Svedbaronen

Medlemmer
  • Posts

    637
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Reputation Activity

  1. Like
    Svedbaronen reacted to AlexanderBojsen in Vejen mod elite cykling   
    Det er lidt tid siden at jeg sidst har skrevet et blogindlæg. Men nu er det tid igen.
    Hvorfor er der gået så lang tid? Jo, jeg har blandt andet haft lidt brug for ikke at skulle tænke på cykling og træning hele tiden, men få renset hovedet og holde lidt pause og få formen lidt ned igen for at kunne toppe formen igen her til efteråret. 
    Alligevel oplevede jeg, at motivationen dalede lidt efter at have kørt UCI-løb samt opnået mit mål om at komme på podiet til et A-løb. Men med nogle tips og tricks fik jeg motivationen igen. Nu går træningen rigtig godt, og jeg er ved at blive endnu stærkere end før og klar til kamp igen. Der venter cykelløb allerede weekenden, og så venter der nogle rigtig spændende cykelløb i løbet af august, som jeg håber at kunne gøre det godt i.
    Hvordan fik jeg motivationen i top igen? I kan læse lidt om nogle af de tips, som jeg brugte samt hele indlægget om status samt nye sæsonmål her:
    http://landevejscykling.dk/en-status-efter-min-foerste-foraarssaeson-i-a-klassen/
  2. Like
    Svedbaronen reacted to Davai in Vejen tilbage til 4w/kg   
    Hej Motion-online.dk!
    Jeg er mand. 30 år og vejer 83 kilo.
    Jeg vil benytte mig af denne log til at dokumentere min cykeltræning.
    Tidligere har jeg styrketrænet og fandt stor motivation i at dokumentere min træning på bodybuilding.dk.
    Titlen på loggen skal I ikke lægge så meget i, da den primært skyldes min manglende opfindsomhed på nuværende tidspunkt.

    Jeg kørte en ftp test i går, som endte med et resultat på 3,89 w/kg.
    Jeg trådte 32 watt mere end sidste test, som dog stammer helt tilbage fra midten af marts.
    Siden marts har den stået på tombolatræning på cyklen, hvilket jeg håber at lave om på nu, så jeg kan få noget mere kvalitet ind i min træning.

    Hvis jeg taber tre kilo er jeg allerede i mål rent wattmæssigt. En af mine store svagheder er dog kager og pasta.

    Jeg glæder mig til at holde jer opdateret og følge jeres træning.
    Jeg har allerede læst en del med hos Gregers, Kermit, Svedbaronen og Alexanderbojsen :)
  3. Like
    Svedbaronen got a reaction from hansen.j in Vejen mod en sub 7:30-tid i La Marmotte 2017 + Birkebeinerrennet   
    UGE 20 (INKLUSIV MINI LA MARMOTTE-LØB)
    4 træningspas logget og ca. 9 timer på cyklen. Jeg ville gerne have haft 1 pas- og 2 timer mere med i banken, men mine arbejdsuger er bare ikke altid lige behjælpelige.
    Tirsdag morgen var jeg til bike-fit og sent på eftermiddagen kunne jeg hente den nye ged. Fedt. Dog minus-cool at der fra tirsdag til fredag faldt mellem 8-12 mm nedbør hver dag.
    Mandag: 60 min rul Tirsdag: 70 min inklusiv AT/FTP: 3x5 min. ved 90-100% FTP med 2 min. pause mellem. intervaller + VO2max: 3x3 min. De første 20 sek. 120-150% FTP, resten af tiden 106-120% FTP. Pause 1,5 min. Onsdag: 35 min inklusiv 5 x 10 sek sprint-intervaller (morgentræning) (onsdag var 17. maj hvilket fylder meget for Norge) Torsdag: Følte mig decideret sløj. Ville egentlig gerne have haft 120 min på den nye cykel, men vejret og formen var bare ikke til det Lørdag: Landegrænse-løbet (MINI MARMOTTE): 176,6 km, 2.346 HM, 400 TSS!! Højre knæ er relativt ømt fra i går, så jeg tror det bliver en afslappende dag. Måske lidt core og så ud og se Tour de Norway, som kører igennem baghaven (næsten) De næste uger bliver utroligt svære at gennemføre rent træningsmæssigt og jeg tæller i min kalender op mod 15 rejsedage de næste 21 dage. På nogen af rejserne, er det muligt at tage med min cykel, men ellers bliver det at ramme et fitness-center eller påtage sig løbeskoene - og så bare hamrende igennem når jeg kort er hjemme.

    LANDEGRÆNSEN (CYKEL-LØB)
    176 km og 2.346 HM. Det skulle nok blive hårdt. Et mini La Marotte, der nok mere tilsvarer Liege - Bastogne - Liege. Med andre ord; godt kuperet. Løbet gik fra den norske grænse over mod Sverige og så tilbage igen. Ca 2/3 af løbet foregik i Sverige. 
    Da jeg ikke havde været heldig med vejret, skulle dette blive min første jomfru-tur på den nye cykel. Jeg ville gerne tjekke formen af, med at køre ud med de hurtige drenge og se hvor lang tid jeg kunne holde tempoet med dem. Dette gjorde jeg så, og fuck hvor var det tough.. Der var et par yderst fornemme herrer med, der bl.a. har kørt flot i det norske NM, så det holdt hårdt fra start. Men jeg sad med de første 40 min og med en gennemsnitsfart på ca. 45-50 km/t. Efter en stund var vi nede på en 20 mand totalt og efterfølgende blev grupperingen delt i to. Jeg sad i den bagerste gruppe og vi fik hurtigt tydelige problemer med at samarbejde. Jeg koblede fra med den konklusion, at jeg ikke ville have de store chancer for at gennemføre løbet, med det pace.
    Herefter lå jeg for mig selv for en 35 km penge. Det var egentlig meget fint. Så kunne jeg få testet cyklen en smule for mig selv. Man har tydeligt en følelse af, at det "én" pakke man har købt. Det hele spiller bare. På et tidspunkt ligger jeg på et fladt stykke i skoven med en lille brise i ryggen. Her skyder man nemt 50 km/t uden at skulle løfte pulsen det store. Fed følelse.
    Nå, efter godt en times tid rammer 6-7 ryttere mig bagfra. Jeg indgår i samarbejdet og relativt hurtigt bliver vi til 6 mand, hvor vi er 4 der samarbejder fornuftigt. De sidste 2 sidder konstant over og det begynder senere at irritere mig. Specielt den ene, da denne person ingen udfordringer har med at tage sine træk.
    Ved 110. km og ca. 1.600 HM i banken begynder det at sidde hårdt i kroppen. Fuldt fart fra start. Alene-kørsel og så det faktum, at man som 4. person skal være med til at slæbe en 6-mands-gruppe afsted. Jeg får vendt situationen med en anden cykelrytter, der fortæller mig, at han er ved at være helt kogt. Vi slår ud og begynder at samarbejde sammen med godt 70 km igen. Og det går faktisk rigtig fint. Stille og roligt henter vi en rytter ind her og der. Det holdt hårdt og de sidste 30 km måtte jeg virkelig presse mig selv, men i mål det kom jeg og til en 24. plads.
    Et helt igennem godkendt dag. En god træningstur med en fin pladsering. En god kollega kom igennem små 2 timer senere. Fandme imponerende at være i gang i så lang tid.

    I ALT:
    Tid: 5:42
    Km: 176,6
    HM: 2.346
    Kcal: 3.588
    Gns-puls: 158
    TSS: 400
    Vind: MASSER!

    BIKE-FIT:
    Bike-fit i tirsdags forløb rigtig fint. Cyklen blev på forkant stemt ind ift. min tidligere. Vi gik igennem det hele. Kroppens generelle figur + diverse øvelser. Det blev til en anelse mere agressiv position end tidligere og uden at det skulle komme i fare for Specialized's egne vurderinger. Nedenfor en video fra forretningens facebook-side, hvor de har lagt en lillle frekvens fra fittet op, som marketing.
     
     
  4. Like
    Svedbaronen reacted to Kermit in Got legs?   
    I morgen har jeg sidste arbejdsdag i 2 måneder, da jeg hopper på barsel. Det betyder at jeg i juni og juli måned skal tilbringe en masse tid med min lille søn og min dejlige kæreste. Dog skal der også være plads til træningen, og jeg har tænkt mig at gribe det lidt anderledes an. Normalt har jeg selv styret min træning - enten via klubbens træningsprogrammer eller efter lyst. Jeg har en ok forståelse for træning, og ved hvordan jeg skal køre de enkelte intervaller for at få det optimale ud af mig selv. Men det kan nogle gange også tage lidt kræfter at skulle designe sin egen træningsplan, specielt nu hvor jeg gerne skulle have fokus et andet sted. Jeg begyndte derfor at overveje om jeg skulle få knyttet en træner på, så jeg principielt kunne læne mig tilbage og bare sørge for at passe min træning. Som sagt så gjort, og i går stillede jeg et åbent spørgsmål på en FB side om hvem man skulle snakke med ift. trænere. Der kom virkelig mange forskellige svar, og ikke mindst prismæssigt var de meget svingende.
    Et af de mere interessante forslag kendte jeg allerede godt til, men havde lidt glemt igen. Alexander Bojsen herinde fra bliver nemlig trænet af den ene del af Power Perfection, som består af Magnus Bak Klaris og Rasmus Bøgh Wallin. To meget unge gutter, som dog kører cykelløb på højeste plan herhjemme. Jeg fik indledt en dialog, og efter at have vurderet de øvrige muligheder faldt valget på Power Perfection. Dels var de til at tale med rent økonomisk, og dels synes jeg det er interessant at få lidt input fra et par unge drenge der har hovederne skruet godt på. Her til morgen udfyldte jeg derfor deres lille opstartsskema, og jeg har netop snakket med Magnus med henblik på at komme igang.
    Jeg glæder mig i sagens natur som en lille dreng til at komme igang. Sidst jeg havde en træner på var tilbage i sommeren 2014, og det fungerede ret godt for mig. Det at jeg bare skulle kigge i kalenderen for at finde ud af hvad jeg skulle køre, gav et ekstra overskud, og når man har andre til at kigge med på ens præstationer, som er det som om at man kan træne i al slags vejr.
    Målene her for den resterende del af sæsonen er at få hævet min FTP, generelt få fart i stængerne, og komme lidt ned i vægt. Derudover skal der køres med om sejrene i C klassen efter sommerferien.
    For næste år er målet at jeg skal køre i top 5 på en enkeltstart i C klassen. Og der skal køres med om sejrene generelt, og evt. oprykning til B klassen.
    Nu må vi se hvad det ender med, men jeg er i hvert fald motiveret.
  5. Like
    Svedbaronen got a reaction from Kermit in Vejen mod en sub 7:30-tid i La Marmotte 2017 + Birkebeinerrennet   
    UGE 20 (INKLUSIV MINI LA MARMOTTE-LØB)
    4 træningspas logget og ca. 9 timer på cyklen. Jeg ville gerne have haft 1 pas- og 2 timer mere med i banken, men mine arbejdsuger er bare ikke altid lige behjælpelige.
    Tirsdag morgen var jeg til bike-fit og sent på eftermiddagen kunne jeg hente den nye ged. Fedt. Dog minus-cool at der fra tirsdag til fredag faldt mellem 8-12 mm nedbør hver dag.
    Mandag: 60 min rul Tirsdag: 70 min inklusiv AT/FTP: 3x5 min. ved 90-100% FTP med 2 min. pause mellem. intervaller + VO2max: 3x3 min. De første 20 sek. 120-150% FTP, resten af tiden 106-120% FTP. Pause 1,5 min. Onsdag: 35 min inklusiv 5 x 10 sek sprint-intervaller (morgentræning) (onsdag var 17. maj hvilket fylder meget for Norge) Torsdag: Følte mig decideret sløj. Ville egentlig gerne have haft 120 min på den nye cykel, men vejret og formen var bare ikke til det Lørdag: Landegrænse-løbet (MINI MARMOTTE): 176,6 km, 2.346 HM, 400 TSS!! Højre knæ er relativt ømt fra i går, så jeg tror det bliver en afslappende dag. Måske lidt core og så ud og se Tour de Norway, som kører igennem baghaven (næsten) De næste uger bliver utroligt svære at gennemføre rent træningsmæssigt og jeg tæller i min kalender op mod 15 rejsedage de næste 21 dage. På nogen af rejserne, er det muligt at tage med min cykel, men ellers bliver det at ramme et fitness-center eller påtage sig løbeskoene - og så bare hamrende igennem når jeg kort er hjemme.

