Vejen mod verdensrekorden - 14.250km på cykel.


KasperBC
 Share

Recommended Posts

Jeg arbejder meget med at traineren er effektiv træning, hvorimod træning på vejen har mere ineffektiv tid. Derfor konvertere jeg ikke træningen udenfor som 1:1 med hometrainer. Sagt på en anden måde - 1t på hometraineren for mig, svarer til 1.5-2timer træning udenfor pga effektiviteten. Tjek evt. Joe Friel, mener han har skrevet lidt ala det samme. Desuden er motivation osse en vigtig faktor. Det har JF osse en mening om her afhængigt af hvor i sæsonen du er henne:

How Long for Indoor Rides?

This time of year I'm often asked about indoor bike workouts on a trainer. I would much rather have the athlete training outdoors, but realize this isn't always possible due to weather and short days. The most frequent question I get has to do with how long these rides should be. The potential benefits of riding indoors are not much different than riding outdoors. However, indoor training is much more mentally difficult than riding outdoors for most athletes. Motivation is likely to suffer. I’d much rather coach someone who is highly motivated but has low fitness than the other way around. So I generally make the indoor rides shorter than what the schedule called for had the ride been outside. And after 2 or 3 back-to-back indoor rides I'd prefer the athlete did something else such as run, XC ski, swim, snowshoe, off-road ride on MTB/CX bike, etc. So with this in mind, a general guideline based on periodization that I use for the longest weekly ride indoors with those I coach is as follows…

Base 1: 1-1.5h

Base 2: 1.5-2.5h

Base 3: 2-3h

Build: full duration as if outdoors

If the above is longer than what the rider would normally be doing at that time of year (sprint-distance triathlete, crit racer, etc) then I maystill shorten the ride below what is suggested above. Again, motivation trumps fitness.

Link to comment
Share on other sites

Ah, på den måde. Det giver mere mening :-)

Det er så stadig en respektindgydende volumen!

Hehe, det bliver kun mere intenst som månederne skrider frem - bliver en spændene kamp med psyken her i vintermånederne.

Jeg arbejder meget med at traineren er effektiv træning, hvorimod træning på vejen har mere ineffektiv tid. Derfor konvertere jeg ikke træningen udenfor som 1:1 med hometrainer. Sagt på en anden måde - 1t på hometraineren for mig, svarer til 1.5-2timer træning udenfor pga effektiviteten. Tjek evt. Joe Friel, mener han har skrevet lidt ala det samme. Desuden er motivation osse en vigtig faktor. Det har JF osse en mening om her afhængigt af hvor i sæsonen du er henne:

Jeg har godt læst lidt af hans artikler. Problemet for mig er ikke så meget det at jeg skal bruge formen - den skal nok komme, det er mere det med timerne i sadlen - vænne psyken og fysikken til at sidde der i så mange timer, derfor mener jeg at det er en dårlig idé at skære ned på timerne, selvom det er fristende!

Link to comment
Share on other sites

Hvad laver I, når I sidder på traineren? Synes godt tiden kan blive lang og da jeg ved der venter maaaange timer hen over vinteren, så søger jeg lidt inspiration fra andre :). Skal siges at jeg benytter en 'alm' trainer og derfor ikke mulighed for virtuelt at træne div TdF etaper e.l.

Podcasts eller lydbøger.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Styrketræning - 1t

3x8 35kg flyversmaskine

3x8 40kg pulldowns lats

3x15 rygbøjninger m. 10kg skive

3x15 40kg mavetræk fra stativ

3x15 65kg mavemaskine

3x15 skåmavemaskine

3x1min planke

Cykling - 3t

En tur over Bellahøj, langsmotorvejen til Hillerød og via Kongevejen tilbage til København. Rullede sammen med Michael som er humanfysiolog - rigtig inspirerende tur med mange nye inputs til træningen! Klart et samarbejde jeg vil se rigtig meget frem til.

Edited by KasperBC
Link to comment
Share on other sites

Hvornår tillader vejret ikke at komme på landevejen - regn, blæst, kulde, sne?

Klart at det kan blive surt i mørke og ......, men hvis alternativet er 5 timer på træneren, ville jeg personligt nok trække udendørs så længe sikkerhed og frosne drikkedunke ikke er et problem. Omvendt så tæller timer på træneren vel ekstra i forhold til saddeltræning, da det er væsentligt værre for rø... . Men jeg indrømmer også blankt at konceptet med hjemmetræner ikke har fanget min kærlighed.

Taleradio er en ret god inderholdning - med lidt held kan man også blive klog imens :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvornår tillader vejret ikke at komme på landevejen - regn, blæst, kulde, sne?

