Vejen mod en sub 7:30-tid i La Marmotte 2017 + Birkebeinerrennet


Svedbaronen
 Share

Recommended Posts

Haha, tak, Gregers! Jeg må forsøge og gøre loggen så spændende som muligt! Logmæssigt må målsætningen være at gøre den mere målbar og ikke mindst visuel.

Og tak til Henrik og Kermit, ligeså :-)

Kan i øvrigt starte med et billede af min nye Tacx. Fik ligeså købt en holder til iPad + træningsdæk da Tacx'en angiveligt skulle slide ret så meget på alm. dæk. Købte egentlig også en måtte, men fik efterfølgende en mail ved shoppen, at der var udsolgt på disse.

..og så lige et billede af mine lår fra i sommers - bare for ren motivation. Der skal vi hen igen!

post-6142-0-82889000-1451480753_thumb.jp

post-6142-0-05765800-1451480763_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

På 12/30/2015 at 18:50 , JannieSand skrev:

Wow, der har været fart på:-) Tillykke med jobbet, det lyder vildt at sådan rive pælene op med kort varsel. Men fedt!

Jeg synes dog at det fedeste er at du er igang igen, så hold endelig gang i loggen;-)

Tak, Janni! Det er jeg da glad for at læse :-)

Ja, nu skal der struktur på træning, og så skal loggen kontinuerligt opdateres! :dumbbell_lift:

Link to comment
Share on other sites

TRÆNING // 02/01/2016 // SPINNING
Året sluttede af med træning både tirsdag og onsdag og med fokus på styrke. Den ene omgang blev til bryst, biceps og ryg - og den næste en omgang ben, skulder og triceps+ mave. Jeg havde egentlig ønsker om at træne torsdag og fredag ligeså, men kroppen var så øm, at jeg mindede om en gammel mand. Jeg havde de helt syge doms. Når jeg skulle sætte mig ned, tog jeg mig selv i at jamre. For fanden det gjorde ondt - men så ved man da, at man har ramt noget rigtig :weight_lift:

Nå, men lørdag den 2/1 var jeg klar igen. Og denne gang skulle der fokus på det aerobe system. Centeret jeg træner i har spinningscykler stående klar. Der er på den ene side af pedalerne alm. fodlås med strop og på den anden side en form for click-lås. Det er blot ikke den vanlige klampe, som man bruger i fitnessDK. Anyway, jeg kom i spinningstøjet og så var det med kondisko. 
Centeret tilbyder qua prisen ikke holdtræning, så man kan køre en form for simuleringstræning i forhold til en eller flere ruter der vises på en skærm. Nuvel, jeg brugte ikke skærmen til andet end at have noget at kigge på. Formålet med træningen var at køre en lille time hvori der var indlagt en række mindre 4 min-intervaller opdelt med 4 min pause. Pulsen skulle stille og roligt bygges op og slutteligt presses en smule. Det fungerede egentlig meget godt, da skærmen kørte sådan nogle 4 min loops af forskellige ruter. 

Here goes;

Opvarmning: 20 min rul med stigende modstand + 5-6 10 sek sprint af 110-120 RPM
Intervaller: 4*4 min af 85-95% puls opdelt med 4 min pause
Afrul på 5 min

Intervallerne gik fint og jeg endte med at presse sidste runde op på 183 BPM, hvilket var fint. Jeg gispede en lille smule uden at være overdrevent presset. Lidt ærgerligt at der ikke er watt-måler på, men sådan er det bare. 

I alt
52 min
Gns. BPM: 159
Max BPM: 183
Kcal: 731
TSS: 61,9

..Så er jeg i gang med årets første træning. 

 

TRÆNING // 03/01/2016 // STYRKE
Kort runde styrketræning i dag. Benene er stadig mærket og efter gårdagens spinningstræning, kombineret med tirsdagens og onsdagens styrkepas, så føles højre knæhase en smule irriteret. Derfor valgte jeg er fokusere på forlåret og ikke gå for meget rundt i dag. 

