Fed mad og styrketrænning ?


kimweltz
 Share

Recommended Posts

Jeg har styrketrænnet i 1½ år, og ligger stadig på omkring 66 kg, jeg er 184 cm høj, og kan løfte rimelig meget. MEN, jeg er stadig spinkel at se på, og derfor vil jeg lige høre, om det kan hjælpe at spise usundt mad i et stykke tid, for at tage på, og så samtiddig trænne. Jeg vil høre om det sætter sig de rigtige steder på kroppen, hvis man gør sådan. Ligesom kreatin og sukker produkter ?

:pullup:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gerne vil tage på i muskelmasse kræver det et kalorieoverskud. Dette kalorieoverskud skal bare ikke kun bestå af cola, pomfritter og chips men af rigtig mad.

Men hvis du har ekstremt svært ved at tage på, så ser jeg ikke noget problem i at du spiser løs af ting med også et relativt højt fedtindhold. Men det er langt fra optimalt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal opfordre alle til at alle husker at tænke over hilket forum de stiller spørgsmål i. Dette spørgsmål grænser til at høre til i "Kost og kosttilskud". Styrketræning høre det ikke hjemme - men da det handler om muskelhypertrofi er den naturlige placering nok i "Maksimal muskelvækst" - hvorfor det er flyttet hertil.

Mvh.

Arne

Moderator

Link to comment
Share on other sites

Reality check!

Kakaomælk og chokolade? Er det børnetime eller hvad :blink: :confused2:

Hvis du vil tage muskelmasse på, har du INTET at bruge en masse sukker og mættet/hydrogeniseret affaldsfedt til.

Det er rigtigt at du skal have et kalorieoverskud for at opbygge masse, men det betyder ikke at det er nødvendigt, endsige ønskeligt at kaste skrald i gabet.

Få istedet dit kalorieoverskud fra sunde protein og kulhydratskilder. At indtage mere fedt kan være en udemærket ide, men det bør være noget sundt fedt, soom kroppen kan anvende til andet end bare energi. Nødder og fed fisk vil altid være bedre end chokolade, og ris, grovbrød, havregryn og pasta er altid bedre end en gang sukker fra kakao og chokolade.

Fordel dit daglige kalorieindtag ud på 5-6 måltider dagligt og giv det lidt tid. Resultaterne skal nok komme :)

Link to comment
Share on other sites

Roger that. Smid lige nogle nødder oveni.

Derudover kan du jo kvæle nogle gode shakes om morgenen, efter træning og før du skal i seng.

Den gode JS har givet et fremRAgende bud med sine havreshakes. En anden variant kunne være

1/2 l skummet, let eller sød

40 g proteinpulver m. kakaosmag

et par spiseskefulde peanutsmør helst den smooth variant

en til to frosne bananer

Dette en kaloriebombe af rang, med masser af protein, kulhydrat og testosteroneudløsende monoumættede fedtsyrer. Man kan også addere havregryn, hvis man synes. Men jeg ved ikke om det er en god ide hvis man er en ranglet pencilneck gee... Undskyld, hvis man er massemæssigt udfordret, da havregryn mætter meget. Skal man æde meget er det en lidt dårlig ide, eller?

Til de voksne smagsløg: Man kan om morgenen komme 3-6 tsk nescafe i, som en virkelig "pick me upper". Det smager suverent.

PS Husk lige at skære bananerne i skiver før I blender dem. Ellers er det hårdt for blenderen. :) : :

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

nu er folk jo forskellige.... og jeg ville mene det sandsynligt at virkelige hardgainere (som undertegnede) godt kan få en positiv effekt ud af et par tusinde KJ fra mindre lødige kilder som cacaomælk. Jeg personligt bruger øllebrød, masser af havregryn med masser af sukker og masser af sødmæl og MASSER af bagte kartofler. Det besynderlige er at jeg kan ikke tage på ved 12000KJ og 3-400 g protein, men det kan jeg godt ved 20000 KJ og lidt mere protein uden at min fedtprocent stiger.... (og det er iøvrigt rekonstruerbart, jeg har talt og vejet til helvede.

Vi er alle forskellige og nogle har bare en mave som barsebeck.

Link to comment
Share on other sites

Der kommer mange mere eller mindre gode råd, var det ikke en ide at Kimweltz beskrev hvad han indtager af føde hverdag.

At nogle skal indtage enorme mængder KJ for bare at opretholde deres vægt, hænger jo tit sammen med at de er veltrænede og ved deres store muskelmasse har et stort energiforbrug. Med en vægt på 66 kg og en højde på 184 er den energi forbrugende muskelmassen jo nok ikke problemet.

Det skulle sagt med andre ord ikke undrer mig, at Kimweltz ved mange fornuftige måltider om dagen kunne tage på i vægt.

echo that..... Hvis det er let for dig at kontrollere din vægt, så kast så meget fedt som du kan, på dit korpus, byg de muskler og smid fedtet igen. Ingen pubmed links herfra, men jeg har set det virke for en del.

Det lyder som om du mener at man bygger sine muskler udfra det fedt man tager på....

