Anstrengelses-Udløst Astma - Behandling, effekt, erfaring?


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg i noget tid lagt mærke til at jeg får åndedrætsbesvær under sport, og især ved svømning er det slemt. Idag måtte jeg stoppe helt op for at få vejret, og det samme på løbebåndet idag. Mine luftveje bliver meget små føles det til, og jeg kan slet ikke hive luften ned i mellem-gulvet. Det jeg søger er erfaringer, behandling mm. og hvilken effekt man oplever før/efter behandling.

Jeg har bestilt tid hos lægen og jeg er på vej i behandling (håber jeg). Men hvilke stoffer tager man, og i hvilken grad påvirker det?

/M

Link to comment
Share on other sites

Der er tre skruer man normalt drejer på - ikke nødvendigvis dem alle tre:

Symbicort som man vist typisk suger morgen og aften.

Singulair er en pille til at spise ved sengetid.

Begge virker forebyggende - lige hvordan kan googles.

Og så er der Bricanyl som er anfaldsmedicin dvs. man suger efter behov, altså før og evt. under sport hvis det tager timer.

De to første er nogle uger om opnå sin fulde virkning. Bricanyl giver i øvrigt svamp i munden, hvis man ikke skyller den bagefter og det er ikke bare noget fis der står i indlægssedlen.

I starten da jeg havde astma virkede det, så jeg intet mærkede til det. At jeg så siden er ved at få KOL eller enfyzem, så det ikke længere kan kompensere fuldt ud, er så noget andet. Men de første år var jeg 100% symptomfri.

Midlerne står på dopinglisten, men som amatør skal man blot efterfølgende kunne dokumentere at man har fået det på lovlig vis, hvis man bliver knaldet i dopingkontrol.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg har anstrengelsesudløst astma. Heldigvis er mit ikke værre end at jeg kan nøjes med Bricanyl inden træning. På lavintensitetstræninger kan jeg faktisk slippe for at tage det, da det som oftest først er når jeg presser mig selv at jeg får problemer med vejrtrækningen.

Den nemme er selvfølgelig at gå ned til lægen, og få en bricanyl og så er du forhåbentlig kørende. Vil du mere i dybden med det kan du bede om at få en henvisning til et hospital hvor de så tester dig for astma, og i hvilken grad astma du har. Jeg var selv igennem det tidligere på året, og anbefalingen var egentlig at tage Singulair dagligt på trods af at de kun lige kunne måle at jeg havde astma. Jeg snakkede efterfølgende med en anden på lungemedicinsk afdeling der sagde at så længe det kun var 3-4 gange om ugen jeg havde behov for det, så kunne jeg nøjes med Bricanyl.

Så i første omgang er det klogt at du har bestilt tid hos din egen læge. Om ikke andet for at sikre at det ikke er andet end astma.

Link to comment
Share on other sites

Mit problem ligger nok I at det "kun" kommer når jeg presser mig selv uden for megen opvarmning først. Især til svømning hvis jeg går lige på og hårdt, så snørrer det hele sig sammen lige med det samme.

Jeg tror ikke jeg kan måles som astmatiker til en test, og vil nok bare få at vide jeg skal tage den med ro og så går det over. Men jeg kan se og mærke at min krop har ændret respons på træningen og jeg hiver efter vejret på en uhensigtsmæssig måde.

Oh well,

Link to comment
Share on other sites

Symbicort er produktnavn, som indeholder budenosid og nogle gange formerterol. Budenosid er et kortisol-steorid, som hjælper med inflamation.

Bricanyl er også et produktnavn, hvor det aktive stof er Terbutalin.

For begge produkter gælder det at det findes andre og betyderligt billigere mærker.

Symbicorts indikationsområde, så vidt jeg ved, moderat og svær astma. Tror ikke det er indiceret til anstrengelsesudløst astma. Der tror jeg primært man bruger de hurtigt virkede inhalationspræparater, såsom Bricanyl.

Link to comment
Share on other sites

Næsten enig med jsc. Symbicort bruges normalt ikke "akut" - det er dog et blandigsprodukt så det virker nu alligevel. Men man får det også ved anstrengelsesudløst astma som forebyggelse.

Inden jeg fik Bricanyl, kunne jeg også mærke en forskel ved at tage den ene dagsdosis Symbicort inden træning. I Sverige er det dog helt normalt også at bruge Symbicort ved anfald/(før træning), så det er åbenbart noget lande-kultur inde over. Men herhjemme plejer man at bruge Bricanyl.

LaMotta,

Der burde vel ikke være forskel på om du er varmet op eller ej - den kan jeg i hvert fald ikke genkende fra mig selv. Til gengæld er det ikke sært du kan mærke det til svømning, da klordampene ikke er gode ved luftvejene og vistnok endda også ligger og hygger og hygger sig lige og gulv/vandhøjde. Efter hvad min tidligere læge fortalte, er det helt normalt at svømmere får astma, netop pga. kloren (det har jeg så ikke verificeret, da jeg ikke selv er nogen vandhund).

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

At bruge et præparat, der indeholder binyrenarkhormon, udelukkende til anfaldsbehandling, giver ikke mening i min optik. Også selvom man bruger det forebyggende før anstrengelsen.

At bruge det forebyggende, hvor man tager det fast og så også før anstrengelse/ved akutte anfald, KUNNE give mening, hvis man havde det i alvorlig grad, flere gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share