Opvarmning: 10 min på kondicykel hvor højden på sadlen var et par nøk under normalt og for at sikre, at presset kom over på forlåret og væk fra haserne
Benpres: 40 kg * 8 reps // 56 kg * 8 reps // 64 kg * 8 reps // 72 kg * 8 reps // 78 kg * 8 reps // 72 kg * 8 reps - stille og roligt, og utrolig at jeg stadig har en del styrke at lege med..
Front squat: 40 kg * 6 reps // 45 kg * 6 reps // 47,5 kg * 6 reps // 50 kg * 6 reps - virkelig stille og rolig. Fokus på teknik og kun at gå til vandret (jeg har vane for at gå utrolig dybt). Der er masser af power her at gå videre med
Biceps, 21s: 3 sæt, hvoraf to blot blev til 18's
Triceps: dumbell extensions: 12 kg * 8 reps // 15 kg * 8 reps // 15 kg * 8 reps 

Strækøvelser + banan + shake

Helt fint. 4 træningspas i uge 53 :dumbbell_lift:

ANDET 
Mallorca 2016: bliver bestilt på torsdag. Det bliver en tur over påsken om end bliver den kortere end sidste års 8 dage. Hertil køber jeg langrendsski i den kommende uge. 

Kosttilskud: jeg har som tidligere beskrevet, købt proteinpulver hvilket jeg i en relativt høj grad vil indtage. Som minimum efter hvert eneste træningspas, men evt. også om morgen og/eller aften inden sengetid. Dertil har jeg købt BCAA for at holde på muskelmassen + magnesium da jeg har virket en smule træt på det seneste + D-vitamin da der grundlæggende ikke er alt for megen sol i disse mørke tider heroppe i Norge. 

Struktur på styrketræning: Jeg vil - igen som tidligere beskrevet - forsøge at gennemføre to styrkepas om ugen. Her vil jeg gerne gennemgå hele kroppen, men med fokus på ben. Opdelingen bliver iht. for- og bagsiden. Det vil sige baglår, læg, ryg, triceps og bagskulder versus forlår, bryst, bicepst, mave og skulder. Når der køres bagside vil jeg tilmed fokusere på en række eksplosive øvelser. Det kan fx være eksplosive quarter squats med udstræk i læg, box jumps, mv. Blot for at sikre, at alle øvelser ikke bliver langsomme og monotome. En træningsstruktur jeg lærte da jeg dyrkede sprint (atletik). 
På et tidspunkt kunne jeg godt overveje at påbegynde lidt frivend ifm. træning på fronten af kroppen. 

Månedlig opdatering: for sjovhedens skyld vil jeg en gang om måneden poste et statusbillede af kroppen. Blot for at se, om der sker ændringer på denne "front". Dette billede er dateret 31/12-2015. Som man kan se, så er der en del vej, men er sikker på, at det nok skal gå hurtigt de første 8 uger. 
  

 

31122015.JPG

02012016.JPG

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Gregers TF skrev:

Er det noget af din baggrundsviden fra atletikken der gør, at du ikke kører dine frontsquat særligt dybt (ny læring er altid velkommen)?

Teknisk/smidighedsmæssigt er det jo markant lettere at gå i bund i frontsquat end alm squat og dermed få større ROM over quads..

Well, en meget dyb vandring kan udsætte knæet for større risiko for skader. Dertil behøves jeg jo nok ikke at vandre helt dybt andet end et par grader under vandret overlårsposition. Jeg har i hvert fald svært ved at se hvad det kan tilføje af direkte værdi for cyklingen. Så når jeg siger at jeg ikke kører mine front squats særligt dybt, så vil det giventvis stadigvæk være adeles dybt for mange andre personer. 

Jeg kan gå ekstremt dybt (er ret smidig) og kan ofte komme til at ramme de der sikrings-bøjler, hvis de er sat på et givent squat rack (blot til reference ift. hvor dybt jeg egentlig kan gå). 

Håber at det giver mening! :weight_lift:

Link to comment
Share on other sites

06/01/2016 // SYG DAG + JOGGING
Syg syg syg dag. Var i DK for en kort omgang. Kort resumé;

  1. Arbejde fra morgen til kl 12.00
  2. Løbetur på 15 min - i bakket terræn og for at få pulsen op
  3. Køretur: Randers-Århus
  4. Begravelse i Århus
  5. Reception i Århus
  6. Køretur: Århus-København
  7. Fødselsdagsmiddag i København
  8. Køretur: København-Oslo
  9. I seng kl 04.00

Rundt 1.000 km, arbejde, receptioner og en begravelse. Av.