    LANDEGRÆNSEN (CYKEL-LØB)
    176 km og 2.346 HM. Det skulle nok blive hårdt. Et mini La Marotte, der nok mere tilsvarer Liege - Bastogne - Liege. Med andre ord; godt kuperet. Løbet gik fra den norske grænse over mod Sverige og så tilbage igen. Ca 2/3 af løbet foregik i Sverige. 
    Da jeg ikke havde været heldig med vejret, skulle dette blive min første jomfru-tur på den nye cykel. Jeg ville gerne tjekke formen af, med at køre ud med de hurtige drenge og se hvor lang tid jeg kunne holde tempoet med dem. Dette gjorde jeg så, og fuck hvor var det tough.. Der var et par yderst fornemme herrer med, der bl.a. har kørt flot i det norske NM, så det holdt hårdt fra start. Men jeg sad med de første 40 min og med en gennemsnitsfart på ca. 45-50 km/t. Efter en stund var vi nede på en 20 mand totalt og efterfølgende blev grupperingen delt i to. Jeg sad i den bagerste gruppe og vi fik hurtigt tydelige problemer med at samarbejde. Jeg koblede fra med den konklusion, at jeg ikke ville have de store chancer for at gennemføre løbet, med det pace.
    Herefter lå jeg for mig selv for en 35 km penge. Det var egentlig meget fint. Så kunne jeg få testet cyklen en smule for mig selv. Man har tydeligt en følelse af, at det "én" pakke man har købt. Det hele spiller bare. På et tidspunkt ligger jeg på et fladt stykke i skoven med en lille brise i ryggen. Her skyder man nemt 50 km/t uden at skulle løfte pulsen det store. Fed følelse.
    Nå, efter godt en times tid rammer 6-7 ryttere mig bagfra. Jeg indgår i samarbejdet og relativt hurtigt bliver vi til 6 mand, hvor vi er 4 der samarbejder fornuftigt. De sidste 2 sidder konstant over og det begynder senere at irritere mig. Specielt den ene, da denne person ingen udfordringer har med at tage sine træk.
    Ved 110. km og ca. 1.600 HM i banken begynder det at sidde hårdt i kroppen. Fuldt fart fra start. Alene-kørsel og så det faktum, at man som 4. person skal være med til at slæbe en 6-mands-gruppe afsted. Jeg får vendt situationen med en anden cykelrytter, der fortæller mig, at han er ved at være helt kogt. Vi slår ud og begynder at samarbejde sammen med godt 70 km igen. Og det går faktisk rigtig fint. Stille og roligt henter vi en rytter ind her og der. Det holdt hårdt og de sidste 30 km måtte jeg virkelig presse mig selv, men i mål det kom jeg og til en 24. plads.
    Et helt igennem godkendt dag. En god træningstur med en fin pladsering. En god kollega kom igennem små 2 timer senere. Fandme imponerende at være i gang i så lang tid.

    I ALT:
    Tid: 5:42
    Km: 176,6
    HM: 2.346
    Kcal: 3.588
    Gns-puls: 158
    TSS: 400
    Vind: MASSER!

    BIKE-FIT:
    Bike-fit i tirsdags forløb rigtig fint. Cyklen blev på forkant stemt ind ift. min tidligere. Vi gik igennem det hele. Kroppens generelle figur + diverse øvelser. Det blev til en anelse mere agressiv position end tidligere og uden at det skulle komme i fare for Specialized's egne vurderinger. Nedenfor en video fra forretningens facebook-side, hvor de har lagt en lillle frekvens fra fittet op, som marketing.
     
     
  6. Like
    Svedbaronen got a reaction from Henrik S. in Vejen mod en sub 7:30-tid i La Marmotte 2017 + Birkebeinerrennet   
    UGE 20 (INKLUSIV MINI LA MARMOTTE-LØB)
    4 træningspas logget og ca. 9 timer på cyklen. Jeg ville gerne have haft 1 pas- og 2 timer mere med i banken, men mine arbejdsuger er bare ikke altid lige behjælpelige.
    Tirsdag morgen var jeg til bike-fit og sent på eftermiddagen kunne jeg hente den nye ged. Fedt. Dog minus-cool at der fra tirsdag til fredag faldt mellem 8-12 mm nedbør hver dag.
    Mandag: 60 min rul Tirsdag: 70 min inklusiv AT/FTP: 3x5 min. ved 90-100% FTP med 2 min. pause mellem. intervaller + VO2max: 3x3 min. De første 20 sek. 120-150% FTP, resten af tiden 106-120% FTP. Pause 1,5 min. Onsdag: 35 min inklusiv 5 x 10 sek sprint-intervaller (morgentræning) (onsdag var 17. maj hvilket fylder meget for Norge) Torsdag: Følte mig decideret sløj. Ville egentlig gerne have haft 120 min på den nye cykel, men vejret og formen var bare ikke til det Lørdag: Landegrænse-løbet (MINI MARMOTTE): 176,6 km, 2.346 HM, 400 TSS!! Højre knæ er relativt ømt fra i går, så jeg tror det bliver en afslappende dag. Måske lidt core og så ud og se Tour de Norway, som kører igennem baghaven (næsten) De næste uger bliver utroligt svære at gennemføre rent træningsmæssigt og jeg tæller i min kalender op mod 15 rejsedage de næste 21 dage. På nogen af rejserne, er det muligt at tage med min cykel, men ellers bliver det at ramme et fitness-center eller påtage sig løbeskoene - og så bare hamrende igennem når jeg kort er hjemme.

    LANDEGRÆNSEN (CYKEL-LØB)
    176 km og 2.346 HM. Det skulle nok blive hårdt. Et mini La Marotte, der nok mere tilsvarer Liege - Bastogne - Liege. Med andre ord; godt kuperet. Løbet gik fra den norske grænse over mod Sverige og så tilbage igen. Ca 2/3 af løbet foregik i Sverige. 
    Da jeg ikke havde været heldig med vejret, skulle dette blive min første jomfru-tur på den nye cykel. Jeg ville gerne tjekke formen af, med at køre ud med de hurtige drenge og se hvor lang tid jeg kunne holde tempoet med dem. Dette gjorde jeg så, og fuck hvor var det tough.. Der var et par yderst fornemme herrer med, der bl.a. har kørt flot i det norske NM, så det holdt hårdt fra start. Men jeg sad med de første 40 min og med en gennemsnitsfart på ca. 45-50 km/t. Efter en stund var vi nede på en 20 mand totalt og efterfølgende blev grupperingen delt i to. Jeg sad i den bagerste gruppe og vi fik hurtigt tydelige problemer med at samarbejde. Jeg koblede fra med den konklusion, at jeg ikke ville have de store chancer for at gennemføre løbet, med det pace.
    Herefter lå jeg for mig selv for en 35 km penge. Det var egentlig meget fint. Så kunne jeg få testet cyklen en smule for mig selv. Man har tydeligt en følelse af, at det "én" pakke man har købt. Det hele spiller bare. På et tidspunkt ligger jeg på et fladt stykke i skoven med en lille brise i ryggen. Her skyder man nemt 50 km/t uden at skulle løfte pulsen det store. Fed følelse.
    Nå, efter godt en times tid rammer 6-7 ryttere mig bagfra. Jeg indgår i samarbejdet og relativt hurtigt bliver vi til 6 mand, hvor vi er 4 der samarbejder fornuftigt. De sidste 2 sidder konstant over og det begynder senere at irritere mig. Specielt den ene, da denne person ingen udfordringer har med at tage sine træk.
    Ved 110. km og ca. 1.600 HM i banken begynder det at sidde hårdt i kroppen. Fuldt fart fra start. Alene-kørsel og så det faktum, at man som 4. person skal være med til at slæbe en 6-mands-gruppe afsted. Jeg får vendt situationen med en anden cykelrytter, der fortæller mig, at han er ved at være helt kogt. Vi slår ud og begynder at samarbejde sammen med godt 70 km igen. Og det går faktisk rigtig fint. Stille og roligt henter vi en rytter ind her og der. Det holdt hårdt og de sidste 30 km måtte jeg virkelig presse mig selv, men i mål det kom jeg og til en 24. plads.
    Et helt igennem godkendt dag. En god træningstur med en fin pladsering. En god kollega kom igennem små 2 timer senere. Fandme imponerende at være i gang i så lang tid.

    I ALT:
    Tid: 5:42
    Km: 176,6
    HM: 2.346
    Kcal: 3.588
    Gns-puls: 158
    TSS: 400
    Vind: MASSER!

    BIKE-FIT:
    Bike-fit i tirsdags forløb rigtig fint. Cyklen blev på forkant stemt ind ift. min tidligere. Vi gik igennem det hele. Kroppens generelle figur + diverse øvelser. Det blev til en anelse mere agressiv position end tidligere og uden at det skulle komme i fare for Specialized's egne vurderinger. Nedenfor en video fra forretningens facebook-side, hvor de har lagt en lillle frekvens fra fittet op, som marketing.
     
