Træning af brystmuskulaturen...


Power Clauer
 Share

Recommended Posts

Lige et spørgsmål mere....

Jeg kunne godt tænke mig at få svar på følgende spørgsmål:

Hvilke øvelser er gode til at samle brystmuskulaturen, dvs. hjælpe een af med den brede kavalergang, eller den 2 sporede motorvej, som jeg plejer at kalde den.... :D

Jeg synes altid at de øvelser jeg kører, kun påvirker i siden ud mod armen, og ikke inde centralt....

HJÆÆÆLP :confused3:

Vh. Power Clauer

Link to comment
Share on other sites

hmmm.......

Nåmen jeg ville sige at jeg med 2 kabeløvelser virkelig kan få "stregerne" frem på midten af brystet - og føler egentlig at jeg arbejder ret voldsomt på den der inderside...?

På trods af jeg godt ved, og har fået forklaret at man ikke kan koncentrere træningen på den måde.

Men Arne har nok ret at BB er den bedste brystøvelse - og jeg ved da ikke om det at jeg kan se at koncentrationen bliver stor på indersiden ved nogle øvelser, betyder at jeg rent faktisk opbygger masse der.

Om ikke andet, kan jeg da se at jeg bliver mere skåret på midten.

Link to comment
Share on other sites

BlackIce......godt spørgsmål :)

Inde i mit hoved, kalder jeg dem "enkelthånds hook med kabel" og den anden er med begge hænder "dobbelt uppercut med kabel" ?

(hook er egentlig en lidt forkert betegnelse - det er mere en meget bred uppercut).

Welcome to FittSmoker's universe ! - jeg kan sgu ikke navnene på de øvelser :(

hmm...kan i forestille jer dem - eller skal prøve at finde en engelsk betegnelse ?

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Til at at træne det inderste af brystet bruger mange kabelmaskinerne og specielt en øvelse som cross-overs - og her skal du virklig krydse armene , ikke blot køre armene ned til dine hænder er samlet.

Men også f.eks. flyes eller specielt pres med kabler. forskellen fra at køre øvelsen med frie håndvægte ligger i at du har har en stor belastning på pectoralis major(den store brystmuskel) når du har dine hænder samlet. Denne store belastning i lige præcis denne position er svær at få med frie vægte.

Du kan også bruge en pec-deck maskine , hvis de har sådan en hvor du træner.

Men husk at lægge nogle goe basis øvelser som bænk , skråbænk og pres med håndvægte ind i dit program også.

Link to comment
Share on other sites

Til at at træne det inderste af brystet bruger mange kabelmaskinerne og specielt en øvelse som cross-overs - og her skal du virklig krydse armene , ikke blot køre armene ned til dine hænder er samlet.

Men også f.eks. flyes eller specielt pres med kabler. forskellen fra at køre øvelsen med frie håndvægte ligger i at du har har en stor belastning på pectoralis major(den store brystmuskel) når du har dine hænder samlet. Denne store belastning i lige præcis denne position er svær at få med frie vægte.

Du kan også bruge en pec-deck maskine , hvis de har sådan en hvor du træner.

Men husk at lægge nogle goe basis øvelser som bænk , skråbænk og pres med håndvægte ind i dit program også.

Link to comment
Share on other sites

Til at at træne det inderste af brystet bruger mange kabelmaskinerne og specielt en øvelse som cross-overs - og her skal du virklig krydse armene , ikke blot køre armene ned til dine hænder er samlet.

Men også f.eks. flyes eller specielt pres med kabler. forskellen fra at køre øvelsen med frie håndvægte ligger i at du har har en stor belastning på pectoralis major(den store brystmuskel) når du har dine hænder samlet. Denne store belastning i lige præcis denne position er svær at få med frie vægte.

Du kan også bruge en pec-deck maskine , hvis de har sådan en hvor du træner.

Men husk at lægge nogle goe basis øvelser som bænk , skråbænk og pres med håndvægte ind i dit program også.