Klart at det kan blive surt i mørke og ......, men hvis alternativet er 5 timer på træneren, ville jeg personligt nok trække udendørs så længe sikkerhed og frosne drikkedunke ikke er et problem. Omvendt så tæller timer på træneren vel ekstra i forhold til saddeltræning, da det er væsentligt værre for rø... . Men jeg indrømmer også blankt at konceptet med hjemmetræner ikke har fanget min kærlighed.

Taleradio er en ret god inderholdning - med lidt held kan man også blive klog imens :-)

Vejret er aldrig for dårligt, normalt. Jeg er ikke sart og var også ude i silende regn igår :).

Grunden til at jeg denne gang er lidt mere påpasselig med bare at køre ud når det regner, frosten kommer o.l. er at jeg har et ansvar hvorfor dem der har involveret sig i projektet og derfor ikke føler jeg bør køre ud når vejret er skidt ift risikoen for en tur i asfalten og en skade der ville umuliggøre at komme afsted til sommer.

Så det er grunden til at jeg triller ret mange timer på hometraineren. For afvekslingensskyld så tager jeg også nogle timer på spinningcyklerne.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Cykling - spinning 3t.

2 timer med god interval træning og 1 time med instruktør - bestemt ikke noget jeg gider komme til igen. Elendige øvelser, kedeligt musikvalg og ligefrem øvelser der i mine øjne var farlige. Ellers god træningsdag :)

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Styrke - 1t.

Cykling - 0t, grundet møder og børnepasning, så blev der ikke tid til timer i sadlen idag.

Hvilepuls målt idag: 53

Squat

5x 50kg

5x 60kg

5x 70kg

5x 80kg

5x 90kg

Legpres

5x 70kg

5x 80kg

5x 90kg

5x 100kg

5x 110kg

Legcurls

5x 30kg

5x 40kg

5x 50kg

5x 55kg

5x 60kg

Dødløft

5x 50kg

5x 60kg

5x 70kg

5x 80kg

5x 90kg

Core træning

Planke 3x1 min

Side Planke 3x 1min

V-situps

Cykel-situps

Broen

Étbens bro

Pushups m. lat-row

Edited by KasperBC
Link to comment
Share on other sites

WHAT???

Jeg troede sgu det var mange, rigtigt mange, år siden man holdt op med den slags. Det er jo lige vand på møllen i debatten om at spinning er dårlig erstatning for cykeltræning.

Var det i en kæde du trænede eller et privat center?

Det eneste man kan forsvare det med (og den kan man ikke!) er at sikre at folk ikke hænger i styret men :nono: Og hvis folk rent faktisk hænger i styret, så er det jo fordi de ikke magter mængden af stående kørsel og burde sætte sig lidt ned indtil de kan være med igen (min personlige holdning).

Stående dobbelttakt er også noget misforstået skrammel i mine øjne, dog må jeg modvilligt erkende at de små spurter jeg har kørt de sidste par gange har været OK. Men det har også kun været 15 sek og spurt ude af takt til musikken - hvis man drejer nok belastning på og bare træder igennem er det ikke meget anderledes end ude i den virkelige verden :wub:

Hvis man må være en Spørgejørgen?

Sjov måde du vægtmæssigt bygger op på i styrketræningen. Nogen speciel årsag eller "bare fordi"?

Cykel-situp - hvad er det?

Det er nogle ting der først skal falde på plads men hvis....

Kunne du have interesse i at bytte hjemmetræner vinteren over? Jeg har en Tacx Fortius med PC & skærm.

Jeg bruger kun watt-trænerdelen og hverken de videoer jeg har liggende eller virtuel kørsel. Så overvejer at smide en wattmåler på sommercyklen og købe et sæt ruller / en simpel hjemmetræner. Wattmåleren kan jeg vel have glæde af hele året og synes det er tåbeligt at have for 10K stående som jeg slet ikke udnytter. Men kunne lige vente med at sælge den til du havde brugt den.

Det kræver dog lige at jeg kan gafle 3-4 overtidsvagter mere og også at jeg kan finde en der vil montere wattmåleren da jeg ikke selv kan hitte ud af det. Sjovt nok vil cykelsmeden hellere montere én han selv sælger og er markant dyrere; det er jo ikke til at forstå :tongue:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

WHAT???

Jeg troede sgu det var mange, rigtigt mange, år siden man holdt op med den slags. Det er jo lige vand på møllen i debatten om at spinning er dårlig erstatning for cykeltræning.

Var det i en kæde du trænede eller et privat center?

Det eneste man kan forsvare det med (og den kan man ikke!) er at sikre at folk ikke hænger i styret men :nono: Og hvis folk rent faktisk hænger i styret, så er det jo fordi de ikke magter mængden af stående kørsel og burde sætte sig lidt ned indtil de kan være med igen (min personlige holdning).