     
  7. Like
    Svedbaronen got a reaction from Bjergtrold in Vejen mod en sub 7:30-tid i La Marmotte 2017 + Birkebeinerrennet   
    Thanks!!!1! - jeg skal forsøge. Der har virkelig været run på med tanke på job, men vil forsøge at logge - som tidligere lovet - en gang om ugen
  8. Like
    Svedbaronen got a reaction from AlexanderBojsen in Vejen mod en sub 7:30-tid i La Marmotte 2017 + Birkebeinerrennet   
    HEJ! JEG PLEJER VIST NOK AT LOGGE PÅ MOL..   
     
    Der er gået alt for længe siden jeg sidst har logget her på MOL. Jeg har læst i andres logs, men har ikke selv haft tiden til min egen. Det har jeg nu heller ikke akkurat lige nu, men der er alt andet lige, sket en masse, som er værd at logge om. Here goes;
     
    ·         JEG HAR KØBT NY CYKEL
     
    ·         MALLORCA GIK OVER AL FORVENTNING
     
    ·         TRÆNINGEN HAR KØRT GODT OG FORMEN ER YDERST FORNUFTIG
     
    ·         VÆGTEN ER VIRKELIG LAV à CA 71 KG (har ikke vejet så lidt siden jeg var måske 14-15 år) 

    NY CYKEL:
    Yes, depositum er betalt og tirsdag er der bike-fit og senere på dagen kan jeg hente cyklen. Jeg har bestilt en VENGE ViAS. Hvad er der sket? Well, i lørdags var jeg i Göteborg for at køre Göteborg Giro. Et løb hvor jeg stod i super skarp form. Vejret var fantastisk og ja, jeg var bare super gearet for at komme ud. Og så sker der bare det, der ikke må ske. I elevatoren på hotellet møder jeg en svensker som også skal køre løbet. Vi småsnakker og han følger mig på cyklen mod start (vi bor ca. 1 km derfra). Efter 300 meter fra hotellet drejer vi ud på en større allé i centrum af Gøteborg. Stille og rolig. Jeg vælger at køre i højre side af vejen da der i midten ligger tog-spor. Svenskeren vælger at køre imellem dem. Jeg tænker ikke det store over det. Han kører i klub så han har vel styring med dette. Det har han så ikke. Han kører direkte ned i sporet, crasher hårdt og hans overkrop rammer ind i mit baghjul, hvorefter hans baghoved rammer asfalten. Damn. Der sker absolut intet med mig. Jeg får stoppet op og har primært fokus på ham. Er han OK og hvad fanden skete der egentlig!?
    Han er tydeligt bevæget over situationen. Hans hjelm er knust i bagerste del og han er overrasket over hændelsen. Efter en stund får vi tilset cyklerne. Svenskerens virker ikke til at være udsat og jeg har ikke en forventning om at min fejler noget. Men det gør den så. Hele baghjulet er slå skævt med et afvig på ca 1,5 cm og kan ikke køre rundt. Ikke godt. Hmm. Hurtige råd er dyre, men jeg træffer den beslutning, at svenskeren får min hjelm. Jeg kan jo alligevel ikke køre og mindst en af os, kan få en god oplevelse med hjem fra Göteborg. Han bliver endnu mere bevæget over situationen – nu er mit løb så også ødelagt. Fair nok, jeg er OK med det situationen og grundlæggende bare glad for at der ikke er personskade.
     
    Vi får senere vekslet kontaktdetaljer, og det viser sig, at han er en super cool fyr. Men stadig, er det en helt nedern oplevelse. Anyways, tirsdag rammer jeg Specialized-butikken i Oslo for gennemgang. Kort og godt; hjulet er færdig. Enten nyt eller bygges op fra bunden. Og det vides ikke om andet på cyklen har taget skade af trykket. Lort. Specielt fordi jeg ikke har tid til dette i forhold til sæsonen. Det vil komme til at tage tid.

    Hmm, jeg kigger lidt rundt i butikken og ser at de stadigvæk har et tilbud aktuelt for en Venge ViAS størrelse 54; Roval CL64 mm, mekanisk Dura Ace. All black. Pris: DKK 38.500. Det er stærk pris! Jeg er ikke så pro det her all-black, stuff, men det er et bedre alternativ til mange andre farvevalg, og grundlæggende er jeg helt off med alt for mange logo-udtryk. Her er der minimal mængde af dette. Dernæst, kan jeg altid overveje et paint-job, men det bliver på den anden side af sæsonen.
    Dernæst skifter vi de keramiske lejer fra mine CLX-hjul og bytter disse rundt, således de nye hjul bliver top-klasse!

    Jeg har i dag betalt depositum og så er der bike-fit på tirsdag. Skulle det vise sig, at cyklen ikke passer (hvilket jeg er sikker på at den gør) ja så tager butikken den tilbage og jeg får returneret depositum. Dog er jeg opmærksom på antallet af levers over head-tube. Netop denne cykel går nemt fra ”mean look” til ”complete retard” hvis antallet/højden af levers er over et par cm. Overstiger dette et acceptabelt niveau, ja så må jeg trække mig. Vi får at se.
     
     
    MALLORCA:
    Gik over al forventning. 7 dage i Deia og 6 dage i Port de Soller. Hver og en, helt fantastisk. Det blev til cykling alle dage, dog nogen roligere end andre. Det blev i til i alt; 35 timer i sadlen, +15.000 HM, 764 KM og ca. 1.800 TSS. Det skulle efter lidt kalkulationer vise sig at være langt mere end hvad jeg tidligere har kørt dernede.
    Vi var heldige med vejret og formen var overraskende god. Jeg var måske ikke helt så hurtig som jeg var i 2015, men der er ikke lang vej igen. Dernæst lagde jeg i år et andet fokus end tidligere. Mere fokus længere intervaller end en masse små og mellem-store max-puls stigninger.
     
     
    TRÆNING + VÆGT:
    Har kørt fornuftig siden sidste logging (hvilket er længe siden). Dette ses også på mine watt-tal på min stationære cykel hvor jeg ligger godt til. Der er selvsagt vej endnu, men det går den rigtige vej. Om en kort stund, får jeg kørt en 5 min-test for at se udviklingen på denne. Det har ca. 1 uge efter Mallorca været 2 relativt rolige uger, hvilket var 3 dage længere end forventet pga. det mit baghjulet), men ellers kører træningen.
    Vægten er nede røre 71 KG hvilket er lidt sygt. Specielt fordi jeg ikke går rundt og tænker i de tanker, som jeg tidligere har gjort. Men det ses ret så tydeligt, at jeg er ved at være langt nede.  


  9. Like
    Svedbaronen got a reaction from Henrik S. in Vejen mod en sub 7:30-tid i La Marmotte 2017 + Birkebeinerrennet   
    HEJ! JEG PLEJER VIST NOK AT LOGGE PÅ MOL..   
     
    Der er gået alt for længe siden jeg sidst har logget her på MOL. Jeg har læst i andres logs, men har ikke selv haft tiden til min egen. Det har jeg nu heller ikke akkurat lige nu, men der er alt andet lige, sket en masse, som er værd at logge om. Here goes;
     
    ·         JEG HAR KØBT NY CYKEL
     
    ·         MALLORCA GIK OVER AL FORVENTNING
     
    ·         TRÆNINGEN HAR KØRT GODT OG FORMEN ER YDERST FORNUFTIG
     
    ·         VÆGTEN ER VIRKELIG LAV à CA 71 KG (har ikke vejet så lidt siden jeg var måske 14-15 år) 

    NY CYKEL:
    Yes, depositum er betalt og tirsdag er der bike-fit og senere på dagen kan jeg hente cyklen. Jeg har bestilt en VENGE ViAS. Hvad er der sket? Well, i lørdags var jeg i Göteborg for at køre Göteborg Giro. Et løb hvor jeg stod i super skarp form. Vejret var fantastisk og ja, jeg var bare super gearet for at komme ud. Og så sker der bare det, der ikke må ske. I elevatoren på hotellet møder jeg en svensker som også skal køre løbet. Vi småsnakker og han følger mig på cyklen mod start (vi bor ca. 1 km derfra). Efter 300 meter fra hotellet drejer vi ud på en større allé i centrum af Gøteborg. Stille og rolig. Jeg vælger at køre i højre side af vejen da der i midten ligger tog-spor. Svenskeren vælger at køre imellem dem. Jeg tænker ikke det store over det. Han kører i klub så han har vel styring med dette. Det har han så ikke. Han kører direkte ned i sporet, crasher hårdt og hans overkrop rammer ind i mit baghjul, hvorefter hans baghoved rammer asfalten. Damn. Der sker absolut intet med mig. Jeg får stoppet op og har primært fokus på ham. Er han OK og hvad fanden skete der egentlig!?
    Han er tydeligt bevæget over situationen. Hans hjelm er knust i bagerste del og han er overrasket over hændelsen. Efter en stund får vi tilset cyklerne. Svenskerens virker ikke til at være udsat og jeg har ikke en forventning om at min fejler noget. Men det gør den så. Hele baghjulet er slå skævt med et afvig på ca 1,5 cm og kan ikke køre rundt. Ikke godt. Hmm. Hurtige råd er dyre, men jeg træffer den beslutning, at svenskeren får min hjelm. Jeg kan jo alligevel ikke køre og mindst en af os, kan få en god oplevelse med hjem fra Göteborg. Han bliver endnu mere bevæget over situationen – nu er mit løb så også ødelagt. Fair nok, jeg er OK med det situationen og grundlæggende bare glad for at der ikke er personskade.
     
    Vi får senere vekslet kontaktdetaljer, og det viser sig, at han er en super cool fyr. Men stadig, er det en helt nedern oplevelse. Anyways, tirsdag rammer jeg Specialized-butikken i Oslo for gennemgang. Kort og godt; hjulet er færdig. Enten nyt eller bygges op fra bunden. Og det vides ikke om andet på cyklen har taget skade af trykket. Lort. Specielt fordi jeg ikke har tid til dette i forhold til sæsonen. Det vil komme til at tage tid.

    Hmm, jeg kigger lidt rundt i butikken og ser at de stadigvæk har et tilbud aktuelt for en Venge ViAS størrelse 54; Roval CL64 mm, mekanisk Dura Ace. All black. Pris: DKK 38.500. Det er stærk pris! Jeg er ikke så pro det her all-black, stuff, men det er et bedre alternativ til mange andre farvevalg, og grundlæggende er jeg helt off med alt for mange logo-udtryk. Her er der minimal mængde af dette. Dernæst, kan jeg altid overveje et paint-job, men det bliver på den anden side af sæsonen.
    Dernæst skifter vi de keramiske lejer fra mine CLX-hjul og bytter disse rundt, således de nye hjul bliver top-klasse!

