XAX


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

.....Bortset fra bænkpres blev det en umanerlig dårlig træningsdag i dag. Jeg følte mig lettere utilpas efter træningen med vægtene, og efter den afsluttende løbetur blev det helt slemt. :dead: Jeg havde det rigtigt dårligt og måtte gispe efter vejret i et godt stykke tid bagefter, og mens jeg sidder her og skriver log, så har jeg stadig lidt problemer med vejrtrækningen. :4pooh:

En dårlig træningsdag i dag :thumb_down:

... Du sikker på det ikke er efterveer fra igår?!!!! :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lidt efterrationalisering...

I går slog det mig faktisk at grunden til at mit bænkpres ikke responderede godt på min første omgang WSB, var måske pga. skuldertræning på DE-dag, hvor jeg altid gik hårdt til den. Anterior deltoid og det klavikulære hovede på Pectoralis Major har med andre ord ikke fået restitueret nok til næste omgang ME-dag, og hvor det måske har videreforplantet gennem ugerne, som gik.

Dette betyder at når jeg igen genoptager WSB omkring november, vil jeg placere den hårde skuldertræning på ME-dagen, og på den måde får jeg en ME-dag som virkelig sparker røv, hvor imod jeg så freder DE-dagen, og kun kører dynamisk bænkpres på denne, samt lidt rear laterals, hvorimod planen var også at køre dips/decline bænkpres på denne dag. Jeg vil naturligvis stadig træne ryg og triceps på DE-dag som planlagt.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig var det tænkt at jeg skulle skrive en lille notits i min log i morgen, hvor jeg markerede at nu var halvdelen af mine værnepligt gået, men så...

I dag efter normal tjeneste bliver vi så kaldt sammen til et møde, og nu viser det sig at forsvarskommandoen langt om længe har truffet en beslutning, den beslutning som skulle være truffet for 2-3 måneder siden. :blink:

Men udfaldet af denne beslutning er alt hvad jeg håbede på, endda bedre. :bigsmile: Vi fik valget mellem at blive til 31. okt eller at blive til d. 31 juli.

Det er nok ikke så svært at gætte hvad jeg har valgt... :lol: ;) :bigsmile::bigsmile:

Så om 17 dage har jeg aftjent min værnepligt. Beslutningen var måske ikke helt så let at tage, idet jeg alligevel var faldet godt til herinde i flyvevåbnet. Det som så gjorde beslutningen let at tage i sidste ende, var at de fleste af dem som jeg betragter som min bedste kammerater i delingen også forlader stedet d. 31 juli, men et eller andet sted er det stadig lidt vemodigt at skulle forlade stedet allerede om ca. 2 uger... :cry_ani:

Så XAX'en er snart tilbage igen for fulde hammer hvad angår styrkeløft. :devil::devil::devil:

Link to comment
Share on other sites

En lille fortæling fra et par idrætslektioner i det danske flyvevåben...

Så kom dagen hvor vi tog hul på vores kampsvømmerprøve, bronzemærke for mit vedkommende. Jeg var på forhånd lidt nervøs, mest fordi her et par dage før(via besøg i friluftsbad) fandt jeg ud af at jeg var i horribelt dårlig svømmeform :chicken:

Prøven startede med lidt frigørelsesgreb, piece of cake, bortset fra at jeg startede med at være medie og skulle træde vande i et godt stykke tid, ikke sjovt med min manglende svømmekondition :4whip: Dernæst kom 8 meters undervandssvømning, hvor man ikke måtte bryde vandoverfladen. Dette havde jeg en del problemer med fordi jeg ikke kom dybt nok ned, eller svømmede i den gale retning. :blink: Efter utallige forsøg, og til sidst på lavt vand lykkes det dog.

