Aldersgrænse i centre


Andaran
 Share

Recommended Posts

Jeg er en 15-årig dreng som sidder i et dilemma, jeg vil gerne blive større men de styrkecentre jeg har kontaktet vil ikke have så unge medlemmer.

Derfor har jeg tænkt på at købe en vægtstang, men jeg er i tvivl om jeg overhovedet kan håndtere sådan en. Jeg har set at de fleste har en partner til lige at holde den vis man skulle faile.

Hvis der er nogle der kender et center i Greve og omegn, hvor det er tilladt at komme som 15-årig, så fortæl venligst.

Link to comment
Share on other sites

Du kan prøve et helt andet alternativ: Du kan opsøge en styrkeløftsklub og blive licensløfter. Der kan man som regel godt være aktiv som 15 årig.

Jeg ved godt at det er måske ikke lige det du vil med din træning her og nu. Men du får mulighed for at træne i et center. Du får opbygget et godt fundament for at træne efter udseende senere hen, og så får du mulighed for at træne under kompetente mennesker, som kan holde øje med din teknik. Muligheden for at blive stærk i bænkpres skal man hellere ikke kimse af ;) Så kan du altid træne lidt biceps + andet ved siden af.

Nu ved jeg ikke helt hvor Greve ligger præcist, men er det ikke i nærheden af eller i selve København?

Link to comment
Share on other sites

træne under kompetente mennesker, som kan holde øje med din teknik

Jeg vil godt lige ligge vægt på det xax skriver med kompetente mennesker. I et normalt center kommer du til at høre på en instruktør som sjældent ved meget mere om træning end et gennemsnitligt erfarent medlem (ikke for at pisse på instruktørudd. men i mange centre er det bare gamle medlemmer der er instruktøre). I en styrkeløfter klub kommer du til at træne sammen med nogle af de stærkeste gutter i området og mest garvede løftere, de går måske ikke så meget efter størrelse, men med styrken kommer musklerne også ;)

Jeg er ret sikker på at greve har deres egen styrkeløfter klub, ellers så går jeg i en i roskilde hvor du sikkert kan starte. Prøv lige at høre dig omkring i greve, hvis ikke du kan finde noget kan jeg lige høre i roskilde om der skulle være nogen der kender en klub i greve.

PS: styrkeløfter klubber er normalt også billigere end normale centre, jeg giver 120kr om månneden :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på dette emne, men jeg har selv gjort den "fejl" at starte hård styrketræning som 14-15 årig, hvilket har haft visse følger. Blandt andet, (tjekket af læge, så det er bevist) belastede jeg min krop i en grad der gjorde, at jeg idag kunne have været 5 cm højere! Da jeg er en "mindre" dreng på 1,74 synes jeg idag at det var en dum fejl!

Jeg er idag 17, og træner godt igennem og har også nået en tilpas stor krop.. Så mit råd er:

Hellere vent til du er mere udvokset, og så træn mere igennem dér!

Det får du mest ud af i længden.

Men det er jo alt i alt op til dig selv, og dine ønsker:)

Mvh

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Enten har du virkelig gjort eller andet helt sindsygt eller også burde du finde dig en ny læge. Det er intet videnskabeligt bevis for at vægttræning i sig selv er skadelig for teenageres kroppe eller væksthæmmende for den sags skyld. Det er præcis sådanne tåbelige eksempler som skaber grobund for myter og deslige.

Og hvis det endelig var tilfældet hvad er der så galt med kun at være 1.74 m høj?

Link to comment
Share on other sites

starte hård styrketræning som 14-15 årig,
Kan du være mere specifik?
belastede jeg min krop i en grad der gjorde, at jeg idag kunne have været 5 cm højere

Lyder rimeligt utroværdigt af din læge sådan at slynge om sig med tal..

Det får du mest ud af i længden
:lol:

XAX:

hvad er der så galt med kun at være 1.74 m høj

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på dette emne, men jeg har selv gjort den "fejl" at starte hård styrketræning som 14-15 årig, hvilket har haft visse følger. Blandt andet, (tjekket af læge, så det er bevist) belastede jeg min krop i en grad der gjorde, at jeg idag kunne have været 5 cm højere! Da jeg er en "mindre" dreng på 1,74 synes jeg idag at det var en dum fejl!

