Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober


Bjergtrold
 Share

Recommended Posts

Jeg skal love for, at du får trænet her i din ferie :D

Har du en plan for, hvad der er en rimelig træningsmængde efter ferien?

:hippy: Thx doc og ja det var jo også meningen med mit rekreations/bootcamp/urban retreat- ophold her i Århus i hele ferien. Mhmmm og godt spørgsmål. Ville jo sindssygt gerne være sådan en tjekket person, der formåede at lægge planer og holde dem til punkt og prikke men erfaringsmæssigt bliver jeg ofte overrumplet af virkeligheden/hverdagen + det forhold, at jeg ikke altid kan leve op til mine ambitioner. Har det med at række efter stjernerne. Ja og har en helt særlig opgave i forhold til at sige NEJ når det kommer til, at mit arbejdsliv ofte ender med at invadere min verden 24-7. Well og samtidig så er jeg nok også stadig sådan lidt gammeldags optaget af det her med at vores job faktisk er et kald, en livsstil og at der hører særlige forpligtelser med når folk er alvorligt syge. Jeg kan derfor sagtens have en plan om Bikram kl 16 men hvis der pludselig sidder nogle unge pårørende på ITA og venter på en alvorlig snak med den person, der kender deres far/mor etc, ja så kan det sagtens være, at jeg først forlader hospitalet kl 17 eller 18. Omvendt så hjælper træningen mig jo helt klart mht søvn, velvære, overskud, laden op osv osv. Selvom, at jeg har trænet i ferien, så er det jo stadig et stykke fra den mængde, der ville være nødvendig, hvis jeg bare skulle lave lidt tri, eller få en ordentlig løbeform igen.

Ja så snarere end planer, så har jeg nok drømme og idealistiske intentioner :hippy: Vil ustyrligt gerne holde fast i en daglig yoga praksis og på sin vis er der ikke noget dilemma, for elsker Bikram og det det gør ved mig. Sidste efterår holdt jeg jo udelukkende op da jeg fik astma pga hund, der nærmest var flyttet ind i centret. Den er der nu sjældent og jeg har ikke haft problemer. Så må vi se, hvad der bliver af overskud til Yin eller andet i Yoga Collective. Håber også, at mørke efterårs/vinter morgener kan bære træning med coach H tirsdag og torsdag. Vil være ok at stå op kl 5 flere dage om ugen, hvis bare jeg får sovet om natten. Kommer ikke til at du, hvis jeg igen skal til at ligge vågen i flere timer. Forhåbentlig har koffein detox hjulpet på det. De andre dage ville jeg gerne smide bare en times cardio ind. Fx morgenløb, spin, eller svøm/løb efter Bikram. Har tilmeldt mig tri svøm og ville meget gerne ind i rytme med det igen. På hverdage er det dog tirsdag/torsdag fra 21-21, henholdsvis 20-21. Ja og det er nok lidt sent i forhold til at være tidligt oppe. Svøm fredag, lørdag, søndag burde dog være muligt.

Nå tak for at spørge, så jeg kunne tænke lidt højt. Vi får se hvad der sker.

Træning d 29.8

Yoga

Yin - 1 time og 15 minutter

Bikram 90 minutter. Masser af kendte ansigter og formentlig pga det fugtige vejr meget fugtigt indendørs også. Meget hårdt. Flere forlod rummet, hvilket ellers normalt er no go. Folk tydeligt pressede og så indimellem, så kom vi bare til at grine og smile til hinanden på vores række, som vi nu lå der fuldstændigt prisgivet de 40 grader og sveden der haglede ubønhørligt. Det er jo bla den slags, der gør det til en mega fed praksis, at der opstår sådan et fællesskab.

Løb

Maffetone 50 minutter.

Ovenpå en dag i Goretex på min cykel rundt i Århus i super tunge regnbyger og så Bikram svedig suppe, ja der magtede jeg ikke våde, kolde, klamme svømmestadion uden sauna. Håber altså snart, at de gamle omklædningsfaciliteter og sauna er klar igen.

Nu sender jeg mange kærlige tanker til skønne Århus sjæle i Mindeparken, som jeg virkelig virkelig godt kunne have undt noget tørvejr. Håber, at TV2 og Helmig kan varme hjerterne op.

Den gode weekend til boardet

:hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 30.8

Yoga

Bikram 90 minutter. Virkelig virkelig god klasse, hvor jeg havde en rigtig god fornemmelse af at høste fra de foregående ugers meget regelmæssige praksis. Det samme og så alligevel små nuancer i stillingerne, hvor det pludselig går op for en, at et eller andet virker. Som Oceans ord forleden i "standing bow pose" om at holde det ene ben bag det andet og pludselig har jeg meget lettere ved at holde balancen (billedeksempel på stilling)

http://bikramlosangeles.com/wp-content/uploads/2012/01/220010_202086203159198_113346865366466_571560_5985781_o1.jpg

Svøm

1000 m

Ligesom jeg frygtede i går, en meget klam omgang idet det stod ned i stænger da jeg kørte fra Bikram. Mit goretex gear fra Arcteryx :wub: holdt regnen ude men nedpakning i rygsæk af alt tøj (trods plasticposer), kolde klamme omklædningsrum og et køligt bassin, betød alligevel, at jeg vel hjemme igen var nødt til at hoppe i helt varmt og tørt tøj og hele eftermiddagen har jeg så siddet under min dyne og drukket varm kakao med diverse aviser.

