Armbøjninger


Eruption
 Share

Recommended Posts

Mit simple spørgsmål går ud på, hvad der ville være mest effektivt, set fra muskelvækstsynet, når man tager armbøjninger som følge af ens træningsprogram...

Jeg kører fullbody 3-4 gange om ugen (indeholdende de mest normale øvelser, ie. bænkpres, squat, rygtræning, biceps og tricepstræning osvosv..)

Spørgsmålet er, skal jeg tage de 100 almindelige armbøjninger og 100 på knoerne, som jeg ønsker at tage, inden træningen går i gang, (så de oså fungerer som en slags opvarmning) eller skal de helst tages efter, eller bygges ind så de tages midt i programmet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis du SKAL lave de 100 armbøjninger, så lav dem efter dit program. Det ville være tåbeligt at lave dem lige inden. En akkumulation af affaldsstoffer i respons på et mega-høj-rep sæt, er ikke ligefrem gavnligt for effektiviteten af ens træning. Så lav dem bagefter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

der er altså overhovedet ingen fordele ved at lave dem, andet end fornøjelsen og det psykiske ved det?

Jo da. Glæden ved at lave dem, udholdenhed, forøget præstationsevne i lige netop armbøjninger, kapillarisering i de aktive muskler osv. Men der er nok ikke nogen gevinst at hente hvad angår muskelmasse, styrke, eksplosivitet og hvad man ellers forbinder med tung vægttræning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

vell, jeg vil nu mene at du skal lave dem før, da du ellers vil "brænde" dine muskler af, ved at lave dem bagefter. Mener hermed at du vil "forbrænde dine muskler istedet for at opbygge.

Det er noget vås. Man kan ikke "brænde" sine muskler af. Det klart at man vil fremme kortisol dannelsen og muskelprotein degradationen, hvis man laver 45 minutters intens kardiotræning, men det er slet ikke det der er tale om.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Eruption: Du behøver nødvendigvis ikke lade være med at lave armstrækninger, til udholdenhed virker de jo fint, og giver ganske god stabilitet i skuldermuskulaturen. Men hvis det er hurtighed du er ude efter er der altså meget andet (alt andet ;) ) du kan gå igang med.

Mr. Weeny: Forbrænde musklen!!!

Link to comment
Share on other sites

Der er snak om 200 armbøjninger der stort set rammer de samme muskel grupper, selv om de 100 er på knoerne. Vejer du 80 kilo, er det vel ca. 16 ton, der skal løftes ( ved godt man ikke løfter hele sin vægt ved armbøjninger, så måJske "bare"8 tons). Min mening er at du vil bænde dine muskler af ved dette.

Link to comment
Share on other sites

En øget kapillarisering i de aktive muskler betyder at de små blodkar i musklen bliver flere, blod"nettet" bliver størrer og derved kan man transportere mere ilt til musklen og derved undgå syreophobning i samme størrelsesorden som før -man bliver mere udholdende.

Med hensyn til bokserer har de i høj grad også brug for udholdenhed i armene, det er ikke altid kampene er overstået på 3 min, og derved er en fordel at kunne undgå alt for stor syreophobning senere i kampen, og desuden vil den evt. ophobede syre, hurtigere kunne transporteres væk igen

Håber det gør det lidt mere forståeligt -eller skriv igen :)

Link to comment
Share on other sites

Weeny: Øøøøøhhh Weeny, det vil atså betyde at jeg brænder mine muskler af når jeg går en 5 km, da jeg vejer 84 kg og tager ca 1000 skridt pr km, så løfter jeg jo 5000 x 84 kg =420.000 kg -har jeg så brændt mine benmuskler af!! B)

Spøg til side, du må lige forklare dig lidt bedre hvis jeg skal kunne forstå hvad du mener med at brænde sine muskler af! :o

Link to comment
Share on other sites

Næ, det vil det sikkert ikke. Men ...

Han skriver at han træner full body, hver gang, så når han er nået til det punkt, hvor du/i mener at han skal lave sine armbøjninger, vil han ( hvis han træner "rigtigt") have kørt alle sine muskler fuldt ud. Ved ikke hvordan han træner, men mener bare at når man/jer er færdig med at træne eks. tric. SÅ er jeg helt færdig!!!der er ikke mere at kome efter. Ens arme skriger efter hvile. "Hælder " du herefter 200 armbøjninger oven i hatten, tja...så vil JEG mene at det skader mere end det gavner op muskelvæksten...

Link to comment
Share on other sites

Nu mener jeg jo ikke at have sagt at det øget muskeltilvæksten, men derimod udholdenheden, at tage 200 armstrækninger. Men du brænder altså ikke dine muskler af, men du kan da have ret i at hans full body program måske ikke er kørt til failure, for jeg kan i hvert fald ikke overskue 200 armstrækkere efter min full body træning -jeg ville heller aldrig prøve!!!

Men hvis han ønsker udholdenhed i triceps og skulder skal han da bare køre sine armstrækkerer, men han skal ikke forvente muskeltilvækst -ej heller at brænde sine muskler af! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner åbenbart ikke rigtigt så, men kører et fullbody program: lister nogle af øvelserne her:

bænkpres 3x10 (nogle gange er sidste sæt kun på 8)

triceps øvelse, 2 eller 3 sæt(oftest tricepspres eller kicks)..

jeg træner efter 8-10 gentagelser i hvert sæt, men gør så det er muligt for mig, at tage mindst en eller 2 gentagelser mere (kører sjældent til failure).. men efter min. 3 min kunne jeg lave den samme øvelse og sæt... ( er det så min store udholdenhed der spiller ind her, efter max armbøjnigner i tidens løB) ?

(håber det var forsteåligt nok..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share