Videnskab kontra praksis - battlefield: HST


cilius
 Share

Recommended Posts

Incog> Om de kunne vokse endnu mere med et andet program, er en helt anden sag...

Ja, det er jo den evige ubekendte....kunne de så have vokset meget mere ved at have kørt en anden stil....vi finder aldrig rigtig udaf det :) - men det går vi udfra.

Jeg kørte jo faktisk killertræning - 6+ dages split, det første år (plus / minus) og gainede 6-8 kg (10-12%) på et lille år - ikke så meget fedt igen tror jeg, voksede fra de fleste af mine "træningskollegaer" - også dem som har trænet korrekt i mange år.

Idag kan jeg ikke træne på samme måde, det er simpelthen for hårdt - og har lagt stilen om til 4-5 dage om ugen, men de gains som jeg fik i starten, dem synes jeg ikke er blevet overgået endnu - jeg tager godt imod, men når man tænker på hvor "forkert" og hvor "uvidenskabelig" tilgang jeg havde til træningen & kost ..... så synes jeg stadigvæk at det er tankevækkende ?

Alle vil selvfølgelig sige, med HST & den rigtige kost, havde man nok gainet dobbelt så meget - men hvem ved ?

Jeg kan se nogle unge "nye" i centeret, som træner meget korrekt udfra det jeg har læst her på MOL, jeg ved ikke hvad de kører, men de har virkelig en god indstilling til tingene (de kan måske være MOL medlemmer uden at vide det) - men på trods af jeg har set dem i snart 6 måneder, er der ikke skyggen af masse på deres kroppe ? de taler om kost, om træning, om hypertrofi etc. - de har sat sig ekstrem meget ind i tingene........men der sker intet.

Jeg forsvarer ikke stilen, men jeg synes det virker underligt - eneste regel jeg faktisk har overholdt i den periode var at der ikke gik mere end max 48 imellem hver muskelgruppe - hvile, kost, få øvelser, progression, sd, excentriske faser, etc. er ting jeg overhovedet ikke har overholdt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

men når man tænker på hvor "forkert" og hvor "uvidenskabelig" tilgang jeg havde til træningen & kost ..... så synes jeg stadigvæk at det er tankevækkende ?
Det synes jeg faktisk ikke det er. For i starten responderer man på næsten alt. Uanset hvad man gør, så opfatter kroppen det som uvant stress, og reagere derfor på det, via adaptation. Samtidig er ens neurale effektivitet så dårlig, og ens evne til kraftudvikling så lav, at man sjældent kan overstresse kroppen i starten. Man kan derfor køre med langt større volumen og langt hyppigere frekvens, uden at bryde sammen. Og er man samtidig som dig, udstyret med en god arbejdsbyrdetolerance, og hyperresponsive fysiologiske systemer, så vil man næsten opleve fremgang uanset hvad. Problemet kommer først senere hen, hvor det bliver langt dyrere at begå træningsmæssige fejltagelser. Så kan man stille sig det gylde spørgsmål, om hvorvidt man ville have fået bedre resultater, hvis man havde trænet mere optimalt fra start af ?? Faktisk tror jeg ikke det er så afgørende i starten, sålænge man overholder de mest basale træningsfysiologiske regler. Og det gør de fleste immervæk.
de taler om kost, om træning, om hypertrofi etc. - de har sat sig ekstrem meget ind i tingene........men der sker intet.

Man skal huske på at der er forskel på at sætte sig ind i tingene, og så at implementere dem rigtigt. Det er meget muligt at de ved en masse om kost, men hvad nytter det hvis de reelt spiser for lidt til at understøtte opbygningen af muskelmasse. Og udfra det du siger, så kunne meget tyde på at det er tilfældet. Man kan selvfølgelig heller ikke udelukke at der er tale om nogen som fra den genetiske side er blevet skænket med lorte-gener, for at sige det pænt. Der er immervæk nogen som bare ikke vokser særligt meget, ligegyldigt hvad de foretager sig.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører fullbody og sværger ikke til andet eftersom jeg aldrig har haft så vild fremgang!

Jeg har overvejet to ting som jeg måske vil ændre ved mit næste fullbodyprogram HST.

1) kører med ny reprange hver uge: 15 12 10 8 6 4

2) Opstarte fuldt dekonditioneret, men forskudt. Således at jeg starter ud med bryst i uge et med 15 reps, Her kører jeg så ben og ryg med et lavere antal reps. Dernæst i uge to startes ryg op med 15 rep og to uger senere ben. På den måde får man Fuld unbytte af de forskellige hormon sekretioner henholdsvis høj og lav rep træning medfører. Hvordan jeg skal træne muskelgrupperne mens jeg venter på opstart er jeg ikke helt afklaret med, men ideen er også at jeg ikke skal dekonditionere hele kroppen på samme tid. Måske en dårlig ide men man kunne evt opskrive en brugbar model?