Dog skal det siges, at jeg havde min egen 50 m bane omgivet af smukke nye (og kraftige) banetove og at jeg glæder mig til mere svøm og sauna. Succeskriteriet var overhovedet at tvinge mig selv ind på stadion og så sekundært 500 m. Ja så mission accomplished men på sigt vil jeg nu gerne svømme både hurtigere og længere. Must be patient.

Glæder mig til meget mere Bikram i morgen og har allerede lidt abstinenser i forhold til weekenden d 12-14, hvor jeg har meldt mig til en yoga workshop i Yoga Collective. Well det bliver selvfølgelig også fantastisk men er altså bare vild med Bikram. Alene oplevelsen af hvor godt helt almindeligt vand kan smage er det hele værd :bowdown::wub:

:hippy:

Den fortsat gode weekend til boardet

Link to comment
Share on other sites

Træning d 31.8

Yoga

Bikram 90 minutter

Trods en lidt formiddagsusmidig krop en klasse der bare fløj afsted. Er blevet meget bedre til at holde vejrtrækningen helt rolig også når hjertet bare galoperer. Noget der tidligere har haft en eklatant god effekt på mine løbe/cykel intervaller.

Spin

1 h

Bodyfit

1 h

Mellemstation = hyggelig brunch med sød veninde J på café Römer og nu spændt på, hvordan det vil være at være tilbage på job i morgen. For 3 uger siden syntes jeg jo næsten slet ikke, at jeg havde brug for at holde ferie for holder meget af hverdagen. Mhmmm men har nu i den grad nydt de her uger og det er lidt mærkeligt i morgen formiddag ikke at skulle troppe op i Yoga Collective og være en lille flittig yogi studerende :hippy: Tilgengæld holdt jeg i dag prøve på at være tilbage i kjole, Wolford strømpebukser, små støvler med hæle på og make-up, hvilket egentlig føltes ret tøse tilfredsstillende ovenpå mange dage, hvor det ene træningsoutfit bare har haft afløst det andet.

Nå mere træningsgear at vaske og pakke til i morgen. God start på ugen til MOL :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Det er forbløffende, hvor forbløffede vi arbejds- og hverdagsnydere kan blive over, hvor meget vi kan nyde ferie :)

Tre ugers sommerferie og to ugers barsel har virkelig været dejligt for mit vedkommende.

Jeg glæder mig til at se træningensloggen fra i morgen. Det er inspirerede hvor mege du får trænet, og hvor meget du nyder det. Det er rart at læse. Jeg føler mig også altid som en gallophest i startboksen, når jeg skal afsted. Det er et privilegie :)

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Det er forbløffende, hvor forbløffede vi arbejds- og hverdagsnydere kan blive over, hvor meget vi kan nyde ferie :)

Tre ugers sommerferie og to ugers barsel har virkelig været dejligt for mit vedkommende.

Jeg glæder mig til at se træningensloggen fra i morgen. Det er inspirerede hvor mege du får trænet, og hvor meget du nyder det. Det er rart at læse. Jeg føler mig også altid som en gallophest i startboksen, når jeg skal afsted. Det er et privilegie :)

:hippy: 1000 tak super strong dad/doc. Dejligt at visse af mine udgydelser kan virke sådan. For mit eget vedkommende ved jeg jo, at det i høj grad går op og ned men loggen hjælper mig til at være mere bevidst og prøve at trykke på de rigtige knapper. I hvert fald i det omfang jeg overhovedet har mulighed for det.

Er lidt misundelig (på den anderkendende positive måde) over at du forstår at brænde dig selv ned til grunden på de noget kortere men tilgengæld så meget mere intense workouts :1356:

Hmmmm ja og så har de sidste dage været et godt eksempel på, at ikke alt er zen bare fordi du dyrker yoga i time vis. Søndag aften blev min far indlagt akut på Hillerød sygehus med en svær lungeinfektion. Han er heldigvis i bedring nu men ja det skabte en del bekymring og eksistentiel uro hos mig natten til mandag, så ikke tung søvn. Tilgengæld overraskende god dag på job i går mens i dag har været temmelig meget tilbage til kaos og det uden, at jeg var oppe i gear, som inden jeg gik på ferie. Lå også vågen mellem 2 og 3 i nat og da vækkeuret så vækkede kl 5 opgav jeg simpelthen træning hos coach H og snork sov halvanden time mere. Alle har talt til mig om kaffens gode egenskaber og ja believe me jeg elsker mit kick men det er ikke godt ikke at sove, så skal gerne blive bedre. Til andre tidspunkter ville jeg nok være hoppet ud af sengen men er nok blevet lidt bedre til at lytte til krop og sjæl. Har meddelt coach H, at jeg satser på at være fit for fight på tirsdag og så får jeg lige hutlet mig igennem med lidt mere søvn i denne uge.