Link to comment
Share on other sites

TRÆNING // 09/01/2016 // STYRKE
Fuldstændig vanvittig uge på job. Lørdag og søndag er tilmed inddraget til arbejde, men dog skal træningen afdækkes i weekenden. Da jeg har været noget bagud mht. træning i løbet af hverdagene, gik jeg lidt mere til den i går lørdag. Here goes;
 

  1. Løb til træning: 1,5 km i medium tempo
  2. Opvarmning på cykel: 10 min af ca. 175 watt
  3. Squat (eksplosiv afslutning): stang (20 kg) * 10 reps // 40 kg * 6 reps // 50 kg * 6 reps // 60 kg * 6 reps // 70 kg * 6 reps // 80 kg * 6 reps - easy, easy..
  4. Eksplosive quater squat med læg-extentions: 50 kg * 6 reps // 70 kg * 6 reps // 80 kg * 6 reps
  5. Stiffed leg deadlift: 50 kg * 6 reps // 50 kg * 6 reps // 50 kg * 6 reps // 50 kg * 6 reps  
  6. Rows: 42 kg * 6 reps // 46 kg * 6 reps // 46 kg * 6 reps
  7. Kettlebell swings: 15 kg * 8 reps // 15 kg * 8 reps // 15 kg * 8 reps   
  8. Triceps, rope press down: 36 kg * 8 reps // 36 kg * 8 reps // 36 kg * 8 reps 
  9. Løb fra træning: 1,5 km afsluttende i højt tempo

Hjemme, strækøvelser, shake, smoothie og så i bad og derefter på job. Super træning. Intensiv og masser af power i kroppen. Er nok også noget øm i dag må jeg sige..
 

 

Edited by Svedbaronen
Link to comment
Share on other sites

TRÆNING // 10/01/2016 // STYRKE + LET RUL
Vågnede op til hjernedødt meget sne i Norge. Total hvidt Oslo. Hyggeligt men også lidt irriterende i længden - alting kommer bare til at tage lidt længere tid, og nu begynder landskabet at blive så koldt, at sneen kommer til at ligge her i lang tid. Endvidere er her alt mellem minus 5 og minus 20, så det ser ikke ud til at tøvejr ligefrem er i snarligt sigte. Nuvel, så skal det bruges til en fordel og taler blot for at jeg snarligt skal have købt mig en langrends-pakke. Forventer at kunne gøre det i den kommende uge. 

Træningen i dag i var ligesom gårsdagens rigtig intensiv. Here goes;

STYRKE

  1. Løb til træning: 1,5 km i medium tempo - og i sne. Lidt ligesom at løbe i sand.
  2. Bænk: stang (20 kg) * 8 reps // 40 kg * 6 reps // 55 kg * 6 reps // 62,5 kg * 6 reps // 70 kg * 6 reps // 85 kg * 3 reps + 70 kg * 4 reps - relativ fin styrke på trods af, at jeg i meget lang tid ikke har kørt bænk/brysttræning
  3. Dumble front reversed front raises (front skulder): 10 kg * 8 reps // 10 kg * 8 reps // 10 kg * 8 reps
  4. Barbel raises (front skulder) + efterfølgende front press: 17,5 kg * 8 reps // 17,5 kg * 8 reps // 17,5 kg * 8 reps 
  5. Biceps: 21's konverteret til 18's: 17,5 kg af 3 sæt
  6. Mave: leg-raises i dip-stativ: 3 sæt af en 10-12 rep
  7. Shake + banan

CYKLING
Herefter var det reelt planen at jeg skulle køre nogle relativt hårde intervaller på cyklen, men benene var så medtaget fra gårsdagens træning, at jeg valgte at køre noget let rul. I stedet er hensigten at få trænet nogle fine intervaller inden arbejde i morgen. Det blev derfor til en omgang let rul i 20 min på cyklen.

Løb herefter fra træning: 1,5 km afsluttende i medium træning.

