XAX's log - 2. udgave


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Hvis der med "isning" ovenfor menes nedkøling af det skadede område, så har det kun effekt ved en forværring af tilstanden (Akut stadie eller "oprivning" af skaden).

Kryoterapi (kulde) benyttes til at bremse den inflammatoriske effekt, samt til smertelindring.

Det man ønsker ved en skade (som ikke længere "udvikler" sig), er snarere at fremme den inflammatoriske effekt, ved at tilføre varme eller øget vævsbevægelse. Dette kan ske ved: Tadaa - varmepakninger B)

Massage, ultralyd osv giver øget blodgennemstrømning.

Let aktivitet giver også øget blodgennemstrømning. (Høje reps ;) )

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 754
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

KlausJensen™ : Tung squat/dødløft

Dato: 18/11-2003

Start-tid: kl. 17.20

Slut-tid: 18.55

Sted: OBBC

Træningsmakkere: Hippo, therealhurra og så stødte jeg på en anden af mine soldaterkammerater da jeg smuttede i bad. :w00t:

Meget træt og sulten, ikke den bedste optagt til dagens program. :chicken:

Squat

1 x 3 @ 100 kg

1 x 1 @ 150 kg

Opvarmning si'er du? Det bru'er vi ik' her!! :lol:

Nå men på med udstyret... :chicken:

1 x 1 @ 180 kg

1 x 1 @ 200 kg

Kørte ikke alt for overbevisende, ved ikke om det var mig eller udstyret den var gal med. <_<

Af med alt udstyret. :bigsmile::chicken:

1 x 5 @ 150 kg

Det brændte da helt sindsygt i mine glutes og haser med en udstyrsfri 5'er. :crazy: men det er faktisk kun 5 kg fra min gamle 5RM fra min Bill Starr tid af, og så på en halvskidt tung dag. Det er da ok. :)

Og mens man baksede med alt udstyret, så kommer folk med lidt spørgsmål. Fair nok, men når man sig begynder at fortælle hvor meget udstyret så giver, så kan de straks squatte 250 kg hvis de altså måtte bruge udstyr. :thumb_down: Nå men efter at have udvekslet lidt kommentarer på en snigende grov måde, så fik jeg sat et væddemål i stand. En af de lokale skal om 2-3 uger squatte 190 kg uden udstyr til styrkeløftsdybde. Han ville ikke på næste tirsdag fordi han næsten lige var kommet tilbage fra en skade (Klart klart :chicken: ), hvilket sikkert så også forklarer en monstertung halv/quartersquat sine med nakkepude i dag med 170 kg fra hans side af. Uha, det bliver excellent underholdning om 2-3 uger. :D :lol2:

Dødløft

1 x 3 @ 120 kg

2 x 2 @ 160 kg

1 x 1 @ 170 kg

1 x 1 @ 175 kg (Med bælte)

1 x 1 @ 185 kg

1 x 1 @ 190 kg

1 x 1 @ 200 kg (Med bælte)

Føltes tungt til sidst. :chicken: dog kan jeg godt dødløfte uden det gør ondt i albuen.

Glemte at strække ud efter træning i dag. <_<

Overall

:4flex: :4flex: :4flex:

Hvis min store guru derude læser med, så lig lige mærke til at jeg kun laver to øvelser i dag og så halvtungt. Det begynder snart at ligne, gør det ikke?! oh store højtærede klausjensen?!? :bowdown::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Squat

1 x 3 @ 100 kg

1 x 1 @ 150 kg

Opvarmning si'er du? Det bru'er vi ik' her!!  :lol:

Nå men på med udstyret...  :chicken:

1 x 1 @ 180 kg

1 x 1 @ 200 kg

Kørte ikke alt for overbevisende, ved ikke om det var mig eller udstyret den var gal med.  <_<

udstyret.....det er helt klart udstyret...det må det være for jeg havde sjovt nok helt tilfældigvis det samme problem i dag :confused3:

:4whistling:

men tak for hjælp :)

Link to comment
Share on other sites

Det var så lidt ;)

Og hvis jeg skal sige det, så har jeg nok aldrig bundet et sæt knæbind på en anden person som godt som jeg gjorde i dag i dit sidste sæt.  B)

må hellere selv få det lært....

de skal være strammere, strammere sir jeg :devil:

og så skal dragten sys ind...

Link to comment
Share on other sites

Hvis min store guru derude læser med, så lig lige mærke til at jeg kun laver to øvelser i dag og så halvtungt. Det begynder snart at ligne, gør det ikke?! oh store højtærede klausjensen?!? :bowdown::tongue:

Det hjælper. Men hvor er dine curls? :blink:

Og så siger du du ikke varmer op... Hvad er det så lige 100kg er??

Så...: Ned for opvarmnings-volumen og op med dumbell curls volumen, så er den der. Og gerne ENDNU tungere! :devil::w00t:

Link to comment
Share on other sites

Så...: Ned for opvarmnings-volumen og op med dumbell curls volumen, så er den der. Og gerne ENDNU tungere! :devil::w00t:

Jamen, jeg takker utroligt meget gange for denne lektion, oh højtærede klaus :worship:

Mindre opvarmning og flere curls, aha, er hermed noteret i min træningsbog. :graduate: :computertype: :bookread: :angelgrin:

Link to comment
Share on other sites

Hey Henning jeg må med sorg i hjertet og gråd i stemmen aflyse vores aftale om fælles træning... jeg har glemt at jeg skal på arbejde hele weekenden... sorry :( håber at vi kan finde ud af noget en anden weekend... vil hellere end gerne huse og bespise OBBC-folket hvis I en dag kommer forbi storbyen :)

Link to comment
Share on other sites

Hey Henning jeg må med sorg i hjertet og gråd i stemmen aflyse vores aftale om fælles træning... jeg har glemt at jeg skal på arbejde hele weekenden... sorry :( håber at vi kan finde ud af noget en anden weekend... vil hellere end gerne huse og bespise OBBC-folket hvis I en dag kommer forbi storbyen :)

Øv. :cries:

Men det er næsten godt det samme. Jeg har ikke hørt noget endnu, om hvorvidt jeg skal stille som dommer eller ej. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror der findes flere grunde til at fedt giver styrke.

En fyldt fedtcelle vil jeg have en vis rebound effekt når den komprimeres.

Denne effekt er nok størst i bænken, hvor muskelarbejdet er koncentreret på en forholdsvis lille område. I squatten er effekten mindre da ikke hele den relevante muskulatur komprimeres, og derfor er effekten minimal i dødløft.

Desuden mener jeg at have læst at muskelceller er bedre hydreret i kalorierbalance/overskud, end ved kalorierunderskud. Dette kunne give mere rebound.

Jeg mener ikke at den nedsatte ROM har den store betydning, specielt ikke i de situationer vi har hørt her.

Strukturmæssigt vil en stor regulær cylinder være mere stabil end en cylinder med tydelig talje eller bare end mindre diameter. Den store løfter (fedt eller muskler) vil derfor være mere stabil i squat. Ved vægttab kan der dog kompenceres for dette hvis vægttabet er langsomt, og træning af bugkorsettet prioriteres.

Det er sikkert baggrunden bag Tates udtalelser, idet mange mindre løftere falder sammen i ryggen i squatten. Generelt ser man jo at dødløft er større i de mindre klasser og omvendt længere oppe.

Så hurra og jsc :flipa:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share