Diversity, Anti establish, dual factor, HST


GammelFar
 Share

Recommended Posts

Jarvig13:

Nu må du altså lige spænde hjelmen! Dine forskellige udredninger hører (måske) hjemme i en filosofiklasse, og KUN dér. Der er simpelthen for langt mellem virkeligheden og dine teoretiseringer omkring træningsprogrammer.

Du skriver: "Det eneste jeg sagde var (og er) - der vil være (teoretisk) være ét og kun ét program der gennemsnitligt er bedst."

Om du har ret eller ej, kommer INGEN til gode, absolut ingen. Hvis vi antager at der findes ét træningsprogram som gennemsnitligt er bedst for hele befolkningen, hvad betyder det så? INGENTING. Det eneste som det vil sige er, at det gennemsnitlige resultat for samtlige individer er bedst, men det udelukker ikke at hver enkelt person oplever store udsving i sine resultater - nogle har opnået gode resultater med programmet, andre har ikke. Hvis derimod hver enkelt person havde fået tildet et personligt program ville gennemsnitsresultatet efter al sandsynlighed være blevet endnu bedre.

Vi er alle så tilstrækkelig forskellige, at hver ENKELT person er nødt til at tage udgangspunkt i sin egen situation for derved at prøve at opnå de bedste resultater. Konkret sker det ved at sætte sig ind i tingene, følge nogle grundprincipper (som TJ allerede har skitseret) og/eller træne efter nogle gennemtestede programmer.

Til sidst; hvad enten det ultimative program findes eller ikke, så er én ting sikkert (du har min personlige garanti!), INGEN har endnu opfundet det!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En meget mærkelig tråd....

Nu vil jeg med fare for at hælde benzin på bålet alligevel tage jarvig's parti.

Jarvigs påstand er at hvis man tager et givent træningsprogram, udsætter uendeligt mange mennesker for det (herefter kaldet jarvig testen) og derefter måler resultaterne, kan man definere en score (jarvig score) som er mål for deres fremgang. Sandsynligheden for at to programmerne giver den samme jarvig score er meget, meget lille og derfor må der følgeligt være et eller andet program der giver den højeste jarvig score. Hvis træningsprotokol A giver bedre resultater end protokol B, vil der stadig være folk, der træner efter B'eren, som genererer bedre resultater end nogle folk, der træner efter A'eren. Det er osse indbefattet i Jarvig's hypotese og det holder stadig vand som statistik. Jarvig scoren vil have en standardafvigelse, så vi kan vurdere om forskellen mellem det "bedste" og det "næstbedste" jarvig testede program er signifikant, men gennemsnittet vil altid fortælle noget om tendensen, altid!! Som statistisk billede holder det, det vil jeg ikke diskutere, men henviser til "An introduction to error analysis" af John R. Taylor (ISBN 0-935702-75-X).

Hypotesen fortæller os altså at for en person, som skal træne et vilkårligt (jarvig testet) program er der et, som med en given sandsynlighed vil give det bedste resultat. Den fortæller IKKE at ET program vil virke bedst for alle, som han bliver lagt i munden. Jarvig påstår IKKE at det kan udstrækkes til at dække virkeligheden (forsøget ville osse være lidt bøvlet) eller at det i øvrigt betyder noget. Derfor kan jeg ikke se, hvorfor det kan bringe folks pis sådan i kog.....

Jarvig taler statistik og oppositionen taler virkelighed. Oppositionen bliver dog ved med at læse det som noget andet, men hvad ved jeg ikke... Jeg synes at jarvig har redegjort forholdsvis nøgternt for sin sag, men "de andre" har igen og igen misforstået det og ekstrapoleret til virkeligheden. Jeg ved og det gør i andre da osse, at jarvig er enig med jer i at forskellige folk reagerer bedst på forskellige ting, men det gør det da ikke umuligt at lave et gennemsnit, vel? Man kan diskutere om gennemsnittet er søgt, men ikke det teoretiske grundlag.

Jeg synes at der nogen der skylder om ikke en undskyldning, men så nogle indrømmelser til jarvigdrengen..... (og nu håber jeg så ikke at jeg bliver voldsflamet)

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Tråden her har mange interessante elementer. Det er dog min og Blackmoores vurdering, at den er hedet for meget op - fra fleres side. Derfor har vi valgt at lukke tråden her.

Med venlig hilsen

Arne

Moderator

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share