Øge i styrke ved 2 x træning?


Nicolai Thygesen
 Share

Recommended Posts

Hej Nicolai

Når man snakker om træningsfrekvens er mine personlige erfaringer at 3-4 gange om ugen er hvad man får mest ud af. 1-2 gange giver for lidt resultater, mens 6 gange eller højere ikke giver kroppen nok restitution. Det afhænger selvfølgelig af, med hvor meget intensitet du træner med samt længden af træningspassene.

-Anders-

Link to comment
Share on other sites

Du kan SAGTENS få god fremgang, hvis vi taler om full-body workouts hver gang. Der er masser af folk som har haft god fremgang på det man kalder "abbreviated" full-body programmer, som køres igennem 2-3 gange i ugen. Det er nok også en fordel at basere det på basisøvelser, som stiller større krav til restitutionen. Det kunne f.eks se således ud:

Mandag

Squat 5 sæt x 5 reps

Rumænsk dødløft 5 sæt x 5 reps

Bænkpres 5 sæt x 5 reps

Bent rows 5 sæt x 5 reps

Military presses 5 sæt x 5 reps

Dips 3 sæt x max reps

Chins 3 sæt x max reps

Fredag

Front squats 5 sæt x 5 reps

Dødløft 5 sæt x 5 reps

Bænkpres 5 sæt x 5 reps

Bent rows 5 sæt x 5 reps

Military presses 5 sæt x 5 reps

Dips 3 sæt x max reps

Chins 3 sæt x max reps

På ovenstående program kan man sagtens få god fremgang i både masse og styrke.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Iglo<< Nu efterspørger Nicolai jo heller ikke et bodybuilding program, men et program for styrke ;) Desuden så får man også masser af bagside skulder træning af bend over Rows og dødløft og tildels også ved military press og chinups!

Maven bliver trænet godt med tunge dødløft og squats, og her vil chins også aktivere mavemusklerne!

Desuden så er der jo ikke noget i vejen for at smide noget ekstra mavetræning ind hvis det er sixpakken som man efterstræber ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg tilfældigvis at Nicolai allerede har opnået et vidst styrkeniveau, og derfor tvivler jeg lidt på om han kan øge mærkbart i styrke med træning kun to gange om ugen!

Grunde er at han har jo allerede opnået en hvis workcapacity og der skal derfor lidt mere til at stimulere fremgang!

Jeg siger ikke at det er umuligt, men hvis vi tager et ekstremt eksempel som eksempelvis Niels Stærkjær så tror jeg faktisk ikke at han kan stige i bænkpres hvis han begyndte at træne kun 2 gange om ugen! Jeg tror endda at han ville gå tilbage i styrke!

Nu befinder Nicolai sig dog ikke i Niels Stærkjærs klasse( Sorry Nico ;) ) , så derfor kan det da godt være at han kan få fremgang på dette program. Det er bare sværere end hvis træningsfrekvensen var højere!

Ellers vil jeg da også mene at det er den rigtige måde at lave et to dages program på :)

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer svaret vel også an på hvad man ellers laver når nu man kun kan afse to gange om ugen til træning. Hvis det er fordi man indirekte stimulerer kroppen med msser af sport er det vel en anden sag, end hvis man er dybt begravet i arbejde. Når det så er sagt, så tror jeg sagtens man kan gå frem i styrke på to træningspas om ugen. Man kan nok ikke nøjes med at træne 30 min pr gang, men med en solid fokusering på basisøvelser er det ikke umuligt på 4-5 kvarter.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Man kunne jo også køre en Hatfield i de tre store, så skal man da nok kunne få fremgang. Det vil nok ikke være smart, at køre tung dødløft og tung squat samme dag.

Personligt gider jeg dog ikke løfte så tungt, alligevel kan jeg sagtens have fremgang både m.h.t. masse og styrke, når jeg holder mig til at træne 2 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share