Har anyhow ikke haft overskud til andet end Bikram men det har så tilgengæld været dagens gode oplevelse både i går og i dag.

Træning d 1.9

Yoga

Bikram 90 minutter

Instruktør søde Ocean og jeg blev så glad da hun talte om vigtigheden om bare at komme på måtten daglig "It´s not about perfection, it´s about your daily practice"

Træning d 2.9

Yoga

Bikram 90 minutter

Instruktør Lee og så havde jeg til gengæld Ocean på den ene side, ejer og instruktør Christina næsten ved siden af og så en super yogi, der vist nok skal være instruktør til den anden side. Ja og igen så handler det jo ikke om konkurrence men om min egen praksis, mit eget åndedræt, getting there.

Stadig helt givet, at det er langt mere udfordrende at troppe op ovenpå en hård dag på hospitalet. Jeg har ikke været forfalden til ekstra kaffe udover morgenkop men fx i dag fik jeg alt alt for lidt at spise først på dagen og røg så tilgengæld i Digestive fælden senere på eftermiddagen. Nok noget af det mindst mættende for maksimalt antal lousy kalorier, fedt og sukker. Nå rum for forbedring og vil prøve at være benhård med min søvn app, hvis jeg vågner i nat.

Søde efterårsdrømme til boardet + lidt solskins sensommer :hippy:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Hvad træning angår, så passer den mere intense stil min livssituation og mit temperament. Jeg ville godt ønske, at jeg havde tid til de længere sessioner, men nu går jeg også en del ture, jeg bare ikke ligger, så det er da lidt derhenad.

Jeg ville utvivlsomt have godt af noget Bikram!

Jeg synes det er forbløffende, hvis én kop morgenkaffe giver dig søvnproblemer. Jeg troede ikke, at der fanges nogen, der var mere Slow-metaboliser/koffeinfølsom end mig :O

Hvis den ene kop giver problemer, er jeg ikke sikker på, hvad min kaffeelskende sjæl havde besluttet?

Link to comment
Share on other sites

Hvad træning angår, så passer den mere intense stil min livssituation og mit temperament. Jeg ville godt ønske, at jeg havde tid til de længere sessioner, men nu går jeg også en del ture, jeg bare ikke ligger, så det er da lidt derhenad.

Jeg ville utvivlsomt have godt af noget Bikram!

Jeg synes det er forbløffende, hvis én kop morgenkaffe giver dig søvnproblemer. Jeg troede ikke, at der fanges nogen, der var mere Slow-metaboliser/koffeinfølsom end mig :O

Hvis den ene kop giver problemer, er jeg ikke sikker på, hvad min kaffeelskende sjæl havde besluttet?

:ninja::ninja: Tænkte nok, at du havde gang i noget smugtræning for lige at skrue superformen en tand op og ja måske Bikram er noget for dig. Blandt alle de yoga former jeg har haft dyrket, er det helt sikkert den, der i højest grad har haft tiltrukket mænd. Ja og både overtatoverede styrkeløftere, triathleter og løbere. Om det forhold, at ekstremt veltrænede kvinder, i ekstremt lidt tøj findes i overtal, spiller en rolle. Ja who knows og det er altså ikke mig selv jeg skriver om, så veltrænet er jeg heller ikke but working on it. Du må sige til, hvis du en dag får lyst til at prøve det :hippy: Highly addicitive :shades:

Mhmmm ja og svært med kaffe. Der er for og imod. For; at jeg bliver glad, skarp, kvik, vågen, elsker smagen, nydelsen, ritualet. Imod; søvn probs, mave, plus at jeg i min koffein fri periode stort set ikke reagerede på min allergi vaccination, virkelig spooky, sukkerafhængighed/insulin resistens. Ja og så ved jeg jo ikke om trætheden/depressiv fornemmelse kunne være blevet bedre, hvis jeg var fortsat længere. Well søndag drak jeg varm kakao om eftermiddagen, mandag en kop formiddags decaf og ovenpå i går, hvor jeg var helt straight, ja der sov jeg faktisk til kl halv fem i morges og følte mig udhvilet. Kom tidligt op til bistro kop :wub: og nåede en hel masse inden ok dag på job.

Træning d 3.9

Yoga

Bikram 90 minutter

Stille koncentreret klasse i dag. Fik mavekrampe i en af de tidlige foroverbøjninger og det var åbenbart et ekstremt godt tegn i følge lærer Ocean. Well svedte helt vildt rigtig tidligt og også bagefter. Svømmetøjet var pakket i tasken men var helt udelukket, at jeg skulle mere i dag. Har tilgengæld ovenpå i morges fået mod på tidlig opvågnen i morgen hos coach H.