    Jeg har i dag betalt depositum og så er der bike-fit på tirsdag. Skulle det vise sig, at cyklen ikke passer (hvilket jeg er sikker på at den gør) ja så tager butikken den tilbage og jeg får returneret depositum. Dog er jeg opmærksom på antallet af levers over head-tube. Netop denne cykel går nemt fra ”mean look” til ”complete retard” hvis antallet/højden af levers er over et par cm. Overstiger dette et acceptabelt niveau, ja så må jeg trække mig. Vi får at se.
     
     
    MALLORCA:
    Gik over al forventning. 7 dage i Deia og 6 dage i Port de Soller. Hver og en, helt fantastisk. Det blev til cykling alle dage, dog nogen roligere end andre. Det blev i til i alt; 35 timer i sadlen, +15.000 HM, 764 KM og ca. 1.800 TSS. Det skulle efter lidt kalkulationer vise sig at være langt mere end hvad jeg tidligere har kørt dernede.
    Vi var heldige med vejret og formen var overraskende god. Jeg var måske ikke helt så hurtig som jeg var i 2015, men der er ikke lang vej igen. Dernæst lagde jeg i år et andet fokus end tidligere. Mere fokus længere intervaller end en masse små og mellem-store max-puls stigninger.
     
     
    TRÆNING + VÆGT:
    Har kørt fornuftig siden sidste logging (hvilket er længe siden). Dette ses også på mine watt-tal på min stationære cykel hvor jeg ligger godt til. Der er selvsagt vej endnu, men det går den rigtige vej. Om en kort stund, får jeg kørt en 5 min-test for at se udviklingen på denne. Det har ca. 1 uge efter Mallorca været 2 relativt rolige uger, hvilket var 3 dage længere end forventet pga. det mit baghjulet), men ellers kører træningen.
    Vægten er nede røre 71 KG hvilket er lidt sygt. Specielt fordi jeg ikke går rundt og tænker i de tanker, som jeg tidligere har gjort. Men det ses ret så tydeligt, at jeg er ved at være langt nede.  


  10. Like
    Svedbaronen got a reaction from Gregers TF in Vejen mod en sub 7:30-tid i La Marmotte 2017 + Birkebeinerrennet   
    HEJ! JEG PLEJER VIST NOK AT LOGGE PÅ MOL..   
     
    Der er gået alt for længe siden jeg sidst har logget her på MOL. Jeg har læst i andres logs, men har ikke selv haft tiden til min egen. Det har jeg nu heller ikke akkurat lige nu, men der er alt andet lige, sket en masse, som er værd at logge om. Here goes;
     
    ·         JEG HAR KØBT NY CYKEL
     
    ·         MALLORCA GIK OVER AL FORVENTNING
     
    ·         TRÆNINGEN HAR KØRT GODT OG FORMEN ER YDERST FORNUFTIG
     
    ·         VÆGTEN ER VIRKELIG LAV à CA 71 KG (har ikke vejet så lidt siden jeg var måske 14-15 år) 

    NY CYKEL:
    Yes, depositum er betalt og tirsdag er der bike-fit og senere på dagen kan jeg hente cyklen. Jeg har bestilt en VENGE ViAS. Hvad er der sket? Well, i lørdags var jeg i Göteborg for at køre Göteborg Giro. Et løb hvor jeg stod i super skarp form. Vejret var fantastisk og ja, jeg var bare super gearet for at komme ud. Og så sker der bare det, der ikke må ske. I elevatoren på hotellet møder jeg en svensker som også skal køre løbet. Vi småsnakker og han følger mig på cyklen mod start (vi bor ca. 1 km derfra). Efter 300 meter fra hotellet drejer vi ud på en større allé i centrum af Gøteborg. Stille og rolig. Jeg vælger at køre i højre side af vejen da der i midten ligger tog-spor. Svenskeren vælger at køre imellem dem. Jeg tænker ikke det store over det. Han kører i klub så han har vel styring med dette. Det har han så ikke. Han kører direkte ned i sporet, crasher hårdt og hans overkrop rammer ind i mit baghjul, hvorefter hans baghoved rammer asfalten. Damn. Der sker absolut intet med mig. Jeg får stoppet op og har primært fokus på ham. Er han OK og hvad fanden skete der egentlig!?
    Han er tydeligt bevæget over situationen. Hans hjelm er knust i bagerste del og han er overrasket over hændelsen. Efter en stund får vi tilset cyklerne. Svenskerens virker ikke til at være udsat og jeg har ikke en forventning om at min fejler noget. Men det gør den så. Hele baghjulet er slå skævt med et afvig på ca 1,5 cm og kan ikke køre rundt. Ikke godt. Hmm. Hurtige råd er dyre, men jeg træffer den beslutning, at svenskeren får min hjelm. Jeg kan jo alligevel ikke køre og mindst en af os, kan få en god oplevelse med hjem fra Göteborg. Han bliver endnu mere bevæget over situationen – nu er mit løb så også ødelagt. Fair nok, jeg er OK med det situationen og grundlæggende bare glad for at der ikke er personskade.
     
    Vi får senere vekslet kontaktdetaljer, og det viser sig, at han er en super cool fyr. Men stadig, er det en helt nedern oplevelse. Anyways, tirsdag rammer jeg Specialized-butikken i Oslo for gennemgang. Kort og godt; hjulet er færdig. Enten nyt eller bygges op fra bunden. Og det vides ikke om andet på cyklen har taget skade af trykket. Lort. Specielt fordi jeg ikke har tid til dette i forhold til sæsonen. Det vil komme til at tage tid.

    Hmm, jeg kigger lidt rundt i butikken og ser at de stadigvæk har et tilbud aktuelt for en Venge ViAS størrelse 54; Roval CL64 mm, mekanisk Dura Ace. All black. Pris: DKK 38.500. Det er stærk pris! Jeg er ikke så pro det her all-black, stuff, men det er et bedre alternativ til mange andre farvevalg, og grundlæggende er jeg helt off med alt for mange logo-udtryk. Her er der minimal mængde af dette. Dernæst, kan jeg altid overveje et paint-job, men det bliver på den anden side af sæsonen.
    Dernæst skifter vi de keramiske lejer fra mine CLX-hjul og bytter disse rundt, således de nye hjul bliver top-klasse!

    Jeg har i dag betalt depositum og så er der bike-fit på tirsdag. Skulle det vise sig, at cyklen ikke passer (hvilket jeg er sikker på at den gør) ja så tager butikken den tilbage og jeg får returneret depositum. Dog er jeg opmærksom på antallet af levers over head-tube. Netop denne cykel går nemt fra ”mean look” til ”complete retard” hvis antallet/højden af levers er over et par cm. Overstiger dette et acceptabelt niveau, ja så må jeg trække mig. Vi får at se.
     
     
    MALLORCA:
    Gik over al forventning. 7 dage i Deia og 6 dage i Port de Soller. Hver og en, helt fantastisk. Det blev til cykling alle dage, dog nogen roligere end andre. Det blev i til i alt; 35 timer i sadlen, +15.000 HM, 764 KM og ca. 1.800 TSS. Det skulle efter lidt kalkulationer vise sig at være langt mere end hvad jeg tidligere har kørt dernede.
    Vi var heldige med vejret og formen var overraskende god. Jeg var måske ikke helt så hurtig som jeg var i 2015, men der er ikke lang vej igen. Dernæst lagde jeg i år et andet fokus end tidligere. Mere fokus længere intervaller end en masse små og mellem-store max-puls stigninger.
     
     
    TRÆNING + VÆGT:
    Har kørt fornuftig siden sidste logging (hvilket er længe siden). Dette ses også på mine watt-tal på min stationære cykel hvor jeg ligger godt til. Der er selvsagt vej endnu, men det går den rigtige vej. Om en kort stund, får jeg kørt en 5 min-test for at se udviklingen på denne. Det har ca. 1 uge efter Mallorca været 2 relativt rolige uger, hvilket var 3 dage længere end forventet pga. det mit baghjulet), men ellers kører træningen.
    Vægten er nede røre 71 KG hvilket er lidt sygt. Specielt fordi jeg ikke går rundt og tænker i de tanker, som jeg tidligere har gjort. Men det ses ret så tydeligt, at jeg er ved at være langt nede.  


  11. Like
    Svedbaronen reacted to AlexanderBojsen in Vejen mod elite cykling   
    Så fik jeg kørt mine første tre UCI-løb.
    Læs om min oplevelse med dem: http://landevejscykling.dk/uci-loebene-himmerland-rundt-gp-viborg-og-rent-liv-skive-loebet/
  12. Like
    Svedbaronen got a reaction from AlexanderBojsen in Vejen mod elite cykling   
    SÅDAN, ALEXANDER!!!! Så fedt!!!! Stort tillykke!
  13. Like
    Svedbaronen reacted to AlexanderBojsen in Vejen mod elite cykling   
    Det var en hård, våd og kold omgang denne søndag og mandag, hvor der var cykelløb i Hjørring og Aalborg. Resultatmæssigt blev det desværre ikke til det helt store for mig. 
    Det har jeg skrevet nærmere om på:
    http://landevejscykling.dk/loebsrapport-fra-cykelloeb-i-hjoerring-og-aalborg/
  14. Like
    Svedbaronen got a reaction from kahlua-kalv in Vejen mod en sub 7:30-tid i La Marmotte 2017 + Birkebeinerrennet   
    28/03-2017 // UPDATE

    Der har ikke været den store opdatering her på loggen de seneste 9 uger. Men der er fortsat blevet trænet og Birkenbeinerrennet blev gennemført. Here goes;
    Januar måned gik godt med træningen. Spinning, langrend og styrke. I alt lå jeg vel på en 6-10 timers træning i ugen  Februar måned var lidt af en afkøler. I de tre første uger af måneden var der et sygeligt arbejdspres og her blev træningen desværre reduseret meget Mars måned har været rigtig god. Primært fokus på langrend og spinning/cykling og jeg har ligget på mellem 7-14 timers aktive uger
    BIRKENBEINERRENNET // 18/3
    Første del-mål af denne log blev sikret den 18/3. 54 km langrend inklusiv 1.200 højdemetre (hvilket er fucking meget på langrend). Forholdende for selve løbsdagen var perfekte. Solskin, 1-3 minus-grader, ikke den store modvind fra Rena til Lillehammer (der er typisk ret meget på denne rute) og nye smørefrie ski + nye og længere stave.
    Jeg skulle starte i startegruppe 14 ud af 16 grupper. Det skulle vise sig at være noget decideret lort. Sporene var fuldstændig smaret op- og nedover fjellet (der var små 6.500 løbere før mig). Det gjorde løbet endnu hårdere for en ikke teknisk stærk løber.
    Jeg kom igennem på 5 timer og vist nok 34 minutter. Det var en time længere end hvad jeg havde håbet på, men omvendt ville jeg bare gennemføre med en god oplevelse i bagagen. Og det fik jeg. Jeg er sikker på at med mere teknisk træning og en tidligere startsgruppe, ja så barberer man hurtigt mange minutter af.