Hjemme, strækøvelser, smoothie, sen frokost og så i bad og derefter på job. Igen en super træning. 

Endvidere føler jeg at jeg kan starte at se visuelle forandringer på kroppen. Om end er der nok en del pump på kroppen og det er netop det, som jeg syner. Men det giver alt andet lige noget motivation. Vægten er gået en smule op, men jeg tror simpelthen at kroppen bærer en del væske qua den forholdsvist store mængde styrketræning (i hvert fald større mængde styrketræning ift. tidligeres ingenting).

Som sagt, så håber jeg på en omgang kick-ass intervaller på spinningscyklen i morgen tidlig, men vi får at se. Mandag aften kører jeg til DK for at holde et par møder og håber at min Tacx er kommet frem således jeg kan få den med hjem - og herefter begynder den lidt mere strukturerende form for cykeltræning :-)

Edited by Svedbaronen
Link to comment
Share on other sites

TRÆNING // 11/01/2016 // CYKLING
Tidligt op for at få trænet en noget hårdere cykeltræning end hvad jeg over den seneste uge har klaret. Benene var godt nok noget ømme qua træning både lørdag og søndag, men omvendt så vidste jeg, at dette pas ville blive det sidste i rækken inden en træningsfri dag og en tur til DK.

Stod tidligt op, og så var det bare i tøjet. Mandag morgen lå der godt 30 cm ny sne (oveni i det forgående), så jeg tog en hel del tøj på og kunne derefter imødekomme en bil totalt dækket af sne. Måtte nærmest bruge hele kroppen for at få bilen snefri :sleepy::please:

Nå, kom til træning. fik smidt de væsentligste mængder af mine klder og så var det ellers bare op på cyklen. Jeg kunne nå 45 intensive minutter inden arbejdet kaldte. Sidste gang kørte jeg en række 4-min intervaller, og denne gang havde jeg et ønske om at fordoble disse intervaller og med en forkortet pause - samtidig med at pulsen skulle øge progressivt. I det store hele blev det til følgende;

  • 20 min opvarmning med 3 indlagte sprints af 10 sek - benene var meget ømme, det var tidligt, så jeg havde brug for den lange opvarmning
    • Måtte hente min vandflaske mit i opvarmingen..
  • 8 min af puls 92% - 2 min pause // 8 min af puls 92+95% - 2 min pause // 8 min af puls 95% - 2 min pause
  • Afrul på 5 min

Alt i alt gik det lige efter bogen. Rigtig fin fornemmelse og trods ømme stænger, så blev der åbnet op, og pulsen nåede at ramme 181 BPM. Alt i alt godkendt. 

Var endvidere ret godt tilfreds med, at jeg under hver pause af blot 2 min varighed, nåede et pulsleje på under 140! Godt 40 BPM nedgang på under 120 sek. Det er egentlig OK trods min relativt beskedne form på nuværende tidspunkt.

11012016.JPG

Edited by Svedbaronen
Link to comment
Share on other sites

Mallorca, påsken 2016
Yes, så er den del i banken. Der er nu booket og vi er på Mallorca fra onsdag den 23. kl 12 og så frem til mandag den 28. kl 20. Det giver mig muligheden for 6 cykeldage, hvoraf den første formentlig vil være en lille rulletur. Om muligt kommer der også en hviledag, men det tager jeg helt i henhold til dagsformen. Men for satan hvor er det behageligt, at denne tur nu er booket :strat:

Kan slet ikke overskue hvor meget jeg glæder mig til at køre Sa Collabra (nok mere ned end op).. Uomtvisteligt den fedeste og flotteste nedkørsel jeg har kørt..
 

sa collabra.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

TRÆNING // 19/01/2016 // STYRKE
God dammit hvor har jeg haft meget arbejde + rejseri den seneste uge. Derfor blev 1 dags træningsfri til 8. Men fair nok, arbejdet er min overordnede prioritet. 
Jeg fik dog genoptaget træningen i går og den gim som følger;

STYRKE

  1. 5 min rul med stigende modstand på motionscykel
  2. Squat: 20 kg * 8 reps // 40 kg * 6 reps // 50 kg * 6 reps // 70 kg * 6 reps // 80 kg * 4 reps // 90 kg * 3 reps // 100 kg * 2 reps // 70 kg * 6 reps
  3. Stiff leg deadlift stående på vægtskiver: 60 kg * 6 reps // 60 kg * 6 reps // 80 kg * 6 reps // 60 * 6 reps
  4. Siddende calves press i maskine: 20 kg * 10 reps // 30 kg * 10 reps // 20 kg * 10 reps
  5. Bagskulder i tårn: 3 sæt
  6. Triceps i tårn: 3 sæt
  7. Shake + banan

Dagen derpå er jeg så pony i benene...