Stående dobbelttakt er også noget misforstået skrammel i mine øjne, dog må jeg modvilligt erkende at de små spurter jeg har kørt de sidste par gange har været OK. Men det har også kun været 15 sek og spurt ude af takt til musikken - hvis man drejer nok belastning på og bare træder igennem er det ikke meget anderledes end ude i den virkelige verden :wub:

Hvis man må være en Spørgejørgen?

Sjov måde du vægtmæssigt bygger op på i styrketræningen. Nogen speciel årsag eller "bare fordi"?

Cykel-situp - hvad er det?

Det er nogle ting der først skal falde på plads men hvis....

Kunne du have interesse i at bytte hjemmetræner vinteren over? Jeg har en Tacx Fortius med PC & skærm.

Jeg bruger kun watt-trænerdelen og hverken de videoer jeg har liggende eller virtuel kørsel. Så overvejer at smide en wattmåler på sommercyklen og købe et sæt ruller / en simpel hjemmetræner. Wattmåleren kan jeg vel have glæde af hele året og synes det er tåbeligt at have for 10K stående som jeg slet ikke udnytter. Men kunne lige vente med at sælge den til du havde brugt den.

Det kræver dog lige at jeg kan gafle 3-4 overtidsvagter mere og også at jeg kan finde en der vil montere wattmåleren da jeg ikke selv kan hitte ud af det. Sjovt nok vil cykelsmeden hellere montere én han selv sælger og er markant dyrere; det er jo ikke til at forstå :tongue:

Troede også det hørte 80'erne til at man ødelagde folk på den måde - men der findes åbenbart stadig tosser. Jeg er selv instruktør og måtte sidde hovedrystende under hele timen - glæder mig over at jeg nåede at nuppe 2 timer for mig selv inden han kom "på".

Måden jeg bygger op på i vægttræningen idag var egentlig for at finde niveauet. Jeg er lige begyndt at løfte vægte igen efter 2 års pause, så havde ikke rigtig nogle idé om hvor jeg lå. Derfor den lidt mærkelige opbygning idag.

Man må i hvert fald være en spørgejørgen - svarer med glæde på alle trænings/projekt-orienterede spørgsmål :). "Cykel-situps" er vidst et hjemmelavet ord/direkte oversat fra den engelske version "Bicycle Crunches" - en led satan :D .

Dit tilbud om at bytte træner er bestemt noget jeg vil takke stort "Ja tak!" til. Så du må endelig sige hvis det bliver noget du vil fuldføre - ville helt sikkert være en hjælp til at optimerer min træning her over vinteren.

Haha, man forstår næsten ikke hvorfor din mekaniker siger sådan ;) . Hvilken butik bruger du?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker at det i hvert fald vil være noget mere varierende i de mængder du er oppe i, hvis den kan andet end blot at lave modstand. Jeg skal gøre hvad jeg kan, men har ingen ide om hvor meget vi mangler folk her i efteråret så tør ikke love en dato men det økonomiske er jeg ret sikker på falder i hak. Så er det mere med at få arrangeret montering af skidtet.

Jeg er stamkunde i Heino på Roskildevej. 100% Vestegn, hæhæ....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker at det i hvert fald vil være noget mere varierende i de mængder du er oppe i, hvis den kan andet end blot at lave modstand. Jeg skal gøre hvad jeg kan, men har ingen ide om hvor meget vi mangler folk her i efteråret så tør ikke love en dato men det økonomiske er jeg ret sikker på falder i hak. Så er det mere med at få arrangeret montering af skidtet.

Jeg er stamkunde i Heino på Roskildevej. 100% Vestegn, hæhæ....

Det ville være super super fedt med lidt varriation - så jeg er super frisk. Sig endelig til når du ved noget :). Hvilken en af versionerne er det du har? Den med skærm og hele pivtøjet eller er det 'kun' træneren? Smid evt et billede :).

Heino på Roskildevej er også lækker, hvorimod deres afdeling på Østerbro er helt forfærdelig - virkelig ringe service.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har (åbenbart) heldigvis kun været i afdelingen på Roskildevej. Jeg er dog lidt i tvivl om det var Heino der trak dengang i senfolkeskole+studenterkursus-tiden hvor jeg igen svært gerne ville dyrke cykling men vi havde så få penge at vi jævnligt købte mad for værdien af de tomme flasker jeg kunne finde i toget på vej hjem fra skole. Der var en stor cykelbutik ca. et kvarters gang fra Hovedbanen hvor jeg tit var henne og drømme/savle. De var nu ganske flinke derinde trods jeg yderst sjældent købte noget. Hov.......

