3 år og alle veje føre tilbage


Back
 Share

Recommended Posts

Jeg er en ung mand som altid har haft problemer med vægten, men for ca. 3 år siden begyndte jeg med at træne, på det tidspunkt vejet jeg 110 kg og havde en vægtudsving på 5-12 kg. om året.

I dag vejer jeg 80 kg og har et vægtudsving på - 4 (om sommeren) + 3 (vinteren). Men mit største problem er ikke vægten, men manglende resultat af vægttaben, her tænker jeg på udseende mæssigt. Jeg har styrketrænet i lidt over 1,5 år, men kroppe har stadige mange små fedtdepoter, især på maven og brystet. Min fedteprocent er på 20 % og det er remlig høj.

Jeg træner 6 gange om ugen, prøver at spise så sundt som muligt (dog er der svipser nogen gange da jeg er studerende.)

Typisk uge ser sådan:

Mandag:styrketræning (ryg + mave) konditræning(45-60 min med 75 % af maxpuls i 3 min, og 1 min. pause)

Tirsdag: Styrketræning(Triceps+Skulder) Konditræning (45-60 min /75 %/3 min /1 min)

Onsdag: Spining ( 50 min)

Torsdag:Styrketræning (Ben + Bicebs) Konditræning ( 45-60 min 75%/3 min/1 min )

Fredag: Styrketræning (Bryst + Mave) Konditræning (60 min 75 % - 3 min - 1 min)

Lørdag: Spining (75 min)

Søndag: Fri

Jeg skifter træningsprogram hver 2- 3 måned.

Jeg er simpelhen gået totalt i stå, der er ikke sket noget udvikling i de sidste 6 måneder. Hvad gøre jeg forkert ? Jeg plejer at være glad for at træne og jeg ved også at resultater ikke altid kommer med det samme, men nu er jeg simpelhen begyndt med at miste lysten i det sidste måneds tid... jeg træner stadige, men ikke med den samme glade som jeg engang havde.

Er der nogen som kan giv forklaring til det ? har nogen løsninger ?

Jeg har haft instruktør til at hjælpe mig, men det har hellere ikke ført nogen vejne.

Jeg vil gerne kunne se i spejlet og se resultater af min træning, men det har jeg ikke set i det sidste 6 måneder. :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Det kunne prøve at køre fullbody 3 gange om ugen i din styrketræning fremfor den ret store opsplitning du har lavet. At træne en muskel en gang om ugen er ikke nok!

Udover det, kan det måske også være en god ide at kigge på øvelses sortimentet, og dit valg af reps og sæt, og også din kost.

måske skulle du prøve at læse denne artikel fundament træning og artiklen omkring HST her på MOL, som findes på forsiden.

Link to comment
Share on other sites

Og så ellers: Velkommen til!

Jeg mistænker at du har sat dig mellem 2 stole. Jeg læser dit indlæg som at du vil være mere markeret. Det handler, som du selv er inde på, om at sænke din fedtprocent. Jeg tror at du lige nu hverken taber dig eller øger din muskelmasse.

Hvis du vil tabe dig, som er denene vej at gå, så kan det kun ske hvis du også får styr på din kost - 100 %. Hvis du skal smide det sidste fedt, så skal du indtage mindre end du forbruger.

Styrketræning kan ikke "brænde" det væk på mirakuløs hvis. Træning kan skabe energi underskuddet, men du skal være i energiunderskud.

Den anden vej til at blive mere markeret er styrketræningen. (i den sidste ende skal man ned af dem begge) Du laver et splitprogram kan jeg se. Du har ikke skrevet hvordan, antal sæt og øvelser. Mistænker du bruger maskiner og en halv milliard øvelser? The road to nowhere….

Tidens hotte anbefaling heder HST - og det vil nok ikke være helt galt i dit tilfælde. Men igen, så skal der være styr på kosten :devil:

At gaine masse kræver mad - massere af mad - og den rigtige mad.