Herefter skulle jeg prøve udspring fra 1 meter med tøj på, svømme 25 meter, og herefter afklæde i vandet, uden at røre ved kanten. Det blev en hård affære specielt til sidst, nærmest fordi jeg var ved at synke til bunds og lignede mest af alt en potentiel drukneulykke :tongue: , men efter en del kæmperi lykkes det mig at komme ud af klunset og også bestå denne prøve. :bigsmile:

Så kom det sjove element, en selvtillidsprøve, som de kaldte det. Det var nu ganske frivilligt, og bestod i at gå op på 3. meter-vippen, stå med ryggen til, anmode om tilladelse til at udføre prøve, og så ellers lade sig falde bagover med kroppen hel strakt. Det er så meningen at man skal stole sig meget på sig selv, at man ikke tøver i selve faldet og derved lander på en hensigtsmæssigt måde, dvs. med hovedet først. Med mine anfald af storhedsvanvid meldte jeg mig naturligvis til dette med det samme :w00t: Det lyder måske ikke af så meget, men jeg har panisk højdeskræk, og har aldrig sprunget på hovedet fra 3 meter-vippen, så jeg måtte lige sluge et par enorme kameler på vejen op til vippen. :baby:

*PLASK*

Naturligvis ramte jeg ikke helt lige i, og slog derved ryggen og nakken pænt :weeping: men jeg fortryder ikke at jeg gjorde det... B)

Vi sluttede med lidt konkurrence i at bjærge et attrap-mennesket fra bunden af og ellers holde den ovenvande. Hverken mig selv eller mine 2 andre holdkammerater havde luft tilbage til særligt meget, så det blev en meget slatten omgang til sidst. :chicken:

Nu mangler vi kun 1-2 prøver, så er mit første mærke hjemme... B)

Og så fik vi at vide at vi også kommer til at prøve spinning en gang i løbet af næste uge i vores idrætslektioner, ja, spinning :w00t: :bike: :devil: I læste rigtigt. Hvem havde mon forestillet sig at XAX'en skulle komme til spinne...?!?! :bike: :4whip::blink: :lol:

Men jeg glæder mig da lidt til at prøve det, specielt i disse Tour-uger, hvor man så rigtig kan udleve sin indre Armstrong. :bike: :D

Link to comment
Share on other sites

Træningstanker...

Med min kommende tidlige exit fra min værnepligt så er det tid igen til at træne seriøst styrkeløft, når jeg bliver lukket ud. Planen er dog at jeg først og fremmest lige skal have 7-10 dages helt fri fra alt fysisk aktivitet overhovedet. Min højre skulder er stadig ikke helt rask, dog er der ingen smerter i dagligdagen eller i den dur, men jeg gider ikke at døje med småskader fremover, så den skal være 100% i orden før jeg genoptager min vægttræning. Derudover så har jeg også haft lidt ondt i mine ankler, sikkert fordi jeg er for tung til at løbe :chicken:

Derfor kan det godt ske at jeg måske dropper et par stævner, ihvertfald som aktiv deltager, for planen er at lave guldkrav inden alt for længe, og der skal jeg være i optimal form når det gælder, så det kommer til at koste lidt opbygningstid, så det må jeg bare tage med :4whip:

Link to comment
Share on other sites

Flot klaret xax! Både med det (kommende) mærke og med selvtillidsprøven!

Det kræver en del mod at lave den selvtillidsprøve, og du kunne se at der var heller ikke mange der ville.... :chicken: ......... :lol:

Stilen snakker vi ikke om :4oops:

Og så fik vi at vide at vi også kommer til at prøve spinning en gang i løbet af næste uge i vores idrætslektioner, ja, spinning    I læste rigtigt. Hvem havde mon forestillet sig at XAX'en skulle komme til spinne...?!?!   