    Det positive fra løbet er: jeg gennemførte. Jeg havde en god oplevelse. Jeg var ikke totalt presset på det aerobiske system, men mere bare træt af at stave store dele af 54 km. Selvsagt var den 5. time relativt hård, men så var det heller ikke værre. Jeg gennemførte med 1 års træning. Første gang jeg stod på et par langrendsski var i 2016 og turen med Birken var min 20. gang på et par langrendsski. Den længste tur jeg havde gået før Birken var 30 km, så det var noget af en omgang.


    MIN CYKEL
    At sende en cykel til Italien fra Norge har vist sig at være lidt af et kedeligt kapitel der endte op med ingenting andet end blev at kaste penge ud af vinduet - i hvert fald for dette år. Jeg krydsede desværre af forkert i udfortoldningns-processen. Dette resulterede i at min ramme stod 2 måneder uberørt hos fortolderen i Italien. Og uden at jeg fik nogen resultater ud af det  Fucking Norge. Til sidst fik jeg den endelig releaset og sendt tilbage til Norge. Men det er nu så tæt på sæsonen at jeg ikke overskuer at sende den derned igen og gamble med at have den tilbage i nærliggende fremtid.
    I stedet har jeg fået Specialized i Oslo til at samle den, herunder gennemgå den for justeringer. Jeg fik den samlet i sidste uge og modtog den i går. Ny gearkabling, ny kæde, opstrammede hjul og reduktion af styrhøjde på 8 mm. I tillæg fik jeg købt nye dæk så vi er klar til Mallorca. Jeg fik i tillæg testet den på årets første tur i går. 750 højdemetre i og omkring Oslo på en 2 timers tur.
    Så i 2017 kører jeg på samme ramme og så må vi se hvad der sker til næste år


    VÆGT
    Vægten er fortsat nedadgående. Jeg er så småt begyndt at skifte frugt ud med grøntsager og jeg ligger nu mellem 73,5-74,0 kg. Jeg er på rigtig vej og håber at jeg fortsat går rolig nedover.


    MALLORCA
    ..kommer inden længe. Onsdag næste uge er der afrejse og med 13 dages ophold. Jeg mangler fortsat at finde et sted at bo, men det kommer inden de næste par dage. Jeg glæder mig super meget og det bliver fedt at få kørt rigtig stigninger i et godt vejr.


    ELLERS..
    Er motivationen høj Formen er relativt god. Jeg tror det kræver lidt omstilling fra primært langrend til cykling men det aerobiske system fejler ikke noget Har haft lidt for lidt styrketræningen over vinteren, men det gør mig ikke noget Jeg har fået investeret i en den cykelbeklædning fra hhv. VOID og laPASSIONE (Italiensk) og det spiller sgu max Jeg har tilmeldt mig et enkelt forårsløb i Gøteborg indtil videre og flere løb skal gerne på kalenderen Og så ønsker jeg fortsat at få mig tilmeldt som licensrytter her i Norge - men nu skal vi lige i gang med cyklen heroppe i Nord 
  15. Like
    Svedbaronen reacted to Gregers TF in Langt pokker i MOL   
    Tak for inputs. Ved ikke om det er en paragraf i Murphys lov men jeg fik en tjeneste-post i går. 
    4/9 er sidste dag på fjern & regional, inden jeg skal på tvangsferie (søgte ikke noget og på fjern skal man åbenbart holde sommerferie). Derefter en kortere omskoling tilbage til S-tog  Med til aftalen er at jeg skal møde op til 3 introaftener for lokoførere der søger fra S-tog til fjern og "skræmme" dem så de overvejer en ekstra gang.
    Jeg skal godt nok gennem sommeren men nu er der en afklaring og det var den afklaring jeg ønskede mig. Håber jeg så stille og roligt igen bliver mig selv igen..... Humøret er i hvert fald i klar bedring allerede nu.
    Den første tid tilbage på S-tog vil jeg køre i reserven og få alt det folk søger ferie, fridage og lægger sig syge på. Men da man søger turnus hver december er det kun et par måneder. Hvis jeg ikke bliver trukket i anciennitet i "handlen for at vende tilbage", og det tror jeg ikke jeg gør, så har jeg ok muligheder. Det eneste jeg nok ikke er gammel nok til, er at køre fast morgen men bare igen at kunne se mere end 5 døgn frem i tiden, bliver dejligt. 
     
    Btw en fantastisk dag på cykelbanen med lille fremmøde og fri leg den sidste time. Masser af antrit og spurter. Lårene er trådt totalt i smadder. Fik snakket en sprinttræner om sommer-styrketræning og det jeg har gang i er slet ikke så tosset.
  16. Like
    Svedbaronen reacted to AlexanderBojsen in Vejen mod elite cykling   
    Fik sgu lidt køretur, begge dage. For dårlig placering i feltet og manglende løbsfart i benene. Men nu er der en ny dag på søndag, hvor feltet kun bliver halvt så stort, og hvor der måske er lidt bedre ben.
    Kort skriv om løbene fra weekenden her: http://landevejscykling.dk/cykelloeb-i-slagelse-og-greve-2017/
  17. Like
    Svedbaronen reacted to Kermit in Got legs?   
    Fredag var jeg et smut inde hos AH cykler og lige få lavet en hurtig justering. Vejret var for lækkert, så det foregik i korte rør, men for hulen hvor er jeg bare ikke fan af at cykle i København. Folk kommer jo fra alle retninger, mod kørselsretningen, fra sideveje, med mobiltelefoner, børn og andet godt.
    Lørdag havde jeg planlagt en 150 km tur, som jeg drog afsted på ved 9 tiden. Turen gik op til Farum, derfra igennem Lillerød, og videre op til Hammersholt, ud til Nr. Herlev, Gørløse, Strø, Ølsted og så op mod Frederiksværk. Generelt Sjælsø Rundt ruten. Ved Frederiksværk gik turen så ind mod Helsinge, og videre til Esrum, hvor jeg så afveg ruten og kørte op til Dronningmølle, og af Strandvejen ind mod Helsingør. Her fik den så den klassiske omvej ud mod Gurre, og så ud på Strandvejen ved Humlebæk og af Strandvejen hjem. Ikke en eneste gang lå jeg på hjul af nogen, og det var generelt småt med ryttere der blev hentet, så jeg fik det hele helt for mig selv.
    I alt endte jeg på 150 km med 31,6 km/t i snit, og et watt gennemsnit på 211.
  18. Like
    Svedbaronen got a reaction from Kermit in Vejen mod en sub 7:30-tid i La Marmotte 2017 + Birkebeinerrennet   
    27+29-03-2017 // UD OG TRÆDE
    Cyklen blev jo hentet i mandags - efter 2 måneder ophold i en papkasse i Italien - og da vejret de seneste dage i Oslo har været helt forrygende, skulle rammen jo luftes. Det giver i tillæg god mening når nu Mallorca står og banker på dørene. Man mærker hurtigt hvor meget man har mistet "touchet" ift. at sidde på en cykel og skære diverse sving i en nedkørsel.

    Mandag den 27/3:
    Efter arbejde fik cyklen sin første tur. Først ind til centrum og så startede opkørslen mod toppen af Holmenkollen. En flot stigning med ca. 450 hm fordelt på 7-8 km. Jo længere des hårdere. Fedt at der reelt er små bjerge centralt i Oslo. Fra toppen af Holmenkollen vende jeg cyklen rundt og kørte ned. Derfra mod Grefsenkollen hvilket er Oslo anden bedre stigning. Mit tidsbudget kunne ikke overkomme en tur helt til tops, så sådan ca. halvvejs måtte jeg vende om og cykle hjemover hvor jeg fik en stigning på 100 hm til slut (jeg bor ca. 100 hm over vandet). En rolig tur og med mange stops ind igennem byen, men dejligt at være i gang på udeture. I alt 50 km fordelt på 2 timer. 750 hm og godt 1.200 kcal forbrændt.

    Onsdag den 29/3:
    Endnu en dag med flot vejr. Faktisk er vejret i Oslo bedre end København på trods af en mere nordlig placering. Flere soltimer og næsten ingen vind. Dog kan kuldegrader blive bidende lave, men det er som jeg kan forstå, blev langt mildere de senste år.
    Jeg valgte at køre den anden vej i dag - mod syd. Rolig tur. Ned igennem Sørmarka igennem skov og fint asfalterede veje langs flotte søer. Wonderland! Passerede mange cyklister der var ude og lufte cyklen for formentlig første gang. Derfra svingede jeg mod Vest og ind over Nesodden, en halvø udenfor Oslo. Jeg har aldrig kørt der før, så jeg vidste egentlig ikke hvad jeg gik ind til. Men BANG, lige pludselig sad jeg på en 8-10% stigning over de næste 3 km. Op over og ned på den anden side for så at vende hjemover af samme rute. En del af turen foregik i skyggen, og jeg må trods fine vejrmeldinger og flot solskinsvejr, bare erkende, at når solen ikke er der, ja så blir der bidende koldt. Jeg havde måske også været en anelse for optimistisk med beklædningen, men sådan er det.
    I alt: 52 km. 1:58. 656 hm og 1.225 kcal forbrændt.

    I morgen hedder det en rolig time på spinningscyklen og fri fredag. Hvis vejrmeldingerne holder, så ryger jeg lørdag og søndag, en tur til Gøteborg for at cykle med en god kollega, Rob, som også skal med til Mallorca og La Marmotte (vi har gjort det sammen hvert gang) og på trods af hans alder i +50, så arbejder han både flot og intens på sin cykel.

    Nå ja, da jeg var ude ved Specialized i mandags, kom jeg forbi et iøjenfaldende tilbud på en Venge2. Rammen er en Specialized og ikke en S-WORKS, men eller det de nye Roval-hjul og Di2 Dura Ace-gearing. Størrelse 54. DKK 39.500. Det er fandme da billigt?? Kermit?