Søde drømme til boardet :hippy:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 4.9

Morgentræning coach H

Gang på løbebånd ca 8 minutter, hældning 12-15 %, C2 777 m

1. cirkel

Walking lounges med vægtstang/medicinbold (måske fordi, at jeg ravede rundt med stang i morgenbimshed)

Side raise med små håndvægte, 2 kg

Turkish get ups med lille KB 4 kg, 4 med hvert ben

Trillet igennem x 3

2. cirkel

Variant af TRX øvelse i planke med optræk af knæ til bryst, hvor coach H installerede mine fødder på C2 sæde og så armene på en bænk. Meget Storm P agtigt men godt. 12 stks

Gang op på høj kasse 12 med hvert ben

Skulderrotations øvelse hvor jeg holdt 5 kgs vægtskive foran mig som et rat og så først den ene og så den anden vej om til baghovedet

Ligeledes trillet igennem x 3

3. Fjedrende armbøjninger i squat rack 12 stk

Clean & press med vægtstang 12 stk

Ligeledes x 3

Som tidligere ikke tungt tungt men udfordrende på udholdenheden. Dejlig morgen i det hele taget, hvor jeg var vågen af mig selv før vækkeuret dvs søvn fra kl 21.00 til ca 4.30 = helt tilfredsstillende.

Dagen blev noget hektisk og kom først fra hospitalet kl 18. Havde mulighed for at nå Bikram kl 19 men kroppen trængte til en pause. Især i de mere balance prægede stående stillinger, hvor det gælder om at låse knæet, ja der følte jeg både tirsdag og onsdag en utrolig træthed nede i lårmusklerne, senerne omkring knæskallen.

Bøvlede desuden lidt med en astma fornemmelse, der måske snarere er lidt begyndende hals irritation/infektion. Måske derfor (alt for) tidligt vågen i dag med hoste harke fornemmelse. Jeg prøver nu på at slå det ned med nogle Echinamin dråber, som jeg af en eller anden grund har stor tiltro til + nogle panodiler, lidt morgenspin og forhåbentlig senere i dag Bikram.

Mærker allerede nu dejlige DOMS svarende til bagkæde :heartpump:

Morgen kop i dag brygget på Kenya AA bønner :heartpump::heartpump:

Dejlig fredag/weekend til boarder :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 5.9

Spin

1 dejlig fyldt morgentime i Scandinavian center

Som dagen skred frem dog mere og mere tydeligt, at jeg ikke var rigtig rask, havde blanke øjne, mærkelig smag og hoste der kom dybt nede fra. Endvidere super hektisk, så stod over på Bikram og kørte fra hospitalet 17.30.

Nu til morgen 37 grader men det er ovenpå både Panodil og mindre mængder binyrebarkhormon, så måske reeelt lidt højere og ikke helt normal morgentemperatur. Hver gang, at jeg er syg ærgrer jeg mig over, at jeg faktisk ikke helt kender min normale temperatur. Har alligevel en fornemmelse af, at det næppe er det rigtige at rumstere for meget rundt, omend der helt sikkert ville være nogle Bikram tilhængere, der ville argumentere for, at det bare skal svedes ud. En af instruktørerne Ocean beskrev også forleden, at de dårlige virkninger af koffein og sukker kunne neutraliseres i det varme rum meeeen den køber jeg nu ikke. Synes faktisk forleden til Bikram, at en eller anden hostede og under alle omstændigheder er det nok ikke helt smart at rende rundt og smitte andre. Opvarmningen med de infrarøde stråler skulle godt nok være forenelig med mindre luftcirkulation end ved almindelig konvektionsvarme. Har under alle omstændigheder et større arsenal aviser og dameblade og kunne måske bedre gøre lidt yoga herhjemme. Selvom, at det er træls at være syg, så er jeg alligevel glad for, at det formentlig var det jeg mærkede torsdag og ikke astma fx udløst af hund i Bikram sted. Grundlæggende har jeg haft betydeligt bedre luftveje med behov for meget mindre medicin rigtig længe.

Stadig dejlig efterårsweekend til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

God bedring :)

:hippy: Thx doc :1112:

Træning d 6.9

Yoga

Yin - 1 time

Hatha flow 55 min

Absolut meget lettere med hjemmepraksis efter, at jeg har haft dyrket så meget yoga de sidste uger og føltes priviligeret bare at røre mig lidt. Mentalt mangler jeg absolut det flow og ledsagende selvforglemmelse som træning normalt giver mig :shutup3: men fysisk er jeg slet ikke i tvivl om ikke at skulle andet i dag. Var et lille smut ved købmanden og det var alt rigeligt.

Inden jeg sover i aften vil jeg have gennemført en eller anden form for meditation og formentlig i retning af et detox tema. Overvejer at gøre et forsøg på at genoptage 5:2 faste for havde det faktisk rigtig godt i den periode, hvor jeg arbejdede med det. Tre uger til Madrid og vil jo gerne have det så godt som muligt når jeg tager afsted :innocent:

:ill: over & out + stay strong out there :heartpump:

Link to comment
Share on other sites

Meditation lyder spændende. Er det noget, som du har et link til? :)

Var det egentlig ikke en ide før sengetid generelt, hvis det kniber med indslumringen?

En anden ting, som jeg kom til at tænke på: har du overvejet at prøve melatonin?

