skrøne eller ej???


olesen82
 Share

Recommended Posts

den er jeg ik helt med på
Jeg må håbe at TJ, m.f. ikke har taget en fridag fra MOL i morgen så! :)
Dertil kommer de så lige at jeg har lidt lang til godkendt dybde (1,98m)så squat er ikke lige min ynglings, men jeg vil køre alle 3 store... som jeg i øvrigt kører uden nogen form for hjælpemidler...

Sådan skal det være! De tre store skal køres uden bælte, remme eller sko!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Halløjsa, der er gang i tråden!

Fist:

Hvornår træner du dernede? Tid - dage?

Da jeg ikke har en træningspartner for tiden - den gamle faldt lidt af på den, især i eksamensperioden - træner jeg ikke på bestemte tidspunkter. Jeg har dog erfaret, at der ofte er tonsvis af mennesker omkring kl. 16:00-17:00, så det har afskrækket mig lidt (at stå i kø er ikke særligt motiverende).

Som regel plejer jeg at træne fra kl. 21:00 og fremefter. I weekenderne ofte lidt tidligere, nogen gange endda om formiddagen. Træner i øvrigt tre gange om ugen.

Jeg har de sidste 3 dage været syg, og derfor ikke fået trænet, men i morgen (faktisk "idag" eftersom det er efter midnat) skal det være - syg eller ej! Har dog ikke lagt mig fast på et tidspunkt endnu. :)

Edited by Tr0lle
Link to comment
Share on other sites

Da jeg ikke har en træningspartner for tiden - den gamle faldt lidt af på den, især i eksamensperioden - træner jeg ikke på bestemte tidspunkter. Jeg har dog erfaret, at der ofte er tonsvis af mennesker omkring kl. 16:00-17:00, så det har afskrækket mig lidt (at stå i kø er ikke særligt motiverende).

Som regel plejer jeg at træne fra kl. 21:00 og fremefter. I weekenderne ofte lidt tidligere, nogen gange endda om formiddagen. Træner i øvrigt tre gange om ugen.

Jeg har de sidste 3 dage været syg, og derfor ikke fået trænet, men i morgen (faktisk "idag" eftersom det er efter midnat) skal det være - syg eller ej! Har dog ikke lagt mig fast på et tidspunkt endnu.

Foodman, Stegger og jeg træner også ved den tid. Vi plejer dog at være færdige kl 20.

Foodman og jeg træner imorgen fra 16-18, hvis alt går som det skal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må håbe at TJ, m.f. ikke har taget en fridag fra MOL i morgen så! :)

Sådan skal det være! De tre store skal køres uden bælte, remme eller sko!

Til det første: ALtid med på en seriøs analyse diskussion ;) jeg skal se om for tid til MOL imorgen....

Det andet: den er jeg helt med på, hvis man ik kan løfte vægten helt af sig selv kan det være et fedt.... B) min mening...

Devito

Link to comment
Share on other sites

Sådan skal det være! De tre store skal køres uden bælte, remme eller sko!

Det næste bliver vel du smider alt tøjet :lol:

Jeg vil dog anbefale, at du bruger sko i squat.

:lol: det er vel specielle squat sko der menes? :unsure:

FOr et stykke tid siden kørte jeg faktisk squat i strømpesokker, faktisk en ok fornemmelse...

Devito

Link to comment
Share on other sites

Jeg må håbe at TJ, m.f. ikke har taget en fridag fra MOL i morgen så! :)

Sådan skal det være! De tre store skal køres uden bælte, remme eller sko!

Til det første: ALtid med på en seriøs analyse diskussion ;) jeg skal se om for tid til MOL imorgen....

Det andet: den er jeg helt med på, hvis man ik kan løfte vægten helt af sig selv kan det være et fedt.... B) min mening...

Devito

Mavemusklernes rolle i squat diskuteres bl.a. i denne tråd.

Link to comment
Share on other sites

Uden latissimus dorsi ville armene ganske enkelt falde af ved dødløft!!!

Enhver der har en smule indsigt i basal anatomi vil kunne se, at ingen andre muskler i skulderleddet end latissimus dorsi - alene eller tilsammen - ville kunne holde armen på plads ved tunge løft.

Det aktivere derfor lats’ne i meget høj grad når de forhindrer, at et vedhæng på armene på f.eks. 140 kg IKKE flår armene af.