     
     

  19. Like
    Svedbaronen reacted to Henrik S. in Vejen mod en sub 7:30-tid i La Marmotte 2017 + Birkebeinerrennet   
    Tillykke med at gennemføre et hårdt ræs. Har ikke selv prøvet langrend, men 1200 hm lyder som en udfordring 
  20. Like
    Svedbaronen got a reaction from Henrik S. in Vejen mod en sub 7:30-tid i La Marmotte 2017 + Birkebeinerrennet   
    28/03-2017 // UPDATE

    Der har ikke været den store opdatering her på loggen de seneste 9 uger. Men der er fortsat blevet trænet og Birkenbeinerrennet blev gennemført. Here goes;
    Januar måned gik godt med træningen. Spinning, langrend og styrke. I alt lå jeg vel på en 6-10 timers træning i ugen  Februar måned var lidt af en afkøler. I de tre første uger af måneden var der et sygeligt arbejdspres og her blev træningen desværre reduseret meget Mars måned har været rigtig god. Primært fokus på langrend og spinning/cykling og jeg har ligget på mellem 7-14 timers aktive uger
    BIRKENBEINERRENNET // 18/3
    Første del-mål af denne log blev sikret den 18/3. 54 km langrend inklusiv 1.200 højdemetre (hvilket er fucking meget på langrend). Forholdende for selve løbsdagen var perfekte. Solskin, 1-3 minus-grader, ikke den store modvind fra Rena til Lillehammer (der er typisk ret meget på denne rute) og nye smørefrie ski + nye og længere stave.
    Jeg skulle starte i startegruppe 14 ud af 16 grupper. Det skulle vise sig at være noget decideret lort. Sporene var fuldstændig smaret op- og nedover fjellet (der var små 6.500 løbere før mig). Det gjorde løbet endnu hårdere for en ikke teknisk stærk løber.
    Jeg kom igennem på 5 timer og vist nok 34 minutter. Det var en time længere end hvad jeg havde håbet på, men omvendt ville jeg bare gennemføre med en god oplevelse i bagagen. Og det fik jeg. Jeg er sikker på at med mere teknisk træning og en tidligere startsgruppe, ja så barberer man hurtigt mange minutter af.

    Det positive fra løbet er: jeg gennemførte. Jeg havde en god oplevelse. Jeg var ikke totalt presset på det aerobiske system, men mere bare træt af at stave store dele af 54 km. Selvsagt var den 5. time relativt hård, men så var det heller ikke værre. Jeg gennemførte med 1 års træning. Første gang jeg stod på et par langrendsski var i 2016 og turen med Birken var min 20. gang på et par langrendsski. Den længste tur jeg havde gået før Birken var 30 km, så det var noget af en omgang.


    MIN CYKEL
    At sende en cykel til Italien fra Norge har vist sig at være lidt af et kedeligt kapitel der endte op med ingenting andet end blev at kaste penge ud af vinduet - i hvert fald for dette år. Jeg krydsede desværre af forkert i udfortoldningns-processen. Dette resulterede i at min ramme stod 2 måneder uberørt hos fortolderen i Italien. Og uden at jeg fik nogen resultater ud af det  Fucking Norge. Til sidst fik jeg den endelig releaset og sendt tilbage til Norge. Men det er nu så tæt på sæsonen at jeg ikke overskuer at sende den derned igen og gamble med at have den tilbage i nærliggende fremtid.
    I stedet har jeg fået Specialized i Oslo til at samle den, herunder gennemgå den for justeringer. Jeg fik den samlet i sidste uge og modtog den i går. Ny gearkabling, ny kæde, opstrammede hjul og reduktion af styrhøjde på 8 mm. I tillæg fik jeg købt nye dæk så vi er klar til Mallorca. Jeg fik i tillæg testet den på årets første tur i går. 750 højdemetre i og omkring Oslo på en 2 timers tur.
    Så i 2017 kører jeg på samme ramme og så må vi se hvad der sker til næste år


    VÆGT
    Vægten er fortsat nedadgående. Jeg er så småt begyndt at skifte frugt ud med grøntsager og jeg ligger nu mellem 73,5-74,0 kg. Jeg er på rigtig vej og håber at jeg fortsat går rolig nedover.


    MALLORCA
    ..kommer inden længe. Onsdag næste uge er der afrejse og med 13 dages ophold. Jeg mangler fortsat at finde et sted at bo, men det kommer inden de næste par dage. Jeg glæder mig super meget og det bliver fedt at få kørt rigtig stigninger i et godt vejr.


    ELLERS..
    Er motivationen høj Formen er relativt god. Jeg tror det kræver lidt omstilling fra primært langrend til cykling men det aerobiske system fejler ikke noget Har haft lidt for lidt styrketræningen over vinteren, men det gør mig ikke noget Jeg har fået investeret i en den cykelbeklædning fra hhv. VOID og laPASSIONE (Italiensk) og det spiller sgu max Jeg har tilmeldt mig et enkelt forårsløb i Gøteborg indtil videre og flere løb skal gerne på kalenderen Og så ønsker jeg fortsat at få mig tilmeldt som licensrytter her i Norge - men nu skal vi lige i gang med cyklen heroppe i Nord 
  21. Like
    Svedbaronen got a reaction from Gregers TF in Vejen mod en sub 7:30-tid i La Marmotte 2017 + Birkebeinerrennet   
    28/03-2017 // UPDATE

    Der har ikke været den store opdatering her på loggen de seneste 9 uger. Men der er fortsat blevet trænet og Birkenbeinerrennet blev gennemført. Here goes;
    Januar måned gik godt med træningen. Spinning, langrend og styrke. I alt lå jeg vel på en 6-10 timers træning i ugen  Februar måned var lidt af en afkøler. I de tre første uger af måneden var der et sygeligt arbejdspres og her blev træningen desværre reduseret meget Mars måned har været rigtig god. Primært fokus på langrend og spinning/cykling og jeg har ligget på mellem 7-14 timers aktive uger
    BIRKENBEINERRENNET // 18/3
    Første del-mål af denne log blev sikret den 18/3. 54 km langrend inklusiv 1.200 højdemetre (hvilket er fucking meget på langrend). Forholdende for selve løbsdagen var perfekte. Solskin, 1-3 minus-grader, ikke den store modvind fra Rena til Lillehammer (der er typisk ret meget på denne rute) og nye smørefrie ski + nye og længere stave.
    Jeg skulle starte i startegruppe 14 ud af 16 grupper. Det skulle vise sig at være noget decideret lort. Sporene var fuldstændig smaret op- og nedover fjellet (der var små 6.500 løbere før mig). Det gjorde løbet endnu hårdere for en ikke teknisk stærk løber.
    Jeg kom igennem på 5 timer og vist nok 34 minutter. Det var en time længere end hvad jeg havde håbet på, men omvendt ville jeg bare gennemføre med en god oplevelse i bagagen. Og det fik jeg. Jeg er sikker på at med mere teknisk træning og en tidligere startsgruppe, ja så barberer man hurtigt mange minutter af.

    Det positive fra løbet er: jeg gennemførte. Jeg havde en god oplevelse. Jeg var ikke totalt presset på det aerobiske system, men mere bare træt af at stave store dele af 54 km. Selvsagt var den 5. time relativt hård, men så var det heller ikke værre. Jeg gennemførte med 1 års træning. Første gang jeg stod på et par langrendsski var i 2016 og turen med Birken var min 20. gang på et par langrendsski. Den længste tur jeg havde gået før Birken var 30 km, så det var noget af en omgang.


    MIN CYKEL
    At sende en cykel til Italien fra Norge har vist sig at være lidt af et kedeligt kapitel der endte op med ingenting andet end blev at kaste penge ud af vinduet - i hvert fald for dette år. Jeg krydsede desværre af forkert i udfortoldningns-processen. Dette resulterede i at min ramme stod 2 måneder uberørt hos fortolderen i Italien. Og uden at jeg fik nogen resultater ud af det  Fucking Norge. Til sidst fik jeg den endelig releaset og sendt tilbage til Norge. Men det er nu så tæt på sæsonen at jeg ikke overskuer at sende den derned igen og gamble med at have den tilbage i nærliggende fremtid.
    I stedet har jeg fået Specialized i Oslo til at samle den, herunder gennemgå den for justeringer. Jeg fik den samlet i sidste uge og modtog den i går. Ny gearkabling, ny kæde, opstrammede hjul og reduktion af styrhøjde på 8 mm. I tillæg fik jeg købt nye dæk så vi er klar til Mallorca. Jeg fik i tillæg testet den på årets første tur i går. 750 højdemetre i og omkring Oslo på en 2 timers tur.
    Så i 2017 kører jeg på samme ramme og så må vi se hvad der sker til næste år


    VÆGT
    Vægten er fortsat nedadgående. Jeg er så småt begyndt at skifte frugt ud med grøntsager og jeg ligger nu mellem 73,5-74,0 kg. Jeg er på rigtig vej og håber at jeg fortsat går rolig nedover.


    MALLORCA
    ..kommer inden længe. Onsdag næste uge er der afrejse og med 13 dages ophold. Jeg mangler fortsat at finde et sted at bo, men det kommer inden de næste par dage. Jeg glæder mig super meget og det bliver fedt at få kørt rigtig stigninger i et godt vejr.


    ELLERS..
    Er motivationen høj Formen er relativt god. Jeg tror det kræver lidt omstilling fra primært langrend til cykling men det aerobiske system fejler ikke noget Har haft lidt for lidt styrketræningen over vinteren, men det gør mig ikke noget Jeg har fået investeret i en den cykelbeklædning fra hhv. VOID og laPASSIONE (Italiensk) og det spiller sgu max Jeg har tilmeldt mig et enkelt forårsløb i Gøteborg indtil videre og flere løb skal gerne på kalenderen Og så ønsker jeg fortsat at få mig tilmeldt som licensrytter her i Norge - men nu skal vi lige i gang med cyklen heroppe i Nord 
  22. Like
    Svedbaronen reacted to Kermit in Got legs?   
    En update. Ingen træning i weekenden, da motivationen ikke rigtig var der, og der var så mange andre ting der også skulle klares. Søndag stod den på Photoshoot og det var en pæn kold fornøjelse, men samtidig en fed oplevelse. Fotografen var supercool og havde lige været i Belgien for at tage billeder fra nogle af løbene dernede, og vi fik en god snak omkring cykelfotografer og kameraer. Jeg har faktisk fået nogle af billederne, og de er blevet ret så lækre.
    Mandag lavede jeg mine styrkeøvelser og tog efterfølgende 30 minutter på cyklen for at løsne op.
    I går hoppede jeg på hjemmetræneren igen, og kørte 10x 40/20 intervaller med ca. 120% af FTP. Efterfølgende 12 minutters sweet spot omkring de 255 watt. I alt en times tid hygge på enkeltstartscyklen.
    I aften bliver cyklen pakket, og gjort klar til Nice. Det eneste jeg mangler lige nu er at smide nogle andre bremseklodser på, og sætte min gopro holder over på Tarmac'en. Men i skal da ikke snydes for et lille billede fra i fredags
     