For mig er det ligegyldigt hvor kompliceret mit program er bare det giver optimale resultater. Vi har da alle lært at skrive i skolen hvis det skulle blive et problem at holde styr på det i hovedet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Faldt lige over denne gamle tråd. Hvis man gider bruge 20 minutter på at pløje sig igennem den, så er der altså en del af de bedre guldkorn.

Ja den er faktisk ret interessant.

Er der kommet ny forskning / resultater frem der kan støtte nogen af siderne i diskussionen? Der er jo gået 3 år!

Underskrevet HST fanboy :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Nogle undersøgelser har vist at undulating periodization skulle være mindst lige så godt som almindelig linear periodization. Dette underbygger desværre ikke HST :wink: Men prøv at søg på det, incognito startede en tråd om det for omkring et halvt år siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hvad var det?

1. Han "anti-posede" på hans før billeder. Dette gjorde det svært at sammenligne med efter billederne.

2. Han havde ikke trænet i en længere periode, så det var langt lettere at opnå en god del hypertrofi, på en kort periode.

Ingen tvivl om det var et flot resultat, men ovennævnte to faktorer må også tages med i betragtning.

Link to comment
Share on other sites

bare lige kort, så er de hyptrofiske triggere IKKE kortlagt totalt og kendt, men øget mRNA medfører øget sandsynlighed for at en aminosyre kan bringes til ribosomet...

jeg trænede hst i 6 mdr. og tog i gennemsnit (for at undgå at masseudsvinget skyldes væske, lort, pis og mad variationer) 8 kg på, men så gik det i stå og jeg splittede det op og trænede oftere...

jeg har det lidt svært med hst, det er ikke fordi jeg ikke tror på videnskab(er tidligere fysikstuderende) det er nok fordi jeg i gamle dage trænede 5-6 gange om ugen, atlid all out og gav mine muskler 4-5 dages hvile og tog alligevel næsten 50% af min egen kropsvægt på på to år(uden krudt). det er også lidt fordi gutter som dorian yates, ronni coleman osv. næppe har trænet hst(dog nok med krudt), det betyder ikke at de ikke kunne havde nået de resultater hurtigere med hst... Det er bare lidt det der med ikke at træne sig helt ud, og får musklerne nu tæv nok med de få set pr træning? og er det progression, eller bare det at den mekaniske belastning skal være forskellig, så musklen ikke 'bliver vant til' den samme vægt?... jeg har også talt med nogle af de store gutter og nogle af dem havde prøvet hst, men har alle mødt det samme som mig at efter 6-8mdr stoppede de med at tage på(det kunne også skyldes andre ting, slået op med kæresten = stress = mere binyrebarkhormon som kortison, nyt job = mindre søvn = mindre tid til produktion af væksthormon)... jeg er ikke helt overbevist, jeg har også lidt det problem med vægt forøgning til hver træning, at fx bagskulder lynhurtigt når fra min til max fordi jeg ikke kan tage mere end små 10 kg hvis jeg tager den korrekt, skal jeg så træne flere dage med den samme vægt, eller bare lade hst perioden var fx 2 -3 uger? og hvad med den der hvile periode! hvor nødvendig er den?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Man kunne forestille sig at det kunne være hensigtsmæssisgt at distribuere "knapperne" mere jævnt henover træningsperioden. F.eks. knapperne:

A. Tunge sæt

B. Sæt med høj volumen

C. Excentriske sæt

D. Sæt til udmattelse

E. Forlænget restitution

Man kunne f.eks have et kontinuert træningsregimen der hed (hvert bogstav er en træningsgang):

A - A - A - C - B - B - D - D - E

Dette giver en 3-ugers cyklus, hvor der indenfor perioden bliver givet et mere komplet og varieret stimulus end ved en tilsvarende HST-periode. Vægten øges naturligvis progressivt efterhånden som man bliver stærkere, primært ved A og C træninger.

(Ovenstående program er hermed døbt: "MOL's ABC-program") :4george:

Hej MOL´er

Jeg overvejer at forsøge mig med et træningsprogram ala det MZ her foreslår. Jeg vil dog gerne have lidt inspiration, i forhold til at konkretisere intensiteten i sættene på henholdsvis A, B, C og D workouts.

Jeg forestiller mig følgende:

A. Tunge sæt - 3-5 reps med en intensitet på ca 80-85%

B. Sæt med høj volumen - 10-12 reps med en intensitet på ca 70%

C. Excentriske sæt - 2-5 reps med en intensitet på 120-140%

D. Sæt til udmattelse - 8-10 reps med en passende intensitet så der opnås koncentrisk failure.

Jeg forestiller mig at holde antallet af sæt relativt konstant (spm om tid), selv om man sikkert med fordel kan implementere flere sæt på D workouts.

Er der nogle kommentarer til ovenstående?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share