Når det så er på plads så har jeg ikke sagt, at dødløft fører til OPTIMAL udvikling af latissimus dorsi, men det træner den glimrende. Derfor mener jeg, at dødløft BÅDE bør kategoriseres som effektiv all- round ryg træning og effektiv allround ben træning. Hvis man så vil have dødløft med i et 2- split program så mener jeg derfor, at man bør træne ben og ryg samme dag.

Link to comment
Share on other sites

Lyder fornuftigt, MU.

Spiller skulder- og nakkemuskler ikke en lige så stor rolle i at forhindre armene i at falde af ved dødløft? :lol: Jeg har godt nok ikke nogen speciel anatomisk, men det virker ulogisk at en muskel UNDER armen skulle være den primære til at forhindre armen falder af ;)

BTW, så kan de se opbygningen af mit kommende program i min log

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Man kan også bare køre tunge rackpulls(partial dødløft) i stedet for. Det minimerer det arbejde som understellet skal lave, og river godt i ryggen. Det giver som regen mulighed for at arbejde med rigtige tunge vægte.

Og pas nu på med at alt det squatteri devito. Dine ben bliver alt for store til dig.

Link to comment
Share on other sites

MaxPower->

Spiller skulder- og nakkemuskler ikke en lige så stor rolle i at forhindre armene i at falde af ved dødløft?
Nakkemusklerne (her gætter jeg på du primært refererer til trapezius) fæster ikke på humerus (overarmsknoglen) da den ikke er en del af skulderleddet, men derimod en del af skulderbæltet. Derfor kan den naturligvis ikke forhindre armen i at falde af.

Skuldermusklerne (jeg gætter på du primært refererer til deltoideus) hæfter rigtigt nok på humerus, men den er for lille og svag til, at kunne holde armen på plads uden hjælp fra den mange gange større muskel latissimus dorsi.

BTW, så kan de se opbygningen af mit kommende program i min log

Det glæder jeg mig til, men husk nu at træne dødløft og chins under samme træningspas! ;) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skuldermusklerne (jeg gætter på du primært refererer til deltoideus) hæfter rigtigt nok på humerus, men den er for lille og svag til, at kunne holde armen på plads uden hjælp fra den mange gange større muskel latissimus dorsi.
Say what?!!!!!!!!!!! :blink:

DElt(midterste)er multipennat og så bliver musklen altså ikke stærkere

Skulderledet har masser af muskler som beskytter armen fra et falde af..biceps, triceps, delt, upper pect. + alle ligamenterne

Og hvis vi ser på selve dødløftet så er hovedparten af modstanden horizontal(på kroppen)(vægten søger mod gulvet) så hvis din DL teknik er at gå langt ned i knæ vil du ikke have meget gavn af lats...(lats hæfter over udspringet)

Så lats gavner dig kun hvis du løfter serdeles stiff legged......og selv der kun de første 10-20grader af løftet!

Nakkemusklerne (her gætter jeg på du primært refererer til trapezius) fæster ikke på humerus (overarmsknoglen) da den ikke er en del af skulderleddet, men derimod en del af skulderbæltet. Derfor kan den naturligvis ikke forhindre armen i at falde af.

si senor men armen sidder jo i skulderbladet som bl.a holdes at traps.....

Devito

Link to comment
Share on other sites

Morten unger>>

De muskler som hovedsageligt holder humerus på plads, betegnes rotator manchettet, eller rotator cuffen. Det er 3 eller også var det 4 forskellige muskler som sørger for dette. Jeg kan ikke lige huske navnet på dem alle lige nu, men den ene af dem hedder "m. teres minor".

Casper

Link to comment
Share on other sites

Uden latissimus dorsi ville armene ganske enkelt falde af ved dødløft!!!

Enhver der har en smule indsigt i basal anatomi vil kunne se, at ingen andre muskler i skulderleddet end latissimus dorsi - alene eller tilsammen - ville kunne holde armen på plads ved tunge løft.

Det aktivere derfor lats’ne i meget høj grad når de forhindrer, at et vedhæng på armene på f.eks. 140 kg IKKE flår armene af.

Når det så er på plads så har jeg ikke sagt, at dødløft fører til OPTIMAL udvikling af latissimus dorsi, men det træner den glimrende. Derfor mener jeg, at dødløft BÅDE bør kategoriseres som effektiv all- round ryg træning og effektiv allround ben træning. Hvis man så vil have dødløft med i et 2- split program så mener jeg derfor, at man bør træne ben og ryg samme dag.