Link to comment
Share on other sites

Udover de andre pointer der allerede er kommet frem, så er det ikke optimalt at træne konditionstræning i forbindelse med styrketræning. Det ville være langt bedre for kroppen at gøre det skiftesvis, så man f.eks. træner fullbody man, ons, fre og kondition tirs, tors, lør. Og så kan jeg også anbefale HST, men du skal stadig bestemme dig om du vil satse på at tabe dig eller få større muskler først. Mht. øvelsesvalg og program sammensætning er der ca. 10000 tråde herinde i dette forum du kan få inspiration af.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til kosten har jeg fået lavet en kostplan for 3 måneder siden af en vejleder. Hun har lavet det sådan at man hente energiunderskudet sidst på dagen, altså man spiser mest om morgenmad, moderat til frokost og lidt til aftensmaden. derudover spiser jeg frugtcocktail 3 gange om dagen ( bare blandingen af bananer, appelsiner, æble og rosiner).

Med hensyn til styrketræningen, er det blandingen mellem vægte og maskiner, jeg har fået en instruktør til at lave den for mig, men han mente at jeg ikke vil have fuld gavn af at lave fullbody da jeg har høj fedteprocent, derfor er mit program planlægt sådan at jeg skal tabe sted mellem 3-5 kg, mens jeg beholder så meget af min muskeler som muligt, det er bl.a. derfor min konditræning er opbygget efter (75 %- 3min - 1 min princippet).

Gøre jeg noget forkert ? jeg har også fået at vide det her kunne skyldes at jeg er udbrændt og derfor sker der ikke noget ændringer, det skal siges at jeg har noget af en hektisk liv i hverdagen.

Link to comment
Share on other sites

"Med hensyn til styrketræningen, er det blandingen mellem vægte og maskiner, jeg har fået en instruktør til at lave den for mig, men han mente at jeg ikke vil have fuld gavn af at lave fullbody da jeg har høj fedteprocent, derfor er mit program planlægt sådan at jeg skal tabe sted mellem 3-5 kg, mens jeg beholder så meget af min muskeler som muligt, det er bl.a. derfor min konditræning er opbygget efter (75 %- 3min - 1 min princippet)."

Hvad er det for noget sludder? Jeg tror du skal bede om at se et certificat på den instruktør... for det er noget af det værste gang vås jeg længe har hørt...

Hvordan man tilrette lægger sin styrketræning har ikke på den måde direkte noget at gøre med din fedt%! Tung basis træning så tvinger du kroppen til at bibeholde sine muskler og tære på energien et andet sted (fedt depoterne).

Hvad angår kosten er jeg ikke helt enig i et energi overskud i starten af dagen, og et energi underskud i slutningen af dagen.

Du skal i løbet af hele dagen have et kalorieunderskud. Når du står op skal du indtage et godt solidt morgenmåltid på eksempelvis 500kcal, i dette måltid SKAL der være en god potion kulhydrat, protein OG fedt... Det eneste omkring den kost du har fået anbefalet som jeg kan sige god for er et mindre indtag af kulhydrater om aftenen (hvis det er sådan du har fået dit kalorieunderskud om aftenen beskrevet).

Prøv evt. at droppe pastaen, risene, kartoflerne eller hvilken kulhydrat kilde du bruger om aftenen og skift det ud men 300-500g grønsager, det sundere, smager bedre, giver mange flere vitaminer, sætter forbrændingen i vejret, mætter og er i det hele tager en god ide...

Lige inden sengetid kan du indtage noget protein som holder forbrændingen igang det meste af natten...

Når det handler om vægttab kan man ikke komme unden om denne artikel:

Cuts af Jørgen Storm

Begynd med noget fundamental basis træning - gerne tung! og drop split træningen... (og find en ny instruktør)

Link to comment
Share on other sites

kartofler er ikke en trussel når man vil cutte !!

Kartofler er ikke anderledes end alle andre fødevarer. Selvom de mætter og fylder meget i forhold til deres energimængde, betyder det jo ikke man kritikløst kan hælde kartofler i hovedet.

Jeg ved i hvert fald jeg kan æde RIGTIG mange kartofler hvis det skal være. ;)

Link to comment
Share on other sites

Crawdaddy:

Hvis du læste sammenhængen ville du kunne se at det var i tilfælde at en diæt hvor kulhydrat indtaget var lavt ved aftenssmåltidet... så 60g kulhydrat ville være udelukket, derfor egnede kartofler sig ikke i dette tilfælde... I en "bulk-diæt" eller en diæt planlagt efter feks. 60g kulhydrat om aftenen giver jeg dig ret... men det var ikke tilfældet...

- Derudover vil jeg stadig mene at 1kg grønsager vil være sundere end 300g kartofler :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da læst det ;) Der står bare ikke noget om hvor meget der bliver spist, men kun at det er lidt.