Pectoralis major går fra det øverste af sternum (brystbenet), de øverste tilstødende ribbensbruske, den mediale del af clavicula (kravebenet), rectusskeden og hæfter sig på crista tuberculi majoris humeri (omkring øverste del af overarmen)... når musklen trækker sig sammen kan det ikke lade sig gøre at flytte stresset til den inderste eller yderste del af brystet... du kan derimod godt flytte stresset op og ned på brystet men det er minimalt... så kig på det Arne har skrevet det er ganske fornuftigt ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er sjældent man ser folk med stort midte og lille ydre ;) - så det er nok som alle andre øvelser, den "ydre" del der tager slæbet - (og yep, der er ikke noget der hedder indre og ydre).

Ikke destomindre vil jeg gerne skrive under på, at jeg KAN arbejde på inderste del - om ikke andet, kan jeg pumpe det så det bliver godt hakket - og det er med helt andre øvelser end BB !

Så mit bud, er at det ikke er skidt at benytte andre brystøvelser, end lige bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

>Fittsmoker

Ikke destomindre vil jeg gerne skrive under på, at jeg KAN arbejde på inderste del - om ikke andet, kan jeg pumpe det så det bliver godt hakket - og det er med helt andre øvelser end BB !

To ting:

1)

Selvfølgelig KAN du arbejde på den inderste del, det KAN vi alle sammen! Men du kan ikke koncentere en given øvelses byrde på inder- eller ydersiden! M. pectoralis major (den store brystmuskel) har en vifteform (som Zoa skriver), og fibrene ligger på tværs = det er umuligt at flytte byrden indad!!!

2)

Hvis du vil forkorte bænkpres burde det være BP og ikke BB... BB = bodybuilding...

Lagoon

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg forstår din pointe Zoa

Jeg er nok kommet til at overlevere lidt af en fordom her eftersom stort set alle BB har brugt de øvelser til at målrette deres træning mod det inderste af brystet. :retard:

Grundlæggende er det en absurd tanke at højre side af musklen trækker sig sammen uden venstre side af musklen også trækker sig sammen. Enten trækker HELE musklen sig sammen eller så trækker den sig slet ikke sammen.

Men en muskel kan jo trække sig mindre eller mere sammen. I bænk og andre pres med løse vægte er brystmusklen aldrig fuldstændig kontraheret/forkortet - overarmen kan stadig bevæge sig et godt stykke ind over kroppen ved at pectoralis major trækker i den.

Men man sammentrækker musklen helt ved hjælp nogle af disse øvelser jeg før nævnte. Hvis man vil træne sit bryst mest effektivt så burde man vel også køre øvelser hvor brystet får mulighed for at trække sig helt sammen.

Jeg mener ikke hovedvægten burde være på sådanne øvelser. Men et BB program hvor man kører f.eks. bænkpres, skråpres med håndvægte, og cable- crossover synes jegt virker fornuftigt.

Link to comment
Share on other sites

For syv søren, der er ikke noget som isolerer den inderste del af brystet - det kan sammenlignes med at isolere en del af en elastik imens du strækker den.. not going to happen. Fordi du oplever en "burning sensation" (lidt i stil med gonere :lol:) betyder ikke du vokser...

Link to comment
Share on other sites

Cill>

Korrekt, isolation er ikke mulig - det skrev jeg også. MEN det betyder ikke at man ikke kan ramme det midterste bryst !

Jeg har tidligere haft denne diskussion herinde, og vi skal lige blive enige om hvad vi taler om - fordi diskuterede vi udfra to ekstremer:

- Jeg mente at andre sagde at indre bryst ikke kan rammes

- Andre mente at jeg sagde at man kan isolere øvelsen

Begge to er forkerte.

Så inden vi kaster os ud i en lang beskrivelse af muskler (her ryger jeg af ) - så lad os lige blive enige om hvad der siges.

Jeg siger....det er muligt med bla. de to øvelser jeg beskrev, at arbejde ret koncentreret på sin inderste del - så man får en ripped midte.

Mener i jeg er forkert på den her ? - mener i at jeg ved kun at køre eks. BP ville få samme resultat ?

Det mener jeg absolut ikke !

Link to comment
Share on other sites

Flyes er af andre årsager en glimrende øvelse at medtage i sit brystprogram, men den bidrager ikke nævneværdigt til midten af brystet - det er som jeg tidligere beskrev med elastikkerne. Enten aktiveres muskelfibrene eller også gør de ikke (resten er flueknepperi).

