Biceps træning


MR ROC A FELLA
 Share

Recommended Posts

Min venstre biceps er større end den højre, hvilket jeg ikke er tilfreds med!

Jeg er højre håndet, og også en smule stærkere i højre biceps.

Dengang jeg startede med at træne (1½ år siden) var min højre biceps en smule større end den venstre, men nu er det omvendt.

Når jeg træner ex. biceps curl med håndvægte, presser jeg min venstre alt hvad jeg kan og laver endda et forced rep i hvert sæt hvilket eksempelvis giver 8 reps ialt.

Derefter sørger jeg for også at lave 8 reps med den højre som er stærkere og derfor ikke behøver at benytte forced reps, men endda kan klare ca. et rep mere.

Grunden til jeg træner således, er fordi min instruktør anbefalede dette, da den højre ellers skal have flere kilo for kun at tage ex 8 reps, og derfor ville vokse fra den venstre...men nu er det jo omvendt!

Mit bud på hvordan det er gået til er, at jeg presser den venstre meget hårdt hvilket stimulerer muskelvæksten, mens den højre ikke bliver presset hårdt nok da den er stærkerer og laver samme antal reps med samme antal kilo som den venstre.

Hvad er jeres bud? Hvad kan jeg gøre? Skal jeg træne lavere antal reps til min venstre biceps i noget tid for at gøre den stærkere, og så begynde at træne for muskelvækst bagefter?

Håber der er nogen der kan svare på dette, hvilket jeg ville bleve utroligt glad for!

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde og har næsten det samme problem. Min venstre biceps er lidt større og stærkere end den højre.

Før var det meget mere udtalt, men det er lykkedes at gøre dem mere ens.

Det der var mit problem var, at jeg havde svært ved at "ramme" den højre biceps.

Det jeg har gjort er, at være mere opmærksom på at etablere et mind-muscle link til den højre biceps.

Hvis din højre biceps er stærkere men mindre, så tag nogle flere reps med den, indtil den bliver større.

Nogle gange er det en lille ting, der kan gøre forskellen.

Fx at bøje håndledet mere bagover eller rette skulderposituren.

Ellers kan du enten presse den højre noget mere eller slappe mere af med den venstre.

Link to comment
Share on other sites

Tak for responsen

>Crawdaddy

Ja jeg kunne bare presse den højre mere, men så bliver den vel bare endnu stærkerer end den er i forvejen?

Og den er jo allerede stærkerer end den venstre nu.

Ville det ikke være en bedre ide at først gøre den venstre biceps ligeså stærk som den højre først, og så presse begge biceps hårdt, med lige meget vægt og antal reps???

Thomas J>

Du har engang trænet for muskelvækst, og nu primært for styrke, ik? Du må da have nogle gode råd!!

Link to comment
Share on other sites

Du må først gøre dig selv klar over, om du træner for størrelse, eller styrke.

Jeg forstod dit indlæg som om du ville have den mindre arm til at vokse og det kan. Den bliver måske også stærkere, men hvis du primært er interesseret i størelsen, er det vel ikke så vigtigt.

Det er iøvrigt meget normalt at den ene arm er stærkere end den anden, så det er ikke noget at blive fortvivlet over. Det samme gør sig garanteret gældende med dine andre muskelgrupper.

Uanset hvad du gør, vil dine arme ikke blive lige stærke, der vil altid være en forskel. Men du kan få dem til at være nogenlunde lige store.

Link to comment
Share on other sites

Det er meget normalt at den ene arm er større ind den anden, det er fordi du bruger jo somregel altid den ene til alt, men de plejer gerne at blive lige store efter nogle år... har selv haft det sådan min højre var 41 cm og min venstre 39 cm

nogle siger osse man kan prøve at træne med lidt tungere vægt i den svage.....

Link to comment
Share on other sites

Hmm rimelig store arme Mikey. Cool.

Jeg træner kun barbel Curl som armtræning nu og har aldrig haft det problem.

Hvad anbefaler i til at stige i bicpes styrke. Min barbel curl står ret stille synes jeg. Jeg træner tre sæt barbell curl om ugen men det går meget meget langsomt frem. Hvad kan jeg gøre for at forbedre det?

Link to comment
Share on other sites

Variere dine sæt/rep kombinationer. Anvend lidt "cheat", for at tvinge kroppen kroppen til at tilpasse sig en tungere vægt. Det behøver ikke være kompliceret. Kan du tage X vægt x 8-10 reps nu, så prøv at køre et par sæt med 4-5 reps med 5 kg mere. Så skal styrken nok komme. Hvis du altid kører sæt med samme rep format, så indbyder du til et plateau.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Jeg kører med 6 reps i første, 4 i anden og tredje sæt. Så vil det være en ide at sætte vægten lidt ned og så køre med lidt højere antal reps i et par uger for så at sætte den op igen?

