Dødløft teknik


Kermit
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne få dødløft ind i min styrketræning, men hver gang jeg har lavet det synes jeg at det føles helt forkert, og at jeg spænder for meget i lænden under løftet. Jeg havde luret lidt på at spørge instruktørerne i Fitness World hvor jeg træner om de kunne give et par tips, men efter at have set en af dem instruere en kunde uden rigtigt at ligge mærke til teknikken, tror jeg det er en dårlig idé.

Men er der nogle steder hvor man kan få nogle til at kigge på teknikken, og komme med gode tips til hvordan det skal gøres?

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du vil begynde at dødløfte for sjov skyld, er der ingen grund til at du begynder at bruge tid på at lære denne øvelse.

Ok, kan du uddybe dine tanker omkring det udsagn lidt? Synes bare de fleste steder jeg har læst at dødløft er en klassisk cykelrytter øvelse?

Link to comment
Share on other sites

Ja, der findes et internetforum på motiononline.dk. Der er oprettet en tråd der hedder vægttræning og korekt teknik, hvor man kan uploade en video af sig selv, og derefter få en forhåbentlig kompetent vejledning. Med 90% sikkerhed en bedre vejledning, end du får i fitnessworld :smile:

Ellers er den her egentlig meget god til at starte på:

Link to comment
Share on other sites

Ok, kan du uddybe dine tanker omkring det udsagn lidt? Synes bare de fleste steder jeg har læst at dødløft er en klassisk cykelrytter øvelse?

Jeg vil besvare dit spørgsmål med et spørgsmål: Hvordan korresponderer dødløft med cykelløb taget de to bevægelsers amplitude, retning, hastighed, modstand, muskulær kontraktion, involverede muskler og varighed i betragtning?

Med mindre en given bevægelse matcher dit cykelløb i størstedelen af overstående kriterier kan den ikke kategoriseres som værende nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil besvare dit spørgsmål med et spørgsmål: Hvordan korresponderer dødløft med cykelløb taget de to bevægelsers amplitude, retning, hastighed, modstand, muskulær kontraktion, involverede muskler og varighed i betragtning?

Med mindre en given bevægelse matcher dit cykelløb i størstedelen af overstående kriterier kan den ikke kategoriseres som værende nødvendig.

Hvis man skal tænke sådan, så er der vel strengt taget ikke mange sportsgrene hvor det er hensigtsmæssigt at styrketræne ved siden af.

Som Kermit skriver, så er det god cykelrytterskik (alene dét behøver så ikke at betyde at det er korrekt, det er jeg ganske klar over) at køre dødløft - faktisk er der en del som mener at squat er yt og DL er in, vist noget med at quads ikke arbejder i den negative fase på cyklen og man i DL også delvis bare knalder vægten i gulvet.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal tænke sådan, så er der vel strengt taget ikke mange sportsgrene hvor det er hensigtsmæssigt at styrketræne ved siden af.

Som Kermit skriver, så er det god cykelrytterskik (alene dét behøver så ikke at betyde at det er korrekt, det er jeg ganske klar over) at køre dødløft - faktisk er der en del som mener at squat er yt og DL er in, vist noget med at quads ikke arbejder i den negative fase på cyklen og man i DL også delvis bare knalder vægten i gulvet.

Du misforstår. Det jeg skriver er ikke at vægttræning per se er unødvendigt. Jeg skriver at en given øvelse ikke kan betegnes som nødvendig med mindre den dynamisk korresponderer med den primære bevægelse, der ønskes forbedret.

Med andre ord kan dødløft udskiftes med en en hvilken som helst anden øvelse, der træner selv samme muskelgrupper, uden at det har nogen indflydelse på Kermits cykelløb.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil besvare dit spørgsmål med et spørgsmål: Hvordan korresponderer dødløft med cykelløb taget de to bevægelsers amplitude, retning, hastighed, modstand, muskulær kontraktion, involverede muskler og varighed i betragtning?

Med mindre en given bevægelse matcher dit cykelløb i størstedelen af overstående kriterier kan den ikke kategoriseres som værende nødvendig.

Så godt match behøver der vel heller ikke være for at få en fornuftig effekt og slet ikke, hvis der ikke køres 1-5RM?!

Jeg er ikke ekspert i biomekanik, men jeg forestiller mig, at en cykelrytter bruger hams og adducterne relativt meget. Og i højere grad, hvis rytteren sidder langt fremme på sadlen.

Hvis man skal tænke sådan, så er der vel strengt taget ikke mange sportsgrene hvor det er hensigtsmæssigt at styrketræne ved siden af.

Som Kermit skriver, så er det god cykelrytterskik (alene dét behøver så ikke at betyde at det er korrekt, det er jeg ganske klar over) at køre dødløft - faktisk er der en del som mener at squat er yt og DL er in, vist noget med at quads ikke arbejder i den negative fase på cyklen og man i DL også delvis bare knalder vægten i gulvet.

Hmmm?! Det lyder lidt som om, den ellers ofte undervurderede foreningserfaring, spiller fallit...

Link to comment
Share on other sites

Så godt match behøver der vel heller ikke være for at få en fornuftig effekt og slet ikke, hvis der ikke køres 1-5RM?!

Jeg er ikke ekspert i biomekanik, men jeg forestiller mig, at en cykelrytter bruger hams og adducterne relativt meget. Og i højere grad, hvis rytteren sidder langt fremme på sadlen.

Den bedste grund i mine øjne til at køre dødløft som cykelrytter er den skadesforebyggende, eftersom det ikke er skide godt for ryggen at sidde længe på en cykel i den position man sidder i.

Det er så også en rimelig god grund.

Link to comment
Share on other sites

Gregers svarer egentlig ganske udemærket på det. Jeg har ikke nogen teknisk vinkel på hvorfor dødløft skulle være godt for cykelryttere, mere end andre øvelser. Men måske som Mads er inde på, er det fordi det både giver i benene, men også i lænden? Men klart, hvis der er grundlag for en bedre øvelse så er jeg med på den. Generelt siger de fleste artikler bare at DL er en god øvelse for cykelryttere, så det er det jeg er gået ud fra :smile:

Link to comment
Share on other sites

Folkens, prøv nu lige at læse hvad jeg skriver.

Vi diskuterer ikke hvorvidt vægttræning har en overførsel til cykelløb. Lad mig skære det ud i pap:

Gør det nogen forskel på Kermits cykelløb om han styrker hans baglår ved brug af dødløft, romænske dødløft, good mornings, back raises, reverse hypers og så videre eller om han styrker hans forlår ved brug af leg presses, hack squats, squats, bulgarian split squats, step-ups, lunges eller whatever?

Svaret er ganske enkelt nej.

Deraf hele min pointe: Vælg øvelser i vægtrummet med lille indlæringskurve.

Generelt siger de fleste artikler bare at DL er en god øvelse for cykelryttere, så det er det jeg er gået ud fra

En god regel er ikke at lytte til folk, der religiøst abonnerer på non-specifikke øvelser.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share