Med mindre du gik rundt med en 200 kg vægtstang oven på hovedet 5 timer hver dag, så tror jeg heller ikke på den der med at du kunne være 5 cm højere...

Og hvis det endelig var tilfældet hvad er der så galt med kun at være 1.74 m høj?

:biggrin2: :biggrinbounce: :biggrin2:

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Hmm, nu er det noget med knogleender osv. der skal nok en slags professor på banen for at sætte teorien på plads.

hvad er der så galt med kun at være 1.74 m høj
Det kan jeg da ikke se noget problem i, det er da rigeligt :)

Back To Topic.

Jeg mener som Xax, at det er udmærket ide at starte i en styrkeløfterklub. Det er som regel nogle rimelige gutter/guttinder som går de steder. Det er ikke så popsmart og ofte kan man få nogle fornuftige råd og vejledning.

Det kan også hurtig blive lidt kostbar affære hvis du skal til at investere i grej selv, hvis det skal være noget der bare er nogenlunde iorden.

Link to comment
Share on other sites

Det er og bliver en skrøne. Hvis man skal hæmme sin vækst via vægttræning, så skal man virkelig gå til makronerne. Mel Siff har lavet flere biokemaniske undersøgelser, hvor han sammenlignede almindelig tung vægttræning med andre sportsgrene. Og konklusionen var at sportsgrene som involverer løb, spring osv., såsom fodbold, basketball og andre boldsport, var MEGET mere belastende for knoglerne, end almindelig fornuftigt udført vægttræning. Så skulle man hæmme sin vækst via vægttræning, så skulle man også gøre det via diverse boldsport, atletik osv. I såfald er det eneste sport en teenage kunne dyrke, svømning. Det er næsten den eneste sport som er skånsom mod skelettet.

Derudover er der ikke noget der tyder på at vægtløftere, styrkeløftere etc. som starter deres karriere i en tidlig alder, bliver lavere gennemsnitligt set. Jeg mener engang der blev nævnt en russisk undersøgelse på Supertraining Mailing listen, hvor man havde undersøgt en meget stor portion styrkeløftere og vægtløftere, og deres gennemsnitlige højde var meget normal sammenlignet med andre sportsgrene. Og i Rusland er det immervæk tradition at man starter meget tidligt i diverse sportsgrene. Det er ikke ualmindeligt at se 12 årige rende rundt i vægtløftningsklubberne.

Hvis man dropper de helt lave reps (1-5), og hvis man holder sig fra ballistiske øvelser som de olympiske vægtløftningsøvelser, så er der IKKE noget i vejen for at træne hårdt med vægte, når man når 14-15 års alderen. Hvis nogen påstår modsat, så er det fordi deres opfattelse er baseret på myter. For der findes hverken videnskabelige eller epidemilogiske undersøgelser som bakker påstanden op.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

man kan godt "stunte" sin vækst med træning (men mest med træning, der er meget metabolsk stressende og i abnorme doser, evt. kombineret med for lavt fødeindtag - ikke lige det man forinder med vægttræning, vel?), men kroppen udviser et fænomen kaldet catch-up growth, når det hæmmende stimulus forsvinder, såfremt der stadig sker længdevækst i knoglerne, hvor man vokser ekstra hurtigt, indtil man har nået op på den "rigtige" højde. Men at en almindelig dansk hobbymotionscentergænger har trænet så hårdt i så lang tid ville simpelthen være lige så utroligt som at finde intelligens i det hvide hus.

Summa summarum: Enten lyver du (ja, undskyld) eller osse er din læge en badehjelm af rang. Der er i behandlersystemet en stærk stigma mod vægttræning, som måske har afstedkommet en sådan påstand fra din læge.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til aldersgrænsen i centrene, så ligger den så vidt jeg ved på 15 år. Det gør den i hvert fald i det center hvor jeg arbejder. Grunden til det er som oftest, når det skal forklares, at unge som ikke er udviklet ikke må træne med vægte, fordi det er farligt. Det er selvfølgelig forkert, for man kan sagtens træne selvom men ikke er helt udviklet, man skal måske bare være lidt påpasselig med at ekstrem belastning. Den egentlige grund til hvorfor man ikke vil have unge under 15 ind i centrene, er hovedsageligt fordi man ikke regner dem for at være modne nok til at færdes i et fitness center. Det kan der selvfølgelig være noget om, men dette er jo ikke generalt. Det er det første nævnte jeg har fået af vide at jeg skal sige hvis jeg skal afvise et potentielt nyt medlem, selvom årsagen til afvisningen er en anden.