:hippy: Yeps er virkelig fascinerende med meditation. I foråret prøvede jeg parallelt med hjemme yoga at gennemføre en 40 dages meditations praksis og samlet set blev det til et par måneder med næsten daglig praksis. Dels 11 minutter udelukkende med tælling af vejrtrækning op til 10 og ned til 1 og med en lille klokke der ringede hvert minut.

Dels så downloadede jeg nogle apps med Glenn Harrold, der er kendt for selvhypnose men det kan sagtens bruges som et meditativt indslag og flere af dem er helt fantastiske at falde i søvn til. Efterhånden, så sover jeg ved de første sætninger i hans "12 minute sleep booster"

http://www.glennharrold.com

Og rigtig godt forslag med Melatonin, som jeg første gang brugte i forbindelse med møde i USA i 2013 med rigtig god effekt på jet lag og sidenhen forsøgte mig med i vinter da jeg havde meget store søvnproblemer. Det virkede virkelig godt og nogle gange næsten så godt, at jeg følte mig helt bombet om morgenen men sov gjorde jeg. Af en eller anden grund begyndte jeg pludselig at udvikle ekstremt irriterede og kløende øjne og også et mærkeligt skællende udslæt ned over panden og kinderne. Ja så det blev slutningen på det. Somehow ville jeg så gerne forstå sammenhængen mellem de små signalmolekyler; serotonin, histamin, melatonin, adenosin og vores gode gamle ven koffein. Samspillet mellem så forskellige udtryk som allergi, søvn, sind, der så alligevel virker så nært forbundne. Vil downloade denne artikel når jeg kommer på hospitalets server via citrix, eller i morgen.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780128010228000143

For nogle år siden læste jeg i øvrigt en spændende bog der hed "Lights out"

http://www.amazon.com/Lights-Out-Sleep-Sugar-Survival/dp/0671038680

der meget handler om, hvad alt det kunstige lys gør ved vores naturlige døgn/sæson rytme. Ja og det var jo endda inden, at smartphones, tablets og hvad har vi, var med os overalt. Burde helt klart også være bedre til at lukke ned for blåt lys og har også købt et helt almindeligt gammeldags vækkeur til mit soveværelse. Nytter jo så bare ikke noget når jeg alligevel har brug for diverse apps for at sove. Trods, at det ikke blev til meditation i går så snork sov jeg godt i nat og havde det faktisk overraskende godt i formiddags inkl en masse husalfe projekter. Til eftermiddag syntes jeg til gengæld, at det var noget mere tungt med følelsen af, at mit hoved var ved at eksplodere af snot og dagens ene lille yoga praksis var temmelig halvhjertet men orkede bare ikke rigtig.

Træning d 7.9

Yoga

Hatha flow 55 min

Håber, at det går så tilpas godt i morgen tidlig, at jeg er klar til job for trænger til at komme lidt ud og ikke bare være her.

Søde drømme til boardet :hippy:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Man kan godt få lidt insufficiensfornemmelse, når man sammenligner sine lidt kortfattede IPhone-prægede indlæg med dine lange og velskrevne ditto :)

Jeg synes ham Glenn Harrold lyder meget spændende. Må have downloaded en App eller to fra ham. Er der en, du ville anbefale specifikt til søvn? Relax and sleep Well for eksempel?

Alligevel underligt, at du reagerede på et i kroppen allerede eksisterende hormon, som du gjorde? Man fristes til at tænke, om det har været et af de andre stoffer i tabletten, du reagerede på?

Jeg havde godt hørt om Lights Out. Budskabet er yderst tankevækkende. Jeg er om ikke andet holdt op med at tænde lys, når jeg er oppe og få en forsmag på prostataens glæder om natten ;)

Og artiklen du linkede til, ser dejlig letfordøjelig ud. Den må jeg læse. Alt om søvn er spændende ;)

Link to comment
Share on other sites

Man kan godt få lidt insufficiensfornemmelse, når man sammenligner sine lidt kortfattede IPhone-prægede indlæg med dine lange og velskrevne ditto :)

Jeg synes ham Glenn Harrold lyder meget spændende. Må have downloaded en App eller to fra ham. Er der en, du ville anbefale specifikt til søvn? Relax and sleep Well for eksempel?

Alligevel underligt, at du reagerede på et i kroppen allerede eksisterende hormon, som du gjorde? Man fristes til at tænke, om det har været et af de andre stoffer i tabletten, du reagerede på?

Jeg havde godt hørt om Lights Out. Budskabet er yderst tankevækkende. Jeg er om ikke andet holdt op med at tænde lys, når jeg er oppe og få en forsmag på prostataens glæder om natten ;)

Og artiklen du linkede til, ser dejlig letfordøjelig ud. Den må jeg læse. Alt om søvn er spændende ;)

Visse vasse super doc :hippy: Det er der da by no means grund til at skrive, for jeg er da på ingen måde i tvivl om dine evner, (også) hvad lange og gennemtænkte indlæg angår. Jeg er da tilgengæld imponeret af din evne til at være engageret i så mange emner/logs og ville ønske, at jeg selv mestrede kunsten med velplacerede og spontane one-liners bedre. Jeg er jo meget mere sådan en gruble trold, der over tid godt kan lide at prøve at formulere et eller andet :hippy: Som tidligere nævnt er det jo luksus, at nogen har lyst til at bidrage med tanker omkring alt det med søvn, koffein etc.