60gr kulhydrat er da ikke voldsomt på nogen måde, så jeg ville da ikke kunne se noget problem i at spise fx 60gr kulhydrat om aftenen.

- Derudover vil jeg stadig mene at 1kg grønsager vil være sundere end 300g kartofler   :rolleyes:

Jojo, især for toiletpapirsælgernes økonomi :lol: Ellers har man sq en hardcore fibervant tarm :lol: <_< :w00t: Anyways ville jeg nok foretrække en anelse kartofler, og så grøntsager for resten af pengene eller bare grøntsager, hvis det drejer sig om meget små mængder kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi er enig crawdaddy...

Og efter jeg har læst indlægget igennem kan jeg godt følge dig...

Jeg har bare selv kørt med en diæt hvor aftenens kalorie indtag bestod af ca. 150g kød og 300g grønsager, lidt fedtfattig sovs og til tider en grovbolle til, samt en protein shake lige inden senge tid... og det virker fint for mig...

Men det var også mere en pangdang til backs kostprogram hvor han havde kalorieoverskud om formiddagen og underskud om aftenen...

Jeg vil ikke mene det er nødvendigt at indtage så mange kulhydrater om aftenen som om morgenen, da jeg for det meste ikke er så aktiv om aftenen, men mere i løbet af dagen (går i løbet af dagen ca. 25 km på mit arbejde, samt undervejs løfter jeg rundt på en masse ting...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er med craw på den her, samtidig kan grøntsager også gå hen og blive pænt kedelige, hvis der ikke ligger en kartoffel eller to og iriterer dem :D

En grønsagsblanding giver nu engang mig en del flere smagsoplevelser en 2 kartofler... men du har ret grønsager alene kan godt være kedelige, hvofor jeg ALTID laver noget sovs til at hælde ud over dem... en god krydret sovs :D

Link to comment
Share on other sites

Okay...rolig nu, HST ludere ;)

Det er noget fis at sige at man skal droppe splitprogrammer. Det er der altså ikke noget belæg for at sige - at fullbody og HST er "hot" her på mol er ingen hemmelighed, og det er ikke uden grund, men det er altså ikke det ENESTE man kan få resultater på.

Splitprogrammer er GANSKE udmærket, især for en nybegynder - jeg er dog helt enig i, at man skal få kroppen igennem min. to gange om ugen, 1 gang er for lidt.

Og det er så her HST kan have en fordel, hvad angår forbrug af tid hvis man sætter et fullbody program op - HSTbehøves jo ikke at være et fullbody program.

Et ordentlig split-program m. 3-4 basisøvelser - og hvor man prøver at ramme samme muskelgruppe hver 48 time, og sørger for at gruppen kommer igennem 2 gange om ugen, det giver meget gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

Fitt> Du har ret i at man godt KAN lave et fornuftigt split program, men i dette tilfælde tror jeg ikke det er særligt optimalt. Da styrketræningen er i kombination med en del konditionstræning kan et mere tidskrævende split program være upraktisk. Og så vidt jeg har læst er fokus på fedttab, derfor er konditræningen vigtig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået træningen tilrettelagt efter mit ønsket mål, som jeg skrev før får jeg lavet en ny program hver 3 måned, det skyldes for det første at jeg får lavet en fuld kropsanalyse hver 3 måned (konditest, styrkemål, vægt), derefter plejer min instruktør lave en program som er tilrettelagt efter resultaterne.

Grund til jeg har en splitprogram som rammer de forskellige muskelgrupper en gang om ugen er, at målet med den her 3 månedsperiode er at få reduceret fedtprocent fra 20 % til ca. 13-14 %, det virker også nogenlunde, jeg stod på vægten i dag og min fedtprocent er reduceret m. 1,5 %, så den er nu ned på 18,5 %.

Men jeg har gennem det sidste pr. dage læst, at den bedste måde at reducere fedtprocent er, kompination af Diæt, kondi- og styrketræning.

Tusind tak til de mange som har skrevet her og et mail med deres erfaring og ændringsforslag, jeg er fuld i gang med at tilpasse ændringerne i min kost og træningsprogram.

Med Hensyn til HST, så fik jeg snakket med en anden instruktør i centeret i dag og han sagde til mig, at det bedste vil være at reducere fedtprocenten med den træningsprogram jeg har nu, da min mål ikke er muskelvækst første omgang, men reducering af vægten uden at tabe muskler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share