Casper

Link to comment
Share on other sites

I såfald er det eneste sport en teenage kunne dyrke, svømning.

Hørt!!

Spred endelig budskabet!

(Problemet er bare at 14-årige svømmere også lystigt er i gang med vægttræning eller som minimum body-coretræning og styrketræning med egen vægt. Plus at træningen for en 14-årig svømmer sagtens kan nærme sig de andre væksthæmmende faktorer nævnt i denne tråd... :unsure: )

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Regelen er som oftest 15 år gammel i centrene rundt omkring. Det kan godt være at et center eller to i vildledene canabis-rus ville påstå at det hænger sammen emd sundhed at have den aldersgrænse elelr højere. men sandheden er en anden. Årsagen er - penge. Når man som person under 18 år melder sig som kunde i et sådan center, kan det som regel ikke gøres uden forældres samtykke (når der er tale om PBS i hvertfald). Dertil kommer at horder af teens der forsamles i et center ikke er særlig fordrene for de kunder der har kassen, nemlig de voksne. Det er nemlig sådan at man ikke har lyst til at have de mange unge mennesker i centrene - slet ikke på en gang, idet de virker "opildnende" på hinanden, især drengene, de samme som ved alt om træning, typisk lært i blade som flexmagazine etc.

Dette er en overdrivelse, men det er faktisk nogle af grundene, nemlig at de fleste centre ønsker et segment der ligger fra 18+ (og allerhelst fra ca 22+), idet der simpelthen er flere penge i dem.

Men der er som ander skriver masser af vægt- og styrkeløfts klubber, hvor det dels er billigere og hvor der ofte er nogle "begynder" træningstider hvor der er en instruktør til stede for dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har taget mig den frihed at kontakte min læge igen, for at prøve at opklaret dette mysterie! Han prøvede selvfølgelig lidt at hale sin (meget) tidligere udtagelser i land, men påstod stadig at "hård styrketræning" (6-10 gentagelser) ikke er sundt før man er helt udvokset!

Forklaringen skal findes i at ens knogler og cener, endnu ikke er "klar" til denne type for aktivering og belastning af dem. Om dette er sandt, skal jeg ikke personligt kunne udtale mig om. Den eneste kenskab jeg har til træning er at jeg har gjort det i godt 1½ år! Så jeg vælger at tro på det folk fortæller mig, især når det er min læge!

I mit center, er aldersgrænsen 16. Der er vel også en grund til at denne alder ikke i stedet for er fx 10 eller 14? Der må da næsten være noget om snakken....eller hva ?

Mvh

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Jeg har taget mig den frihed at kontakte min læge igen, for at prøve at opklaret dette mysterie! Han prøvede selvfølgelig lidt at hale sin (meget) tidligere udtagelser i land, men påstod stadig at "hård styrketræning" (6-10 gentagelser) ikke er sundt før man er helt udvokset!

Forklaringen skal findes i at ens knogler og cener, endnu ikke er "klar" til denne type for aktivering og belastning af dem. Om dette er sandt, skal jeg ikke personligt kunne udtale mig om. Den eneste kenskab jeg har til træning er at jeg har gjort det i godt 1½ år! Så jeg vælger at tro på det folk fortæller mig, især når det er min læge!

Lad være med at tro på din læge blindt. De fleste læger ved ikke meget om dette område, da det hellere ikke er det som de arbejder med til dagligt. Jeg har sågar hørt læger udtale at kreatin er doping. :blink: Emnet er før blevet diskuteret på MOL, så du er velkommen til at søge lidt i arkivet. I de gamle diskussioner vil du også finde videnskabeligt materialer som underbygger vores påstande. ;)

At din læge karaktereriser hård styrketræning som 6-10 gentagelser er endnu mere hen i vejret. :thumb_down:

Edited by xax
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share