsvægt så er det vel en glimrende måde at opbygge en god

fysik på mens man er de der 10-14 år og så er man da forberedt på senere at tilføje noget vægttræning

- og det er osse en fin social sport...

Alt i alt en ok allround sportsgren der træner hele kroppen og med en ordentlig lærer burde risikoen for skader være minimal (hvem sagde fodbolds-invalid.... :huh: )

Link to comment
Share on other sites

Styrke træning for børn mener jeg skal være et supplement til den idræts gren de nu er igang med træne!!!

For de kan blive stærker og mere udholdende i den idræt!

For syntes ikke at børn skal være op i et motion center og træne.

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med styrketræning for børn, så stødte jeg på den her interessante artikel:

Neuromuscular adaptations following prepubescent strength training.

Ozmun JC, Mikesky AE, Surburg PR.

Department of Physical Education, Indiana State University.

Underlying mechanisms of prepubescent strength gains following resistance training are speculative. The purpose of this investigation was to determine the effects of 8 wk of resistance training on muscular strength, integrated EMG amplitude (IEMG), and arm anthropometrics of prepubescent youth. Sixteen subjects (8 males, 8 females) were randomly assigned to trained or control groups. All subjects (mean age = 10.3 yr) were of prepubertal status according to the criteria of Tanner. The trained group performed three sets (7-11 repetitions) of bicep curls with dumbbells three times per week for 8 wk. Pre- and posttraining measurements included isotonic and isokinetic strength of the elbow flexors, arm anthropometrics, and IEMG of the biceps brachii. Planned comparisons for a 2 x 2 (group by test) ANOVA model were used for data analysis. Significant isotonic (22.6%) and isokinetic (27.8%) strength gains were observed in the trained group without corresponding changes in arm circumference or skinfolds. The IEMG amplitude increased 16.8% (P < 0.05). The control group did not demonstrate any significant changes in the parameters measured. Early gains in muscular strength resulting from resistance training prepubescent children may be attributed to increased muscle activation.

link til undersøgelsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share