  23. Like
    Svedbaronen reacted to Kermit in Got legs?   
    Hjemvendt fra Nice er det tilbage til loggeriet. Fik egentlig kørt nogle fine ture dernede, heriblandt to længere ture hvor den længste sneg sig op på 3 timer og 37 minutter og 1900 højdemetre på små 90 km. Turen gik faktisk op til et skisportssted i 1400 meters højde, hvor der alligevel var 17-18 grader. Generelt var det en genial ferie, om end jeg godt ville have kørt lidt mere(vil man ikke altid det?). Desværre løb jeg også ind i lidt udfordringer med helbredet, så jeg fra midten af ugen havde lidt problemer med krads i halsen o.lign. Det sprang så ud i fuld flor på vej hjem i flyet, og mandag måtte jeg tage en sygedag for at komme til hægterne igen. Kroppen er stadig ør, og der bliver hostet lidt. Jeg håber dog at det hurtigt er væk igen nu hvor sæsonen står for døren.
    Og så har jeg endelig fået købt mig et pladehjul. Jeg har i længere tid været på udkig efter det helt rigtige, men det er ikke rigtig dukket op. Jeg var derfor tæt på at bestille et Aeron pladehjul, som er en relativ billig løsning, da der kom et tilbud jeg ikke kunne sige nej til. Derfor er der nu et Reynolds Element pladehjul på vej til mig. Det er til dæk/slange hvilket altid er rart, og det er full carbon så jeg ikke behøver skifte klodser på TT'eren når det skal på. Dét er lækkert!
    Som sagt står sæsonen for døren, og d. 1/4 er der første løb i Slagelse. Jeg håber på at stille op, men ser lige formen an her i weekenden. Det er trods alt ikke sjovt at stille til start i et løb med tunge stænger og så blive sat fra start.
  24. Like
    Svedbaronen reacted to AlexanderBojsen in Vejen mod elite cykling   
    Januarrapport

    Januar måned 'done and dusted', som man siger. Som forventet. Jeg har en del at dele med jer og reflektere skrivende over herinde, så læs med så langt I kan!
    Jeg befinder mig lige nu under varmere himmelstrøg, nærmere bestemt Gran Canaria, lidt uden for Maspalomas. Her har jeg snart været tre uger for at forberede mig til sæsonstarten. I dag er det sidste hviledag, og så venter en 2-dagesblok i morgen bestående af de sidste par hårde dage, inden jeg tager hjem.
    Som beskrevet i decemberrapporten skulle de første par uger af januar være 'rolige', så jeg var helt frisk til træningslejren. Jeg har aldrig været på en så lang træningslejr før, så jeg har hele tiden tænkt over at passe lidt på her i januar ift. træningen.
    Faktisk passede jeg næsten lidt for meget på, inden jeg tog af sted. De to første uger af januar kørte jeg kun ca. 400 TSS hver uge, hvilket ikke er særlig meget i januar måned for mig, og slet heller ikke fordi jeg tilmed kun fik styrketrænet en gang om ugen de to uger. Benene var derfor næsten 'for' friske inden jeg tog af sted. Men jeg havde samtidig også et par eksamener, der skulle overstås inden jeg kunne tage af sted, og så ville jeg bare give den lidt ekstra gas, når jeg var kommet ned i varmen, tænkte jeg. Derfor skippede jeg også et par enkelte træninger de to uger.
    20-minutters testen der fejlede
    Inden jeg tog afsted var min TSB derfor på ca. +23, hvilket er ret højt for en måned, hvor man for alvor gerne skulle give den gas. Og selvom jeg ventede helt til 3.-dagen med at køre min 20-min. test, var benene stadig lidt for friske, tror jeg. Noget min træner og jeg også har snakket lidt om kunne være med til at påvirke mit resultat. Jeg er bedst, hvis jeg har kørt benene lidt hårdt op til, at jeg skal performe. 
    Pulsen fløj nemlig op, hvilket den godt kan gøre, hvis man har lidt for friske ben, og stigningen, som jeg havde valgt at køre test på, fladede ud før jeg troede det. På toppen skulle jeg være drejet til venstre og fortsat videre op, men midt i kampens hede, hvor der kun manglede 45 sekunder af testen, kom jeg til at køre lige ud efter den var fladet ud, og så gik det nedad mod en blind vej. 
    Super ærgerligt, da jeg føler, at jeg det sidste minut stadig havde lidt mere skud i piberne, men omvendt tror jeg heller ikke, at jeg ville kunne forbedre den mere end 3-4 watt på det sidste minut. Generelt synes jeg, at det var en ærgerlig 20-minutters test. Jeg følte aldrig jeg fik rigtig skub i det.
    Det er lidt frustrerende, når man føler, at man ligger så mange træningstimer i det. Jeg mener.. Jeg har aldrig før kørt så mange TSS-point, som jeg gjorde i december. Og alligevel havde jeg nærmest ikke forbedret mig. Og det kan godt være, jeg er lidt hård ved mig selv, for som min træner siger, er det heller ikke endnu, jeg skal toppe, og december har fokus været på at ligge den sidste z2-base inden intervallerne for alvor begynder. Men det påvirker en lidt mentalt, og på mine træningsture herefter har jeg da især lige givet den en ekstra skalle og 'straffet' mig selv lidt. Igår kørte jeg for eksempel en 7-timers tur, hvoraf de 4 var i regnvejr. Jeg kunne godt se, at der ville være regn, hvis jeg kørte videre op i bjergene, men jeg havde brug for at pine mig selv lidt mere. Køre aggressiviteten lidt ud. Det er selvfølgelig ikke sundt at køre sådan hver dag, det ved jeg godt, så ødelægger jeg mig selv, i hvert fald pga. mængden.. regnen er man jo vant til som dansker.., men jeg har trods alt også taget en hviledag idag, det er ved at være slutningen på træningslejren, der stod bare 'kør langt' på programmet osv., og bagefter havde jeg det lidt bedre mentalt, og nu ser jeg bare fremad og ligger en god træningsindsats frem mod næste test, som er endnu vigtigere. 
    Det kontrollerede cykelløb i gruppe
    Jeg har også kørt et par dage hernede sammen med et par gutter fra Riwal og et par fra Coloquick. Derudover var der en del danske MTB-ryttere med den ene dag, som kørte på racere. Vi var derfor en god gruppe på i alt 8-9 mand. Vi kørte et 'simuleret cykelløb' sammen, som var en masse medium, AT og vo2max blandet sammen, så det virkede som et formindsket cykelløb. Et slags kontrolleret kriterium op ad et bjerg.
    Meningen var, at man skulle hægte sig lidt på hinanden, hvis det passede nogenlunde med ens zoner og starte intervallet samtidig, så man også sluttede samtidig. Man skulle selvfølgelig ikke ligge på vo2max niveau, hvis man kun skulle køre medium, men det siger lidt sig selv, for så ville man ikke kunne holde de i alt ca. 1 time og 15 minutter, som intervallet varede alt i alt uden nogle rigtige pauser.
    På det cykelløb holdt jeg på rigtig længe, og det var kun den ene fra Coloquick, Rasmus - min træner, og en enkelt MTB-rytter, der var tilbage, da jeg måtte slippe for ikke at gå udover mine zoner. Jeg havde ligget rigtig meget på hjul, og der var en del modvind på stigningen, men det var der også mange af de andre havde, som alligevel var blevet smidt af. Jeg ved ikke, om de 'droppede' det lidt, hvis det begyndte at gøre ondt på dem. Der er min psyke ret god, jeg kan blive ved med at æde mig selv for at imponere. Hver gang Rasmus og MTB-rytteren kiggede tilbage fyldtes min selvtillidstank, og jeg tænkte mit. Jeg ved det ikke ift. dem, der røg af, men jeg tror bare ikke de kunne sidde med. Og Rasmus, min træner, var ret imponeret over, at jeg havde kunne holde ved i så lang tid. Så det var en genrejsning efter min nedslående 20-min. test.
    Tallene for januar måned
    Ellers har jeg fået kørt en masse medium, AT og begyndt lidt på Vo2max, som man også vil kunne se på mine tal lidt længere nede. Til gengæld rigtig meget 'spild-tid' i Z1 på vej ned ad bjergene, men det må man jo tage med. Især et sted som Gran Canaria, hvor det nærmest enten kun går op eller kun går ned. 
    Ellers lad os komme til de 'hårde facts' - tallene for nørderne:
    Ca. 71 timer på cyklen (ca. +9 end december) Ca. 14,5 timer timer i Z2 (ca. -8 timer end december) Ca. 14,5 timer i Z3 (ca. +1,5 time mere end december) Ca. 9 timer i Z4 (ca. +2,5 time mere end december) Ca. 2 timer og 40 min. i Z5 (ca. +40 min. mere end december) Ca. 1 time og 15 min. i Z6 (ca. det samme som december) Ca. 16 min. i Z6 (ca. +1 min. mere end december) Ca. 3.900 TSS (ca. +500 point mere end december) 2 styrketræningspas (-3 end december) Coggan Chronic Training Load (CTL - fitness/min form pr. 31.01.2017): 116,4 (+25,1 end 31. december) Coggan Training Stress Balance (TSB - træthed pr. 31.01.2017): -60,5 (-36,5 end 31. december) Som det kan ses, er der plus på alt, bortset fra tid i Z2, styrketræning og min TSB (min målte træthed). Tiden i Z2 vidste jeg næsten godt. Det var virkelig meget Z2 i december, synes jeg. Jeg ville gerne have styrketrænet mere, men motivationen har ikke været der, og det kostede 10 euros pr. gang jeg ville styrketræne hernede. Når det er så pebret for at jeg kan lave 4-5 øvelser på en lille time, og det samtidig er 20 grader og sol, er der ikke så meget motivation for at stå og svede indendørs blandt de sædvanlige strand-bodybuildere, mens jeg er her på Gran Canaria. Min motivation for at styrketræne generelt er dog steget mere end før jeg tog af sted, og det er helt klart noget jeg skal igang med igen, når jeg kommer hjem. Selvom det er noget jeg også blev lidt træt af, inden jeg tog afsted, fordi jeg følte, at det gav så lidt på formen, så skal jeg prøve at huske på, at det vil kunne forbedre min force så meget, at jeg i en spurt vil gå fra måske at kunne køre top 10 til at køre med om sejren til cykelløbene, når det virkelig gælder!
    Min target CTL er ca. 125 og en TSB på -10 - 0 i midt april, men jeg ved også, at min krop kan være langsom om at optage træningsmængden, så jeg skal gerne have ligget der i noget tid til april. Hvis man er mere nysgerrig på target CTL, kan I læse den her artikel, som opsummerer target CTL meget godt alt efter kategori: http://home.trainingpeaks.com/blog/article/how-to-plan-your-season-with-training-stress-score. Sidste halvdel af artiklen er dog mest for triatleter. Men ellers er der jo ikke langt til de 125 i CTL. Så skal friskheden i benene bare også være der uden formen falder.
    Februar-fokus
    Ellers føler jeg formen langsomt begynder at stige, og basen er ved at være på plads. På min 'kongeetape' igår på 7 timer følte jeg, at jeg bare kunne blive ved og ved. Da jeg havde kørt 5,5 time og var ved at være nede ved kysten, fortsatte jeg derfor og fik kørt lidt ekstra Z3 langs kysten. Til sidst var jeg dog også ved at være træt! Men jeg kan også fornemme større overskud allerede nu, når jeg kører i Z3, end da jeg startede træningslejren. Jeg ved ikke, om det er bedrag. Om pulsmåleren viser lidt lavere, fordi jeg er ved at være meget træt, og om benene også bedrager, selvom det mærkes som overskud. Men det får vi i hvert fald at se, når jeg er kommet hjem fra træningslejren og har restitueret lidt.
    Det bliver ellers svært at slå januar måned - tror jeg - med de træningstal. Men jeg håber at kunne komme op på lidt over 4.000 TSS-point (!). Og for marts skulle det gerne blive omkring de 4.500. Men samtidig kan jeg mærke, at jeg snart har brug for at komme lidt væk fra cyklen. Restituere både mentalt og fysisk, inden de allersidste forberedelser inden sæsonen for alvor begynder. Derfor tager jeg en uge til Beijing lige efter jeg er kommet hjem. Planen er at styrketræne lidt et par gange på hotellet, mens jeg er i Beijing, men ellers er det sidste mulighed for at holde en 'friuge' uden at røre cyklen en hel uge helt frem til.. Ja, nok omkring slut maj måned. 
    Når jeg kommer hjem fra Beijing har jeg 8 dage i Danmark, inden jeg tager til Malaga. Fra d. 21. februar - 4. marts er jeg så i Malaga. De første 4 dage kun sammen med to ambitiøse B-ryttere, en upcoming C-rytter, der var tæt på at rykke op og en enkelt dame A, og derefter kommer resten af Amager-slænget derned. Ja, vi bliver godt og vel 45 licensryttere, lige fra U17-ryttere til A-D, junior, damer og de ældre, der skal afsted. 
    Her skal jeg påbegynde de lidt hårdere vo2max, en smule anaerob, lidt spurter og fortsætte medium+AT. Så det begynder at blive en blandet landhandel i en masse forskellige zoner. Men under alle omstændigheder skal det være hårdt, og jeg håber på at kunne komme op over de 4.000 TSS i februar.
    Team ACR-FBL Elite