Ja jeg kører altid med samme sæt reps , sådan i det store hele. Jeg varierer ved at tilføje ekstra sæt når jeg føler jeg har kraft overskud til det. For jeg vil gerne op på 4 sæt. Og så sætter jeg ekstra vægt på når jeg kommer lidt højere op i reps .

Link to comment
Share on other sites

Der er mange muligheder, for at tvinge kroppen til at tilpasse sig. Du kan eventuelt også tage den vægt du tager i første sæt af 6 reps, og så gentage over 5 sæt, så du kører 5-6 sæt x 6 reps med den vægt du normalt starter med i første sæt. På den måde belaster du kroppen med en workload den ikke er vant til.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Black>  jeg kan mærke din undren??

Jeg kender det, jeg havde det på samme måde, da jeg fandt ud af at jeg kørte for hårdt på!!   Jeg ved ikke endnu om det giver fremgang, men jeg må indrømme at det er underligt, at man ikke er "flad" når man tager hjem fra træningen!  Men det er vel kun sært, indtil at man mærker at det virker...... :)

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du kører ren HIT, så vil jeg ikke anbefale at du køre dig helt ud hver gang. Variere din træning. Nogen gange kan du køre med stor intensitet og til failure, andre gange kan du køre mere på volumen, og så fraholde dig fra at køre til failure. Det drejer sig bare om at tvinge kroppen til at tilpasse sig, uden at overstresse de restitutive egenskaber. Her er et par eksempler, med udgangspunkt i at du f.eks kan tage 50 kg x 6 reps til failure:

1. dag  3 sæt x 4-6 reps til failure m. 50 kg

2. dag  6 sæt x 6 reps x 45 kg

3. dag  2 sæt x 8-10 reps x 40 kg til failure

4. dag  5 sæt x 10, 8, 6, 4, 2 reps x 35, 40, 45, 50, 60 kg

Det er ikke et foreslag til hvordan du skal gøre, men udelukkende inspiration til hvordan man kan variere sin sæt/rep kombinationer fra uge til uge.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Om man vil ha større og sterkere biceps burde man vurdere eksentrisk trening.

Jeg var med i et 12 ukers trenings forsøk med kun eksentrisk trening av bicepsen og på den tiden økte styrken i venstre biceps med over 10% samt volumet med over 15%( målt med MR, kun bicepsens areal, ikke armen)

Jeg trente  to eller tre økter i uken på biceps.

Den gruppen som kun trente konsentrisk økte også en del i styrke, men ikke i nærheten så mye i volum.

Eksentrisk biceps kan lett trenes i en  cable cross. Man fester et håndtak nede ved bakken, trekker opp med begge hendene, og holder igjen ned med kun den ene.

Link to comment
Share on other sites

Hey Atom. Jo jeg føler jeg træner bicepsen og den er også træt bagefter. men jeg er feks aldrig rigtig øm i den, eller føler at den er blevet meget anstrengt som feks ryg eller bryst kan være.

Ang at variere sit program så må det vidst være noget i den retning jeg skal forsøge med.

Noget jeg ikke forstår er blot hvordan man ved at man holder intensiteten oppe. Og ikke efter dag 3 kan løfte mindre end ved start, fordi man har sagt vægten ned med 10kg?

Dag tre kan jeg slet ikke rigtig følge. 2 sæt med 10 reps. Det er mange. Er det for at få en deload uge? eller hvad?

øv jeg træner til en personlig træner som ved hvad han/hun har med at gøre.

Link to comment
Share on other sites

Arme svarer som regel OK på højere reps, når vi snakker om træning for masse (omkring 6-12 reps vil jeg mene er OK for arme). Så derfor er 10 reps ikke deload i den forstand. Desuden snakker du intensitet, som om du ikke helt er med på hvad det er. Den rigtige definition af intensitet er en %-del af 1RM. Dvs. jo tungere du kører, jo højere intensitet. Man kan dog ikke vurdere sin træning uden at vurdere graden af anstrengelse (hvor tæt du er på failure).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner ingen iso øvelser  på arme. Kun barbell curl.

jeg træner tre sæt chins om ugen.

har pt ingen mulighed for at få vægt på den.

Ok jeg vidste ikke arme var anderledes på det punkt. Dvs t 6-12 reps er fint når vi taler arme. Når jeg siger intensitet så mener jeg at belaste armen nok til at stimulere til hypertrofi. Jeg tænkte at hvis man tager 10 kg af, kører to sæt og 12 reps, så kan belastningen ikke være særlig stor, og derfor virkede det i mine øjne pudsigt så til næste træning at skulle op og runde de 60kg.

Men det skyldes selvfølgelig at jeg aldrig har trænigt efter % af 1RM, og med varierende sæt rep kombinationer fra gang til gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share