Ja, så skal der fyres til grisen :4whip:

God weekend

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Så kom det sjove element, en selvtillidsprøve, som de kaldte det. Det var nu ganske frivilligt, og bestod i at gå op på 3. meter-vippen, stå med ryggen til, anmode om tilladelse til at udføre prøve, og så ellers lade sig falde bagover med kroppen hel strakt. Det er så meningen at man skal stole sig meget på sig selv, at man ikke tøver i selve faldet og derved lander på en hensigtsmæssigt måde, dvs. med hovedet først. Med mine anfald af storhedsvanvid meldte jeg mig naturligvis til dette med det samme :w00t: Det lyder måske ikke af så meget, men jeg har panisk højdeskræk, og har aldrig sprunget på hovedet fra 3 meter-vippen, så jeg måtte lige sluge et par enorme kameler på vejen op til vippen. :baby:

*PLASK*

Naturligvis ramte jeg ikke helt lige i, og slog derved ryggen og nakken pænt :weeping: men jeg fortryder ikke at jeg gjorde det... B)

Holy crap :kickass::smilerock: :respekt: Det synes jeg sq godt er vildt at du turde... Det havde jeg sq ikke haft mod til.... tror jeg.. :chicken:

Var du den første eller havde du nået at se andre slå sig? :)

Link to comment
Share on other sites

Det blev til endnu en aften med slænget fra OBBC og de andre. Madfrådseriet var ikke så overdrevet som vi ellers plejer. Jeg nøjes personligt med kun 800 gram oksekød og det løse dertil :4whistling:

Ellers blev til en smule træning i det lokale kollegiegym og ellers lidt andre sjove småting med halvstore sten. :bunny:

Endnu en gang en hyggelig aften med slænget :wave:

-> sokr@tez

Jo tak :)

Link to comment
Share on other sites

Planen for mit comeback:

Nu hvor mit comeback står for døren, vil jeg lige opridse planen for hvad der skal ske...

Den overordnede plan:

Tirsdag: BÆNKPRES(DE)

1. Bænkpres(DE)

2. Chinups/Pullups

3. Rear Laterals

4. Lying triceps extensions/Pushdowns

Onsdag: SQUAT/DØDLØFT(ME)

1. Squat

2. Dødløftsvariant(ME)

3. Lænd/hase-øvelse

4. Situps

5. Hammercurls/DB Curls

Fredag: BÆNKPRES(ME)

1. Bænkpresvariant(ME)

2. Brede dips

3. Rows

4. Military Press

5. Lying triceps extensions/Pushdowns

Søndag: SQUAT/DØDLØFT(DE)

1. Squat(DE)

2. Dødløft(DE)

3. Sidebends

4. Hammercurls/DB Curls

Umiddelbart ser det ikke ud af så meget mht. antallet af øvelser, men efter at have studeret et masse materiale på Elitefts.com er jeg kommet frem til at en af de hyppigste fejl folk begår ved anvendelse af WSB-principperne, er at fylde alt for meget på i starten, for mange øvelser, ekstra workouts, sleddragging, etc. Følgende artikel viser hvordan det måske burde gøres i starten: In the Beginning By Bob Youngs

Valg af ME-øvelser:

ME-øvelser(Bænkpres):

1. Closegrip bænkpres

2. Floorpress

3. Bænkpres med trøje

ME-øvelser(Dødløft):

1. Dødløft med minibands

2. Rackpulls

3. Dødløft på skive

Ikke et overvældende antal ME-øvelser, men ifølge Dave Tate er der hellere ingen grund til at udskifte øvelserne hver uge hvis man alligevel oplever styrkefremgang i disse uge efter uge. Det har nok også lidt at gøre med hvor stærk en løfter man er. Mindre rutineret løftere(svagere måske) vil nok ikke have samme behov for at rotere ME-øvelser konstant. Selve begrundelse for valget af de specikke ME-øvelse står vist længere tilbage i min log, ligesom det også står forklaret hvorfor squat er medtaget på SQUAT/DØDLØFT(ME)-dag

RM og supplemental-øvelser:

Planen for disse er de skal køres med 4 sæt, fordelt på 2x5, 1x10 og 1x20. Rationalet for de forskellige repranges er et størst muligt hypertrofirespons, hvilket må være en kombination af træning for styrke,volume og kapilærisering. Dette er blot en formodning, kan være at jeg tager fejl. :unsure: Sekundært må det også give et godt pump når der trænes arme. :4flex: :tongue:

En anden del af planen for disse øvelser er at styrke grebet. Måden hvorpå det sker, er at undlade straps helt til denne kategori af øvelser, blandt andet til rows og rumænsk dødløft. Naturligvis vil ryg og lænd/hasetræning lide under dette i starten. På den anden side giver det mulighed for at vænne kroppen til den samlede stigende intensitet af alle øvelser.