    For at skrive om noget lidt andet end blot min træning, så er det desuden kommet frem, at min moderklub Amager Cykle Ring starter et DCU-team sammen med FBL. Det kommer til at hedde Team ACR-FBL Elite. Jeg tror længe Amager har været lidt irriteret over, at de havde et velfungerende juniorteam, men lige så snart juniorerne blev senior, stoppede de, hvis de ikke var gode nok, eller skiftede til andre A-teams, hvis de var gode nok til det. Der manglede ligesom en 'mellemstation' mellem juniorteamet og blive blandt danmarks bedste. En fuldendt cyklus hvor Amagers ryttere får hjælp til at udvikle sig hele vejen igennem.
    Efter flere og flere er rykket op i A-klassen, inklusiv mig selv, og begyndt at se sig om efter andre hold, der støtter dem mere end Amager, har det nok også været med til at give Amager et skub til at få etableret det A-team. 
    Det bliver ikke noget vildt og fancy, og det er heller ikke målet. Målet er ikke at blive blandt Danmarks bedste teams, men som sagt mere at hjælpe rytterne opad stigen lige fra børn/ungdom til at kunne komme på kontinentalhold og videreudvikle sig. Derfor bliver det, så vidt jeg er orienteret, heller ikke kontinentalhold på noget tidspunkt. Det er dog lykkedes at skaffe nogle sponsorater, og både Amager og FBL spytter lidt penge i kassen. 
    Vi får ikke teamcykler eller løn, men vi får betalt alle vores løbsomkostniner inkl. licens, startgebyr, transport til jylland osv., vi får noget servicebil, der kan servicere os inkl. ved defekter. Derudover får vi sponsoreret noget teamtøj fra Xtreme, som var det mærke, som Riwal kørte i sidste sæson, og vi får sponsoreret noget nutrition (energi og lignende til cykelløb osv.) fra GU, BonkBreaker og Beet It, så vidt jeg ved. 
    Vi kommer til at starte med at være 6 A-ryttere på holdet. Et par stykker som jeg ikke rigtig kender, men som vist har været A-ryttere et par år, en enkelt, som har kørt for FBL og ligesom jeg rykkede op i A i løbet af 2016 og så to andre Amagerryttere, som rykkede op i 2016. Derudover 5 B-ryttere, der satser hårdt på at kunne gøre et forsøg på at rykke op i A i løbet af 2017 og nogle dameryttere. Halvdelen af holdet kender jeg derfor rigtig godt og er rigtig gode venner med allerede. Det er nogle, som jeg trænet med ugentligt henover sommeren, og som jeg har det godt socialt med, hvilket har betydet rigtig meget for mig i forhold til at skulle vælge et andet DCU-team. Derudover er igangsætteren af teamet samt team manager Jesper Thiesen en jeg kender godt og de to sportsdirektører Benjamin og Kasper kender jeg også rigtig godt, og de har begge haft rødder i Amager. Men det vigtigste bliver bare, at der er en håndfuld mere eller mindre frivillige mennesker, der står til rådighed i servicevognen, i langningszone mv. til cykelløbene og vil hjælpe os upcoming ryttere.
    Forventningerne til teamet er som antydet ikke så store. Vi er helt nye, og jeg er faktisk bare overrasket over, hvor godt det er lykkedes 'dem længere oppe' at skaffe så mange sponsorer til teamet alligevel. Selvfølgelig har jeg nogle personlige ambitioner. Jeg vil gerne være med til at skabe cykelløbene til de lidt mindre løb på sjælland, og målet er helt klart en podieplacering til et af de cykelløb, hvor der ikke er så stor konkurrence - et af de mindre sjællandske alm. søndagsløb. Men til de store løb som Post Cups, UCI-løbene Himmerland, Viborg og Skive, Fyn Rundt og GP Horsens mv., er vi helt klart underdogs, og hvis vi bare kan stikke snuden lidt frem og køre top 10 til nogle af de løb, vil det være fedt. 
    Ellers er jeg også blot med på teamet for at lære og få lidt mere erfaring. Det er trods alt min første sæson på teamet, og jeg håber, det kommer til at være en vellykket sæson for teamet. Jeg vil gøre mit for, at det bliver vellykket, i hvert fald. Jeg håber, der kommer dage, hvor der er et par af de andre, der kan hjælpe mig lidt frem i en spurt eller tage lidt vind for mig på et sidevindsstykke, hvis løbet ligger til mig. Omvendt vil jeg også være klar til at hjælpe nogle af de andre, hvis jeg kan mærke, at jeg ikke er på toppen, eller jeg på forhånd ved, at løbet nok ikke kommer til at ligge til mig som fx meget bakket eller meget langt.
    Teamet har kørt sammen en enkelt gang til en fællestræning - kun for dem, hvor der vist blev gået til den, men der var jeg på Gran Canaria, og så har der været noget tøjprøvning, som jeg heller ikke kunne være en del af, da det også var mens jeg var på Gran Canaria. Men tøjet skulle være rigtig lækkert, har de andre fortalt mig. 
    Men jeg glæder mig meget til at vi skal prøve at køre sammen og møde dem alle - og ikke mindst til at køre cykelløb med dem. Det bliver så konge at være en del af et team, der kun kan overraske!
    Man kan læse lidt mere om holdet hos en af vores sponsorer her: http://altomcykling.dk/team-acr-fbl-elite-med-aoc-logo-pa-ryggen
    Når vi nærmer os sæsonen, og der kommer til at ske lidt mere skal jeg nok opdatere lidt oftere herinde. Men indtil videre at det jo bare: træning, træning, træning. 
  25. Like
    Svedbaronen reacted to Kermit in Got legs?   
    Sidste uge var en tynd omgang rent træningsmæssigt. Rent mentalt var jeg ikke til stede, og havde lidt problemer med noget virus eller lignende der bare drænede min krop for alt hvad der hed energi. Jeg fik dog kørt lidt i løbet af weekenden, og har også fået gang i landevejscyklen på hjemmetræneren. Jeg var egentlig lidt skeptisk overfor elektronisk gearskifte, men det er simpelthen noget af det sjoveste jeg har prøvet længe. Bare det at man ved at forskifteren får flyttet kæden på stor klinge er vildt nok, og den lyd den laver med Etap er virkelig lækker.

    Derudover synes jeg som sagt at det der vloggeri er ret sjovt, så der kommer den til at få lidt fokus. Faktisk er jeg igang med at finde et bedre egnet kamera som er lidt mere kompakt end det jeg bruger nu, som er et spejlrefleks fra Canon, så det er lidt uhandy. Det hele koster dog, og jeg har i forvejen sørget for at købe godt ind her i Januar med nye sko, nye bukser, nyt tøj og meget andet godt. Men nu må vi se om jeg ikke lige skulle finde et fantastisk tilbud jeg ikke kan sige nej til.

    Jeg er også gået i vægttabsmode, og det hjælper altid at min kæreste også er indstillet på det da hun også har et par kg hun gerne vil smide efter graviditeten. Vægten sagde i mandags 83,3 kg og det er bare for meget. Heldigvis har jeg "god" tid til at tabe kg i, og jeg ved også at det bliver lettere når sæsonen kommer igang. Men kunne jeg smide en 4-5 kg over de næste 10-12 uger, så er jeg meget tilfreds. Indtil videre går det faktisk ret godt, og jeg har fundet ud af at jeg bare skal sørge for at få mellemmåltider, så går det hele ganske fint. Så et par gulerødder og rester af en salat er lige pludselig kommet i høj kurs. Ingen slik, ingen sodavand, ingen kage. Alkohol rører jeg alligevel ikke, så det er nemt at skære ud. Derudover fokus på at spise masser af grønt og mindre kulhydrater om aftenen. Søndag er der dog fri leg, da jeg ellers ved at det hele kan blive lidt for begrænset. Især her i starten kører jeg det lidt strict, og så når man er et par uger inde kan man godt tage et stykke slik eller kage fra tid til anden, men det er som om jeg lige skal have rytmen ind under huden først.