"Relax & sleep well" har jeg brugt meget og især "12 minute sleep booster" hvor jeg efterhånden sover ligeså snart jeg hører indledningen "Welcome to this hypnotic relaxation recording which has been designed to aid your sleep patterns. You must not on any account listen whilst driving......ZZZZZZZzzzzzzzz :sleeping::sleeping:

Og enig i, at det var mærkeligt med melatoninen og jeg tror sagtens, at det kan være mere komplekst end bare simpel allergi.

Hæ hæ og så gammel er du vist ikke, at du for alvor har så store prostatisme problemer men kan godt forestille mig, at der hurtigt kan blive en del natteroderi med de små poder.

Træning d 8.9

Restitution

Pressede den max med akut "lights out" i sofaen ovenpå job. Var i tvivl om jeg skulle tage afsted i morges og fortrød godt nok delvist men havde en funktion, hvor jeg primært talte i telefon med patienter + ordinerede en masse behandling, så gik lige. Omvendt så gik tiden dejligt hurtigt. Altså jeg er god til at underholde mig selv og holder meget af at være alene men flere dage i træk udenfor en dør er nok ikke lige mig.

Ja og så var det jo ellers forsøg på detox dag 1 og faldt da i hvert ikke i nogen sukkerfælder i løbet af dagen og holdt plan med lidt protein, lidt fedt og lidt kulhydrat til ethvert måltid. Kunne godt have haft optimeret vædske inkl vand 10 minutter før hvert måltid. Det må jeg prøve at huske i morgen. Havde dog min the kande med med urte the.

:heartpump: Søde drømme til boardet

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 9.9

Yoga

Bikram 90 minutter. Var tæt på at stå over for blev lidt nervøs for om jeg kunne klare det ovenpå sygdom etc men gik faktisk rigtig fint. Prøvede bare at være helt afslappet, trække vejret og så gik det jo næsten bedre end tidligere.

Stadig hårdt og godt nu at være hjemme.

Detox dag 2 også ganske godt overstået. Spiste 3 småkager ovenpå frokost men ellers gode måltider hele vejen igennem. Nu som dessert en kop varm kakao men forhåbentlig ikke noget der forstyrrer nattesøvnen i for høj grad.

Sweet dreams :heartpump:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 10.9

Yoga

Bikram 90 minutter :hippy:

Endnu mere en god fornemmelse end i går. Prøvede at gentage successen med at slappe af i stillingerne og igen en god oplevelse af, at kroppen løsnede endnu mere op. Stadig er det bare 90 ultimativt hårde minutter. Bagefter sad flere af os ude i loungen og stirrede tomt ud i luften på sådan en lyksalig måde. Dejlig måde at få renset krop og sjæl på ovenpå en udfordrende dag på job. Udfordrende men måske alligevel med en god følelse af at nogle ting rykker.

Var vågen af mig selv kl 5 i morges og i dag vil det også være fint med noget tidlig indslumring inden coach H i morgen tidlig kl 6. Detox dag 3 også forløbet ok. Skal have tilsluttet min Tanita vægt + Garmin 910 XT til MacBook Air for monitorering af fedt procent med al den usikkerhed, der nu engang er forbundet med det.

Iøvrigt super spændende indlæg i Arcus' log om faste, som jeg stadig pønser lidt på at forsøge igen. Havde det virkelig godt på mine fastedage med et fantastisk fokus og ro indeni. Mens jeg så dagen efter var helt sukkerkold. Dog var det også dengang, hvor jeg nok nærmest var koffein intoksikeret og fx generelt slet ikke kunne finde energi om eftermiddagen. Forestiller mig, at det ville være bedre nu, inkl, at jeg er blevet bedre til at få nogle måltider indeholdende både protein og fedt.

Nu hvor jeg også er mere rask er det også mere forsvarligt. Overvejer at give det et go fra på fredag. Tirsdag og fredag er mine mest travle dage og derfor er de meget velegnede.

Søde drømme :heartpump:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes fastekonceptet er fascinerende og synes det ligeledes er spændende, at vi tilsyneladende reagerer forskelligt på det. Jeg bliver på ingen måde rolig af faste, men et surt r..... Det kan jeg ikke kombinere med familie med små børn/bøller og et arbejde, hvor jeg hverken må slå patienter eller de små nurser. ;)

En 19-19 (vel reelt 20-19) fastedag ville ellers passe mig godt.

Hvis du faster, må du love at dele erfaringerne med os andre :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes fastekonceptet er fascinerende og synes det ligeledes er spændende, at vi tilsyneladende reagerer forskelligt på det. Jeg bliver på ingen måde rolig af faste, men et surt r..... Det kan jeg ikke kombinere med familie med små børn/bøller og et arbejde, hvor jeg hverken må slå patienter eller de små nurser. ;)

En 19-19 (vel reelt 20-19) fastedag ville ellers passe mig godt.