Det er ikke så meget hvad der tros på, men i større udstrækning hvad der fysiologisk er muligt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal først beklage, at jeg endnu en gang svarer på et bb-emne under styrketræning!

Jeg er en af dem, der tidligere har argumenteret for, at man kan træne kavalergangen.

Det vil jeg stadig påstå, men jeg tror bare, det er begrænset, hvor stor effekt, man får af det.

Det er afgørende for kavalergangen, at man (i hvert fald i mit tilfælde) træner bryst med skrå bænk. Det så jeg tydeligt, da jeg genoptog skrå brysttræning efter en længere periode med kun flad brysttræning.

Jeg er af den opfattelse, at crossover ført helt ind, hvor armene ikke kan komme længere, er midlet til træning af kavalergang, når man har trænet skråt først. (For mig er skrå bryst altid i form af dumbbell press)

Link to comment
Share on other sites

The basics

Incline presseøvelser rammer den claviculære del bedre end flade presseøvelser.

Flade presseøvelser rammer primært det sternale hoved.

Ingen af dem er så isolerende, at den anden del ikke bliver trænet fordi den ene øvelse vælges i forhold til den anden. Flyes rammer samme områder, det primære afhængig af om den er incline eller flad. Hvis du vælger at køre en incline presseøvelse efterfulgt at flyes, så har du trænet en god portion for den claviculære del. Det giver et pump og "the burning sensation" som kan forveksles med muskelvækst i den indre del af brystet - bemærk forveksles.

Men bare rolig de herrer, bare der er højde på skidtet, så kastes der skygger B)

Link to comment
Share on other sites

Fittsmoker>

Jeg siger....det er muligt med bla. de to øvelser jeg beskrev, at arbejde ret koncentreret på sin inderste del - så man får en ripped midte.
Og det tror jeg desværre ikke du har ret i. For selvom øvelser som cable crossovers giver en bedre peak contraction, som giver følelsen af at man aktivere den del af brystmusklen som ligger inde ved brystbenet bedre, så er det med stor sansynelighed ikke andet en et psykologisk fænomen. Det er ikke umuligt at man aktivere en marginal større andel af fibre inden ved brystbenet, når man opnår peak contraction, men det er som Cilius påpeger flueknepperi.
Mener i jeg er forkert på den her ? - mener i at jeg ved kun at køre eks. BP ville få samme resultat ?

Nej, bestemt ikke hvis vi snakker over-all brystudvikling. Men hvis vi snakker om udvikling af pectoralis major inden ved brystbenet, så er forskellen nok så lille at det ikke er muligt at se en forskel. Det er klart at bænkpres alene ikke kan give en komplet brystmuskulatur. Men tilføjer man skrå bænkpres med håndvægte, så begynder vi at nærme os.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ og CILL> "Flueknepperi" er fint nok i min verden :) jeg mener absolut ikke det er flueknepperi.

Det er nu ikke så meget den brændende fornemmelse der er mit argument, det er det visuelle resultat der får mig til at være lidt sikker i min sag - at det er muligt at præge sit indre bryst.

Hvorfor popper mit indre bryst mærkbart frem (ikke kun under træning) - ripped - når jeg netop fokuserer min træning på disse øvelser ?

Det kan ikke skyldes fedtforbrænding, da der ikke eksisterer punktforbrænding - så derfor er jeg altså stadig overbevist om at der rent faktisk SKER noget på midten.

Det er nok ikke "Maximal Muskelvækst" denne debat drejer sig om, men for mit vedkommende - som har rimlig lav fedt% på bryst, så vil jeg sørme aldrig udskifte disse øvelser - og jeg træner dem jo ikke for sjov.

Link to comment
Share on other sites

Fandt et lille referat fra HST FAQ:

Nothing isolates the “inner” portion of chest. The myth arose out of the “sensation” that one feels as the pec becomes cramped while contracting it (with the arms brought close together in front of the body and flexed hard). Isolating the inner pec is like isolating one portion of a rubber band as you stretch it from either end. Now, there are differences in the way the muscle experiences stress due to the convergence of the fibers near the insertions at the musculo-tendonus junction...but that’s more detail than is necessary.

Bemærk elastikbåndet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share