teknik i squat


battman
 Share

Recommended Posts

Jeg synes ikke det ser særligt godt ud. Der mangler dybde, mobilitet og stabilitet. Jeg vil egentlig ikke gå så meget mere ind i det. Der skal arbejdes meget før du får et godt squat. Se alle squat-instruktionsvideoer, film dig selv fra forskellige vinkler og/eller få en til at instruere dig.

Link to comment
Share on other sites

Det er ofte en god idé for en nybegynder at starte med "box squat", da du automatisk giver en bedre kropsholdning (for det meste). Du skal være bedre til at sætte dig bagud, istedet for bare at gå ned, og det hjælper også ofte at fokusere på et punkt på væggen under hele løftet (hvor du kigger lidt op fra udgangsposition).

Prøv at se alle dem her:

Link to comment
Share on other sites

Der mangler som før nævnt opspænd du skal forsøge at tage en dyb indåndning og spænde op i stort set samtlige af kroppens muskler inden hver eneste gentagelse. Især din lænd skal holdes i dens naturlige svaj samt øvre ryg, de ting kan i dit tilfælde let fixes ved bare at ændre din indstilling og være mere opmærksom omkring det.

Som Venan skriver skal du også lære at sætte dig tilbage, så du i langt højere grad for involveret musklerne omkring hofteledet, istedet for kun knæledet. Dit Hovede farer desuden lidt rundt først kigger du ud til højre, så nedad og til sidst mere eller mindre lige ud, jeg syntes du skal forsøge at kigge lige ud eller ca. 3 meter frem og ned sørg bare for at fokusere på punktet.

Der mangler desuden dybde. En ting du gør rigtig godt er at du aktivt presser dine knæ ud.

Er det high eller low bar squat du forsøger at lære, eller har du ikke gjort dig nogen tanker omkring det? Har du mulighed for at optage fra en anden vinkel så man bedre kan vurdere ting?

PS.

Personligt syntes jeg ikke du skal begynde at rode med Box Squats, med mindre du vil være god til Box Squats.

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

Er lige startet på squat, så vil hører om i ikke gad og tag et kig?

dog forstår jeg hvis i synes det er svært, da optagelsen er virkelig dårlig.

taget hjemme fra min kælder, dog er det vel irrelevant, da teknikken er den samme, træner dog i FW.

Udover de øvrige kommentarer så ser det ud til at du har størstedelen af kropsvægten på mellemfoden/forfoden. Vægten skal flyttes bagud så du presser ned i gulvet igennem hælen.

Link to comment
Share on other sites

Lad for Guds skyld være med at squatte som de gør i EFS-videoen.

Du inititerer bevægelsen ved at bøje knæene. Det er ikke så godt.

Bevægelsen starter med at hoften føres skråt bagud samtidig med at knæene presses ud. Arbejd med det noget tid, skyd mere video og kom tilbage.

Eller find en der kan hjælpe dig i virkeligheden.

Link to comment
Share on other sites

Der er mange rigtige måder at squatte på, der findes simpelthen ingen ideel form. Der er nogle grundliggende ting, som også varierer til en grad, så som knæ ud, stramt naturlig svaj i lænden, en spændt øvre ryg, aktivering af hoften, tyngdepunktet på midtfoden osv.

Det optimale ville være at få lidt coaching af en kompetent person.

Hvis du selv vil læse på det kan jeg anbefale dig at læse starting strength, den beskriver et lowbar squat meget godt syntes jeg.

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

Hvis du selv vil læse på det kan jeg anbefale dig at læse starting strength, den beskriver et lowbar squat meget godt syntes jeg.

Og hvis man har en Kindle kan man faktisk få stort set hele squat kapitlet som et gratis sample hvis du ikke vil ofre for mange penge på det. Men hele bogen virker ret god så den er måske værd at købe for dig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share