Hvis du faster, må du love at dele erfaringerne med os andre :)

:hippy: :1112: Jeg er bange for, at evt læsere vist allerede er tvangsindlagte til at høre om det for jeg har virkelig glæde af loggen i forhold til at få hold på nogle ting. Bliver så tydeligt når det kommer på skrift og jeg har meget mere en fornemmelse af at arbejde med nogle projekter på en god måde. Ja som et projekt :hippy:

Umiddelbart kan jeg også blive "grumpy" når blodsukkeret daler men såmænd også når det stiger hurtigt på tarvelige carbs. I den periode, hvor jeg fastede tirsdag/fredag, der mindede jeg faktisk mig selv om mine typiske fredage med fredagsbrød, kage over middag, lidt ekstra sødt til den ekstra kop kaffe inden jeg får nusset mig sammen til at diktere de sidste journaler, visitere etc..... det har jo også nogle gange været med en dårlig følelse i krop og sind. Ja og som Arcus´ indlæg også afspejler, så er der mange måder at gøre det på. Jeg kørte meget klassisk 5:2 og i starten med et lille morgenmåltid og så tidlig aftensmad. Efterhånden som jeg blev mere vant til det gik jeg over til at få det første måltid om eftermiddagen og havde altså et langt interval helt uden mad. Det fungerede lettere og lettere. Som tidligere nævnt havde jeg det så ikke så godt dagen efter inkl fx nogle løbeture, hvor jeg nærmest ikke kunne overskue at komme hjem. Tror, at det vil være anderledes nu fordi jeg har så meget mere fokus på at få gode ting at spise og indtager langt mindre koffein. Mit væsentligste formål var og vil være velvære og den gode følelse af koncentration jeg havde inde i hovedet. Min kollega L er uddannet lungemediciner i Skt Petersborg og fortæller, hvordan længerevarende faste også der blev brugt til at behandle astma pga en angivelig antiinflammatorisk effekt. We'll see. I går lykkedes det mig at få rigget alt grejet til med opdatering af Garmin Connect, få Tanita til at fungere med Garmin og gøre de første målinger. Er på mange måder ret upålideligt på en nok alligevel, over tid, pålidelig måde. Fx så vejede jeg efter 5 timers søvn 300 g mindre end ved midnat men min muskelmasse var faldet med 2 kg og min fedtprocent var steget 3 %. Ja så der er et eller andet med den måde nok især vædsken flyder rundt i kroppen på der gør det upræcist. Min "metaboliske alder" i Tanita world 28 :wub:

Nå dagens pas

Træning d 11.9

Morgentræning coach H

Løbebånd med hældning 8 minutter, 777 m C2

1. cirkel

Lounges stationære med hæl på væg - 12 stk

Ben træk op til bryst fra planke med hjælp af C2 sæde og bænk 12 stk

Turkish get ups med 4 kg´s KB 4 med hvert ben

Trillet igennem x 4

2. cirkel

Sumo squat KB 24 kg 12 stk

Sideplanke i TRX med træk af ben op til bryst 8 hver side

Løft af ben op til bryst fra liggende på ryggen med bold mellem inderlår

Trillet igennem x 4

3. cirkel

Rygøvelse på bold 12 stk

KB swings 2 arme 16 kg

Baglårsøvelse, hvor jeg knælende "falder" forover mens jeg holder igen og coach holdt om mine ankler. Antal ?

Trillet igennem x 3 + en udstræk tilsidst

Yoga

Bikram 90 minutter - tiden fløj men var sygt varmt og hårdt i dag. Stadig fabelagtigt dejligt og det er lidt vemodigt at skulle undvære det de næste dage pga yoga workshop i Yoga Collective. Dette tror jeg dog også bliver fantastisk.

Første fastedag i morgen men vil indtage lidt morgen kalorier idet jeg håber på morgen løb. Skal i gang med at løbe igen.

Søde drømme :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 12.9

Løb

5 smukke morgen k med udsyn over Mindeparken og havet i morgen rødmen. Ikke fart i benene men positivt overrasket over følelsen af, at de kunne bevæge sig, som jeg tilskriver både yoga og coach H's gode træning. Mere løb snart og så mere lethed i kroppen - kun 1 vej

Yoga

3 timers meget blid og alligevel intens af slagsen med fokus på at kunne mærke de små bevægelser i kroppen og slappe af i de muskler der ikke arbejder. Faktisk et tema vi også berørte til Bikram i går, så ligeså forskellige de to praksi kan synes, ja ligeså meget er det bare same same :hippy:

Aftenens session opvarmning til i morgen og søndag.

Detox dag 5 + start på 5:2

Var vågen kl 4 i morges, så ovenpå løb og inden en lang dag valgte jeg lidt laktosefri yoghurt. Grundlæggende nemt ikke at spise og jeg tror egentlig sagtens, at jeg kunne have undværet proteinshake inden yoga kl 17 men vidste ikke, hvordan jeg ville have det. Helt klart lettere jo mindre du spiser, så det vil jeg arbejde videre med. Kunsten bliver nu i morgen ikke bare at spise alt muligt. Næste rigtige faste dag tirsdag.

