Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

"Jeg rullede fint rundt, så jeg tog ikke fra med hænderne eller noget."

Godt der ikke skete mere. Men jeg er altid imponeret over de mennesker, der lige kan trække et rullefald i et styrt. Jeg stivner fuldstændig og tager typisk hele skraldet med hænderne.

Som skrevet før. Du kan altså et eller andet, med at skrue cykler sammen der ser godt ud.

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Kermit skrev:

Men hvorfor så ikke bare smide et par dæk på ala 4Season eller Gatorskin så du slipper for indlæg?  

Det kan man sikkert også, men indlæg fungerer helt OK, og jeg synes da ikke, det er så besværligt. Det er velsignet lang tid siden, jeg er punkteret, når man lige ser bort fra kørsel på kantsten :tongue:

EDIT: Jeg tænker tit på, hvor anderledes det var back in the day, hvor alle - fra ungdomsryttere og op - kørte på lukkede ringe. Der var almindelige dæk på den tunge havelåge, man kørte på om vinteren. Men fra raceren blev fundet frem i marts, til den blev stillet væk i september/oktober blev alle løbs- og træningskilometer tilbagelagt på lukkede ringe. Sammen med licensen og startnummeret var det simpelthen symbolet på, at man var 'rigtig' cykelrytter. Jeg husker det egentlig ikke som særlig dramatisk, og så tit punkterede de altså heller ikke. Og man kunne med lidt fingersnilde godt åbne dem, lappe, sy sammen og bruge dem til træning.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, vestjyden skrev:

...  mennesker, der lige kan trække et rullefald i et styrt ...

Det var helt klart mere held end forstand. Jeg er ikke ligefrem nogen stuntman. Men cyklen røg til højre, og jeg blev smidt af sted til venstre, og så blev det til en slags rullefald. Jeg tror slet ikke, jeg kunne nå at tage fra med hænderne, og det er jeg selvfølgelig glad for. Ud over at slippe for hudafskrabningerne har man da hørt om folk, der kan brække håndleddet på den konto :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Har løbet en lille joggingtur hen og rundt om Damhussøen i dag. Er stadig godt øm i venstre side ved løb, men det var alligevel rart at løbe 'en rigtig tur', om end den var kort og langsom. I morgen står på en lille joggingtur hen til PureGym for at træne lidt styrke, så det er ikke den store udfordring. Så må vi se, hvad der skal ske onsdag. Torsdag skulle den gerne stå på en lidt længere cykeltur - helst uden styrt :hmmm:

Link to comment
Share on other sites

Apropos tidligere opslag, så kunne det være fristende at gå tilbage til lukkede ringe, hvis der en dag skal sammensættes en cykel til l'Eroica, men det kan sgu blive en dyr fornøjelse. Navnlig, hvis arrangørerne vælger ruter med grus, hvad de vist altid gør ...

https://www.cykelgear.dk/reservedele/daek/racerdaek?37[]=Tubular&sorting=price_asc&page=1&products_per_page=90

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Kermit skrev:

I øvrigt pudsigt at motionsudgaven stadig holder fast i Eroica navnet, hvorimod prof løbet jo har skiftet navn til Strade Bianche, og endnu oftere bliver udtalt Strade Bianchi :D 

Jeg var faktisk ikke klar over, at Strade Bianche udsprang af l'Eroica. Der kan man bare se. Så lærte jeg også noget i dag. Men det giver mening, for det var på de samme veje, det allerførste l'Eroica blev afholdt.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Henrik S. skrev:

Jeg var faktisk ikke klar over, at Strade Bianche udsprang af l'Eroica. Der kan man bare se. Så lærte jeg også noget i dag. Men det giver mening, for det var på de samme veje, det allerførste l'Eroica blev afholdt.

Der står faktisk lidt om det her :) https://eroica.cc/en/eroica-cc/ethos

Link to comment
Share on other sites

Nå, de gamle carbonhjul blev skudt af sted til en yngre knægt, der skulle køre cykelløb. Han kom sammen med sin far og hentede dem, og det blev næsten en nulløsning rent økonomisk for mig i forhold til det nye sæt. Det er jo fint.

Til gengæld opdagede jeg, at jeg kun fik købt ét sæt nye bremseklodser fra Cykelgear den anden dag, så jeg har lige bestilt et sæt mere. De gule klodser til carbonfælge bremser ikke vildt godt på stål og alu (og omvendt).

Apropos den tidligere snak om tubular, dæk, slanger og indlæg, så læste jeg, at flere professionelle ryttere skyder skylden for (nogle af) de mange styrt på brugen af tubeless. De vrider sig åbenbart af fælgen ved punktering i høj fart. Det lyder sgu da foruroligende. Fy for pokker.

Link to comment
Share on other sites

Uden at have dykket helt ned i det, så er det fordi de nye tubeless fælge findes i 2 varianter - hooked og hookless. Hooked fungerer som på en klassisk fælg hvor der er en kant der ligesom holder fast på dækket. Hookless er så uden den kant, og har været udskældt for at være usikker. Der var et styrt i et løb for noget tid siden, hvor producenten fik ret meget opmærksomhed fordi de netop var hookless. Ved nærmere inspektion kunne man dog se at fælgen havde fået så kraftigt et slag inden dækket røg af, at det ikke var hookless teknologien der var årsagen. 

Zipp releases photos debunking hookless rim failure after De Gendt crash |  Cyclingnews

Men ellers rigtigt. Et dæk der er limet på fælgen vil alt andet lige altid være mere sikkert når luften forsvinder fra dækket end et der ikke som sådan sidder fast. Af samme årsag kørte Mads P også med lukkede ringe for et par år siden i Paris-Roubaix frem for Tubeless. Dog mener jeg at han i år var på tubeless, hvilket også er vildt. Vi er nu der hvor tubeless er den hurtigste løsning, og samtidig en løsning der har en del fordele ift. punkteringer. Det er lidt mere besværligt at sætte op, men igen tænker jeg at det bare er et spørgsmål om tilvænning. Jeg har stadig tilgode at stå med en tubeless punktering, og jeg frygter det lidt, for det er markant anderledes end bare at skifte en slange. 

Link to comment
Share on other sites

Halløjsovs, en sand maratontur i dag på over 65 km ... woop, woop! :cooldance:

Det er så tæt på 70 km, at jeg kan begynde at tage ture til fritidshuset, som egentlig var det beskedne mål for turene i maj. Det går jo ikke hurtigt, men der er en smule mere vejgreb i trådet, og jeg sidder bare perfekt på den ramme. De nye hjul ruller også, som de skal, så alt er godt.

Har også jogget frem og tilbage til Puregym en enkelt gang, så nu skal jeg egentlig bare ud at prøve at løbe lidt hurtighed igen, før følgerne fra min saltomortale for en uge siden kan endeligt afskrives.

Skærmbillede 2024-05-09 150120.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share