Der er skam alt hvad der skal bruges af isenkram. Jeg købte en PC + skærm som aldrig har været brugt til andet end at være koblet til Tacxen - jeg fandt lige et gammelt billede til MOL da jeg fik den i sin tid.

post-1580-0-53378500-1349201337_thumb.jp

Den har et par år på bagen så det er version 2 software der er på den. Nu jeg sidder og skriver kommer jeg i tanke om at pulsmåleren i den ikke virker :annoyed: så den kan altså ikke køre pulsintervaller (hvor man bestiller en puls og så sætter den modstanden efter det), og man må se sin puls på seperat pulsur. Men ellers kører det - med den sædvanlige tendens til hjulspin når man kommer meget over 7-800watt men det er jo et generelt problem for modellen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har (åbenbart) heldigvis kun været i afdelingen på Roskildevej. Jeg er dog lidt i tvivl om det var Heino der trak dengang i senfolkeskole+studenterkursus-tiden hvor jeg igen svært gerne ville dyrke cykling men vi havde så få penge at vi jævnligt købte mad for værdien af de tomme flasker jeg kunne finde i toget på vej hjem fra skole. Der var en stor cykelbutik ca. et kvarters gang fra Hovedbanen hvor jeg tit var henne og drømme/savle. De var nu ganske flinke derinde trods jeg yderst sjældent købte noget. Hov.......

Der er skam alt hvad der skal bruges af isenkram. Jeg købte en PC + skærm som aldrig har været brugt til andet end at være koblet til Tacxen - jeg fandt lige et gammelt billede til MOL da jeg fik den i sin tid.

post-1580-0-53378500-1349201337_thumb.jp

Den har et par år på bagen så det er version 2 software der er på den. Nu jeg sidder og skriver kommer jeg i tanke om at pulsmåleren i den ikke virker :annoyed: så den kan altså ikke køre pulsintervaller (hvor man bestiller en puls og så sætter den modstanden efter det), og man må se sin puls på seperat pulsur. Men ellers kører det - med den sædvanlige tendens til hjulspin når man kommer meget over 7-800watt men det er jo et generelt problem for modellen.

Jeg har kun fine ting at sige om dem ude i Brøndby - har købt en del derude, da jeg boede i Valby. Kan genkende din historie - har alt for ofte (og gør det stadig :$) drømmeshoppet i div highend butikker. SU'en rækker bare ikke til andet end drømme pt.

Mon ikke det kan klares med et pulsur ved siden af - så længe wattmåleren virker, så er pulsen for mit vedkommende ikke så vigtigt :).

Har godt læst om de "hjulspin" der kommer ved høje watt - 'heldigvis' skal langt størstedelen af min træning ligger noget lavere end 800w, da målet er at opbygge udholdenheden og ikke så meget farten.

Er det muligt at koble træneren til en bærbar i stedet for en pc? Bor i 3v så træner som regel i stuen hvor jeg næppe kommer i kridthuset hos den bedre halvdel, hvis jeg smider en PC op :D .

Link to comment
Share on other sites

Fisk - der er et eller andet med licenser og ved faktisk ikke hvordan.... mener at lave læst at det ikke er lige til at have den kørende to steder eller hvis man får ny computer men er slet ikke sikker. Men det må jo kunne lade sig gøre.

Men det kan vi jo lige se på til den tid. Vi skal jo ikke have ballade, hehe....

Jeg har kørt med pulsuret ved siden af, så intet problem i det.

Link to comment
Share on other sites

Fisk - der er et eller andet med licenser og ved faktisk ikke hvordan.... mener at lave læst at det ikke er lige til at have den kørende to steder eller hvis man får ny computer men er slet ikke sikker. Men det må jo kunne lade sig gøre.

Men det kan vi jo lige se på til den tid. Vi skal jo ikke have ballade, hehe....

Jeg har kørt med pulsuret ved siden af, så intet problem i det.

Vi stopper med at tage problemerne på forskud - og ser det hele an med tiden. Mon ikke det hele kan gå op i en højere enhed når tiden kommer til det :).

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Cykling - 2.45t 85km.

Ganske glad for tempoet på 30km/t snit, da det blæste så meget at jeg var under 20km/t flere steder og regnen væltede ned.

Har massive DOMS efter gårsdagens styrkepas, så det tog lidt tid at rulle gang i bentøjet - det skal nok blive et sjovt 3 timerspas imorgen.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Squat 5x5 60, 80, 90, 90, 100kg

Dødløft 5x5 60, 80, 100, 100, 100kg

Benpres 5x5 100, 120, 140, 150, 150kg

Legcurl 5x5 45, 50, 55, 55, 55kg

Planke 3x1min

Mavebøj på bold 3x20

Rygbøj med 10kg 3x10

Krydsløft på bold 3x10

Efterfulgt af halvanden times kamp hård interval cykeltræning. På sidste interval var jeg ved at falde af cyklen :D .

God træningsdag efter en dag hvor motivationen manglede igår :).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share