Link to comment
Share on other sites

UPDATE: 24/11-2016

Ja, det er længe, længe siden at jeg har smidt en update i loggen. Sæsonen endte desværre ikke som jeg havde håbet på. Men arbejdet har været så voldsomt, at jeg simpelthen ikke har kunne finde nødvendig tid. Sådan er det bare..

Men hva' så nu?
En klar målsætning skal der altid være. Det giver grobund for at presse mig ud i træning på en motiverende måde. Jeg har i løbet af mit nu 15 måneders ophold i Norge (Oslo) holdt mig relativt aktiv. Nogen perioder utrolig lidt, og andre noget mere. 
Vægten begyndte at stige fra ca. 74 kg og så helt op til 80 kg og det var ligesom her at det måtte stoppe. I slutningen af september tog jeg en tur til Mallorca (Port de Sollér) for ca en uges ophold. Her tog jeg cyklen med og fik faktisk trænet ret så aktivt. Dette endte med at være benzin på motivationsbålet og lige siden har træningen været yderst solid. 

I tillæg har jeg købt mig en rigtig spinningscykel (+ en lejlighed) som nu står installeret i kælderen foran et TV. Cyklen er af samme slags som man finder i FitnessDK, inklusiv watt-måler. Derudover har jeg meldt mig ind i Oslo's (hvis ikke Norges største cykelklub) hvor jeg deltager aktivt på et af deres mange ugentlige spinningshold.

Jeg har de seneste uger - parallelt med træningen - haft et stort fokus på kosten. Vægten er allerede tilbage på 74-75 kg og nedadgående. I tillæg er watt-nivået ved at være tilbage på mit december-2014-niveau. 

Træningsmæssigt så forsøger jeg mig med 5-6 pas om ugen. Det lyder som meget, men jeg forholder mig akkurat pt. til effektiv træning og ikke lange pas. Arbejdet er fortsat relativt presserende, men jeg får det til. De 5-6 træningspas er oftes opdelt af 3-4 pas på cyklen,1-2 i gym og så resten dedikeret til langrend. Jeg finder langrend som et godt og fornuftigt alternativ til cykling. Vejret er jo ikke akkurat ideelt for cykling i løbet af vinteren heroppe, men der er så mange andre fine muligheder, så hvorfor ikke gøre brug af dem?  

Styrkeniveauet er også ved at være tilbage.


Målsætningen for 2017
Jeg har endnu engang meldt mig til La Marmotte. Ambitionen om en sub-7-tid kan jeg ikke imødekomme pga. det relativt høje træningskrav. Men en tid indenfor 7:30 er muligt. I tillæg har jeg tilmeldt mig Birkenbeinerrendet - et krævende langrendsløb på 54 km i bjerge. La Marmotte bliver afholdt samme forbindelse med ferie og sammen med en kollega. Så i år bliver der ingen undtagelser. Basta! 
Og så har jeg ønsker om at køre norks licensløb i 2017. 


Loggen..
Bliver ikke opdateret for hvert eneste træningspas, men mere iht. når tiden er til det og når jeg føler for det. 

 

Link to comment
Share on other sites

UPDATE: 25/11-2016
Ugen har indtil videre budt på 4 træningspas og 2 yderligere er på vej. Det har været 3 omgange på spinningscyklen - det ene pas lidt hårdere end de to andre hvor jeg bl.a. fik kørt et 5 min pas på 260 i watt uden at være helt stegt.. Fin indikation. I dag holdes der fri. I aften afhenter jeg lidt venner i lufthavnen og vi kører derefter mod Hemsedal hvor vi afholder en langrends-weekend. Det bliver formentlig og forhåbentlig 2 pas af 1,5-2,5 varighed. 