:hippy: Den gode weekend til boardet

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Løb du 5 km OG dyrkede TRE timers yoga på lidt yoghurt og en proteinshake?

Det er SÅ vildt i min verden!

Det ville være at regne for en puny morgenmad, der ville kræve en second breakfast et par timer senere ;O)

Jeg er spændt på, at høre om de videre erfaringer OG resultater af din faste :)

:hippy: :1112: Thx doc / Mr PR :1356: men det kunne du nu også. Det er faktisk overraskende, så hurtigt kroppen vænner sig til at køre på reserverne og jeg tror egentlig, at dagen havde været bedre uden eftermiddagsshaken, eller som du selv foreslog det bare at køre fx 20-19. En af mine yndlingsforfattere, Nassim Nicholas Taleb, der (ligesom dig) løfter tunge vægte, har beskrevet 5:2 konceptet som tortur og hælder meget mere til 24 og 36 timers faste.

Løbeturen var jo på tom mave fra morgenstunden og de 3 timers yoga var jo en ikke intens sveddryppende praksis men, som led i workshoppen, små øvelser, tilbage og ligge på ryggen, flere øvelser, mærke hvad det at brede fodballen ud, gør oppe i bækkenet etc etc.

Som jeg også skrev forleden, så oplevede jeg faktisk dagen lige så intens og fokuseret, som sidst jeg fastede. Fik tingene gjort, følte mig nærværende og til stede. Nogle gange så tænker jeg faktisk i højere grad, at det er de ting jeg spiser, eller måden; for hurtigt, for meget, der gør, at jeg bliver irritabel og oversulten. Kunne også tydeligt mærke gavnlig effekt af ikke at være helt så proppet med koffein og whatever det nu fører med sig af adrenalin/cortisol.

Og ja har absolut brug for selv at holde godt øje med hvad der sker. Hvis jeg ender med netto at træne med lavere intensitet og bare proppe mig med tarvelige kulhydrater, ja så vil det være bedre at holde et lille kalorie underskud dagligt og træne igennem, hvis ikke dagligt så næsten. Dog har jeg læst om andre, der faktisk har været i stand til at smide fedt via faste og nogle har endda haft bygget muskler, hvilket vi jo ellers nogle gange er skeptiske overfor.

På løbeturen i morges havde jeg dog lidt den samme oplevelse som sidst med en lightheadedness, der alligevel forplantede sig som en slags sukkerkoldhed, kan se på Garmin, at tempo faldt, følte mig svedende og hjernen signalerede i den grad, at den trængte til mad. Vel hjemme igen valgte jeg så at indtage protein og tomater dvs ikke et måltid tætpakket med kulhydrater og så gik dagen egentlig med ok sult/mæt fornemmelse. Havde klart en fornemmelse af, at hvis jeg først var gået i gang med noget sødt, kulhydrat rigt, ja så ville hjernen have taget det som et signal til at fylde op.

En af vores sygeplejersker har haft stor succes med 5:2 og hun mindede mig iøvrigt om at huske at drikke rigeligt og der tror jeg godt, at jeg kunne have været mere opmærksom i morges. I løbet af dagen i dag. I går fik jeg masser af the og vand.

Træning d 13.9

Løb

5 k, stadig ikke vildt tempo men hurtigere end i går og jeg kan mærke, at jeg mentalt er kommet over den hurdle der handler om ikke at løbe fordi jeg ikke har mit gamle niveau. Det er jo for DUMT. Just do it.

Yoga

Bandha workshop dag 2, 9.30-16-30

Endnu en spændende dag, hvor vi arbejdede videre med tema fra i går. Lade håndflader og fødder suge sig fast i gulv, så muskelspænding (let) forplanter sig op i arme/ben, skuldre, hofte. Strække rygsøjlen fra haleben til bund af kranie. Ja og så dermed få fat i indre kerne, snarere end bare at spænde desperat i mave og bækkenbund, som vi ofte lærer det. Dagen startede i øvrigt med at holde bagsiden af brysthulen bredt ned mod underlaget, også når vi bevægede arme og ben og da vi så kom op i de stående stillinger, ja så havde jeg simpelthen den mest fantastiske fornemmelse af at mine lunger var blevet dobbelt så store og blev fyldt op helt tilbage i ryggen. For mig med min astma STORT. Frokostpausen var først 12.30 og alle var helt udmattede af at være så bevidste i de små bevægelser. Efter frokost mere loose snak og demonstrationer inkl med hinanden - størstedelen af deltagerne er yoga lærere og jeg havde bare ikke noget stort behov for at begrave mine hænder i de andre, så holdt mig lidt i baggrunden. Tror egentlig, at jeg har nok af at være en hel masse for mange fremmede mennesker til hverdag og bare trængte til *my Space*, hvilket også blev respekteret. Spændende hvad der sker i morgen men har allerede lært meget jeg kan bruge og læreren er ekstremt inspirerende.

Well that´s it & that´s that. Fortsat dejlig weekend til boardet :heartpump:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

  • Bjergtrold changed the title to Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share