Curls, militarypress og chinups/pullups er måske ikke tvingende nødvendige i forhold til at blive stærkere i de 3 store. På den anden side synes jeg også at træningen skal indeholde noget mere end blot disse øvelser og fokus på at blive stærk i netop kun 3 løft. Det handler nok også en smule om at pleje sine indre skabsbodybuilder :angelgrin:

De 3 store generelt:

Mine bands skal så vidt muligt anvendes, specielt på DE-dagen. Netop denne dag tages på dagsformen med fokus på at være supereksplosiv. I bænkpres vil jeg afprøve det som Date Tave også tit taler om, 3 forskellige grebsbreder på stangen. Jeg vil så vidt muligt prøve at holde træningen udstyrsfrit, mest fordi jeg lige for tiden er tændt på at løfte helt RAW.

Videre planlægning:

Så vidt det er muligt, så køres der i makrocykler af ca. 6 ugers varighed, hvor planen følges meget nøje. De første makrocykler vil jeg bruge på at justere på ME-øvelserne så vidt det er nødvendigt. Herefter kan der passende justeres på hjælpeøvelserne, og endvidere fylde mere på efterhånden som ens workcapacity stiger. Dette ligger dog et stykke ud i fremtiden, så det er stadig ikke helt fastlagt.

Evaluering:

Selve evalueringen af en makrocyklus vil foregå ved at teste hvor meget man er steget i de forskellige løft. Dette gøres ved at sætte en uge, hvor de rigtige løft indgår på ME-dagene. Kriteriet for en succesfuld makrocykel er 10-15 kg på totalen, hvor det i prioriteret rækkefølge er bænkpres, squat og dødløft, altså det må/skal forventes at der forholdsvist hentes mest i bænkpres. Det er ihvertfald den øvelse som trækker min total mest ned. :thumb_down:

Hvorfor alt dette?

Ja, hvorfor WSB? Tjaa, grundlæggende fordi jeg tror det er genialt system, såfremt man ved hvordan det skal tøjles. Jeg må så bare satse på at blive WSB-guruen herinde :angelgrin: ligesom Cilius er blevet i forhold til HST.

Link to comment
Share on other sites

Dato: 19/7-2003

Program: Overkrop

Starttid: kl. 13.55

Sluttid: kl. 15.00

Bænkpres:

1x5x40 kg

1x3x60 kg

1x3x70 kg

1x3x80 kg

2x3x85 kg

Dødløft:

1x3x100 kg

1x3x120 kg

1x3x140 kg

1x3x160 kg

Militarypress:

2x6x40 kg Højre skulder brød sig ikke sønderligt meget om dette, så lav vægt og få sæt i dag...

Closegrip chinups:

2x5xmig

DB Curls:

1x4x18 kg De små kagearme var udsolgt efter chinups :chicken:

Pushdowns:

1x8x65 kg Gad ikke mere herefter...

Det hele føltes lidt tungt i dag, måske fordi det er et stykke tid siden at jeg fik trænet. Dødløft blev mere til grebstræning i dag da jeg brugte en gammel slidt stang. I dag stødte jeg så på Craw og Angel i centeret :wave: og vores ene licensløfter også, så der gik lidt tid med at snakke i dag. Varmen trykkede også meget i dag så helt sjovt var nu hellere ikke. :dead:

En ok træningsdag i dag :bunny:

Link to comment
Share on other sites

Lyder som en spændende plan Xax - nu bliver det spændende, om du kan lade være med at gå overbords i ekstra overhead presseøvelser :D Og et forsinket TILLYKKE med frifindelsen :lol:

Måske indlægge noget fast progression i arm øvelserne (målet er jo trods alt store GUNZ)...?

Edited by cilius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share