Så alt i alt bliver det en aktiv uge. 

Og så kan jeg løfte sløret for at jeg er i gang med at få designet min cykel samme sted som Kermit. Jeg kopierer selvsagt ikke designet fra Kermit, og min cykel bliver nok lidt mere flamboyant end mange andres. Vi er pt. i dialog om at have en base-color som chrome :-)

 

Link to comment
Share on other sites

UPDATE: 1/12-2016
Fortsat fuld gang i træningen. Arbeidet er helt voldsomt, men jeg har alt andet lige fået trænet. Købet af en rigtig spinningscykel har uden tvivl været ideelt. Det er så meget nemmere at sætte sig ned i underetagen og så bare hamre afsted. Tidsspil med transport til et træningscenter er væk, og der er ikke så mange barrierer, for ikke at få trænet. Tilmed er der installeret et kæmpe TV dernede, så det fungerer hele vejen igennem.
 

  • Lørdag: Langrend med gutterne
  • Søndag: Langrend med gutterne
  • Mandag: Spinning i 45 min
  • Tirsdag: Styrke: ben, ryg og triceps
  • Onsdag: Spinning i 60 min
  • I dag: Fri 

Og så er cyklen ved at være færdig-designet. Hva' synes I?

 

 

Venge - Final.jpg

Link to comment
Share on other sites

UPDATE: 4/12-2016
Træningen fortsætter ufortrødent  og ihht. til planen.

  • Torsdag fri
  • Fredag: styke; ben, leg, bryst, biceps og mave
  • Lørdag: 1 time på spinningscyklen; sidste 45 min med et gennemsnit på 215 watt. 
  • Søndag: 1 time og 45 min på spinningscyklen. Rolig og lang opvarmning og så bare ellers 160 -180 watt "hjem-over"..

 

Det positive: at kunne drive 215 watt ud over 45 minutter udent at være helt færdig, eller ramme loftet i puls
Det negative: efter 1:45 på cyklen i dag, så er man ved at være relativt kørt ud. Stille og roligt skal jeg begynde at "fade ind" træningspas + 2-3 timer

Link to comment
Share on other sites

På 12/4/2016 at 18:14 , Gregers TF skrev:

Åh jaja.... 1:45 på en stationær cykel ER bare lang tid og føles meget hårdere en samme tid på en rigtig cykel.

Det kan være røv-irriterende, ja. Akkurat nu er motivationen okay kørende, så det hænger mig ikke helt så meget ud af halsen. Og det hjælper også til, at gearet i træningsrummet er ideelt. Men spørg mig igen om 2 måneder, og så er svaret om muligt også anerledes. 

Men ovennævnte udfordringer er også det som jeg vil forsøge at adressere med langrends-træning. Det er et fint alternativ, og på den måde kan jeg komme ud i naturen - dagstid som aften - og som meget muligt supplerer cykeltræningen fint. I hvert fald aerob træning :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

UPDATE: 15/12-2016
Fortsat fuld fart på træningen. I weekenden havde jeg dog helt fri da jeg havde besøg af venner fra DK. Jeg husker ikke helt træningen, men grundlæggende har der været tale om mest cykel-træning. I går fik jeg fyret et kæmpe træningspas af. Jeg var ude hos Specialized for at levere min cykel til demontering ifm. den kommende malearbejde og da det i mit hoved, ikke gav mening at køre hjem for så at køre til fællestræning med cykel-klubben, kørte jeg direkte derud. Det skulle så vise sig, at være et relativt stort tidsrum, som jeg havde at gøre godt med. Det blev derfor i alt 3 timer og 10 min træning, hvoraf 2:30 var på cyklen.. 

Link to comment
Share on other sites

Mega fed log. Har læst den fra ende til anden her igår og idag.  Fede resultater du har noget - og øv med det ikke lykkedes at gennemfører La Marmotte 2015. Går ikke ud fra du kom afsted i 2016?

 

Jeg skal selv forsøge mig med La Marmotte 2017 - det er jeg spændt på. Tak for en fed log, blev endelig ved!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share