Link to comment
Share on other sites

Morten unger>>

De muskler som hovedsageligt holder humerus på plads, betegnes rotator manchettet, eller rotator cuffen. Det er 3 eller også var det 4 forskellige muskler som sørger for dette. Jeg kan ikke lige huske navnet på dem alle lige nu, men den ene af dem hedder "m. teres minor".

Casper

Casper dem du nævner der er nærmere fin motorik i skulderledet, vi er inde på hvad der som overordnet muskel/muskler holder armen fra at falde af ;)

Devito

Link to comment
Share on other sites

Uden latissimus dorsi ville armene ganske enkelt falde af ved dødløft!!!

Enhver der har en smule indsigt i basal anatomi vil kunne se, at ingen andre muskler i skulderleddet end latissimus dorsi - alene eller tilsammen - ville kunne holde armen på plads ved tunge løft.

Det aktivere derfor lats’ne i meget høj grad når de forhindrer, at et vedhæng på armene på f.eks. 140 kg IKKE flår armene af.

Når det så er på plads så har jeg ikke sagt, at dødløft fører til OPTIMAL udvikling af latissimus dorsi, men det træner den glimrende. Derfor mener jeg, at dødløft BÅDE bør kategoriseres som effektiv all- round ryg træning og effektiv allround ben træning. Hvis man så vil have dødløft med i et 2- split program så mener jeg derfor, at man bør træne ben og ryg samme dag.

De cha vu :blink:

hvorfor skriver du det samme?

Her er lige en gang til hvad jeg skrev

Og hvis vi ser på selve dødløftet så er hovedparten af modstanden horizontal(på kroppen)(vægten søger mod gulvet) så hvis din DL teknik er at gå langt ned i knæ vil du ikke have meget gavn af lats...(lats hæfter over udspringet)

Så lats gavner dig kun hvis du løfter serdeles stiff legged......og selv der kun de første 10-20grader af løftet!

enig?

Devito

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt sjovt.

Jeg træner som regel ikke skuldre (er dog lige begyndt at køre lidt military og lidt skrå pres), men jeg mærker aldrig noget højere end underkanten af skulderbladet, når jeg træner dødløft.

Det er for mig argument nok for at skuldrene egentlig ikke bruges under dødløft.

Det kan selvfølgelig tænkes, at jeg ville blive meget bedre til dødløft, hvis jeg fik fundet en måde at udnytte skuldermusklerne på.

Link to comment
Share on other sites

Enhver der har en smule indsigt i basal anatomi vil kunne se, at ingen andre muskler i skulderleddet end latissimus dorsi - alene eller tilsammen - ville kunne holde armen på plads ved tunge løft.

Det er noget vrøvl. Latissimus dorsis' trækretning er nedad, bagud og indad. Derfor kan den ikke holde overarmsknoglen på plads i skuldeleddet. Dette varetages af rotatormanchetten, deltoideus, biceps og triceps. :)

Link to comment
Share on other sites

Enhver der har en smule indsigt i basal anatomi vil kunne se, at ingen andre muskler i skulderleddet end latissimus dorsi - alene eller tilsammen - ville kunne holde armen på plads ved tunge løft.

Det er noget vrøvl. Latissimus dorsis' trækretning er nedad, bagud og indad. Derfor kan den ikke holde overarmsknoglen på plads i skuldeleddet. Dette varetages af rotatormanchetten, deltoideus, biceps og triceps. :)

Den nagel auf dem kopf getroffen B)

jeg kan oz kun se at lats aflaster skulderen lidt når du står foroverbøjet de første 0-20grader i løftet afhængingt af hvor meget du flekser i ryggen.....

Link to comment
Share on other sites

..Nåh, nu begynder vi måske at nærme os sandheden.

Bliver det næste evt. at dødløft ikke træner Latissimus Dorsi glimrende? Jeg har altid været af den opfattelse, at forskellige rows og chin/pull ups trænede vingerne "glimrende" og lige præcis dødløft til en hvis grad forsømte denne del af ryggen, ikke mindst pga. at ved en evt. aktivering af vingerne giver dødløft kun giver en meget lille ROM for denne muskelgruppe.

Kort sagt: Er dødløft en skodøvelse til vinger eller er den anstændig? :bored:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share