Det er selvfølgelig nødvendigt at være i kalorieoverskud for at bygge muskler, og det er selvfølgeligt svært at undgå at tillægge sig en lidt højere fedtprocent imens man er i kalorieoverskud. Men at opfordre nogle til at kaste så meget fedt på som muligt er decideret dumt.

Spis regelmæssigt hver 3-4 time og husk også at få noget mad inden sengetid, så kroppen ikke sulter natten igennem.

Link to comment
Share on other sites

Nu var det måske også en mindre overdrivelse med 4 liter af de brune guld (kakao :D ) men men men

Fødevarer som f.eks. magert kød, grønsager og fed fisk er langt bedre og sundere at vokse på.  

Det holder altså heller ikke, hvis man i forvejen har svært ved at vokse. Enig i at det kan gøres bedre med den famøse shake, som bliver nævnt overalt: havregryn protein osv.

Men at smide en dejlig omgang mathilde indenbords er nu engang en ok let vej til måske at opnå det overskud der skal til.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Det holder altså heller ikke, hvis man i forvejen har svært ved at vokse. Enig i at det kan gøres bedre med den famøse shake, som bliver nævnt overalt: havregryn protein osv.

Men at smide en dejlig omgang mathilde indenbords er nu engang en ok let vej til måske at opnå det overskud der skal til.

Jamen hvis du godt kan lide kakaomælk, så fred være med det. Du skal dog ikke forsøge at bilde nogen ind at det er hverken sundt, eller ernæringsmæssigt fornuftigt ;)

Hvis man vejer 66kg er det nok ret usandsynligt at man skal indtage synderligt mange kcal, om dagen for at kunne vokse, med mindre man er kulminearbejder eller lignende. Hvis han skal op og indtage 3000-4000kcal, så mener jeg slet ikke at kakaomælk bør være noget man overvejer.

Man sulle tro at det var svært eller umuligt at indtage kcal i de mængder uden at ty til fedende og ubrugelige sukkerbomber som kakao eller chokolade :huh:

Mike har en god pointe i, at vi bør se hvad manden rent faktisk indtager på en dag :)

Link to comment
Share on other sites

Det holder altså heller ikke, hvis man i forvejen har svært ved at vokse. Enig i at det kan gøres bedre med den famøse shake, som bliver nævnt overalt: havregryn protein osv.

Men at smide en dejlig omgang mathilde indenbords er nu engang en ok let vej til måske at opnå det overskud der skal til.

Det gør da det i høj grad. Det er blot mængden og sandsynligvis også frekvensen af måltiderne som skal reguleres. De fleste såkaldte hardgainere har en tendens til at spise for lidt, selvom de efter udsagn æder konstant. Man bliver ikke stor af mariekiks(vel Blackice ;) )

Link to comment
Share on other sites

Hvad er der i vejen med Kakao Skummetmælk ? 100 g kulhydrater (hvor 70% er complekse) ? 5 g fedt og 36 g mælkeprotein som sammen med fisk er det bedste protein til at opbygge muskler med !? hvad er problemet !? jeg drikker selv 2-3 liter Kakao om dagen, det er hurtigt nemt og billigt og jeg har gode resultater med det.....

Link to comment
Share on other sites

echo that..... Hvis det er let for dig at kontrollere din vægt, så kast så meget fedt som du kan, på dit korpus, byg de muskler og smid fedtet igen. Ingen pubmed links herfra, men jeg har set det virke for en del.

Det lyder som om du mener at man bygger sine muskler udfra det fedt man tager på....

Det er selvfølgelig nødvendigt at være i kalorieoverskud for at bygge muskler, og det er selvfølgeligt svært at undgå at tillægge sig en lidt højere fedtprocent imens man er i kalorieoverskud. Men at opfordre nogle til at kaste så meget fedt på som muligt er decideret dumt.

Spis regelmæssigt hver 3-4 time og husk også at få noget mad inden sengetid, så kroppen ikke sulter natten igennem.

Nej, det jeg mente er at hvis man vejer 66 kilo (har været der) så er alle kilo velkomne, ikke kun muskler. Og hvis han er en hardgainer, vil han kunne smide dem igen uden problem.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man gerne vil være fed, så er det da bare at spise noget palmin. Hvis man gerne vil opbygge muskler, er der intet argument for at indtage unødvendigt mange kalorier fra sukker og mættet fedt. Hovedvægten bør ligge på sunde fødevarer med et fornuftigt indhold af vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Vejer man 66kg skulle det ikke være noget problem at komme i Kcal overskud, så kakao og chokolade er ikke nødvendigt. Det vil ikke gøre noget at spise sådan noget engang imellem, men det er ikke noget der vil give mere muskeltivækst end fornuftig føde.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen..

tak for de mange indlæg.. Jeg skal kigge på sagen.

Jeg kan lige sige til de interesserede at min vægt altid ligger på det samme, lige meget hvor meget eller lidt jeg spiser. Jeg er af almindelig bygning. Men vil jo godt op og blive lidt større end det. Men jeg læser jeres indlæg igennem , og prøver mig frem. Nu vil jeg æde nogle havregryn. Hav det godt !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share